Alkomat w pracy. Jak zmieniły się zasady kontroli trzeźwości pracowników?

3 godzin temu
Zdjęcie: Alkomat w pracy. Jak zmieniły się zasady kontroli trzeźwości pracowników? / ShutterStock


Jeszcze kilka lat temu dyskusja o badaniu trzeźwości w miejscu pracy kończyła się na tym samym argumencie: RODO. Urząd Ochrony Danych Osobowych uważał informacje o stanie trzeźwości za dane wrażliwe, które można przetwarzać wyłącznie z inicjatywy samego pracownika. W praktyce oznaczało to, iż pracodawca nie miał prawa samodzielnie wyciągnąć alkomatu i sprawdzić, czy zatrudniony nie przyszedł do pracy „po kieliszku”. Ten stan rzeczy zmieniła dopiero nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 21 lutego 2023 r. Dodano wtedy cały pakiet przepisów (art. 221c–221h k.p.) regulujących nie tylko badanie trzeźwości, ale także obecności innych substancji działających podobnie do alkoholu – wprost nazwanych w przepisach „środkami odurzającymi”. Tego samego dnia pojawiło się też rozporządzenie Ministra Zdrowia, które szczegółowo opisuje procedury takich badań.
Idź do oryginalnego materiału