News 1: Infolinia PIP dla powodzian
Południowa część naszego kraju mierzy się ze skutkami żywiołu, który w ostatni weekend spustoszył jej tereny. Wiele miejscowości wciąż z niepokojem czeka na przejście fali powodziowej. Ucierpieli mieszkańcy, wielu z nich to także pracodawcy dla lokalnych społeczności. W związku z zaistniałą sytuacją i rodzącymi się po obu stronach licznymi obawami i wątpliwościami Główny Inspektor Pracy zdecydował o uruchomieniu specjalnej infolinii dedykowanej dla pracowników i pracodawców z terenów objętych klęską powodzi. Eksperci PIP będą udzielać porad od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00. Numer infolinii: (22) 391 83 70.
Źródło: www.pip.gov.pl
News 2: Nieobecności w pracy związane z sytuacja powodziową
Zapobieganie i usuwanie skutków klęski żywiołowej jaką jest powódź wymaga olbrzymiego nakładu sił i czasu. Wiele osób prywatnych chcąc ratować swój prywatny dobytek i infrastrukturę publiczną wstrzymało swoją aktywność zawodową. Jak zatem powinien postąpić pracodawca, o ile pracownik jest nieobecny w pracy w związku z akcją ratowniczą?
Ogólne zasady udzielania pracownikom zwolnień od pracy reguluje rozporządzenie MPiPS w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. W rozporządzeniu tym zostały wymienione najczęściej występujące okoliczności wymagające uzyskania zwolnienia od pracy, a także zasady usprawiedliwiania nieobecności i kwestie odpłatności za zwolnienia od pracy. Już w pierwszym punkcie czytamy, iż poza okolicznościami określonymi w przepisach prawa pracy przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika są inne przypadki przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.
Natomiast zasady dotyczące postępowania pracodawców i pracowników oraz ich uprawnień i obowiązków regulują przepisy ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654). W myśl tych regulacji niemożność świadczenia pracy związana z powodzią stanowi podstawę do usprawiedliwienia nieobecności w pracy. Za czas tej nieobecności pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę, przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika. Koszt tego wynagrodzenia ponosi pracodawca. jeżeli jednak pracodawca, który z powodu powodzi okresowo zaprzestał prowadzenia działalności lub ją istotnie ograniczył i nie dysponuje środkami na wypłaty wynagrodzeń za czas zwolnień od pracy, za czas przestojów, czy za pracę wykonaną w celu ochrony zakładu pracy przez powodzią, może złożyć do urzędu marszałkowskiego danego województwa wniosek o nieoprocentowaną pożyczkę ze środków FGŚP.
Pracodawca jest uprawniony do skierowania pracowników do wykonywania innej niż przewidziana w umowie pracy, jeżeli zaistnieje konieczność usuwania skutków kataklizmu. Za czas spędzony przy wykonywaniu tej pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie ustalane według zasad obowiązujących przy wyliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
Inspekcja pracy zwróciła się też z apelem do pracodawców, aby w miarę możliwości z empatią i elastycznie podchodzili do indywidulanych potrzeb ich pracowników związanych z zaistniałą sytuacją.
Źródło: www.pip.gov.pl oraz własne
News 3: Ulgi dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi
Rząd i instytucje publiczne reagują na skutki powodzi, która dotyka znaczną część kraju. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, iż przedsiębiorcy, którzy ponieśli strony w wyniku powodzi będą mogli liczyć na odroczenie terminu płatności składek, zastosowanie systemu ratalnego czy wręcz na ich umorzenie. Umorzenie będzie dotyczyło tylko składek na ubezpieczenie własne. W tym celu zainteresowany przedsiębiorca będzie musiał złożyć wniosek w uproszczonej procedurze polegającej na jego ocenie na podstawie oświadczenia płatnika. ZUS nie będzie wymagał dokumentowania sytuacji ekonomiczno-finansowej płatnika z ostatnich trzech lat. ZUS uruchomił specjalne linie telefoniczne, przez które można uzyskać wsparcie w sprawie możliwych ulg.
Od przedstawicieli rządu mogliśmy także usłyszeć o istniejących możliwościach dotyczących rozliczeń z fiskusem. Przedsiębiorcy mogą wystąpić od odroczenia terminu składania deklaracji podatkowych a także skorzystać z ulg i odroczeń w spłacie zobowiązań podatkowych (PIT, VAT, CIT). Zgodnie z ordynacją podatkową organ podatkowy może przyznać ulgę na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem lub interesem publicznym.
Każdy przypadek organy skarbowe będą rozpatrywać indywidualnie, stąd ważne jest, aby podatnik adekwatnie opisał swoją sytuację i uzasadnił potrzebę skorzystania z ulg czy ułatwień, czyli wskazany w ordynacji istotny interes podatnika lub interes publiczny. Wnioski mogą być składane elektronicznie przez stronę biznes.gov.pl, przez konto w e-Urzędzie Skarbowym a także osobiście w oddziałach urzędów skarbowych. Z takimi wnioskami mogą także występować osoby fizyczne.
Ulgi stanowią pomoc de minimis, zatem ich łączna wartość przypadająca na beneficjenta nie może przekroczyć w okresie 3 lat wartości odpowiadającej 300 tys. EUR.
KAS uruchomiła tymczasową infolinię, poprzez którą podatnicy poszkodowani w powodzi mogą uzyskać informacje dotyczące rozliczeń podatkowych w tym trudnym czasie. Numer 22 460 59 30 działa w godzinach 8:00 – 18:00.
Źródło: własne, zus.gov.pl
News 4: Zmiana w propozycji wynagrodzenia minimalnego na 2025 r.
Pojawiała się kolejna informacja dotycząca wysokości wynagrodzenia minimalnego w przyszłym roku. Rząd zaskoczył i w rozporządzeniu, które zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw znalazł się ostatecznie kwota 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wyniesie 30,50 zł.
Przypomnijmy, iż wcześniej proponowano kwotę 4626 zł dla pracowników oraz 30,20 zł dla zleceniobiorców. Korekta kwoty wynika z podwyższenia prognozy inflacji na 2025 r. na 5% (wobec prognozowanych wcześniej 4,1%).
Źródło: www.prawo.pl