INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 19 listopada 2024 r. nr 140/2024 (160)

1 miesiąc temu



INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 19 listopada 2024 r.
nr 140/2024 (160)




Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacja prawna”.
Celem kontroli była odpowiedź na pytanie, czy system pomocy prawnej, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i edukacja prawna funkcjonowały prawidłowo i efektywnie. Skontrolowano 19 starostw powiatowych. Okres objęty kontrolą to 1 styczeń 2020 r. – 13 grudzień 2023 r.
Wyniki kontroli wykazały, iż system ten funkcjonował na ogół zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Środki zaangażowane w funkcjonowanie systemu nie przełożyły się na efektywność wykorzystania jego potencjału, która pozostaje przez cały czas na niskim poziomie. Świadczy o tym w szczególności działalność punktów, w których pomoc udzielana była średnio tylko raz dziennie w czasie do jednej godziny podczas czterogodzinnego dyżuru.
W objętych kontrolą powiatach zapewniono co do zasady warunki prawne i organizacyjne umożliwiające realizację zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, zachowując przy tym ciągłość działań m.in. w czasie epidemii COVID-19. Większość objętych kontrolą powiatów zawierała w celu realizacji tych zadań porozumienia z gminami położonymi na ich terenie, ale tylko w 7 z 19 objętych kontrolą jednostkach poprzedzono je analizami dotyczącymi lokalizacji punktów, liczby porad udzielanych w tych lokalizacjach w okresach wcześniejszych czy możliwości komunikacyjnych. Z ustaleń kontroli wynika, iż brak takich analiz spowodował w powiatach, które ich nie przeprowadziły, niższą efektywność systemu związaną z mniejszą liczbą porad udzielonych w punkcie. Kontrola ujawniła m.in., iż blisko jedna trzecia lokali, w których funkcjonowały ww. punkty nie spełniała niektórych wymagań określonych w przepisach. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły także nieprzeprowadzania wymaganych przepisami kontroli realizacji zadań, ograniczonego ich zakresu oraz braku dokumentowania czynności kontrolnych.
W związku z tym Najwyższa Izby Kontroli sformułowała wnioski do Ministra Sprawiedliwości m.in. o rzetelne rozpoznanie potrzeb społecznych dotyczących nieodpłatnego poradnictwa prawnego i nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zidentyfikowanie barier w dostępie do wsparcia. Z uwagi na niejednolite podejście przez wojewodów oraz sądy administracyjne do charakteru prawnego uchwał w sprawie programów współpracy z organizacjami pozarządowymi, NIK sformułowała także wniosek do Rady Ministrów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu doprecyzowanie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które wyeliminuje rozbieżności interpretacyjne co do charakteru prawnego uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Najwyższa Izby Kontroli sformułowała również wnioski do starostów m.in. o przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, analiz skali udzielanej pomocy w ww. zakresie w poszczególnych punktach w celu optymalizacji pomocy świadczonej mieszkańcom powiatu.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Piotr Miklis oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zuzanna Rudzińska-Bluszcz.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (druk nr 765).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jurand Drop.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dotyczy on dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy w sprawie podmiotów, które obsługują kredyty i nabywców kredytów, aby banki mogły lepiej radzić sobie z nieobsługiwanymi kredytami, które ujęte są w ich bilansach oraz zmniejszenia ryzyka gromadzenia się nieobsługiwanych kredytów w przyszłości.
Po zakończeniu pierwszego czytania Komisja skierowała projekt do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o Radzie Fiskalnej (druk nr 750).
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dotyczy on utworzenia nowej, eksperckiej i niezależnej instytucji – Rady Fiskalnej, dzięki której zwiększy się transparentność finansów publicznych i jest odpowiedzią na przepisy unijne, które zobowiązują państwa UE do posiadania niezależnych instytucji fiskalnych.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na doprecyzowaniu, od kiedy liczony jest termin 30 dni na wydanie przez adekwatną komisję sejmową opinii o kandydacie na Przewodniczącego Rady Fiskalnej; określeniu trybu postępowania w przypadku wydania przez komisję w tym zakresie opinii negatywnej; ustaleniu terminu utworzenia regulaminu działania Rady Fiskalnej.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Piotr Lachowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego –Jacek Jastrzębski, prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – Maciej Szczęsny, zastępca Rzecznika Finansowego – Ziemowit Bagłajewski oraz członek Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – Krzysztof Budzich.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (druki nr 741 i 788).
Komisja wnosi o przyjęcie poprawki.
Poprawka miała na celu doprecyzowanie definicji budowli w celu utrzymania dotychczasowego sposobu opodatkowania wszystkich biogazowni wyłącznie w zakresie części budowlanych.
Sprawozdawca – poseł Dorota Marek (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię przedstawił poseł Krzysztof Grabczuk (KO). Koreferat przedstawiła poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
W trakcie dyskusji posłowie omówili kwestię finansowania renowacji „Orlików” oraz finansowanie rozwoju sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Komisja Kultury i Środków Przekazu pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie z wyjątkiem części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Krajowego Instytutu Mediów, które zaopiniowała negatywnie.
Jednocześnie Komisja wnioskuje o:
- zwiększenie wydatków o 100 mln zł na system bezpłatnego wstępu do narodowych instytucji artystycznych, kultury i muzeów dla dzieci, młodzieży, rencistów i seniorów,
- zwiększenie wydatków o 300 mln zł na remonty i odbudowę zabytków zniszczonych w powodzi w 2024 roku.
Opinię oraz koreferat przedstawiła poseł Krystyna Skowrońska (KO).
W trakcie dyskusji posłowie omówili: działalność badawczą Krajowego Instytutu Mediów, finansowanie lokalnych rozgłośni, działalność likwidatorów w spółkach medialnych, podział środków pozyskanych z opłaty abonamentowej oraz wysokość środków finansowych będących w depozytach sądowych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Maciej Świrski oraz dyrektor Polskiej Agencji Antydopingowej – Michał Rynkowski.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat podjęcia niezbędnych zmian legislacyjnych mających na celu umożliwienie polskim marynarzom zatrudniania przy budowie oraz obsłudze morskich farm wiatrowych oraz w polskim przemyśle offshore.
Zasady uzyskiwania kwalifikacji marynarzy zostały określone w ustawie o bezpieczeństwie morskim oraz w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich. Przepisy te wdrażają dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2022/993 z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy oraz Międzynarodową Konwencję o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (tzw. Konwencja STCW).
Zgodnie z ww. aktami, wymagania dotyczące kwalifikacji marynarzy są uzależnione m.in. od wielkości statku i rejonu jego żeglugi.
Polska jest obowiązana do zapewnienia adekwatnych standardów wyszkolenia marynarzy, nie niższych niż określone w przepisach międzynarodowych. Umożliwia to polskim marynarzom zajmowanie stanowisk na statkach o polskiej przynależności, jak i statkach o przynależności innych państw będących stroną Konwencji STCW.
Jednostki pływające obsługujące farmy wiatrowe będą operowały w rejonie żegludze przybrzeżnej. Marynarze, stanowiący załogi takich statków, będą zobowiązani do posiadania dokumentów kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk co najmniej w żegludze przybrzeżnej.
W 2022 r. nowelizacją rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 2018 r. wprowadzono ułatwienia w uzyskaniu dokumentów kwalifikacyjnych w żegludze przybrzeżnej dla osób posiadających dyplomy w żegludze krajowej. W 2023 r. zarządzeniem Ministra Infrastruktury powołano zespół ekspertów, który przeprowadzi analizę i zaproponuje zmiany do obowiązujących programów szkoleń, w tym nowe programy umożliwiające przejścia pomiędzy kwalifikacjami w różnych rodzajach żeglugi. Następnie, w oparciu o zaproponowane przez ekspertów rozwiązania, zostaną przygotowane zmiany do przepisów krajowych. Zespół będzie prowadził prace aż do zrealizowania wszystkich zadań. Zakończenie pierwszego etapu prac zespołu przewidywane na koniec III kwartału 2025 r. umożliwi podjęcie priorytetowych prac legislacyjnych w zakresie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich.

Komisja rozpatrzyła informację na temat przygotowania oraz wdrożenia przepisów prawnych gwarantujących minimalną emeryturę dla zawodowych marynarzy przy spełnieniu wymagań pracy minimum 10 lat (20 lat kalendarzowych) zatrudnionych na statkach morskich pod obcą banderą.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przy współpracy z resortem infrastruktury, pracują nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz innych ustaw. Przewidywane jest w nim objęcie ubezpieczeniami społecznymi marynarzy zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt ten procedowany jest w ramach Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego. Strony Zespołu nie zgłaszały propozycji dotyczących tego typu emerytury gwarantowanej.
Istnieje różnorodność grup marynarzy zatrudnionych na statkach morskich pod obcą banderą. Z jednej strony są to marynarze pływający na statkach pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Marynarze należący do tej grupy podlegają ubezpieczeniom społecznym na zasadach przewidzianych w ustawodawstwie państwa bandery. Kolejną grupą są marynarze pływający na statkach pod banderą państwa trzeciego, które nie jest państwem członkowskim UE. Grupa ta dodatkowo jest zróżnicowana ze względu na zasady i zakres podlegania ubezpieczeniom społecznym.
Osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce, które nie spełniają warunków do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi, w tym m.in. marynarze zamieszkali na terenie Polski a pływający pod banderą innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub pod banderą państw trzecich, mają co prawda prawo do objęcia tymi ubezpieczeniami na zasadach dobrowolności, jednak niewielu marynarzy korzysta z tego rozwiązania.
Propozycja zmierzająca do zagwarantowania minimalnej emerytury dla wszystkich marynarzy zatrudnionych na statkach morskich pod obcą banderą przy spełnieniu wymagań pracy minimum 10 lat stawia w sytuacji preferencyjnej osoby, które mimo, iż mogą opłacać dobrowolnie składki na ubezpieczenie emerytalne, tego nie robią, wprowadzając jednocześnie nierówne traktowanie wśród tożsamej grupy polskich marynarzy zatrudnionych pod obcą banderą. Zdaniem przedstawiciela Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jest to rozwiązanie daleko idące i wykraczające poza system ubezpieczeń społecznych. Zagwarantowanie godziwej emerytury dla jakiejkolwiek grupy zawodowej w systemie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczeniu emerytalnym opartym na zasadzie zdefiniowanej składki możliwe jest wyłącznie przez posiadanie odpowiedniego tytułu do ubezpieczeń i odprowadzanie składek na ubezpieczenie emerytalne w odpowiedniej wysokości, przez odpowiednio długi czas.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz staniu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka oraz zastępca dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Kamiński.

Komisja Infrastruktury /INF/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 801).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt dotyczy wydłużenia do 31 grudnia 2027 r. terminu przejściowego, w którym została dopuszczona możliwość prowadzenia przez starostów mapy zasadniczej w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej systematycznie danymi wektorowymi, na zasadach stosowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. oraz przesunięcia terminu rozszerzenia zakresu danych przestrzennych dla planów miejscowych.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Tadeusz Chrzan (PiS).

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie (druk nr 560).
Projekt dotyczy przyznania medalistom Igrzysk Dobrej Woli tzw. emerytur olimpijskich, nazywanych zgodnie z ustawą o sporcie, świadczeniem pieniężnym dla reprezentantów Polski.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu m.in. zmianę daty wejścia ustawy w życie.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica).

Komisja rozpatrzyła informację na temat przebiegu i wynikach osiągniętych przez Polską Reprezentację Olimpijską na letnich igrzyskach olimpijskich Paryż 2024.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Ireneusz Raś.
Reprezentacja Polski na igrzyskach w Paryżu liczyła 215 zawodniczek i zawodników plus 18 rezerwowych. Biało-Czerwoni wystartowali w 22 sportach: wspinaczka sportowa, boks, golf, jeździectwo, judo, kajakarstwo, kolarstwo, koszykówka (3×3), lekkoatletyka, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, pływanie, podnoszenie ciężarów, piłka siatkowa, strzelectwo sportowe, szermierka, tenis, tenis stołowy, triathlon, wioślarstwo, zapasy, żeglarstwo.
W porównaniu z igrzyskami w Tokio Polaków zabrakło w trzech sportach: gimnastyce, taekwondo i deskorolce. Polacy nie wystartowali w żadnym z nowych sportów włączonych do programu igrzysk – breakdance i surfing. Nie byli też obecni w: badmintonie, hokeju na trawie, piłce nożnej, piłce manualnej, piłce wodnej, pływaniu synchronicznym i rugby (siódemki).
Największą część reprezentacji Polski stanowili: lekkoatleci – 59 osób (plus 6 rezerwowych), siatkarze i siatkarki – 24 osoby (plus 2 rezerwowych), przedstawiciele sportów pływackich (pływanie, skoki do wody, pływanie na wodach otwartych) – 22 osoby, kajakarze – 15 osób.
Reprezentanci Polski wywalczyli 10 medali olimpijskich, w dziewięciu sportach.
1 medal złoty – Aleksandra Mirosław (wspinaczka sportowa na czas).
4 medale srebrne:
- Daria Pikulik (kolarstwo torowe, omnium),
- Klaudia Zwolińska (kajakarstwo - slalom, K-1),
- Julia Szeremeta (boks, kat. 57 kg),
- reprezentacja Polski w piłce siatkowej mężczyzn.
5 medali brązowych:
- Natalia Kaczmarek (lekkoatletyka, bieg na 400 m kobiet),
- Iga Świątek (tenis, gra pojedyncza),
- Aleksandra Kałucka (wspinaczka sportowa na czas),
- drużyna szpadzistek (Renata Knapik-Miazga, Martyna Swatowska-Wenglarczyk, Aleksandra Jarecka, Alicja Klasik – szermierka),
- czwórka podwójna mężczyzn (Fabian Barański, Mirosław Ziętarski, Marian Biskup, Dominik Czaja – wioślarstwo).
Nasi zawodnicy wywalczyli 39 miejsc finałowych (tj. w przedziale 1-8). Wkład do dorobku punktowego kadry Polski wnieśli przedstawiciele 14 sportów: lekkoatletyki, kajakarstwa, kolarstwa, wspinaczki sportowej, szermierki, piłki siatkowej, boksu, pływania, zapasów, żeglarstwa, tenisa, wioślarstwa, strzelectwa, koszykówki.
W dyskusji posłowie pytali m.in. o szkolenie dzieci i młodzieży w kontekście następnych igrzysk olimpijskich.

Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/ pozytywnie zaopiniowała wniosek w sprawie wyboru na stanowisko członka Rady Mediów Narodowych – Wojciecha Króla (druk nr 778).
Komisja upoważniła poseł Urszulę Augustyn (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Sejmu.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (druk nr 804).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Projekt dotyczy rozszerzenia katalogu upraw, do których będą stosowane z budżetu państwa dopłaty do składek ubezpieczenia płaconych przez producentów rolnych, o słonecznik, facelię, len, konopie włókniste, bobowate drobnonasienne, rośliny zielarskie i gorczycę oraz doprecyzowania uprawy gryki jako zboża oraz soi jako rośliny z rodziny bobowatych mieszczących się w dotychczasowym katalogu upraw.
Komisja przyjęła poprawki polegające na doprecyzowaniu zakresu obowiązywania przepisów przejściowych do 2025 roku oraz dodaniu przepisu utrzymującego w mocy dotychczasowe przepisy wykonawcze do czasu wydania nowych przepisów.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Piotr Głowski (KO).

Na kolejnym posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów Komisja zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie realizacji przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ustawowych wyłączeń 30% gruntów z dzierżawy oraz obecnej polityki Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w zakresie zapewnienia rolnikom indywidualnym prowadzącym gospodarstwa rodzinne dostępu do gruntów rolnych”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawiła poseł Anna Gembicka (PiS).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
Nowelizacja ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa uchwalona w 2011 r. wprowadziła obowiązkowe wyłączenie 30% gruntów z umów dzierżawy i ich włączenie do zasobu Skarbu Państwa. Grunty te miały być przeznaczone na rozdysponowanie głównie poprzez wydzierżawienie i sprzedaż w przetargach ograniczonych na rzecz rolników indywidualnych. W przypadku ponad 60% umów dzierżawy podpisano aneksy do tych umów wyłączające 30% gruntów z dzierżawy. Blisko 40% dzierżawców odmówiło przyjęcia warunków wyłączeń 30% przedmiotu dzierżawy. Do dnia 30 września 2024 r., spośród 402 dzierżawców, którzy odmówili podpisania aneksów, zakończyły się 293 umowy. Pozostałe 109 umów będzie się kończyć sukcesywnie do roku 2033. Co do zasady przejęte grunty są kierowane na przetargi ograniczone do rolników indywidualnych. Jednak wielkość tych gruntów nie jest w stanie zaspokoić oczekiwań i potrzeb wszystkich podmiotów o nie wnioskujących.
W dyskusji rolnicy i przedstawiciele organizacji społecznych ich reprezentujących podnosili, iż są wielkie rozbieżności w wysokości czynszów dzierżawnych z korzyścią dla największych dzierżawców. Podkreślono, iż nie jest realizowany przepis zawarty w Konstytucji RP o preferowaniu gospodarstw rodzinnych (do 300 ha), a w tym celu utworzono Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, aby tak dysponować zasobem gruntów Skarbu Państwa, by tę zasadę realizować.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister rolnictwa i rozwoju wsi – Czesław Siekierski, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – Henryk Smolarz oraz zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – Tomasz Ciodyk.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw udziału i roli społeczeństwa obywatelskiego w wymiarze sprawiedliwości oraz społecznej kontroli prokuratury.
Do składu podkomisji wybrano posła Macieja Tomczykiewicza (KO).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o notariacie (druk nr 440).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Rafał Bochenek (PiS).
Projekt dotyczy likwidacji ograniczenia w powołaniu zastępców notarialnych na notariusza, gdy od doręczenia im uchwały o wyniku egzaminu notarialnego minęło więcej niż 10 lat.
Komisja zakończyła pierwsze czytanie.
Szczegółowe rozpatrzenie projektu planowane jest na jednym z najbliższych posiedzeń.

Komisja przeprowadziła dyskusję na temat stanu informatyzacji notariatu.
W dyskusji poruszono m.in. kwestię współpracy Ministerstwa Sprawiedliwości z samorządami zawodowymi oraz wdrażania rozwiązań informatycznych mających na celu usprawnienie współpracy z sądami rejestrowymi i wieczystoksięgowymi.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Dariusz Mazur oraz prezes Krajowej Rady Notarialnej – Aleksander Szymański.

Komisje: do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ oraz Edukacji i Nauki /ENM/ rozpatrzyły informację Ministra Edukacji na temat przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac nad wprowadzeniem nowego przedmiotu „Edukacja Zdrowotna”.
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Katarzyna Lubnauer.
Edukacja zdrowotna jako nowy, obowiązkowy przedmiot, będzie realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026:
- w klasach IV-VIII szkoły podstawowej – po 1 godz. w klasach IV-VII, a w klasie VIII 1 godz. w I półroczu,
- w klasach I-III szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I stopnia) – 2 godziny w cyklu kształcenia.
Propozycja wprowadzenia w szkołach nowego przedmiotu ma związek z pogarszającymi się wskaźnikami zdrowia całej populacji ludzkiej. Dlatego głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna będzie kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego otoczenia.
Edukacja zdrowotna to wielopłaszczyznowy, wieloetapowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję istotne jest, aby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w następujących działach tematycznych: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (tylko w szkole podstawowej), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
W posiedzeniu uczestniczył członek Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Konrad Ciesiołkiewicz.

Komisje: Gospodarki i Rozwoju /GOR/ oraz do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ dokonały zmiany w składzie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw celu naprawy ładu korporacyjnego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa (druk nr 261).
Do składu podkomisji wybrano posłów: Pawła Masełko (KO) i Joannę Wichę (Lewica).

Komisje dokonały zmiany w składzie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustaw celu wspierania odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw (druk nr 494).
Do składu podkomisji wybrano posła Krzysztofa Haburę (KO).

Komisje: Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ oraz do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ przeprowadziły pierwsze i rozpatrzyły:
- rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (druk nr 800).
- poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (druk nr 326).
Uzasadnienie projektu przedstawiły: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska oraz poseł Urszula Rusecka (PiS).
Projekt dotyczy podniesienia wysokości świadczenia z funduszu alimentacyjnego z 500 zł do 1000 zł.
Komisje w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu podjęły uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów.
Komisje przyjęły poprawki redakcyjno-legislacyjne.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Ueberhan (Lewica).

Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ dokonała zmiany w składzie Prezydium Komisji.
Na zastępcę przewodniczącego Komisji wybrano posła Marka Chmielewskiego (KO).

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 802).
Projekt dotyczy wprowadzenia dodatkowych zmian w przepisach w celu ułatwienia udzielania pomocy osobom i instytucjom poszkodowanym z powodu powodzi.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na usprawnieniu istniejących rozwiązań w celu zwiększenia elastyczności i szybkości przyznawania wsparcia osobom poszkodowanym na skutek powodzi, umożliwiając wydawanie decyzji przez szerszy krąg podmiotów oraz wprowadzając możliwości udzielenia pomocy częściowo jeszcze przed wydaniem decyzji w sprawie przyznania zasiłku celowego na pomoc remontowo-budowlaną.
Zgłoszono wnioski mniejszości polegające m.in. na: propozycji zwolnienia poszkodowanych podczas powodzi z podatku od nieruchomości przez okres 12 miesięcy; włączeniu do katalogu podmiotów potrzebujących wsparcia przedsiębiorców, którzy nie ucierpieli bezpośrednio w wyniku powodzi, ale odczuwają jej skutki związane z nagłym spadkiem przychodów (np. obiekty działalności turystycznej na terenach bezpośrednio przylegających do terenów zalanych przez powódź).
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Chmielewski (KO).

Komisja rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (druk nr 698).
Projekt dotyczy umożliwienia podatnikom odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych kwot odpowiadających 200% wartości darowizn przeznaczonych dla poszkodowanych przez powódź we wrześniu 2024 r. w okresie obowiązywania stanu klęski żywiołowej albo w okresie 30 dni następujących po jego odwołaniu.
Po przeprowadzonej dyskusji Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie ww. projektu.
Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 698.
Sprawozdawca – poseł Marek Chmielewski (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Henryk Kiepura, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju i Wsi – Stefan Krajewski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Magdalena Roguska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska oraz wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji – Monika Salamończyk.
Idź do oryginalnego materiału