Aleksandra Magnuszewska o regulacjach, podatkach i obowiązkach dla sklepów internetowych

ewp.pl 1 dzień temu

Jakie zmiany regulacyjne i podatkowe są najważniejsze dla e-commerce w 2025 roku

  1. Polski Akt o Dostępności. Jedną z największych zmian regulacyjnych dla e-commerce jest ustawa z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa ta nakłada nowe obowiązki zapewnienia dostępności na producentów, importerów i dystrybutorów wybranych produktów (m.in. smart urządzeń) oraz usługodawców określonych usług, w tym usług handlu elektronicznego, czyli sklepów internetowych.

Oznacza to, iż już od 28 czerwca 2025 r. prawie wszystkie sklepy internetowe muszą spełniać wskazane w ustawie wymogi dostępności. Wyjątkiem w tym zakresie są sklepy internetowe prowadzone przez mikroprzedsiębiorców.

Zapewnianie dostępności sklepu internetowego to długi proces, który często wymaga od przedsiębiorców poniesienia znaczących nakładów finansowych i organizacyjnych, związanych m.in. z koniecznością przeprowadzenia szeregu zmian programistycznych w kodzie strony czy dodania odpowiednich atrybutów do wszystkich elementów graficznych. Oprócz obowiązku zapewnienia dostępności swoich sklepów internetowych przedsiębiorcy będą musieli również zaprojektować procedurę obsługi skarg konsumentów na niespełnianie wymagań dostępności przez produkty i usługi.

Przy wdrażaniu nowych przepisów przedsiębiorcy mogą skorzystać z „Wytycznych dla podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług” oraz innych dokumentów pomocniczych udostępnionych na stronie: www.dostepnosc.pfron.org.pl.

  1. EUDR, czyli walka z wylesianiem. Jeszcze w tym roku przedsiębiorcy powinni rozpocząć przygotowania do wdrożenia tzw. EUDR, czyli rozporządzenia 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii Europejskiej niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010.

EUDR ma zastosowanie do określonych w nim produktów, które zostały wyprodukowane po 29 czerwca 2023 r. i są udostępniane i wwożone na teren UE lub wywożone poza granicę UE. Są to produkty, które zawierają drewno, kakao, kawę, palmę olejową, kauczuk i soję lub zostały wytworzone przy wykorzystaniu bydła. To rozporządzenie dotyczy więc takich produktów jak książki, gazety, opony i czekolada.

EUDR ma zastosowanie:

  • od 30 grudnia 2025 r. – w stosunku do dużych i średnich przedsiębiorstw,
  • od 30 czerwca 2026 r. – w stosunku do małych i mikro przedsię

EUDR nakłada na przedsiębiorców na wszystkich szczeblach obrotu (producentów, importerów, dystrybutorów, eksporterów) szereg obowiązków związanych m.in. z opracowaniem wewnętrznych procedur, zakazem udostępniania produktów powodujących wylesianie czy składaniem oświadczeń o zachowaniu należytej staranności za pośrednictwem systemu elektronicznego.


Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”. Kliknij w baner i pobierz.


Idź do oryginalnego materiału