Czy można promować e-booka lub inne produkty cyfrowe (np. kursy) poprzez zorganizowanie loterii? Jak to zrobić?

8 miesięcy temu
Branża marketingowa jest działem, który silnie podąża za rozwojem nowych trendów i z roku na rok coraz bardziej przenosi się w świat wirtualnych mediów. Działania na rynku influencerskim coraz w większym stopniu stają się „obowiązkowym” elementem udanych kampanii marketingowych. Jednocześnie coraz popularniejsze stają się sytuację, kiedy to biznes influencerski potrzebuje wsparcia od branży marketingowej, w celu wypromowania swojej marki. Z tego względu oba te rynki silnie na siebie wpływają, czego pokłosiem jest stwarzanie nowych mechanizmów promocyjnych wykorzystywanych w akcjach marketingowych. Przykładem takiej zmiany są coraz popularniejsze – szczególnie w ostatnim czasie – promowania e-booków lub innych produktów cyfrowych (np. kursów) poprzez zorganizowanie loterii. Czy jednak taka strategia jest skuteczna i czy można ją przeprowadzić?
W dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka wskazówek na temat tego, co pod względem prawnym można, co warto i czego należy unikać podejmując promowania się takich produktów w ramach loterii promocyjnej.

Zacznijmy od wyjątkowości loterii promocyjnej. Jest to akcja, która jest obarczona pewnymi kwestiami prawo-formalnymi, których uwzględnienie jest niezbędne w trakcie jej przygotowania. Dokładnie o loterii promocyjnej oraz sposobie jej organizacji pisaliśmy już na blogu (zajrzyjcie TUTAJ [link: https://prawomarketingu.pl/jak-przygotowac-sie-do-organizacji-loterii-promocyjnej/]). Intuicyjnie wydaje się, iż akcja w oparciu o te produkty nie będzie niczym różnic się od loterii promocyjnych produktów „tradycyjnych”. Intuicja Was nie myli – jednak, żeby tak było musicie zwrócić szczególną uwagę na pewne szczegóły, które w kontekście produktów cyfrowych mogą być „punktami zapalnymi”.

Przed organizacją loterii promocyjnej produktów cyfrowych w pierwszej kolejności zadajcie sobie pytanie o cel tej akcji – musicie go sobie jasno określić. To pierwsza „pułapka” prawna. Przypatrując się niektórym loteriom promocyjnym ma się wrażenie, iż ich mechanizm polega na wzięciu udziału w losowaniu nagród głównych na podstawie kupna losu, który jest niejako ukryty w postaci e-booka. Takie założenie jest błędne i może powodować do poważnych konsekwencji.

Oczywistym jest, iż loteria promocyjna nastawiona jest na profit pod względem biznesowym, jest to podstawa ekonomicznego uzasadnienia tej akcji. Zysk ten ma być jednak osiągnięty dzięki zwiększenia sprzedaży produktu promocyjnego (np. e-booka), generacji leads’ów lub zwiększenia świadomości marki. Przy rozważaniu organizacji loterii promocyjnej nigdy nie powinniście rozważać uzyskania zysków ze sprzedaży losów.

Skoro los przyznawany jest w związku z zakupem e-booka to dlaczego ktoś miałby podawać w wątpliwość możliwość urządzenia takiej loterii?

W skrajnych przypadkach ukrycie losu pod postacią produktu promocyjnego mogłoby zostać uznane przez organ, jako fikcja prawna – zmierzająca do obejścia prawa, a w szczególności zapisów ustawy o grach hazardowych. Stworzenie produktu promocyjnego wyłącznie „pod” loterię promocyjną, w gruncie rzeczy stanowić będzie ukrycie warunku polegającego na zakupie losu w postaci kupna takiego produktu, który umożliwi wzięcie udziału w losowaniu.

Jakie mogą być konsekwencje takiej oceny?

Konsekwencje wyżej opisanego działania zależne będą od etapu ich wykrycia. Taka loteria promocyjna może nie uzyskać potrzebnego zezwolenia już na etapie postępowania przed Izbą, jak i zostać przerwana w trakcie jej trwania – uniemożliwi Wam to w ogóle zorganizowanie takiej akcji lub jej dalsze prowadzenie – krótko mówiąc, ostatecznie przełoży się to na brak osiągnięcia przewidywanych przez Was celów promocji.

Uzyskałem zezwolenie na przeprowadzenie loterii promocyjnej w związku ze sprzedażą e-booków – czy jestem bezpieczny?

Pomimo wcześniejszej akceptacji mechanizmu loterii promocyjnej i uzyskaniu zezwolenia, organy w dalszym okresie trwania loterii mogą również zakwestionować jej mechanizm podczas kontroli.

Pozytywną wiadomością jest to, iż do tej pory brak jest przykładów wstrzymania loterii promocyjnych, bazujących na warunku zakupowym, gdzie produktem promocyjnym jest produkt cyfrowy, który miałby być „przykrywką” dla kupna losu. Nie oznacza to jednak, iż jest to zagrożenie wyłącznie teoretyczne. Urzędy celne powołane do egzekwowania przepisów ustawy konsekwentnie kontrolują rynek, w tym również internet. Wzrastająca popularność loterii promocyjnych opartych o zakup e-booka, może powoli skutkować weryfikacją tej części branży marketingowej.

Ostatecznie więc nie mogę zorganizować takiej loterii promocyjnej?

Absolutnie nie traktujcie tego wpisu jako zakazu albo przestrogi. Prowadząc biznes opierający się na tworzeniu e-boków oraz podobnych materiałów cyfrowych lub obsługując marketingowo podmioty gospodarcze zajmujące się taką działalnością, nie powinniście czuć niebezpieczeństwa. W takich sytuacjach już sam charakter prowadzonej działalności gospodarczej niejako przesądza o tym, iż takie produkty nie powstają na potrzeby zorganizowania loterii, a stanowią standardowy zakres działalności i w najdalej idącej interpretacji uznane zostaną, jako produkty mające rozpowszechnić markę. Tym samym zagrożenie powstania fikcji, w celu obejścia prawa tu się nie pojawi.

Dlaczego przy produktach poza-cyfrowych takie zagrożenie nie występuje?

Nie jest tak, iż przy produktach „tradycyjnych” zagrożenia związanego z fikcyjnością zakupu losów nie występuje. Produkty cyfrowe stwarzają jednak większą możliwość przekroczenia „granicy”, opierającej się na adekwatnym modelu mechanizmu loterii promocyjnej. Łatwiej jest bowiem przygotować niskiej jakości projekt w wersji cyfrowej, aby umożliwić jego wielokrotne kupowanie, wyłącznie w celu wzięcia udziału w loterii i możliwości kwalifikowania akcji opierającej się o ten produkt, jako loterii promocyjnej. Uczestnik zatem nie będzie skupiał się na produkcie promocyjnym, jako jego użyteczności lub funkcji, a traktować go będzie jako los umożliwiający udział w loterii.

Chcę zwiększyć sprzedaż produktów cyfrowych poprzez organizację loterii promocyjnej, jak to zrobić bezpiecznie?

Przede wszystkim działaj tak, aby to loteria promocyjna przygotowana była „pod” produkt promocyjny. Nie twórz produktu cyfrowego, w tym celu, żeby taką akcję przeprowadzić. Zawsze działaj z założeniem, iż produkt promocyjny ma być pełnoprawnym produktem gospodarczym, którego wprowadzenie na rynek byłoby również uzasadnione, w sytuacji braku przeprowadzenia loterii promocyjnej. Twórz akcję w oparciu o założenie, iż udział w loterii promocyjnej jest bezpłatny, a akcja skierowana jest do nabywców danego produktu cyfrowego.

Loterie promocyjne z pewnością są ciekawym sposobem na promocję e-booka lub produktu cyfrowego. Jednak ich przeprowadzenie i skuteczność zależy od adekwatnego przygotowania, przeprowadzenia zgodnego z prawem oraz oceny jej wyników po zakończeniu. Rozważając taką strategię marketingową, należy wziąć pod uwagę zarówno korzyści, jaki i potencjalne ryzyka z nią związane. Zachęcamy Was do eksperymentowania z różnymi formami promocji, ale zawsze pamiętajcie, iż przy ocenie biznesowej akcji niezbędnym jest dokonanie oceny zagrożeń i jej zgodności z prawem – z czym chętnie wam pomożemy
Idź do oryginalnego materiału