Automatyzacja e-commerce. 5 obszarów e-commerce, które warto zautomatyzować korzystając ze sztucznej inteligencji

10 miesięcy temu

Automatyzacja e-commerce – wycenianie produktów

Dynamiczne strategie cenowe oparte na algorytmach AI monitorują ceny konkurencji oraz analizują zmienne rynkowe, takie jak popyt i podaż. Umożliwiają elastyczne i automatyczne dostosowywanie cen. W efekcie, sklepy internetowe mogą zoptymalizować swoje marże i zyski w odpowiedzi na bieżące warunki rynkowe.

Aby zautomatyzować wycenianie produktów, możesz wypróbować Prisync. To narzędzie do monitorowania cen konkurencji w czasie rzeczywistym, które dzięki technologii AI analizuje trendy rynkowe, umożliwiając dynamiczne dostosowywanie cen w sklepie.

Prisync umożliwia między innymi dodawanie adresów stron konkurentów manualnie lub masowo, dla wszystkich produktu. Narzędzie aktualizuje ceny i dostępność produktów trzy razy dziennie i prezentuje je w panelu sterowania.

Źródło: Prisync (https://prisync.com/)

Prisync wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, aby dostarczać spersonalizowane rekomendacje cenowe i optymalizować marże zysku. jeżeli jesteśmy gotowi na automatyzację, można również ustawić automatyczną zmianę cen w zależności od zdefiniowanych reguł biznesowych.

Personalizacja zakupów w e-commerce

Personalizacja zakupów jest numerem jeden, czyli najważniejszym obszarem wartym automatyzacji przy użyciu sztucznej inteligencji. Klienci doceniają oferty skrojone na miarę, zaś ręczna personalizacja ofert w średniej wielkości e-commerce jest po prostu niewykonalna.

Przykładem sklepu, który skutecznie wykorzystuje AI do personalizacji ofert jest Modivo.pl. Algorytmy uczenia maszynowego analizują historię zakupów i preferencje klienta, aby sugerować produkty, które mogą go zainteresować. Taki sposób personalizacji nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo zakupu, ale także pozytywnie wpływa na lojalność klienta.

Przykładem narzędzia wykorzystującego sztuczną inteligencję do personalizacji zakupów, którego możesz użyć w swoim sklepie, jest Segmentify. To platforma, która wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do analizy zachowań użytkowników oraz historii zakupów. Dzięki temu sklepy mogą oferować spersonalizowane rekomendacje produktów, podobnie jak w przypadku Modivo.pl.

Źródło: Segmentify (https://segmentify.com/)

Segmentify integruje się z różnymi platformami e-commerce, takimi jak Shopify, Magento, WooCommerce, czy PrestaShop. Segmentify oferuje również API i SDK do integracji z dowolnym systemem. Korzysta z niego w tej chwili ponad 250 firm w 40 krajach, a jego głównym celem jest tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla wszystkich klienta.

Segmentify wykorzystuje w tym celu szereg algorytmów uczenia maszynowego, które są uczone na ogromnych ilościach danych, aż będą w stanie podejmować decyzje i rekomendacje samodzielnie. Są to technologie podobne do tych używanych przez Netflix do rekomendowania następnego serialu do obejrzenia i Amazon do sugerowania następnego zakupu.

Zaawansowana obsługa klienta e-commerce

Chatboty oparte na AI, jak na przykład te wykorzystywane przez Allegro, ułatwiają automatyzację e-commerce w dziedzinie obsługi klienta. Analiza nastrojów oraz kontekstu zapytań klienta pozwala na dostarczenie odpowiedzi, które są bardziej spersonalizowane i trafione.

Jeśli szukasz zaawansowanego narzędzia do automatyzacji obsługi klienta, z pomocą przychodzi Intercom. To platforma, która wykorzystuje AI do automatyzacji komunikacji z klientami, analizy ich nastrojów oraz dostarczania spersonalizowanych odpowiedzi na ich zapytania. Pozwala też na sprawne przełączenie do rozmowy z konsultantem oraz wieloplatformowe automatyzacje, w tym mailing, onboarding klienta i wiele innych.

Źródło: Intercom (https://www.intercom.com/fin)

Z punktu widzenia automatyzacji e-commerce, jeden z najciekawszych modułów Intercom to Fin, sztuczna inteligencja oparta na modelach językowych OpenAI, która rozwiązuje skomplikowane problemy i udziela bezpiecznych i dokładnych odpowiedzi na pytania klientów. Fin nie wymaga szkolenia, wystarczy wskazać mu źródło treści wsparcia, a on samodzielnie je przeanalizuje i wykorzysta do rozmów z klientami. Fin może również przekazywać trudniejsze pytania do ludzkiego zespołu wsparcia.

Bardzo przydatny jest również moduł Product Tours wprowadzające klientów w sposób działania sklepu. Jest to narzędzie do tworzenia i uruchamiania interaktywnych samouczków produktowych, które pomagają klientom lepiej poznać i korzystać z oferty e-commerce. Product Tours pozwala na tworzenie spersonalizowanych ścieżek dla różnych segmentów klientów, dodawanie animacji i wyzwań, a także mierzenie skuteczności samouczków.

Automatyzacja e-commerce a przetwarzanie dokumentów

Dużym utrapieniem właścicieli e-commerce jest tworzenie i obsługa dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy dokumenty wysyłkowe. Tymczasem ich efektywne przetwarzanie jest najważniejsze dla płynności procesów biznesowych. Technologie przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing, NLP) odgrywają tu znaczącą rolę, automatyzując rozpoznawanie oraz przetwarzanie dokumentów.

Rossum Elis to jedna z platform do automatycznego przetwarzania dokumentów, która wykorzystuje zaawansowane technologie NLP. Dzięki temu narzędziu, sklepy internetowe mogą automatycznie wydobywać dane z różnorodnych dokumentów, takich jak faktury czy zamówienia, znacząco przyspieszając ich przetwarzanie oraz eliminując błędy ludzkie.

Źródło: Rossum Elis, (https://rossum.ai/)

Rossum Elis potrafi rozpoznać strukturę dokumentu, zidentyfikować najważniejsze informacje oraz przekształcić je w ustrukturyzowane dane, gotowe do dalszego przetwarzania w systemach sklepu.

Wirtualni asystenci zakupowi dla e-commerce

Automatyzacje e-commerce ułatwiające proces zakupowy bardzo poprawiają doświadczenie klienta (CUX). Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań są wirtualni asystenci zakupowi. Umożliwiają nie tylko prowadzenie rozmowy, ale także proaktywnie pomagają klientom w dokonaniu zakupów albo przekierowują do rozmowy z konsultantem.

Drift jest platformą, której zadaniem jest personalizowanie rozmów na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Posiada funkcję Conversational AI, bazującą na rozwiązaniach OpenAI, która może być wykorzystywana w obsłudze klienta oraz marketingu.

Źródło: Drift.com (https://gethelp.drift.com/s/article/What-is-Conversational-AI)

Drift umożliwia kwalifikowanie i konwertowanie odwiedzających, budowanie jakościowego lejka sprzedaży, dostarczanie wsparcia klientom oraz ułatwia generowanie wysokiej jakości leadów, poprawia efektywność marketingu i sprzedaży, a także automatyzację obsługi klienta.

Automatyzacja e-commerce – Podsumowanie

Od personalizacji i wyceny, przez obsługę klienta, po przetwarzanie dokumentów i towarzyszenie w zakupach. Zastosowanie automatyzacji e-commerce opartej na sztucznej inteligencji oferuje zarówno efektywność operacyjną, jak i konkurencyjną przewagę, co stawia ją w centrum strategicznych decyzji w zakresie e-commerce.

Jednak choćby w erze rosnącej automatyzacji, warto pamiętać o wartościach, jakie niesie ze sobą indywidualny kontakt z klientem. Jak zawsze w biznesie, umiejętność wyważenia tych dwóch aspektów będzie kluczowa. Nie ma wątpliwości, iż technologie AI będą kontynuować swoją ekspansję w e-commerce, ale to przedsiębiorcy, którzy umiejętnie zintegrują je z osobistą interakcją, najprawdopodobniej zyskają przewagę konkurencyjną.


Marta Matylda Kania,
Założycielka Superpowered by AI.

Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.

Idź do oryginalnego materiału