Błąd 504 – czym jest i jak go naprawić?

verseo.pl 1 miesiąc temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Błąd 504 – czym jest i jak go naprawić?

  • Co to jest błąd 504 i co oznacza?
  • Status 504 – przyczyny
  • Błąd 504 – jakie mogą być konsekwencje?
    • Błąd 504 i doświadczenia użytkownika ze stroną
    • 504 error a pozycjonowanie witryny
  • Błąd 504 – jak go naprawić?
  • Co zrobić, aby uniknąć błędu 504?
  • Kod błędu 504 – co warto zapamiętać

Zamknij

Błąd 504 (Gateway Time-out) to jeden z najczęściej spotykanych problemów związanych z dostępem do stron internetowych. Błąd ten uniemożliwia działanie strony i wyświetlanie jej użytkownikowi, co może mieć istotne konsekwencje dla biznesu – zwłaszcza gdy błąd ten często występuje. Na czym polega błąd 504 i kiedy może się pojawić?

Co to jest błąd 504 i co oznacza?

Błąd 504 Gateway Time-out to kod odpowiedzi HTTP, który wskazuje na problem z komunikacją między serwerami. Oznacza to, iż serwer, który działa jako brama lub proxy, nie otrzymał na czas odpowiedzi od innego serwera, do którego próbował się odwołać, aby zrealizować żądanie użytkownika.

W skrócie – został przekroczony limit czasu serwera, czyli strona ładowała się zbyt długo, co przyniosło rezultat w postaci błędu 504.

W praktyce oznacza to, iż gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do strony internetowej lub usługi, serwer, który przetwarza jego żądanie, nie może otrzymać informacji zwrotnej od serwera docelowego w określonym czasie. Pojawia się opóźnienie w komunikacji, przez co strona nie może zostać wyświetlona.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Status 504 – przyczyny

Http 504 może mieć różne przyczyny i nie zawsze leży po stronie administratora witryny lub dostawcy hostingu. Może wynikać także np. z problemów z łączem po stronie osoby odwiedzającej witrynę.

Wśród możliwych przyczyn błędu 504 należy wymienić:

  • przeciążenie serwera docelowego – jeżeli serwer, do którego próbuje się dostać serwer pośredniczący (np. serwer proxy), jest zbyt obciążony lub ma problemy, może nie zdążyć z odpowiedzią na czas, czyli pojawia się opóźnienie w komunikacji między serwerami;
  • problemy z siecią – zakłócenia, opóźnienia lub awarie łącza mogą uniemożliwić prawidłową komunikację między serwerem bramy a serwerem docelowym;
  • nieprawidłowa konfiguracja serwera – niewłaściwie skonfigurowane serwery mogą powodować m.in. błędy w zarządzaniu żądaniami czy czasem oczekiwania;
  • problemy z DNS – jeżeli adresy DNS są nieprawidłowe (może mieć to miejsce np. po przeniesieniu strony na nowy serwer), to wówczas może pojawić się 504 http.

Wszelkie błędy, w tym również status 504, mogą się pojawić, gdy dostawca hostingu prowadzi aktualizację lub prace konserwacyjne. Wówczas warto skontaktować się z działem wsparcia, aby uzyskać więcej informacji na ten temat.

Błąd 504 – jakie mogą być konsekwencje?

Każdy błąd na stronie, który uniemożliwia wyświetlenie jej użytkownikowi, powinien być jak najszybciej zdiagnozowany (przyczyna) oraz naprawiony.

Błąd 504 i doświadczenia użytkownika ze stroną

Jest to szczególnie istotne pod kątem doświadczenia użytkownika z witryną – jeżeli będzie ono negatywne, takie skojarzenie z marką stworzy odbiorca. Sytuacja wymaga szybkiego i skutecznego działania zwłaszcza wtedy, gdy takie błędy występują często. Może to zniechęcić użytkownika do odwiedzania danej podstrony, co z kolei istotnie wpływa na biznes, m.in. obniżając szanse na konwersję.

504 error a pozycjonowanie witryny

Oprócz tego częste błędy na stronie mogą wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce. Roboty indeksujące nie są w stanie dobrze przeanalizować i zaindeksować witryny, co notują jako trudności w dostępie do treści na stronie.

  • Jest to również sygnał świadczący o tym, iż witryna nie jest dostosowana do użytkowników, co także ma znaczenie dla jej pozycji w rankingu. To szczególnie istotne ze względu m.in. na to, iż wyszukiwarki starają się pokazywać użytkownikom witryny jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb, a także odpowiadające na ich intencję wyszukiwania.
  • Częste błędy 504 zmniejszają również wiarygodność witryny.
  • Oprócz tego występowanie błędu 504 blokuje możliwość wprowadzenia m.in. nowego oprogramowania, zainstalowania wtyczki czy aktualizacji istniejących zasobów. To sprawia, iż witryna jest niedostępna nie tylko po stronie użytkownika, ale także administratora.

Im częściej taki błąd występuje, tym poważniejsze mogą być konsekwencje dla samej witryny.

Błąd 504 – jak go naprawić?

Przede wszystkim pierwszym i najważniejszym krokiem jest znalezienie przyczyny. To definiuje, jakie kroki należy podjąć w dalszej kolejności.

  1. Skontaktuj się z dostawcą hostingu, aby upewnić się, iż aktualnie nie są prowadzone żadne aktualizacje i prace konserwacyjne.
  2. Przejrzyj dzienniki serwera (logi), aby znaleźć szczegółowe informacje na temat błędu 504. Dzienniki mogą dostarczyć wskazówek dotyczących przyczyny problemu.
  3. Upewnij się, iż serwer, do którego odwołuje się serwer bramy (np. serwer proxy), jest aktywny i działa prawidłowo. Możesz to zrobić, sprawdzając jego status lub kontaktując się z dostawcą usług hostingowych.
  4. Sprawdź, czy serwer docelowy nie jest przeciążony.
  5. Sprawdź, czy adresy DNS są poprawnie skonfigurowane. jeżeli strona została przeniesiona na nowy serwer, upewnij się, iż zmiany w DNS zostały wprowadzone prawidłowo.
  6. Upewnij się, iż zapora sieciowa na serwerze nie blokuje ruchu między serwerami. Sprawdź ustawienia zapory i reguły, które mogą wpływać na komunikację.

Te działania powinny pomóc w znalezieniu przyczyny błędu 504 oraz naprawieniu problemów z dostępnością strony. jeżeli mimo wszystko kod błędu 504 przez cały czas się powtarza, to skorzystaj ze wsparcia specjalisty – webmastera.

Co zrobić, aby uniknąć błędu 504?

Aby ograniczyć ryzyko występowania błędu 504, możesz wdrożyć kilka praktyk zapobiegawczych. Przede wszystkim pamiętaj o tym, aby regularnie monitorować serwer i sprawdzać m.in. jego obciążenie i wydajność. Dzięki temu możesz odpowiednio gwałtownie reagować np. w sytuacji, gdy widzisz ryzyko przeciążenia serwera.

Możesz również rozważyć skorzystanie z rozwiązania, jakim jest tzw. load balancer, czyli urządzenie lub oprogramowanie równoważące obciążenie na serwerze poprzez rozdzielanie ruchu. To może być szczególnie przydatne, gdy przewidujesz zwiększony ruch na stronie. Load balancer pomaga także zwiększyć wydajność i szybkość działania strony.

O czym jeszcze warto pamiętać? Podpowiadamy:

  • sprawdzaj regularnie ustawienia DNS – dzięki temu upewnisz się, iż mają prawidłowe wartości;
  • przeglądaj i aktualizuj zapory sieciowe – upewniaj się, iż zapora nie blokuje niezbędnych połączeń między serwerami oraz nie wprowadza dodatkowych opóźnień, które mogą prowadzić do błędów;
  • regularnie aktualizuj oprogramowanie serwera, systemy operacyjne, wtyczki i aplikacje.

Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie testów na witrynie, które pozwalają wychwycić ewentualne nieprawidłowości i błędy.

Kod błędu 504 – co warto zapamiętać

504 error powoduje tymczasowe niedogodności dla użytkownika, dlatego powinien zostać jak najszybciej naprawiony. Warto szczególną uwagę poświęcić sytuacji, gdy błąd ten często pojawia się na stronie. Może mieć on poważne konsekwencje zarówno pod kątem wizerunkowym firmy, jak i wpływać na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o tym, aby regularnie testować i sprawdzać zasoby strony.

Idź do oryginalnego materiału