INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 20 marca 2025 r.
nr 35/2025 (210)
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ dokonała zmian w składzie osobowym podkomisji stałej do spraw sztucznej inteligencji i przejrzystości algorytmów.
Do składu osobowego podkomisji powołano poseł Annę Sobolak (KO).
Komisja rozpatrzyła informację na temat technologii Blockchain – szans, zagrożeń oraz stanu prawnego.
Informację przedstawił zastępca dyrektora ds. cyberbezpieczeństwa i innowacji w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowym Instytucie Badawczym – Adam Marczyński oraz ekspert ds. blockchain i rozwoju technologii cyfrowych w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowym Instytucie Badawczym – Piotr Rutkowski.
Przedstawiony został rys historyczny zaangażowania administracji publicznej w technologie Blockchain, od utworzenia grupy roboczej w Ministerstwie Cyfryzacji w 2015 roku do dnia dzisiejszego. Ze względu na adekwatność Ministra Cyfryzacji, działania wokół technologii Blockchain skupione były na wykorzystaniu tej technologii w administracji publicznej, a nie w sektorze finansowym. Działania podejmowane przez Ministerstwo Cyfryzacji skupiały się głównie na wykorzystaniu technologii w procesie weryfikacji dokumentów oraz danych. Przykładami takich działań są projekty mające na celu: weryfikację uprawnień zawodowych i dyplomów uczelni wyższych, wykorzystanie w systemie zabezpieczeń społecznych przy weryfikacji europejskich kart ubezpieczenia zdrowotnego oraz harmonizacji rejestrów przedsiębiorstw.
Ważnym elementem polskich działań w technologii Blockchain jest także udział w europejskiej sieci blockchain EBSI, której zasoby zostały przejęte w maju 2024 roku przez organizację European EDIC utworzoną decyzją Komisji Europejskiej. W trakcie tworzenia są: zespół mający zbadać wykorzystanie technologii w cyberbezpieczeństwie oraz centrum kompetencji EBSI mające pomóc w wykorzystaniu możliwości EBSI sektorowi prywatnemu.
Podczas dyskusji omówiono kwestię wykorzystania technologii w zakresie: monitorowania łańcuchów dostaw, notariatu oraz funkcjonowania infrastruktury krytycznej. Zwracano uwagę na znaczenie zagadnień wykorzystania technologii Blockchain, w tym także w sektorze finansowym, m.in. w związku ze zmianą sytuacji w stosunkach transatlantyckich.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ obradująca pod przewodnictwem wicemarszałek Sejmu – poseł Moniki Wielichowskiej (KO) dokonała wyboru prezydium.
Na przewodniczącego Komisji wybrano posła Ryszarda Petru (Polska2050-TD).
Komisja wobec braku sprzeciwu przyjęła propozycję ustalenia liczby zastępców przewodniczącego Komisji na 3.
Zastępcami przewodniczącego zostali wybrani posłowie: Waldemar Sługocki (KO) oraz Jacek Tomczak (PSL-TD).
Skład prezydium zostanie uzupełniony na jednym z najbliższych posiedzeń.
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat regulacji Unii Europejskiej dotyczących CSAM (materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dzieci, ang. child sexual abuse materials).
Materiały związane z rozpatrywaną informacją przedstawili: niezależna ekspert – Katarzyna Staciwa (prezentacja pt. „Wykorzystywanie seksualne dzieci w cyberprzestrzeni – skala i zasięg zjawiska, rola i zadania dostawców usług”), zastępca przewodniczącej Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Joanna Napierała (prezentacja pt. „CSAM – aspekt karnoprawny na podstawie akt sądowych”), członek Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Konrad Ciesiołkiewicz (prezentacja pt. „W pułapce przemocy”) oraz przedstawicielka Poradni Dziecko w Sieci oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – Magdalena Witecka (prezentacja pt. „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online”).
Ponadto, głos zabrał przedstawiciel Komisji Europejskiej – Antonio Labrador Jimenez. Przedstawił wnioski Komisji Europejskiej dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające przepisy mające na celu zapobieganie niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczanie (rozporządzenie CSAM) oraz sposób w jaki wpisuje się ono w strategię UE na rzecz skuteczniejszej walki z wykorzystywaniem seksualnym dzieci. Następnie przedstawicielka organizacji przeciwdziałającej wykorzystaniu seksualnemu dzieci ECPAT – Salla Huikuri omówiła zagadnienie: ochrona dzieci vs. technologie – punkt widzenia społeczeństwa obywatelskiego. Jako ostatni, głos zabrał ekspert – John Carr, który odniósł się do brytyjskiego doświadczenia w zakresie funkcjonowania ustawy o bezpieczeństwie online jako obszaru starcia między kolejnymi rządami Wielkiej Brytanii, a firmami technologicznymi.
Informację na temat regulacji Unii Europejskiej dotyczących CSAM przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Michał Gramatyka.
Ponad dwa lata temu Komisja Europejska zaproponowała projekt regulacji, którego zadaniem było zharmonizowanie działań państw UE w walce z materiałami przedstawiającymi seksualne wykorzystanie dzieci tak, aby skuteczniej przeciwstawiać się temu zjawisku. Cele regulacji były i są dobre, jednak zaproponowane mechanizmy wspólnych działań budziły wątpliwości wielu państw członkowskich UE, również Polski. Największe kontrowersje dotyczyły tego, czy skuteczne sposoby walki z CSAM będą naruszać prywatność użytkowników internetu, którzy nie tworzą, nie posiadają i nie wymieniają treści o charakterze niezgodnym z prawem i krzywdzącym dzieci. Realizacji mechanizmu zaproponowanego przez Komisję Europejską miały służyć tzw. nakazy wykrywania, które miałyby być wykonywane przez dostawców usług, np. przez platformy internetowe, operatorów komunikatorów itp. Zwrócono uwagę, iż realizacja nakazów wykrywania musiałaby się odbywać poprzez masowe skanowanie przez usługodawców całej korespondencji, którą wymieniamy, bez względu na to, czy jesteśmy podejrzani o posiadanie i wysyłanie CSAM czy nie. Obecnie, w okresie prezydencji w Radzie UE, Polska chce zaproponować rozwiązania kompromisowe, które pomogą ograniczać CSAM przy jednoczesnym uwzględnieniu obaw związanych z ochroną prywatności i cyberbezpieczeństwem. Wypracowane ramy prawne powinny oferować co najmniej taki sam poziom ochrony dzieci w internecie, jak system tymczasowy.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 136 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-155-X-290/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy uchwałodawczej, mającej na celu zmianę art. 136 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej poprzez nadanie mu następującej treści:
„Art. 136
W sprawach, o których mowa w art. 132-135, poseł może ustanowić obrońcę spośród posłów, adwokatów lub radców prawnych”.
W ocenie podmiotu wnoszącego petycję w polskim porządku prawnym ugruntowanym standardem jest, iż w postępowaniach dyscyplinarnych i immunitetowych obrońcą może być inny przedstawiciel danego zawodu, adwokat albo radca prawny. Art. 136 regulaminu Sejmu w obecnym brzmieniu jest prawdopodobnie jedyną polską regulacją wyłączającą możliwość udziału adwokata lub radcy prawnego w roli obrońcy w sprawach dyscyplinarnych lub immunitetowych. Autor petycji uważa, iż obecne rozwiązanie jest wątpliwe w świetle art. 42 ust. 2 Konstytucji, w szczególności w zakresie postępowań immunitetowych.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych do ewentualnego wykorzystania w jej pracach.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (BKSP-155-X-300/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Zawarty w petycji wniosek dotyczy zmiany ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi polegającej na:
1) upoważnieniu referendarzy sądowych do wydawania postanowień w sprawie odrzucenia skargi z przyczyn określonych w art. 58 § 1 p.p.s.a.;
2) upoważnieniu referendarzy sądowych do wydawania postanowień w sprawie odrzucenia skargi kasacyjnej z przyczyn określonych w art. 178 p.p.s.a.;
3) uregulowaniu, iż na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym skargi, których przedmiotem jest bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania, wojewódzkie sądy administracyjne jako sądy pierwszej instancji rozpoznają w składzie jednego sędziego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie dodatku motywacyjnego dla pracowników realizujących zadania określone w niektórych ustawach (BKSP-155-X-317/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W przedmiotowej petycji zwrócono się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej „w zakresie uchwalenia ustawy o dodatku motywacyjnym w wysokości 1000 zł brutto, przysługującego od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. dla pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń i potwierdzania uprawnień, w tym pracowników realizujących działania o charakterze obsługowym, administracyjnym, służącym zapewnieniu odpowiednich warunków do realizacji działań z określonych ustaw tj. na podstawie:
1) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
2) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
3) ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym;
4) ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw;
5) ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu;
6) ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego;
7) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska - w zakresie wydawania zaświadczeń, o których mowa w art. 411 ustęp 10g- 10s tejże;
8) ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r o Karcie Dużej Rodziny;
9) ustawy z dnia 27 sierpnia w 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - w zakresie orzekania o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, a także w zakresie obsługi przez powiat zadań związanych z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
10) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
11) ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych;
12) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
pod warunkiem, iż pracownik ten nie jest uprawniony do dodatku motywacyjnego, o którym mowa w Uchwale Nr 62 Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu «Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024-2027» lub Uchwale Nr 63 Rady Ministrów z dnia 19 czerwca w 2024 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu «Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027»”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 151 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (BKSP-155-X-328/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany w prawie w postaci nowelizacji art. 151 Kodeksu karnego poprzez nadanie temu przepisowi nowego brzmienia: „Kto namową, przez udzielenie pomocy, groźbę bezprawną, manipulacje lub prowokacje doprowadza człowieka do targnięcia się na własne życie, chcąc tego albo przewidując taką możliwość i godząc się na nią, podlega karze więzienia od 3 miesięcy do lat 5”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (BKSP-155-X-338/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do nowelizacji ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Autor domaga się wprowadzenia możliwości pośmiertnego nadania odznaki „Zasłużony Dawca Przeszczepu” zmarłemu, od którego przynajmniej jeden narząd został pobrany celem przeszczepienia, a także wprowadzenia możliwości przekazania rodzinie zmarłego dawcy tabliczki na nagrobek dla upamiętnienia ich bliskiego, a to na wniosek uprawnionych osób, tj. małżonka, zstępnego, wstępnego, rodzeństwa, przedstawiciela ustawowego lub opiekuna.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Zdrowia.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (BKSP-155-X-305/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska 2050-TD).
W petycji nr BKSP-155-X-305/24 postuluje się dokonanie nowelizacji art. 24 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy polegającej na uchyleniu ust. 3-7. Ponadto, petycja zawiera propozycję dodania do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy art. 24a i 24b o następującej treści: art. 24a. „Legitymacja służbowa inspektora pracy stanowi pełnomocnictwo o jakim mowa w art 12 ust. 1 Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu, przyjętej w Genewie dnia 11 lipca 1947 r.”; art. 24b. „Do kontroli przedsiębiorcy prowadzonej przez organy Państwowej Inspekcji Pracy nie stosuje się postanowień art. 49 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem głównego inspektora pracy – Marcina Staneckiego podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Marszałka Sejmu z prośbą o przygotowanie przez Radę Ochrony Pracy opinii odnośnie do żądań będących przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 10 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (BKSP-155-X-325/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji nr BKSP-155-X-325/24 jest żądanie zmiany art. 10 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
W aktualnym stanie prawnym art. 10 ust. 10 ustawy brzmi: „Organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach mogą nakazać zmianę organizacji ruchu ze względu na istotny interes ogólnospołeczny lub konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego”. W petycji postuluje się, aby nadać temu przepisowi następującą treść: „Organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach mogą nakazać zmianę organizacji ruchu ze względu na istotny interes ogólnospołeczny lub konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego lub w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Infrastruktury.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 145 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-327/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, polegającą na zastąpieniu w art. 145 § 1 Kodeksu wyborczego nazwy „Sąd Najwyższy” nazwą „Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie” oraz nadaniu art. 145 § 4 Kodeksu wyborczego następującego brzmienia: „Od orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego”.
W uzasadnieniu petycji podkreślono, iż Państwowa Komisja Wyborcza jest organem administracji publicznej i w myśl art. 184 Konstytucji kontrolę jej działalności powinny sprawować sądy administracyjne.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Państwowej Komisji Wyborczej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie konsultacji z mieszkańcami gminy oraz budżetu obywatelskiego (BKSP-155-X-335/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Komisja postanowiła zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach pozostawić petycję bez rozpatrzenia, ponieważ jej treść powtarza żądanie zawarte w petycji nr BKSP-155-X-279/24.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie budżetu obywatelskiego (BKSP-155-X-340/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy nowelizacji treści art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Proponowane zmiany miałyby zmierzać do:
1) umożliwienia wyodrębnienia części środków składających się na kwotę budżetu obywatelskiego na pulę przeznaczoną na realizację tzw. zielonego budżetu obywatelskiego;
2) stworzenia podstawy prawnej do stanowienia w treści uchwał organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego dotyczących zasad i trybu realizacji budżetu obywatelskiego w danej gminie o stosowaniu przez organ tzw. cenników urzędowych;
3) wyraźnego zakreślenia okresu trwałości projektu zrealizowanego w ramach budżetu obywatelskiego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na:
- dezyderat nr 43 w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy w zakresie liczby mandatów oraz granic okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu i Senatu;
- dezyderat nr 52 w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.
Komisja uznała, iż udzielone odpowiedzi wyczerpują w całości pytania zawarte w dezyderatach i podjęła decyzję o ich przyjęciu. Komisja podjęła decyzję o przekazaniu petycji nr BKSP-155-X-8/23 oraz BKSP-155-X-86/24, w związku z którymi uchwalone zostały dezyderaty, do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa wyborczego Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach – do wykorzystania w jej pracach.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Środki zostaną przeznaczone na uzupełnienie przez stronę polską powiększonego wkładu w infrastrukturę związaną z realizacją inwestycji pn.: „Budowa Ośrodka Badań Antyprotonami i Jonami w Europie (FAIR – Facility for Antiproton and Ion Research)”. Zadanie będzie realizowane w ramach części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na 2025 rok.
Zmiany mają na celu zapewnienie środków na realizację zadań, o których mowa w art. 7a ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, przez wojewódzkie urzędy pracy.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska.
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym (CANARD) w Polsce oraz przeprowadziła dyskusję na temat taryfikatora mandatów dla kierowców – skuteczność kar finansowych i punktów karnych, ocena zasadności ich wysokości.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec, p.o. zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego – Marek Konkolewski oraz dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – Andrzej Kolasa.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (CANARD) to system, który służy ujawnianiu naruszenia przepisów w zakresie przekraczania przez kierowców ustalonych limitów prędkości oraz niestosowania się do sygnalizacji świetlnej. Celem działania CANARD jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym prowadzony jest przy pomocy: urządzeń stacjonarnych, odcinkowego pomiaru prędkości, monitoringu przejazdu na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym oraz urządzeń mobilnych.
W 2024 roku rozpoczęto realizację projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”. Projekt zakłada poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie liczby urządzeń rejestrujących wykroczenia. Podkreślono, iż niezbędne jest wprowadzenie zamian legislacyjnych ułatwiających wykorzystanie możliwości CANARD.
Komisja przeprowadziła dyskusję na temat taryfikatora mandatów dla kierowców – skuteczność kar finansowych i punktów karnych, ocena zasadności ich wysokości.
Wstępną informację w tym zakresie przedstawiła dyrektor Departamentu Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Agata Furgała.
Stwierdzono, iż istnieje potrzeba weryfikacji wysokości mandatów i dostrzeżono w tym zakresie zasadność nowelizacji rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. Propozycje zmian prawnych poddano pod ocenę zasadności Ministrowi Sprawiedliwości.
W dyskusji podkreślano potrzebę zwiększania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pytano o ramowy harmonogram ustawy fotoradorowej, o skuteczność egzekwowania wykroczeń wobec cudzoziemców oraz o porównanie efektywności odcinkowych pomiarów prędkości w stosunku do tradycyjnych fotoradarów. Pytano także o planowe zmiany w taryfikatorach mandatów dla kierowców.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat realizacji programów Aktywna Szkoła i Aktywny Weekend w 2024 r. oraz planów na 2025 r.
Informację przedstawili sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz koordynator merytoryczny programu Aktywna Szkoła – Radosław Sarnecki.
Program Aktywna Szkoła, finansowany z budżetu państwa, jest istotnym elementem resortowej oferty aktywizacyjnej, stanowiąc narzędzie prewencyjne w odniesieniu do zidentyfikowanych deficytów społecznych bezpośrednio związanych z aktywnością fizyczną (w szczególności z jej brakiem). Program otwiera się na lokalne społeczności, wspierając działania animacyjne na samorządowych i innych obiektach sportowych. W ramach programu prowadzone są również systematyczne działania sportowe realizowane w środowisku szkolnym.
Program realizuje Ogólnopolski Operator (Fundacja Orły Sportu), którego główne zadania to rekrutacja (przy współpracy z samorządami oraz szkołami) osób prowadzących zajęcia sportowe oraz kontrola i nadzór na prawidłową realizacją programu.
Program zakładał realizację 3 zadań. Pierwsze z nich nosi nazwę Aktywny Weekend. Głównym jego założeniem było udostepnienie w soboty i niedziele, z wyłączeniem dni świątecznych, szkolnej infrastruktury sportowej wykorzystywanej do realizacji zajęć sportowych. Wsparciem finansowym obejmowano zajęcia sportowe prowadzone na szkolnych obiektach sportowych szkół publicznych.
Drugie z zadań to Aktywny Orlik – animacje życia sportowego na orlikach i innych obiektach. Głównym założeniem realizacji tego zadania było udostępnienie infrastruktury wykorzystywanej do realizacji ogólnodostępnych aktywności sportowych. Wsparciem finansowym objęto „animacje” sportowe dostępne przez 7 dni w tygodniu, z wyłączeniem dni świątecznych.
Trzecie z zadań to Aktywny do Kwadratu – organizacja pozaszkolnych interdyscyplinarnych zajęć sportowych. Zadanie stanowiło narzędzie stymulujące podejmowanie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, którą implementowano w różnorodnych formach. Warunkiem realizacji zadania było zapewnienie przez jednostkę samorządu terytorialnego odpowiedniego miejsca organizacji zajęć sportowych oraz sprzętu sportowego niezbędnego do prowadzenia zajęć.
Do głównych założeń programowych na 2025 rok należy zaliczyć m.in.:
- prowadzenie działań aktywizacyjnych na terenie obiektów sportowych – Aktywny AS,
- prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – Aktywny do Kwadratu,
- prowadzenie działań aktywizacyjnych na terenie obiektów sportowych (orlikach i innych obiektach sportowych),
- prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Podczas dyskusji podnoszono kwestie m.in.:
- mechanizmów kontroli realizacji programów,
- zacieśnienia współpracy z polskimi związkami sportowymi w zakresie realizacji programów,
- zmiany stawek płacowych dla koordynatorów pracujących na orlikach,
- możliwości realizacji programu piłki manualnej na orlikach,
- rozpoczęcia realizowania programu „Z Orlików na stadiony”,
- liczby odrzuconych wniosków szkół aplikujących do Programu „Aktywna Szkoła”.
Komisja przyjęła informację na ww. temat.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ rozpatrzyła informację na temat realizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk.
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka realizowana jest od 2008 r. Do 14 lipca 2019 r. o Kartę Polaka ubiegać się mogli jedynie obywatele (i posiadacze statusu bezpaństwowca) państw powstałych po rozpadzie ZSRR. Od 2019 r. wniosek mogą złożyć obywatele wszystkich państw świata oraz wszystkie osoby posiadające status bezpaństwowca.
Od początku obowiązywania ustawy do końca 2024 r. przyjęto łącznie 412 668 wniosków o wydanie karty.
Komisja rozpatrzyła informację na temat realizacji ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk.
Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji określa zasady nabywania obywatelstwa polskiego w drodze repatriacji, prawa repatrianta, a także zasady i tryb udzielania pomocy repatriantom i członkom ich rodzin. Do repatriacji uprawnione są osoby polskiego pochodzenia, które przed 1 stycznia 2001 r. zamieszkiwały na stałe na terytorium obecnych: Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej. Warunkiem wjazdu do Polski w ramach repatriacji jest uzyskanie przez osobę zainteresowaną wizy krajowej w celu repatriacji.
Łącznie, w latach 2001-2024 wydano 9 829 wiz krajowych w celu repatriacji oraz 596 wiz w celu osiedlenia się dla członka najbliższej rodziny repatrianta.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła:
- poselski projekt uchwały w sprawie poparcia dla rezolucji Parlamentu Europejskiego dotyczącej białej księgi o przyszłości europejskiej obrony (druk nr 1105),
- poselski projekt uchwały w sprawie obrony polskiej suwerenności (druk nr 1121).
Uzasadnienie projektu z druku nr 1105 przedstawił poseł Paweł Kowal (KO).
W projekcie Sejm RP, kierując się troską o bezpieczeństwo Polski wyraża pełne poparcie dla rozwiązań zawartych w rezolucji Parlamentu Europejskiego, przyjętej w dniu 12 marca 2025 r. w sprawie białej księgi dotyczącej przyszłości europejskiej obrony.
Uzasadnienie projektu z druku nr 1121 przedstawił poseł Marcin Ociepa (PiS).
W projekcie Sejm RP wyraża stanowczy sprzeciw w sprawie białej księgi dotyczącej przyszłości europejskiej obrony.
Komisja, w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów uchwał. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 1105.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na: modyfikacji tytułu projektu uchwały oraz podkreśleniu w jego treści konieczności zwiększenia zaangażowania i roli państw europejskich w ramach struktury obronnej NATO.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Paweł Suski (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Bejda.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informację na temat monitorowania stanu zdrowia rolników i zagrożeń wynikających z kontaktu z pestycydami stosowanymi w trakcie prac rolniczych.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak.
W informacji Ministerstwa Zdrowia podano, iż zagrożenia związane z kontaktem z pestycydami dotyczą ich wpływu na środowisko, czyli na powietrze, glebę, wodę i organizmy tam bytujące, co przekłada się na zanieczyszczenie żywności, powietrza i wody. Ma to swoje konsekwencje w postaci chorób przewlekłych, które swoją przyczynę mają w nadmiernej ekspozycji na pestycydy. W przypadku grupy zawodowej jaką są rolnicy indywidualni problem jest trudniejszy, gdyż nie podlegają oni przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy. Dlatego niezwykle istotne są regulacje dotyczące kryteriów zdrowotnych i zasad użytkowania pestycydów. Zatwierdzanie pestycydów w UE odbywa się dwuetapowo. Na pierwszym etapie są zatwierdzane na poziomie europejskim, na drugim są certyfikowane na poziomie krajowym. W UE przyjęte są zasady certyfikowania i stosowania pestycydów takie jak: minimalizacja ryzyka przez stosowanie pestycydów o niższej toksyczności, wzmożona kontrola ich dystrybucji i stosowania, prowadzenie intensywnych szkoleń rolników jak i stosowanie atestowanych urządzeń do ich dawkowania.
Zasady stosowania w Polsce pestycydów określa ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Zgodnie jej przepisami każdy profesjonalny użytkownik pestycydów musi ukończyć szkolenie podstawowe w zakresie ich wykorzystywania i odnawiać to szkolenie co 5 lat. Zasady szkoleń są określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponadto podstawowym źródłem informacji o pestycydach jest etykieta umieszczona na opakowaniu. Zawiera ona szczegółowe informacje dotyczące wymaganych środków ostrożności, których przestrzeganie zapewnia, iż zastosowany środek nie będzie miał negatywnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko.
Podczas dyskusji podkreślono, iż pestycydy najbardziej szkodliwe powinny być zakazane ale przedsiębiorstwa je produkujące skutecznie się przed tym bronią. Zadano również pytanie, jaki jest udział konkretnych pestycydów w powodowaniu konkretnych chorób. W odpowiedzi poinformowano, iż nie można przypisać udziału danego pestycydu w konkretnej chorobie, gdyż różne i wieloaspektowe są przyczyny pojawiania się chorób. Można jednie określić ogólne informacje, iż dany środek przyczynia się do zwiększania ryzyka zapadalności na dane choroby, ale nie można już określić konkretnego jego udziału.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przystąpiła do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (druk 993).
Projekt dotyczy zniesienia jednej z jednostek organizacyjnych formacji funkcjonujących w jej strukturze – Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej. Projekt zakłada, iż zobowiązania Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej oraz jego wydziałów zamiejscowych zostaną przeniesione na Centralny Zarząd Służby Więziennej, który przejmie również funkcjonariuszy pełniących służbę w Inspektoracie w chwili jego znoszenia. Funkcjonariusze wydziałów zamiejscowych Inspektoratu staną się funkcjonariuszami jednostek organizacyjnych Służby Więziennej mających siedziby najbliżej siedzib tych wydziałów.
Komisja odrzuciła wniosek o odrzucenie projektu i rozpatrzyła tytuł projektu. Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie projektu na kolejnym posiedzeniu.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart oraz dyrektor Biura Prawnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej – Michał Zoń.
Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- wniosek Prezydenta RP, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 54/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 56/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 37/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 108/23.
Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1058 i 1111).
Komisja wnosi o odrzucenie poprawki.
Poprawka miała na celu przeniesienie regulacji dotyczących czasu przyjęcia pacjenta od zespołów ratownictwa medycznego do aktu wykonawczego, aby zagwarantować elastyczność oraz efektywność stosowania prawa.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Stachowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyły wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 838 i 1103).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu ustawy i 4 poprawki. Komisje wnoszą o odrzucenie wniosku i poprawek.
Poprawki miały na celu uproszczenie systemu pobierania od przedsiębiorców składki zdrowotnej, poprzez nienaliczanie od osób stosujących opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dodatkowej składki w wysokości 3,5% od nadwyżki ponad trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w przypadku przedsiębiorców, których przychody przekroczą próg trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Skowrońska (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.
Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyły:
- informację na temat współpracy pomiędzy Skarbem Państwa, rolnikami i kołami łowieckimi w zakresie szacowania i wypłaty szkód łowieckich,
- informację na temat zagrożeń dla rodzinnej fauny presją szopa pracza,
- informację na temat szkód powodowanych przez ptactwo chronione.
Informacje przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała.
Do szkód łowieckich zalicza się szkody wyrządzone w uprawach i płodach rolnych przez wybrane gatunki zwierząt. Kwestie odpowiedzialności za te szkody reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. prawo łowieckie. W zależności od miejsca powstania szkody i gatunku zwierząt ją powodujących, za szkody łowieckie odpowiadają koła łowieckie, Skarb Państwa, zarządy województw czy też Lasy Państwowe. kooperacja Skarbu Państwa, rolników i kół łowieckich polega na wzajemnym wypełnianiu obowiązków związanych z zapobieganiem szkodom łowieckim oraz ich szacowaniem i wypłatą odszkodowań. Duże znaczenie mają procedury szacowania, możliwości odwołań oraz precyzyjne określenie odpowiedzialności poszczególnych stron w prawie łowieckim i aktach wykonawczych.
Szop pracz, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE, należy do inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla UE. Przepisy te wskazują na sposób postępowania i organy odpowiedzialne za prowadzenie działań zaradczych w stosunku do szopa pracza. Eliminacja ze środowiska może być realizowana poprzez odstrzał z broni palnej, stosowanie środków farmakologicznych czy odłów i umieszczanie w obiektach izolowanych.
Szkody wyrządzane przez ptaki maja specyficzny charakter, polegający na niemożliwości szacowania szkód, gdyż są one niewymierne. Nie jest możliwe zatem zastosowanie tego samego systemu wypłat odszkodowań, co do innych gatunków. Aby zmniejszyć ilość i wielkość szkód w rybach hodowlanych wydawane są czasowe pozwolenia na odstrzał części populacji ptaków, ale nie są one w pełni wykorzystywane przez myśliwych.
Podczas dyskusji podkreślono, iż liczba osobników niektórych gatunków czyniących szkody znacznie wzrosła (nawet trzykrotnie) na przestrzeni ostatnich lat – szczególnie kormorana, czapli, dzika czy łosia. Zwrócono uwagę, iż przepisy o szacowaniu szkód łowieckich są nieprecyzyjne. Stwierdzono, iż poprawić sytuację w tych kwestiach mogłoby czynić przeniesienie kompetencji w zakresie gospodarki łowieckiej z Ministerstwa Klimatu i Środowiska do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ uchwaliła dezyderaty skierowane do Ministra Zdrowia w sprawach:
- możliwości rozliczenia z NFZ ryczałtu za okres wyłączenia szpitala z pracy,
- uwzględnienia okresu sprzed powodzi do wyliczenia ryczałtu na 2025 rok.
Powyższe dezyderaty są efektem posiedzeń wyjazdowych Komisji w dniach 28 i 29 stycznia 2025 r., na których m.in. zapoznano się z bieżącą sytuacją popowodziową na południu kraju. Obrady Komisji uzupełniły wizytacje miejscowości, które najbardziej ucierpiały w wyniku powodzi tj. Lewina Brzeskiego, Nysy, Kamieńca Ząbkowickiego i Barda.
Komisja w dezyderatach postuluje, iż zastosowanie powyższych rozwiązań umożliwi zachowanie stabilności finansowej oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu świadczeń zdrowotnych, a także pozwoli na uniknięcie negatywnych konsekwencji finansowych dla placówki oraz zapewni możliwość kontynuowania misji ochrony zdrowia pacjentów bez dodatkowego obciążenia administracyjnego i budżetowego.
Komisja wysłuchała informacji na temat występujących corocznie długotrwałych powodzi spowodowanych spiętrzającą się krą na wypłycających się z powodu suszy rzekach.
Informację przedstawił zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie do spraw ochrony przed powodzią i suszą – Mateusz Balcerowicz.
Posłowie zostali poinformowani o przygotowaniach i realizacji zadań w zakresie osłony przeciwpowodziowej w okresie zimowym. Miejscami predysponowanymi do tworzenia się zatorów lodowych są odcinki rzek o małych spadkach, w szczególności dotyczy to rzek nizinnych o wolnym przepływie wód np. Wisły czy Narwi w okolicach Pułtuska. Istotne są również odcinki rzeki Odry, które służą jako odrzańska droga wodna. Ponadto, w okresie zimowym pracownicy Wód Polskich dokonują przeglądów wałów przeciwpowodziowych, prowadzą prace utrzymaniowo-konserwacyjne, zabezpieczają urządzenia hydrotechniczne i obiekty towarzyszące, prowadzą dopasowaną do sezonu zimowego gospodarkę na zbiornikach wodnych, a także utrzymywana jest baza lodołamaczy, które są wykorzystywane w akcjach lodołamania.
Podczas dyskusji dopytywano m.in. o budowę zbiorników retencyjnych na mniejszych ciekach wodnych, zabezpieczających przed spiętrzającą się krą.
W posiedzeniu uczestniczyła wicemarszałek Sejmu – poseł Monika Wielichowska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz.
Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej /NZC/ kontynuowała rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 950).
Komisja przyjęła poprawki mające na celu na usunięcie wątpliwości interpretacyjnych oraz o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Ewa Szymanowska (Polska2050-TD).
Komisja kontynuowała rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 951).
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Andrzej Szeptycki oraz szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców – Tomasz Cytrynowicz.