INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 20 listopada 2024 r. nr 141/2024 (161)

4 tygodni temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 20 listopada 2024 r.
nr 141/2024 (161)




Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozparzyła informację na temat umocowania prawnego służby cywilnej, aktualnym stanie oraz pożądanych kierunkach zmian.
Informację przedstawiła szef służby cywilnej – Anita Noskowska-Piątkowska.
Zgodnie z art. 153 ust. 1 Konstytucji RP, w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, w urzędach administracji rządowej działa korpus służby cywilnej. Sposób funkcjonowania służby cywilnej określono w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w aktach wykonawczych.
Obecnie służba cywilna obejmuje 1742 urzędy, w których zatrudnionych jest ok. 128 tys. osób. Udział kobiet zatrudnionych w korpusie służby cywilnej wynosi 74%. Średni wiek osób zatrudnionych to 45 lat. Mediana wynagrodzeń wynosi 7334 zł brutto. 87,1% osób zatrudnionych w służbie cywilnej to osoby z wyższym wykształceniem.
Wśród największych wyzwań oraz pożądanych kierunków zmian dla służby cywilnej jest m.in.: przyjęcie strategii zarządzania zasobami ludzkimi zawierającej diagnozę, określenie celów strategicznych, systemu realizacji oraz ram finansowych, nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, cyfryzacja procesów i narzędzi, budowanie marki służby cywilnej, szkolenia i rozwój pod kątem kompetencji przyszłości oraz kwestie modernizacji wynagrodzeń. Szef Służby Cywilnej zapowiedziała przygotowanie nowelizacji ustawy o służbie cywilnej w I kwartale 2025 r.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie: rozwijania komunikacji z młodymi ludźmi poprzez media społecznościowe oraz apolityczności pracowników służby cywilnej.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 743 i 796).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 2 poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter legislacyjny i doprecyzowujący.
Sprawozdawca – poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyła sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o radcach prawnych.
W dyskusji z udziałem przedstawicieli Krajowej Izby Radców Prawnych Komisja podjęła decyzję o przekazaniu petycji, opinii Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu (BEOS) oraz przygotowanego projektu ustawy do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka – do ewentualnego wykorzystania w jej pracach. Tym samym Komisja odstąpiła od podjętego wcześniej wniosku o skierowaniu komisyjnego projektu ustawy.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie umożliwienia przekazywania 1,5% podatku dochodowego od osób prawnych dla organizacji pożytku publicznego (BKSP-155-X-218/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W petycji postuluje się wprowadzenie możliwości przekazywania przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych 1,5% należnego podatku organizacjom pożytku publicznego.
W uzasadnieniu petycji wskazano, iż w obecnym stanie prawnym możliwość przekazywania 1,5% należnego podatku dochodowego na organizacje pożytku publicznego istnieje w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Mechanizm ten stał się ważnym elementem polskiej dobroczynności, co wynika m.in. z jego prostoty. Zdaniem wnioskodawców doświadczenia pokazują, iż łatwiej zachęcić obywateli do wsparcia i organizacje do aktywnego pozyskiwania środków, o ile mechanizmy wsparcia są proste i zinstytucjonalizowane.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zwiększenia ochrony praw osób wynajmujących lokale mieszkalne (BKSP-155-X-221/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
W ocenie składającego petycję polski system ochrony praw lokatorów umożliwia najemcom nadużywanie przysługujących im praw, co skutkuje poważnymi szkodami po stronie wynajmujących, którzy mogą zostać na długie lata pozbawieni możliwości dysponowania swoją własnością, a także znacznymi kosztami społecznymi. W petycji nie jest kwestionowana potrzeba ochrony praw lokatorów, jednak zdaniem autora petycji zarówno obowiązujące przepisy, jak i ich stosowanie dowodzą, iż naruszona została zasada proporcjonalności z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., wynajmujący zaś pozbawieni są wystarczających gwarancji swych praw. Autor petycji podkreślił, iż ustawa o ochronie praw lokatorów zawiera regulacje, które umożliwiają tzw. dzikim lokatorom zajmowanie cudzych lokali przez wiele lat, bez opłacania czynszu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 439 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (BKSP-155-X-129/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego.
Autor petycji domaga się, aby do art. 439 § 1 KPK dodano pkt 5a o treści: „sentencja wyroku skazującego nie odpowiada wymaganiom art. 413”.
Uzasadniając tę zmianę, autor petycji wskazuje, iż jest ona nawiązaniem do art. 479 KPK z 1928 r.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 30 § 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy oraz art. 27 ustawy z dnia 18 stycznia 2001 r. o wyścigach konnych (BKSP-155-X-130/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie nowelizacji ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy oraz ustawy z dnia 18 stycznia z 2001 r. o wyścigach konnych.
W zakresie Kodeksu wyborczego autor żąda dodania w art. 30 § 5 tego aktu po wyrazie „określą” wyrazów „w drodze rozporządzenia”.
W zakresie ustawy o wyścigach konnych autor wnosi o zastąpienie w art. 27 ust. 1 i 2 ustawy wyrazu „rejonowego” wyrazem „apelacyjnego”, a w ust. 4 tego artykułu – wyrazu „rejonowym” wyrazem „apelacyjnym” i dodanie ust. 5 w brzmieniu: „5. Od orzeczenia sądu apelacyjnego kasacja nie przysługuje”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (BKSP-155-X-202/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 73aa ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w zakresie, w jakim statuuje on obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu używanymi pojazdami sprowadzanymi z zagranicy w ciągu 90 dni od sprowadzenia pojazdu/dopuszczenia pojazdu do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej.
Uzasadniając postulat zgłoszony w petycji, stwierdzono, iż przedmiotowa regulacja w dalszej perspektywie czasowej będzie miała niekorzystne skutki gospodarcze dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu używanymi pojazdami sprowadzanymi z zagranicy, w postaci bankructw lub przeniesienia działalności do innych państw Unii Europejskiej.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji wraz z opinią BEOS Ministrowi Infrastruktury w celu ewentualnego wykorzystania w pracach resortu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 32 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (BKSP-155-X-203/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się uchylenie art. 32 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Celem petycji jest przyjęcie przepisów rugujących praktyki pobierania łącznie uposażenia należnego i wypłacanego osobom łączącym pozycje przedstawiciela władzy ustawodawczej i wykonawczej. Strona społeczna żąda, aby osoba, która jest równocześnie parlamentarzystą i członkiem KPRM lub świadczy pracę dla innego organu władzy, lub podmiotu Skarbu Państwa, mogła pobierać wynagrodzenie wyłącznie z jednego tytułu i źródła.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie umożliwienia spółdzielniom korzystania ze środków publicznych z uwagi na prowadzone przez nie działania społecznie użyteczne (BKSP-155-X-205/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się przygotowanie projektu ustawy nowelizującej ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w taki sposób, by spółdzielnie zostały określone jako podmioty uprawnione do korzystania ze środków publicznych z uwagi na prowadzone przez nie działania społecznie użyteczne zgodnie z brzmieniem przepisu art. 3 ust. 3 ustawy.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane:
- do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany art. 517j § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów dotyczących wydawania kart rowerowych;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy w zakresie liczby mandatów oraz granic okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu i Senatu;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
- do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy z dnia 29 października 2021 r. o świadczeniu wyrównawczym dla osób uprawnionych do wcześniejszej emerytury z tytułu opieki nad dziećmi wymagającymi stałej opieki;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej;
- do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
- do Ministra Zdrowia w sprawie uchylenia art. 15zzzn ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;
- do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany art. 379 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego;
- do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany art. 193 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: (COM(2024) 480, 495, 650, 651 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2024) 467, 468, 471, 472, 475, 477, 478, 479, 481, 485, 486, 488, 491, 492, 509 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); JOIN(2024) 25, COM(2024) 457, 458, 464, 465, 489, 490, 493, 494 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, rozpatrzyła:
- informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności (28-29 listopada 2024 r.) (COM(2023) 221, 222, 223, 231, 533, 905);
- informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (2-3 grudnia 2024 r.) (COM(2023) 192, 193, 459, COM(2024) 132).
Komisja przyjęła informacje do wiadomości.

Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 21 listopada br.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Katarzyna Kacperczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski.

Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła sprawę dotyczącą wypowiedzi posła Dariusza Mateckiego (PiS) zamieszczonej w dniu 14 października 2024 r. w serwisie społecznościowym X, stanowiącej podstawę wniosku posła Witolda Zembaczyńskiego (KO) z dnia 15 października 2024 r.
Komisja wysłuchała uzasadnienia wniosku przedstawionego przez posła Witolda Zembaczyńskiego oraz wyjaśnień złożonych przez posła Dariusza Mateckiego.
Po dyskusji, Komisja podjęła uchwałę nr 16/X w sprawie dotyczącej posła Dariusza Mateckiego.

Komisja rozpatrzyła sprawę dotyczącą wypowiedzi poseł Joanny Kluzik-Rostkowskiej (KO) zamieszczonej w dniu 20 października 2024 r. w serwisie społecznościowym X, stanowiącej podstawę wniosku osoby fizycznej.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez poseł Joannę Kluzik-Rostkowską.
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o umorzeniu sprawy.

Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię przedstawiła poseł Elżbieta Anna Polak (KO).
Podczas dyskusji poruszono kwestie: podziału środków z programów regionalnych pomiędzy poszczególne województwa oraz instrumentów wsparcia dla gmin na obszarze których znajdują się tereny przyrodniczo chronione.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Edukacji i Nauki.
Komisja Edukacji i Nauki pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię oraz koreferat przedstawiła poseł Krystyna Szumilas (KO).
Podczas dyskusji poruszono kwestie: poziomu finansowania badań naukowych, liczby planowanych konkursów i składanych w ich ramach wniosków, poziomu wynagrodzeń nauczycieli akademickich, wysokości środków na badania statutowe instytutów Polskiej Akademii Nauk, roli Narodowego Centrum Nauki w procesie dystrybucji środków UE do polskich podmiotów, odpływu ekspertów z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, podziału subwencji na instytuty w PAN.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji: Edukacji i Nauki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Komisje: Edukacji i Nauki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię oraz koreferat przedstawiła poseł Krystyna Szumilas.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, dyrektor generalny Centrum Łukasiewicz – Tomasz Bzukała, zastępca dyrektora Instytutu Rozwoju Języka Polskiego – Marcin Górski oraz kanclerz PAN – Monika Kallista.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Infrastruktury.
Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię oraz koreferat przedstawiła poseł Krystyna Sibińska (KO).

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Komisje: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię oraz koreferat przedstawiła poseł Krystyna Sibińska.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Monika Sikora oraz dyrektor generalny Urzędu Transportu Kolejowego – Małgorzata Kalata.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja zapoznała się z „Założeniami polityki pieniężnej na rok 2025” (druk nr 691) oraz „Międzynarodową pozycją inwestycyjną Polski w 2023 roku” (druk nr 705).
Dokumenty przedstawiła pierwszy zastępca Prezesa Narodowego Banku Polskiego – Marta Kightley.
Podczas dyskusji omówiono m.in.: zamierzenia NBP w dążeniach do celu inflacyjnego, skutki obniżenia stóp procentowych we wrześniu i październiku 2023 roku, poziom stóp procentowych w Polsce, politykę NBP w zakresie budowania rezerw i zarządzania nimi, skutki polityki niskich stóp procentowych w latach 2020-2022, wydatki na promocję NBP, zasady zarządzania rezerwami walutowymi, podwyżki wynagrodzeń w NBP, wynik finansowy NBP, oddziaływanie rezerw na międzynarodową pozycję inwestycyjną Polski oraz dynamikę zmian stóp procentowych w Polsce na przestrzeni lat.

Komisja zapoznała się z „Informacją o działalności Komitetu Stabilności Finansowej w zakresie nadzoru makroostrożnościowego w roku 2023” (druk nr 562).
Informację przedstawił członek zarządu Narodowego Banku Polskiego – Artur Soboń.
Podczas dyskusji omówiono m.in.: ryzyko podważania WIBOR i jego wpływ na funkcjonowanie rynku oraz oddziaływanie zmiany ceny złota na wartość rezerw.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Zdrowia.
Komisja Zdrowia pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię przedstawiła poseł Elżbieta Polak (KO). Koreferat przedstawiła poseł Krystyna Skowrońska (KO).

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w rozpatrywanym zakresie.
Opinię przedstawiła poseł Joanna Frydrych (KO). Koreferat przedstawiła poseł Agnieszka Kłopotek (KO).
Podczas dyskusji posłowie omówili m.in.: możliwości zwiększenia budżetu Rzecznika Praw Dziecka, fluktuację kadr oraz funkcjonowanie telefonu zaufania dla dzieci.
W posiedzeniu uczestniczyli: rzecznik praw dziecka – Monika Horna-Cieślak, prezes Agencji Badań Medycznych – Wojciech Fendler, zastępca prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Tomasz Maruszewski, zastępca szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych – Michał Syska, zastępca Rzecznika Praw Dziecka – Adam Chmura oraz członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – Paweł Jaroszek.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat rosyjskich połowów ryb na Morzu Bałtyckim i ich wpływu na kondycję gatunków ryb występujących w Bałtyku.
Rosyjskie połowy dorsza wschodniego w 2023 r. były czterokrotnie większe niż łączna suma połowów pozostałych państw bałtyckich. Również wielkość rosyjskich połowów szprota i śledzia centralnego jest znacząca i stanowi odpowiedni 17% i 33% połowów państw UE. Od lutego 2022 r. zawieszono współpracę i zarządzanie wspólnymi (polsko-rosyjskimi) zasobami leszcza i sandacza Zalewu Wiślanego w ramach polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej do spraw gospodarki rybnej.
Podczas dyskusji wskazywano na problemy ekosystemu bałtyckiego wywołane samowolną polityką rybacką Rosji, która zagraża zachowaniu poszczególnych gatunków ryb w tym akwenie (np. dorsz poławiany jest w okresie tarła). Rosja jednostronnie ustanawia limity połowowe i to w sytuacji, kiedy Unia Europejska ogranicza połowy prowadzone przez floty państw członkowskich.

Komisja rozpatrzyła informację na temat importu na jednolity rynek Unii Europejskiej ryb wyławianych przez Rosję, w tym ryb wyławianych z Morza Bałtyckiego.
Rosja jest znaczącym dostawcą surowca rybnego dla sektora przetwórstwa ryb w Polsce. Udział importu rosyjskich ryb i produktów akwakultury w imporcie ogółem ryb do Polski to ok. 6% pod względem ilościowym i wartościowym. Rosja jest drugim po Norwegii największym dostawcą ryb dla polskiej branży przetwórstwa. Polskie firmy sprowadzają głównie ryby mrożone (ok. 48%), a także filety i mięso rybie (52% udziału). Ponadto z Rosji sprowadza się spore ilości dzikiego łososia (nerka), łupacza, halibuta i krabów. Łączny eksport ryb z Rosji w 2023 r. wyniósł 2,5 mln ton o wartości ok. 6 mld dolarów. Większość z tego trafia na rynek azjatycki, głównie do Chin (ok. 50% całości rosyjskiego eksportu). W 2022 r. 27 państw członkowskich UE znacznie zwiększyło import ryb z Rosji. Wzrost nastąpił zarówno pod względem wartości, jak i wolumenów dostaw. W 2023 r. największymi unijnymi importerami ryb z Rosji były Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia i Francja. Na te państwa przypadało prawie 85% całego importu UE pod względem wartości dostaw.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.

Komisja Infrastruktury /INF/ kontynuowała pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 573).
Celem projektu ustawy jest odblokowanie możliwości rozwoju przestrzennego polskich miast poprzez modyfikację szczególnych zasad planowania i zagospodarowania przestrzennego w otoczeniu lotnisk, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu ochrony bezpieczeństwa lotniska.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.
Zgłoszono 3 wnioski mniejszości dotyczące: kwestii możliwej wysokości zabudowy terenów wokół lotnisk, uniemożliwienia wykonania tej zabudowy na podstawie decyzji o warunkach zabudowy oraz wydłużenia okresu vacatio legis.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Karolina Pawliczak (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat bieżącej sytuacji polskiego budownictwa w szczególności problemów firm podwykonawczych z sektora budowlanego.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski.
Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmują działania w celu skutecznej ochrony podwykonawców. Polegają one m.in. na propagowaniu wśród podwykonawców wiedzy na temat przysługujących im praw. Na stronie internetowej GDDKiA dla wykonawców i podwykonawców zamieszczono wskazówki i informacje ułatwiające podwykonawcom skuteczne złożenie niezbędnych dokumentów o bezpośrednią płatność, zobowiązano wykonawców do złożenia oświadczenia o braku zaległości względem podwykonawców, usługodawców i dostawców.
Podczas dyskusji zwrócono uwagę na firmy stosujące nieuczciwe praktyki w sektorze budowlanym, co pozwala tym firmom na zwiększanie zysków kosztem podwykonawców. Wykonawcy i dostawcy liczą na konstruktywną dyskusję oraz podjęcie działań naprawczych.

Komisja rozpatrzyła informację na temat planowanych zmian legislacyjnych w zakresie wprowadzenia Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski.
Prace nad zmianami legislacyjnymi w zakresie wprowadzenia Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych rozpoczęto w poprzedniej kadencji Sejmu. Nie zostały one zakończone i ze względu na dyskontynuację, prace rozpoczęto ponownie w tej kadencji. Ustawa ma na celu rozwiązać przede wszystkim dwa problemy: wydłużony okres prowadzenia samych postepowań oraz doprowadzenie do sytuacji zwiększenia konkurencyjności postępowań. Przekazanie projektu ustawy do prac w Sejmie ministerstwo planuje na początku przyszłego roku.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ kontynuowała rozpatrywanie informacji Ministra Aktywów Państwowych na temat systemu wsparcia finansowego klubów sportowych, polskich związków sportowych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Stan obecny i planowane zmiany w 2024 r.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki.
Sponsoring sportu jest jednym z popularnych działań promocyjnych realizowanych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Dobrze realizowane działania sponsoringowe pozwalają na budowanie pozytywnego wizerunku spółki, zwiększają rozpoznawalność marki oraz wzmacniają więź różnego rodzaju interesariuszy ze spółką. Podstawowym celem sponsoringu sportu powinno być osiągnięcie wymiernych i mierzalnych efektów ekonomicznych przez sponsora przy jednoczesnym przestrzeganiu zasady gospodarności w wykorzystywaniu środków finansowych. Wszystkie działania sponsoringowe powinny być prowadzone przejrzyście, z poszanowaniem zasad ładu korporacyjnego, praw i interesów wszystkich akcjonariuszy.
Biorąc pod uwagę powyższe, Ministerstwo Aktywów Państwowych zdecydowało się na opublikowanie zaktualizowanego zbioru Dobrych Praktyk w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez spółki Skarbu Państwa, w następującym brzmieniu:
I. Zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa planującej prowadzenie działań sponsoringu sportowego opracowuje Strategię prowadzenia działań sponsoringowych;
II. Zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa nie może prowadzić sponsoringu sportowego bez zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą Strategii, Planu Rocznego jak również Sprawozdania z wykonania Planu Rocznego za rok ubiegły;
III. Działania sponsoringowe Zarządu powinny mieć wymierny i mierzalny efekt ekonomiczny dla sponsora oraz być spójne ze strategią oraz długofalowymi celami realizowanymi przez spółkę lub grupę kapitałowym;
IV. Negocjacje poprzedzające zawarcie umowy o sponsoring sportowy powinny odbywać się bezpośrednio pomiędzy Zarządem a potencjalnym beneficjentem, bez udziału podmiotów trzecich;
V. Działania sponsoringowe mogą być podejmowane przez Zarząd wyłącznie, o ile w roku obrotowym poprzedzającym podjęcie takich działań spółka odnotowała zysk operacyjny, a w dniu podpisania umów posiadała płynne środki własne przekraczające wartość zobowiązań wynikających z zapisów umowy o sponsoringu sportowym;
VI. Umowy o sponsoring sportowy powinny zawierać klauzulę zmniejszenia wartości finansowania w przypadku pogorszenia się wyników finansowych sponsora;
VII. Umowy o sponsoring sportowy powinny zawierać klauzulę umożliwiającą wstrzymanie finansowania oraz zerwania kontraktu w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia naruszania prawa, konfliktów interesu, korupcji lub okoliczności potwierdzających istotne pogorszenie sytuacji finansowej beneficjenta;
VIII. Zarządy spółek powinny publikować na swoich stronach internetowych informacje o podpisanych przez Zarząd umowach sponsoringu sportowego,
IX. Umowy sponsoringowe zawierane przez Zarząd dotyczą:
a. popularyzacji sportu amatorskiego i kultury fizycznej w Polsce,
b. sportu profesjonalnego,
c. sponsoring sportowy Zarządu może obejmować również proces wyszukiwania talentów i współtworzenia strategii rozwoju zawodników;
X. Zarządy spółek nie powinny sponsorować klubów i wydarzeń sportowych działających poza strukturami związków sportowych, propagujących przemoc oraz quasi-sportowych wydarzeń komercyjnych;
XI. W przypadku, gdy spółka w tej chwili prowadzi działalność sponsoringową, która nie jest zgodna z niniejszym dokumentem, dana spółka w ciągu 6 miesięcy powinna dostosować swoje działania do Dobrych Praktyk.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- sponsoringu polskich reprezentacji narodowych,
- braku wsparcia klubów sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa,
- transparentności środków na działalność sportową,
- przyczyn zrywania umów z klubami sportowymi,
- synergii w sponsoringu, marketingu i reklamie,
- przyczyn braku wsparcia finansowego w Polskim Związku Badmintona,
- mechanizmu podpisywania umów z klubami sportowymi.
Komisja przyjęła informację.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw (druki nr 742 i 794).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu oraz 19 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 14 poprawek oraz odrzucenie wniosku i 2 poprawek. Wnioskodawcy wycofali 3 poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć dotyczą m.in. nałożenia na kluby sportowe, związki sportowe, spółki zarządzające ligami zawodowymi obowiązku przeciwdziałania przemocy psychicznej i dyskryminacji, zezwalania przedstawicielom środków masowego przekazu na utrwalanie dzięki urządzeń technicznych przebiegu walnego zgromadzenia członków i delegatów polskiego związku sportowego oraz zapewnienia transmisji audiowizualnej przebiegu wyborów w polskich związkach sportowych.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić dotyczą kadencji składów osobowych zarządów oraz organów kontroli wewnętrznej polskich związków sportowych kadencji następującej po kadencji trwającej w dniu zmiany statutu przez polski związek sportowy.
Sprawozdawca – poseł Apoloniusz Tajner (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.

Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ kontynuowała posiedzenie z dnia 8 listopada br. zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów z następującym porządkiem dziennym: „Informacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych w związku ze skandaliczną decyzją MKiDN o zaniechaniu przystosowania nabytego przez Polskę hotelu Schwanen do potrzeb Muzeum Polskiego w Rapperswil oraz wycofaniu się ze współprowadzenia tego muzeum”.
Komisja rozpatrzyła projekt dezyderatu zgłoszony przez posła Piotra Glińskiego (PiS).
Komisja w głosowaniu odrzuciła projekt dezyderatu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Jakub Wiśniewski.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Dariusza Szewczyka na stanowisko Konsula Generalnego RP w Ałmaty.
Komisja, na zamkniętej części posiedzenia, pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Marcina Nosala na stanowisko Konsula Generalnego RP w Irkucku.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Jakub Wiśniewski.

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej na temat umorzenia śledztwa w sprawie akcji „Wisła”.
Informację przedstawił dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu – prokurator Andrzej Pozorski.
Sąd Okręgowy w Warszawie (postanowienie z dnia 17 lipca 2024 r.), po rozpoznaniu zażaleń na postanowienie prokuratora Oddziałowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Rzeszowie o umorzeniu śledztwa w sprawie decyzji podjętej w 1947 r. przez centralne władze państwowe o przymusowym wysiedleniu ludności z terenów południowo-wschodniej Polski w ramach akcji „Wisła”, przekazał sprawę tej Komisji do dalszego prowadzenia. W uzasadnieniu sąd zakwestionował stanowisko prokuratora o umorzeniu śledztwa z powodu niewyczerpania znamion zbrodni komunistycznych i zbrodni przeciwko ludzkości. Nakazał kontynuacje śledztwa i dokonanie kompleksowej oceny stanu faktycznego sprawy.
Podczas dyskusji podkreślano brak możliwości dostępu do pełnego uzasadnienia sadu okręgowego w przedmiotowej sprawie. Wskazywano również na przymusową asymilację Łemków i Ukraińców i zbiorową odpowiedzialność oraz fatalne skutki społeczne jakie niosła za sobą akcja „Wisła”.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Klimatu i Środowiska odnośnie do stanowiska Lasów Państwowych w toczących się postępowaniach sądowych o zwrot nieruchomości (lasów) przejętych przez Skarb Państwa po wysiedleniach ludności łemkowskiej w ramach akcji „Wisła”.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała.
W październiku 2015 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a Ministerstwem Środowiska i Zjednoczeniem Łemków w Gorlicach, regulujące sposób rozliczania nakładów i wydawania lub wykupu przez Lasy Państwowe nieruchomości po zakończonych postępowaniach o własność. Porozumienie ma na celu wynagrodzenie krzywd, jakie doznała ludność łemkowska w wyniku procesów nacjonalizacji. Zostało ono zawarte z zamiarem przyjęcia do stosowania przez zainteresowane strony jednolitej procedury określającej przekazywanie osobom prywatnym nieruchomości leśnych położonych w lasach tzw. połemkowskich.
Aktualnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest zaangażowane w pośrednictwo w zakresie 10 spraw, w stosunku do których Zjednoczenie Łemków zadeklarowało wolę zbycia odzyskanych działek na rzecz nadleśnictw, o powierzchni łącznej ok. 60 ha (szacowana wartość ok 4 mln zł). Łączna skala dotychczas zakończonych lub zgłoszonych przed wojewodą i sądami powszechnymi roszczeń obejmuje blisko 5 tys. ha gruntów leśnych Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych o szacunkowej wartości ok. 400 mln zł. W perspektywie kilkunastoletniej powierzchnia ta jest realnie zagrożona utratą prawa własności Skarbu Państwa lub roszczeniami odszkodowawczymi. Aktualnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska jest analizowana propozycja zmiany zapisów porozumienia z dnia 12 października 2015 r., zaproponowana przez Lasy Państwowe.
Podczas dyskusji podkreślano kwestię niesprawiedliwości, jaka dotknęła Łemków w wyniku przesiedleń po II wojnie światowej. Zdaniem środowiska łemkowskiego nie ma woli politycznej na pozytywne dla Łemków uregulowanie powyższych kwestii.

Komisja Obrony Narodowej /OBN/ na zamkniętym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała dla Ministra Obrony Narodowej zmianę nr 2 Planu finansowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na 2024 r.

Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej /ODK/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła wnioski obrońcy Macieja Świrskiego:
- o wyłączenie posła Tomasza Treli (Lewica) z udziału w postępowaniu w sprawie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego.
- o wyłączenie przewodniczącego Komisji – posła Zdzisława Gawlika (KO) z udziału w postępowaniu w sprawie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności kontytucyjnej przed Trybunałem Stanu przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego.
Komisja w głosowaniu podjęła uchwały o odrzuceniu wniosków.

Komisja podjęła uchwały:
- w sprawie wezwania świadków do stawiennictwa się przed Komisją w wyznaczonym terminie i złożenia zeznań w postępowaniu dotyczącym wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu członka i przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego,
- w sprawie wystąpienia do organów władzy publicznej oraz organów osób prawnych o przedstawienie dokumentów będących w ich dyspozycji oraz zwrócenie się do Prokuratora Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności w postępowaniu dotyczącym wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu członka i przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego.

Na kolejnym, zamkniętym posiedzeniu Komisja przesłuchała: Michała Tomczyka, Michała Dumicza, Tomasza Sikorę oraz Martę Mitoraj, wezwanych w charakterze świadków w sprawie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu prezesa Narodowego Banku Polskiego – Adama Glapińskiego.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw bezpieczeństwa osób starszych.
Do składu podkomisji wybrano poseł Maję Nowak (Polska2050-TD).

Komisja ponownie rozpatrzyła informację Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat opieki wytchnieniowej dla osób opiekujących się osobami starszymi.
Informację przedstawił zastępca dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Andrzej Łosiewicz.
Głównym celem opieki wytchnieniowej jest odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami zaangażowanych na co dzień w sprawowanie opieki nad osobami niepełnosprawnymi, poprzez udzielenie im wsparcia w wykonywaniu codziennych obowiązków opiekuńczych i zapewnienie im w tym zakresie czasowego zastępstwa. Dzięki temu zyskują oni czas, który mogą wykorzystać zarówno na odpoczynek czy regenerację, jak i na załatwienie niezbędnych życiowych spraw.
Usługa opieki wytchnieniowej może również służyć zabezpieczeniu potrzeb osób z niepełnosprawnościami w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie mogą wykonywać swoich obowiązków.
Adresatami usługi są członkowie rodzin lub opiekunowie sprawujący bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością, a także osobami legitymującymi się orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym lub osobami posiadającymi orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym. Uzyskanie przedmiotowego wsparcia jest zatem determinowane faktem posiadania adekwatnego orzeczenia o niepełnosprawności, a nie wiekiem osób, wobec których świadczone są usługi opiekuńcze.
Usługa realizowana są w dwóch formach – w formie opieki wytchnieniowej świadczonej w ramach pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością (lub innym miejscu wskazanym przez osobę z niepełnosprawnością lub uczestnika programu) oraz w formie opieki wytchnieniowej, świadczonej w ramach pobytu całodobowego w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom z niepełnosprawnościami lub innym miejscu wskazanym przez osobę z niepełnosprawnością lub uczestnika programu.
Usługa realizowana jest nieprzerwalnie od 2019 roku w ramach rocznych edycji. Program „Opieka Wytchnieniowa” dla jednostek samorządu terytorialnego.
W roku 2025 realizacja usługi opieki wytchnieniowej będzie kontynuowana.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat realizacji programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością.
Informację przedstawił zastępca dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Andrzej Łosiewicz.
Usługi asystencji osobistej stanowią jedną z form wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnościami. Poprzez rozpowszechnianie usług asystencji osobistej znacząco zwiększa się szansa tych osób na prowadzenie bardziej niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia. Dlatego właśnie nadrzędnym celem usług asystencji osobistej powinno być dążenie do poprawy funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością w jej środowisku, zwiększenia możliwości zaspokajania jej potrzeb oraz włączenia jej w życie społeczne.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci w 2023 roku (druk nr 704).
Sprawozdanie przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska.
Program „Rodzina 500+” jest jednym z głównych elementów systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Polsce, skierowanym do wszystkich rodzin bez względu na osiągane dochody. Rodziny w trudniejszej sytuacji materialnej mogą dodatkowo skorzystać ze wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych, dostępnych dla rodzin spełniających kryteria dochodowe.
W 2023 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych złożono 5,3 mln wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego, które dotyczyły 8,1 mln dzieci. Przeciętna liczba dzieci uprawnionych do świadczeń w 2023 r. w ramach programu „Rodzina 500+” wyniosła 6,9 mln, w tym 51,4 tys. dzieci w pieczy zastępczej.
Analiza efektów programu na przestrzeni siedmiu lat (2016-2023) pokazuje, iż wprowadzenie świadczenia wychowawczego miało wyraźny wpływ na ograniczenie ubóstwa wśród dzieci.
Otrzymywanie świadczenie wychowawczego nie spowodowało zmniejszenia aktywności zawodowej kobiet w gospodarstwach domowych korzystających z tego świadczenia.
Od dnia 1 stycznia 2024 r. kwota świadczenia wychowawczego została podniesiona z 500 do 800 złotych.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 704.
Sprawozdawca – poseł Urszula Rusecka (PiS).

Komisja rozpatrzyła Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2023 r. (druk nr 731).
Sprawozdanie przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska.
Omówiona została dynamika zmian dotyczących systemu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. System ten obejmuje różne formy opieki: żłobki, kluby dziecięce, opiekuna dziennego oraz nianię.
Do rejestru żłobków i klubów dziecięcych mogą zostać wpisane tylko te żłobki i kluby dziecięce, które spełniają standardy określone w ustawie i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Podobnie do wykazu dziennych opiekunów mogą zostać wpisane jedynie osoby spełniające wymogi ustawy. Zadania z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech są zadaniem własnym gminy.
W roku 2023, podobnie jak w latach poprzednich, wzrosła liczba instytucji opieki nad małymi dziećmi. Oferowały łączenie 226,4 tys. miejsc, w tym 29,8 tys. miejsc na terenach wiejskich, podczas gdy w 2022 r. było to odpowiednio ok. 222 tys. i 29 tys. miejsc. Najwięcej miejsc opieki, bo ok. 86,5% wszystkich miejsc, oferowały, podobnie jak w latach ubiegłych, żłobki. Kluby dziecięce oferowały 7,8%, natomiast dzienni opiekunowie 5,7%.
Istotne znaczenie dla rozwoju i podwyższenia standardów tych form opieki ma program „Aktywny Maluch” 2022-2029. Jego celem jest zwiększenie dostępności terytorialnej i finansowej miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów dla wszystkich dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki. Poinformowano również, iż do końca grudnia 2023 r. powstało 677 nowych miejsc opieki dla dzieci do lat 3 z Ukrainy utworzonych przez gminy oraz 567 miejsc opieki utworzonych przez podmioty inne niż gmina.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 731.
Sprawozdawca – poseł Joanna Frydrych (KO).

Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Katarzyny Skórzyńskiej na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Belgii.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Piotra Świtalskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Indii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Demokratyczno-Socjalistycznej Republice Sri Lanki, Nepalu, Republice Malediwów, Ludowej Republice Bangladeszu, Królestwie Bhutanu, Islamskiej Republice Afganistanu.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Aleksandra Kropiwnickiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Islandii.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Michała Cygana na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Federalnej Republice Nigerii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Beninu, Republice Ghany, Republice Gwinei Równikowej, Republice Kamerunu, Republice Liberii, Republice Sierra Leone, Republice Togijskiej.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Andrzej Szejna.

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- skargi konstytucyjne, omówione łącznie ze względu na tożsamość przedmiotu kontroli, wszczynające postępowania w sprawach zawisłych przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 42/23 i SK 56/22,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 8/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 57/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 6/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 27/23.
Na reprezentanta Sejmu w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w powyższych sprawach wybrano poseł Barbarę Bartuś (PiS).

Komisja Zdrowia /ZDR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 803).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.
Projekt dotyczy wyeliminowania ograniczeń związanych z możliwością wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne, które przysługują bezpłatnie osobom do 18. albo po 65. roku życia poprzez rozszerzenie tych uprawnień na osoby posiadające uprawnienie do preskrypcji wynikającej wprost z wykonywania przez nią zawodu medycznego, o ile prawo to zapisano w przepisach regulujących zasady wykonywania tego zawodu, tj. na lekarzy i pielęgniarki niezależnie od faktu posiadania albo nieposiadania przez nich umowy z NFZ.
Komisja przyjęła poprawkę o charakterze redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Gelert (KO).
W posiedzeniu uczestniczył zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała poselski wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra Zdrowia – Izabeli Leszczyny (druk nr 808).
Uzasadnienie wniosku przedstawili: poseł Katarzyna Sójka (PiS) oraz poseł Janusz Cieszyński (PiS).
Wnioskodawcy zarzucają Ministrowi Zdrowia odpowiedzialność za pogarszającą się sytuację polskiego systemu opieki zdrowotnej, w tym m.in. proponowane zmniejszenie liczby oddziałów ginekologiczno-położniczych i pogorszenie dostępności opieki okołoporodowej; nieprzyznanie lub ograniczenie limitów przyjęć dla nowopowstałych kierunków medycznych; rezygnację z programu wsparcia produkcji polskich leków; ujemny bilans finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia; ograniczenia przyjęć lub wydłużony czas oczekiwania pacjentów na planowe zabiegi, programy lekowe czy dializy; brak dialogu społecznego ze środowiskami medycznymi; wątpliwy dobór kadr w Ministerstwie Zdrowia i podległych jednostkach; problemy z funkcjonowaniem Środowiskowych Centrów Zdrowia Psychicznego; skrócenie listy wskazań do rehabilitacji leczniczej oraz obawy szpitali o wypłacenie przez NFZ środków za nadwykonania za ostatni kwartał 2024 r.
Po wysłuchaniu wystąpienia minister zdrowia – Izabeli Leszczyny oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja negatywnie zaopiniowała wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec Minister Zdrowia.
Komisja upoważniła poseł Martę Golbik (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Sejmu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Urszula Demkow, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia – Filip Nowak oraz zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.

Komisje: Gospodarki i Rozwoju /GOR/ oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyły sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 760).
Projekt dotyczy doprecyzowania przepisów dotyczących wydawania, cofania i zmieniania zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego, wprowadzenia zamkniętego obiegu kaucji oraz zniesienia obowiązku zbierania w systemie opakowań po mleku i napojach mlecznych, a także wprowadzenia nie wcześniej niż od 1 października 2025 roku obowiązku przyjmowania przez sklepy szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeżeli w danym miejscu sprzedawane są takie napoje.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu sprawozdania podkomisji.
Sprawozdawca – poseł Gabriela Lenartowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.
Idź do oryginalnego materiału