Remontowa Shipbuilding oddała nowoczesny prom w ręce norweskiego armatora Torghatten Nord AS. Prom o napędzie hybrydowym został zwodowany i będzie zasilał ekologiczną morską flotę w Skandynawii.
Pasażersko-samochodowy prom przeznaczony będzie do obsługi połączenia Stornes-Bjørnerå w północnej Norwegii.
Wodowanie miało miejsce w gdańskim doku. Obecni byli przedstawiciele zarówno stoczni, jak i armatora, w tym kierownik projektu ze strony Remontowej – Piotr Alboszta.
Podkreślił on, iż prace postępują zgodnie z planem, jednostka jest już bliska ukończenia i wyjścia do pracy.
– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. w tej chwili zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach i niedługo będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – mówił Piotr Alboszta.
Prom mierzy 63,65 metra długości i 15,5 metra szerokości. Na jego pokładzie zmieści się 149 osób oraz 50 samochodów osobowych. Napęd hybrydowy opiera się na dwóch pędnikach azymutalnych z pionowo ustawionymi silnikami elektrycznymi. Zasilane są one z baterii, które ładowane będą z lądu podczas postoju w porcie. W razie potrzeby jednostka może być również zasilana z agregatów.
Projekt jednostki przygotowało norweskie biuro The Norwegian Ship Design Company AS we współpracy z Remontowa Marine Design & Consulting. Projekt zakładał zastosowanie lekkich materiałów oraz nowoczesnych systemów, mających ograniczyć straty energii i zminimalizować zużycie paliwa.

Współpracy pomiędzy Remontową a Torghatten Nord AS rozpoczęła się już w 2009 roku. W przeszłości gdańska stocznia dostarczyła norweskiemu operatorowi cztery promy zasilane LNG.
Nowa jednostka hybrydowa ma rozpocząć służbę w I kwartale 2026 roku. Połączenie, które będzie obsługiwać trwa zaledwie 12 minut. Prom odegra istotną rolę w codziennej komunikacji w regionie Troms.

fot. Remontowa Shipbuilding S.A.