INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 18 grudnia 2024 r. nr 153/2024 (173)

1 miesiąc temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 18 grudnia 2024 r.
nr 153/2024 (173)





Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ zapoznała się z informacją na temat funkcjonowania krajowego systemu cyberbezpieczeństwa z uwzględnieniem podnoszenia odporności systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
Informację przedstawili: dyrektor Departamentu Teleinformatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Dariusz Nowak-Nova oraz zastępca dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Cyfryzacji – Marcin Wysocki.
Cyberbezpieczeństwo jest pojęciem odnoszącym się do zapewnienia ochrony i przeciwdziałania zagrożeniom, które dotykają cyberprzestrzeni. W krajowym systemie prawnym, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwo to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy. Ustawa zaimplementowała do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii, zwaną dyrektywą NIS. W 2023 r. weszła w życie dyrektywa NIS 2, która zmodyfikowała kształt cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich Unii Europejskiej, koncentrując się na podnoszeniu cyberodporności w kluczowych sektorach oraz zapewnieniu ciągłości działania tych usług. Za przygotowanie ustawy oraz jej nowelizację odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji, w którym umocowany jest także Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa. Kluczową rolę operacyjną w zwalczaniu cyberprzestępczości pełnią trzy zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego CSIRT (Computer Security Incident Response Team): CSIRT GOV, CSIRT MON, CSIRT NASK.

Komisja zapoznała się z informacją na temat funkcjonowania Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Policji.
Informację przedstawili: dyrektor Departamentu Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Agata Furgała, zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. Tomasz Michułka oraz komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości – nadinsp. Adam Cieślak.
Odpowiedzą na współczesne wyzwania dla cyberbezpieczeństwa, związane z postępem technologii informatycznych i powszechnością dostępu do nich było uchwalenie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, na podstawie której dokonano zmian organizacyjnych w Policji. Z dniem 12 stycznia 2022 r. powołano Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC), które jest wyspecjalizowaną jednostką organizacyjną Policji, mającą na celu zwalczanie cyberprzestępczości. Celem powstania CBZC było zwiększenie skuteczności reagowania przez państwo na zagrożenia związane z cyberprzestępczością.
W 2023 r. funkcjonariusze CBZC przedstawili 7 288 zarzutów 681 podejrzanym, natomiast w okresie styczeń-sierpień 2024 r. 670 podejrzanym przedstawiono 3 143 zarzuty. Funkcjonariusze przedstawili dodatkowo 259 zarzutów podejrzanym, którzy działali w zorganizowanych grupach przestępczych, jak również 356 zarzutów podejrzanym o pranie pieniędzy. Natomiast w 2024 r. zarzuty działania w zorganizowanej grupie przestępczej ogłoszono 223 razy, zaś podejrzanym o pranie pieniędzy przedstawiono 378 zarzutów. W 2023 r. w CBZC prowadzono 617 postępowań przygotowawczych, z czego 309 wszczęto w tym samym roku, a zakończonych zostało 299 spraw. W okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. było prowadzonych 697 postępowań przygotowawczych, z tego 279 zostało zakończonych.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (druki nr 897 i 901).
Komisja wnosi o przyjęcie poprawki.
Poprawka polegała na skreśleniu art. 5, dotyczącego zmiany ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw w zakresie definicji lekkiego oleju opałowego.
Sprawozdawca – poseł Robert Wardzała (KO).

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się z informacją Głównego Inspektora Pracy na temat programu działania Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2025-2027.
Rok 2025 będzie pierwszym rokiem realizacji trzyletniego programu działania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) na lata 2025-2027. Ogółem, w 2025 r. planuje się przeprowadzenie 55 tys. kontroli. W ramach koordynowanych centralnie zadań, Państwowa Inspekcja Pracy zamierza objąć rożnymi formami działań prewencyjno-promocyjnych przynajmniej 40 tys. podmiotów (pracodawców i przedsiębiorców, pracowników, rolników indywidualnych, uczniów, studentów i innych odbiorców działań).
W 2025 r. Państwowa Inspekcja Pracy będzie prowadziła działania nadzorczo-kontrolne skoncentrowane na bezpieczeństwie pracy i ochronie zdrowia w tych obszarach aktywności zawodowej osób pracujących, w których występuje największe ryzyko utraty zdrowia lub życia. Dobór zakładów do kontroli będzie wynikiem analizy liczby wypadków przy pracy zaistniałych w ostatnich latach w najbardziej newralgicznych wypadkowo sektorach gospodarki oraz uwzględni oczekiwania podmiotów współpracujących z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy w określonych grupach przedsiębiorstw. Działania inspektorów pracy będą służyły wyeliminowaniu bezpośrednich zagrożeń wypadkowych oraz ograniczeniu wpływu niebezpiecznych i szkodliwych czynników środowiska pracy na pracowników i inne pracujące osoby. Kontrole i wydawane decyzje administracyjne przyczynią się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadków przy pracy i chorób zawodowych, przede wszystkim eliminując niebezpieczne metody pracy, niewłaściwą organizację pracy oraz poprawiając jej ergonomię, dzięki zapewnieniu m.in. respektowania norm dźwigania, przede wszystkim w stosunku do grupy pracowników podlegających szczególnej ochronie (młodociani oraz kobiety w ciąży i karmiące dziecko piersią), a także ograniczeniu uciążliwości, wynikających z przeciążania układu mięśniowo-szkieletowego.
Na lata 2025-2027 na szczeblu krajowym przyjęte zostały trzy najważniejsze strategie w działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Są to:
- zapobieganie wypadkom związanym z pracą w sektorze przemysłowym,
- ochrona pracowników narażonych na działanie czynników rakotwórczych, mutagennych lub reprotoksycznych oraz przeciwdziałanie negatywnym skutkom zdrowotnym związanym z ryzykiem narażenia na pył azbestu w miejscu pracy,
- działania kontrolno-nadzorcze i prewencyjne w obszarze legalności zatrudnienia, powierzania innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców.
Działania podejmowane podczas 3-letniej strategii (lata 2025-2027) polegać będą na weryfikacji w wybranej grupie zakładów pracy zajmujących się działalnością przemysłową stopnia przestrzegania obowiązujących przepisów prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy, które są bezpośrednio związane z ograniczaniem zagrożeń zawodowych.
Działania planowane przez PIP na najbliższe 3 lata wiążą się z realizacją priorytetowych celów Unii Europejskiej w zakresie efektywniejszej ochrony osób pracujących i środowiska przed narażeniem na chemiczne czynniki szkodliwe występujące podczas wykonywania pracy, zarówno te będące wytworem pracy człowieka (substancje i ich mieszaniny chemiczne), jak również pochodzenia naturalnego (azbest).
Równolegle z zadaniami kontrolnymi w ramach strategii realizowane będą działania informacyjne adresowane do cudzoziemców i podmiotów powierzających im pracę. W kampanii realizowane będą także działania wspierające podmioty korzystające z pracy cudzoziemców w ramach podwykonawstwa i łańcucha dostaw tak, aby przedsiębiorcy, w szczególności z poziomu inwestora czy generalnego wykonawcy, w ramach działań własnych o charakterze audytowym mogli weryfikować rzetelność i wiarygodność partnerów biznesowych, tj. firm, których pracownicy świadczą pracę na terenie Polski.
W posiedzeniu uczestniczył główny inspektor pracy – Marcin Stanecki.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie określania wysokości uposażenia żołnierzy zawodowych z uwzględnieniem okresów pracy poza zawodową służbą wojskową (BKSP-155-X-229/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
W petycji zwrócono się o zmianę ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny lub wydanie do niej odpowiedniego aktu wykonawczego celem zaliczenia żołnierzom zawodowym do miesięcznego uposażenia stażu pracy cywilnej.
W uzasadnieniu petycji wskazano, iż żołnierze zawodowi do miesięcznego uposażenia nie mają wliczanych w odpowiedniej proporcji – procencie, stażu pracy wykonywanej przed zawodową służbą wojskową – okresów pracy zawodowej poza formacjami mundurowymi. Stwierdzono, iż takie okresy są uwzględniane w innych formacjach mundurowych (np. Policji) oraz w związku z nagrodą jubileuszową. Autor petycji uważa, iż jest to sytuacja krzywdząca dla żołnierzy zawodowych pozbawianych należnego im świadczenia, które przysługuje w sferze budżetowej i które wypracowali sobie przed służbą wojskową.
W petycji nie wskazano konkretnych przepisów, które miałyby ulec zmianie, oraz nie sformułowano proponowanego brzmienia przepisów.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (BKSP-155-X-232/24).
Petycję przedstawił poseł Rafał Bochenek (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie nowelizacji art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych.
Podmiot zgłaszający petycję proponuje zmniejszyć określony w punkcie pierwszym próg uprawniający do otrzymywania subwencji do 1% (dla partii, które startują „samodzielnie” w wyborach do Sejmu) i do 3% próg ustanowiony w punkcie drugim (dla koalicji wyborczych).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.


Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie funkcjonowania narciarskich tras biegowych (BKSP-155-X-243/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany przepisów regulujących funkcjonowanie narciarskich tras biegowych. Zmiany te miałyby służyć ochronie narciarskich tras biegowych przed wstępem osób innych niż narciarze biegowi – pieszych, osób poruszających się na sankach czy psimi zaprzęgami.
W uzasadnieniu petycji oceniono, iż w obowiązującym stanie prawnym istnieje kolizja pomiędzy przepisami ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich a przepisami ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, polegająca na tym, iż z jednej strony obowiązuje przepis, zgodnie z którym narciarskie trasy biegowe są przeznaczone wyłącznie dla narciarzy uprawiających narciarstwo biegowe, a z drugiej strony – w ustawie o lasach zamieszczono przepis, wedle którego lasy stanowiące własność Skarbu Państwa są – co do zasady – udostępniane dla ludności (art. 26 ust. 1), natomiast zawarty w ustawie o lasach katalog przypadków uzasadniających wprowadzenie stałego albo okresowego zakazu wstępu do lasu (art. 26 ust. 2 i 3) nie zawiera sytuacji związanych z imprezami sportowymi bądź funkcjonowaniem tras do uprawiania sportu.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem podmiotu wnoszącego petycję oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Ireneusza Rasia, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany uchwały z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-155-X-248/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 188 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez dodanie do tego przepisu ustępów 3a oraz 3b w następującym brzmieniu:
„Art. 188
3a. Poseł może ustanowić na piśmie pełnomocnika do głosowania spośród posłanek sprawujących mandat w bieżącej kadencji Sejmu. Pełnomocnictwo do głosowania przedkłada się Marszałkowi przed rozpoczęciem posiedzenia Sejmu.
3b. Pełnomocnik oddaje głos poprzez podniesienie ręki przy równoczesnym wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów przy wykorzystaniu zastępczej karty identyfikacyjnej. W głosowaniu imiennym przez pełnomocnika używa się kart do głosowania oznaczonych imieniem i nazwiskiem posła oraz jego pełnomocnika”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie wprowadzenia limitu obniżenia uposażenia parlamentarzysty (BKSP-155-X-249/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja zawiera projekt zmiany art. 25 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora w postaci dodania ust. 5 do tego przepisu w brzmieniu: „Obniżenie uposażenia parlamentarzysty, każdorazowo miesięcznie, nie może przekroczyć 15% należnego świadczenia”.
Komisja, po przedstawieniu petycji, podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu do Komisji: Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych oraz Etyki Poselskiej do wykorzystania w ich pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia przez Sejm uchwały w zakresie rezygnacji przez posłów z możliwości łączenia mandatu posła lub senatora z członkostwem w Radzie Ministrów (BKSP-155-X-267/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Zawarty w petycji wniosek dotyczy podjęcia działań „w celu wniesienia pod obrady Sejmu RP projektu uchwały o dobrowolnej, opartej o poczucie odpowiedzialności za dobro Ojczyzny, rezygnacji przez posłów z dobrodziejstwa wyrażonego w art. 103 ust. 1 zd. 2 [Konstytucji] i zaniechaniu łączenia mandatu posła bądź senatora z członkostwem w Radzie Ministrów”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 kwietnia 1936 roku o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-155-X-286/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W petycji postuluje się dokonanie nowelizacji ustawy z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej. Zdaniem autora petycji pożądane jest, aby w przedmiotowej ustawie dokonać następujących zmian:
1) nowelizacja art. 4 poprzez nadanie mu brzmienia:
„1. Mufti stoi na czele Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej i reprezentuje go wobec władz państwowych, wobec kościołów i innych związków religijnych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, a także wobec związków religijnych muzułmańskich zagranicznych, porozumiewając się z nimi bezpośrednio w sprawach religijnych.
2. Stanowisko Muftiego jest kadencyjne i wynosi 6 lat. Mufti jest wybierany przez Najwyższe Kolegium Muzułmańskie. Osoba wybrana na urząd Muftiego może pełnić ten urząd najwyżej przez 2 kadencje. Siedzibą Muftiego jest miasto Białystok.”
2) dodanie do katalogu wymogów, jakie musi spełniać kandydat na urząd Muftiego (art. 6 ust. 2), wymogu „niekaralności tej osoby za przestępstwa kryminalne”.
Uzasadniając potrzebę dokonania zmian, wskazuje się na archaiczny charakter ustawy oraz napięcia, jakie występują w środowisku muzułmańskim w związku z wyborem i dożywotnim powoływaniem do pełnienia funkcji Muftiego Muzułmańskiego Związku Religijnego. Podkreśla się także potrzebę uwzględnienia istnienia w Polsce Związku Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wysokości progów podatkowych (BKSP-155-X-234/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podmiot wnoszący petycję nie precyzuje, w jakiej ustawie powinna być dokonana zmiana, jednakże domaga się „urealnienia i corocznej waloryzacji progów podatkowych”, które są określone w ww. ustawie. W uzasadnieniu wskazuje się, iż w 2009 r., gdy wprowadzono drugi próg podatkowy, aby go przekroczyć, to w uproszczeniu trzeba było zarabiać 2,3 średniej krajowej, z kolei w 2022 r., gdy nastąpiła kolejna zmiana, potrzebne było tylko 1,57 średniej pensji, natomiast dziś jest to ok. 1,2 średniej pensji. Wnoszący petycję zwraca także uwagę na to, iż pensja minimalna, składka ZUS, emerytury czy podatki od nieruchomości są waloryzowane, a progi podatkowe pomimo waloryzacji ww. świadczeń pozostają na tym samym poziomie.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja uchwaliła dezyderaty:
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów dotyczących egzekucji sądowej i administracyjnej;
- skierowany do Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany przepisów regulujących sposób naliczania zużycia energii elektrycznej wobec prosumentów rozliczających się w systemie net-billingu w kontekście przepisów ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej;
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim;
- skierowany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej oraz ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości najniższej emerytury i renty;
- skierowany do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmiany art. 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
- skierowany do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego;
- skierowany do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego oraz ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze;
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych;
- skierowany do Ministra Obrony Narodowej w sprawie uchylenia art. 616a oraz art. 683a ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
- skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przedłożenia Sejmowi sprawozdania Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (BKSP-155-X-270/24) oraz petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych w zakresie warunków, jakie musi spełniać osoba zajmująca stanowisko kierownicze w jednostce, w której wydawane są decyzje administracyjne (BKSP-155-X-271/24).
Petycje przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja nr BKSP-155-X-270/24 zawiera postulat nowelizacji ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego. Zaproponowana w petycji zmiana polega na uchyleniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy, który umożliwia zajmowanie stanowiska kierownika urzędu stanu cywilnego oraz zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego przez osobę, która posiada dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie administracji.
Autor petycji uzasadnia, iż studia podyplomowe w zakresie administracji nie powinny być jednym z dopuszczalnych wymagań sprawowania funkcji kierownika stanu cywilnego lub jego zastępcy. Wskazuje on, iż przy małej liczbie godzin zajęć uczelnie nie są w stanie przygotować słuchacza do pełnienia tak ważnej funkcji (kierownika urzędu stanu cywilnego).
Petycja nr BKSP-155-X-271/24 zawiera wniosek dokonania nowelizacji ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Wnoszący petycję proponuje wprowadzenie do ustawy nowego art. 131 w brzmieniu:
„Art. 131. Na stanowisko kierownicze w jednostce, w której wydawane są decyzje administracyjne, może być zatrudniona osoba, która:
1) ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) posiada:
a) dyplom ukończenia wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra lub,
b) dyplom potwierdzający ukończenie wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych za granicą, o którym mowa w art. 326 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 i 1088), albo uznany za równoważny polskiemu dyplomowi potwierdzającemu uzyskanie tytułu zawodowego magistra zgodnie z art. 327 ust. 1 tej ustawy lub,
4) posiada łącznie co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub w samorządowych jednostkach organizacyjnych, w służbie cywilnej, w urzędach państwowych lub w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi”.
Komisja po przedstawieniu obu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądań będących ich przedmiotem.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi w zakresie uprawnień honorowych dawców krwi (BKSP-155-X-275/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycja dotyczy, uregulowanych w art. 9 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, uprawnień zasłużonego honorowego dawcy krwi i honorowego dawcy krwi. Przedmiotem petycji jest wniosek o zmianę ustawy o publicznej służbie krwi polegającej na dodaniu do art. 9 punktu 3. o treści:
„Art 9.3. Skarb Państwa refunduje koszty utraconego zarobku oraz koszty zwolnienia od świadczenia pracy, odpowiednio, poprzez potrącenie, Zakładowi Pracy, Pracodawcy, samozatrudnionemu”.
Ponadto wniesiono o zmianę treści art. 9 punkt 1, podpunkt 1) w taki sposób, aby zwolnienie od pracy oraz zwolnienie od wykonywania czynności służbowych, obejmowało dzień, w którym krwiodawca oddaje krew, oraz w dwóch dniach następnych, poprzez nadanie treści:
„Art. 9. 1. 1) Zwolnienie od pracy oraz zwolnienie od wykonywania czynności służbowych w dniu, w którym oddaje krew, oraz w dwóch dniach następnych, a także na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 2982 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465)”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu dyrektora Narodowego Centrum Krwi – Sebastiana Twaroga, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Zdrowia.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie dodatku do emerytury dla osób pełniących funkcje publiczne (BKSP-155-X-227/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy w zakresie wprowadzenia przepisów przewidujących dodatkowe świadczenie dla osób pełniących ważne funkcje społeczne. W petycji zaproponowano, aby „przepisy obowiązywały takie same jak ustawa z dnia 26 maja 2022 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa – otrzymywania dodatku do emerytury którzy pełnili role społeczne przez dwie kadencje także inne grupy społeczne – którzy pełnili role społeczną, a w szczególności ławnicy sądowi, ale docelowo wszystkie grupy”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.


Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 1025 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (BKSP-155-X-235/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 1025 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego. W uzasadnieniu petycji podkreślono, iż spółdzielnie mieszkaniowe nie dysponują własnymi środkami finansowymi z uwagi na obowiązywanie zasady tzw. działalności bezwynikowej. W konsekwencji, zadłużenie jednej osoby wobec spółdzielni wiąże się de facto z koniecznością ponoszenia przedmiotowych kosztów przez pozostałych członków.
Jednocześnie podniesiono, iż z uwagi na aktualne brzmienie art. 1025 § 1 k.p.c. „należności przysługujące wierzycielom, którzy wszczęli i prowadzili postępowanie egzekucyjne, a nie zostały wymienione we wcześniejszych kategoriach zaspokajania wierzytelności, podlegają zaspokojeniu dopiero w kategorii dziewiątej. Zatem w obecnym stanie prawnym spółdzielnie mieszkaniowe pozostają zrównane z innymi wierzycielami”. W ocenie wnoszącego petycję ów stan rzeczy powinien ulec zmianie z uwagi na konieczność ochrony interesów członków spółdzielni mieszkaniowych.
W związku z tym postuluje się dodanie do art. 1025 § 1 k.p.c. punktów:
31 – w brzmieniu: „należności z tytułu opłat eksploatacyjnych dotyczących lokalu dłużnika, przypadające spółdzielniom mieszkaniowym i wspólnotom mieszkaniowym – o ile nie zostały zaspokojone we wcześniejszej kolejności”;
81 – w brzmieniu: „należności przysługujące spółdzielniom mieszkaniowym i wspólnotom mieszkaniowym”. Rozwiązanie to doprowadzić ma, jak wskazano, do zapewnienia „spółdzielniom pierwszeństwa przed innymi wierzycielami z kategorii dziewiątej”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli podmiotu wnoszącego petycję oraz przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 55 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (BKSP-155-X-250/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę przepisu art. 55 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym, poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Art. 55
1. Referendum jest ważne, o ile wzięło w nim udział co najmniej 10% uprawnionych do głosowania, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 1/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu”.
W ocenie autorów petycji obowiązujące wymagania w zakresie frekwencji w referendum lokalnym, warunkujące ważność tego rodzaju głosowania, są zbyt wysokie, co czyni referendum lokalne instrumentem nieskutecznym. W konsekwencji proponują obniżenie wymaganego progu uczestnictwa w referendum, wyrażając oczekiwanie, iż działanie to sprawi, iż „referenda będą miały wiążący a nie wyłącznie konsultacyjny charakter”.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 27 w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie procedury dokonywania zmiany granic gminy.
Odpowiedź przedstawił dyrektor Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Grzegorz Ziomek.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 27.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 5058 § 4 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (BKSP-155-X-246/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art. 5058 § 4 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego.
Autor petycji proponuje, aby wskazany przepis otrzymał treść: „Uzasadnienie wyroku ogranicza się do wyjaśnienia podstawy prawnej wyroku z przytoczeniem przepisów prawa. Od uznania sądu opartego na rozważeniu wszystkich okoliczności sprawy zależy rozszerzenie tego uzasadnienia o pozostałą treść określoną w art. 3271 KPC”.
Uzasadniając petycję, wskazano, że: duża część pracy sędziów oraz asesorów sądowych polega na sporządzaniu uzasadnień wydanych rozstrzygnięć. W ocenie składającego petycję sporządzanie części faktycznych uzasadnień wyroków polega głównie na streszczaniu i przepisywaniu dokumentów, a zadanie to jest czasochłonne i ma niewielki walor użytkowy. Zdaniem składającego petycję czas ten mógłby zostać spożytkowany przez sędziów na wykonywanie innych czynności orzeczniczych, co jednocześnie mogłoby się przyczynić do przyśpieszenia rozpoznawania spraw.
Komisja, po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości, podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu Ministrowi Sprawiedliwości – do wykorzystania w pracach Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego.

Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ wysłuchała informacji na temat działań podejmowanych w celu zapobiegania i redukcji nadwagi oraz otyłości wśród uczniów.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Ireneusz Raś oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Izabela Ziętka.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewnia, iż na wszystkich etapach edukacyjnych, z wychowaniem przedszkolnym włącznie, uczniowie realizują treści z zakresu zdrowego stylu życia, w tym odżywiania. Treści te są realizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na wielu przedmiotach, w tym m.in. na biologii i wychowaniu fizycznym. Ministerstwo przygotowuje nowy przedmiot – edukacja zdrowotna, który ma dostarczyć uczniom wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające na trafne rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowania odpowiednich działań naprawczych czy profilaktycznych. W ramach współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa udostępniane są dzieciom owoce, warzywa i mleko, w szkole, ale również w ramach programu prowadzone są działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym, których celem jest kształtowanie wśród uczniów zdrowych nawyków żywieniowych.
Ministerstwo Sportu i Turystyki przeprowadziło w 2024 r. wśród uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych testy sprawnościowe z czterech prób: skoku w dal z miejsca, biegu wahadłowego 10 razy 5 metrów, 20-metrowego wytrzymałościowego biegu wahadłowego oraz wytrzymania w podporze w leżeniu przodem na przedramionach. Uzyskane wyniki jednoznacznie wskazują na pogorszenie poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w porównaniu do rówieśników z 1999 r. W celu poprawny sprawności fizycznej ministerstwo realizuje równie programy, na przykład Program Aktywna Szkoła czy Mały Mistrz. Od 2017 r. Ministerstwo Sportu wraz z Ministerstwem Zdrowia realizuje Program Szkolny Klub Sportowy promujący zdrowy styl życia.
Ministerstwo Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia utworzyło Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, którego celem jest edukacja w zakresie żywienia i zdrowego stylu życia oraz nawyków żywieniowych. Obowiązuje również tzw. rozporządzenie „sklepikowe”, określające produkty żywieniowe, które mogą być sprzedawane w szkołach. Wprowadzona w 2021 r. opłata od napojów z dodatkiem substancji słodzących, również ma na celu przeciwdziałanie nadwadze i otyłości.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: informowania społeczeństwa w dostateczny sposób o dostępnych programach i akcjach promujących zdrowy tryb żywienia, korzystania przez szkoły i przedszkola z gotowych jadłospisów udostępnionych przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej oraz poszczególnych modułów przygotowywanego przedmiotu edukacja żywieniowa. Zwracano także uwagę na problem niedowagi wśród uczniów.

Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej wypowiedzi posła Bronisława Foltyna (Konfederacja) zamieszczonej w dniu 8 listopada 2024 r. w serwisie społecznościowym X, stanowiącej podstawę wniosku posła Marcina Józefaciuka (KO) z dnia 13 listopada 2024 r.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez posła Bronisława Foltyna.
Po dyskusji, Komisja podjęła uchwałę nr 17/X w sprawie dotyczącej posła Bronisława Foltyna.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.

Komisja dokonała zmian w składzie prezydium.
Na przewodniczącą Komisji wybrano poseł Katarzynę Ueberhan (Lewica).
Na zastępcę przewodniczącej wybrano posła Konrada Berkowicza (Konfederacja).

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2024 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnętrznych w planie finansowym.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2024 rok.
Zmiany polegają na zmniejszeniu planowanych przychodów, kosztów funkcjonowania i realizacji zadań oraz zmniejszenia wydatków na funkcjonowanie.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na 2024 rok.
Zmiany polegają na zwiększeniu kwoty w pozycji Wynagrodzenia dla płatników składek, która będzie finansowana z wyższych od planowanych dochodów z wpłat z OFE.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na 2024 rok.
Zmiany polegają na zabezpieczeniu środków na realizację wniosków z niezaspokojonymi roszczeniami pracowniczymi złożonymi przez PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji.

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (druk nr 878).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek.
Projekt ma na celu zapewnienie spójności rozwiązań krajowych z prawem unijnym oraz kompleksowego uszczelnienia systemu sankcyjnego wobec Rosji i Białorusi w celu wywarcia wpływu na ograniczenie lub zaprzestanie prowadzenia przez Rosję działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjno-legislacyjne oraz doprecyzowujące.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Sibińska (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisław Wziątek, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej – Marcin Mazur, zastępca prezesa Agencji Mienia Wojskowego – Michał Świtalski oraz członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – Paweł Jaroszek.

Komisja Infrastruktury /INF/ na wyjazdowym posiedzeniu w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie wysłuchała informacji na temat strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego jako dwóch podstawowych gałęzi transportu lądowego.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak.
Omówione zostało funkcjonowanie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wskazano, iż w ramach Ministerstwa Infrastruktury powołano zespół ekspertów, którego celem jest wypracowanie rozwiązań przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu.
Głównym celem strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych, modernizacja oraz cyfryzacja na liniach kolejowych, rozwój transportu intermodalnego, modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego, zapewnienie stabilności funkcjonowania zarządców infrastruktury, likwidacja najbardziej uciążliwych dla przewoźników zaległości utrzymaniowo-naprawczych, zapewnienie trwałości inwestycji infrastrukturalnych, a także proces likwidacji „wąskich gardeł” (miejsc z ograniczona przepustowością).

Komisja przeprowadziła dyskusję dotyczącą planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na potrzebę poprawy efektywności transportu publicznego m.in. poprzez zmniejszenie opłat za dostęp do przewoźników, otworzenie zamkniętych bocznic kolejowych, uruchomienie dodatkowych pociągów, konieczność poszerzonej współpracy z samorządami terytorialnymi.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister infrastruktury – Dariusz Klimczak, sekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka i Maciej Lasek oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację Ministra Sportu i Turystyki na temat przeprowadzonych kontroli w polskich związkach sportowych w latach 2019-2024 wraz z wnioskami pokontrolnymi.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
W latach 2019-2024 minister adekwatny do spraw kultury fizycznej przeprowadził 21 kontroli w polskich związkach sportowych, w tym 16 kontroli planowych oraz 5 kontroli doraźnych. W 2024 roku wszczęto dwie kontrole w polskich związkach sportowych (tj. w Polskim Związku Rugby oraz Polskim Związku Badmintona), które w tej chwili są w toku.
Spośród przeprowadzonych kontroli w 6 przypadkach sformułowano ocenę negatywną, w 15 przypadkach sformułowano ocenę pozytywną, z czego w 12 przypadkach sformułowana ocena była pozytywna pomimo stwierdzonych nieprawidłowości.
W wyniku przeprowadzonych kontroli wykazano m.in. następujące nieprawidłowości:
- wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem (w tym sfinansowanie zobowiązań poza terminem realizacji zadań publicznych) lub pobranie dotacji w nadmiernej wysokości;
- dokonywanie na rachunku bankowym wyodrębnionym dla środków dotacji operacji niezwiązanych z daną umową o dofinansowanie;
- brak wyodrębnionej ewidencji księgowej dla środków otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków;
- brak środków własnych na realizację zadań wskazanych w umowach o dofinansowanie;
- nieprzekazywanie lub nieterminowe przekazanie ministrowi sprawozdań z działalności oraz sprawozdań finansowych wraz z opinią biegłego rewidenta;
- brak nadzoru członków zarządów nad realizacją umów o dofinansowanie;
- nierzetelne wykonywanie czynności związanych z obiegiem dowodów księgowych;
- nierzetelne sporządzanie rozliczeń końcowych umów o dofinansowanie;
- niepobieranie od uczestników dofinansowanych zadań pisemnych oświadczeń o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych;
- brak realizacji przez Komisję Rewizyjną obowiązków zapisanych w statucie.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: możliwych nieprawidłowości w Polskim Związku Badmintona, możliwości poprawy sytuacji finansowej Polskiego Związku Kolarskiego oraz wykorzystywania środków publicznych do celów politycznych przez związki sportowe
Komisja przyjęła informację na ww. temat.

Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ zapoznała się z informacją na temat stanu przygotowań projektu ustawy o zabezpieczeniu socjalnym osób wykonujących zawód artystyczny.
Informację przedstawiła minister kultury i dziedzictwa narodowego – Hanna Wróblewska.
Projekt ustawy zakłada wsparcie artystów, których dochody nie są stałe i znajdują się poniżej średniej oraz zmianę systemu od podstaw wyrównując dysproporcję w dostępie do świadczeń społecznych. Przygotowanie projektu ustawy poprzedziły rozmowy ze środowiskami oraz badanie artystów „Policzone i Policzeni 2024”, które na zlecenie ministerstwa zrealizowało Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Założeniem jest, by twórcy zyskali realną możliwość wejścia w system ubezpieczeń społecznych. Dzięki dopłatom uzupełnione zostaną składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, by zrównać je z poziomem wynikającym z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Będę one ewidencjonowane na kontach w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i przelewane automatycznie, bez konieczności podejmowania na tym etapie działania ze strony artysty, do momentu uzyskania przyjętego progu dochodu.
Projekt ustawy wprowadza ścieżkę uzyskania statusu artysty zawodowego, dopłaty do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz mechanizm zapomóg dla artystów i twórców w trudnej sytuacji materialnej. Status artysty zawodowego będzie przysługiwał osobom wykonującym zawód artystyczny, które będą mogły udokumentować swój dorobek artystyczny za okres ostatnich trzech lat. Status zostanie przyznany decyzją administracyjną przez dyrektora nowego organu – Instytutu Artysty Zawodowego na podstawie złożonego wniosku i po zasięgnięciu opinii Komisji Opiniującej. Prawo do otrzymania dopłaty będzie przysługiwać osobie, która poświęciła istotną część aktywności zawodowej na wykonywanie zawodu artystycznego i która w trzech poprzednich latach podatkowych osiągnęła dochody nie wyższe niż 125% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
Źródłem finansowania dopłat do składek społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego będzie Fundusz Wsparcia Artystów Zawodowych. Za koordynowanie wydatkowania środków z Funduszu, tj. dopłat do składek i zapomóg oraz obsługę postępowań i rozliczeń będzie odpowiedzialny Instytut Artysty Zawodowego. W ramach instytutu będzie działać Rada Programowo-Naukowa, do której zadań będzie należało monitorowanie sytuacji zawodów i weryfikowanie działania systemu.
Po 5 latach planowana jest ewaluacja przyjętych założeń. Prace legislacyjne nad projektem przewidziane są na pierwszy kwartał 2025 r.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in.: czy projekt zakłada kwestię zapomóg dla artystów, jak będzie wyglądał proces odwoływania się od decyzji Instytutu Artysty Zawodowego oraz czy przewidziany jest limit osób objętych systemem.

Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ na zamkniętym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Marka Radziwona na Konsula Generalnego RP we Lwowie.
Kandydaturę przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Röhrenschef.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację Marszałka Senatu na temat konkursu Senat – Polonia na realizację zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2025 roku.
Informację przedstawiła szef Kancelarii Senatu – Ewa Polkowska.
Omówione zostały założenia i zasady konkursu „Senat – Polonia”, w ramach realizacji zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2025 roku, ze wskazaniem na uwarunkowania prawne i budżetowe. W związku z przejęciem przez Kancelarię Senatu środków budżetowych dedykowanych wsparciu i współpracy z Polonią i Polakami za granicą, Kancelaria Senatu planuje rozdysponować na ten cel w 2025 roku 71,5 miliona złotych.
Celem konkursu jest wsparcie środowisk polonijnych i polskich za granicą zgodne z kierunkami działań na rzecz Polonii i Polaków za granicą, poprzez m.in.:
- aktywizację młodego pokolenia Polaków zamieszkałych za granicą,
- wzmacnianie środowisk polskich i polonijnych w krajach zamieszkania,
- rozwój istniejących i tworzenie nowych struktur polonijnych,
- promocję Polski i kultury polskiej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego za granicą,
- wspieranie i rozwój mediów polonijnych,
- działania na rzecz edukacji polonijnej,
- działania na rzecz Polaków na Wschodzie.
W zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2025 r. określa się następujące priorytety zlecania realizacji zadań publicznych:
- organizacja światowego spotkania młodzieży polonijnej,
- wspieranie pobytów w Polsce, w tym wakacyjnych, dzieci i młodzieży z Ukrainy,
- wspieranie aktywności obywatelskiej Polaków zamieszkałych za granicą, w tym edukacji obywatelskiej oraz zaangażowania Polonii w lokalne struktury społeczno-polityczne w krajach zamieszkania,
- wspieranie działań służących zwiększaniu zdolności organizacyjnej i zasięgu oddziaływania organizacji polonijnych,
- wspieranie działań służących popularyzacji wydarzeń lub dorobku osób, uhonorowanych przez Senat uchwałami w sprawie ustanowienia roku 2025 rokiem tych wydarzeń lub osób.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.

Komisja uzupełniła skład osobowy podkomisji ds. promocji polskiej kultury za granicą.
Do składu osobowego podkomisji wybrano poseł Aleksandrę Leo (Polska2050-TD).

Komisja Obrony Narodowej /OBN/ na zamkniętym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała dla Ministra Obrony Narodowej Zmianę nr 3 Planu finansowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na 2024 r.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat stanu realizacji Programów Priorytetowych „Czyste Powietrze”, „Mój Prąd” oraz „Moja Elektrownia Wiatrowa”.
Informacje przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka oraz prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Dorota Zawadzka-Stępniak.
Celem Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji pyłów i gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W ramach programu można otrzymać dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji budynków oraz wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy.
Łączna kwota finansowania Programu „Czyste Powietrze” z FEnIKS 2021-2027 to 7 620 000 000 zł. W dniu 28 listopada 2024 r. rozpoczęła się przerwa techniczna w przyjmowaniu nowych wniosków w ramach Programu. W 2025 r. planowane jest złożenie wniosku do Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę 10 mld zł na potrzeby finasowania naboru do Programu „Czyste Powietrze” ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Ponadto, w latach 2026-2029 wsparcie programu możliwe będzie ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego.
Program priorytetowy „Mój Prąd” to program wsparcia finansowego osób fizycznych, mający na celu proponowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE), a w szczególności instalacji fotowoltaicznych (PV). Według stanu na dzień 27 listopada 2024 r. w ramach pięciu naborów do programu wypłacono dofinansowanie dla 552 440 wniosków w kwocie ponad 2,921 mld zł.
Program Priorytetowy „Moja Elektrownia Wiatrowa” został ogłoszony 17 czerwca 2024 r. z budżetem 400 mln zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu i montażu przydomowych siłowni wiatrowych albo siłowni wiatrowych wraz z magazynami energii elektrycznej dla budynków mieszkalnych. Program finansowany jest ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.
Podczas dyskusji omówiono m.in.: nowe źródła finansowania programów, przyczyny przerwy technicznej w przyjmowaniu nowych wniosków w ramach Programu „Czyste Powietrze”, nieprawidłowości i zmiany w sposobie certyfikacji urządzeń kwalifikujących się do dofinansowania oraz kwestię utrudniania kontroli poselskiej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie umowy handlowej z krajami Mercosur. Jest to umowa handlowa, która w konsekwencji może doprowadzić do znaczącego spadku opłacalności produkcji rolnej w Polsce.”
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Ryszard Bartosik (PiS).
Wnioskodawcy podkreślali, iż umowa z krajami Mercosur niesie za sobą istotne konsekwencje dla polskiego sektora rolnego, które mogą negatywnie wpłynąć na konkurencyjność polskich rolników i bezpieczeństwo żywnościowe kraju. Umowa przewiduje zwiększenie dostępu państw Mercosur do unijnego rynku rolnego, w tym poprzez obniżenie ceł na import produktów rolnych. Ponieważ kraje Mercosur nie stosują takich samych standardów ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt czy stosowania środków chemicznych w rolnictwie, jak Unia Europejska, to import takich produktów może wpłynąć na obniżenie standardów w UE i zwiększenie presji konkurencyjnej na polskich rolników.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Ministerstw Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie dysponuje pełnym tekstem umowy z krajami Mercosur, tylko jej częścią handlową. Prawdopodobny termin procedowania tej umowy przez Parlament Europejski i Radę UE to druga połowa 2025 r. Zdaniem Polski umowa przewiduje zbyt dużą redukcję ceł, brak wymagań wobec państw Mercosur stosowania standardów UE przy produkcji żywności, zarówno tych wynikających z konieczności zachowania dobrostanu zwierząt, jak i wymagań środowiskowych. W związku z tym, przy aktywnym udziale Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rada Ministrów podjęła uchwałę o prezentowaniu negatywnego stanowiska wobec tej umowy na Radzie UE.
Podczas dyskusji podkreślono skrajnie niekorzystne rozwiązania zawarte w umowie w zakresie rolnictwa. Ustępstwa UE wobec rolnictwa wynikają z potencjalnych korzyści, jakie ma odnieść europejski przemysł. Zaproponowano potrzebę przeprowadzenia akcji informacyjnej na temat szkodliwości tej umowy dla rolnictwa i żywności.
Komisja odrzuciła informację na ww. temat.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat oceny funkcjonowania straży miejskich i gminnych oraz kwestię postulowanych zmian.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Agata Furgała.
Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. na terenie Polski funkcjonowały 444 straże, w tym 381 straży miejskich i 63 straże gminne. We wszystkich strażach na terenie kraju zatrudnionych było łącznie 9 828 osób, w tym 7 963 osoby na stanowiskach strażników. Głównym zadaniem straży gminnych jest czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa i tym samym zapewnianie spokoju i ładu w gminie.
W maju 2024 r. została powołana grupa robocza do spraw straży gminnych i miejskich, funkcjonująca w ramach Zespołu do Spraw Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Grupa robocza jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych dotyczących zmian lub już wypracowała propozycje zmian przepisów prawa w zakresie funkcjonowania straży gminnych w obszarach: organizacji i funkcjonowania straży gminnych, dodatkowych uprawnień i kompetencji formacji oraz dodatkowych uprawnień emerytalnych i socjalnych.
Projekt ustawy mający na celu ujednolicenie i dostosowanie regulacji dotyczących straży do obowiązującego stanu prawnego i faktycznego w zakresie organizacji i funkcjonowania straży miejskich i gminnych ma zostać przedstawiony przez stronę rządową do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w I półroczu 2025 r.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: przywrócenia możliwości kontrolowania prędkości pojazdów dzięki fotoradarów, ale także przekazania uprawnień dla samorządów tak, aby zarządcy dróg mieli prawo do samodzielnego montażu urządzeń służących do rejestrowania przekroczenia dopuszczalnej prędkości pojazdów.

Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Bartosza Wiśniewskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Korei.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.

Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła informację na temat wdrażania ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz.
Ustawa, która weszła w życie w dniu 8 września 2023 r., dotyczy uregulowania kwestii systemowego monitorowania jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej poprzez określenie zadań, obowiązków i uprawnień poszczególnych podmiotów w zakresie autoryzacji, wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem, akredytacji i rejestrów medycznych.
Ustawa ma przede wszystkim za zadanie poprawę bezpieczeństwa pacjentów, dzięki przyjęciu szeregu rozwiązań składających się na spójny system jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta, takich jak: monitorowanie jakości opiece zdrowotnej poprzez wskaźniki jakości, obowiązkową autoryzację dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą, usprawnienie procesu akredytacji w ochronie zdrowia dla podmiotów, utworzenie Systemu Monitorowania Wniosków o Udzielanie Akredytacji oraz monitorowanie zdarzeń niepożądanych.
Omawiana ustawa stanowi realizację jednego z kamieni milowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Opracowano dokument podsumowujący realizację kamienia milowego, który został przekazany do akceptacji Komisji Europejskiej – jego realizacja jest na końcowym etapie zatwierdzenia i oczekuje na rozliczenie.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: zapewnienia jakości świadczeń medycznych w szpitalach, informatyzacji jednostek medycznych, wskaźników przy określaniu jakości opieki zdrowotnej, funkcjonowania Centrum Monitorowania Jakości, definicji zdarzenia niepożądanego i jego kwalifikacji, ankiety pacjentów dotyczącej oceny jakości udzielanych świadczeń medycznych oraz infrastruktury do rozpatrywania wniosków o akredytacje dla pomiotów leczniczych.
Idź do oryginalnego materiału