Dopłaty do używanych samochodów elektrycznych
Program dopłat do używanych aut elektrycznych ma na celu zwiększenie liczby tego rodzaju samochodów na polskich drogach i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Program ma być skierowany zarówno do osób prywatnych, jak i do przedsiębiorców.
Auta elektryczne objęte dofinansowaniem
W ramach programu jest przewidziane dofinansowanie używanych samochodów elektrycznych, które będą mieć istotny przegląd techniczny i nie będą starsze niż 4 lata.
Dotacje mają być również dostępne dla leasingu lub wynajmu długoterminowego używanych samochodów elektrycznych, przy czym maksymalna kwota wsparcia nie będzie mogła przekroczyć opłaty wstępnej.
Dofinansowanie będzie przysługiwać na pojazdy o maksymalnej cenie 150 tys. zł.
Wysokość dotacji do używanych samochodów elektrycznych
Podstawowa kwota dotacji na używane auta elektryczne może wynieść 40 tys. zł. Oprócz tego planuje się dwa dodatki:
- tzw. dopłatę dodatkową – dla osób prywatnych, których dochód roczny (za rok poprzedzający złożenie wniosku) nie przekroczy określonej ustawowo wysokości, przewidziane jest 10% dodatkowej dotacji (4 tys. zł);
- premię za zezłomowanie starego pojazdu – to 10% dopłaty (4 tys. zł) za zezłomowanie pojazdu spalinowego używanego przez daną osobę przez co najmniej 3 lata.
Z trzech form wsparcia (podstawowa dotacja, dopłata dodatkowa, premia za zezłomowanie pojazdu) będzie można korzystać równocześnie, czyli łącznie będzie można uzyskać gratyfikację w wysokości 48 tys. zł.
Od kiedy dopłaty na używane samochody elektryczne?
Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes NFOŚiGW w wywiadach podaje, iż dopłaty do kupna używanych samochodów elektrycznych powinny ruszyć jesienią 2024 roku oraz zaznacza, iż podane wyżej informacje to założenia wstępne. Nie można traktować wszystkich wartości jako ostatecznych, bo mogą ulec zmianie, a projekt wymaga uszczegółowienia w zakresie warunków dofinansowania oraz akceptacji państw członkowskich UE, które mają na to czas do sierpnia 2024 roku.