W terminalach intermodalnych w 2024 r. przeładowano o 9,5 proc. więcej towarów w porównaniu z 2023 r. – przekazał w środę Główny Urząd Statystyczny. Dodał, iż łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,7 mln TEU.
GUS podał, iż długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2024 r. wyniosła łącznie 5,4 km. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 6,1 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali 169,8 ha, z czego 95,4 proc. powierzchni przeznaczonej było dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wyniosła 115,2 tys. TEU.
Terminale morskie dysponowały łącznie 17 km torów dla kolei normalnotorowej, z tego 70,7 proc. przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie w terminalu morskim wyniosła 71 szt.
W 2024 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 31,5 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 106,5 ha, z czego 79,2 proc. powierzchni przeznaczonej było dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wyniosła 154,2 tys. TEU. Terminale lądowe w 2024 r. dysponowały łącznie 103 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 39,6 proc. przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie w terminalu lądowym wyniosła 31 szt.
GUS podkreślił, iż łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,7 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 6,5 mln TEU, a w terminalach lądowych – 3,2 mln TEU.
W 2024 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 82,6 mln ton ładunków skonteneryzowanych – o 9,5 proc. więcej niż przed rokiem. Drogą morską do i z terminali przetransportowano 30,9 mln ton (co stanowiło 37,4 proc. ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym – 28,7 mln ton (34,7 proc.), a transportem kolejowym – 23 mln ton (27,9 proc.).
„W 2024 r. w transporcie intermodalnym znaczny udział miały towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 29,2 proc. (wzrost o 5,3 p. proc. w porównaniu z rokiem poprzednim), chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne – 8,6 proc. (wzrost o 3,6 p. proc.), produkty spożywcze, napoje i tytoń – 5,8 proc. (wzrost o 1,0 p. proc.). Dla 42,4 proc. przewiezionych ładunków ich rodzaj był nieznany (spadek o 11,8 p. proc. w porównaniu z 2023 r.)” – dodał GUS.
W 2024 r. transportem samochodowym intermodalnym przewieziono ponad 28,5 mln ton ładunków w kontenerach – udział przewozów krajowych wyniósł 99,4 proc. Na terenie kraju najwięcej ładunków przewieziono do/z województw: mazowieckiego (23,4 proc.), pomorskiego (22,8 proc.), śląskiego (13,6 proc.) i łódzkiego (12 proc.). Wzrost liczby przewiezionych ton ładunków skonteneryzowanych w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano w województwach: mazowieckim, śląskim, warmińsko-mazurskim, pomorskim oraz małopolskim.
źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements