INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniach 12-13 czerwca 2025 r. nr 71/2025 (246)

1 miesiąc temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniach 12-13 czerwca 2025 r.
nr 71/2025 (246)






Komisja Infrastruktury /INF/ na wyjazdowym posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2025 r. w Sali Posiedzeń Urzędu Miasta w Nowym Sączu wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat inwestycji kolejowych w województwie małopolskim ze szczególnym uwzględnieniem budowy linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko” oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz – Chabówka.
Informację przedstawił członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, dyrektor ds. realizacji inwestycji – Marcin Mochocki.
Posłowie zapoznali się ze szczegółowym zakresem realizacji inwestycji kolejowych w województwie małopolskim. Jako podstawowy cel realizacji inwestycji wskazano poprawę wewnętrznej spójności komunikacyjnej oraz społeczno-gospodarczej Polski.
Kluczowym projektem infrastrukturalnym jest inwestycja pod nazwą „Podłęże – Piekiełko”. Zakłada ona budowę nowej linii kolejowej nr 622 z podkrakowskiego Podłęża na południe, w kierunku Mszany Dolnej i Tymbarku oraz modernizację linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz – Chabówka.
Koszt całości projektu oszacowano na kwotę ponad 14 mld złotych, przy czym podkreślono konieczność dostosowania kosztów projektu do trudnej specyfiki subregionu. Cała trasa kolejowa z Nowego Sącza do Krakowa ma zostać udostępniona do ruchu do 2030 roku.
Podczas dyskusji posłowie podkreślili wagę realizacji przedstawianych inwestycji w kontekście problemu wykluczenia komunikacyjnego, z jakim zmagają się mieszkańcy Nowego Sącza. Zwrócono uwagę na opóźnienia w realizacji inwestycji spowodowane zerwaniem kontraktu z poprzednim wykonawcą.
W posiedzeniu uczestniczyli: marszałek województwa małopolskiego – Łukasz Smółka, wojewoda małopolski – Krzysztof Klęczar oraz burmistrz Limanowej – Jolanta Juszkiewicz.

Na kolejnym posiedzeniu, w sali konferencyjnej Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowego Kuter Port w Marszowicach (gmina Gdów), Komisja wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat inwestycji drogowych w województwie małopolskim ze szczególnym uwzględnieniem planów budowy DK75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz oraz S7 na odcinku Kraków – Myślenice.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec oraz zastępca dyrektora ds. inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Robert Jakubiak.
Omówione zostały: warianty trasy, dokumentacja środowiskowa, klasa drogi i infrastruktura towarzysząca drogi DK75 Brzesko – Nowy Sącz („Sądeczanka”). Przedstawione zostały także zagadnienia dotyczące drogi S7 Kraków – Myślenice („Zakopianka”) – informowano o: przygotowaniu dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, wariantach trasy, konsultacjach społecznych i sprzeciwach samorządów wobec przebiegu trasy przez chronione tereny. Potwierdzono, iż oba projekty są w fazie przygotowawczej, choć pełna dokumentacja oraz wybór wariantu wymagają zakończenia procedur i uwzględnienia uwag lokalnych społeczności i samorządów.
Podczas dyskusji analizowano plany dotyczące przebudowy oraz rozbudowy lokalnych i krajowych dróg w regionie oraz kluczowych połączeń infrastrukturalnych, wspierających rozwój gminy Gdów i powiatu.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezydent Krakowa – Stanisław Kracik, starosta wielicki – Roman Ptak, dyrektor Biura Wojewody Małopolskiego – Łukasz Krzysztofik oraz wójt gminy Gdów – Zbigniew Wojas.

Komisja przeprowadziła wizytację w przedsiębiorstwie Newag S.A., podczas której posłowie zapoznali się z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a także z procesem produkcji nowych lokomotyw m.in. dla PKP Intercity. Przeprowadzono także wizytację budowy tunelu na linii kolejowej na terenie miejscowości Pisarzowa (tunel kolejowy pomiędzy Mordarką a Męciną).

Na kolejnym posiedzeniu, w dniu 13 czerwca 2025 r., w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta w Bielsku-Białej, Komisja wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat inwestycji drogowych i kolejowych w województwie śląskim ze szczególnym uwzględnieniem planów budowy S52 (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej) oraz stanu realizacji budowy S1.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec, radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – Tomasz Kwieciński, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Robert Jakubiak, p.o. dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach – Przemysław Juszczyk oraz pełnomocnik zarządu ds. przygotowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe – Rafał Banaszkiewicz.
Poinformowano o aktualnym stanie budowy dróg w województwie śląskim. Koszt budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej o długości 61 km oszacowano na 8 mld zł. Inwestycję podzielono na cztery odcinki. W styczniu br. ogłoszono przetarg na wykonanie prac geologicznych i projektu budowlanego. Poinformowano o stanie budowy obwodnic (m.in. Pradeł), planowanych przetargach na nowe obwodnice (m.in. Szczekocin), przygotowywanych inwestycjach (budowa drogi S11) czy stanie budowy drogi S1. W przypadku drogi S1 podano szczegółowe dane techniczne powstałych w jej ciągu tunelu i wiaduktu.
Odnośnie do transportu kolejowego poinformowano o stanie modernizacji korytarzy pasażerskich i towarowych w ciągu linii E 65, C-E 65 i E 30. Przekazano, iż na Centralnej Magistrali Kolejowej realizowane są prace modernizacyjne, których celem jest uzyskanie możliwości poruszania się przez pociągi pasażerskie z prędkością 250 km/h. Informację uzupełniono o najważniejsze planowane inwestycje w województwie śląskim, które są w tej chwili na etapie prac przygotowawczych.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na zły stan obecnej drogi krajowej nr 52, przechodzącej przez wiele miejscowości. Jako priorytetową określano budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Jej powstanie poprawi bezpieczeństwo oraz skróci czas przejazdu między Bielsko-Białą a Krakowem.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski oraz zastępca prezydenta Bielska-Białej – Przemysław Kamiński.

Komisja przeprowadziła wizytacje: budowanego tunelu drogowego w ciągu drogi S1, Centrum Zarządzania Tunelami przy drodze S1 w Milówce, a także budowanego fragmentu drogi S1 na odcinku Suchy Potok – Dankowice – Oświęcim.
Idź do oryginalnego materiału