
Kradzież pieniędzy z naszego konta bankowego to nieautoryzowana transakcja płatnicza. Każda taka transakcja wymaga jak najszybszego złożenia do banku reklamacji otwierając nam możliwość odzyskania utraconych środków. Zgodnie z prawem bank powinien najpóźniej do końca dnia roboczego po zgłoszeniu zwrócić klientowi kwotę utraconą w wyniku nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Co jeżeli tego nie zrobi?
Autor: adw. Anna Dzięciołowska i apl. adw. Jakub Gajdzis
Nieautoryzowane transakcje płatnicze w bankowości elektronicznej i aplikacjach mobilnych, dokonywane bez wiedzy lub wbrew woli właściciela rachunku to coraz poważniejszy problem. W 2024 roku zgłoszono 334 tysiące takich przypadków, a łączne straty klientów wyniosły prawie 500 milionów złotych. Jednocześnie jest to niestety kolejny przykład trudnej współpracy na linii poszkodowany konsument – bank.
Zgodnie z przepisami, bank ma obowiązek zwrócić pełną kwotę transakcji na konto klienta w ciągu jednego dnia od zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji. Następnie może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, a jeżeli wykaże rażące naruszenie zasad bezpieczeństwa przez klienta czy jego oszustwo – wezwać go do zwrotu środków. W praktyce jednak banki często odmawiają zwrotów, przerzucając tym samym ciężar i koszty postępowania sądowego na klientów.
Kiedy bank ma prawo odmówić zwrotu skradzionych nam pieniędzy?
- klient banku spóźnił się ze zgłoszeniem wystąpienia nieautoryzowanej transakcji termin na złożenie takiego zgłoszenia wynosi 13 miesięcy od wystąpienia nieautoryzowanej transakcji;
- bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw.
Poszkodowany klient banku nie jest bezbronny!
Jeśli bank odmówi klientowi zwrotu środków utraconych na skutek kradzieży z konta w tym banku, klient nie musi godzić się ze stratą swoich pieniędzy. Powinien przede wszystkim poznać swoje prawa, skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej oraz zgłosić sprawę do odpowiednich instytucji.
Banki niechętnie zwracają kwotę utraconą w wyniku nieautoryzowanej transakcji płatniczej, co stało się przedmiotem postępowania przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). W lutym 2024 r. UOKIK prowadził postępowania dotyczące działań 15 banków. Zdaniem UOKIK nieprawidłowości w postępowaniach banków polegają najczęściej na:
- nieterminowym zwrocie pieniędzy pomimo otrzymania zgłoszenia od klienta;
- powoływaniu się przez bank na prawidłowe uwierzytelnienie, nie biorąc pod uwagę, iż samo uwierzytelnienie mogło zostać wykonane przez osobę trzecią. (Należy pamiętać, iż uwierzytelnienie to nie to samo co autoryzacja!);
- narzucanie limitów liczby złożonych reklamacji (liczba reklamacji jest nieograniczona) i skracanie czasu w złożenie zgłoszenia (czas krótszy niż ustawowe 13 miesięcy).
UE chce zwiększyć ochronę klientów banków
Warto zwrócić uwagę na projektowane zmiany w prawie europejskim, potwierdzające chęć pełnej ochrony konsumentów. Proponowane przepisy potwierdzą, iż w przypadku manipulacji ze strony osoby podszywającej się pod pracownika banku, konsument otrzyma zwrot pełnej kwoty transakcji. Warunkiem uzyskania zwrotu będzie zgłoszenie oszustwa na policję oraz poinformowanie banku.
Profesjonalna pomoc prawna doświadczonych adwokatów i radców prawnych
W naszej kancelarii prawnej – Sobota Jachira, dostrzegamy potrzeby naszych Klientów i reagujemy na nie. Dlatego stworzyliśmy zespół prawników specjalizujących się w nieautoryzowanych transakcjach, któremu przewodzi adw. Anna Dzięciołowska.
Jeżeli jesteś osobą poszkodowaną w wyniku przestępstwa i Twoje środki z konta bankowego zostały przelane bez Twojej zgody, to zachęcamy do kontaktu z nami. Pomożemy Ci zarówno w postępowaniu karnym, jak i postępowaniu przed bankiem o zwrot utraconych pieniędzy.
Napisz na adres e-mail: [email protected] lub zadzwoń: 71 737 37 22.
Działamy na terenie całej Polski!