Czy przedsiębiorca powinien posiadać adres do e-doręczeń od 1 stycznia 2025?

2 miesięcy temu

1 stycznia 2025 r. wszedł w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń. Kto jest objęty obowiązkiem? Czy każdy przedsiębiorca powinien posiadać adres do e-doręczeń od 1 stycznia 2025?

Adres do doręczeń elektronicznych to adres elektroniczny umożliwiający porozumiewanie się, wysyłanie korespondencji, dzięki środków komunikacji elektronicznej z urzędami, innymi przedsiębiorcami, a także pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Korespondencja wysłana na adres do e-doręczeń jest odpowiednikiem listu poleconego wysłanego za potwierdzeniem odbioru.

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o tym, czy posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych jest obowiązkowe?

Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 01.01.2025

Podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. obowiązane są do zrealizowania obowiązku założenia adresu do e-doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia 1 stycznia 2025 r., tj. do 30 marca 2025 r.

Posługiwanie się adresem do e-doręczeń dla przedsiębiorców wpisanych do KRS przed 1 stycznia 2025 r. staje się więc obowiązkowe od 1 kwietnia 2025 r.

Jeżeli natomiast przed dniem 1 stycznia 2025 r. do bazy adresów elektronicznych został wpisany adres do doręczeń elektronicznych podmiotu wpisanego do KRS, w dniu 1 stycznia 2025 r. informacja w przedmiocie tego adresu została przekazana automatycznie z bazy adresów elektronicznych do KRS i widnieje w odpisie aktualnym KRS.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS od 01.01.2025

Z kolei podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego od 1 stycznia 2025 r. mają obowiązek wdrożenia e-doręczeń z chwilą składania wniosku o rejestrację podmiotu do KRS. Wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń stał się elementem wniosku o wpis do KRS. Podmioty podlegające wpisowi do KRS, które powstają od 1 stycznia 2025 r., maja obowiązek we wniosku o wpis podmiotu do rejestru przedsiębiorców KRS wskazać imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL. Adres do e-doręczeń uzyskają automatycznie po otrzymaniu przez Ministra Cyfryzacji adekwatnych danych dzięki systemu KRS.

Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG

Dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 r. adres do e-doręczeń stanie się obowiązkowy od 1 października 2026 r.

Od 1 stycznia 2025 roku wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń stał się natomiast elementem wniosku o wpis do CEIDG. Oznacza to, iż przedsiębiorcy, którzy wpisują się do CEIDG od 1 stycznia 2025 r. mają obowiązek wdrożenia e-doręczeń z chwilą składania wniosku o wpis do CEIDG.

Wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń stanie się także obowiązkowym elementem wniosku o zmianę wpisu w CEIDG – od 1 lipca 2025 roku do dnia 30 września 2026 roku.

Adres do e-doręczeń można utworzyć tutaj. Przedsiębiorcy wpisani do KRS adres do e-doręczeń mogą uzyskać także podczas składania do KRS wniosku o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność przed 1 stycznia 2025 roku w: CEIDG – muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 roku, w KRS – muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku. Przedsiębiorcy, którzy rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają adresy i skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji.

Idź do oryginalnego materiału