Dwie dekady portowych inwestycji z unijnym wsparciem w Szczecinie i Świnoujście

gospodarkamorska.pl 2 tygodni temu

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podsumował rozwój infrastruktury w związku z jubileuszem 20-lecia Polski w Unii Europejskiej. W tym celu wymienił 20 najważniejszych inwestycji. Te dwie dekady miały zapewnić ogromny rozwój, dzięki funduszom unijnym z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.

Lista inwestycji obejmuje 20 projektów o wartości prawie trzech miliardów złotych. Ich efekty to m.in. dwa nowe nabrzeża na terminalu hasztag#LNG w hasztag#PortŚwinoujście, nowe stanowisko promowe na terminalu promowym w Świnoujściu, jego przystosowanie do obsługi ładunków intermodalnych, przebudowany system drogowy i kolejowy w obu portach, w Szczecinie w sąsiedztwie elewatora Ewa zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Na Ostrowie Grabowskim powstały nabrzeża Fińskie, Norweskie i Duńskie, w Basenie Kaszubskim nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Akweny portowe dostosowywane są do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin 12,5 metra.

Lista inwestycji dofinansowanych w ramach funduszy unijnych:

- Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie.
- Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.
- Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.
- Rozbudowa infrastruktury portowej w płn. części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie.
- Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
- Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
- Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu - miejsca postojowe.
- Budowa terminala kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
- Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez ZMPSiŚ SA.
- Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
- Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla promów.
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
- Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego.
- Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.
- Przystosowanie infrastruktury TPŚ do obsługi transportu intermodalnego.
- Eliminacja wąskich gardeł ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego w TPŚ.
- Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu - proj. wspólny z PKP/PLK.
- Zakup statku pożarniczego.
- Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.
- Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.

W tym roku w porcie Świnoujście powstanie pierwszy w kraju terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, a Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ma w planach jego rozbudowę. Rozpoczną się też prace związane z powstaniem multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin.

Idź do oryginalnego materiału