INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 10 września 2025 r. nr 94/2025 (269)

1 miesiąc temu





INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 10 września 2025 r.
nr 94/2025 (269)



Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby (druk nr 1623).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek.
Projekt dotyczy poprawy sytuacji mieszkaniowej funkcjonariuszy służb mundurowych. Chodzi o możliwość wyboru formy zakwaterowania i realne wsparcie dla funkcjonariuszy służb, które podlegają Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - na wzór zasad obowiązujących w wojsku. Wysokość świadczenia mieszkaniowego zależeć będzie od lokalizacji i wyniesie do 1800 zł miesięcznie.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz mającym na celu m.in.: zapewnienie zgodności realizacji zadania z cyklem rocznym budżetu państwa poprzez wprowadzenie przepisu przejściowego określającego graniczny termin składania wniosków oraz wypłaty świadczenia mieszkaniowego oraz skrócenie terminu wejścia w życie ustawy do niezbędnego minimum, co będzie skutkowało możliwością szybszej realizacji działań określonych w dodawanym przepisie przejściowym do projektowanej ustawy dot. podziału wskazanych rezerw celowych do dnia 15 grudnia 2025 r. (tj. przedłużenie terminu w stosunku do ww. art. 154 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych).
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. Rafał Kochańczyk, zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej – gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – nadbryg. Grzegorz Szyszko, zastępca Komendanta Służby Ochrony Państwa – płk SOP Krzysztof Król oraz komendant Straży Marszałkowskiej – Michał Sadoń.

Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat potrzeb rozwojowych i form wsparcia dzieci młodzieży z FASD oraz proponowanych kierunków zmian systemowych.
Informację przedstawili: pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych – Łukasz Krasoń, zastępca dyrektora Departamentu Demografii w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Michał Guć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Izabela Ziętka oraz zastępca dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom – Katarzyna Łukowska.
Przedstawiciel MRPiPS poinformował o sposobach wspierania rodziny w kontekście zapobiegania FASD (spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych) u dzieci: szczególnie istotna pozostaje wczesna, profilaktyczna praca asystentów rodziny z kobietami, w stosunku do których istnieje ryzyko spożywania alkoholu w ciąży bądź z kobietami spożywających już alkohol. Mając na uwadze potrzebę wprowadzenia zmian systemowych resort przygotował projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Projekt nowelizacji zakłada m.in: obligatoryjność zatrudniania asystenta rodziny w każdej gminie.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Izabela Ziętka podkreśliła, iż w obecnym stanie prawnym uczniowie, w tym dzieci z rozpoznaniem FASD i innych trudności neurorozwojowych, które wpływają na funkcjonowanie szkolne, mają prawo do otrzymywania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty oraz dostosowania procesu kształcenia do ich indywidulanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Jest to obowiązek znajdujący się po stronie przedszkoli, szkół i placówek.
Ponadto Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, jednostka podległa Ministrowi Zdrowia, wyspecjalizowana w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z uzależnieniami, mając na celu rozpowszechnienie wiedzy z zakresu FASD/FAS, udzielanie specjalistycznego wsparcia, jak również pogłębianie wiedzy naukowej w tym obszarze, wspiera między innymi: szkolenia z zakresu profilaktyki FASD wśród grona medycznego (pielęgniarek i położnych); webinary i artykuły z zakresu tematyki FASD dla Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych; upowszechnianie materiałów edukacyjnych dla lekarzy ginekologów, pielęgniarek i położnych do wczesnego rozpoznawania picia alkoholu przez kobietę w ciąży i interwencji w przypadku ryzyka ekspozycji płodu na alkohol; szkolenia specjalistów psychoterapii uzależnień z zakresu FASD; szkolenia dla rodziców zastępczych i adopcyjnych z zakresu pracy z dzieckiem z FASD; badania naukowe z zakresu tematyki FASD; rozpowszechnianie wiedzy wśród różnych grup odbiorców (w tym specjalistów, rodziców, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych problematyką FASD) poprzez stronę informacyjno-edukacyjną www.ciazabezalkoholu.pl; opracowanie, wydanie oraz dystrybucję podręcznika dla kuratorów, pracowników społecznych oraz asystentów rodziny; opracowanie, wydanie, dystrybucję podręcznika dla poradni psychologiczno-pedagogicznych z zakresu FASD.
W trakcie dyskusji główny specjalista w Zespole Zdrowia i Spraw Socjalnych w Biurze Rzecznika Praw Dziecka – Barbara Olszowy podkreśliła zasadność etykietowania każdego rodzaju alkoholu z informacją o FASD jako nieuleczalnym, niegenetycznym zespole chorobowym mogący wystąpić u dzieci, których matki piły alkohol w czasie ciąży.
Przewodnicząca Komisji – poseł Monika Rosa (KO) poinformowała, iż w najbliższym czasie Komisja zaproponuje dezyderat w sprawie FASD.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (druk nr 1625).
Projekt ma na celu wprowadzenie dla odbiorców w gospodarstwach domowych od 1 lipca 2025 roku do 31 grudnia 2026 r. cen energii elektrycznej na maksymalnym poziomie 412 zł/MWh. Z kolei w zakresie ochrony podmiotów użyteczności publicznej wykonujących najważniejsze role władz publicznych, w szczególności z zakresu polityki zdrowotnej, edukacyjnej i rodzinno-opiekuńczej, jednostek samorządu terytorialnego w zakresie w jakim zużywają energię elektryczną na realizację zadań publicznych, producentów rolnych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zmiany zakładają, iż we wskazanym wyżej okresie rozliczeniach z tymi odbiorcami stosowana będzie cena za obrót energią elektryczną nie wyższa niż tzw. cena maksymalna ustalona na poziomie 500 zł/MWh.
Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 1625.
Sprawozdawca – poseł Marek Suski (PiS).

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1684).
Projekt ma na celu przedłużenie do 31 grudnia 2025 roku mechanizmu „mrożenia” ceny maksymalnej za energię elektryczną dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł/MWh oraz wprowadzenia bonu ciepłowniczego, który przeznaczony będzie dla rodzin o najniższych dochodach zagrożonych ubóstwem energetycznym. Działania osłonowe obejmą drugą połowę 2025 roku i cały rok 2026.
Komisja przyjęła poprawkę mającą na celu m.in. doprecyzowanie wzoru obliczania jednoskładnikowej ceny ciepła netto.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Gadowski (KO).

Komisja przystąpiła do pierwszego czytania pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz ustawy - Prawo energetyczne (druk nr 1683).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Energii, pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej – Wojciech Wrochna.
Projekt ma na celu przedłużenie możliwości świadczenia tzw. usługi biletowej przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych o kolejny rok w celu zapewnienia ciągłości utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu ziemnego, a tym samym utrzymania bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego do odbiorców. Dodatkowo projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa paliwowego państwa poprzez zmianę struktury systemu zapasów interwencyjnych ropy i produktów ropopochodnych oraz zmianę niektórych przepisów celem poprawy funkcjonowania systemu zapasów interwencyjnych ropy naftowej i produktów naftowych.
Komisja będzie kontynuowała pierwsze czytanie na kolejnym posiedzeniu.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister energii – Miłosz Motyka oraz wiceprezes Gas Storage Poland Sp. z o.o. – Mariusz Belczyk.

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zaopiniowała wnioski w sprawie powołania na stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli (druki nr 1575 i 1576).
Zgłoszono dwóch kandydatów na stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Kandydaturę Tadeusza Dziuby w imieniu wnioskodawców (grupa posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość) przedstawił poseł Mariusz Gosek (PiS).
Kandydaturę Mariusza Haładyja zgłosił marszałek Sejmu – Szymon Hołownia. Upoważnieni przez Marszałka Sejmu posłowie Paweł Śliz (Polska2050-TD) oraz Zbigniew Konwiński (KO) przedstawili kandydaturę Mariusza Haładyja.
Komisja, po rozpatrzeniu wniosków oraz przeprowadzeniu dyskusji postanowiła kandydaturę Tadeusza Dziuby zaopiniować negatywnie, natomiast kandydaturę Mariusza Haładyja pozytywnie.
Komisja upoważniła posła Tomasza Kostusia (KO) do przedstawienia opinii Komisji na posiedzeniu Sejmu.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie bezpłatnego dostępu do toalet na dworcach oraz stacjach końcowych komunikacji publicznej (BKSP-155-X-492/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji zwrócono się z żądaniem wprowadzenia przepisu przewidującego, aby na wszystkich węzłach komunikacji publicznej, tj. na dworcach PKP i dworcach autobusowych, na pętlach tramwajowych oraz na stacjach końcowych, dostęp do publicznej toalety i urządzeń sanitarnych był bezpłatny.
W petycji zaproponowano, aby w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym dodać art. 8 ust. 5 o treści: „zagwarantowanie na dworcach oraz stacjach końcowych komunikacji publicznej dostępności bezpłatnych toalet publicznych”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wieku uprawniającego do zawarcia małżeństwa oraz uznania ojcostwa (BKSP-155-X-495/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja zawiera postulaty zrezygnowania z różnicowania wieku uprawniającego do zawarcia małżeństwa, a także zmiany wieku uprawniającego do uznania ojcostwa (z szesnastu lat na osiemnaście lat).
Składający petycję, powołując się na liczne akty prawne oraz orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, podkreślił, iż należy: „zminimalizować nierówność kobiet i mężczyzn”. W jego ocenie: „nie istnieją żadne powody do podtrzymywania różnicowania wieku uprawniającego do zawarcia małżeństwa kobiet względem mężczyzn, bądź mężczyzn względem kobiet”. Autor petycji zaznaczył, iż jest: „niedopuszczalne, aby rząd RP usprawiedliwiał dyskryminujące, szkodliwe, tradycyjne praktyki, w tym wczesne i przymusowe małżeństwa, małżeństwa dzieci oraz [naruszał] prawa do poszanowana życia prywatnego i rodzinnego różnicując mężczyzn względem kobiet, a kobiety względem mężczyzn w tejże materii względem dzieci, osób małoletnich, młodzieży, osób dorosłych, chłopców i dziewcząt, mężczyzn i kobiet w zawieraniu małżeństw cywilnych, małżeństw religijnych i małżeństw konkordatowych”.
Autor petycji wezwał w petycji do: „zakończenia, likwidacji wczesnych i przymusowych małżeństw, małżeństw dzieci, szkodliwych tradycyjnych praktyk i przemocy dziecięcej wobec dyskryminacji ze względu na płeć i wiek w doborze partnera, likwidacji zalegalizowanych zjawisk dziecięcego groomingu, likwidacji zalegalizowanych związków osób starszych z małoletnimi, likwidacji nadużyć seksualnych na tle religijnym wobec ofiar w wieku między 16-18 roku życia”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji w zakresie kontroli jednostek Policji (BKSP-155-X-500/25).
Petycję przedstawi poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji zwrócono się o wprowadzenie stałych, regularnych i niezapowiedzianych kontroli w jednostkach organizacyjnych Policji, wykonywanych przez niezależny i bezstronny organ, w związku z czynnością zatrzymania.
Petycja nie zawiera propozycji wprowadzenia konkretnych przepisów, ale stanowi luźną koncepcję. Nie wiadomo, jaki organ miałby realizować funkcję kontrolą względem zatrzymania, a jednocześnie spełniać przymiot bezstronności i niezależności.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie zwrotu pracownikowi PIP kosztów używania własnego pojazdu do celów służbowych (BKSP-155-X-517/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
W petycji zwrócono się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu znowelizowanie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, tak by wolny od podatku dochodowego był zwrot kosztów poniesionych przez pracownika wykonującego lub nadzorującego czynności kontrolne z tytułu używania w celach służbowych pojazdów stanowiących własność pracownika – w jazdach lokalnych.
W tym celu proponuje się dodanie w art. 51 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy kolejnego ustępu w brzmieniu: „Pracownikowi Państwowej Inspekcji Pracy, używającemu własnego pojazdu, do celów służbowych, w jazdach lokalnych, przysługuje prawo do zwrotu kosztów związanych z używaniem tych pojazdów do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy podjęła decyzję o przygotowaniu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 51 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie zwrotu pracownikowi PIP kosztów parkowania pojazdu (BKSP-155-X-518/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
W petycji zwrócono się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu znowelizowanie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, tak, by na wniosek pracownika nadzorującego lub wykonującego czynności kontrolne następował zwrot wydatków związanych z parkowaniem pojazdu w zakresie związanym z realizacją czynności służbowych. W tym celu proponuje się dodanie w art. 51 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy kolejnego ustępu w brzmieniu: „Na wniosek pracownika nadzorującego lub wykonującego czynności kontrolne dokonuje się zwrotu wydatków poniesionych na parkowanie pojazdu – w związku z realizacją czynności służbowych”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy podjęła decyzję o przygotowaniu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 82 w sprawie przeciwdziałania zanieczyszczeniu sztucznym światłem.
Odpowiedź przedstawiła kierownik Zespołu do spraw Oddziaływań Fizycznych w Departamencie Instrumentów Środowiskowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Małgorzata Osińska.
Komisja uznała odpowiedź za niewystarczającą i podjęła decyzję o konieczności jej uzupełnienia.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 81 w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w zakresie uregulowania warunków lokalizacji automatów przechowujących przesyłki. Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Gałązka.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany przepisów dotyczących świadczenia pielęgnacyjnego wprowadzonych ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (BKSP-155-X-484/25).
Petycję przedstawił poseł Urszula Rusecka (PiS).
W petycji zwrócono się z żądaniem zmiany przepisów dotyczących świadczenia pielęgnacyjnego dla opiekunów osób niepełnosprawnych, w szczególności zmiany przepisów odnoszących się do tego świadczenia wprowadzonych ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym, obowiązującej od 1 stycznia 2024 r. Petycja dotyczy przede wszystkim sytuacji osób niepełnosprawnych, których niepełnosprawność została stwierdzona po ukończeniu 18. roku życia, oraz ich opiekunów.
Zaproponowano następujące zmiany w przepisach:
„1. Przywrócenie możliwości otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekunów osób niepełnosprawnych, które nabyły niepełnosprawność po ukończeniu 18. roku życia, na takich samych zasadach jak w przypadku osób, które nabyły niepełnosprawność przed tym wiekiem.
2. Wprowadzenie możliwości wyboru przez osobę niepełnosprawną, która ukończyła 18 lat, pomiędzy świadczeniem pielęgnacyjnym dla opiekuna a świadczeniem wspierającym.
3. Dokonanie zmian w art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w zakresie przesłanek przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie oznaczenia miejsc parkingowych dla honorowych dawców krwi (BKSP-155-X-503/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja dotyczy możliwości oznaczenia miejsca postojowego znakiem poziomym dedykowanym honorowym dawcom krwi. Wnoszący petycję nie podaje, jakiego aktu prawnego ma dotyczyć nowelizacja, ani nie wysuwa propozycji legislacyjnej. W uzasadnieniu wskazuje, iż oznaczenie miejsca postojowego dedykowanego honorowym krwiodawcom byłoby symbolicznym wyrazem uznania i wsparcia dla ich działalności.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (BKSP-155-X-504/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Zawarty w petycji wniosek dotyczy zmian ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Wnioskodawca proponuje następujące zmiany:
- dodanie ustępu 7 w art. 8 w brzmieniu: „Podmioty zobowiązane do prowadzenia dedykowanego Biuletynu Informacji Publicznej obowiązane są udostępnić oficjalny kanał w standardzie RSS lub Atom, który będzie aktualizowany na bieżąco wraz z dodawaniem kolejnych wpisów do Biuletynu Informacji Publicznej. Łącze do takiego kanału powinno być umieszczone w nagłówku lub stopce strony”;
- dodanie ustępu 7a w art. 8 w brzmieniu: „Udostępnienie oficjalnych kanałów w standardzie RSS lub Atom dopełnia obowiązek informacyjny wynikający z ustawy o dostępie do informacji publicznej”;
- dodanie ustępu 8 w art. 8 w brzmieniu: „Podmioty zobowiązane do prowadzenia dedykowanego Biuletynu Informacji Publicznej obowiązane są do niewprowadzania hiperłączy do stron internetowych podmiotów trzecich niezwiązanych z funkcjonowaniem poszczególnego podmiotu publicznego, a także serwisów społecznościowych podmiotów trzecich”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie przeciwdziałania alienacji rodzicielskiej (BKSP-155-X-507/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do:
1) zmiany przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, w celu:
- wprowadzenia zasady opieki naprzemiennej jako domyślnego modelu pieczy po rozstaniu rodziców, w przypadku braku zagrożenia dobra dziecka;
- zobowiązania sądów do wydawania orzeczeń wykonawczych już w postanowieniu zabezpieczającym;
- zagwarantowania skutecznych narzędzi egzekwowania kontaktów i opieki, z naciskiem na szybkość działania i realną ochronę więzi rodzinnych;
2) zmiany przepisów „karnych i wykroczeniowych” przez:
- penalizację uporczywego lub złośliwego utrudniania kontaktów dziecka z rodzicem lub opieki naprzemiennej;
- wprowadzenie wykroczenia incydentalnego utrudniania kontaktu z dzieckiem podlegającego grzywnie lub pracom społecznym;
- umożliwienie policji nakładania mandatów za naruszenie prawa dziecka do kontaktu z obojgiem rodziców w oparciu o wykonalne orzeczenia.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o przygotowaniu projektów dezyderatów do Ministra Sprawiedliwości oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany nazwy tzw. składki zdrowotnej (BKSP-155-X-516/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy legislacyjnej mającej na celu „zmianę ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, polegającą na zastąpieniu stosowanych terminów:
- składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne
- składka na ubezpieczenie zdrowotne
- składka ujednoliconym terminem „podatek zdrowotny” i adekwatne zmiany w innych przepisach prawnych, odwołujących się do ustawy jw. lub zawierających zmieniany termin”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 84 w sprawie zmiany art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie stawek odliczeń oraz progów kwotowych.
Odpowiedź przedstawiła zastępca dyrektora w Departamencie Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów – Beata Karbownik.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 87 w sprawie rekompensaty dla nauczycieli, którzy skorzystali z prawa do świadczenia kompensacyjnego.
Odpowiedź przedstawił naczelnik wydziału Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (22-23 września 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2023) 127, 128, 645, COM(2024) 407, COM(2025) 563, 559, 560).

Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska (18 września 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.
Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach: COM(2025) 123, 164; natomiast w stosunku do dokumentu COM(2025) 524, Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska.

Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy rozpatrzyła Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Plan działania na rzecz zgodnego z prawem i skutecznego dostępu organów ścigania do danych (COM(2025) 349 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, rozpatrzyła:
- Wspólny Komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady: Międzynarodowa strategia cyfrowa Unii Europejskiej (JOIN(2025) 140 wersja ostateczna);
- Komunikat Komisji: Plan prac w zakresie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów i etykietowania energetycznego na lata 2025-2030 (COM(2025) 187 wersja ostateczna);
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejski plan działania w zakresie stali i metali (COM(2025) 125 wersja ostateczna);
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejska strategia odporności gospodarki wodnej (COM(2025) 280 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do nich stanowiska rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informacje rządu.

Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu rozpatrzyła Zalecenie dotyczące zalecenia Rady w sprawie polityki gospodarczej, polityki społecznej, polityki zatrudnienia, polityki strukturalnej i polityki budżetowej Polski (COM(2025) 221 wersja ostateczna) oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Michał Gramatyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2025 rok.
Zmiany polegają na zwiększeniu kosztów oraz wydatków Funduszu Promocji Kultury w celu dodatkowego wsparcia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w realizacji zadań statutowych.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany polegają na uwzględnieniu środków finansowych na współfinansowanie wkładu własnego do projektu pn.: „Centrum Przyrodniczo - Edukacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego (etap III) – Karkonoska Zielona Szkoła”.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Tatrzańskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 rok.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Tomasz Maciejewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska oraz zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ wysłuchała informacji o planowanym rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w kontekście wpływu proponowanych rozwiązań na krajowych producentów materiałów do ociepleń budynków.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski.
Projekt rozporządzenia opracowywał zespół doradczy w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Celem rozporządzenia ma być podniesienie bezpieczeństwa pożarowego budynków poprzez wprowadzenie rozwiązań, które eliminują lub obniżają uwarunkowania mające wpływ na rozprzestrzenianie się pożaru na duże powierzchnie. Do projektu zgłoszono ok. 4 tys. uwag, które są w tej chwili analizowane.
Proponowane zmiany w zakresie przeciwpożarowym zostały wprowadzone ze względu na opracowanie Komendy Głównej Straży Pożarnej. Prace nad projektem rozporządzenia zostały objęte osłoną antykorupcyjną przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.
W dyskusji zwracano uwagę na fakt, iż zaproponowane w projekcie rozwiązania dotyczące zastosowania przegród zewnętrznych dzięki izolacji niepalnej jest próbą wyeliminowania innych rozwiązań poza wełną mineralną i iż nie ma to uzasadnienia merytorycznego i technicznego oraz spowoduje ograniczenie rynku budowlanego producentom krajowym styropianu EPS, poliuretanu PUR/PIR w postaci płyt izolacyjnych, płyt warstwowych czy systemu ETICS, które są najczęściej wykorzystywanym materiałem i sprawdzają się w zakresie efektywności energetycznej, trwałości i bezpieczeństwa.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o pomocy państwa skierowanej do armatorów jednostek pływających w związku z wprowadzeniem zakazu połowu dorsza na Morzu Bałtyckim (druk nr 1612).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka.
Celem projektu jest finansowe wsparcie armatorów jednostek pływających, posiadających pozwolenie na wykonywanie rybołówstwa rekreacyjnego, wydane na 2019 r. w związku z wprowadzeniem przez Komisję Europejską w dniu 1 stycznia 2020 r. zakazu połowu dorsza na Morzu Bałtyckim. Zakaz uniemożliwił uzyskanie dochodów ze świadczonych usług. Projekt przewiduje wsparcie finansowe dla armatorów jednostek pływających, jeżeli armator dokona złomowania jednostki pływającej albo nieodpłatnie przekaże ją administracji publicznej lub szkole publicznej, na cele niezwiązane z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym oraz poprawki dotyczące m.in.: umożliwienia udzielenia wsparcia finansowego w formie pomocy de minimis w celu przyspieszenia procedury realizacji wypłat, wprowadzenia możliwości złożenia przez armatora wniosku o udzielenie wsparcia finansowego jako pomocy de minimis lub pomocy publicznej, wskazania okresu, przez jaki mają być przechowywane dane osobowe przetwarzane w zakresie niezbędnym do udzielenia wsparcia finansowego, wydłużenia możliwości udzielenia wsparcia finansowego do dnia 31 grudnia 2026 r.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Hok (KO).

Komisja Infrastruktury /INF/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (druk nr 1637).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek.
Celem projektu jest zapewnienie gwarancji prawnych dla osób i podmiotów objętych skutkami decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz rezygnacji z przewidzianych w ustawie o CPK rozwiązań uciążliwych dla obywateli, przy jednoczesnym zoptymalizowaniu prowadzonych procesów inwestycyjnych. Propozycja przewiduje wprowadzenie zmian m.in. dotyczących skutków wydania decyzji lokalizacyjnej, wynikających z potrzeb uwzględnienia sytuacji osób wywłaszczanych, zidentyfikowanych potrzeb związanych z prowadzonym procesem inwestycyjnym na obszarze objętym inwestycją.
Komisja przyjęła poprawki ujednolicające oraz porządkujące adekwatne odesłania do innych ustaw.
Zgłoszono 3 wnioski mniejszości. Dotyczyły one m.in. skreślenia przepisów nadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK czy wprowadzających sztywne 120 dni opóźnienia przekazania nieruchomości przy wywłaszczeniu.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Sibińska (KO).

Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Ministra Aktywów Państwowych na temat sytuacji i rozwiązań systemowych dotyczących najemców mieszkań wybudowanych w ramach programu „Mieszkanie Plus”.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki oraz prezes zarządu spółki PFR Nieruchomości S.A. – Grzegorz Tomaszewski.
„Mieszkanie Plus” był jednym z elementów Narodowego Programu Mieszkaniowego. Była to część rynkowa realizowana na zasadach komercyjnych. Tę część programu realizowała spółka PFR Nieruchomości S.A. Wszystkie inwestycje w ramach rynkowej części rządowego programu mieszkaniowego, które realizowała spółka PFR Nieruchomości powstawały przy udziale środków Funduszu Sektora Mieszkań dla Rozwoju (FSMdR). Inwestycje, których celem była budowa mieszkań na wynajem były prowadzone we współpracy z władzami samorządowymi, spółkami Skarbu Państwa lub podmiotami prywatnymi. Zrealizowano 14 osiedli mieszkaniowych pod wynajem, dzięki czemu powstało ponad 2,8 tys. mieszkań, w dużych miastach takich jak Kraków, Katowice czy Radom, jak również w mniejszych ośrodkach jak np. Zamość, Łowicz czy Biała Podlaska. Ostatecznie Program „Mieszkanie Plus” został wygaszony w dniu 25 maja 2023 r. przez ówczesnego Ministra Rozwoju i Technologii. Jednakże pomimo jego zamknięcia jako całości, lokale mieszkalne zrealizowane w ramach tego programu są przez cały czas oferowane najemcom w ramach oferty najmu instytucjonalnego. Wygaszając Program podtrzymano ofertę możliwości zawierania umów najmu instytucjonalnego z dojściem do własności oraz wprowadzono możliwość wykupu mieszkań na własność w ramach sprzedaży z wykorzystaniem kredytu hipotecznego albo bez kredytowania, jako sprzedaż „za gotówkę”.
W dyskusji podkreślano fiasko realizacji programu. Zwracano szczególną uwagę na wysokość czynszów jakimi obciążeni są mieszkańcy lokali wybudowanych w ramach programu. Mimo wysokich czynszów nie mają oni możliwości dojścia do własności wynajmowanych mieszkań. Zwrócono także uwagę na fatalną jakość wybudowanych mieszkań. W wielu mieszkaniach pojawiła się wilgoć czy zaczęły odpadać tynki. Podkreślano, iż mimo iż program zakończył już działalność, to jednak trzy tysiące rodzin zostało z problemem, którym należy pomóc, zwłaszcza, iż w pewnym momencie skończą się dopłaty do czynszów.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów przystąpiła do realizacji następującego porządku obrad: „Sprawa zakłamywania historii przez instytucje kultury nadzorowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz finansowane przez polskiego podatnika”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia przedstawili: poseł Maria Koc (PiS), poseł Piotr Gliński (PiS) oraz poseł Jarosław Zieliński (PiS).
Zdaniem wnioskodawców instytucje takie jak: Instytut Pileckiego i Muzeum II Wojny Światowej, powołane aby badać i upowszechniać polską historię, w ciągu ostatnich miesięcy podejmują działania, które wypaczają prawdę o przeszłości Polski oraz niszczą pamięć historyczną, która kształtuje i umacnia tożsamość narodowa Polaków. W okresie, gdy obowiązki dyrektora Instytutu Pileckiego pełnił prof. Krzysztof Ruchniewicz instytucja pogrążyła się w głębokim kryzysie. Dyrektor zarzucił realizację sztandarowych programów Instytutu, takich jak „Zawołani Po Imieniu", blokował działalność badawczą placówki, skonfliktował się z kierownikami placówek zagranicznych, co uniemożliwiało ich funkcjonowanie i rozwój, odwołał międzynarodową konferencję na temat strat wojennych polskiej kultury i rozważał organizację seminarium o zwrocie Niemcom dóbr kultury przez Polskę. Zdaniem wnioskodawców niezwykle karygodnym był także fakt zakłamywania historii i manipulacji, jakiej dopuścił się Instytut Pileckiego przy opracowywaniu wystawy poświęconej Obławie Augustowskiej, największej, nierozliczonej do dziś zbrodni wojennej. W materiałach pominięto bowiem postać jednego ze zbrodniarzy – Maksymiliana Sznepfa. Podobnej manipulacji zdaniem wnioskodawców dopuścili się twórcy wystawy „Nasi chłopcy. Mieszkańcy Pomorza Gdańskiego w armii III Rzeszy”. Wystawa powstała m.in. za sprawą Muzeum II Wojny Światowej. Samo określenie żołnierzy Wehrmacht i innych rodzajów wojsk niemieckich mianem „nasi chłopcy" zostało przez opinię publiczną przyjęte z niedowierzaniem i oburzeniem. Żołnierze Wehrmacht byli bowiem zbrodniarzami, którzy dopuszczali się w okupowanej Polsce strasznych czynów i takimi zostali zapamiętani przez Polaków, którzy przeżyli wojnę. Posłowie pytali m.in. jaka jest polityka historyczna obecnego rządu, jakie są jej priorytety i kto ją realizuje, skoro instytucje do tego powołane dopuszczają się manipulacji.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel podkreślił, iż Polska potrzebuje spójnej i długofalowej polityki historycznej, opartej na faktach i prawdzie. Poinformował, iż MKiDN we współpracy z Muzeum Historii Polski przygotowało dokument „Strategia działania w obszarze pamięci. Analiza stanu zastanego i mapowanie najważniejszych obszarów”. Dokument wskazuje pięć głównych obszarów, na których skoncentruje się nowa polityka historyczna. Są to: koordynacja działań w obszarze pamięci (lepsze wykorzystanie istniejących zasobów, ustalenie priorytetów i regularna ewaluacja działań na podstawie badań), wspieranie wartości i postaw obywatelskich (kształtowanie patriotyzmu opartego na szacunku, włączaniu i prawach człowieka), dialog, depolaryzacja, decentralizacja (odejście od narracji narzucanych z gór na rzecz wielogłosowej debaty, wspieranie inicjatyw lokalnych i regionalnych), konteksty międzynarodowe (wykorzystanie pamięci w dyplomacji kulturalnej i przeciwdziałanie dezinformacji) i rozszerzanie pola pamięci (uwzględnienie m.in. pamięci mniejszości, pamięci środowiskowej i historii lokalnych społeczności).
Obecny na posiedzeniu nowy dyrektor Instytutu Pileckiego – Karol Madaj podkreślił, iż podjął się kilka dni temu funkcji kierowania tą instytucją z poczucia obowiązku, żeby uspokoić sytuację po działaniach poprzedniego dyrektora. Podkreślił, iż jako wieloletni pracownik Instytutu, gównie Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami zna charakter tej instytucji i jej misję, a po zapoznaniu się z obecną sytuacją, będzie stopniowo podejmował decyzje kadrowe i strategiczne.
Wypowiedź kierownika Zakładu Antropologii Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego – prof. Cezarego Obrachta-Prondzyńskiego, odnosząca się do wystawy „Nasi chłopcy. Mieszkańcy Pomorza Gdańskiego w armii III Rzeszy” spotkała się z negatywną oceną części posłów.
W zaistniałej sytuacji Przewodniczący Komisji odłożył rozpatrywanie tematu na jedno z kolejnych posiedzeń Komisji.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat rekultywacji terenu byłego wyrobiska Piaseczno Kopalni Siarki „Machów” S.A. w likwidacji.
Informację przedstawili: naczelnik w Departamencie Górnictwa i Hutnictwa Ministerstwa Energii – Tomasz Stec oraz likwidator-dyrektor naczelny Kopalni Siarki „Machów” S.A. w likwidacji – Józef Motyka.
Eksploatację złóż siarki rodzimej metodą odkrywkową w rejonie tarnobrzeskim prowadzono do 1971 r. W wyrobisku powstał zbiornik wodny, z którego niezbędne jest odpompowywanie wody w celu zabezpieczenia terenów przyległych przed podtopieniami. Program likwidacji zakładów Kopalni Siarki „Machów” S.A. na lata 2007-2013 zakładał m.in. rekultywację wyrobiska „Piaseczno” w kierunku rekreacyjnym oraz wykonanie systemu melioracyjno-drenażowego na terenach przyległych do wyrobiska i napełnienie zbiornika do poziomu 146 m n.p.m. Wykonaniem systemu melioracyjno-drenażowego na własny koszt nie są zainteresowane gminy, ani Starosta Sandomierski. Również obecny właściciel Spółki (Prezydent m. Tarnobrzeg) twierdzi, iż nie ma możliwości realizacji działań na terenach leżących w innym województwie.
W ustawie z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów zostały określone środki dotacyjne dla KS „Machów” w wysokości 35 mln zł do 2027 roku włącznie. Są one przeznaczone na finansowanie działań związanych z zabezpieczeniem terenów przyległych do wyrobiska „Piaseczno” przed zmianą stosunków wodnych, realizowanych przez kopalnię, co jest jedynie rozwiązaniem przejściowym. Jedną z możliwości rozwiązania problemu zagospodarowania terenu wokół zbiornika „Piaseczno”, przedstawianych przez Spółkę jest wykorzystanie istniejącego zbiornika wodnego do uwzględnienia w przyszłych planach zapobiegania skutkom suszy, aktualizacji planów gospodarowania wodami w dorzeczu Wisły lub planach zarządzania ryzykiem przeciwpowodziowym.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in. możliwość wsparcia samorządów objętych skutkami działalności kopalni siarki „Machów” z budżetu państwa oraz ich ewentualny udział w pracach Międzyresortowego Zespołu do spraw usuwania skutków i przeciwdziałania zagrożeniom związanym z występowaniem zapadlisk i podtopień na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim, powołanego Zarządzeniem nr 36 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2025 r. Zespół ma na celu m.in. przygotowanie zmian legislacyjnych i rekomendacji dla instytucji i urzędów uczestniczących w procesie zamykania kopalń i likwidacji górnictwa dla obszaru całej Polski oraz wytycznych dotyczących ograniczania niepożądanych skutków górnictwa historycznego.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji stałej do spraw osób z niepełnosprawnościami i włączenia społecznego o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (druk nr 1187).
Projekt dotyczy wprowadzenia zmian, które powstrzymają likwidację zakładów aktywności zawodowej i aktywizowanie osób niepełnosprawnych.
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji Komisja wniosła poprawkę doprecyzowującą przepisy dotyczących ulg za zakupy (INF-U).
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Ueberhan (Lewica).

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła komisyjny projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1530).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Maria Joanna Koźlakiewicz (KO).
Projektowana zmiana regulaminu zakłada, iż posiedzenia Komisji Etyki Poselskiej, na których są rozpatrywane sprawy posłów, którzy zachowują się w sposób nieodpowiadający godności posła, będą miały ex lege charakter zamknięty, z tym, iż w posiedzeniach, poza członkami komisji będą mogli również brać udział – w celu przedstawienia wyjaśnień – posłowie, których dana sprawa dotyczy.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Maria Joanna Koźlakiewicz (KO).

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ wysłuchała informacji na temat:
- funkcjonowania Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego w Polsce, powiązanie z rynkiem nasiennym i wykorzystanie wyników badań przez rolników,
- sytuacji hodowli roślin w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem udziału polskich odmian w rynku nasiennym – perspektywy i kierunki hodowli nowych odmian.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
Porejestrowe Doświadczalnictwo Odmianowe (PDO) w Polsce jest unikatowym w Unii Europejskiej systemem doświadczalnictwa odmianowego i odmianowo-agrotechnicznego niezbędnym dla potrzeb praktyki rolniczej. Jego celem jest systematyczne lub okresowe prowadzenie badań wartości gospodarczej odmian już wpisanych do Krajowego rejestru lub pochodzących ze Wspólnotowego katalogu odmian roślin rolniczych, znajdujących się w obrocie nasiennym w Polsce. Za realizację programu PDO odpowiada Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBORU).
PDO funkcjonuje od roku 1999, a rok 2025 jest już dwudziestym siódmym sezonem realizacji badań w ramach programu Porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego w Polsce.
System PDO i rekomendacji odmian przyczynia się do:
- stałego wzrostu produkcji rolniczej, dzięki uprawie odmian najbardziej dostosowanych do uprawy, w poszczególnych rejonach kraju,
- powszechnej rekomendacji najlepszych odmian do uprawy na obszarze województw,
- zwiększenia bioróżnorodności na polach uprawnych i poprawy zdrowotności upraw,
- ograniczania negatywnych skutków stresów abiotycznych (susza i in.), związanych ze zmianami klimatu,
- wysokiego i stabilnego plonowania roślin uprawnych w poszczególnych rejonach glebowo-klimatycznych kraju,
- możliwości wyboru odmian do różnych kierunków gospodarowania, w tym do rolnictwa ekologicznego,
- poprawy opłacalności produkcji rolniczej dzięki uprawie plennych i zaadaptowanych środowiskowo odmian.
Za hodowlę roślin w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem udziału polskich odmian w rynku nasiennym odpowiadają spółki. w tej chwili jest ich 8. Podstawowym celem działalności spółek jest prowadzenie hodowli roślin uprawnych, realizacja założonych programów hodowlanych i tworzenie postępu biologicznego dla jak najpełniejszego zaspokajania potrzeb polskiego rolnictwa oraz prowadzenie nasiennictwa w celu dostarczania materiału siewnego.
W dyskusji podkreślono, iż bardzo ważna jest praca nad tworzeniem nowych odmian roślin, gdyż konieczne jest dostosowywanie się hodowli roślin do zmieniającego się klimatu.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1606).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.
Projekt ma na celu transpozycję do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. W ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej niektóre zmiany były obszerne w postaci całych dodawanych rozdziałów, ale już nieco mniejsze w innych ustawach np. w ustawie - Prawo wodne.
Komisja przyjęła m.in. poprawkę zmieniająca termin przedłożenia sprawozdania z oceny wielkości wycieków w systemie zaopatrzenia w wodę za rok 2024 do organu regulacyjnego, tj. adekwatnego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz poprawki doprecyzowujące i porządkujące
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Artur Jarosław Łącki (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Tomasz Maciejewski

Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Leszka Soczewicy na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Słowenii.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Wojciech Zajączkowski.

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- pytanie prawne Sądu Rejonowego w Jarosławiu, II Wydział Karny, wszczynające postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt P 6/24,
- pytanie prawne Sądu Rejonowego w Tarnowie, wszczynające postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt P 7/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 3/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 12/25,
- pytanie prawne Sądu Okręgowego w Zamościu, wszczynające postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt P 3/25,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 81/23.

Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła informację na temat wykorzystania Internetowego Konta Pacjenta w celu zwiększenia wyszczepialności oraz informowania o dawkach przypominających – integracja IKP z kartą szczepień.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Tomasz Maciejewski.
Minister omówił zasady dotyczące szczepień ochronnych obowiązkowych i zalecanych w Polsce, proces monitorowania szczepień i stanu zaszczepienia, rejestry szczepień, działania informacyjne prowadzone na podstawie wpisów do Karty Szczepień, funkcjonowanie Internetowego Konta Pacjenta (IKP), działania promocyjne w zakresie szczepień ochronnych, jak również kierunek zmian w elektronizacji szczepień i wykorzystania IKP.
Minister podkreślił, iż w tej chwili realizowane są prace nad opracowaniem elektronicznej Karty Szczepień obowiązkowych (e-Karty), szczepień ochronnych z wykorzystaniem rozwiązań w zakresie elektronicznej dokumentacji medycznej. Integracja elektronicznej Karty Szczepień obowiązkowych z IKP ma wyeliminować wady systemu monitorowania poprzez zapewnienie Państwowym Powiatowym Inspektoratom Sanitarnym dostępu do danych w e-Karcie, która będzie stanowić „kartotekę profilaktycznych świadczeń zdrowotnych”. Umożliwi to poprawę nadzoru i realizacji szczepień ochronnych w zakresie zdrowia publicznego, jak również opieki indywidualnej nad pacjentem, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów.
W dyskusji posłowie pytali m.in. o: kalendarz szczepień dzieci i młodzieży, koordynację szczepień obowiązkowych z Internetowym Kontem Pacjenta, weryfikację i bezpieczeństwo danych pacjenta, plany rozwiązań systemowych w zakresie integracji IKP z kartą szczepień.

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1609).
Uzasadnienie projektu przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Tomasz Maciejewski oraz dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Demediuk.
Projekt dotyczy uruchomienia centralnej elektronicznej rejestracji, która zwiększy dostępność wizyt, skróci czas oczekiwania i ułatwi pacjentom wybór najlepszego terminu i placówki. Rozwiązanie będzie realizowane m.in. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Komisja odrzuciła wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ww. projektu.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym oraz doprecyzowującym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Grzegorz Napieralski (KO).

Komisja uzupełniła skład podkomisji stałej do spraw organizacji ochrony zdrowia o poseł Joannę Muchę (Polska2050-TD).

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druki nr 1432 i 1541).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu m.in.: ułatwienie sądom administracyjnym weryfikację umocowania drogą elektroniczną poprzez obowiązek wskazania przez podmioty umocowane podstawy swojego umocowania oraz pozostawienie sądom administracyjnym możliwości zażądania urzędowego poświadczenia podpisu strony, w razie zaistnienia wątpliwości, co do jego prawdziwości.
Sprawozdawca – poseł Dominik Jaśkowiec (KO).

Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o notariacie oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece (druk nr 1444).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.
Projekt ma na celu wprowadzenie rozwiązań odciążających sądy wieczystoksięgowe i przyśpieszających postępowania wieczystoksięgowe, które będą służyć przede wszystkim obywatelom.
Komisje przystąpią do rozpatrywania projektu w późniejszym terminie.

Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (druk nr 1440).
Projekt ma na celu wprowadzenie zmian o charakterze deregulacyjnym w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary oraz w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze doprecyzowującym i określające precyzyjnie termin wejścia w życie ustawy na 1 marca 2026 r.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Paweł Śliz (Polska2050-TD).

Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1311).
Projekt ma na celu ułatwienie podmiotom uzyskania dostępu do danych z Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem usług sieciowych, a jednocześnie szczegółowe określenie przesłanek udzielania przez Ministra Sprawiedliwości zgody na taki sposób dostępu.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Patryk Jaskulski (KO).
Idź do oryginalnego materiału