INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 11 września 2025 r. nr 95/2025 (270)

1 miesiąc temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 11 września 2025 r.
nr 95/2025 (270)







Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu weryfikacji prawa do świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców oraz o warunkach pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (druk nr 1685).
Projekt dotyczy uszczelnienia systemu otrzymywania świadczeń na rzecz rodziny przez cudzoziemców, przede wszystkim z Ukrainy. Nowe przepisy przewidują powiązanie prawa do świadczeń, w tym m.in. „800 plus” czy „Dobry Start”, z aktywnością na rynku pracy oraz nauką dzieci w polskiej szkole z wyjątkami dotyczącymi np. osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzone zostaną także ograniczenia dotyczące możliwości korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przez dorosłych obywateli Ukrainy. Dotychczasowe przepisy dotyczące legalności pobytu obywateli Ukrainy, którzy uciekli przed wojną, zastaną przedłużone do 4 marca 2026 roku.
Komisja przyjęła poprawkę mającą na celu m.in.: zabezpieczenie świadczeń wychowawczych („800 plus”) dla grupy wrażliwej – małoletnich obywateli z ukraińskiej instytucjonalnej pieczy zastępczej.
Zgłoszono 10 wniosków mniejszości, które miały na celu m.in.: uchylenie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, wydłużenie z 3 do 10 lat okresu nieprzerwanego pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie zezwolenia na pobyt stały, niezbędnego do uznania za polskiego obywatela.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Paulina Piechna-Więckiewicz.

Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację Ministra Cyfryzacji oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na temat wpływu planowanych zmian w katalogu urządzeń i nośników objętych opłatą reprograficzną oraz jej wysokości na konsumentów, podmioty sektora cyfrowego i kondycję rynku usług cyfrowych oraz zgodności proponowanych zmian z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie praw autorskich.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów. Chodzi o opłaty, o których mowa w art. 20 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ich celem jest zapewnienie wymaganej przez dyrektywę unijną w sprawie praw autorskich godziwej rekompensaty strat, jakie m.in. twórcy oraz wykonawcy ponoszą w związku z wprowadzeniem możliwości korzystania z twórczości w ramach tzw. dozwolonego użytku osobistego. Postęp technologiczny, który dokonał się od wydania rozporządzenia i ostatniej jego nowelizacji w 2011 r., spowodował dezaktualizację listy urządzeń i nośników. Część z nich, np. magnetowidy czy magnetofony zniknęły z użytku. Pojawiły się natomiast np. telefony, dekodery, telewizory z wbudowanym dyskiem twardym, laptopy i tablety. Zmiany te spowodowały zmniejszenie wpływów z opłaty reprograficznej, która jest podstawą wynagrodzenia twórców.
Zakres zmian, które obejmie projektowane rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest przedmiotem konsultacji resortów – kultury i cyfryzacji z twórcami, a także podmiotami sektora cyfrowego i usług cyfrowych. Zakończenie prac nad rozporządzeniem planowane jest na koniec tego roku, a wejście w życie nowych przepisów na początek 2026 r.
W czasie dyskusji poruszano kwestie zmian w zakresie dozwolonego użytku osobistego w związku z rozwojem technologicznym i cyfryzacją dóbr kultury oraz metodami ich konsumpcji, np. pojawienie się streamingu. Dyskutowano nad różnicą pomiędzy kopiowaniem a korzystaniem ze streamingu off-line czy przechowywaniem danych w chmurze. Zastanawiano się także nad znaczeniem opłat abonamentowych na platformach streamingowych w wypłacie godziwej rekompensaty strat twórców z racji dozwolonego użytku osobistego. Podkreślano również potrzebę wprowadzenia w nowych przepisach rozróżnienia urządzeń na wykorzystywane w celach biznesowych i konsumenckich. Zwracano też uwagę na konieczność ochrony rodzimego rynku cyfrowego poprzez wprowadzenie takich rozwiązań, które będą konsekwentnie stosowane zarówno do polskich, jak i azjatyckich dostawców urządzeń i nośników.

Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (druki nr 1428 i 1569).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały na celu: uproszczenie procedury ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego dla producentów rolnych w przypadku posiadania gruntów położonych w różnych gminach; zmianę metody kalkulacji zwrotu na opartą na średniej rocznej liczbie zwierząt; uwzględnienie w przepisach ustawy hodowców drobiu; urealnienie wysokości kwoty zwrotu akcyzy poprzez uwzględnienie w kalkulacji opłaty paliwowej.
Sprawozdawca – poseł Marek Jan Chmielewski (KO).
W posiedzeniu uczestniczył minister rolnictwa i rozwoju wsi – Stefan Krajewski.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rozwoju i Technologii na dezyderat nr 1 w sprawie trudnej sytuacji na rynku sody kalcynowanej w Polsce.
Odpowiedź na dezyderat przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 1.

Komisja kontynuowała pierwsze czytanie i rozpatrzyła pilny rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz ustawy – Prawo energetyczne (druk nr 1683).
Komisja przyjęła poprawkę legislacyjną.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Mariusz Popielarz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Energii, pełnomocnik Rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej – Wojciech Wrochna,, zastępca prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych – Artur Dąbrowski oraz prezes spółki Gas Storage Poland Sp. z o.o. – Karina Szostak.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosiło o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 302, 396, 397, 398, 399, 404, 405, 406, 407, 415, 417, 419, 427, 431, 433, 434, 436, 447, 554, 620 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; COM(2025) C(2025) 4754, COM(2025) 409, 412, 421, 422, 423, 426, 428, 429, 430, 439, 442, 443, 546, 572, 573 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja wysłuchała informacji na temat orędzia o stanie Unii Europejskiej 2025.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Ignacy Niemczycki oraz dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce – Katarzyna Smyk.
Na forum Parlamentu Europejskiego, w dniu 10 września br., wygłoszone zostało przez przewodniczącą Komisji Europejskiej – Ursulę von der Leyen doroczne Orędzie o Stanie Unii Europejskiej (State of the Union; SOTEU), w którym przewodnicząca KE zdiagnozowała bieżącą sytuację, podsumowała ostatnie działania oraz przedstawiła zapowiedzi nowych inicjatyw. Projekty zasygnalizowane podczas SOTEU zostaną formalnie potwierdzone w Planie Pracy KE na 2026 r., którego publikacja planowana jest na III dekadę października br.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie dotyczące: sytuacji na Ukrainie, bezpieczeństwa i obrony, czy klimatu i energii.

Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ wysłuchała informacji na temat pakietu dla europejskiego sektora szkolnictwa wyższego, w szczególności na temat planów wspólnego europejskiego dyplomu i inicjatyw Uniwersytetów Europejskich oraz na temat realizacji programu inwestycji, budowy i remontów akademików na uczelniach wyższych w Polsce.
Inicjatywa Uniwersytety Europejskie to rodzaj ponadnarodowego sojuszu instytucji szkolnictwa wyższego z całej Unii Europejskiej. Instytucje szkolnictwa wyższego mają tworzyć na terytorium UE sojusze uczelni umożliwiające studentom uzyskiwanie stopni wspólnych, poprzez łączenie studiów w kilku krajach, a także przyczyniać się do rozwoju międzynarodowej konkurencyjności uczelni europejskich. Powstanie sojuszu ma na celu zwiększenie mobilności studentów, kadry akademickiej i środowiska naukowego, a także wspieranie jakości, integracji i konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego. W ramach ostatniego konkursu przeprowadzonego w 2024 r. w skład nowych sojuszy weszło 9 polskich uczelni. Prace dotyczące wspólnego europejskiego dyplomu przez cały czas realizowane są i są jednym z komponentów Europejskiego Obszaru Edukacji.
Według danych przekazanych przez MNiSW na koniec 2024 r. w domach studenckich dostępnych było ok. 100 tysięcy miejsc zdatnych do użytku. Ministerstwo prowadzi działania mające na celu zwiększenie liczby miejsc w domach studenckich oraz poprawę warunków zamieszkania w istniejących obiektach. Podstawowym narzędziem wspienienia inwestycji uczelni publicznych związanych z modernizacją i budową domów studenckich są dotacje celowe.
W dyskusji pytano m.in. o: perspektywę czasową wdrożenia europejskiego wspólnego dyplomu, zasady przyznawania dotacji na budowę nowych akademików i remontów już istniejących oraz standard nowych akademików i wysokość opłat za pokój.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 rok.
Zmiany polegają na zabezpieczeniu środków na wypłaty dodatków motywacyjnych dla pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz Ochotniczych Hufców Pracy.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 56 zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2025 rok.
Zmiany polegają na przeznaczeniu środków na uzupełnienie planu wydatków w części budżetowej 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 18 zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2025 rok.
Zmiany polegają na przeznaczeniu środków na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, badaniem monitoringowym pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowaniem zadań zleconych przez Komisję Europejską i dofinansowaniem kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej oraz na realizację zadań przez Instytut Rybactwa Śródlądowego im. S. Sakowicza – Państwowy Instytut Badawczy w Olsztynie.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Małgorzata Baranowska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat przygotowania do budowy elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w zakresie dostępu do inwestycji od strony morza.
W ramach programu wieloletniego pn. „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” (MOLF) Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni jest wykonawcą budowy infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego, na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej. Inwestycja ta polegać będzie na budowie infrastruktury hydrotechnicznej – konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej (tak zwanej infrastruktury towarzyszącej). Planowana jest również budowa drogi technicznej w granicach pasa technicznego. Realizacja inwestycji umożliwi dostarczenie na miejsce budowy elektrowni jądrowej znacznej ilości materiałów oraz wielkogabarytowych i wysokotonażowych elementów jej wyposażenia. Limit wydatków z budżetu państwa przeznaczony na inwestycję to 907 042 389 zł. Termin jej zakończenia to 2028 r. Nadzór nad Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni w zakresie inwestycji dotyczącej budowy infrastruktury technicznej sprawuje minister adekwatny ds. gospodarki morskiej.
Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o. (PEJ), mając na uwadze przeprowadzone analizy, harmonogram oraz budżet projektu, wskazała „Wariant I koncepcji budowy MOLF” jako preferowany do dalszej realizacji. Finalnie koncepcja realizacyjna konstrukcji MOLF została zaakceptowana w dniu 15.05.2025.
W celu minimalizacji potencjalnych oddziaływań prac morskich związanych z realizacją kanałów wody chłodzącej w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej dla inwestycji określono warunki realizacji przedmiotowego zakresu przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie spowoduje bezpośredniego oddziaływania na brzeg morski. jeżeli chodzi o oddziaływanie ewentualnych zmian brzegu morskiego na elektrownię jądrową, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nałożył na PEJ obowiązek monitoringu strefy przybrzeżnej, mającego na celu kontrolowanie procesów akumulacyjnych oraz erozyjnych brzegu i kontrolowanie ewentualnej zmiany trendów tych procesów w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
Obecnie służby Urzędu Morskiego w Gdyni (Obwodu Ochrony Wybrzeża w Lubiatowie) prowadzą regularne zabiegi ochronne polegające na stawianiu faszynowych płotków wydmotwórczych, obkładania skarp wydm gałęziami, nasadzania roślin i prowadzenia innych drobnych przedsięwzięć biotechnicznych.
Na etapie prac przygotowawczych i na etapie budowy należy zapewnić drożność korytarza migracyjnego zwierząt, zlokalizowanego wzdłuż wybrzeża, przez zachowanie pomiędzy pasem wydm a północną granicą strefy wolnej od zieleni zalesionego pasa terenu o szerokości min. 200 m. Zarówno na tym terenie, jak i w pasie plaży oraz wydm, nie należy prowadzić robót budowlanych, za wyjątkiem drążenia tuneli dla kanałów/rurociągów układu chłodzenia elektrowni jądrowej oraz systemu odzysku i zawracania ryb, ani nie lokalizować zaplecza budowy.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stany w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni – Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, prezes zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych sp. z o.o. – Marek Woszczyk oraz koordynator projektu budowy elektrowni jądrowej w Biurze Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej – Adam Piotrowski.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ zamierzała zrealizować następujący porządek dzienny:
- zmiana posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o poselskim projekcie uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Ignacego Daszyńskiego (druki nr 1217 i 1257),
- pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2025 rokiem Franciszka Karpińskiego (druk nr 352),
- pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie upamiętnienia 100. rocznicy urodzin profesora Wiktora Zina (druk nr 1656).
W trakcie przyjmowania porządku dziennego poseł Joanna Lichocka (PiS) zgłosiła wniosek o zamknięcie posiedzenia do czasu, kiedy nastąpi kontynuacja przerwanego posiedzenia z dnia 10 września br.
W głosowaniu Komisja przyjęła ww. wniosek.
W związku z tym prowadzący obrady zastępca Przewodniczącego Komisji – poseł Wojciech Król (KO) zamknął posiedzenie.

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 321 i 1553).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 2 poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter legislacyjny.
Sprawozdawca – poseł Monika Rosa (KO).

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat aktualnego stanu dodatkowych, tradycyjnych nazw w językach mniejszości dla miejscowości, obiektów fizjograficznych oraz ulic.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Tomasz Szymański.
Dodatkowa nazwa miejscowości lub obiektu fizjograficznego w języku mniejszości może być ustalona na wniosek rady gminy, o ile liczba mieszkańców gminy należących do mniejszości jest nie mniejsza niż 20% ogólnej liczby mieszkańców tej gminy, lub gdy za ustaleniem dodatkowej nazwy w języku mniejszości opowiedziała się ponad połowa mieszkańców miejscowości biorących udział w konsultacjach społecznych. Dodatkowe nazwy w języku mniejszości mogą być używane obok urzędowych nazw miejscowości. Według stanu na dzień 18 sierpnia 2025 r. do rejestru gmin, na których obszarze są używane nazwy w języku mniejszości, wpisanych jest 66 gmin i 1282 miejscowości. W budżecie MSWiA na 2025 r. zaplanowano środki finansowe w wysokości 200 000 zł z przeznaczeniem na wymianę tablic informacyjnych z nazwami miejscowości lub obiektu fizjograficznego na tablice zawierające dodatkowe nazwy tych miejscowości lub obiektów fizjograficznych w języku mniejszości lub regionalnym.
W dyskusji podnoszono problem wymiany tablic informacyjnych przy trasie S6 – Trasie Kaszubskiej oraz ustaleń dotyczących wymiany tablic w gminach Rudnik oraz Pietrowice Wielkie.

Komisja Obrony Narodowej /OBN/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim (druk nr 1611).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Zalewski.
Projekt przewiduje m.in. możliwość odstąpienia od obowiązku tłumaczenia wojskowej dokumentacji technicznej na język polski. Przedmiotowe rozwiązanie może być w szczególności korzystne w przypadku wspólnej realizacji zadań w ramach działań sojuszniczych, gdzie konieczne jest wykorzystanie materiałów w języku angielskim.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Grzyb (PSL-TD).

Komisja zapoznała się z informacją na temat stanu realizacji kontraktu na zakup czołgów K2, w tym czołgów w wersji K2PL.
Informację przestawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki oraz prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. – Adam Leszkiewicz.
Pod koniec lipca 2022 r. w Warszawie zawarta została umowa ramowa związana z pozyskaniem z Korei Południowej czołgów K2. Stronę polską reprezentowała Agencja Uzbrojenia, natomiast stronę koreańską – Hyundai Rotem. Przedmiotem umowy ramowej zawartej z Hyundai Rotem było pozyskanie łącznie 1000 czołgów K2 i ich spolonizowanej wersji rozwojowej K2PL wraz z wozami towarzyszącymi.
W sierpniu 2025 r. w Gliwicach podpisana została umowa wykonawcza nr 2 na pozyskanie kolejnych czołgów K2, w tym pierwszych czołgów w konfiguracji K2PL. Jej przedmiotem jest dostawa 180 czołgów K2 w latach 2026-2030, spośród których 116, w dotychczasowej konfiguracji K2GF, zostanie dostarczonych w latach 2026-2027 a 64 w konfiguracji K2PL, w latach 2028-2030. Zgodnie z umową, produkcja 61 czołgów K2PL realizowana będzie w Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” S.A., natomiast pierwsze trzy egzemplarze czołgów w konfiguracji K2PL zostaną wyprodukowane w Republice Korei i poddane testom. Umowa wykonawcza nr 2 zakłada także transfer technologii obejmujący ustanowienie w spółkach polskiego przemysłu obronnego potencjału produkcyjnego oraz pozyskanie zdolności w zakresie pełnej obsługi i eksploatacji czołgów. Hyundai Rotem wyposaży Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” w wyposażenie produkcyjne, w celu ustanowienia linii montażowej czołgu K2PL oraz pojazdów towarzyszących. Wszystkie zakontraktowane czołgi K2 zostaną wyposażone w system łączności zgodny z użytkowanym w Siłach Zbrojnych RP, a także w system zarządzania polem walki kompatybilny z systemem czołgów M1 Abrams. Zmiany w konfiguracji przewidzianej dla czołgu w wersji K2PL obejmować będą: wzmocnienie opancerzenia, doposażenie w system obserwacji dookólnej oraz aktywny system ochrony pojazdów.
W dyskusji posłowie poruszyli m.in. kwestie związane z procesem przygotowania do produkcji czołgów, wsparciem finansowym dla zakładów „Bumar-Łabędy”, transferem nowoczesnych technologii do Polski oraz zakresem zaangażowania w realizację kontraktu innych przedsiębiorstw polskiego przemysłu obronnego.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat monitorowania występowania odorów oraz przygotowywanych rozwiązań prawnych regulujących zjawisko uciążliwości zapachowej w działalności przemysłowej, z uwzględnieniem produkcji i przetwórstwa kauczuku.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.
Obecnie nie prowadzi się odgórnego monitoringu występowania uciążliwości zapachowej w Polsce. Ilość skarg i wniosków wpływających do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) sygnalizuje jednak, iż skala tego problemu jest bardzo duża i stale narasta. W 2024 r. GIOŚ rozpatrzył 1683 sprawy dotyczące uciążliwości zapachowej, natomiast wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska – 3961 takich spraw. Skargi dotyczyły emisji substancji zapachowych m.in. z: ferm trzody chlewnej, ferm drobiu, ferm bydła, miejsc magazynowania i stosowania nawozów naturalnych oraz osadów ściekowych, instalacji do przetwarzania odpadów, składowisk odpadów, biogazowni oraz kompostowni.
Przegląd zgłaszanych przez obywateli spraw wskazuje, iż sektor produkcyjny jest w tej chwili największym emitentem uciążliwości zapachowych. Drugi w kolejności jest sektor komunalny i kolejno przedsięwzięcia z sektora rolnictwa oraz innych zakładów, na przykład usługowych. Jednym ze sposobów pozwalających na regulację zjawiska uciążliwości zapachowej w działalności przemysłowej jest odpowiednie planowanie i zagospodarowanie terenu. Aktualnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska realizowane są prace nad projektem ustawy, który uregulowałby kwestie uciążliwości zapachowej. Projekt ten będzie obejmować m.in. uciążliwość zapachową powstającą podczas emisji z instalacji przemysłowych.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in.: termin wejścia w życie rozwiązań legislacyjnych mających na celu uregulowanie uciążliwości zapachowej oraz możliwość rozszerzenia zakresu ustawy o emisje pochodzące z instalacji innych niż wyłącznie przemysłowe, działania mające na celu poprawę warunków życia mieszkańców żyjących w pobliżu miejsc emitujących substancje zapachowe, a także skutki odorów pochodzących z rolnictwa.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informację na temat ograniczeń w budownictwie na obszarach wiejskich w związku z wprowadzonym w 2023 roku obowiązkiem sporządzenia przez gminy do końca czerwca 2026 roku planów ogólnych, w tym szczególnie lokalizacji siedlisk i ich rozbudowy.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak oraz dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Gil.
Celem reformy planowania było zapobieżenie postępującej, chaotycznej suburbanizacji i dewastacji przestrzeni oraz przywrócenie racjonalności procesów gospodarowania przestrzenią. Jej regulacje mają wpływ również na kształtowanie obszarów wiejskich, w tym rozwój zabudowy na ich terenie. Reforma miała ograniczyć rozproszoną zabudowę i „dogęszczanie” zabudowy miejscowości (zarówno miast jak i wsi). W wyniku reformy systemu planowania przestrzennego wprowadzono nowy akt planowania przestrzennego – plan ogólny gminy – który zastępuje dotychczas obowiązujące Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego.
Zgodnie z przepisami Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydaje do każdego projektu planu ogólnego opinię w zakresie kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rozwoju produkcji rolniczej. Dotychczas wydano około 280 opinii. Większość opinii zawierała zastrzeżenia w zakresie poprawności kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, iż opinia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi odgrywa istotną rolę w projektowaniu przestrzeni w gminach. Część bowiem gmin po uzyskaniu opinii z zastrzeżeniami, po skorygowaniu ustaleń projektu planu, ponownie zwraca się o stanowisko, pomimo braku takiego obowiązku w przepisach prawa. Z analizy tych projektów wynika, iż uwagi Ministra są w części uwzględnianie, gminy przedstawiają również wyjaśnienia co do poczynionych ustaleń w planie ogólnym.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii podkreśliło, iż przepisy reformy nie wpływają bezpośrednio na jakiekolwiek ograniczenia dla zabudowy terenów wiejskich. Istniejące siedliska możliwe są do uwzględnienia w planie ogólnym, a rozbudowa czy nadbudowa znajdujących się w nich obiektów budowlanych realizowana może być na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, choćby jeżeli nie znajdują się w obszarze uzupełnienia zabudowy. Dodatkowo, jak wskazano powyżej, dla celów produkcji rolnej możliwa jest również lokalizacja budynków gospodarczych i wiat, bez konieczności uzyskania takiej decyzji i bez konieczności powiązania z istniejącą zabudową. Po 30 czerwca 2026 r. podstawą inwestycji przez cały czas będą ustalenia planów miejscowych oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy, a wszystkie uchwalone plany miejscowe oraz wydane decyzje pozostają w mocy. Zabudowa nie może być jednak realizowana wszędzie, bowiem wyznaczenie nowych terenów budowlanych wynika z szeregu analiz, które przeprowadzić winien organ odpowiedzialny za politykę przestrzenną.
Jedynymi zatem aspektami reformy, które mogą mieć jakikolwiek ograniczający wpływ na zabudowę, w tym zabudowę terenów wiejskich, jest możliwość zdecydowania przez gminę o woli wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz konieczność bilansowania terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, co może mieć wpływ na możliwość wyznaczania terenów pod nowe siedliska.
W dyskusji zwrócono uwagę na niskie zaawansowanie prac nad planami ogólnymi. Z ogółu blisko 2500 gmin: 5% plany opracowało, 86% rozpoczęło prace, a w przypadku 14% nie podjęto żadnych działań. Podkreślono, iż nowe przepisy powinny ograniczyć liczbę konfliktów sąsiedzkich pomiędzy rolnikami i nie rolnikami poprzez określenie w planach ogólnych charakteru zabudowy jaka może powstać na obszarze przeznaczonym na produkcję rolniczą.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ zaopiniowała wnioski w sprawie wyboru na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego (druki nr 1454 i 1455).
Kandydatury prof. Artura Kotowskiego oraz posła Marka Asta zostały zgłoszone przez grupę posłów PiS.
Komisja negatywnie zaopiniowała ww. kandydatury.
Komisja upoważniła posła Pawła Śliza (Polska2050-TD) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Sejmu.

Komisja Ustawodawcza /UST/ przeprowadziła dyskusję nad wnioskiem Prezydium Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Projektowana zmiana w ustawie ma na celu wyeliminowanie luki prawnej – określenie organu, wobec którego Rzecznik Praw Dziecka powinien składać oświadczenia, o których mowa w art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy, tj. oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka oraz oświadczenia o swoim stanie majątkowym.
Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono poseł Barbarę Bartuś (PiS).

Komisja Zdrowia /ZDR/ zaopiniowała Roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 r.
Sprawozdanie przedstawił zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.
Wartość zrealizowanych przez NFZ w roku 2024 przychodów ogółem wyniosła 168 415 572 tys. zł, co stanowiło 116,8% planowanej wartości przychodów wyznaczonej w pierwotnym planie finansowym NFZ na 2023 r. Wartość zrealizowanych przez NFZ w roku 2024 kosztów ogółem wyniosła 164 561 401,10 tys. zł i była wyższa od poniesionych w roku 2023 o 142 733 tys. zł, tj. o 35%. Wzrost kosztów wynikał z dokonanego w roku 2024 zwiększenia planowanych nakładów NFZ na świadczenia opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich Funduszu oraz w Centrali Funduszu.
Na koniec 2024 r. NFZ odnotowało wynik finansowy w łącznej wysokości 7 733 071,27 tys. zł, co wynikało ze zwiększenia planów oddziałów wojewódzkich i Centrali Funduszu jedynie po stronie kosztów o dodatkowe środki finansowe pochodzące z funduszu zapasowego NFZ, w łącznej wysokości 9 415 508 tys. zł. Umożliwiło to niezbilansowanie poniesionych kosztów z uzyskanymi przychodami w kwocie nie większej niż środki zgromadzone na funduszu zapasowym.
Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.

Komisja rozpatrzyła Łączne sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za 2024 rok (druk nr 1658).
Sprawozdanie przedstawił zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.
Sprawozdanie zostało zatwierdzone przez Ministra Finansów po zbadaniu przez biegłego rewidenta, który nie zgłosił zastrzeżeń.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 1658.
Sprawozdawca – poseł Norbert Pietrykowski (Polska2050-TD).

Komisja rozpatrzyła Roczne sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2024 rok (druk nr 1659).
Sprawozdanie przedstawił dyrektor Biura Partnerstwa Publicznego i Innowacji Narodowego Funduszu Zdrowia – Dariusz Dziełak.
NFZ w 2024 r. odnotował wzrosty finansowania świadczeń opieki zdrowotnej o 11,4% we wszystkich kategoriach, w tym w zakresie nowych zadań, takich jak programy lekowe i zdrowotne m.in. obniżenie wieku osób uprawnionych do szczepienia szczepionkami przeciw Ludzkiemu Wirusowi Brodawczaka (HPV), program profilaktyki raka piersi, co spowodowało wzrost kosztów i ujemny wynik finansowy w 2024 r.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 1659.
Sprawozdawca – poseł Norbert Pietrykowski (Polska2050-TD).
W łącznej dyskusji posłowie pytali m.in. o: relację przyrostu udzielanych świadczeń do ich dostępności dla pacjentów; finansowanie świadczeń nielimitowanych i tzw. „nadwykonań” świadczeń w odniesieniu do zadłużenia szpitali; wynagrodzenia pracowników ochrony zdrowia, nadzór nad świadczeniodawcami, programy pilotażowe, możliwość powrotu do finansowania zadań przed budżet państwa; o środki z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczone dla ochrony zdrowia. Jednocześnie posłowie zwrócili uwagę na: konieczność rewizji programów lekowych ze względu na duże obciążenie budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia, potrzebę zlikwidowania skierowań do urologa dla mężczyzn oraz konieczność wypracowania nowych procedur kontroli systemu ochrony zdrowia wykorzystując cyfryzacje i sztuczna inteligencję.

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyły poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (druki nr 1439 i 1622).
Komisje wnoszą o jej odrzucenie.
Poprawka miała na celu zmianę czasu kontroli podatkowej albo kontroli celno-skarbowej, która umożliwiłaby nienaliczanie odsetek za zwłokę przez 3 miesiące.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).

Komisje rozpatrzyły poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (druki nr 1265 i 1621).
Komisje wnoszą o jej odrzucenie.
Poprawka miała na celu usunięcie ograniczenia stosowania zasady, iż niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść strony, jeżeli nie będzie się temu sprzeciwiać istotny interes publiczny.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).

Komisje rozpatrzyły poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druki nr 1441 i 1620).
Komisje wnoszą o jej odrzucenie.
Poprawka miała na celu skrócenie terminu spełniania warunków skorzystania z regulacji spółki holdingowej z dwóch lat do roku.
Sprawozdawca – poseł Janusz Cichoń (KO).

Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druk nr 1607).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.
Projekt ma na celu zniesienie obligatoryjności każdorazowego karania zakładów ubezpieczeń karami pieniężnymi przez organ nadzoru za każdy przypadek nieterminowości w likwidacji szkód, nieterminowości udzielenia odpowiedzi przez zakład ubezpieczeń na zgłoszone żądanie odszkodowawcze w przypadku szkód zagranicznych oraz za każde nieterminowe postępowanie likwidacyjne prowadzone na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ skierowała poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 1389) do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa wyborczego.
Projekt przewiduje w szczególności rozszerzenie możliwości głosowania korespondencyjnego na wszystkich wyborców.

Komisja skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk nr 1451) do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa karnego.
Projektu ma na celu wprowadzenie sankcji dla uczestników nielegalnych wyścigów i rajdów drogowych oraz podwyższenie kar za brawurową jazdę.

Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektów ustaw o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1426, 1404 i 1548).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 10 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 5 poprawek i odrzucenie 5 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć miały na celu m.in. wliczanie do okresu zatrudnienia czasu sprawowania opieki nad dzieckiem przez osobę współpracującą oraz doprecyzowanie kompetencji ZUS w zakresie wydawania zaświadczeń o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić miały na celu m.in. zaliczenie do okresu zatrudnienia osób duchownych lub zakonnych należących do prawnie uznanych wyznań oraz osób wykonujących pracę nakładczą.
Sprawozdawca – poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD).

Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (druki nr 1442 i 1559).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 2 poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki przewidują wydłużenie vacatio legis oraz wprowadzenie zasady pierwszeństwa licytacji elektronicznej w egzekucji nieruchomości.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Anna Polak (KO).

Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny (druki nr 1425 i 1558).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 2 poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki zakładają wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym przepisy w nowym brzmieniu będą miały zastosowanie do umów zawartych przed wejściem w życie ustawy oraz wydłużenie vacatio legis.
Sprawozdawca – poseł Anna Maria Żukowska (Lewica).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Dariusz Mazur.

Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ zamierzała przesłuchać Grzegorza Ocieczka, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Komisja, po stwierdzeniu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa świadka, podjęła decyzję o wystąpienie do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o ukaranie świadka karą pieniężną, a także o zarządzenie zatrzymania i przymusowego doprowadzenia.

Komisja zamierzała przesłuchać Krzysztofa Sieraka, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Komisja, po stwierdzeniu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa świadka, podjęła decyzję o wystąpienie do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o ukaranie świadka karą pieniężną.
Idź do oryginalnego materiału