Polskie porty rozwijają się dynamicznie, pomimo wycofania się duńskiego giganta Maersk z bezpośrednich dostaw kontenerowych z Azji do polskich portów na rzecz niemieckich. Ten rozwój napędzany jest przez rozbudowę głębokowodnego terminalu w Gdańsku oraz planowane inwestycje w Gdyni i Świnoujściu.
Zwiększenie Przeładunków w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk planuje zwiększyć swoje przeładunki w tym roku do 86,8 miliona ton z 81 milionów ton w roku ubiegłym. Wzrost ten, szacowany na 7,2%, obejmuje głównie przeładunek zboża, drewna, paliw płynnych i drobnicy. Przewiduje się znaczący wzrost w tych grupach towarowych: zboże o 85,2%, drewno o 19,5%, paliwa płynne o 53,4% oraz drobnica o 4,5%. Jednocześnie prognozowany jest spadek przeładunków rudy o 34,2% oraz innych masowych towarów o 22,4%. Przeładunki węgla mają pozostać na zbliżonym poziomie, z minimalnym spadkiem o 0,5%.
Potencjał i Zdolności Przeładunkowe
Opublikowane dane wskazują, iż zdolności przeładunkowe Portu Gdańsk w 2023 roku wyniosły około 93,9 miliona ton, z czego port zewnętrzny obsłużył 74,5 miliona ton, a port wewnętrzny 19,4 miliona ton. W 2023 roku port przeładował 81 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o ponad 12,7 miliona ton w porównaniu do 2022 roku.
Nowe Horyzonty dla Polskich Portów
Polskie porty nad Bałtykiem odnotowują znaczące wzrosty przeładunków, średnio o 10% rocznie. Portal money.pl donosi, iż mimo utraty bezpośrednich dostaw kontenerowych z Azji na rzecz niemieckich portów, Gdańsk nie straci na znaczeniu. Będzie funkcjonował jako port feederowy, odbierający dostawy przeładowane na mniejsze jednostki w głównym porcie.
Anna Szumańska z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury podkreśla, iż Gdańsk ma naturalne predyspozycje do bycia hubem z licznymi bezpośrednimi połączeniami oceanicznymi realizowanymi przez globalnych armatorów. „Przewiduje się, iż zwolnioną przestrzeń zagospodarują inne zainteresowane podmioty, czyli inni wiodący na świecie armatorzy” – dodaje Szumańska.
Również porty w Gdyni i Świnoujściu planują inwestycje mające na celu zwiększenie swoich zdolności przeładunkowych. Rozbudowa infrastruktury portowej w Gdyni ma na celu umożliwienie obsługi większej ilości towarów, natomiast inwestycje w Świnoujściu mają na celu zwiększenie przepustowości oraz modernizację istniejących obiektów.
Polskie porty, dzięki intensywnym inwestycjom i rozbudowie infrastruktury, stają się coraz ważniejszymi graczami na europejskiej mapie transportu morskiego. Ambitne plany i konsekwentne działania przyciągają uwagę największych armatorów, co dodatkowo wzmacnia pozycję Polski w regionie.
BS / fot. Port Gdańsk