Co czeka przedsiębiorców w nadchodzącym roku podatkowym?

1 rok temu

2023 rok obfitował w wiele nowości podatkowych. Nowe zasady obliczania podatku według skali podatkowej, brak opodatkowania najmu prywatnego na zasadach ogólnych i zakaz amortyzacji lokali mieszkalnych – to tylko niektóre z nich.

2024 rok nie będzie spokojniejszy. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku kwestiach, które w wielu przypadkach mogą okazać się istotne już na początku nowego roku.

  1. Płatniku, pamiętaj o obowiązkach dokumentacyjnych i sprawozdawczych w podatku u źródła (WHT)

Podatek u źródła to gorący temat dla wielu podmiotów, które wypłacają należności do zagranicznych kontrahentów. Dla tych płatników WHT, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, początek roku niesie wiele obowiązków dokumentacyjnych. Będą zobowiązani złożyć:

  • CIT-10Z (deklarację dotyczącą wysokości pobranego podatku u źródła od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium RP): do końca stycznia 2024 r.
  • PIT-8AR (deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym w przypadku podatników – osób fizycznych niebędących rezydentami podatkowymi w Polsce): do końca stycznia 2024 r.
  • IFT-1R (informację o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w RP miejsca zamieszkania): do końca lutego 2024 r.
  • IFT-2R (informację o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby prawne niemające w RP siedziby ani zarządu): do końca marca 2024 r.
  1. Płatniku, pamiętaj też o WH-OSC

W 2022 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. mechanizmu pay & refund w podatku u źródła. Mechanizm polega na tym, iż w sytuacji, gdy zostanie przekroczona kwota 2 mln złotych tytułem wypłaty dywidendy, należności licencyjnych i odsetek[1], płatnik podatku u źródła zobowiązany jest do pobrania podatku zgodnie ze stawką krajową (19/20%). Następnie możliwe jest uzyskanie zwrotu podatku (poprzedzone sformalizowaną procedurą).

Aby uniknąć poboru podatku według stawki krajowej, płatnik może złożyć oświadczenie WH-OSC, w którym potwierdza, iż posiada dokumenty wymagane do zastosowania preferencji w podatku u źródła oraz iż nie posiada wiedzy o okolicznościach wykluczających możliwość zastosowania preferencji. Płatnik składa oświadczenie najpóźniej do końca drugiego miesiąca, następującego po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 2 mln zł. Wówczas może zastosować preferencję w podatku u źródła.

Warto wiedzieć, iż jeżeli po złożeniu WH-OSC płatnik dokonuje na rzecz podatnika, którego dotyczyło to oświadczenie, dalszych wypłat należności podlegających mechanizmowi pay & refund, może nie stosować tego mechanizmu do końca roku podatkowego, w którym złożył to oświadczenie. W takim wypadku musi złożyć kolejne oświadczenie WH-OSC, które będzie potwierdzać, iż w momencie dokonania dalszych wypłat należności mógł zastosować preferencję w podatku u źródła.

To następcze oświadczenie musi zostać złożone do ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. Dla wielu płatników ten termin upłynie już z końcem stycznia.

  1. Podatek minimalny (prawie) pewny

Podatek minimalny został wprowadzony do przepisów polskiej ustawy o CIT w 2022 r., ale jego obowiązywanie zostało zawieszone do 31 grudnia 2023 r. To oznacza, iż wielu podatników już od 1 stycznia 2024 r. będzie musiało pamiętać o nowych regulacjach.

Podatek minimalny obejmie podatników CIT, którzy:

  • poniosą stratę z działalności operacyjnej (tj. poza zyskami kapitałowymi) albo
  • osiągną rentowność (w przychodach operacyjnych) w wysokości nie większej niż 2%.

Stawka podatku minimalnego wyniesie 10% podstawy opodatkowania (ustalanej alternatywnie na dwa sposoby wskazane w przepisach).

Mimo iż przepisy są krytykowane przez przedsiębiorców i pojawiły się głosy, aby nowy podatek całkowicie zlikwidować, Ministerstwo Finansów pozostaje nieugięte. Na początku grudnia opublikowano pierwszy wzór formularza dotyczącego rozliczenia podatku minimalnego. Wszystko wskazuje na to, iż zawieszone przepisy o podatku minimalnym zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Podatnicy zapłacą podatek pierwszy raz w 2025 r.

  1. Co z globalnym podatkiem minimalnym w ramach Pillar II?

Od 1 stycznia 2024 r. państwa członkowskie UE powinny implementować dyrektywę Rady UE w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (tzw. Pillar II)[2].

Z założenia nowy podatek ma objąć międzynarodowe grupy kapitałowe i duże krajowe grupy spółek, których skonsolidowane przychody globalne przekroczą 750 mln euro rocznie (w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających analizowany rok podatkowy).

Koncepcja globalnego podatku minimalnego opiera się o jego charakter wyrównawczy. Zgodnie z dyrektywą, efektywna stawka podatkowa grupy w danym kraju nie powinna być niższa niż 15%.

Obecnie w Polsce nie został jeszcze opublikowany projekt zmian implementujących dyrektywę. Niemniej z uwagi na to, iż wszystkie kraje UE będą zobowiązane do wprowadzenia podatku unijnego, w najbliższym czasie można się spodziewać publikacji takiego projektu.

  1. KSeF zbliża się wielkimi krokami

Krajowy System e-Faktur to platforma umożliwiająca wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych w formacie XML. Głównym założeniem KSeF jest zcentralizowanie procesu rejestracji faktur.

KSeF startuje od 1 lipca 2024 r. i będzie jedyną dopuszczalną formą dokumentowania transakcji. Podatników zwolnionych przedmiotowo i podmiotowo z VAT obowiązek obejmie od 1 stycznia 2025 r.

Zasadniczo wszyscy podatnicy będą musieli wystawiać faktury przy użyciu KSeF (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi specyficznych sytuacji i statusu podatnika).

Ministerswso Finansów stale pracuje nad systemem. Pojawiają się kolejne projekty zmian rozporządzeń, które mają przystosować KSeF do realiów polskiego systemu podatkowego.

  1. Podatek od nieruchomości wyższy niż dotychczas

Przedsiębiorcy posiadający różne kategorie nieruchomości mogą spodziewać się dużego wzrostu obciążeń w podatku od nieruchomości. Zgodnie z najnowszym obwieszczeniem Ministra Finansów[3], stawki podatku od nieruchomości mogą wzrosnąć choćby o 15%.

Dla przedsiębiorców główne znaczenie będą miały maksymalne stawki dla:

  • gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,34 zł/m2 (w 2023 r. – 1,16 zł/m2),
  • budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 33,10 zł/m2 (w 2023 r. – 28,78 zł/m2).

Stawka podatku od nieruchomości dla budowli nie ulegnie zmianie i w dalszym ciągu będzie to 2% wartości początkowej danej budowli.

Co istotne, obwieszenie Ministra Finansów wskazuje jedynie maksymalne stawki podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy. Jego ostateczna wysokość zależy od decyzji konkretnej gminy.

***

Pozostajemy do dyspozycji, gdyby chcieli Państwo szerzej omówić poruszane wyżej kwestie. Z chęcią wesprzemy również w zakresie wypełniania obowiązków w nadchodzącym 2024 roku.

[1] Liczonych łącznie, względem jednego odbiorcy należności.

[2] Dyrektywa Rady UE 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r.

[3] Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (M.P. 2023 poz. 774) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20230000774

Idź do oryginalnego materiału