INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 20 grudnia 2024 r. nr 155/2024 (175)

4 tygodni temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 20 grudnia 2024 r.
nr 155/2024 (175)





Komisja Infrastruktury /INF/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, zrealizowała następujący porządek dzienny: „Przedstawienie przez Ministra Infrastruktury rzetelnej informacji na temat realizacji przez PKP SA Programu Inwestycji Dworcowych”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnili posłowie: Rafał Weber (PiS), Mariusz Krystian (PiS) oraz Andrzej Adamczyk (PiS).
Uzasadniono, iż wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji był efektem posiedzenia Komisji Infrastruktury z października br. dotyczącego realizacji Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, gdyż w ocenie wnioskodawców podane informacje na przedmiotowym posiedzeniu były nieprawdziwe. Przedstawione zostały cele, dla jakich stworzono program, finansowanie, a także różnice w danych statystycznych między tymi podanymi na październikowym posiedzeniu, a danymi Urzędu Transportu Kolejowego. Przedstawiciele wnioskodawców nadmienili, iż na części z dworców pojawili się z kontrolami poselskimi w celu ustalenia stanu faktycznego.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak, członek zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji – Paweł Lisiewicz oraz dyrektor pionu rozwoju i inwestycji w PKP S.A. – Artur Różycki.
Przedstawiona została ewaluacja programu na przestrzeni lat. Zaprezentowano dane dotyczące realizacji przedmiotowego programu (ile inwestycji zostało zrealizowanych, ile jest w trakcie realizacji, a ile w trakcie przygotowania) oraz źródła finansowania. Wskazano także, jakie błędne założenia podejmowano na etapie projektowym – jako przykłady wskazano dworzec we Władysławowie oraz dworzec Gdańsk Główny. Poinformowano ponadto o zidentyfikowanych problemach w programie, m.in. niewspółmiernie wysokich kosztach w stosunku do oferowanego przez obiekt standardu (m.in. brak zamkniętej poczekalni), złych lokalizacjach dworców czy niskiej komercjalizacjach dworców (ok. 43% powierzchni lokali użytkowych na dworcach nie jest wykorzystywana).
Podczas dyskusji zwrócono szczególną uwagę na skalę nieprawidłowości w realizacji programu, podkreślano też jednak, iż zdecydowana większość inwestycji była zasadna i została wykonana prawidłowo. Poruszono problem niskiej komercjalizacji dworców i wolnych przestrzeni handlowych na niektórych dworcach, proponując jednocześnie np. zmniejszenie czynszów. Dopytywano także, kiedy zostaną przeprowadzone remonty kolejnych dworców (m.in. w Olkuszu czy Włoszczowie).

Na kolejnym posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja zrealizowała następujący porządek dzienny: „Przedstawienie rzetelnych informacji na temat przebiegu zamówienia publicznego 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (pociągów) na prędkość 200 km/h z opcją na 30 dodatkowych składów na łączną kwotę 17 mld zł”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Andrzej Adamczyk (PiS).
Wskazane zostało, iż omówienia wymagają kwestie kryteriów, które były brane pod uwagę przy realizacji zakupu, będącego przedmiotem wniosku. Za konieczne uznano także przedstawienie informacji, czy polscy przedsiębiorcy mogą brać udział w zamówieniach, a także czy polscy producenci taboru kolejowego spełniają ustalone wymogi.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak oraz prezes zarządu PKP IC – Janusz Malinowski.
Przedstawione zostały konsekwencje, jakie niesie za sobą IV Pakiet Kolejowy – m.in. liberalizacja rynku przewozów pasażerskich od 2030 roku, która oznaczać będzie pełną konkurencję w przewozach pasażerskich (tak, jak od lat obowiązuje to w przewozach towarowych). W związku z tym, aby PKP IC utrzymała pozycję lidera na polskim rynku, należy poczynić bardzo duże inwestycje. Stwierdzono, iż przeprowadzona analiza opłacalności inwestycji, uwzględniająca analizę popytu oraz aspekty techniczne i szacowane wartości nakładów na potrzebny tabor, wskazała na zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych jako najbardziej opłacalny wariant.
Podczas dyskusji zwrócono szczególną uwagę na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu wielu obywateli, poruszono także m.in. kwestie: dalszych planów przetargowych PKP IC oraz planowania podwyżki cen biletów.

Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 916).
Senat zaproponował 6 poprawek. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały charakter legislacyjny i dostosowujący oraz dotyczyły uściślenia przepisów przejściowych.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Gelert (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.
Idź do oryginalnego materiału