Rok 2025 zapowiada się jako czas pełen nowych wyzwań dla pracodawców w obszarze prawa pracy i HR. Sygnalizujemy 12 kluczowych nowości, które mogą mieć istotny wpływ na funkcjonowanie działów HR w 2025 roku.
1. Jawność wynagrodzeń
Temat jawności wynagrodzeń nabiera rozpędu, ponieważ Polska ma czas na wdrożenie unijnej dyrektywy regulującej tę kwestię do czerwca 2026 r. Stąd rok 2025 będzie stał pod znakiem zintensyfikowania prac nad wdrożeniem przepisów dyrektywy do polskiego porządku prawnego, jak również wzrostu świadomości pracowników w zakresie jawności wynagrodzeń.
Nowo rozpoczęty rok to idealny czas dla pracodawców na przygotowanie organizacji do zmian w powyższym zakresie (np. poprzez przeprowadzenie przeglądu regulaminów i umów o pracę czy wprowadzenie zmian w formułowaniu ogłoszeń o pracę). Założenia dyrektywy stanowią rewolucję w dotychczasowej praktyce polskich pracodawców i dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę z rozpoczęciem przygotowań.
2. Sygnaliści
Choć etap wdrożenia procedury sygnalistycznej zostawiamy w 2024 r., to temat sygnalistów wciąż pozostaje aktualny. Pracodawcy w dalszym ciągu mierzą się z wieloma wątpliwościami dotyczącymi stosowania przepisów o ochronie sygnalistów. Zgłaszanie „pozornych” sygnałów, kwestie działań odwetowych, konflikty interesów – to tylko niektóre z problematycznych obszarów. Dlatego 2025 to rok weryfikacji, czy przyjęte w przedsiębiorstwie procedury i sposoby obsługi zgłoszeń działają poprawnie.
3. Urlop dla rodziców wcześniaków
Pod koniec 2024 r. prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw, wprowadzając dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i dzieci hospitalizowanych po narodzinach. Wymiar tego urlopu ma wynieść do 8 albo do 15 tygodni (w zależności od okresu hospitalizacji dziecka, jego masy urodzeniowej czy tygodnia ciąży, w którym się urodzi). Ustawa wejdzie w życie w marcu 2025 r.
4. Wigilia dniem wolnym od pracy
Prezydent podpisał ustawę, na mocy której Wigilia stanie się dniem wolnym od pracy, a trzy poprzedzające ją niedziele będą handlowe. To ważne z perspektywy pracodawców, którzy powinni uwzględnić te zmiany przy organizowaniu pracy załogi na dany rok.
5. Zmiany w liczeniu stażu pracy – los projektu w 2025 r.
Niedawno pisaliśmy o projekcie ustawy dotyczącej wliczania do okresu zatrudnienia m.in. okresów wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Projektodawcy planują, aby nowe zasady liczenia stażu pracy weszły w życie dopiero w 2026 r. Jednak już teraz warto trzymać rękę na pulsie i śledzić losy projektu, aby być przygotowanym do ewentualnego dostosowania swojej organizacji do zmian na czas.
6. Minimalne wynagrodzenie
Od 1 stycznia 2025 r. wzrosła kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. Aktualnie wynosi ono 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa to 30,50 zł brutto.
7. Wellbeing i dobrostan psychiczny pracowników
Temat dobrostanu psychicznego pracowników nie traci na aktualności. W działach HR coraz częściej pojawiają się tematy dotyczące programów motywacyjnych, higienicznego odpoczynku czy wspierania zdrowia psychicznego pracowników.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej już pod koniec 2024 r. rozpoczęło prace m.in. nad:
- zmianą definicji mobbingu,
- wprowadzeniem obowiązku stosowania przez pracodawców działań prewencyjnych, wykrywania mobbingu i reagowania na niego oraz wspierania ofiar tego procederu.
Temat nabiera rozpędu – 20 stycznia tego roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Obejmuje on, m.in. wskazane wyżej kwestie.
8. L4 na nowych zasadach
Trwają prace nad zmianami dotyczącymi zwolnień lekarskich i zasiłku chorobowego. jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, to umożliwią m.in. wykonywanie przez ubezpieczonego pracy u jednego pracodawcy w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim u drugiego pracodawcy, bez utraty prawa do zasiłku chorobowego (w określonych sytuacjach).
Oprócz tego projekt zakłada, iż zwykłe czynności dnia codziennego lub czynności incydentalne, których podjęcia w okresie zwolnienia od pracy wymagają istotne okoliczności, nie będą stanowić aktywności niezgodnej z celem zwolnienia.
9. Maksymalne temperatury w miejscu pracy
Pod koniec grudnia 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji, która ma ustanowić maksymalne, dopuszczalne temperatury w miejscach pracy. Projekt ten przewiduje m.in. iż w przypadku prac o wysokim tempie metabolizmu temperatura w pomieszczeniu może wynosić maksymalnie 25°C (298 K). jeżeli przepisy wejdą w życie, to w 2025 r. pracodawcy będą musieli dostosować pomieszczenia pracy do nowych wytycznych.
10. E-teczki
Rok 2025 stoi pod znakiem e-Doręczeń i e-teczek, a digitalizacja jest tematem zyskującym coraz większą popularność w działach HR. Zainteresowanie kwestiami, takimi jak prowadzenie akt pracowniczych w formie elektronicznej, obieg dokumentów elektronicznych czy zdalne podpisywanie umów wskazuje, iż teraz jest idealny czas na wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań do działów HR.
11. AI Act (AIA)
Wykorzystywanie przez pracowników sztucznej inteligencji jest coraz powszechniejsze, a kwestie prawne dotyczące tego tematu nie pozostają w tyle. W 2024 r. uchwalono AI Act (AIA), którego stosowanie stopniowo rozpocznie się w Unii Europejskiej od 2 lutego 2025 r. Dlatego w bieżącym roku warto rozpocząć przygotowania organizacji na nachodzące zmiany.
12. Przekształcanie umów – uprawnienia PIP
Nie gasną echa zapowiedzi dotyczących zwiększenia kompetencji inspektorów PIP. Zgodnie z zapowiedziami GIP, inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy mogą uzyskać uprawnienie do przekształcania np. umów zlecenia lub B2B w umowy o pracę. Z uwagi na to, iż nie ma jeszcze projektu tych zmian, warto podejść do powyższych zapowiedzi zachowawczo. Niemniej jednak trzymamy rękę na pulsie i będziemy informować Państwa o dalszych losach tych doniesień.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w zakresie którejkolwiek z opisywanych zmian – zapraszamy do kontaktu.