Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny

gospodarkamorska.pl 2 tygodni temu

Damen Shipyards zwodował właśnie drugi w pełni elektryczny holownik RSD-E 2513. Jednostka pracować będzie w porcie Antwerpia-Brugia, gdzie pływa już holownik na wodór, a niedługo dołączy do niego holownik metanolowy.

Drugi z elektrycznych holowników Damen RSD-E 2513 został zwodowany w stoczni Damen w Wietnamie. Jednostka stanowi część zamówienia, jakie w Damen Shipyards złożył port Antwerpia-Brugia, jeden z największych w Europie. Umowa obejmuje także budowę pięciu konwencjonalnych holowników RSD 2513.

Elektryczny RSD-E 2513 nosi nazwę Volta 1. Trafi do Antwerpii-Brugii jeszcze w tym roku i stanie się pierwszym w pełni zasilanym energią elektryczną holownikiem na wodach europejskich. Według producenta, jednostka jest w stanie wykonać co najmniej dwie operacje holowania na jednym ładowaniu, a sam proces ładowania baterii do pełna zajmuje zaledwie dwie godziny. System akumulatorów ma wytrzymać około 30 tys. cykli, co odpowiada całemu okresowi eksploatacji statku.

Damen, poza holownikiem, dostarczy również zamawiającemu niezbędny sprzęt i infrastrukturę do ładowania na lądzie.
Port Antwerpia-Brugia chce osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Już teraz eksploatowany tam jest holownik napędzany wodorem, niedługo dołączy do niego zmodernizowana jednostka wykorzystująca metanol.

Idź do oryginalnego materiału