E-doręczenia: praktyczne informacje

ora-warszawa.com.pl 2 dni temu
Zdjęcie: E-oręczenia (1)


W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi e-doręczeń, poniżej przypominamy najważniejsze informacje dotyczące zakładania skrzynki do e-doręczeń.

Należy zalogować się do serwisu dostępnego pod adresem: https://edoreczenia.gov.pl/

Po zalogowaniu (przez Profil Zaufany, Aplikację mObywatel, Bankowość elektroniczną, e-Dowód, eID) będzie dostępny serwis eDoręczeń. Z paska po lewej stronie należy wybrać „Kopertę”, która daje dostęp do wykazu „Twoje skrzynki” (po zalogowaniu powinna być wyświetlana domyślnie).

Dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego oraz prowadzących działalność gospodarczą najważniejsze są dane poniżej napisu „Służbowe” – są to skrzynki e-Doręczeń założone w związku z prowadzoną działalnością. System pozwala na stworzenie oddzielnej skrzynki dla „Działalność gospodarcza” i zawodu zaufania (np. „Adwokat”).

Na dzień przygotowywania tej informacji nie jest jasny zakres obu skrzynek ani to czy faktycznie obie będą w praktyce wykorzystywane. Wydaje się, iż skrzynka „Adwokat” powinna być wykorzystywana do komunikacji z sądami i urzędami w związku z wykonywaniem zawodu (np. pisma z sądów, które nie są objęte doręczeniami przez Portal), natomiast skrzynka „Działalność gospodarcza” będzie służyła do załatwiania spraw urzędowych związanych z prowadzoną działalnością.

Jeżeli skrzynka nie wyświetla się prawidłowo, należy przejść przez procedurę w rubryce „Chcesz założyć skrzynkę inną niż osobista?” i wybrać opcję „Złóż wniosek”. Bardzo ważnym jest, żeby zawiadomienia z każdej skrzynki przychodziły na użytkowany adres e-mail. W celu potwierdzenia tego należy wybrać opcję „Przejdź do skrzynki” a następnie „Ustawienia skrzynki”.

Jeżeli pasek z opcją „Ustawienia skrzynki” nie wyświetla się, należy powiększyć okno przeglądarki internetowej. Przy mniejszym oknie przeglądarki niektóre elementy mogą być niewidoczne.

Następnie należy sprawdzić czy w rubryce „Powiadomienia” jest wskazany „Adres do powiadomień”, z którego regularnie korzystamy. Należy pamiętać, iż na ten adres będą wysyłane powiadomienia o nowych wiadomościach, zapełnieniu skrzynki, innych sprawach związanych z e-Doręczeniami.

Uwaga! Ze względu na nowatorskich charakter usługi można spodziewać się wzmożonej aktywności prób nieuczciwego wykorzystania narzędzia. Żeby zminimalizować ryzyko należy pamiętać, aby nie klikać w nieznane linki wysyłane na adres e-mail, upewniać się czy komunikujemy się ze stroną pod domeną „.gov.pl” (uwaga na gov.com.pl, gou.pl, czy podobne), włączyć weryfikację dwuetapową logowania.

Idź do oryginalnego materiału