Jak przekazuje agencja prasowa Reuters, nad globalnym transportem morskim zbierają się ciemne chmury. Statków przybywa, jednak ubywa ładunków. Francuski gigant CMA CGM otwarcie mówi: nadchodzące miesiące będą dla armatorów prawdziwym testem.
Rynek pod presją
CMA CGM, trzecia największa linia kontenerowa na świecie, poinformowała, iż w trzecim kwartale roku osiągnęła 2,96 mld dolarów EBITDA. To o 40% mniej niż rok wcześniej. Delikatna poprawa w porównaniu z poprzednim kwartałem wynikała głównie z odbicia po wiosennym sporze handlowym USA–Chiny, który chwilowo sparaliżował wymianę.
Mimo lekkiego wzrostu firma studzi nastroje. Jej zdaniem ostatni kwartał roku będzie słabszy, a prawdziwe problemy pojawią się w 2026 r. Powód: zbyt wiele statków i zbyt mało ładunków. Stocznie kończą budowę kolejnych jednostek, co powiększa globalną flotę, a tymczasem popyt na przewozy spada. W efekcie, spadają również stawki frachtowe.
Powrót Kanału Sueskiego
Wpływ na sytuację mają również wydarzenia geopolityczne. Ataki Huti na Morzu Czerwonym zmusiły statki do pokonywania trasy wokół Afryki, co pochłonęło część światowej przepustowości. Możliwe jednak, iż w 2026 r. żegluga wróci do Kanału Sueskiego, co ponownie skróci rejsy, a tym samym zwiększy dostępność statków.
– „Przewidujemy, iż stawki frachtowe mogą przez cały czas się normalizować wraz ze spadkiem popytu i wzrostem zdolności przewozowych w związku z dostawą nowych statków oraz możliwym ponownym otwarciem trasy przez Kanał Sueski w 2026 roku” – przekazał agencji Reuters Ramon Fernandez, dyrektor finansowy CMA CGM.
Branży nie pomagają napięcia polityczne między USA i Chinami. Wzajemne portowe opłaty zmusiły CMA CGM do reagowania i zmian w układzie floty. Aktualnie cła zostały zawieszone na rok.
Rosnąca pozycja CMA CGM
Mimo trudnej sytuacji rynkowej grupa Saadé rośnie w siłę. jeżeli obecne zamówienia zostaną zrealizowane, do końca 2027 r. CMA CGM może wyprzedziċ Maerska i stać się drugą największą linią kontenerową na świecie. Równocześnie firma dywersyfikuje działalność – inwestuje w logistykę i terminale portowe.
Perspektywy dla branży
Zdaniem ekspertów, przed armatorami lata pełne niepewności. Globalna flota powiększa się, a rynek walczy z wahaniami popytu i napięciami geopolitycznymi. Według przewidywań ,o powodzeniu nie będzie decydować skala działalności, a zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków.
Fot. CMA CGM Group

1 dzień temu








