2023 rok obfitował w wiele nowości podatkowych. Nowe zasady obliczania podatku według skali podatkowej, brak opodatkowania najmu prywatnego na zasadach ogólnych i zakaz amortyzacji lokali mieszkalnych – to tylko niektóre z nich.
2024 rok nie będzie spokojniejszy. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku kwestiach, które w wielu przypadkach mogą okazać się istotne już na początku nowego roku.
-
Płatniku, pamiętaj o obowiązkach dokumentacyjnych i sprawozdawczych w podatku u źródła (WHT)
Podatek u źródła to gorący temat dla wielu podmiotów, które wypłacają należności do zagranicznych kontrahentów. Dla tych płatników WHT, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, początek roku niesie wiele obowiązków dokumentacyjnych. Będą zobowiązani złożyć:
- CIT-10Z (deklarację dotyczącą wysokości pobranego podatku u źródła od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium RP): do końca stycznia 2024 r.
- PIT-8AR (deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym w przypadku podatników – osób fizycznych niebędących rezydentami podatkowymi w Polsce): do końca stycznia 2024 r.
- IFT-1R (informację o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w RP miejsca zamieszkania): do końca lutego 2024 r.
- IFT-2R (informację o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby prawne niemające w RP siedziby ani zarządu): do końca marca 2024 r.
-
Płatniku, pamiętaj też o WH-OSC
W 2022 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. mechanizmu pay & refund w podatku u źródła. Mechanizm polega na tym, iż w sytuacji, gdy zostanie przekroczona kwota 2 mln złotych tytułem wypłaty dywidendy, należności licencyjnych i odsetek[1], płatnik podatku u źródła zobowiązany jest do pobrania podatku zgodnie ze stawką krajową (19/20%). Następnie możliwe jest uzyskanie zwrotu podatku (poprzedzone sformalizowaną procedurą).
Aby uniknąć poboru podatku według stawki krajowej, płatnik może złożyć oświadczenie WH-OSC, w którym potwierdza, iż posiada dokumenty wymagane do zastosowania preferencji w podatku u źródła oraz iż nie posiada wiedzy o okolicznościach wykluczających możliwość zastosowania preferencji. Płatnik składa oświadczenie najpóźniej do końca drugiego miesiąca, następującego po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 2 mln zł. Wówczas może zastosować preferencję w podatku u źródła.
Warto wiedzieć, iż jeżeli po złożeniu WH-OSC płatnik dokonuje na rzecz podatnika, którego dotyczyło to oświadczenie, dalszych wypłat należności podlegających mechanizmowi pay & refund, może nie stosować tego mechanizmu do końca roku podatkowego, w którym złożył to oświadczenie. W takim wypadku musi złożyć kolejne oświadczenie WH-OSC, które będzie potwierdzać, iż w momencie dokonania dalszych wypłat należności mógł zastosować preferencję w podatku u źródła.
To następcze oświadczenie musi zostać złożone do ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. Dla wielu płatników ten termin upłynie już z końcem stycznia.
-
Podatek minimalny (prawie) pewny
Podatek minimalny został wprowadzony do przepisów polskiej ustawy o CIT w 2022 r., ale jego obowiązywanie zostało zawieszone do 31 grudnia 2023 r. To oznacza, iż wielu podatników już od 1 stycznia 2024 r. będzie musiało pamiętać o nowych regulacjach.
Podatek minimalny obejmie podatników CIT, którzy:
- poniosą stratę z działalności operacyjnej (tj. poza zyskami kapitałowymi) albo
- osiągną rentowność (w przychodach operacyjnych) w wysokości nie większej niż 2%.
Stawka podatku minimalnego wyniesie 10% podstawy opodatkowania (ustalanej alternatywnie na dwa sposoby wskazane w przepisach).
Mimo iż przepisy są krytykowane przez przedsiębiorców i pojawiły się głosy, aby nowy podatek całkowicie zlikwidować, Ministerstwo Finansów pozostaje nieugięte. Na początku grudnia opublikowano pierwszy wzór formularza dotyczącego rozliczenia podatku minimalnego. Wszystko wskazuje na to, iż zawieszone przepisy o podatku minimalnym zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Podatnicy zapłacą podatek pierwszy raz w 2025 r.
-
Co z globalnym podatkiem minimalnym w ramach Pillar II?
Od 1 stycznia 2024 r. państwa członkowskie UE powinny implementować dyrektywę Rady UE w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (tzw. Pillar II)[2].
Z założenia nowy podatek ma objąć międzynarodowe grupy kapitałowe i duże krajowe grupy spółek, których skonsolidowane przychody globalne przekroczą 750 mln euro rocznie (w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających analizowany rok podatkowy).
Koncepcja globalnego podatku minimalnego opiera się o jego charakter wyrównawczy. Zgodnie z dyrektywą, efektywna stawka podatkowa grupy w danym kraju nie powinna być niższa niż 15%.
Obecnie w Polsce nie został jeszcze opublikowany projekt zmian implementujących dyrektywę. Niemniej z uwagi na to, iż wszystkie kraje UE będą zobowiązane do wprowadzenia podatku unijnego, w najbliższym czasie można się spodziewać publikacji takiego projektu.
-
KSeF zbliża się wielkimi krokami
Krajowy System e-Faktur to platforma umożliwiająca wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych w formacie XML. Głównym założeniem KSeF jest zcentralizowanie procesu rejestracji faktur.
KSeF startuje od 1 lipca 2024 r. i będzie jedyną dopuszczalną formą dokumentowania transakcji. Podatników zwolnionych przedmiotowo i podmiotowo z VAT obowiązek obejmie od 1 stycznia 2025 r.
Zasadniczo wszyscy podatnicy będą musieli wystawiać faktury przy użyciu KSeF (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi specyficznych sytuacji i statusu podatnika).
Ministerswso Finansów stale pracuje nad systemem. Pojawiają się kolejne projekty zmian rozporządzeń, które mają przystosować KSeF do realiów polskiego systemu podatkowego.
-
Podatek od nieruchomości wyższy niż dotychczas
Przedsiębiorcy posiadający różne kategorie nieruchomości mogą spodziewać się dużego wzrostu obciążeń w podatku od nieruchomości. Zgodnie z najnowszym obwieszczeniem Ministra Finansów[3], stawki podatku od nieruchomości mogą wzrosnąć choćby o 15%.
Dla przedsiębiorców główne znaczenie będą miały maksymalne stawki dla:
- gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,34 zł/m2 (w 2023 r. – 1,16 zł/m2),
- budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 33,10 zł/m2 (w 2023 r. – 28,78 zł/m2).
Stawka podatku od nieruchomości dla budowli nie ulegnie zmianie i w dalszym ciągu będzie to 2% wartości początkowej danej budowli.
Co istotne, obwieszenie Ministra Finansów wskazuje jedynie maksymalne stawki podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy. Jego ostateczna wysokość zależy od decyzji konkretnej gminy.
***
Pozostajemy do dyspozycji, gdyby chcieli Państwo szerzej omówić poruszane wyżej kwestie. Z chęcią wesprzemy również w zakresie wypełniania obowiązków w nadchodzącym 2024 roku.
[1] Liczonych łącznie, względem jednego odbiorcy należności.
[2] Dyrektywa Rady UE 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r.
[3] Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (M.P. 2023 poz. 774) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20230000774