Havfisk wypłynął z Karstensena

gospodarkamorska.pl 3 dni temu

Po miesiącu od wodowania statek Havfisk, wybudowany w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland, odbił od stoczniowego nabrzeża i pożeglował do Danii.

75-metrowy Havfisk był bohaterem jednego z otwartych dla publiczności wodowań w gdańskiej stoczni Karstensen. Jednostka zjechała z pochylni przed miesiącem. Od tego czasu cumowała przy stoczniowym nabrzeżu, trwały na niej ostatnie prace wykończeniowe. 24 czerwca Havfisk został odholowany od stoczniowego nabrzeża i pożeglował – jeszcze nie o własnych siłach, a na holu – do Norwegii. W operacji odholowania i obrócenia jednostki brały udział trzy holowniki, następnie jeden z nich zabrał statek na pełne morze. Havfisk popłynął do duńskiego Skagen, gdzie znajduje się Karstensens Skibsværft A/S. W tej stoczni jednostka przejdzie ostatnie przygotowania do przekazania klientowi.

Zamawiającym statek jest firma Havfisk AS, spółka zależna firmy Veibust Fisheriselskap z siedzibą w norweskim Ålesund. Havfisk został zamówiony w marcu 2022 roku, w gdańskim Karstensenie otrzymał numer budowy 477. Ostateczny odbiór nastąpi do końca tego roku.

Firma Havfisk jest powracającym klientem Karstensena – stocznie grupy budowały już wcześniej jednostki rybackie dla tej spółki, modernizowały także jej starsze, eksploatowane statki.
Nowy Havfisk powstał na bazie projektu stworzonego przez Karstensens Skibsværft A/S. Całkowita długość statku wynosi 75,10 metra, szerokość 16,20, zaś wyporność sięga 2900. Jednostka ma całkowicie wodoszczelny pokład ładunkowy, a także trałowy, podniesiony o jeden poziom w stosunku do zwykłego schematu tego typu jednostek. W ten sposób zwiększono wolną burtę, co ma przyczynić się do bezpieczniejszego środowiska pracy na pokładzie. Havfisk posiada klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C. Wynika to z racji na przyszły obszar działań w postaci trudnych, mroźnych, obszarów Morza Norweskiego. Maksymalna prędkość statku to 16 węzłów, natomiast załoga ma liczyć 15 osób.

Prace projektowe skupiły się na optymalizacji wydajności nowego statku w odniesieniu do jego profilu operacyjnego, aby osiągnąć minimalne zużycie paliwa. Havfisk został wyposażony w system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników, oświetlenie LED i inne środki mające na celu zminimalizowanie zużycia energii, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej, w tym i rybołówstwa. Główny napęd stanowi silnik Wärtsilä 8V31 o mocy 5200 kW, jednocześnie na statku znajdują się trzy silniki pomocnicze Scania DI16 o mocy 600 kW każdy. Do tego dochodzą dwa pędniki Brunvoll o mocy 1400 kW. Jednostka ma posiadać wciągarkę i żurawie od Karmøy, dwa agregaty chłodzące FrioNordica o mocy 1500 kW i system wentylacji C-Flow, na który składają się dwa zbiorniki i cztery sprężarki o mocy 90 kW. Do tego dochodzą zbiorniki RSW o pojemności 2425 m3, przeznaczone do przewozu złowionych ryb, a także na paliwo 599 m3 i wody słodkiej 75 m3.

Idź do oryginalnego materiału