Dark patterns w aplikacjach i na stronach www – możliwe kontrole UOKiK?

1 rok temu

Prawie 40% z 399 internetowych sprzedawców detalicznych z różnych branż stosowało tzw. dark patterns[1]. To wyniki kontroli przeprowadzonej przez Komisję Europejską i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich UE oraz Norwegii i Islandii (działających w ramach Consumer Protection Cooperation Network).

Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje oraz wymuszenia niezamierzonych lub niechcianych działań.

Celem dark patterns jest najczęściej wykorzystanie słabości konsumenta lub jego oszukanie. Z perspektywy prawa ochrony konsumentów ich stosowanie może zostać uznane za tzw. nieuczciwą praktykę rynkową.

Kontrola została przeprowadzona pod kątem stosowania takich dark patterns jak: ukryte informacje, fałszywe liczniki odmierzające czas, interfejsy internetowe zaprojektowane w taki sposób, aby skłonić konsumentów do dokonania zakupu, wykupienia abonamentu lub dokonania innego wyboru.

Wyniki kontroli

Wśród kontrolowanych stron internetowych wykazano, że:

  • na 70 istotne informacje były ukryte lub mniej widoczne dla konsumentów. Tyczy się to w szczególności informacji o kosztach dostawy, składzie produktów czy dostępności tańszej alternatywy;
  • na 23 ukryto pewne informacje, by skłonić konsumentów do wykupienia abonamentu;
  • 42 korzystały z fałszywych liczników odmierzających czas i podawały terminy zakupu konkretnych produktów;
  • 54 dzięki grafiki lub opcji wyboru języka skłaniały konsumentów do dokonania konkretnego wyboru, w tym do wykupienia abonamentu, zakupu droższych produktów czy wyboru danego rodzaju dostawy.

Kontrolą objęte były także aplikacje i aż 27 na 102 skontrolowanych dostawców stosowało co najmniej jeden z trzech rodzajów dark patterns.

Planowane dalsze działania i wnioski dla przedsiębiorców

Komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości wezwał organy krajowe, by podjęły działania mające na celu egzekwowanie odpowiednich przepisów i wyeliminowanie stosowania tego typu praktyk z rynku.

Teraz organy krajowe, w tym UOKiK, będą się kontaktować z wybranymi przedsiębiorcami, by ci skorygowali strony internetowe oraz podjęli działania zgodnie z krajowymi procedurami.

Wyniki tego raportu oraz planowane przez organy działania powinny zmotywować sprzedawców internetowych do weryfikacji stosowanych interfejsów pod kątem tego, czy nie zawierają dark patterns.

W przypadku pytań lub wątpliwości, chętnie pomożemy w tym zakresie – zachęcamy do kontaktu.

[1] https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19377

Idź do oryginalnego materiału