Do 2032 r. promy Stena Line będą korzystały z Publicznego Terminalu Promowego

6 dni temu

Operator promowy Stena Line wygrał przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego na lata 2026-2032. Port Gdynia przekazał, iż ta decyzja oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania terminalu przez doświadczonego armatora, rozwój ruchu pasażerskiego i towarowego. Stena Line korzysta z tego miejsca od trzech lat.

W przesłanym w piątek komunikacie biuro prasowe gdyńskiego portu poinformowało, iż Stena Line będzie użytkownikiem Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w oparciu o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową.

Operator Stena Line użytkuje Publiczny Terminal Promowy od 2022 roku.

Poinformowano także, iż w postępowaniu uczestniczyło konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1. Wskazano, iż złożona przez nie oferta „zawierała wartościową koncepcję w zakresie rozwoju ruchu promowego, jednakże brak pełnej zgodności z warunkami określonymi w specyfikacji postępowania uniemożliwił jej dalsze procedowanie. Decyzja nie stanowi oceny potencjału ani kompetencji konsorcjum” – czytamy w komunikacie.

Podano, iż zawarcie umowy ze Stena Line, „przewoźnikiem posiadającym wieloletnie doświadczenie na rynku promowym (…) daje gwarancję stabilności i efektywnego wykorzystania terminalu. Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie wyklucza, iż w przyszłości terminal będzie mógł zostać wykorzystany również przez innych operatorów, co dodatkowo wzmocni jego znaczenie dla rozwoju transportu promowego w regionie” – poinformowano.

Publiczny Terminal Promowy został oddany do użytku w czerwcu 2022 r. Obiekt ma powierzchnię ponad 7 hektarów. Obejmuje on jedno stanowisko promowe i ma zdolność przewozową na poziomie ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie oraz pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów.

W komunikacie poinformowano, iż Publiczny Terminal Promowy w Gdyni jest nowoczesnym obiektem dostosowanym zarówno do obsługi pasażerów, jak i przewozów towarowych typu ro-ro. Stanowi najważniejszy element infrastruktury portowej, wzmacniający pozycję Gdyni jako ważnego ośrodka transportowego w basenie Morza Bałtyckiego.

Dyrektor linii promowej Stena Line Gdynia-Karlskrona Marek Kiersnowski, w komunikacie przesłanym przez Stena Line, powiedział, iż wynik przetargu zapewnia ciągłość operacji ich strategicznej trasy Gdynia-Karlskrona, która jest jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku, a przy tym linią o statusie „autostrady morskiej”, stanowiącej część sieci transportowej Unii Europejskiej.

– Jest to też potwierdzenie wspólnego zaangażowania Stena Line i Portu Gdynia w długoterminowy rozwój, stabilność inwestycji i zrównoważoną żeglugę w naszym regionie – stwierdził.

Operator zapowiedział, iż planuje wdrożenie szeregu rozwiązań przyszłości, między innymi całodobowej obsługi frachtu, automatycznych systemów drop & collect czy hybrydowej elektryfikacji żeglugi.

Podano, iż wspólnie z partnerami w Gdyni i Karlskronie firma wzmocni rolę tej linii promowej jako strategicznego połączenia między Skandynawią a Europą Środkową, wspierając tym samym cele klimatyczne UE oraz konkurencyjność korytarza bałtyckiego.

W komunikacie poinformowano, iż Stena Line obsługuje linię promową Gdynia-Karlskrona od 30 lat. W tym czasie przewieziono ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. w tej chwili trasę obsługują trzy statki, w tym dwa nowoczesne promy klasy e-flexer, o długości 240 metrów.

źródło: PAP / fot: Stena Line

Idź do oryginalnego materiału