Już za kilka dni, 28 czerwca, wejdzie w życie tzw. Polski Akt o Dostępności [1](„PAD”). Ustawa wdraża unijną dyrektywę, której celem jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz ograniczeniami funkcjonalnymi. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Kogo dotyczy PAD?
Obowiązki związane z zapewnianiem dostępności produktów i usług dotyczą:
- Producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów oraz dystrybutorów:
- konsumenckich systemów sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemów operacyjnych (np. laptopy);
- terminali płatniczych, samoobsługowych terminali (m.in. bankomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy);
- konsumenckich urządzeń końcowych z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi, wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych czy dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. telefon);
- czytników książek elektronicznych.
- Usługodawców świadczących usługi:
- telekomunikacyjne;
- dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
- towarzyszące usługom transportu pasażerskiego (m.in. strony internetowe, bilety elektroniczne);
- bankowości detalicznej;
- rozpowszechniania książek elektronicznych;
- handlu elektronicznego.
Jakie są obowiązki związane z zapewnianiem dostępności produktów i usług?
Przedsiębiorcy muszą spełnić wymogi dostępności w zakresie wytwarzanych przez nich produktów lub świadczonych usług. W zależności od konkretnego produktu lub usługi może to oznaczać, między innymi konieczność:
- zapewnienia rozwiązań alternatywnych dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotyku;
- stosowania rozwiązań ograniczających wywołanie ataków padaczki fotogennej;
- zapewnienia rozwiązań alternatywnych do stosowania kolorów;
- uwzględnienia opcji kontrastu i powiększenia czcionki;
- zapewnienia interoperacyjności produktu lub usługi z technologiami wspomagającymi (np. czytnikami ekranu dla osób niewidomych i słabowidzących;
- sporządzenia dodatkowych informacji w zakresie spełniania wymagań dostępności (np. dodanie odpowiedniego postanowienia w regulaminie usług).
Ustawodawca przewidział, iż przedsiębiorca nie musi wprowadzać wspomnianych rozwiązań, jeżeli:
- zmiany wymagają wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych adekwatności produktu albo usługi;
- stanowią dla przedsiębiorcy nieproporcjonalne obciążenie.
Aby ustalić, czy zachodzą powyższe okoliczności, trzeba dokonać udokumentowanej oceny.
Co grozi za niedostosowanie się do nowej ustawy?
Za niespełnianie wymagań dostępności oferowanych usług, przedsiębiorca podlega karze w wysokości do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający. Kwota nie może jednak przekroczyć 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Od 28 czerwca każdy będzie mógł złożyć zawiadomienie do Prezesa Zarządu PFRON o niespełnianiu przez usługę lub produkt wymagań dostępności. Na tej podstawie lub z urzędu, Prezes Zarządu PFRON może dokonywać kontroli u przedsiębiorcy. W takim przypadku ważna jest kooperacja z urzędem – jej brak może skutkować nałożeniem wspomnianej kary.
Jeżeli mają Państwo pytania w zakresie spełniania nowych obowiązków w zakresie dostępności, zapraszamy do kontaktu!
[1] Ustawa z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze