W dniach 10-11 czerwca w Sopocie odbędzie się druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030. Ogólnopolska konferencja skoncentrowana na sektorze portów i terminali, transporcie i logistyce morskiej, bezpieczeństwie, budownictwie i energetyce morskiej na stałe weszła do kalendarza branży i po raz kolejny będzie jednym z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w regionie.
Link >>> REJESTRACJA ONLINE
– Już pierwsza edycja Kongresu Polskie Porty 2030 okazała się
sukcesem i zgromadziła ponad 500 uczestników oraz 70 prelegentów.
Zainteresowanie drugą edycją wydarzenia jednoznacznie potwierdza
konieczność dyskusji na temat potrzeb, wyzwań i perspektyw szeroko
rozumianego sektora portów morskich. Wszystkich zainteresowanych
zapraszam do udziału w konferencji i rejestracji online. Spotkajmy się w
Sopocie i rozmawiajmy o potencjale i przyszłości polskich portów –
zaprasza Mateusz Kowalewski, wydawca GospodarkaMorska.pl i organizator
wydarzenia.
Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo
Infrastruktury, główny patronat medialny Polska Agencja Prasowa, a
wśród ponad 40 partnerów konferencji są najważniejsze firmy i instytucje
sektora morskiego. Partnerami strategicznymi wydarzenia są Zarząd
Morskiego Portu Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Morska Agencja
Gdynia oraz firma Wuprohyd.
– Czeka nas 10 paneli, prelekcje
znanych i cenionych ekspertów, prezentacje, warsztaty oraz uroczysta
gala z wręczeniem nagród „Latarnie Gospodarki Morskiej”. W czerwcu Sopot
na dwa dni stanie się centrum integracji całego środowiska gospodarki
morskiej – dodaje Mateusz Kowalewski.
Na fali wzrostów
Na
przestrzeni ostatnich lat porty morskie to jeden z najszybciej
rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Port Gdańsk w 2023 roku
awansował do pierwszej 10. w rankingu największych europejskich portów.
Skalę wzrostów najlepiej obrazują liczby. W 2012 roku polskie porty
przeładowały łącznie 63,974 mln ton, a w roku 2023 było to już 146,4 mln
ton. Równie imponujące są wyniki poszczególnych portów. Port Gdańsk w
2012 przeładował 26,9 mln, w 2023 aż 81 mln ton. Przeładunki w Porcie
Gdynia wzrosły z 15,8 mln ton w 2012 do 28,2 mln ton w 2022. Zespół
portów Szczecin i Świnoujście w 2012 przeładował 21,3 mln ton, zaś 10
lat później 36,8 mln ton. Jednocześnie w kilkanaście lat Polska stała
się liderem przeładunków kontenerów na Bałtyku, a Port Gdańsk
regionalnym hubem z najważniejszymi oceanicznymi połączeniami.
Wzrostu
znaczenia polskich portów nie określają tylko liczby. 10 lat temu
zależność polskiego systemu energetycznego od portów była marginalna.
Dziś większość surowców energetycznych dostarczanych do Polski jest
drogą morską, a rekordy przeładunków ropy, paliw, gazu i węgla
przekroczyły najśmielsze szacunki. W realiach wojny na Ukrainie i
odcięcia Polski od surowców energetycznych z Rosji, porty i terminale
musiały gwałtownie dostosować się do nowych potrzeb i zwiększonego importu
surowców.
Czas dynamicznego rozwoju i inwestycji
Wraz z
zapotrzebowaniem ruszyły inwestycje. Rozwój portów nie byłby możliwy bez
szeregu kluczowych projektów zrealizowanych przez urzędy morskie,
zarządy portów morskich, operatorów terminali, samorządy, spółki
kolejowe i drogowe. Wielomiliardowe projekty zapewniły Polsce
bezpieczeństwo dostaw w krytycznych momentach.
Obecnie w
realizacji jest szereg inwestycji. Trwa rozbudowa terminala Baltic Hub
Gdańsku. Powstający tam terminal T3 zwiększy możliwości przeładunkowe
Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie. W Świnoujściu powstaje terminal
instalacyjny dla offshore wind i realizowana jest rozbudowa terminala
LNG. W Gdańsku budowany jest terminal przeładunkowy LNG małej skali na
zapleczu Rafinerii Gdańskiej. Rozbudowywane są bazy paliw PERN w Gdańsku
oraz w gdyńskim Dębogórzu. We wszystkich portach realizowane są
inwestycje w zakresie przebudowy nabrzeży, pogłębienia kanałów i basenów
portowych, powstają też nowe magazyny i place składowe.
Polskie porty w 2030 roku
Porty
muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi ze zmieniającą się sytuacją
geopolityczną, transformacją energetyczną i bezpieczeństwem. Dostęp do
nowych technologii i możliwości w budownictwie, coraz większe statki i
ilości ładunków oraz dynamiczny rozwój miast powodują, iż największe
porty muszą wychodzić w morze. Widać to w Rotterdamie, który realizuje
projekt Maasvlakte.
Polskie porty też muszą rozwijać się w
kierunku morza. Uruchomienie środków unijnych w ramach Krajowego
Programu Odbudowy to szansa dla nowych inwestycji. Budowa terminalu T5 w
Baltic Hub, głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, budowa
terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej – te projekty mogą przyśpieszyć
wykorzystując KPO.
Ale co dalej z Portem Centralnym w Gdańsku i
Portem Zewnętrznym w Gdyni? Kiedy powstanie tak zwana Droga Czerwona do
Portu Gdynia? Jaka jest szansa na nowe inwestycje w zakresie dróg
wodnych dla żeglugi śródlądowej? Każdy z tych projektów ma potencjał
oraz swoje uwarunkowania i o ich przyszłości również będziemy dyskutować
podczas Kongresu.
Jak będą wyglądać polskie porty w 2030 roku?
Wraz z całym światem wkroczyliśmy na ścieżkę ekologii i cyfryzacji, dla
której fundamentem są nie tylko regulacje prawne, ale także – a może
przede wszystkim – zrównoważony rozwój. Polskie porty – zarówno te o
strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa, jak i te mniejsze,
administrowane przez lokalne samorządy – stoją przed wieloma wyzwaniami
oraz nowymi możliwościami. Jak je najlepiej wykorzystać? Które z nich są
najciekawsze i mają najlepsze perspektywy? Jak przygotować się nie
tylko na najbliższe lata, ale i dekady? O tym wszystkim dyskutować będą
eksperci i praktycy podczas drugiej edycji Kongresu Polskie Porty 2030.
Do zobaczenia w Sopocie!
Kongres Polskie Porty 2030
10-11 czerwca
Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54
58 732 12 60 | [email protected]
kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl