INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 20 maja 2025 r.
nr 61/2025 (236)
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację na temat stanu prac nad implementacją przepisów NIS 2 i 5G Toolbox.
Informację przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji – Marcin Wysocki.
Przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniającej rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS2) zostaną wdrożone poprzez zmianę ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Projekt ustawy o zmianie ustawy krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów 8 kwietnia 2024 r. Do konsultacji publicznych projekt został skierowany 24 kwietnia ub.r. W ramach konsultacji uwagi zgłosiło 96 podmiotów oraz członkowie Rady Ministrów i inne organy centralne. Prace nad ich rozpatrzeniem i przygotowaniem nowej wersji projektu trwały do początku października 2024 r.
14 stycznia 2025 r. projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. 13 lutego 2025 r. projekt przyjął Komitet do Spraw Europejskich i rekomendował rozpatrzenie go wraz z protokołem rozbieżności przez Stały Komitet Rady Ministrów. 20 maja 2025 r. projekt uzyskał pozytywna opinię Komitetu Rady Ministrów do Spraw Bezpieczeństwa Narodowego. Rząd planuje zakończyć prace nad nowelizacją w pierwszej połowie bieżącego roku.
W dyskusji podkreślano znaczenie implementacji przepisu NIS 2 i Toolbox 5G. Posłowie dopytywali też o termin zakończenia przez rząd prac nad projektem nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat przypadków dezinformacji i ingerencji w tegoroczną prezydencką kampanię wyborczą w Polsce.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Paweł Olszewski oraz dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego – Radosław Nielek.
Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi osłonę informacyjną prezydenckiej kampanii wyborczej m.in. za pośrednictwem Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB). W jej ramach NASK prowadzi i rozwija serwis „Bezpieczne wybory”, gdzie można zgłaszać wszelkie treści dezinformujące i szkodliwe. Od początku 2025 r. NASK przygotował ponad 100 raportów i obsłużył prawie 19 tys. zgłoszeń treści oraz kont w mediach społecznościowych i portalach.
Główne tematy dezinformacji wyborczej obejmowały: wizerunek kandydata, popularność kandydata, integralność wyborów, obietnice wyborcze i teorie spiskowe. Największa uwaga NASK jest skierowana na te działania, których celem jest destabilizacja sytuacji w państwie i podważenie uczciwości procesu wyborczego. W tych przypadkach często poza działaniami dezinformacyjnymi pojawiają się fizyczne ataki np. DDoS.
NASK przeprowadziła także szkolenia dla komitetów wyborczych oraz placówek dyplomatycznych. Na bieżąco przeprowadzana jest analiza sieci pod kątem ewentualnych zewnętrznych wpływów oraz nielegalnych treści.
W Ministerstwie Cyfryzacji działa też Centrum Cyberbezpieczeństwa, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele CSIRT (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego) krajowych, sektorowych oraz przedstawiciele służb specjalnych. Powstał także Międzyresortowy Zespół do spraw zagranicznej ingerencji i manipulacji w środowisko informacyjne w Polsce, w którym zasiadają przedstawiciele służb specjalnych, NASK, Ministerstwa Cyfryzacji i resortów. Regularnie organizowane są spotkania z przedstawicielami platform społecznościowych.
Prowadząc osłonę informacyjną, NASK jako Państwowy Instytut Badawczy nie dysponuje specjalnymi uprawnieniami np. śledczymi. Korzysta z otwartych, powszechnie dostępnych źródeł. W przypadku zidentyfikowania zdarzenia, które może wpływać na przejrzystość procesu wyborczego czy siać dezinformację NASK zgłasza treści do publikującego, a w przypadku przestępstw, podejrzenia zagranicznego finansowania lub zaangażowania, zgłoszenie jest dokonywane do odpowiednich służb. W przypadku braku reakcji, sprawa jest zgłaszana do platform, na których wykryte zostały szkodliwe treści i dodatkowo informowana jest opinia publiczna.
Zgodnie z informacją NASK – 54% zgłoszeń do Mety w sprawie naruszeń jest odrzucana, Tik Tok odrzucił 21% zgłoszeń, natomiast w przypadku X liczba odrzuconych zgłoszeń sięga 89%.
W ramach swoich działań w czasie kampanii wyborczej NASK m.in. wychwycił działania polegające na stworzeniu 7 fałszywych domen organizacji ukraińskich, na których wspierano jednego z kandydatów na prezydenta, zgłoszono 150 profili na Tik Toku podszywających się pod kandydatów, wychwycono wysyłkę fałszywych sms-ów zachęcających do głosowania na jednego z kandydatów, podobnych do tych, które były stosowane w 2023 r. w kampanii parlamentarnej.
W czasie dyskusji poruszono kwestie m.in.: komunikatów NASK publikowanych po wykryciu możliwych nieprawidłowości dotyczących reklam publikowanych na dwóch profilach, w których promowany był jeden kandydat, a dwaj inni krytykowani. Dopytywano o rozbieżności w informacjach przekazywanych przez NASK i Metę w sprawie sposobu i trybu komunikacji między tymi organizacjami w związku z pojawieniem się tych reklam. Posłowie interesowali się także technicznymi możliwościami wykrycia autorów treści i podmiotów je finansujących.
Ponadto zwracano uwagę na zmiany w Kodeksie wyborczym z 2018 r. oraz anachroniczność ciszy wyborczej w świecie cyfrowych kampanii wyborczych.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym – Krzysztof Lorentz.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (druk nr 1240).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.
Projekt ma na celu wyeliminowanie zbyt formalnych wymagań dotyczących składania wniosku o przekazanie bezpłatnej próbki produktu leczniczego – osoba uprawniona do wystawiania recept będzie mogła kierować taki wniosek do przedstawiciela handlowego lub medycznego dzięki wiadomości e-mail.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 1242).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.
Projekt ma na celu obniżenie górnej granicy stosunkowej opłaty sądowej od pisma z 200 tys. zł do 100 tys. zł w sprawach o prawa majątkowe przy wartości przedmiotu sporu lub wartości przedmiotu zaskarżenia ponad 20 tys. zł.
Na wniosek ministra Arkadiusza Myrchy Komisja odłożyła rozpatrywanie ww. projektu do czasu przedstawienia przez rząd poprawki polegającej na doprecyzowaniu art. 2 dotyczącego przepisów przejściowych.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej (druk nr 907).
Projekt ma na celu poprawę sytuacji przedsiębiorców, a w obecnym stanie państwa nie są możliwe takie gruntowne zmiany, jak radykalne obniżenie podatków i innych danin publicznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, które wpłynęłyby na rozwój wszystkich przedsiębiorców i znacząco stymulowały wzrost nakładów inwestycyjnych. W ocenie wnioskodawców konieczne są jednak zmiany, które nie wywołując bezpośrednio znaczącego obniżenia dochodów podatkowych, dadzą impuls rozwojowy aktywnym przedsiębiorcom. Potrzebne jest także – mimo wielu już istniejących gwarancji swobody działalności gospodarczej – dalsze deregulowanie obowiązków przedsiębiorców oraz wprowadzanie ograniczeń w ingerencji w ich działalność przez organy państwowe, zwłaszcza wtedy, gdy wskutek skomplikowania systemu prawnego przedłużają się procedury kontrolne. Z tych względów celami ustawy są m.in.: wprowadzenie mechanizmów stymulujących wzrost nakładów inwestycyjnych poprzez rozszerzenie uprawnień do odpisów amortyzacyjnych, ograniczenie kręgu przedsiębiorców, których dotyczą obowiązki związane z cenami transferowymi oraz wprowadzenie ograniczeń dla organów administracji skarbowej wymuszających skracanie procedur kontrolnych dla zwiększenia bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców oraz wprowadzenie dodatkowych gwarancji bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Katarzyna Krok przedstawiła stanowisko Ministra Finansów o ww. projekcie, zawierające negatywna ocenę niektórych rozwiązań oraz stwierdziła, iż nad niektórymi zmianami, jak np. zmianami w ordynacji podatkowej, pracuje rząd i należy oczekiwać w tych kwestiach projektu rządowego.
Komisja przyjęła wniosek poseł Marii Małgorzaty Janyski (KO) o zwrócenie się do Komisji Finansów Publicznych o opinię w sprawie projektu zawartego w druku nr 907.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (druk nr 1247).
Senat zaproponował 35 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 31 poprawek i odrzucenie 4 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, dotyczyły m.in. zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych w zakresie wyłączenia z jej rygoru działania pożyczek dla samorządów terytorialnych.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, miały charakter redakcyjny.
Sprawozdawca – poseł Ryszard Petru (Polska2050-TD).
Komisja powołała Olafa Jędruszka na stałego doradcę Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister rozwoju i technologii – Krzysztof Paszyk oraz wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych – Przemysław Grosfeld.
Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzaniem centralnego systemu informacji rynku energii (druk nr 1209).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka.
Projekt dotyczy przesunięcia i określenia nowych terminów rozpoczęcia zadań za pośrednictwem centralnego systemu informacji rynku energii (CSIRE) w celu zapewnienia sprawnej obsługi uczestników detalicznego rynku energii elektrycznej, po uruchomieniu tego systemu.
Komisja przyjęła poprawki legislacyjne i doprecyzowujące oraz poprawki skracające termin na złożenie oświadczenia o przystąpienie do centralnego systemu rynku energii, a także usuwające wątpliwości interpretacyjne w ustawie o osłonach socjalnych dla pracowników sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyli: prezesa Zarządu Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. – Andrzej Janiszewski, prezes Zarządu PAK Górnictwo sp. z o.o. – Dariusz Szymczak oraz wiceprezes Zarządu spółki Zarządca Rozliczeń S.A. – Mariusz Niścioruk.
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się z informacją Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych o wynikach kontroli koordynowanej „Umorzenie należności cywilnoprawnych”.
Celem kontroli było sprawdzenie czy jednostki samorządu terytorialnego prowadziły postępowania w sprawie umorzenia należności cywilnoprawnych zgodnie z prawem, a w szczególności kontrolą objęto częstotliwość, wielkość, legalność korzystania z instytucji umorzenia poprzez wpływ na kondycję finansową jednostek samorządu terytorialnego.
Zagadnienie zbadano zarówno w jednostkach samorządu terytorialnego, jak również w samorządowych jednostkach organizacyjnych. Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., z uwzględnieniem zdarzeń wykraczających poza ten okres, istotnych dla kontrolowanej działalności. Kontrolę koordynowaną przeprowadziły w 2024 r. wszystkie regionalne izby obrachunkowe.
W wyniku przeprowadzonej kontroli koordynowanej ujawniono liczne nieprawidłowości na każdym etapie procesu udzielania ulg w postaci umarzania należności cywilnoprawnych, począwszy od prac nad projektem uchwały określającej zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, poprzez postępowania zmierzające do udzielenia ulg, aż do wywiązywania się z obowiązków informacyjnych.
Stwierdzone nieprawidłowości nie miały w poszczególnych kontrolowanych jednostkach charakteru systemowego, przy czym w jednostkowych przypadkach ich konsekwencją było znaczące uszczuplenie dochodów budżetowych. Jako najczęstszą przyczynę powstania nieprawidłowości należy wskazać przede wszystkim nieznajomość przepisów regulujących powyższą materię, jak i brak monitorowania zmian legislacyjnych.
Na podstawie wyników kontroli zostały sformułowane wnioski de lege ferenda. Jednym z nich jest wniosek o zainicjowanie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie udostępniania przez jednostki sektora finansów publicznych wykazu podmiotów spoza sektora finansów publicznych, którym ze środków publicznych została umorzona należność wobec jednostki sektora finansów publicznych poprzez doprecyzowanie zasad jego udostępniania oraz sporządzania.
W posiedzeniu uczestniczył przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych – Damian Grzelka.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/691 w odniesieniu do wsparcia pracowników stojących w obliczu nieuchronnego zwolnienia w przedsiębiorstwach będących w trakcie restrukturyzacji (COM(2025) 140 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
Komisja w trybie art. 8 ust. 2 rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (COM(2025) 122 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Wizja dla rolnictwa i żywności. Wspólne kształtowanie unijnego sektora rolnego i spożywczego, atrakcyjnego dla przyszłych pokoleń (COM(2025) 75 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu.
Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (26 maja 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.
Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska w stosunku do dokumentu COM(2025) 236.
Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych (27 maja 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.
Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentu o sygnaturze COM(2025) 87, natomiast w stosunku do dokumentu COM(2025) 136, Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska.
Komisja dokonała wyboru posła Łukasza Osmalaka (Polska2050-TD) na zastępcę przewodniczącego Komisji.
Komisja dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej.
Ze składu podkomisji odwołany został poseł Konrad Frysztak (KO), natomiast powołany został poseł Jacek Niedźwiedzki (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Bejda.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 190, 350 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; COM(2025) 159, 160, 167, 168, 169, 174, 175, 176, 177, 182, 183, 184 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 161, 162, 165, 171, 172, 178, 181, 185 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy rozpatrzyła informację o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów ds. rozwoju) w dniu 26 maja 2025 r.
Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu.
Komisja w trybie art. 11 ust. 1 ustawy przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności (22-23 maja 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2023) 217, 224, 232, 462, 516, 533, COM(2024) 531).
Komisja w trybie art. 7 ust 4 ustawy rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewnienia przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027 (COM(2025) 136 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowiska rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Marek Prawda.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ wysłuchała informacji Ministra Edukacji na temat funkcjonowania asystentury międzykulturowej i asystentury edukacji romskiej w szkole.
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Joanna Mucha.
Zgodnie z art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe od 1 września 2024 r. w szkole może być zatrudniony asystent międzykulturowy, który udziela osobom niebędącym obywatelami polskimi, podlegającym obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziała z ich rodzicami oraz ze szkołą.
Zawód asystenta międzykulturowego został wpisany do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Asystent międzykulturowy diagnozuje etapy szoku kulturowego, bariery adaptacji i integracji uczniów oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze. Ułatwia uczniom niebędącym obywatelami polskimi integrację w środowisku szkolnym. Wspomaga dyrektora szkoły w procesie organizacji współpracy z rodzicami ucznia cudzoziemskiego, a także ich włączaniu w społeczność szkolną. Wspiera spójne funkcjonowanie wielokulturowej społeczności szkolnej. Asystent międzykulturowy posiada status pracownika samorządowego. Jest pracownikiem niepedagogicznym, do którego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Według bazy danych systemu informacji oświatowej w IV kwartale 2024 r. zatrudnionych było 520 asystentów międzykulturowych. Maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia na cały etat jednego asystenta międzykulturowego przez rok stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategorii zaszeregowania dla tego stanowiska określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
W roku 2025 oraz kolejnych latach zadanie to będzie finansowane w ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. W ramach Programu będą realizowane 3 moduły, w tym moduły: „Asystent międzykulturowy” oraz „Doskonalenie kadr systemu oświaty”.
Na mocy Zarządzenia Ministra Edukacji z dnia 4 września 2024 r. powołano Zespół do spraw Integracji Edukacyjnej Dzieci będących Obywatelami Ukrainy, w jego ramach powstała grupa robocza do spraw asystentury międzykulturowej, której zadaniem jest wypracowanie rozwiązań dotyczących asystentury międzykulturowej w szkołach.
Asystent międzykulturowy zostanie zatrudniony oddzielnie dla uczniów i uczennic z Ukrainy i oddzielnie dla uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego. Zakłada się, iż jeden asystent międzykulturowy obejmuje wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy, w której mogą być uwzględnieni również uczniowie z niepełnosprawnością. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w danej szkole, dyrektor tej szkoły może zatrudnić asystenta międzykulturowego na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę.
Jeden asystent międzykulturowy obejmuje wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 10 uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego w danej szkole, asystent międzykulturowy zostanie zatrudniony na każdą rozpoczętą 10-osobową grupę.
Uczniowie pochodzenia romskiego mają ustawowo zagwarantowany dostęp do edukacji na równych prawach ze wszystkimi uczniami objętymi obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki. Uczniowie romscy uczęszczający do szkół publicznych uczą się w klasach i oddziałach razem ze swoimi nieromskimi rówieśnikami. W niektórych środowiskach romskich pojawiają się jednak problemy edukacyjne, wynikające m.in. z odmienności kulturowej Romów i ich przywiązania do tradycyjnego modelu wychowywania i opieki nad dziećmi. Jednym z ważnych powodów występowania niepowodzeń szkolnych, na co uwagę zwracają przedstawiciele społeczności romskiej, jest słaba znajomość języka polskiego wśród dzieci rozpoczynających naukę szkolną.
Ministerstwo Edukacji Narodowej od kilkudziesięciu lat współdziała z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji w realizacji modułu edukacyjnego wieloletnich programów rządowych na rzecz społeczności romskiej, w tej chwili jest to Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030.
W dyskusji poruszano m.in. tematy: pomocy psychologicznej dla asystentów w wyniku wypalenia zawodowego po 2-3 latach pracy, braku dostępu do programu Librus, potrzeby zatrudniania asystenta w przedszkolach, możliwości awansu i rozwoju kariery zawodowej asystentów.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu kontynuowała rozpatrzenie sprawy dotyczącej zdarzenia z dnia 17 marca 2025 r. przed Prokuraturą Okręgową w Warszawie z udziałem posła Jana Kanthaka (PiS) i posła Marka Suskiego (PiS).
Poseł Marek Suski przedstawił swoje stanowisko w sprawie.
Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy.
Komisja przystąpiła do rozpatrzenia sprawy dotyczącej zachowania posła Dariusza Mateckiego (PiS) w budynku „U” będącym w zarządzie Kancelarii Sejmu w dniu 31 stycznia 2025 r., stanowiącej podstawę wniosku Marszałka Sejmu RP z dnia 6 lutego 2025 r.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez posła Dariusza Mateckiego.
Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy.
Komisja przystąpiła do wyboru kandydata na stałego doradcę Komisji.
Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.
Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat sytuacji polskiej branży promowej – ocena skutków opóźnień w realizacji programu „Batory” dla modernizacji floty oraz analiza konkurencyjności polskich przewoźników na tle operatorów z innych państw regionu Morza Bałtyckiego.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka.
Polskie inwestycje w budowę promów na tle konkurencji są spóźnione o ok. 5 – 8 lat. Pierwsze duże i nowoczesne jednostki promowe zamówione przez konkurencję zaczęły wchodzić na obsługiwane linie promowe już od 2019 roku. Konkurencja, już od kilku lat zdobywa nowoczesnymi i tańszymi jednostkami udział w rynku i klientów. w tej chwili polscy operatorzy promowi dysponują 10 jednostkami na 3 liniach pomiędzy Polską a Szwecją.
Do 2011 roku obsługiwano 100% przewozów na linii Świnoujście – Południowa Szwecja, w tej chwili ten udział wynosi zaledwie 62% z tendencją spadkową. Zagraniczni armatorzy promowi (niemiecki TT-Line, szwedzki Stena Line, fiński Finnlines, duński DFDS Seaways) dysponują ponad 40 promami i przy posiadanych środkach finansowych i możliwościach technicznych mogą zdominować rynek przewozowy między Polska a Szwecją.
Realizacja projektu inwestycyjnego w ramach programu „Batory”, w tym budowy promu została negatywnie oceniona przez NIK. Od początku 2024 roku rząd opracował nową koncepcję projektu uwzgledniającą m.in. zmianę struktury finansowania oraz pozyskanie nowych źródeł finansowania. W Polsce zostaną wybudowane trzy promy przeznaczone do objęcia przez Unity Line Ltd (PŻM PP). Przewiduje się, iż pierwszy wybudowany prom zostanie przekazany w ramach umowy czarteru do Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. w IV kwartale 2025 r. Drugi prom zostanie oddany do żeglugi rok po pierwszym promie, natomiast trzeci dwa lata po pierwszym.
W celu wzmocnienia konkurencyjności na rynku przewozów promowych w dniu 16 maja br. polscy armatorzy podpisali List intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku. Powstała spółka POLSCA S.A. będzie dysponowała 10 promami i oferowała najgęstszą siatkę połączeń promowych do Skandynawii. Inicjatywa ta pozwoli łączyć doświadczenie i potencjał floty trzech największych polskich operatorów promowych (Polska Żegluga Morska P.P., EuroAfrica i Polska Żegluga Bałtycka S.A.) oraz ujednolicić standardy obsługi i prowadzić wspólne działania promocyjne i inwestycyjne.
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (druk nr 1248).
Senat zaproponował 8 poprawek. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu doprecyzowanie i dookreślenie przepisów.
Sprawozdawca – poseł Barbara Oliwiecka (Polska20250-TD).
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Juliusz Tetzlaff.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji na temat budowli ochronnych związanych z ochroną ludności – cele krajowe, organizacja procesu, planowane zmiany w przepisach, warunki techniczne, organizacja inwestycji oraz ich finansowanie.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Leśniakiewicz.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej wprowadzono kategoryzację obiektów zbiorowej ochrony na: budowle ochronne, dzielące się na schrony (hermetyczne) i ukrycia (niehermetyczne) oraz miejsca doraźnego schronienia (tymczasowe). Budowle ochronne są uznawane przez adekwatny organ ochrony ludności (wojewodę, starostę albo wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w drodze wyznaczenia (dla obiektu w posiadaniu danego organu, np. własność spółki samorządowej), porozumienia lub decyzji administracyjnej. Muszą spełniać warunki techniczne konieczne dla zapewnienia pełnienia funkcji obiektów zbiorowej ochrony. Miejsca doraźnego schronienia nie są wyznaczane w ww. trybie. Są one doraźnie organizowane w przypadku wystąpienia zagrożenia, tj. wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub w czasie wojny, o ile liczba schronów i ukryć jest niewystarczająca.
Poinformowano także o toczących się pracach legislacyjnych w rządzie, które dotyczą powyższych kwestii, m.in. w dniu 14 maja br. przekazano do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada dalsze rozszerzenie katalogu obiektów budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia m.in. przydomowych wolnostojących schronów czy przydomowych ukryć wraz z instalacjami i przyłączami. Prowadzone są także prace nad prowadzeniem ewidencji wszystkich obiektów ochronnych, a także nad wydaniem adekwatnych rozporządzeń do powyższej ustawy.
W dyskusji dopytywano o przygotowanie samorządów terytorialnych do ochrony ludności, stan bieżący dotychczasowych obiektów ochronnych, tempo realizacji założonych planów, zasady finansowania i czy planowane wydatki na lata 2025-2026 uwzględniają również kwestie budowy nowych budowli ochronnych. Dopytywano także o szczegóły współpracy z uczelniami technicznymi i ekspertami w tym zakresie.
Zwracano uwagę na obiekty sakralne i ich ewentualny potencjał jako kolejnych miejsc schronienia dla ludności, a także na wyzwania stojące przed administratorami nieruchomości w celu dostosowania miejsc doraźnego schronienia.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli na temat realizacji inwestycji drogowych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Informację przedstawił p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Maciej Brzosko.
Program Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz związków JST. Jego celem jest zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez JST. Program jest realizowany poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W przypadku budowy i modernizacji inwestycji drogowej, dofinansowanie z RFPŁ stanowi do 95% wartości inwestycji.
Okres objęty kontrolą obejmował lata 2021-2024 (I kwartał). Skontrolowano siedmiu zarządców dróg (Białowieża, Miedziana Góra, Kielce, Wałbrzych, Świebodzin, Opole, Łódź).
Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę na nieprawidłowy nadzór zarządców dróg nad realizacją postanowień umów, specyfikacji oraz dokumentacji projektowych realizowanych inwestycji zarówno na etapie ich przygotowania, jak i realizacji oraz odbioru. Skontrolowane inwestycje nie były realizowane w pełni rzetelnie, zgodny z obowiązującym prawem oraz postanowieniami zawartych umów. Stwierdzone nieprawidłowości mogą skutkować m.in. brakiem gwarancji trwałości i odpowiedniej jakości parametrów użytkowych zrealizowanych inwestycji drogowych oraz wpływać na bezpieczeństwo użytkowników tych dróg.
W dyskusji zwrócono uwagę na niesprawiedliwy podział środków w ramach programu. Wskazano na nieprzemyślane do końca inwestycje, brak odpowiedniego przygotowania (zastosowanie nieodpowiednich materiałów, co może skutkować przyspieszona degradacją wyremontowanych dróg), a także braki w dokumentach.
Posłów interesowało również czy w wyniku kontroli NIK skierowano zawiadomienia do prokuratury.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu w zakresie planów inwestycyjnych w najbliższym czasie.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz dyrektor Centralnego Ośrodka Sportu – Janusz Samel.
Celem Centralnego Ośrodka Sportu wspólnie z polskimi związkami sportowymi jest wspieranie sportowców w przygotowaniach olimpijskich, reprezentacyjnych jak i młodzieżowych, poprzez tworzenie jak najlepszych warunków dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe.
COS dysponuje 7 ośrodkami przygotowań olimpijskich z czego 6 posiada bazę noclegową. Wszystkie ośrodki są dostępne dla młodzieży uprawiającej sport wyczynowy w różnych dyscyplinach. Planowane inwestycje na najbliższe lata to m.in. remont konstrukcji dachu lodowiska sportowo-rekreacyjnego oraz sal konferencyjnych wraz z aneksami kuchennymi w COS Warszawa, budowa internatu sportowego oraz hangarów na sprzęt pływający na potrzeby polskich związków sportowych w COS Wałcz, budowa wielofunkcyjnego obiektu sportowego wraz z kompleksem boisk w COS Giżycko, przebudowa stadionu lekkoatletycznego w COS Zakopane.
Posłowie w dyskusji pytali m.in. o:
- wykorzystanie ośrodków COS przez związki sportowe,
- planowane inwestycje na najbliższe lata,
- przyczyny opóźnień w realizowanych inwestycjach,
- ofertę COS dla klubów sportowych,
- funkcjonowanie szkół mistrzostwa sportowego.
Komisja przyjęła informację na ww. temat.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Józefa Czapskiego (druk nr 1001).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W 2026 roku przypada 130. rocznica urodzin Józefa Czapskiego, wybitnego malarza, jednego z czołowych przedstawicieli środowiska „kapistów”, które odegrało kluczową rolę w polskiej sztuce dwudziestolecia międzywojennego.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjne oraz doprecyzowujące tekst uchwały.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Urszula Augustyn.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem powstania Polskiej Kolei (druk nr 1206).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Marek Biernacki (PSL-TD).
24 września 2026 r. minie 100 lat od momentu, gdy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Ignacy Mościcki podpisał rozporządzenie powołujące do życia przedsiębiorstwo „Polskie Koleje Państwowe”.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na zmianie tytułu projektu uchwały oraz doprecyzowujące jej tekst.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Biernacki.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Ignacego Daszyńskiego (druk nr 1217).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Anna Maria Żukowska (Lewica).
W roku 2026 przypadnie 160. rocznica urodzin i 90. rocznica śmierci Ignacego Daszyńskiego – premiera, marszałka Sejmu i jednego z Ojców Niepodległości.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjne oraz doprecyzowujące tekst uchwały.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Dorota Olko (Lewica).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Sergiusza Piaseckiego (druk nr 1219).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Joanna Lichocka (PiS).
W 2026 r. przypadnie 125. rocznica urodzin Sergiusza Piaseckiego, polskiego pisarza pochodzenia białoruskiego, publicysty politycznego, oficera polskiego wywiadu, żołnierza Armii Krajowej.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjne oraz doprecyzowujące tekst uchwały.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Joanna Lichocka.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ na zamkniętym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała dla Ministra Obrony Narodowej Sprawozdanie z realizacji Planu finansowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w 2024 r.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie stanu prac nad Zintegrowanym Planem Zarządzania Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska, brakiem współpracy z samorządami w tej kwestii oraz kłamliwego rocznego Raportu o stanie ochrony, Puszcza Białowieska, Polska wysłanego 31 stycznia 2025 r. przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska do Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawił poseł Dariusz Piontkowski (PiS).
Informację przedstawili: dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego – Marcin Stoczkiewicz oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, główny konserwator przyrody – Mikołaj Dorożała.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska kontynuuje prace nad przygotowaniem i przyjęciem Planu Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska zgodnie z wytycznymi Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz rekomendacjami Raportu z Misji Monitoringu Reaktywnego z 2018 roku. Zgodnie z ww. dokumentami projekt Planu Zarządzania Obiektem Światowego Dziedzictwa Puszcza Białowieska powinien zostać przesłany do Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO do recenzji i akceptacji. Po otrzymaniu pozytywnej opinii Centrum Światowego Dziedzictwa oraz IUCN, jako ciała doradczego, możliwe będzie przyjęcie Planu do realizacji.
W ramach przeprowadzonej dyskusji posłowie omówili m.in. podejmowane działania mające na celu ochronę Puszczy Białowieskiej, możliwość ograniczenia gospodarki łowieckiej w strefie trzeciej Puszczy Białowieskiej, powiększenie strefy trzeciej o fragmenty ze strefy czwartej oraz wysokość środków pochodzących z Funduszu Leśnego przeznaczonych na utrzymanie trzech nadleśnictw: Browsk, Hajnówka i Białowieża.
W posiedzeniu uczestniczyli: generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski oraz zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych do spraw Ochrony Zasobów Przyrodniczych – Bogdan Jaroszewicz.
Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informację Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na temat zjawiska ubóstwa wśród osób starszych z uwzględnieniem obszarów wiejskich.
Informację przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Badań Społecznych i Rynku Pracy Głównego Urzędu Statystycznego – Piotr Łysoń.
Przy szacowaniu zasięgów ubóstwa ekonomicznego, stosuje się trzy definicje ubóstwa i wynikające z nich granice ubóstwa.
Granica ubóstwa skrajnego, ustalana na podstawie minimum egzystencji szacowanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych dla 1-osobowego gospodarstwa pracowniczego. Minimum egzystencji uwzględnia jedynie te potrzeby, których zaspokojenie nie może być odłożone w czasie, a konsumpcja niższa od tego poziomu utrudnia przeżycie i stanowi zagrożenie dla rozwoju psychofizycznego człowieka.
Granica ubóstwa ustawowego, określona na poziomie kwot, które zgodnie z obowiązującą ustawą o pomocy społecznej uprawniają do ubiegania się o przyznanie świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej.
Relatywna granica ubóstwa, ustalona na poziomie 50% średnich wydatków ogółu gospodarstw domowych (obliczonych na podstawie wyników Badania budżetów gospodarstw domowych).
Na forum europejskim wskaźnik ubóstwa relatywnego opiera się nie o wydatki, ale o dochody. Wskaźnik zagrożenia ubóstwem definiowany jest jako odsetek osób z rocznym ekwiwalentnym dochodem do dyspozycji poniżej progu zagrożenia ubóstwem, który wynosi 60% krajowej mediany rocznych ekwiwalentnych dochodów do dyspozycji (uwzględniający transfery społeczne).
16,5% osób w wieku 65 lub więcej zamieszkujących Polskę w 2023 r. znalazło się w populacji osób zagrożonych ubóstwem relatywnym. Powoduje to, iż Polska znalazła się wśród 15 państw z wartością wskaźnika poniżej średniej w Unii Europejskiej (17%). Wśród państw o wskaźniku zagrożenia ubóstwem relatywnym dla seniorów (osób w wieku 65+) niższym niż w Polsce, znalazły się również niektóre kraje Europy Środkowej: Rumunia (15,4%), Węgry (15,2%), Czechy (14,3%) czy Słowacja (9,6%).
W 2023 r. w Polsce 18% osób w wieku 65 lat lub więcej było zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Polska jest jednym z 13 krajów, które osiągnęły w 2023 r. wartość tego wskaźnika poniżej średniej dla Unii Europejskiej (19,7%).
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła dyskusję nad propozycją inicjatywy uchwałodawczej w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Nowelizacja regulaminu Sejmu zakłada poszerzenie uprawnień Komisji do Spraw Służb Specjalnych, co umożliwi jej nie tylko zapoznawanie się z informacjami o funkcjonowaniu służb specjalnych, ale także aktywne wyjaśnianie stwierdzonych nieprawidłowości.
Ponadto projektowana zmiana dokonuje usunięcia usterki legislacyjnej w zakresie działalności Komisji Edukacji i Nauki polegającej na odwoływaniu się w załączniku do nieistniejących już kategorii podmiotów, tj. jednostek badawczo-rozwojowych, które zostały przekształcone w instytuty badawcze.
Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono poseł Katarzynę Stachowicz (KO).
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informację na temat realizacji priorytetów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii zielonego ładu oraz planów podpisania umowy UE – Mercosur.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Polska prezydencja w Radzie UE realizuje swoje priorytety w zakresie rolnictwa, koncentrując się na: bezpieczeństwie żywnościowym, poprawie konkurencyjności, zwiększeniu odporności na kryzysy, stabilizacji dochodów rolników, wzmocnieniu pozycji rolników w łańcuchu dostaw żywności. Założenia Europejskiego Zielonego Ładu są realizowane poprzez Wspólną Politykę Rolną, w ramach której istnieje szereg regulacji i mechanizmów wsparcia dedykowanych ochronie klimatu. Obejmuje ona normy i wymogi warunkowości i ekoschematy oraz interwencje rolno-środowiskowo-klimatyczne i inwestycje środowiskowe.
Po protestach rolniczych w 2024 r. przyjęto rozwiązania legislacyjne obejmujące uproszczenie procedur oraz ograniczenie liczby kontroli. Nie wyczerpały one katalogu oczekiwanych zmian. W związku z tym jednym z priorytetów polskiej prezydencji stało się kontynuowanie dyskusji w zakresie uproszczenia zielonej architektury.
W zakresie umowy Mercosur sytuacja pozostaje bez zmian od zakończenia negocjacji w grudniu 2024 r. KE kontynuuje prace nad opracowaniem skonsolidowanego tekstu umowy oraz przygotowuje formalny wniosek o jej zatwierdzenie przez Radę UE i Parlament Europejski. Zakończenie prac i skierowanie wniosku spodziewane jest nie wcześniej niż w drugiej połowie tego roku. Stanowisko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rolnej części umowy pozostaje przeciwne.
W dyskusji pytano m.in. jaka będzie sytuacja w handlu z Ukrainą po zakończeniu obecnej umowy 6 czerwca br., czy rząd dysponuje już tekstem umowy z krajami Mercosur, jak przebiega budowanie mniejszości blokującej przeciw tej umowie oraz o wypłaty środków z KPO.
Komisja odrzuciła informację.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ powołała: Jana Malickiego, Radosława Fiedlera, Mariana Staszewskiego, Marka Siwca oraz Elizę Zeidler na stałych doradców Komisji.
Komisje: Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ oraz do Spraw Deregulacji /DER/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1241).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
Projekt dotyczy wprowadzenia nowych usług w aplikacji mObywatel, które umożliwią obywatelom jeszcze szersze korzystanie z usług mobilnych w ramach tej aplikacji, m.in. poprzez wprowadzenie usługi mStłuczka, funkcji wirtualnego asystenta, która będzie oparta na modelu sztucznej inteligencji, wprowadzenie możliwości udostępniania w aplikacji mObywatel wydawanych nauczycielom mLegitymacji, dokonanie cyfryzacji legitymacji szkolnych oraz stworzenie narzędzia, które umożliwi podpisywanie w aplikacji dokumentów elektronicznie podpisem osobistym, a także wprowadzenie możliwości załatwienia sprawy urzędowej w aplikacji mObywatel, poprzez złożenie podpisanego wniosku lub dokumentu.
Komisje przyjęły poprawki polegające m.in. na: ujednoliceniu danych przekazywanych w celu wydania mLegitymacji dla ucznia i nauczyciela, doprecyzowaniu odesłania dotyczącego zakresu danych gromadzonych i przetwarzanych w systemie informacji oświatowej, a także urzeczywistnieniu terminów wejścia w życie proponowanych rozwiązań.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
Komisja Nadzwyczajna do spraw ochrony zwierząt /NOZ/ powołała Agnieszkę Gruszczyńską na stałego doradcę Komisji.
Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ przystąpiła do rozpatrywania komisyjnych projektów ustaw o zmianie ustawy − Kodeks karny wykonawczy (druki nr 1109 i 1110).
Projekt z druku nr 1109 dotyczy dodania w art. 217c paragrafu 2a, którego celem jest zapewnienie osobie tymczasowo aresztowanej pełnej realizacji prawa do obrony, w tym zniesienia barier o charakterze techniczno-organizacyjnym, w aspekcie realizacji prawa do porozumiewania się z obrońcą za pośrednictwem aparatu telefonicznego.
Projekt z druku nr 1110 dotyczy dodania w art. 215 paragrafu 3, którego celem jest zapewnienie osobie tymczasowo aresztowanej pełnej realizacji prawa do obrony, w tym zniesienia barier o charakterze techniczno-organizacyjnym, w aspekcie realizacji prawa do porozumiewania się z obrońcą podczas nieobecności innych osób.
Komisja w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów.
W dyskusji zwracając uwagę na potrzebę modyfikacji projektów, w szczególności przez ujednolicenie i doprecyzowanie użytych w proponowanych przepisach sformułowań oraz wprowadzenie obowiązku doręczania z urzędu zarządzenia o zgodzie na widzenia wielokrotne także obrońcy tymczasowo aresztowanego.
Wnioskodawca zapowiedział złożenie stosownych poprawek na dalszym etapie prac legislacyjnych.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.