Dostępność zaczyna się od świadomości – MF i KAS dołączają do obchodów GAAD

wzp.org.pl 4 dni temu
  • 15 maja 2025 r. Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) biorą udział w obchodach Światowego Dnia Wiedzy o Dostępności (ang. Global Accessibility Awareness Day – GAAD).
  • To globalna inicjatywa, która ma na celu zwiększenie świadomości na temat potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz promowanie dostępności cyfrowej we wszystkich obszarach życia.
  • MF i KAS regularnie organizują spotkania oraz inicjują działania edukacyjne, które zwiększają świadomość pracowników w zakresie dostępności.

Czym jest dostępność

Dostępność to cecha, która zapewnia prawo każdej osobie do korzystania z przestrzeni, usług i produktów na równych zasadach, niezależnie od wieku, poziomu sprawności czy indywidualnych potrzeb.Jest to także dostosowanie otoczenia do potrzeb wszystkich, aby minimalizować występowanie barier w życiu codziennym. Wszystkie te dziedziny łączy wspólna idea: tworzenie rozwiązań dla wszystkich użytkowników.

Do najszybciej rozwijających się obszarów należy dostępność cyfrowa. Oznacza ona projektowanie stron internetowych i aplikacji w taki sposób, aby były intuicyjne, użyteczne i dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców – w tym m.in. osób głuchych, niewidomych, starszych czy mających ograniczony dostęp do szybkiego internetu.

Dostępność cyfrowa to nie tylko kwestia technologii – to podejście , które zakłada, iż każdy, niezależnie od swoich potrzeb i ograniczeń, powinien mieć równy dostęp do informacji i usług online.

Zespół koordynatorów ds. dostępności w MF i KAS

W resorcie finansów działa zespół koordynatorów ds. dostępności, który identyfikuje potrzeby związane z dostępnością i wdraża działania na rzecz ich zaspokojenia. Dzięki tym działaniom środowisko pracy jest bardziej inkluzywne.

Webinaria

Z okazji Międzynarodowego Dnia Wiedzy o Dostępności (GAAD) nasz zespół co roku organizuje webinarium dla pracowników i funkcjonariuszy resortu finansów. To doskonała okazja do poszerzania wiedzy, dzielenia się dobrymi praktykami oraz zwrócenie uwagi na wymagania osób ze szczególnymi potrzebami.

Podczas tegorocznego webinarium skupiamy się na tym, jakim wsparciem może być sztuczna inteligencja w transformacji dostępności cyfrowej. Przedstawimy, w jaki sposób AI może ułatwić tworzenie dostępnych treści. Omówimy również komunikację, która powinna opierać się na empatii, strategie projektowania usług, dokumentów i przestrzeni w sposób dostępny. Zaprezentujemy dobre praktyki z resortu finansów, w tym metody testowania z udziałem użytkowników, projektowanie oparte na Design System oraz zdalną obsługę klienta.

Projektowanie usług i treści bez barier

W MF i KAS przykładamy dużą wagę do dostępności cyfrowej naszych usług i publikowanych informacji. Treści udostępniane na stronach internetowych i w mediach społecznościowych tworzymy z myślą o możliwie najszerszym gronie odbiorców. Na etapie planowania usług uwzględniamy zasady dostępności – zarówno w zakresie treści, jak i interfejsów. Makiety nowych produktów są konsultowane z ekspertami UX, prostego języka i WCAG. W razie potrzeby angażujemy także zewnętrznych konsultantów ds. dostępności. Gotowe rozwiązania są następnie testowane przez różnorodne grupy użytkowników, w tym osoby niewidome, słabowidzące i głuche, a na końcu poddawane audytowi zgodności z wymaganiami dostępności cyfrowej. Szczególną rolę w tym procesie odgrywa prosty język, który jest kluczowym elementem skutecznej i dostępnej komunikacji. Dzięki tym działaniom pomagamy lepiej i łatwiej zrozumieć udostępniane przez nas informacje.

Sprawdź, jak wygląda dostępność w praktyce

Zachęcamy do wykonania kilku prostych testów, które pozwolą spojrzeć na dostępność z nowej perspektywy:

  • Przejdź przez stronę tylko dzięki klawiatury. Sprawdź czy możesz poruszać się płynnie i czy są widoczne podświetlone elementy.
  • Powiększ stronę do 200–400%. Czy przez cały czas da się z niej korzystać?
  • Odtwórz film bez dźwięku. jeżeli nie ma napisów, wyobraź sobie, jak wygląda jego odbiór dla osoby niesłyszącej.

Dzięki takim testom możemy już dziś zrobić pierwszy krok ku lepszemu zrozumieniu potrzeb innych, a tym samym, do większej dostępności.

Idź do oryginalnego materiału