Najprościej mówiąc e-Doręczenie to list polecony za potwierdzeniem odbioru w postaci elektronicznej. Od 2025 roku e-Doręczenia będą obowiązkowe. Dla kogo i na jakich zasadach? Jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń? Przeczytasz o tym poniżej.
e-Doręczenie jako usługa zaufania
e-Doręczenie różni się od zwykłej korespondencji mailowej, ponieważ jest to tzw. usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych.
Korzystając z usługi e-Doręczeń masz gwarancję:
- jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
- tajemnicy korespondencji
- niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
- dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
- dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
- możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy
Obowiązkowe e-Doręczenia
Czy wiesz, iż posiadanie adresu do e-Doręczeń stanie się niedługo obowiązkowe?
Podmioty publiczne będą miały obowiązek wysyłać i odbierać dokumenty z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.
Dlatego każda firma zarejestrowana w CEiDG lub KRS będzie miała obowiązek posiadania takiej skrzynki elektronicznej. Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych przewiduje konkretne terminy, w jakich musisz taką skrzynkę założyć.
Jeśli dopiero zamierzasz zarejestrować własną działalność i zrobisz to od 1 stycznia 2025, założysz adres do e-Doręczeń podczas rejestracji firmy w CEIDG lub KRS.
Załóż działalność gospodarczą
Zamów darmową rozmowę z Księgowym, który założy Twoją firmę.
- 8 znaków lub więcej
- Małe i wielkie litery
- Przynajmniej jedną cyfrę
Jeśli już prowadzisz zarejestrowaną działalność lub zarejestrujesz ją w CEIDG do końca roku 2024, to taki adres do e-Doręczeń musisz założyć do 1 października 2026.
Natomiast jeżeli masz firmę zarejestrowaną w KRS lub zarejestrujesz ją tam do końca roku 2024, masz czas na założenie skrzynki e-Doręczeń do 1 kwietnia 2025.
Uwaga! Wszyscy przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.
Dotyczy to takich zawodów jak:
- adwokata
- radcy prawnego
- doradcy podatkowego
- doradcy restrukturyzacyjnego
- rzecznika patentowego
- notariusza
Jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń?
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń możesz złożyć już teraz. Potrzebujesz do tego profilu zaufanego lub e-Dowodu osobistego.
- Złóż wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na stronie biznes.gov.pl
- Urząd sprawdzi wniosek merytorycznie i formalnie i może wezwać do usunięcia braków formalnych w ciągu 7 dni.
- Minister Cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń o czym powiadomi drogą mailową.
- Aktywuj skrzynkę i adres do e-Doręczeń.
- Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych BAE.
Firmy zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Założenie i korzystanie z e-Doręczeń jest bezpłatne.