Dostałeś taki paragon? Skarbówka apeluje o donos

7 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News Polityka


Paragon jest dowodem na to, iż transakcję przeprowadzono wedle prawa i odprowadzony został podatek. Nie zawsze jednak klienci dostają taki paragon, jaki powinni. Skarbówka uczula Polaków na tym punkcie i zachęca do zgłaszania takich spraw. Co roku w wakacje nagłaśniana jest akcja "Weź paragon".


Paragon fiskalny powinien zawsze zostać wydany po transakcji, choć klient nie ma obowiązku go brać.Bywa jednak, iż nieuczciwi przedsiębiorcy wydają inny dokument lub nie wręczają niczego klientom.Skarbówka uczula Polaków na punkcie paragonów i zachęca do składania donosów w przypadku nieprawidłowości.
Po transakcji klient nie musi zabierać paragonu, ale sprzedawca zawsze musi go wydać. jeżeli po sprzedaży paragon się nie pojawi lub wydany zostanie inny dokument, lepiej złożyć donos - uczula skarbówka. Co roku w wakacje odbywa się akcja informacyjna resortu.Reklama


"Od 2004 roku realizujemy działania pod hasłem "Weź paragon". Ich celem jest uświadomienie konsumentom znaczenia paragonu" - czytamy na stronie Ministerstwa Finansów.


Paragon nie zostanie wydany lub zabiorą, gdy zostawisz. Uważaj na nieuczciwych


Niewydanie paragonu oznacza nie tylko, iż pieniądze nie zostały wprowadzone do kasy fiskalnej, ale również iż kwota na VAT i podatek dochodowy wylądowała w kieszeni sprzedawcy. W ten sposób powiększa się szara strefa, co jest ciosem w budżet państwa.
Inną sprawą jest, iż wydany paragon lepiej wziąć, choćby gdybyśmy mieli go zaraz wyrzucić. Co kilka miesięcy głośno jest w Polsce o cwanych kasjerach, którzy przeprowadzają fikcyjne zwroty w oparciu o pozostawione potwierdzenie sprzedaży.


Wydali ci podejrzany paragon albo nie dali wcale? Skarbówka radzi, by złożyć donos


Zwłaszcza w restauracjach bywa, iż klient nie dostaje paragonu, ale tak zwany paragon kelnerski. To zwykłe pisemne podsumowanie zamówienia wraz z wypisanymi kosztami. Nie jest to więc dokument do rozliczenia z klientem, a jedynie notatka na użytek wewnętrzny. Również wydruk z terminala płatniczego to nie paragon, a jedynie dowód na rozliczenie bezgotówkowe.
W wypadku nieprawidłowości urząd skarbowy apeluje o donos. Niewydanie dowodu sprzedaży to znak, iż mamy do czynienia z nieuczciwym przedsiębiorcą. Są cztery możliwości na wysłanie zgłoszenia:
w urzędzie skarbowym,dzwoniąc na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000,pisząc na e-mail [email protected],za pośrednictwem aplikacji e-Paragony.


Co powinno znaleźć się na paragonie?


Paragon fiskalny to dokument zawierający szereg danych. Za niewystawienie paragonu czeka kara finansowa 1000 zł, a to jedynie standardowy wymiar sankcji. Ministerstwo Finansów wskazuje, iż na paragonie powinny znaleźć się następujące informacje:
imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,NIP podatnika,kolejny numer wydruku,data, godzina i minuta sprzedaży,oznaczenie "PARAGON FISKALNY",nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,cena jednostkowa towaru lub usługi,ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,łączna wysokość podatku,łączna wartość sprzedaży brutto,oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,kolejny numer paragonu fiskalnego,numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy,centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.
Przemysław Terlecki
Idź do oryginalnego materiału