Działalność polskich związków sportowych – pieniądze były, wyniki już nie

1 miesiąc temu

Realizacja zadań w ramach programów ogłaszanych przez Ministra Sportu i Turystyki dla polskich związków sportowych (Pzs) była w części nieprawidłowa i nierzetelna. W przypadku sportu wyczynowego nie przyniosła zakładanych efektów czyli poprawy wyników polskich sportowców na najważniejszych imprezach – Igrzyskach Olimpijskich, mistrzostwach świata czy Europy. Najważniejsze stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły: braku strategii rozwoju sportu w naszym kraju, nierzetelnego informowania o zasadach przyznawania środków, wydatkowania ich niezgodnie z prawem i warunkami programów, a także niewystarczającego nadzoru resortu nad realizacją zadań. W związku z ustaleniami kontroli NIK skierowała zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego Ministra Sportu i Turystyki polegające na przekroczeniu uprawnień przez funkcjonariusza publicznego.

Zasady uprawiania, organizowania i finansowania sportu, w tym sportu wyczynowego, młodzieżowego i powszechnego określa ustawa o sporcie. Dofinansowanie rozwoju sportu wśród dzieci, młodzieży i osób z niepełnosprawnościami zostały zawarte także w rozporządzeniu w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej a zasady dofinansowania zajęć sportowych dla uczniów - w rozporządzeniu w sprawie przekazywania środków z Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. W latach 2019–2024 Minister Sportu i Turystyki wspierał zadania realizowane przez związki sportowe w ramach programów w sporcie wyczynowym, młodzieżowym i powszechnym.

Opis grafiki

Schemat finansowania przez Ministra Sportu i Turystyki zadań realizowanych przez polskie związki sportowe w latach 2019–2024

„Programy Ministra Sportu i Turystyki” z trzema kategoriami: sport wyczynowy, sport młodzieżowy i sport powszechny. Źródła finansowania programu to: budżet państwa cz. 25 - Kultura fizyczna, Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, Fundusz zajęć Sportowych dla Uczniów. Poniżej znajduje się seria pięciu prostokątnych pól, kolejno wskazujących na kolejne i opisanych jako:

  • Cele - efekty Programów (udzielone przez Ministra Sportu i Turystyki)
  • Dofinansowanie zadań (udzielone przez Ministra Sportu i Turystyki)
  • Zadania (realizowane przez Polskie związki sportowe)
  • Efekty zadań (realizowane przez Polskie związki sportowe)

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli.

W oparciu o założenia programów w zakresie sportu wyczynowego związki sportowe realizowały zadania dotyczące m.in.: przygotowań i udziału zawodników kadry narodowej w Igrzyskach Olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich i nieolimpijskich, promocji sportu dzięki dofinansowaniu imprez mistrzowskich organizowanych w Polsce, przygotowania i udziału zawodników kadry narodowej w Igrzyskach Paralimpijskich i Igrzyskach Głuchych, realizacji programów naukowych w sporcie wyczynowym oraz wsparcia utytułowanych sportowców, byłych członków kadry po zakończeniu kariery.

W ramach programów w zakresie sportu młodzieżowego ministerstwo dofinansowało zadania dotyczące m.in. szkolenia centralnego i grupowego młodzieży uzdolnionej sportowo, a także organizacji i udziału młodzieży w zawodach krajowych i międzynarodowych. Z kolei w programach w zakresie sportu powszechnego związki sportowe i szkółki piłkarskie realizowały zadania dotyczące upowszechniania sportu dzieci i młodzieży, ich aktywności fizycznej oraz promocji wśród nich zdrowego i aktywnego stylu życia.

Kontrola NIK została podjęta z inicjatywy własnej Izby po sugestii sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Jej celem była odpowiedź na pytanie czy Minister Sportu i Turystyki adekwatnie dofinansowywał realizację zadań przez związki sportowe w ramach ogłaszanych programów, czy prawidłowo sprawował nad nimi nadzór i czy osiągnął zakładane efekty. Kontroli poddano Ministerstwo Sportu i Turystyki, osiem polskich związków sportowych (Polski Związek Lekkiej Atletyki, Polski Związek Piłki Nożnej, Polski Związek Narciarski, Polski Związek Piłki Siatkowej, Polski Związek Pływacki, Polski Związek Tenisowy, Polski Związek Badmintona i Polski Związek Sportowy Cheerleadingu) i cztery szkółki piłkarskie.

Niemałe pieniądze na sport

Na realizację wszystkich programów Ministerstwo Sportu i Turystyki wydatkowało łącznie ponad 2,6 mld zł. Z czego 1,4 mld zł zostało przeznaczone na sport wyczynowy (955 umów), w tym 885 mln zł na przygotowania zawodników kadry narodowej do udziału w Igrzyskach Olimpijskich oraz przygotowania i udział w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich, 896,6 mln zł na sport młodzieżowy (544 umowy) i 378,2 mln zł na sport powszechny (548 umów).

Opis grafiki Dofinansowanie zadań w programach Ministra Sportu i Turystyki Rodzaj sportu Kwota dofinansowania w latach 2019-2024 (do 31.03.) Liczba umów Liczba zawodników Kadry narodowej/uczestników zadań Efekty dofinansowania

wyczynowy

1400,7 mln zł

955 45,7 tys. zawodników Kadry narodowej
  • zgrupowania i konsultacje krajowe oraz zagraniczne
  • udział zawodników w zawodach krajowych, zagranicznych i zawodach mistrzowskich (ME i MŚ)
  • sprzęt sportowy i specjalistyczny
  • suplementy diety i odżywki
  • badania diagnostyczne
  • doszkalanie kadry szkoleniowej

młodzieżowy

896,6 mln zł

544

178,4 tys., w tym:

  • 56,3 tys. zawodników Kadry narodowej
  • 122,1 tys. zawodników młodzieżowych
  • zgrupowania i konsultacje krajowe oraz zagraniczne
  • udział zawodników w zawodach krajowych, zagranicznych i zawodach mistrzowskich (ME i MŚ)
  • sprzęt sportowy
  • suplementy diety i odżywki
  • badania diagnostyczne
  • doszkalanie kadry szkoleniowej
powszechny 378,2 mln zł 548 9497,3 tys. uczestników (dzieci i młodzież)
  • zajęcia sportowe
  • obozy sportowe
  • imprezy sportowe
  • zawody sportowe
  • sprzęt sportowy
  • doszkalanie kadry szkoleniowej

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli.

Celem programów w sporcie wyczynowym był w szczególności awans reprezentacji Polski w rankingach medalowych i rankingach punktowych w letnich i zimowych Igrzyskach Olimpijskich oraz w mistrzostwach świata i Europy, zwiększenie potencjału medalowego mierzonego liczbą zawodników kadry narodowej zakwalifikowanych do grup szkolenia olimpijskiego, stworzenie optymalnych warunków szkolenia dla zawodników kadry narodowej poprzez zapewnienie im sprzętu sportowego i umożliwienie udziału w zawodach mistrzowskich oraz zdobywania medali i punktów w zawodach. Istniało ryzyko, iż wykorzystane przez związki środki nie przełożą się na prawidłowe przygotowanie i wyniki sportowe zawodników w najważniejszych zawodach (Igrzyska Olimpijskie, mistrzostwa świata i Europy), co skutkowało niepełną realizacją celów i zadań, a także wykorzystaniem tych środków niezgodnie z przepisami prawa i warunkami programów.

Brak strategii rozwoju sportu w Polsce

Po roku 2020 nie został opracowany nowy dokument strategiczny dotyczący rozwoju sportu w Polsce, choć zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej minister jest zobowiązany do inicjowania i opracowywania polityki Rady Ministrów w stosunku do resortu, którym kieruje. Obowiązujący wcześniej Program Rozwoju Sportu do roku 2020, wyznaczał w sposób ramowy cele, priorytety i kierunki rozwoju sportu wyczynowego, młodzieżowego i powszechnego oraz rozwoju infrastruktury sportowej. Działania podejmowane po roku 2020, zmierzające do opracowania nowego dokumentu strategicznego były nierzetelne i nieskuteczne, co uniemożliwia ocenę, czy programy i zadania zlecane do realizacji związkom sportowym wpisują się w strategiczne cele operacyjne i kierunki interwencji ministra w zakresie rozwoju sportu w Polsce. Oznacza to także, iż minister nie zrealizował wniosku NIK dotyczącego przygotowania dokumentu, sformułowanego we wcześniejszych kontrolach Izby.

Dopiero obecny minister podjął działania w celu opracowania nowego dokumentu. Zlecił podmiotowi zewnętrznemu „analizę porównawczą modelu operacyjnego w zakresie zarządzania polityką sportową” a w ministerstwie powołał zespół projektowy do współpracy przy jej sporządzaniu. Po opracowaniu analizy mają zostać podjęte dalsze decyzje dotyczące wypracowania dokumentu strategicznego.

Nieprawidłowości finansowe, brak weryfikacji dowodów i uznaniowe dotacje

W 2023 roku były Minister Sportu i Turystyki przyznał Polskiemu Związkowi Piłki Nożnej
186 mln zł dofinansowania
na inwestycję pn. Narodowe Centrum Szkolenia, Badań i Treningu Piłki Nożnej w Otwocku (obejmującą budowę m.in. budynku administracyjno-biurowego, hotelu, boisk piłkarskich i plażowych, parkingu podziemnego) niezgodnie z założeniami Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu. Decyzja własna ministra została podjęta wbrew negatywnej ocenie zespołu opiniującego wniosek inwestycyjny, który nie spełniał wymagań formalnych w zakresie potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz uwzględniał wydatki niekwalifikowane dotyczące mających powstać: budynku administracyjnego – pomieszczeń biurowych na potrzeby siedziby związku, parkingu podziemnego czy hotelu, a także zastosowania do wyliczenia wysokości dofinansowania 70% wydatków kwalifikowanych jak dla zadania dotyczącego Szkoły Mistrzostwa Sportowego, która na dzień składania wniosku nie istniała (utworzenie SMS planowano dopiero w ramach realizacji inwestycji). Takie działania naruszało zasady kontroli zarządczej w ministerstwie w zakresie przestrzegania wartości etycznych. W związku z przyznaniem Polskiemu Związkowi Piłki Nożnej, dofinansowania na realizację ww. zadania, pomimo iż wniosek inwestycyjny nie spełniał wymagań formalnych i powinien zostać odrzucony, NIK skierowała do Prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego Ministra Sportu i Turystyki na podstawie art. 231 § 1 Kodeks karnego, tj. przekroczenia uprawnień przez funkcjonariusza publicznego. Obecny minister cofnął decyzję o przyznaniu dofinansowania i odrzucił wniosek PZPN o realizację inwestycji.

W tym samym roku minister udzielił Polskiemu Związkowi Badmintona ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej dotacji na realizację pikników rodzinnych w kwocie 418,9 tys. zł i ich promocję w kwocie 275,6 tys. zł. Dofinansowanie w łącznej kwocie 694,5 tys. zł dotyczyło organizacji 150 pikników, realizowanych podczas istniejących już wydarzeń społecznych czy kulturalnych (dożynki, dni danego miasta itp.) lub samodzielnie organizowanych. Stanowiło to naruszenie postanowień programu, w myśl których dotacją mogły być objęte zadania mające charakter „systemowego projektu sportowego” polegające na upowszechnianiu aktywności fizycznej wśród najmłodszych. Tymczasem dofinansowane pikniki nie miały takiego charakteru.

Ponadto w latach objętych kontrolą minister nierzetelnie informował o zasadach podziału środków przyznanych na wspieranie sportów olimpijskich oraz dofinansowanie szkolenia sportowego i współzawodnictwa młodzieży. Z treści programów nie wynikał przyjęty przez ministra model, w którym dzielił on zgodnie z kryteriami algorytmu tylko 70% planowanych środków dotacji, a pozostałe 30% udzielał według własnego uznania. Zdaniem NIK obowiązujące zasady podziału środków publicznych powinny być przejrzyste i transparentne oraz podawane do wiadomości publicznej, zgodnie z faktycznym podziałem według mierzalnych kryteriów algorytmu. Pozostawienie do uznaniowej decyzji ministra 30% środków dotacji skutkowało ryzykiem wystąpienia korupcjogennego mechanizmu dowolności postępowania.

W przypadku niektórych umów ministerstwo nie zapewniło adekwatnego nadzoru Departamentu Sportu Wyczynowego nad rozliczeniem wydatków pod względem terminowości zapłaty. Nierzetelnie weryfikowano na przykład dowody księgowe w umowach z Polskim Związkiem Sportowym Cheerleadingu w łącznej kwocie 37 tys. zł, w tym wydatku na 7 tys. zł za pobyt na zgrupowaniu, który nie został w ogóle opłacony oraz 30 tys. zł za wynajem hali i sprzętu, opłacone już po zakończeniu realizacji umowy. W rozliczeniu Związek wskazał daty zapłaty niezgodne z rzeczywistością, a ministerstwo pobrało faktury i nie zweryfikowano ich z dowodami zapłaty. Nierzetelna weryfikacja dowodów księgowych wynikała z niewystarczającego nadzoru nad rozliczeniem rzeczowo-finansowym zadań oraz z braku opracowanych zasad weryfikacji wydatków. Ponadto minister zatwierdził rozliczenia dwóch dotacji udzielonych Związkowi Piłki manualnej w Polsce i Polskiemu Związkowi Tenisa Stołowego (420 tys. zł) po terminie określonym w przepisach ustawy o finansach publicznych, w związku z czym NIK skierowała zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w zakresie niezatwierdzenia w terminie rozliczenia tych dotacji.

Spadki w rankingach i mało medali

Minister nie osiągnął wszystkich celów zakładanych w programach sportu wyczynowego, pomimo objęcia tymi programami 45,7 tys. zawodników kadry narodowej, w tym 19,9 tys. w sportach olimpijskich. Potwierdzeniem spadku wyników polskich zawodników było zdobycie zaledwie dziesięciu medali na letnich Igrzyskach Olimpijskich Paryż 2024 i tylko jednego medalu na zimowych Igrzyskach w Pekinie. W Paryżu reprezentacja Polski zajęła dopiero 42 miejsce w rankingu medalowym i 18 miejsce w rankingu punktowym, co stanowiło znaczne pogorszenie wyników medalowych i pozycji w rankingu w stosunku do IO Tokio 2020 i Rio de Janeiro 2016. Nie odnotowano również (we wszystkich latach okresu 2019–2023) zakładanego awansu reprezentacji Polski w rankingach punktowych (za miejsca 1–8) na letnich Igrzyskach Olimpijskich oraz w mistrzostwach świata i Europy, ani zwiększenia (w roku 2023) potencjału medalowego mierzonego liczbą zawodników zakwalifikowanych do grup szkolenia olimpijskiego A1 i A2.

Opis grafiki

Wyniki punktowe i medalowe oraz miejsca w rankingach reprezentacji Polski na letnich i zimowych Igrzyskach Olimpijskich

Liczba punktów za miejsca 1-8. Spadki i wzrosty odnotowane w stosunku do poprzednich zawodów.

Letnie Igrzyska Olimpijskie Medale Miejsce w rankingu medalowym Miejsce w rankingu punktowym Pekin 2008 Londyn 2012 Rio de Janeiro 2016 Tokio 2020 Paryż 2024
  • złote: 3 (4)
  • srebrne: 6 (5)
  • brązowe: 1 (2)
  • razem: 10 (11)
(w związku z dyskwalifikacją zawodników - dodatkowo 1 medal brązowy i 1 medal złoty, zmiana ze srebrnego)

21

15 (204,5 pkt)
  • złote: 2
  • srebrne: 2
  • brązowe: 6
  • razem: 10
20 (wzorst) 20 (147 pkt - spadek)
  • złote: 2
  • srebrne: 3
  • brązowe: 6
  • razem: 11
32 (spadek) 18 (155,5 pkt - wzrost)
  • złote: 4
  • srebrne: 5
  • brązowe: 5
  • razem: 14
17 (wzrost) 18 (193,5 pkt)
  • złote: 1
  • srebrne: 4
  • brązowe: 5
  • razem: 10
42 (spadek) 18 (147,5 pkt)
Zimowe Igrzyska Olimpijskie Medale Miejsce w rankingu medalowym Miejsce w rankingu punktowym Vancouver 2010 Soczi 2014 Pjongczang 2018 Pekin 2022
  • złote: 1
  • srebrne: 3
  • brązowe: 2
  • razem: 6
15 17 (58 pkt)
  • złote: 4
  • srebrne: 1
  • brązowe: 1
  • razem: 6
12 (zrost) 16 (75 pkt - wzrost)
  • złote: 1
  • brązowe: 1
  • razem: 2
20 (spadek) 21 (34 pkt - spadek)

brązowe: 1

27 (spadek) 19 (38 pkt - wzrost)

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli.

NIK zauważa, iż przyjęty przez ministra cel – awans reprezentacji Polski w rankingach punktowych – nie odpowiadał obiektywnym wskaźnikom, takim jak dorobek medalowy i punktowy na zawodach w stosunku do poprzednich zawodów, a przez to nie odzwierciedlał rzeczywistych wyników sportowych. Stwarza to istotne ryzyko niepełnej, a choćby błędnej oceny efektów zadań przygotowania i udziału zawodników kadry narodowej w imprezach sportowych, finansowanych ze środków publicznych.

Prawidłowa realizacja celów sportu powszechnego i młodzieżowego

Minister zrealizował natomiast cele zadań programów sportu młodzieżowego i powszechnego. W ramach programów sportu powszechnego ministerstwo dofinansowało zadania na łączną kwotę 378,2 mln zł. Ogółem dotacją objętych zostało prawie 9,5 mln uczestników (dzieci i młodzieży), w tym 7,9 mln z niepełnosprawnościami (83,9%), co pozwoliło na upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz promocję wśród nich zdrowego i aktywnego stylu życia. W ramach zadań zapewniono dzieciom i młodzieży udział w zajęciach, obozach i imprezach sportowych, sfinansowano sprzęt sportowy, doszkalanie kadry szkoleniowej (trenerów, instruktorów) oraz wynajem obiektów sportowych.

Z kolei na zadania realizowane przez związki w programach sportu młodzieżowego minister wydatkował ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej 896,6 mln zł, w efekcie czego wsparciem objęto ogółem 178,4 tys. zawodników, w tym 56,3 tys. zawodników kadry narodowej w młodzieżowych kategoriach sportowych i 122,1 tys. pozostałych zawodników młodzieżowych. W ramach zadań zapewniono im m.in. zgrupowania i konsultacje krajowe oraz zagraniczne, udział w zawodach mistrzowskich (MŚ i ME), sprzęt sportowy, suplementy diety i odżywki, badania diagnostyczne, doszkalanie kadry szkoleniowej. Dzięki tym działaniom osiągnięto awans reprezentacji Polski w rankingach medalowych i w punktacji młodzieżowych mistrzostw świata i Europy.

Nieprawidłowości w związkach sportowych

W kontrolowanych związkach sportowych w ramach realizacji programów sportu wyczynowego, młodzieżowego i powszechnego wystąpiły nieprawidłowości w zakresie wykorzystania i rozliczenia dotacji, udzielania zamówień ze środków dotacji, prowadzenia ewidencji księgowej i opisywania dowodów księgowych oraz monitorowania realizacji zadań. W pięciu związkach (Polskim Związku Sportowym Cheerleadingu, Polskim Związku Narciarskim, Polskim Związku Pływackim, Polskim Związku Badmintona i Polskim Związku Tenisowym) stwierdzono nieprawidłowe wykorzystanie dotacji w kwocie 2,5 mln zł, m.in. wydatków na realizację pikników rodzinnych (694,5 tys. zł), wydatków dokonanych bez przeprowadzenia wymaganego w umowach przetargu określonego w przepisach Kodeksu cywilnego (1,8 mln zł), poniesionych po zakończeniu realizacji zadania lub nieopłaconych (37 tys. zł), poniesionych na zawyżone koszty wynagrodzenia koordynatorów zadań (20 tys. zł) oraz niezwiązanych z realizacją zadania (6,1 tys. zł). Ponadto nieterminowo dokonano zwrotu niewykorzystanych dotacji w kwocie 249,8 tys. zł przez Polski Związek Lekkiej Atletyki, Polski Związek Pływacki, Polski Związek Piłki Siatkowej, Polski Związek Tenisowy, Polski Związek Narciarski.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK skierowała zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych przez prezesa i członka Zarządu Polskiego Związku Pływackiego w związku z wydatkowaniem dotacji niezgodnie z przeznaczeniem (6,1 tys. zł) i niedokonaniem w terminie zwrotu części niewykorzystanych dotacji (34,5 tys. zł) oraz przez prezesa Zarządu Polskiego Związku Lekkiej Atletyki w związku z niedokonaniem w terminie zwrotu części niewykorzystanych dotacji (63 tys. zł).

Skontrolowane związki udzielały zamówień ze środków dotacji zgodnie z zawartymi umowami, z wyjątkiem Polskiego Związku Narciarskiego, który bez przeprowadzenia przetargu wymaganego w umowie dotacji dokonał wydatków w kwocie 1,8 mln zł na zakup: biletów lotniczych, suplementów diety, transportu autokarowego, ubezpieczeń w dziewięciu umowach o dofinansowanie. PZN nie stosował też jednolitych zasad wyboru wykonawców zamówień oraz nie dokumentował ich wyboru. Zdaniem NIK stwarzało to ryzyko niegospodarnego wydatkowania środków publicznych.

Mimo ciążącego na nich obowiązku, związki nie publikowały aktualnych wykazów prowadzonych przez siebie akcji szkoleniowych, ale wynikało to z niezapewnienia przez resort odpowiednich narzędzi. Minister nie tylko nie przewidział takich narzędzi w programach ani w umowach o dofinansowanie, ale również nie uzależniał rozliczenia dotacji od spełnienia tego obowiązku. Zdaniem NIK, wpływa to negatywnie na transparentność i przejrzystość działalności związków oraz nie zapewnia efektywnego monitorowania zadań dofinansowanych ze środków publicznych.

Związki sportowe w większości uzyskały zakładane efekty zadań w ramach programów ministerialnych, a nieosiągnięcie niektórych wyników sportowych spowodowane było głównie indywidualnymi zdarzeniami i kontuzjami zawodników oraz ograniczeniami wynikającymi z epidemii Covid-19. Szkółki piłkarskie również osiągnęły efekty założone w Programie Certyfikacji Szkółek Piłkarskich. W latach 2020–2023, w ramach podpisanych przez PZPN 3102 umów ze szkółkami (dotacja wyniosła ponad 169 mln zł), w zajęciach sportowych wzięło udział 354 tys. uczestników z całej Polski. We wszystkich skontrolowanych szkółkach piłkarskich zapewniono uczestnictwo w szkoleniu sportowym (treningach piłki nożnej) w grupach ćwiczebnych dzieci i młodzieży (w tym dziewcząt), kadrę wykwalifikowanych trenerów piłki nożnej, opiekę lekarską, sprzęt sportowy, stroje dla uczestników, wynajem obiektów sportowych do prowadzenia treningów i udział w turniejach piłkarskich.

Przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy w sporcie

W Ministerstwie Sportu i Turystyki od 26 października 2021 r. do 9 września 2024 r. nie prowadzono indywidualnych spraw w zakresie mobbingu, molestowania czy wykorzystania seksualnego zawodników i trenerów występujących w Pzs. Pomimo iż minister opracował i przyjął Kodeks Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych (było to narzędzie pozalegislacyjne, jako katalog zaleceń i dobrych praktyk) znaczna część związków nie wdrożyła zawartych w nim wytycznych odnoszących się do kwestii udziału kobiet w organach decyzyjnych Pzs i podejmowania działań w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w sporcie.

W 2024 r. w ministerstwie podjęto prace legislacyjne w celu dodania w ustawie o sporcie przepisów, które mają realizować przeciwdziałanie przemocy i dyskryminacji w sporcie. Najważniejsze wprowadzone rozwiązania w ustawie dotyczą przeciwdziałania dyskryminacji kobiet w Pzs, zapewnienia udziału przedstawicieli zawodników kadry narodowej w zarządach polskich związków sportowych, wprowadzenia ochrony kobiet (członków kadry narodowej) po urodzeniu dziecka, przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji w sporcie, w tym powołania przy ministrze rzecznika ochrony praw zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym oraz wyznaczenia pełnomocników do spraw przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji w sporcie w Pzs. Sejm RP 21 listopada 2024 r. uchwalił ustawę o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw. Prezydent RP jej nie podpisał i skierował 23 grudnia 2024 r. do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania jej zgodności z Konstytucją.

Wnioski

Do Ministra Sportu i Turystyki o:

  • zintensyfikowanie prac w celu opracowania i wprowadzenia dokumentu strategicznego dotyczącego rozwoju sportu w Polsce m.in. w obszarach sportu wyczynowego, młodzieżowego i powszechnego;
  • stosowanie mierzalnych kryteriów oceny przy podziale środków publicznych w programach sportu wyczynowego i młodzieżowego z zachowaniem zasady równości oferentów oraz rzetelne informowanie o zasadach podziału tych środków;
  • wprowadzenie dla dofinansowanych zadań realizowanych przez polskie związki sportowe celów pozwalających na ocenę potencjału medalowego i punktowego reprezentacji Polski:
    • w programach sportu wyczynowego obejmujących zadania przygotowania zawodników kadry narodowej do Igrzysk Olimpijskich, mistrzostw świata i Europy celów dotyczących wzrostu liczby medali oraz liczby punktów (za miejsca 1–8) przez zawodników kadry narodowej w zawodach w stosunku do poprzednich zawodów,
    • w programach sportu młodzieżowego obejmujących zadania szkolenia młodzieży i uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym celów dotyczących wzrostu liczby medali oraz liczby punktów (za miejsca 1–8) przez zawodników młodzieżowej kadry narodowej w zawodach w stosunku do poprzednich zawodów.
  • zapewnienie skutecznych mechanizmów monitorowania udzielania dofinansowania i rozliczania umów o dofinansowanie z polskimi związkami sportowymi w zakresie:
    • weryfikacji i akceptacji zmian wniosków o dofinansowanie oraz przygotowywania aneksów do umów,
    • wprowadzenia narzędzi weryfikacji realizacji przez związki sportowe obowiązków wynikających z programów ministra, w tym obowiązków informacyjnych oraz publikowania na stronach internetowych związków wymaganych dokumentów,
    • wprowadzenia pisemnych zasad doboru umów i prób wydatków w celu weryfikacji ich schematy oraz zapłaty w okresie realizacji zadań w sporcie wyczynowym, młodzieżowym i powszechnym.

Do prezesów zarządów związków sportowych:

W ramach środków publicznych otrzymywanych na realizację zadań w programach Ministra Sportu i Turystyki o zapewnienie:

  • wydatkowania środków dofinansowania w okresie realizacji zadań;
  • realizacji obowiązków wynikających z programów i umów o dofinansowanie, w tym obowiązków informacyjnych oraz publikowania na stronach internetowych związków wymaganych dokumentów;
  • dokumentowania i zatwierdzania dowodów księgowych dotyczących poniesienia wydatków zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości;
  • udzielania wykonawcom zamówień publicznych zgodnie z wymogami umów o dofinansowanie;
  • terminowego zwrotu do ministerstwa niewykorzystanych środków dofinansowania.

-->
Idź do oryginalnego materiału