Darmowe serwowanie alkoholu a koncesja na jego sprzedaż.

1 miesiąc temu

Kiedy koncesja?

Jak sama nazwa wskazuje, koncesja jest niezbędna do sprzedaży alkoholu – chodzi tu o faktyczną, rzeczywistą sprzedaż, niekoniecznie formalną. Dla przykładu przed WSA w Warszawie miała miejsce sprawa, w której celem uniknięcia wymaganej koncesji – alkohol był serwowany jako darmowy dodatek do kawy. Tzn. przedsiębiorca prowadził „kawiarnie”, w której do zamawianej kawy był dołączany „darmowy” (wliczony w cenę kawy) alkohol.

Organy kontrolne, a później w postępowaniu sądowym również WSA uznały, iż jest to forma obejścia przepisów, a sprzedawca prowadzi nielegalną sprzedaż alkoholu, bez wymaganej koncesji. To co przeważyło o tej decyzji – to znaczne ilości alkoholu na zapleczu baru, bez których w ocenie sądu, niemożliwe byłoby prowadzenie tego typu działalności – tak więc „darmowy dodatkowy alkohol” był w tym wypadku formą sprzedaży alkoholu bez wymaganej koncesji.

Przypadki, w których należy uzyskać koncesję zostały opisane w art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis dotyczy sprzedaży hurtowej lub dalszej odsprzedaży, co nie ma miejsca w przypadku darmowego serwowania alkoholu.

Pozostałe ograniczenia

Innym ograniczeniom podlega z kolei jakiekolwiek podawanie alkoholu np. w przypadku imprez masowych na wolnym powietrzu – w tym wypadku niezbędne będzie każdorazowe zezwolenie na jego serwowanie, co jednak nie jest jednoznaczne z uzyskaniem koncesji na sprzedaż.

Należy również uważać na przepisy dotyczące zakazu promocji alkoholu. Przez promocję napojów alkoholowych rozumie się publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. To wszystko jest zależne od formy prowadzonej działalności oraz organizowanych wydarzeń.

Serwowanie alkoholu a koszty uzyskania przychodu

Najciekawszą kwestią pozostaje wliczanie w koszty uzyskania przychodu serwowanego alkoholu. Doktryna jest podzielona w tym temacie, jednakże na podstawie zapadłych wyroków możemy wyodrębnić trzy różne poglądy.

1. Nie zalicza się na koszty uzyskania przychodów alkoholu wręczanego jako prezent przy nabywaniu samochodu.

„Wydatek na alkohol, w przypadku firmy sprzedającej pojazdy, wręczany m. in. nabywcom samochodu, nie stanowi ani kosztów reklamy ani kosztów reprezentacji, zaś sam fakt ponoszenia takiego wydatku nie tworzy kosztu podatkowego. Brak jest także podstaw prawnych do wliczania w koszty podatkowe alkoholu kupowanego i spożywanego w trakcie różnych imprez organizowanych przez firmę, w tym tzw. imprez motywacyjno-integracyjnych […] podatnik nie wykazał, a w żadnym razie nie dowiódł by obdarowywanie lub częstowanie alkoholem w firmie zajmującej się sprzedażą samochodów, miało jakikolwiek wpływ, bezpośredni lub pośredni na sprzedaż oferowanego produktu […] nie stanowi takiego dowodu podobnie jak twierdzenie o powracalności klientów tylko z tego powodu, iż otrzymali tego rodzaju prezent.”

Powyższe stanowisko odmawia wliczenia w KUP alkoholu dawanego jako prezent, ze względu na brak związku z wręczeniem alkoholu, a uzyskaniem przychodu.

2. W zależności od przypadku, koszty żywności i napojów, w tym alkoholu mogą być kosztem uzyskania przychodu – nie mogą mieć charakteru wyłącznie reprezentacyjnego.

„Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. jeżeli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, uzależniona od jego okoliczności.”

Zaliczenie serwowanego alkoholu w KUP, jest zależne od celu jego podania.

3. Poczęstunek dla gości, w tym alkohol, który sprzyja charakterowi prowadzonej działalności i służy zwiększeniu zysku, jest kosztem uzyskania przychodu

„Poniesione wydatki na poczęstunek dla osób będących klientami, muszą być uznane za koszt uzyskania przychodów, nie ulega bowiem wątpliwości, iż stworzenie adekwatnego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. Pomiędzy poniesionym wydatkiem polegającym na serwowaniu w lokalu poczęstunku w postaci między innymi darmowych napoi, w tym alkoholu, a osiągniętym przychodem zachodzi związek przyczynowy, co trafnie podkreśla pełnomocnik skarżącej wskazując na efekty finansowe kolejnych lat prowadzonej działalności. Pozostaje natomiast w błędzie skarżący twierdząc, iż nie jest reprezentacją i reklamą poczęstunek gości kasyna, czyli wyłącznie ograniczonego kręgu osób i wyłącznie w miejscu prowadzenia działalności, bowiem jest to działanie mające na celu uzyskanie efektu w postaci zwiększonego przychodu, poprzez zachętę do udziału w grze. Zdaniem Sądu należy mieć na względzie charakter wskazanego wydatku polegający na promowania własnej działalności.”

Charakter prowadzonej działalności, ma wpływ na zaliczenie serwowanego alkoholu w KUP.

Na podstawie powyższych orzeczeń sądów, możemy stwierdzić, iż w potencjalnym sporze przy kontroli organów bądź sporze sądowym, niezbędne byłoby wykazanie przez przedsiębiorcę związku przycznowo-skutkowego przy zakupie i podawaniu alkoholu, a uzyskiwanym z nich przychodem – pokazanie, iż nie jest to wyłącznie reprezentatywne, a pozwala przedsiębiorcy pozyskać większa liczbę Klientów.

Idź do oryginalnego materiału