INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 2 kwietnia 2025 r.
nr 43/2025 (218)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat sytuacji zwierząt zatrudnionych w służbach mundurowych wynikającej z realizacji ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 roku o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek oraz dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Agata Furgała.
W dniu 21 grudnia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, które regulują status prawny zwierząt w służbach podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Ochrony Państwa), a także w Siłach Zbrojnych RP, Służbie Więziennej i Straży Marszałkowskiej.
Zgodnie z informacją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, według stanu na 31 października 2024 r. liczba zwierząt w służbach wynosiła:
- w Policji: 855 psów służbowych oraz 53 konie służbowe;
- w Straży Granicznej: 188 psów służbowych oraz 8 koni służbowych;
- w Służbie Ochrony Państwa: 12 psów służbowych;
- w Państwowej Straży Pożarnej: 27 psów (17 służbowych i 10 kontraktowych).
Od 21 grudnia 2021 r. do 31 października 2024 r. służbę przestało pełnić:
- w Policji: 380 psów służbowych oraz 22 konie służbowe;
- w Straży Granicznej: 122 psy służbowe (we wskazanym okresie nie wycofano koni służbowych ze służby w SG);
- w Służbie Ochrony Państwa: 8 psów służbowych.
W latach 2022-2023 w PSP w wyniku chorób zmarło 6 psów, z których 4 w związku z wiekiem miały status wycofanych ze służby w PSP, a 2 były czynnymi psami ratowniczymi.
Wśród głównych przyczyn wycofania zwierząt ze służby można wyróżnić:
- trwałą utratę sprawności użytkowej,
- wystąpienie stanu chorobowego nierokującego poprawy,
- brak postępów w szkoleniu rokujących osiągnięcie odpowiedniego poziomu wyszkolenia zwierzęcia,
- śmierć lub konieczność bezzwłocznego uśmiercenia zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt,
- upłynięcie 6 miesięcy od dnia utraty albo zaginięcia zwierzęcia,
- ukończenie 9. roku życia przez psa, 15. roku życia przez konia.
W przeważającej liczbie przypadków zwierzęta wycofane z użycia zostały przekazane pod opiekę dotychczasowego opiekuna.
Podczas dyskusji posłowie poruszyli kwestie m.in.: ras psów służących w służbach mundurowych oraz możliwości dofinansowania Stowarzyszenia Zakątek Weteranów opiekującego się zwierzętami wycofanymi ze służby, które nie trafiają pod opiekę dotychczasowych opiekunów.
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat pieczy zastępczej:
- osób małoletnich umieszczanych w Domach Pomocy Społecznej (DPS) i Zakładach Opiekuńczo-Leczniczych (ZOL),
- proponowanych kierunkach zmian (aktualizacja prac nad rejestrem; przedstawienie planu rozwiązania kryzysu dotyczącego miejsc w pieczy zastępczej i organizacji pozarządowych; stan prac nad deinstytucjonalizacją; aktualna informacja odnośnie do liczby zezwoleń wydanych na prowadzenie nowych podmiotów IPZ oraz liczby podmiotów IPO i planach otwarcia kolejnych; aktualny stan niewykonanych postanowień o zabezpieczeniu dzieci poza rodziną; informacja o nowelizacji ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej).
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska.
W przypadku kiedy rodzice nie mogą sprawować opieki nad dzieckiem, podstawową formą wsparcia – bez względu na stopień niepełnosprawności dziecka – powinno być umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, w szczególności w ramach jej rodzinnych form. Umieszczenie dziecka w domu pomocy społecznej powinno być i zwykle jest możliwością wykorzystywaną ostatecznie i wynika z oceny zasadności umieszczenia w domu pomocy społecznej w każdym indywidualnym przypadku. Przyjęcie do domu pomocy społecznej osoby małoletniej każdorazowo wymaga decyzji sądu opiekuńczego. Do domów pomocy społecznej kierowane są osoby, które ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają całodobowej opieki.
Zarządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 czerwca 2024 r. powołany został Zespół do spraw reformy systemu pomocy społecznej jako organ opiniodawczo-doradczy ministra. W skład zespołu weszli zarówno eksperci, jak i praktycy. Do zadań Zespołu należy dokonanie analizy oraz oceny skuteczności i adekwatności istniejących rozwiązań w ramach systemu pomocy społecznej w Polsce. W ramach Zespołu powołano m.in. grupę tematyczną ds. funkcjonowania instytucji i placówek świadczących usługi całodobowe. Kwestia pobytu osób małoletnich w domach pomocy społecznej i możliwych zmian w tym zakresie jest w tej chwili jednym z priorytetowych obszarów prac tej grupy. Przygotowywane są rozwiązania prawne, które docelowo doprowadzą do odejścia od umieszczania dzieci w domach pomocy społecznej.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- przeprowadzenia krajowego audytu działań podmiotów pełniących funkcję Organizatorów Rodzinnej Pieczy Zastępczej (ORPZ);
- zalecenia Komitetu Ochrony Praw Dziecka w zakresie usunięcia z polskiego prawa możliwości instytucjonalizacji dzieci najmłodszych;
- wprowadzenia do katalogu ustawowych form rodzinnej pieczy zastępczej formy długoterminowej rodziny zastępczej.
Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła informację Narodowego Centrum Badań Jądrowych na temat projektu polskiego badawczego reaktora wysokotemperaturowego „HTGR-POLA” i jego finansowania.
Informację przedstawili: kierownik Zakładu Energetyki Jądrowej i Analiz Środowiska w Narodowym Centrum Badań Jądrowych – prof. dr hab. Mariusz Dąbrowski, dyrektor Departamentu Energetyki Jądrowej w Ministerstwie Przemysłu – Paweł Gajda oraz zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Michał Goszczyński.
Zaprezentowano specyfikację techniczną reaktora oraz omówiono cele projektu, potencjał rozwoju i zastosowanie komercyjne. Przedstawiono także przebieg współpracy polsko-japońskiej podczas realizacji projektu pomiędzy Narodowym Centrum Badań Jądrowych oraz Japońską Agencją Energii Atomowej.
Podczas dyskusji poruszono kwestie planów dalszego finansowania projektu oraz prognozowanych zysków i kosztów gotowego reaktora.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 r.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Jądrowego w Polskiej Agencji Atomistyki – Marcin Dąbrowski.
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się z informacją Głównego Inspektora Pracy na temat działań kontrolnych i informacyjnych realizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy na rzecz ochrony pracowników mobilnych.
Informację przedstawili: zastępca Głównego Inspektora Pracy – Urszula Langer oraz dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy – Dariusz Górski.
Państwowa Inspekcja Pracy, realizując zadania określone w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, pełni rolę adekwatnego organu na terytorium Polski w zakresie udzielania informacji o warunkach zatrudnienia oraz ich stosowania do pracownika delegowanego na terytorium Polski oraz współpracy z adekwatnymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania pracowników oraz zwalczania nadużyć lub reagowania na przypadki nielegalnej działalności związanych z delegowaniem pracowników. kooperacja z organami adekwatnymi innych państw członkowskich UE/Europejskiego Obszaru Gospodarczego realizowana jest za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI), w którym Państwowa Inspekcja Pracy pełni funkcję polskiej instytucji łącznikowej.
Jednocześnie, kompetencje ustawowe PIP obejmują prowadzenie czynności kontrolnych wobec podmiotów zagranicznych delegujących pracowników na terytorium RP oraz pracodawców prowadzących zarejestrowaną działalność na terytorium RP, którzy tymczasowo kierują swoich pracowników do wykonywania pracy poza terytorium Polski.
Nieprawidłowości ujawnione podczas kontroli dotyczyły m.in. następujących obowiązków pracodawców zagranicznych, którzy delegowali pracowników na terytorium RP w 2024 roku:
- złożenia oświadczenia o delegowaniu pracownika na terytorium RP;
- dopełnienia innych obowiązków formalnych, o których mowa w rozdziale 5 ustawy o delegowaniu pracowników (art. 24 ust. 1, 2, art. 25 ustawy), tj.: wyznaczenia osoby do pośredniczenia w kontaktach z PIP, przekazania danych osoby upoważnionej przez pracodawcę delegującego do reprezentowania go w trakcie kontroli, przechowywania dokumentacji pracowników delegowanych na terytorium RP w czasie delegowania oraz jej tłumaczenia na język polski i udostępniania na wniosek PIP;
- wypłaty wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą;
- przestrzegania przepisów dotyczących technicznego bezpieczeństwa pracy;
- przestrzegania zasady równego traktowania cudzoziemców w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia w porównaniu z obywatelami polskimi.
W celu uregulowania ww. nieprawidłowości inspektorzy pracy wydali 21 decyzji związanych ze stanem bezpieczeństwa i higieny pracy (decyzje pozapłacowe) oraz 165 wniosków w wystąpieniach skierowanych do osób winnych popełnionych naruszeń.
Państwowa Inspekcja Pracy sformułowała wnioski de lege ferenda m.in.:
- do Ministra Infrastruktury dotyczący ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, który obejmuje między innymi zmianę definicji kierowcy delegowanego do Polski przez przewoźników z państw trzecich oraz korektę mechanizmów współpracy PIP i ITD w sprawach dotyczących realizacji wniosków o wzajemną pomoc;
- dotyczący podjęcia działań w celu zdefiniowania pojęcia podróży służbowej poprzez określenie maksymalnego okresu jej trwania oraz wyraźne odróżnienie podróży służbowej od delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;
- dotyczący rozważenia zmian legislacyjnych umożliwiających stosowanie kar w postępowaniu administracyjnym w miejsce (bądź dodatkowo) w tej chwili funkcjonującego postępowania wykroczeniowego (wprowadzenie kar administracyjnych pozwoliłoby na wykorzystanie systemu IMI do transgranicznej egzekucji kar).
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (BKSP-155-X-348/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy w zakresie zmiany przepisu określającego wysokość zasiłku pogrzebowego. W petycji zaproponowano zmianę art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych poprzez nadanie mu następującego brzmienia: „zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości 7777 zł”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o zakończeniu prac nad petycją z uwagi na toczące się prace rządowe nad projektem ustawy realizującym żądanie będące przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych w zakresie rozszerzenia wykazu prac w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze o prace realizowane w zakładach oczyszczania ścieków (BKSP-155-X-359/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Petycja dotyczy treści załączników do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych. Załączniki te określają odpowiednio wykaz prac w szczególnych warunkach (załącznik nr 1) oraz wykaz prac o szczególnym charakterze (załącznik nr 2). W petycji wniesiono o podjęcie działań zmierzających do uzupełnienia załącznika nr 1 (wykazu prac w szczególnych warunkach) do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych, co umożliwiłoby pracownikom oczyszczalni ścieków uznanie, iż wykonują oni pracę w warunkach szczególnych.
Autor petycji szczegółowo opisał przebieg procesu technologicznego związanego z obsługą ścieków oraz zagrożenia występujące w środowisku pracy adekwatnym dla pracowników oczyszczalni ścieków. Stwierdził, iż obecny wykaz prac w szczególnym charakterze jest nieadekwatny i ze względu na warunki pracy powinni być nim objęci również pracownicy oczyszczalni ścieków.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w zakresie uznania budowy mieszkań lokatorskich za cel publiczny (BKSP-155-X-370/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
W przedmiotowej petycji zwrócono się o podjęcie inicjatywy legislacyjnej mającej na celu nowelizację ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami poprzez wprowadzenie nowego punktu 6b w artykule 6. Proponowana zmiana polega na zaliczeniu budowy mieszkań lokatorskich określonych w art. 91 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych do kategorii „celów publicznych” w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
W uzasadnieniu podkreślono, iż dostępność gruntów stanowi najważniejszy warunek zwiększenia liczby mieszkań budowanych w ramach spółdzielczości, przeznaczonych dla osób nieposiadających zdolności kredytowej umożliwiającej uzyskanie kredytu hipotecznego i nabycie mieszkania na wolnym rynku (np. od dewelopera). Wskazano również, iż spółdzielcza forma zaspokajania potrzeb mieszkaniowych powinna odgrywać istotną rolę w polityce mieszkaniowej państwa, co mogłoby przyczynić się do rozwiązania problemu deficytu mieszkaniowego w Polsce oraz do stymulacji gospodarki.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rozwoju i Technologii.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie przywrócenia oraz zrównania praw mniejszości instytucjonalnej w polskim systemie nauki i szkolnictwa wyższego (BKSP-155-X-322/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie przywrócenia uprawnień, które były dostępne dla niezależnych polskich jednostek naukowych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, a które zostały odebrane przez ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także o nadanie uprawnień do prowadzenia studiów, otwierania szkół doktorskich oraz nadawania stopni i tytułów dla niezależnych jednostek naukowych w Polsce posiadających kategorię naukową.
W petycji zaproponowano:
1) dodanie do ustawy art. 366 ust. 1 pkt 7b ww. ustawy o następującej treści: „«7b) pkt 2 lit. a, pkt 2 lit. b, pkt 2 lit. d, pkt 2 lit. g, pkt 4 lit. b, pkt 6 – podmiotowi, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8, będącemu organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, posiadającemu kategorię naukową nadaną zgodnie z art. 265 ust. 1 pkt 2»,
2) uwzględnienie ww. typu podmiotów w treści art. 354 pkt. 2 lit. g u.p.s.w.i.n.”.
Ponadto autorzy petycji postulują uwzględnienie niezależnych jednostek naukowych w Polsce posiadających kategorię naukową w treści art. 163, art. 198 ust. 3, art. 185 ust. 1 oraz art. 218 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, które określają podmioty uprawnione do prowadzenia odpowiednio studiów podyplomowych, szkół doktorskich, do nadawania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 39 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (BKSP-155-X-329/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art. 39 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. Wnioskodawca przedstawił propozycję, aby w art. 39 § 2 k.p.a. nadać następujące brzmienie „pkt 2): przez swoich pracowników, a także aby w powyższym paragrafie dodać pkt 3) o treści: pracownicy, o których mowa w pkt 2, dokonują doręczenia w godzinach pracy organu administracji publicznej, który jest nadawcą przesyłki – oraz pkt 4) o treści: 4) pracownikami, o których mowa w pkt 2 są pracownicy jednostek, które wydały dostarczaną przesyłkę”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie ustanowienia rocznicy wybuchu powstania warszawskiego dniem ustawowo wolnym od pracy (BKSP-155-X-342/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się podjęcie odpowiednich działań legislacyjnych zmierzających do trwałego ustanowienia rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego (a więc dnia 1 sierpnia) dniem ustawowo wolnym od pracy poprzez wystąpienie w wyżej wspomnianym zakresie ze stosowną inicjatywą ustawodawczą odnośnie do zmiany ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy.
Wnoszący petycję argumentuje, iż ustanowienie 1 sierpnia Narodowym Dniem Pamięci Powstania Warszawskiego w 2009 roku to projekt doceniający bohaterskich żołnierzy Armii Krajowej oraz Narodowych Sił Zbrojnych, którzy walczyli o wolną Warszawę i niepodległą Polskę.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie wprowadzenia obowiązku umieszczania na opakowaniach produktów informacji o pojemniku na odpady, do którego należy je wyrzucić w celu prawidłowej segregacji (BKSP-155-X-343/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do wprowadzenia obowiązku umieszczania na opakowaniach produktów informacji wskazujących, do którego z pięciu rodzajów pojemników na odpady należy je wyrzucić w celu prawidłowej segregacji.
W ocenie wnoszącego petycję wielu konsumentów ma trudności z adekwatnym przyporządkowaniem opakowań do odpowiednich pojemników na odpady. Brak jednoznacznych informacji na opakowaniach prowadzi do błędów w segregacji, co negatywnie wpływa na efektywność recyklingu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Klimatu i Środowiska podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 15 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (BKSP-155-X-362/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany w prawie w postaci nowelizacji ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu poprzez o zastąpienie w art. 15 ust. 1 ustawy o Trybunale Stanu wyrazów „niekarani sądownie” wyrazami „nieskazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe” i o dodanie na końcu przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wyrazów „za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Sprawiedliwości – do wykorzystania w pracach legislacyjnych resortu.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 35 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie dopuszczenia do poruszania się pojazdów Policji i zespołów ratownictwa medycznego po pasach ruchu dla autobusów.
Odpowiedź przedstawiła zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury – Anna Kowalczyk.
Komisja, po dyskusji z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisława Bukowca, przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 35.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 41 w sprawie zmiany art. 517j § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego.
Odpowiedź przedstawił główny specjalista w Departamencie Prawa Karnego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Jacek Lachowicz.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 41.
Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w zakresie uregulowania warunków lokalizacji automatów przechowujących przesyłki;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie stawek odliczeń oraz progów kwotowych;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rekompensaty dla nauczycieli, którzy skorzystali z prawa do świadczenia kompensacyjnego;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie waloryzacji uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 99, 107 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 48, 57, 60, 67, 68, 69, 73, 76, 77, 91, 92, 94 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 58, 59, 61, 63, 64, 65, 72, 88, 89, 90, 97, 98 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się w dniu 20 marca 2025 r.
Komisja rozpatrzyła w trybie art. 18 ust. 4 ustawy informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 28 lutego 2025 r.), pozostających w kompetencji Ministerstwa Finansów.
Komisja przyjęła do wiadomości informację.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, przyjęła do wiadomości:
- informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 7 kwietnia 2025 r. (w formacie ministrów ds. handlu);
- informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 14 kwietnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Ignacy Niemczycki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Paweł Karbownik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Jakub Wiśniewski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła sprawę dotyczącą zachowania posła Michała Kołodziejczaka (KO) rozpowszechnionego w mediach społecznościowych, stanowiącą podstawę wniosku osoby fizycznej z dnia 29 stycznia 2025 r.
Komisja zapoznała się z wyjaśnieniami złożonymi przez posła Michała Kołodziejczaka.
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o umorzeniu sprawy.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Sportu i Turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Organizacji Turystycznej na 2025 rok.
Zmiany mają na celu zapewnienie środków na promocję Polski podczas Światowej Wystawy Expo 2025 w Osace.
Komisja rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1093).
Senat zaproponował 6 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 4 poprawek i odrzucenie 2 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć miały na celu utrzymanie obowiązującego stanu prawnego, zgodnie z którym nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej wyłącznie operatora wyznaczonego jest równoznaczne z wniesieniem tego pisma do adekwatnego sądu, organu administracji publicznej albo innego podmiotu.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić miały charakter redakcyjno-legislacyjny.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja podjęła uchwałę o powołaniu prof. dr. hab. Włodzimierza Nykiela na stałego doradcę Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ zapoznała się z informacją o planach wdrażania i rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce oraz jej wpływie na przedsiębiorców i innowacyjność gospodarki,
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Omówione zostały najważniejsze aspekty procesu wdrażania sztucznej inteligencji w Polsce i działania podejmowane przez ministerstwa w celu wykorzystania tej technologii dla przedsiębiorstw i rozwoju gospodarki. W Poznaniu w przyszłym roku, a następnie w Krakowie, powstaną fabryki sztucznej inteligencji, będące siecią najnowocześniejszych komputerów, tworzących modele w zakresie m.in. zdrowia i przewidywania pogody. Z tych inwestycji korzystać będą przedsiębiorcy.
Również w czasie prezydencji w Radzie UE Polska skupi się na rozwoju sztucznej inteligencji, dążąc do zrównoważonego rozwoju innowacyjnych zastosowań AI, przy jednoczesnym zapewnieniu ich bezpieczeństwa. kooperacja przy tworzeniu nowej unijnej strategii dotyczącej AI oraz wdrożenie aktu prawa europejskiego o sztucznej inteligencji będą kluczowymi elementami działań w tym obszarze.
Sekretarz stanu Dariusz Standerski poinformował, iż niedługo zostanie opublikowana polityka rozwoju sztucznej inteligencji oraz iż są prowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji szkolenia dla pracowników administracji publicznej.
Sekretarz stanu Michał Jaros wskazał, iż wpływ sztucznej inteligencji na zwiększenie produktu krajowego brutto wynosi od 5% do 10%, a także iż wpływa ona na obniżenie kosztów i zwiększenie precyzji produkcji, jej optymalizację i logistykę. Przygotowywany jest program koordynujący sieci wspierające przedsiębiorców i nowe programy szkoleń dla sektora małych i średnich przedsiębiorców. Zdaniem przedstawiciela ministerstwa, sztuczną inteligencję trzeba traktować jako szansę w obliczu kryzysu demograficznego.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na konieczność rozwiązania przez polskie władze problemu zakazu sprzedaży chipów ze Stanów Zjednoczonych do państw w Europie, wprowadzony przez amerykańską administrację.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ przyjęła propozycję kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja rozpatrzyła informację na temat problemów w rozpatrywaniu wniosków w ramach działania: Tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej z programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.
Instytucją pośredniczącą, która prowadzi obsługę wdrażania programu jest Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027, Agencja rozpatruje wniosek o dofinansowanie w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków, tj. od dnia zakończenia naboru. Natomiast w świetle rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2023 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetów 1-4 objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, Agencja dokonuje wypłaty pomocy w terminie 80 dni od dnia złożenia wniosku o płatność (przy czym do ww. terminu, nie wlicza się terminów ustalonych przez Agencję do dokonania określonych czynności przez beneficjenta).
Pod koniec 2023 r. i w 2024 r. w zakresie programów rybackich miało miejsce skumulowanie dużej liczby projektów do rozliczenia w ostatnim roku realizacji Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” 2014-2020 i uruchomienie licznych naborów z programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa 2021-2027 (FER). Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska, ARiMR dokonała zmiany przepisów wykonawczych w zakresie wydłużenia terminu kwalifikowalności wydatków w ramach programu „Rybactwo i Morze” do 31 grudnia 2023 r. Spowodowało to znaczące zwiększenie liczby aneksów dotyczących maksymalnego przedłużenia realizacji operacji i przesunięcia terminu na złożenie wniosku o płatność – w niektórych przypadkach do końca stycznia 2024 r. Na tempo obsługi wniosków w drugiej połowie 2023 r. i na początku 2024 r. wpływały przeprowadzone w III i IV kwartale 2023 r. nabory „interwencyjne” w zakresie rekompensat za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną przeciwko Ukrainie. Na czasochłonność obsługi przedmiotowych spraw miał również wpływ fakt, iż w wielu przypadkach wraz z wnioskami o płatność składane były wnioski o aneks, dotyczące zmian zakresu rzeczowo-finansowego, wymagające ponownej oceny części kosztów w zakresie ich kwalifikowalności, jak również niekompletna dokumentacja przedkładana przez beneficjentów, wymagająca wielu poprawek i wyjaśnień. Jednocześnie, w grudniu 2023 r. rozpoczęto wdrażanie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa i zgodnie z harmonogramem do końca 2024 r. przeprowadzono 41 naborów, w ramach których do ARiMR wpłynęło ponad 2200 wniosków o dofinansowanie. Od początku wdrażania programów rybackich wnioski były weryfikowane we wszystkich oddziałach regionalnych ARiMR.
Jednocześnie zwiększony został limit etatów w centrali oraz w oddziałach regionalnych. W drugiej połowie 2024 r., w wyniku analizy zaangażowania poszczególnych oddziałów i uwzględniając zgłaszane problemy organizacyjne stwierdzono, iż zasadnym rozwiązaniem będzie wdrożenie zmian mających na celu skoncentrowanie obsługi wniosków wyłącznie w wyspecjalizowanych komórkach, tj. w Biurach Wsparcia Rybactwa, co ma zapewnić skuteczne i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów kadrowych. Funkcjonujące w oddziałach regionalnych wydziały ds. rybactwa zostały przekształcone w biura.
Podczas dyskusji wskazywano na konieczność skrócenia terminów rozpatrywania wniosków o dofinansowanie oraz wypłaty pomocy.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Tomasz Nawrocki, dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Stanisław Kuczyński, dyrektor Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Andrzej Styn oraz dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Piotr Turowski.
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła informację na temat stanu prac nad nowelizacją rozporządzeń: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz w sprawie użytkowania budynków mieszkalnych.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros oraz dyrektor Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Monika Wróblewska.
Prace nad brzmieniem projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budynków są na ukończeniu. w tej chwili tekst jest weryfikowany i porządkowany. Do opracowania rozwiązań został powołany zespół ekspertów wielu branż związanych z szeroko pojętym budownictwem, w pracach nad rozporządzeniem uczestniczyli także: Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, jednostki naukowe i badawcze, przedstawiciele PFRON oraz inni interesariusze procesu budowlanego.
Odnosząc się do prac nad projektem nowego rozporządzenia określającego warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych, podkreślono, iż wydanie tego aktu prawnego ma charakter fakultatywny. Mając na uwadze fakt, iż regulacje zawarte w rozporządzeniu o użytkowaniu dotyczą użytkowania budynków mieszkalnych oraz instalacji, które de facto będą musiały być zaprojektowane zgodnie z przepisami projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budynków podjęto decyzję o połączeniu w jeden akt prawny oraz jeden proces legislacyjny obu tych rozporządzeń.
Podczas dyskusji podkreślono słuszność podejmowanych działań przez ministerstwo. Podnoszono także kwestie deregulacji, które powinny być wprowadzone w sektorze budownictwa. Dopytywano się o szczegóły zapowiedzi Ministra Rozwoju i Technologii o uszczelnieniu procesu budowlanego w Polsce. Obawiano się, iż spowoduje to wprowadzenie kolejnych regulacji w tym zakresie. Postulowano o walkę z tzw. patodeweloperką, przytaczając przykłady m.in. przekształceń domów jednorodzinnych w aparthotele.
W odpowiedzi sekretarz stanu Michał Jaros poinformował, iż w resorcie realizowane są już prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy – Prawo budowlane, w której mają zostać zawarte rozwiązania deregulacyjne. w tej chwili projekt jest na etapie konsultacji międzyresortowych.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat możliwości wykorzystania buspasów przez motocykle.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.
Zgoda na korzystanie z buspasów przez motocykle zależy od decyzji jednostek samorządu terytorialnego oraz od właścicieli dróg. Aktualnie taką zgodę posiadają pojazdy uprzywilejowane oraz samochody elektryczne i napędzane wodorem.
Podczas dyskusji poruszono problem wypadków (dopytywano się o statystyki w tym zakresie), możliwości ustawowego uregulowania korzystania z buspasów przez motocykle oraz przedłużenia okresu korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne do końca 2025 r.
W odpowiedzi sekretarz stanu Stanisław Bukowiec poinformował, iż resort nie podejmuje prac ustawowych w tym zakresie – w dalszym ciągu decyzja będzie należeć do władz samorządowych a także nie planuje przedłużenia okresu korzystania z buspasów przez samochody elektryczne.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat rozwoju sportu w służbach mundurowych – stan obecny i perspektywy rozwoju.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Ireneusz Raś, zastępca dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Mariusz Cichomski, zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. Roman Kuster, komendant główny Straży Granicznej – gen. dyw. SG Robert Bagan, zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – st. bryg. Paweł Frysztak, komendant Służby Ochrony Państwa – gen. bryg. SOP Radosław Jaworski oraz cz.p.o. Szef Centralnego Wojskowego Zespołu Sportowego – ppłk Mariusz Denkiewicz.
Przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji nakładają na funkcjonariuszy Policji obowiązek utrzymywania sprawności fizycznej zapewniającej wykonywanie przez nich zadań służbowych, w szczególności przez udział w zajęciach i sprawdzianach ze sprawności fizycznej policjantów oraz udział w doskonaleniu zawodowym. W Komendzie Głównej Policji (KGP) został wyznaczony Koordynator Komendanta Głównego Policji ds. organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych w Policji, do którego zadań należą m.in.: opracowywanie kalendarza imprez sportowo-rekreacyjnych z udziałem reprezentacji polskiej Policji na dany rok, koordynowanie przedsięwzięć o charakterze sportowo-rekreacyjnym organizowanych przez Gabinet Komendanta Głównego Policji oraz podejmowanie działań mających na celu zwiększenie aktywności fizycznej funkcjonariuszy i pracowników Policji poprzez inicjowanie i promocję sportu.
Obecnie w Policji funkcjonuje osiem reprezentacji sportowych, powołanych przez Komendanta Głównego Policji, w następujących dyscyplinach: w piłce nożnej (kobiet i mężczyzn), w kolarstwie, w lekkoatletyce, w triathlonie, w pływaniu, w sztukach walki, w sportach siłowych i w strzelectwie. Najdłużej funkcjonującymi reprezentacjami są kadry w piłce nożnej i w lekkoatletyce, natomiast najkrócej funkcjonującą jest drużyna Policji w strzelectwie, która powstała w 2025 r.
W 2024 r. KGP była organizatorem 6 przedsięwzięć (ogólnopolskich i międzynarodowych). W garnizonach na terenie kraju oraz szkołach Policji w 2024 r. zorganizowano około 30 zawodów ogólnopolskich i międzynarodowych oraz około 150 lokalnych.
W zakresie uregulowań prawnych określających zasady podnoszenia oraz utrzymywania sprawności fizycznej funkcjonariuszy Straży Granicznej zastosowanie mają przepisy zarządzenia nr 76 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów zajęć z zakresu wychowania fizycznego lub zajęć sportowych realizowanych w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej. Zgodnie z zarządzeniem zajęcia realizowane są w wymiarze co najmniej 2 godzin lekcyjnych tygodniowo w czasie służby w zależności od zakresu oraz tematyki szkolenia, w szczególności w formie lekcji wychowania fizycznego oraz treningu. Prowadzone są odpowiednio z wykorzystaniem elementów dyscyplin sportowych takich jak: gry zespołowe, lekkoatletyka, sztuki walki, itp. Regulacje wynikające z treści ww. zarządzenia wprowadzają również możliwość prowadzenia innych rodzajów zajęć w zależności od potrzeb, jak również udostępniania funkcjonariuszom posiadanej infrastruktury sportowej (hale sportowe, siłownie) zarówno w czasie służby, jak i poza nią celem zapewnienia dogodnych warunków do utrzymywania oraz podnoszenia sprawności fizycznej.
Do prawidłowego wykonania zadań ratowniczych realizowanych przez Państwową Straż Pożarną (PSP) na każdym poziomie, niezbędna jest wiedza ratowników i ich umiejętności techniczne. Niezaprzeczalny jest również fakt, iż o skuteczności każdego działania ratowniczego decyduje wysoka sprawność fizyczna, która pozwala na szybkie i sprawne udzielania pomocy poszkodowanym, a niejednokrotnie decyduje o bezpieczeństwie samych strażaków. W związku z powyższym PSP przywiązuje szczególną wagę do wysokiego poziomu sprawności fizycznej wszystkich strażaków, gdyż jest on jednym z kluczowych warunków decydujących o przyjęciu do formacji. Każdy kandydat do służby musi zaliczyć test sprawności fizycznej, wykazując się kondycją wyższą od przeciętnej. Ponadto, proces wychowania fizycznego jest realizowany na każdym szczeblu kształcenia, a także stanowi integralną część doskonalenia zawodowego, realizowanego we wszystkich jednostkach organizacyjnych PSP.
Zgodnie z art. 59b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej strażak jest obowiązany utrzymywać sprawność fizyczną zapewniającą wykonywanie przez niego zadań służbowych, w szczególności poprzez uczestnictwo w zajęciach z wychowania fizycznego lub zajęciach sportowych.
Zawody sportowe organizowane w PSP są traktowane jako sprawdzian przygotowania kondycyjnego strażaków do wykonywania zadań będących w zakresie obowiązków ustawowych PSP. Współzawodnictwo sportowe na każdym szczeblu stanowi zarówno element mobilizujący, jak i utrzymujący wysoki stopień gotowości psychofizycznej strażaków do szybkiego reagowania, podejmowania i realizowania skomplikowanych oraz nieprzewidzianych działań ratowniczych.
Przepis art. 83 ust. 1 ustawy z 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa stanowi, iż funkcjonariusz Służby Ochrony Państwa ma obowiązek utrzymywania sprawności fizycznej zapewniającej wykonywanie przez niego zadań służbowych, w szczególności przez uczestnictwo w zajęciach z wychowania fizycznego oraz zajęciach sportowych.
Stosownie do upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 83 ust. 4 przywołanej ustawy, w zarządzeniu nr 7.2021 Komendanta Służby Ochrony Państwa z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie wychowania fizycznego w Służbie Ochrony Państwa zostały określone m.in. zadania z zakresu wychowania fizycznego realizowane przez Służbę Ochrony Państwa oraz formy organizacyjne wychowania fizycznego. Wskazane zadania obejmują działania na rzecz upowszechniania wychowania fizycznego przez udział funkcjonariuszy w zawodach sportowych o charakterze masowym lub specjalistycznym, a wśród form organizacyjnych wskazuje się w zarządzeniu udział funkcjonariuszy w obozach i zgrupowaniach oraz w zawodach sportowych, w tym w imprezach rekreacyjno-sportowych.
Obecnie Służba Ochrony Państwa realizuje zadania w zakresie wychowania fizycznego we współpracy z podmiotami zewnętrznymi poprzez udział funkcjonariuszy w przedsięwzięciach sportowych z różnych dyscyplin na zaproszenie tych podmiotów. Ponadto, współzawodnictwo sportowe jest organizowane doraźnie na szczeblu komórek organizacyjnych Służby Ochrony Państwa. W praktyce Służba Ochrony Państwa kładzie duży nacisk na sprawność fizyczną funkcjonariuszy, która jest doskonalona w ramach szkoleń.
Komisja rozpatrzyła informację na temat programów wsparcia sportu profesjonalnego i powszechnego przez spółki z udziałem Skarbu Państwa w 2025 r.
Informację przedstawili: dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu Orlen S.A. – Lidia Kołucka-Żuk, dyrektor Departamentu Marketingu i Reklamy Polskiej Grupy Energetycznej – Justyna Moritz, pełnomocnik Zarządu ds. Sponsoringu w Enea S.A. – Marcin Wenzel, zastępca Dyrektora Departamentu Marketingu Krajowej Grupy Spożywczej S.A. – Szymon Szmajdor, dyrektor wykonawczy ds. komunikacji w Tauron S.A. – Justyna Łukawska oraz p.o. dyrektor naczelny ds. komunikacji KGHM Polska Miedź – Anna Smycz-Michalak.
Polityka sponsoringowa spółki Orlen ma stać się przykładem najlepszych praktyk w tym obszarze, w szczególności w zakresie tworzenia wartości dodanej dla jej beneficjentów, a także transparentności i efektywności wydawanych środków. Zwiększany jest nacisk na finansowanie programów wspierających rozwój dzieci młodzieży. Jest to fundament, do budowania przyszłość polskiego sportu, kultury i nauki. Kierunki działania zainicjowane w 2024 r. to:
- sponsoring wydarzeń sportowych o ogólnopolskim i międzynarodowym zasięgu (np. Tour de Pologne, Diamentowa Liga);
- sponsoring gwiazd polskiego sportu (np. Aleksandra Mirosław, Bartosz Zmarzlik, Anita Włodarczyk),
- sponsoring największych związków sportowych (z naciskiem na sport dzieci i młodzieży), np. PZPN, PZLA, PZPS, ZPRP, PZKosz, PZN,
- wspieranie sportu na szczeblu lokalnym, szczególnie w regionach w których prowadzimy działalność (np. Orlen Wisła Płock, Orlen Arena, Orlen Zastal Zielona Góra, Anwil Włocławek),
- wspieranie oddolnych inicjatyw w ramach społeczności lokalnych (np. Sportowy Orlen, Piłkarska Przyszłość z Orlenem, Aktywna Szkoła, Futbol Plus).
Najważniejszymi projektami w przedsiębiorstwie Tauron są sponsoring tytularny Tauron Areny w Krakowie oraz kooperacja z Polską Ligą Siatkówki. Tauron jest sponsorem tytularnym Ligi Siatkówki Kobiet, a także 1. Ligi Mężczyzn, Pucharu Polski kobiet i mężczyzn oraz sponsorem strategicznym PlusLigi i Superpucharów Polski kobiet i mężczyzn. Ponadto warto również wskazać inicjatywę „Tauron bez barier” czy portfolio projektów sportowych, tj. Speedway Euro Championship oraz Fight Exclusive Night.
Programy wsparcia sportu profesjonalnego i powszechnego przez Polską Grupę Energetyczną w 2025 r. to m.in. Mocna Liga PGE, PGE Siatka Mocy, Moc Wiatru i Wody, Zimowa Energia z PGE, Moc Ciała i Umysłu oraz PGE Junior.
W ramach obszaru „Sport i Rekreacja” Fundacja KGHM Polska Miedź prowadzi następujące działania:
- realizacja Programu Promocji Zdrowia i Przeciwdziałania Zagrożeniom Środowiska-organizacja wyjazdów profilaktyczno-zdrowotnych dla dzieci i młodzieży z terenu Zagłębia Miedziowego,
- wspieranie działalności szkoleniowej instytucji upowszechniających sport,
- dofinansowanie organizacji wydarzeń sportowych,
- zakup sprzętu sportowego oraz strojów sportowych,
- utworzenie nowych miejsc rekreacyjnych jak siłowni zewnętrznych,
- organizację wydarzeń sportowych,
- wypoczynek dzieci i młodzieży.
Posłowie w toku dyskusji pytali m.in. o: rozwój sportów walki w służbach mundurowych, dostęp do sal gimnastycznych w wojsku oraz Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego realizowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych.
Komisja przyjęła informacje na ww. tematy.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ rozpatrzyła odpowiedź Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dezyderat nr 1 w sprawie finansowania Rady Języka Polskiego.
W odpowiedzi na dezyderat sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Karolina Zioło-Pużuk wskazała, iż Rada Języka Polskiego działa jako komitet problemowy przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk i koszty funkcjonowania Rady Języka Polskiego są ponoszone przez Polską Akademię Nauk.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 1.
Komisja zapoznała się z informacją na temat ochrony języka polskiego.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Sławomir Rogowski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Magda Witan oraz przewodnicząca Rady Języka Polskiego – Katarzyna Kłosińska.
Do podstawowych form działania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w obszarze ochrony języka polskiego należy prowadzona od 2012 r. kampania społeczna „Ojczysty – dodaj do ulubionych” oraz działalność powołanego w 2024 r. Instytutu Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej. Kampania społeczna „Ojczysty – dodaj do ulubionych” jest prowadzona nieprzerwanie przez Narodowe Centrum Kultury od 2012 r. Zadanie to wspiera cele ustawy o języku polskim poprzez realizację działań o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim, takich jak m.in.: organizacja debaty pt.: „Język wobec osób starszych”, produkcja podcastu pt.: „Ojczysty nieoczywisty”, publikacja materiałów edukacyjnych w formie postów tekstowych, ilustracji i filmów animowanych w Internecie.
W 2024 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego utworzyło Instytut Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej. Do głównych zadań tej państwowej instytucji kultury należy m.in. promowanie w kraju i za granicą wiedzy o różnorodności językowej Polski, szczególnie o językach i odmianach językowych używanych współcześnie na terytorium Polski. w tej chwili Instytut prowadzi prace nad programem dotacyjnym pt.: „Różnorodność językowa”, który w tym roku ma swą pilotażową edycję (nabór został zakończony 10 marca br.). Budżet programu wynosi 1,5 mln zł. W celach oraz punktach, na których koncentruje się program w każdym niemal zapisie jest mowa o lokalnych/regionalnych odmianach polszczyzny.
Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej w obszarze ochrony języka polskiego realizowane są m.in.: poprzez kształcenie językowe w podstawie programowej od edukacji przedszkolnej do edukacji ponadpodstawowej, organizację olimpiad, konkursów polonistycznych w kraju i za granicą, a także fundowanie stypendiów dla cudzoziemców na studiowanie filologii polskiej na uniwersytetach w Polsce. Nadzorowane przez resort edukacji instytucje: Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za granicą oraz Instytut Rozwoju Polski za Granicą mają na celu zapewnienie wszechstronnego wsparcia Polonii oraz Polaków za granicą w podtrzymywaniu ich tożsamości oraz więzi z Ojczyzną, a także wsparcia osób zainteresowanych nauką języka polskiego, nieposiadających polskiego pochodzenia.
Rada Języka Polskiego funkcjonująca przy Polskiej Akademii Nauk i współpracująca z resortami edukacji i kultury przygotowuje w tej chwili m.in. zmiany w ortografii, które wejdą w życie w 2026 r.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o: powody likwidacji przez Ministerstwo Kultury prowadzonego przez Narodowe Centrum Kultury programu „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, możliwości zwiększenia budżetów dla instytucji zajmujących się ochroną języka polskiego w tym Rady Języka Polskiego i redakcji Polskiego Słownika Biograficznego.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie sposobu i skutków realizacji dyspozycji Ministra Klimatu i Środowiska zawartych w Poleceniu z dnia 10 stycznia 2025 r. skierowanym do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych:
- Poleceniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 stycznia 2025 r. wstrzymania do końca 2027 roku cięcia w projektowanych i proponowanych rezerwatach przyrody (nowe i powiększenie istniejących), określonych zgodnie z kryteriami przyjętymi w Wytycznych i Rekomendacjach Ogólnopolskiej Narady o Lasach,
- dalszym utrzymaniu wyłączenia obszarów, których potencjał nie został zweryfikowany przez adekwatnego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w terminie określonym w pkt 1 omawianego Polecenia,
- warunkowaniu użytkowania oraz zabiegów hodowlanych, które opisuje pkt 3 Polecenia.
W szczególności przedstawienie precyzyjnych informacji i podjęcia dyskusji w następujących punktach:
1. Wysłuchania informacji Ministra Klimatu i Środowiska dotyczącej przebiegu prac związanych z przygotowaniem Polecenia w sprawie szczegółowych zasad zgłaszania projektowanych i proponowanych rezerwatów przyrody w zakresie tworzenia nowych rezerwatów oraz poszerzania istniejących.
2. Zapoznanie członków Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z wynikami konsultacji społecznych (jeśli były przeprowadzone) w obrębie omawianego Polecenia oraz przedłożenia pełnej listy interesantów reprezentujących stronę społeczną biorących udział w konsultacjach.
3. Przedstawienie na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa materiałów zawierających treść projektu omawianego Polecenia jakie było przedstawiane do konsultacji społecznych oraz treść polecenia po konsultacjach.
4. Zapoznanie członków Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z analizami społeczno-gospodarczo-przyrodniczych związanymi z wdrożeniem Polecenia w życie.
5. Zapoznanie członków Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z metodologią, na której oparte są, bądź będą projektowane i proponowane rezerwaty przyrody (nowe i powiększenie istniejących) objęte wyłączeniem zgodnie z treścią polecenia.
6. Odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ będą miały ograniczenia zawarte w Poleceniu na sytuację ekonomiczną:
a) Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
b) gmin, na obszarze których ma dojść do ograniczeń zawartych w Poleceniu,
c) lokalnych przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora usług leśnych oraz przemysłu drzewnego.
7. Przedstawienie analizy skutków społeczno-gospodarczo-przyrodniczych wynikających z ograniczeń zawartych w Poleceniu.
8. Odpowiedzi na pytania, jaki wpływ będą miały ograniczenia zawarte w Poleceniu na uwarunkowania środowiskowe, bioróżnorodność oraz trwałość drzewostanów, przy czym trwałość drzewostanów należy w tym przypadku rozumieć przez pryzmat zagrożeń występowania ognisk gradacji szkodliwych owadów, jak również masowego ich występowania.
9. Odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ będzie miało Polecenie na główne cele Dyrektywy Ptasiej oraz Dyrektywy Siedliskowej.
10. Przedstawienie analizy zagrożenia pożarowego oraz bezpieczeństwa publicznego wynikającego z nałożonych ograniczeń zawartych w Poleceniu.
11. Odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości prowadzenia gospodarki łowieckiej na obszarach objętych Poleceniem.
12. Analizy skutków potencjalnie zwiększonej presji zwierząt drapieżnych na obszarach objętych Poleceniem.
13. Odpowiedzi na pytanie dotyczące zwalczania i ograniczania gatunków inwazyjnych na obszarach objętych Poleceniem.
14. Przedstawienia informacji ile z istniejących rezerwatów nie posiada planów ochrony rezerwatu.”
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił przedstawiciel wnioskodawców – poseł Paweł Sałek (PiS).
Informację przedstawiła minister klimatu i środowiska – Paulina Hennig-Kloska.
Zgodnie ze stanem na dzień 31 grudnia 2024 r. ustanowionych było 1580 rezerwatów przyrody. Poleceniem z 10 stycznia 2025 r. Minister Klimatu i Środowiska poleciła Lasom Państwowym wstrzymanie do końca 2027 r. cięć w projektowanych i proponowanych rezerwatach przyrody. Projektowane i proponowane rezerwaty przyrody objęte poleceniem z 10 stycznia 2025 r. są zlokalizowane w 726 gminach, we wszystkich województwach. Łączna powierzchnia projektowanych i proponowanych rezerwatów przyrody objętych poleceniem na gruntach Skarbu Państwa zarządzanych przez Lasy Państwowe wynosi 107,8 tys. ha, w tym grunty leśne stanowią 98,7 tys. ha, czyli niespełna 1,4% lasów zarządzanych przez Lasy Państwowe. Propozycje objęcia określonych obszarów ochroną rezerwatową w związku z inicjatywą „100 rezerwatów na 100-lecie Lasów Państwowych” wpływały m.in. z regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, które wiedzę o walorach przyrodniczych zarządzanych przez nie obszarów czerpały z dokumentacji przygotowywanych na potrzeby opracowania planów urządzenia lasu. Ponadto, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych korzystały z informacji zawartych w istniejących waloryzacjach przyrodniczych, posiadanych wyników badań naukowych dotyczących m.in. siedlisk i gatunków, jak również wniosków płynących z dokumentów planistycznych przygotowywanych dla obszarów Natura 2000, rezerwatów przyrody (w zakresie potrzeby powiększenia rezerwatów) czy planów ochrony parków krajobrazowych, a także propozycji ze strony organizacji pozarządowych.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, główny konserwator przyrody – Mikołaj Dorożała oraz generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła informację Rady Ministrów o realizacji w roku 2023 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (druk nr 1004).
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska.
Na koniec 2023 r. liczba dzieci oczekujących na adopcję wyniosła 2147. W porównaniu ze stanem na dzień 31 grudnia 2022 r. liczba ta zmniejszyła się o 78 dzieci (tj. ok. 3,5%). Liczba kandydatów na rodziców adopcyjnych oczekujących na adopcję dziecka wynosiła natomiast 1053 (małżonkowie wykazywani są tu łącznie jako 1 kandydat) i zmalała w stosunku do końca 2022 r. o 73 osoby (tj. o 6,5%).
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie poprawy warunków materialnych rodzin zastępczych, potrzebę dalszego rozwoju systemu wspierania rodzin biologicznych, a także konieczność zwiększenia wsparcia dla rodzin zastępczych w formie szkoleń i profesjonalnego doradztwa.
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 1004.
Sprawozdawca – poseł Monika Rosa (KO).
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
W posiedzeniu uczestniczyli: p.o. dyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli – Konrad Kostępski oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli – Anna Żarek.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła pierwsze czytania i rozpatrzyła przedstawione przez Prezydium Sejmu projekty uchwał w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 1054 i 1139).
Uzasadnienia projektów przedstawiła wicemarszałek Sejmu – Dorota Niedziela (KO).
Projekty wprowadzają tryb udzielania zgody przez Sejm na przedłużenie czasu prowadzenia operacji wojskowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w czasie pokoju oraz tryb udzielania zgody przez Sejm na przedłużenie czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej.
Komisja, na podstawie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 1054.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu m.in.: wprowadzenie procedury wyrażenia przez Sejm zgody na przedłużenie czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Osmalak (Polska2050-TD).
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła projekt inicjatywy uchwałodawczej dotyczący uchwały Sejmu RP w sprawie uczczenia 35. Rocznicy odrodzenia samorządu terytorialnego w Polsce.
Projekt przedstawił przewodniczący Komisji – poseł Michał Krawczyk (KO).
W projekcie podkreśla się znaczenie reformy samorządowej przygotowanej w 1990 r. i składa się podziękowanie posłom, senatorom oraz ekspertom, którzy pracowali nad ustawą reformującą oraz radnym, wójtom, burmistrzom i prezydentom miast pierwszej kadencji, którzy wprowadzali ją w życie.
Komisja uzupełniła projekt dodatkowym akapitem, w którym Sejm wyraża uznanie dla pracy wszystkich samorządowców i pracowników samorządowych w minionych 35 latach.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniony został poseł Michał Krawczyk.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ kontynuowała rozpatrywanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (druk 993).
Projekt dotyczy zniesienia jednej z jednostek organizacyjnych formacji funkcjonujących w jej strukturze – Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej. Projekt zakłada, iż zobowiązania Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej oraz jego wydziałów zamiejscowych zostaną przeniesione na Centralny Zarząd Służby Więziennej, który przejmie również funkcjonariuszy pełniących służbę w Inspektoracie w chwili jego znoszenia. Funkcjonariusze wydziałów zamiejscowych Inspektoratu staną się funkcjonariuszami jednostek organizacyjnych Służby Więziennej mających siedziby najbliżej siedzib tych wydziałów.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym i ujednolicającym oraz pozwalającą funkcjonariuszom przenoszonym z Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Centralny Zarząd Służby Więziennej na zachowanie dotychczasowego wynagrodzenia.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Patryk Jaskulski (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart oraz dyrektor Biura Prawnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej – Michał Zoń.
Komisja Zdrowia /ZDR/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Rozpatrzenie informacji Ministra Zdrowia na temat sytuacji domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej, w tym zwłaszcza na temat wypłaty z Narodowego Funduszu Zdrowia zaległych środków za te świadczenia realizowane w roku 2024 oraz planów dotyczących poszerzenia katalogu świadczeń realizowanych w tym zakresie”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadniła poseł Marcelina Zawisza (Razem).
Wnioskodawcy zwrócili uwagę, iż ze względu na starzejące się społeczeństwo rozwój tej dziedziny ochrony zdrowia staje się niezwykle istotny. Rośnie liczba osób w zaawansowanym wieku wymagających domowej opieki długoterminowej. Wyceny tych świadczeń są na niewystarczającym poziomie, a problemy z wypłatą środków z NFZ za 2024 r. przyczyniają się do zmniejszenia dostępności tych świadczeń. Według środowiska pielęgniarskiego rozwiązaniem i szansą na rozwój tej dziedziny jest poszerzenie katalogu świadczeń w ramach domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej m.in. o: porady stomijne, urologiczne, diabetologiczne i z zakresu leczenia ran.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz.
Powyższe świadczenia już zawierają się w charakterze świadczenia pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej i powinny być realizowane przez świadczeniodawcę w ramach kompetencji pielęgniarki udzielającej świadczeń. Ponadto, plan finansowy NFZ na 2025 r. nie uwzględnia środków finansowych na pokrycie skutków zwiększenia wartości wyceny jednostki rozliczeniowej dla świadczeń z zakresu pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej. Projektowane zwiększenie wartości tej jednostki mogłoby być uwzględnione na etapie prac nad prognozą kosztów NFZ na lata 2026-2028 oraz planu finansowego NFZ na 2026 r. Podwyższenie wyceny przedmiotowych świadczeń przewidziane jest w lipcu br. zgodnie z ustawą z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o: kwestię dostępu pacjentów do świadczeń domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowe w różnych regionach kraju, koordynację i zmiany systemowe w opiece nad pacjentami wymagającymi stałej opieki, dostęp pacjentów do zakładów opiekuńczo-leczniczych oraz wynagrodzenia w podmiotach leczniczych.
Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej /NZC/ rozpatrzyła wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 951 i 1127).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu ustawy i dwie poprawki. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku oraz poprawek.
Poprawki miały na celu zachowanie zasady, iż obowiązkowi zatwierdzania na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów nie podlegają publiczne uczelnie zawodowe.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.