Przepisy dyrektywy Omnibus wpływają przede wszystkim na działalność przedsiębiorców, którzy oferują towary i usługi konsumentom, w tym przez Internet. W Polsce wciąż realizowane są prace nad wdrożeniem dyrektywy Omnibus poprzez uchwalenie ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Warto już teraz przyjrzeć się nadchodzącym zmianom.
Fake reviews
Jednym z założeń dyrektywy Omnibus jest walka z nierzetelnymi opiniami i komentarzami, które szerzą się w Internecie. Aby zminimalizować liczbę niewiarygodnych opinii przedsiębiorcy będą zobowiązani do czuwania nad rzetelnością komentarzy. Ma to również ukrócić popularne w niektórych kręgach wykupowanie komentarzy, pozytywnych opinii lub polubień.
Zakaz posługiwania się fake reviews nie był dotychczas wprost uregulowany w przepisach polskiej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, choć przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumenta w błąd. Teraz przepisy będą bardziej doprecyzowane w tym zakresie.
Planowane zmiany
Przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania konsumenta, czy i w jaki sposób weryfikuje, iż publikowane komentarze pochodzą od osób, którzy używali lub nabyli dany produkt. Jak to może wyglądać w praktyce?
Jeśli przedsiębiorca nie umożliwiał dodawania ocen lub komentarzy do swoich towarów lub usług, nie musi on wprowadzać żadnych zmian.
Natomiast gdy przedsiębiorca zdecydował się na umożliwienie wyrażania opinii przez nabywców, będzie on zobowiązany do spełnienia obowiązku informacyjnego. Może on brzmieć: „Zamieszczone opinie pochodzą wyłącznie od zalogowanych użytkowników” lub „Weryfikujemy komentarze o produktach poprzez powiązanie sprzedanego towaru z osobą, która go nabyła. Dzięki temu zamieszczone opinie są rzetelne.”.
Pod kątem rozwiązań technicznych stosowanych przy ocenianiu produktów można rozważyć wprowadzenie ograniczeń co do dodawania ocen tylko dla osób, które faktycznie były towar. Może się to odbywać na podstawie linka otrzymanego podczas dokonania zamówienia.
Przepisy nie będą stały na przeszkodzie, aby korzystać z już istniejących zasobów wiedzy czy opinii. Przedsiębiorca może odesłać potencjalnych nabywców do innej strony internetowej, na której zbierane są opinie klientów. Taką funkcję często pełnią porównywarki, do których sprzedawca może się odwoływać.
Działania uznane za nieuczciwą praktykę
Po wdrożeniu unijnej dyrektywy Omnibus przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę, że następujące działania mogą być uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe:
1. zlecanie lub zamieszczanie nieprawdziwych opinii celem wypromowania produkcji,
2. niepodjęcie przez przedsiębiorcę uzasadnionych i proporcjonalnych kroków celem ustalenia, czy publikowane opinie o produktach lub usługach pochodzą od konsumentów, którzy używali lub nabyli dany produkt.
Kogo dotyczy dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus dotyczy przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi zarówno stacjonarnie, jak na odległość (online za pośrednictwem e-sklepu) i poza lokalem przedsiębiorstwa. W niektórych sytuacjach przepisy mogą dotyczyć także osoby prowadzące działalność nierejestrowaną. Obowiązki będą dotyczyły zarówno dużych podmiotów na rynku, jak i małych sklepów osiedlowych.
Choć polski ustawodawca jeszcze nie wdrożył unijnej dyrektywy, warto już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany. Inspektor Inspekcji Handlowej będzie uprawniony do kontroli przedsiębiorców oraz ewentualnego nakładania kar do wysokości 20.000 zł. Ponadto, nieprawidłowe prezentowanie cen może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. Warto zatem skonsultować się z profesjonalistą, aby dostosować swój regulamin oraz funkcjonalności na stronie internetowej sklepu, co może uchronić nas przed nieprzyjemnościami.