INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 21 listopada 2024 r. nr 142/2024 (162)

3 tygodni temu



INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 21 listopada 2024 r.
nr 142/2024 (162)



Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druki nr 761 i 809).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 5 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 1 poprawki i odrzucenie 4 poprawek.
Poprawka, którą Komisja proponuje przyjąć, miała na celu umożliwienie refundacji kosztów inwestycyjnych poniesionych przez operatora wyznaczonego (Pocztę Polską S.A) w latach 2020-2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty systemu systemu teleinformatycznego niezbędnego do funkcjonowania systemu teleinformatycznego służącego do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH).
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, miały na celu m.in.: zapewnienie równego traktowania wszystkich dostawców realizujących rejestrowane doręczenia elektroniczne; doprecyzowanie zrównania terminów wejścia w system doręczeń elektronicznych pod względem PURDE i PUH wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.
Sprawozdawca – poseł Artur Daniel Gierada (KO).

W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji –Dariusz Standerski oraz dyrektor Departamentu Nadzoru II w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Magdalena Piłat.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ zamierzała zrealizować następujący porządek obrad: Zapoznanie się z sytuacją w spółce Orlen S.A., która spisała na straty 3,5 mld zł, w porównaniu z III kwartałem 2023 r., gdzie zysk wynosił 4,7 mld zł a aktualnie jest ujemny. Przedstawienie przez Ministerstwo Aktywów Państwowych i Zarząd spółki Orlen S.A. planów inwestycyjnych i przyczyn katastrofalnego stanu spółki.
Informacja nie została przedstawiona z powodu braku obecności Zarządu spółki Orlen S.A. ani upoważnionych pracowników.

Komisja rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk nr 847).
Senat zaproponował 7 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 6 poprawek i odrzucenie jednej poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuj przyjąć miały charakter redakcyjny i legislacyjny.
Poprawką, którą Komisja proponuje odrzucić miała charakter legislacyjny.
Sprawozdawca – poseł Rafał Komarewicz (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (BKSP-155-X-201/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Składający petycję domagają się, aby do ustawy dodać artykuły, zgodnie z którymi:
- minister adekwatny ds. obronności może decyzją wywłaszczyć niezbędną dla bezpieczeństwa Polski nieruchomość lub jej wydzieloną część;
- nieruchomości z mocy prawa stają się własnością Skarbu Państwa;
- odszkodowanie za wywłaszczone, na cele obrony kraju, nieruchomości stanowi dwukrotna ich wartość rynkowa;
- Prezes Rady Ministrów wyda rozporządzenie regulujące zasady i procedury wskazywania nieruchomości, wydawania decyzji nacjonalizacyjnej oraz ustalania i wypłacania odszkodowania podmiotom pozbawionym prawa własności.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Obrony Narodowej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 12 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (BKSP-155-X-207/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
W petycji postuluje się nowelizację ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Podmiot wnoszący petycję wyjaśnia, iż proponowana przez niego zmiana „doprowadzi do likwidacji patologii w samorządzie terytorialnym, jakim jest wybieranie osób na kierownicze stanowiska, których wymagania stanowiskowe a zwłaszcza wykształcenie kierunkowe jest dalekie od pożądanego”. Wnoszący petycję argumentuje, iż „wprowadzenie wymogu posiadania przez naczelników i kierowników wykształcenia prawniczego lub ukończenia studiów podyplomowych na renomowanej uczelni, podniesie profesjonalizm administracji publicznej. Skutkować to będzie mniejszą liczbą wydawanych błędnych decyzji administracyjnych a także zapobiegnie sytuacjom konfliktowym na linii przełożony – podwładny”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie przepisów regulujących zgłoszenie do udziału w debacie nad raportem o stanie gminy (BKSP-155-X-213/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 28aa ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Autor petycji postuluje, aby przepis przyjął następujące brzmienie: Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trybie określonym w ust. 6, składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie.
Celem tego rozwiązania jest rezygnacja z wymogu uzyskania przez mieszkańca, który chciałby zabrać głos w debacie nad raportem o stanie gminy, poparcia swojego pisemnego zgłoszenia podpisami, odpowiednio, co najmniej 20 osób w gminach do 20 000 mieszkańców oraz co najmniej 50 osób w gminach powyżej 20 000 mieszkańców. Zdaniem autora petycji konieczność zebrania podpisów stanowi dodatkową barierę skutecznie zniechęcającą mieszkańców od udziału w debacie nad raportem o stanie gminy.
Autor petycji zastrzega, iż w przypadku woli utrzymania dotychczasowego progu głosów poparcia przepis art. 28aa ust. 7 ww. ustawy powinien zostać zmieniony w następujący sposób: Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trybie określonym w ust. 6, składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami: 1) w gminie do 20 000 mieszkańców – co najmniej 20 mieszkańców; 2) w gminie powyżej 20 000 mieszkańców – co najmniej 50 mieszkańców.
Zmianie miałby ulec jeden wyraz, w tej chwili poparcie wymagane jest od „osób”, z kolei w petycji proponuje się, aby podpisy składali „mieszkańcy”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Związku Miast Polskich podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 23 w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w celu określenia maksymalnej stawki opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych.
Odpowiedź przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.
Komisja uznała, iż udzielona odpowiedź wyczerpuje w całości pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (BKSP-155-X-204/24).
Petycję przedstawiła poseł Anna Pieczarka (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnoszący petycję domagają się dodania do art. 38 tej ustawy kolejnych punktów w następującym brzmieniu:
„5) Każda strona wszelkiej umowy dzierżawy terenów rolnych, w terminie do 3 miesięcy od zawarcia w dowolnej wersji umowy, przedkłada Wójtowi adekwatnemu z tytułu położenia nieruchomości, odpis warunków umowy dzierżawy.
6) Wszelkie ustalenia umowne dzierżawy, dla umów nieprzekazanych do Wójta w terminie, są nieskuteczne wobec stron dzierżawy i wobec osób trzecich.
7) Uporczywe uchylanie się od obowiązku informowania ewidencji wykorzystywania terenów rolniczych, prowadzonych przez samorząd lokalny, będą karane grzywną, w wysokości rocznego rynkowego czynszu dzierżawnego, dla każdej ze stron umowy zawartej bądź skrytej.
8) Samorząd lokalny co kwartał będzie przekazywał zestawienia zbiorcze informacji o obowiązujących na jego terenie dzierżaw terenów rolniczych, w celu zaprowadzenia przez KOWR krajowego rejestru wykorzystania ziemi na produkcję pasz lub żywności, bądź gruntów odłogowanych oraz dewastowanych.
9) Minister adekwatny ds. rolnictwa wyda stosowne rozporządzenie regulujące procedury cyfrowej ewidencji gruntów rolnych”.
Ponadto, wnoszący petycję domagają się wprowadzenia obowiązkowego Rejestru dzierżaw gruntów rolniczych, a ewidencję w formacie cyfrowym miałby prowadzić Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła decyzję o przekazaniu petycji Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi do ewentualnego wykorzystania w pracach resortu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 1672 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy w zakresie umożliwienia korzystania z tzw. urlopu na żądanie w wymiarze godzinowym (BKSP-155-X-217/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Petycja dotyczy przewidzianego w art. 167[2] ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy tzw. urlopu na żądanie, który polega na tym, iż pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Wniesiono o zmianę przepisów prawa w zakresie umożliwienia wykorzystania „urlopu na żądanie” w wymiarze godzinowym (32 godzin) lub 4 dni.
W treści petycji stwierdzono, iż zmiana ta nie wpłynie znacząco na sytuację pracodawców, gdyż:
1) rozwiązanie dające pracownikowi wybór pomiędzy urlopem w formie godzinowej i dziennej już funkcjonuje (art. 188, art. 148[1] Kodeksu pracy);
2) przez cały czas będzie to urlop „na żądanie”, na którego wykorzystanie zgodę musi wyrazić pracodawca.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie umożliwienia przekazywania 1,5% świadczenia wychowawczego dla osób potrzebujących (BKSP-155-X-219/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Rusecka (PiS).
W petycji zwrócono się z żądaniem wprowadzenia przepisów określających mechanizm przewidujący, aby beneficjenci programu Rodzina 800+ w czasie składania wniosku mogli wskazać kwotę w postaci części ich świadczenia, która trafi do wskazanych osób potrzebujących w sposób analogiczny do tego, w jaki kierowane są środki na cele szczegółowe w mechanizmie 1,5% podatku PIT. Autorzy nie zawarli w petycji propozycji zmiany konkretnych przepisów prawa.
W załączniku do petycji wskazano, iż mechanizm taki powinien m.in.:
- być wzorowany na sposobie przekazywania 1,5% podatku PIT, tj. w cyklicznie (co dwa lata) składanym wniosku o ustalenie prawa do świadczenia powinny pojawić się pola umożliwiające wskazanie celu dobrowolnego przekierowania określonej części comiesięcznego świadczenia,
- być oparty o zasadę „od człowieka do człowieka” tudzież „od rodziny do rodziny”, tj. celem wsparcia nie powinno być wsparcie instytucjonalne czy statutowe organizacji, ale konkretny „cel szczegółowy”, tj. imię i nazwisko osoby potrzebującej, która jest podopieczną parasolowej organizacji pożytku publicznego prowadzącej na rzecz takich osób zbiórki 1,5% PIT,
- dopuszczać możliwość zarówno przekazania dowolnej części comiesięcznego świadczenia przypisanego do konkretnego dziecka (zaokrąglonej do pełnych złotych, od 1 zł), jak i jego całości na jeden cel; możliwe powinno być również nieprzekazywanie żadnej części 800+.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu ustanowienia Dnia Pamięci Ofiar Przemocy ze względu na Płeć (BKSP-155-X-200/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Sformułowane w petycji żądanie dotyczy podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu ustanowienia na dzień 25 listopada nowego święta państwowego – Dnia Pamięci Ofiar Przemocy ze względu na Płeć.
W uzasadnieniu petycji wskazano, iż Według Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) przemoc ze względu na płeć jest zjawiskiem głęboko zakorzenionym w nierówności płci i stanowi jedno z najbardziej znaczących naruszeń praw człowieka we wszystkich społeczeństwach. Przemoc ze względu na płeć to przemoc, której ofiara doświadcza ze względu na określoną płeć lub tożsamość płciową. Przemoc ze względu na płeć i przemoc wobec kobiet to terminy, które są często używane zamiennie, ponieważ powszechnie uznaje się, iż większość przemocy ze względu na płeć jest zadawana kobietom i dziewczętom przez mężczyzn.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny w zakresie wprowadzenia kwalifikowanych typów przestępstw określonych w art. 300 i art. 301 (BKSP-155-X-206/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Autor petycji wnosi o dokonanie zmian legislacyjnych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (dalej: k.k.), poprzez wprowadzenie w art. 300-301 k.k. typów kwalifikowanych, które będą penalizowały wyrządzenie wierzycielom szkody przekraczającej 200 000 złotych.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o przekazaniu petycji Ministrowi Sprawiedliwości do ewentualnego wykorzystania w pracach resortu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie sposobu wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa oraz udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości (BKSP-155-X-208/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Petycja wzywa Marszałka Sejmu i Sejm Rzeczypospolitej do wykonania obowiązków Sejmu z art. 4 ust. 2 w związku z art. 187 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 95 ust. 1 Konstytucji, poprzez ustanowienie procedury wybierania piętnastu członków Krajowej Rady Sądownictwa przez Naród, a także – do wykonania art. 182 Konstytucji poprzez ustanowienie procedury udziału losowanych spośród obywateli: ławników oraz ławy przysięgłych, przynajmniej na żądanie obywatela w postępowaniu sądowym dotyczącym sprawy istotnej dla ochrony jego konstytucyjnych praw.
Zdaniem podmiotu wnoszącego petycję postulat demokratyzacji sądownictwa poprzez oddanie obywatelom uprawnień do wybierania piętnastu członków Krajowej Rady Sądownictwa oraz do udziału w orzekaniu w roli ławnika lub członka ławy przysięgłych, zmierzający ku zapewnieniu w Polsce solidarności w urzeczywistnianiu praworządności, może okazać się ostatnią dostępną drogą ku praworządności i organizowaniu trwałej podstawy narodowej obrony Rzeczypospolitej przed ryzykowną dla Rzeczypospolitej eskalacją sytuacji wojennej.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka do ewentualnego wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 22 w sprawie zmiany przepisów w celu skuteczniejszej weryfikacji deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Odpowiedź przedstawiła Zastępca Dyrektora w Departamencie Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Joanna Darska.
Komisja uznała, iż udzielona odpowiedź wyczerpuje w całości pytania zawarte w dezyderacie i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie domów dziennego pobytu dla osób niepełnosprawnych (BKSP-155-X-209/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Wnoszący petycję wnosi o zmianę przepisów prawa poprzez:
1) wprowadzenie obowiązku zapewnienia w każdej gminie miejskiej lub miejsko-wiejskiej, finansowanych z budżetu państwa, domów dziennego pobytu osób niepełnosprawnych, przeznaczonych w szczególności dla osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym, poruszających się na wózkach inwalidzkich;
2) nałożenie na gminy obowiązku dowozu wyżej wymienionych osób do istniejących i nowo powstałych ośrodków (podobnie jak w przypadku dowozu uczniów do szkół);
3) określenia zasad i maksymalnego czasu dowozu osób niepełnosprawnych do wyżej wymienionych ośrodków w sposób zapewniający poszanowanie godności tych osób i ochronę ich zdrowia, w szczególności eliminacji sytuacji, w których dowóz zajmuje ponad 1 godzinę w jedną stronę;
4) wprowadzenie obowiązku dokonywania cyklicznych przeglądów realizacji ww. obowiązków przez władze publiczne oraz zasad nadzoru zapewniających uniknięcie sytuacji, o których mowa w uzasadnieniu niniejszej petycji;
5) audyt i modernizację domów dziennego pobytu poprzez zapewnienie ich pełnej dostępności dla niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie uszczelnienia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (BKSP-155-X-211/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
W petycji postuluje się, aby w tym przepisie dookreślić, iż obligatoryjnym modelem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych jest tzw. System Indywidualnej Segregacji Odpadów. Jednocześnie w sformułowanym postulacie wskazano, iż obowiązek zastosowania takiego systemu miałby zostać zrealizowany w porozumieniu ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz spółdzielniami mieszkaniowymi.
W ocenie podmiotu wnoszącego petycję zaproponowane rozwiązanie poprawi gospodarkę odpadami w zabudowie wielolokalowej, uszczelniając system gospodarowania odpadami komunalnymi (lepsza segregacja odpadów przez mieszkańców, rozwiązanie problemu „podrzucania cudzych odpadów” do ogólnodostępnych/niezamykanych wiat śmietnikowych spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych).

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie katalogu zadań własnych gminy (BKSP-155-X-212/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
W petycji postuluje się, aby w tym przepisie w katalogu zadań gmin dopisać obowiązek dotyczący uszczelnienia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez realizację Systemu Indywidualnej Segregacji Odpadów jako sposobu poprawy gospodarki odpadami w zabudowie wielolokalowej w porozumieniu ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz spółdzielniami mieszkaniowymi w postaci zamontowania nowoczesnego systemu inteligentnych pojemników w podziale na frakcje: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło oraz bioodpady, oraz czipów w wiatach śmietnikowych, w których znajdą się pojemniki na odpady zmieszane.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie zasad nakładania podwyższonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (BKSP-155-X-220/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 6k ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepis ten uprawnia radę gminy do określenia podwyższonej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku niewypełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny. W petycji postuluje się, aby w treści tego przepisu dodać zastrzeżenie, wedle którego rada gminy mogłaby skorzystać ze wskazanego uprawnienia tylko w sytuacji, gdy „pod wskazanym adresem znajdują się wiaty śmietnikowe, które są zamykane na klucz lub mają zainstalowane chipy w wiatach śmietnikowych bądź mają zamontowany System Indywidualnej Segregacji Odpadów dla zabudowy wielorodzinnej (wielolokalowej)”.
Komisja po przedstawieniu ww. petycji podjęła decyzję o przygotowaniu wspólnego dla trzech petycji projektu dezyderatu do Ministra Klimatu i Środowiska.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami (BKSP-155-X-210/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Podmiot wnoszący petycję wnosi o szybkie procedowanie projektu ustawy o asystencji osobistej.
Uzasadniając żądanie petycji, jej autor wskazuje, iż istnieje ogromne społeczne zapotrzebowanie na usługi asystencji osobistej, które dzięki indywidualnemu wsparciu osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu niektórych czynności zwiększają ich szanse na możliwie pełne samodzielne życie, realizując przy tym zobowiązania Polski wynikające z Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny do wykorzystania w jej pracach.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 292 § 2 i 3 oraz art. 473 § 3 i 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-214/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy. Postulowana zmiana ma zmodyfikować formułę wyborów większościowych w wyborach Prezydenta RP oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta) poprzez wprowadzenie zasady, iż do ich drugiej tury przechodzi nie dwóch, ale trzech kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszej turze wyborów.
W ocenie podmiotu wnoszącego petycję nowelizacja Kodeksu wyborczego w zakresie odnoszącym się do wyborów prezydenckich powinna polegać na nadaniu art. 292 § 2 tego aktu następującego brzmienia: „W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród trzech kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów”, zaś § 3: „Jeżeli którykolwiek z kandydatów, o których mowa w § 2, wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów ponownych głosowaniu dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu. W takim przypadku datę ponownego głosowania odracza się o dalszych 14 dni”. Odnośnie do wyborów wójta (burmistrza, prezydenta miasta) autor petycji postuluje zmianę treści art. 473 § 3 i 4 Kodeksu wyborczego na następującą: „Art. 473 § 3. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród trzech kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów. W przypadku gdy więcej niż trzech kandydatów otrzyma liczbę głosów uprawniającą do udziału w ponownym głosowaniu, o dopuszczeniu kandydata do wyborów w ponownym głosowaniu rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w którym jeden z kandydatów otrzymał większą liczbę głosów, a o ile liczba tych obwodów byłaby równa – rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez gminną komisję wyborczą. W losowaniu mają prawo uczestniczenia wszyscy kandydaci lub pełnomocnicy wyborczy ich komitetów wyborczych. Art. 473 § 4. o ile którykolwiek z kandydatów, o których mowa w § 3, wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze albo umrze, w ponownym głosowaniu biorą udział pozostali kandydaci, lub jeden kandydat”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (BKSP-155-X-215/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji nr BKSP-155-X-215/24 jest żądanie zmiany art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. Przepis ten reguluje kwestię odszkodowań z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej zaliczanej do usługi powszechnej w rozumieniu art. 45 ust. 1 Prawa pocztowego.
W petycji proponuje się, aby w art. 88 ust. 1 Prawa pocztowego zawierającym pkt 1-6 dodać kolejny punkt, pkt 7, o następującej treści: „za nie podjęcie obsługi klienta w placówce pocztowej, po pobraniu biletu z automatu i upływie okresu 44 minut oczekiwania w kolejce, należy się odszkodowanie, bez wezwania, w wysokości wartości 7 znaczków pocztowych za list zwykły na terenie Polski”.
Z uzasadnienia petycji wynika, iż celem zaproponowanego rozwiązania prawnego jest zapewnienie szybkiej i profesjonalnej obsługi w zakresie pocztowej usługi powszechnej przez tzw. operatora wyznaczonego.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Aktywów Państwowych podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 122 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (BKSP-155-X-216/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Sformułowane w petycji żądanie dotyczy podjęcia działań w celu przyjęcia przepisu, aby zapewnić dostęp do toalet we wszystkich placówkach pocztowych. W petycji zaproponowano zmianę ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe polegającej na dodaniu art. 122.2 ust. 1) lit. h) o treści: w zakresie zgodności z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w szczególności w zakresie dostępności do ogólnodostępnych ustępów publicznych.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Aktywów Państwowych podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie zwolnienia od podatku od środków transportowych (BKSP-155-X-223/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest zmiana ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.lok.).
Autor petycji postuluje objęcie zwolnieniem od podatku od środków transportowych „pojazdów przystosowanych do nauki jazdy i egzaminowania będących w posiadaniu podmiotów, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, lub wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, o których mowa w art. 116 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
W uzasadnieniu petycji wnioskodawca przytacza przepisy (art. 8 i art. 12 ust. 1 u.p.lok.) regulujące zakres obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych, wskazując jednocześnie na uprawnienie rady gminy do wprowadzenia innych niż określone w art. 12 ust. 1 u.p.lok. zwolnień od podatku od środków transportowych, z wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów określonych w art. 8 pkt 2, 4 i 6 u.p.lok. (por. art. 12 ust. 4 u.p.lok.).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła w głosowaniu decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Obrony Narodowej na dezyderat nr 18 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Odpowiedź przedstawił radca ministra w Departamencie Kadr w Ministerstwie Obrony Narodowej – płk Lesław Kucza.
Komisja uznała, iż udzielona odpowiedź wyczerpuje w całości pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 759 i 807).
Komisja wnosi o przyjęcie poprawki.
Poprawka dotyczyła zmiany terminu wejścia w życie niektórych przepisów ustawy.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Gapińska (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Katarzyna Lubnauer.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyła wniosek zgłoszony w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 726 i 767).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Skowrońska (KO).

Komisja rozpatrzyła wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 (druki nr 693 i 769).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu oraz jedną poprawkę. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku oraz o przyjęcie poprawki.
Poprawka miała na celu dodanie możliwości obejmowanie akcji przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra adekwatnego do spraw aktywów państwowych poprzez konwersję wierzytelności Funduszu Reprywatyzacji.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Skowrońska (KO).

Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Radzie Fiskalnej (druki nr 750 i 821).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 9 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 4 poprawek i odrzucenie 5 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, miały na celu m.in.: dodanie wymogu zasięgnięcia opinii adekwatnej komisji sejmowej przy odwołaniu przez Ministra Finansów członka Rady Fiskalnej przed upływem kadencji; usunięcie jawności informacji zawartych w oświadczeniu majątkowym członka Rady Fiskalnej; dodanie wymogu przechowywania oświadczenia o stanie majątkowym przez 6 lat; dostosowanie przepisów do ustawy o Radzie Dialogu Społecznego.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, miały na celu m.in. dodanie obowiązku corocznej konsultacji z Radą Dialogu Społecznego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego.
Sprawozdawca – poseł Piotr Lachowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli podsekretarze stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk i Jurand Drop.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
W trakcie rozpatrywania projektu ustawy zgłoszono 140 poprawek do części tabelarycznej i 1 do części tekstowej. Komisja przyjęła 19 poprawek i odrzuciła 122 poprawki.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na:
- zmniejszeniu wydatków w części 01 – Kancelaria Prezydenta RP o kwotę 13.200 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 02 – Kancelaria Sejmu o kwotę 11.572 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 03 – Kancelaria Senatu o kwotę 20.000 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 04 – Sąd Najwyższy o kwotę 25.591 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 05 – Naczelny Sąd Administracyjny o kwotę 32.362 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 06 – Trybunał Konstytucyjny o kwotę 10.834 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli o kwotę 50.297 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 08 – Rzecznik Praw Obywatelskich o kwotę 2.877 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji o kwotę 55.266 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 10 – Urząd Ochrony Danych Osobowych o kwotę 6.393 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze o kwotę 2.184 tys. zł.
- zmniejszeniu wydatków w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy o kwotę 28.911 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o kwotę 69.656 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 52 – Krajowa Rada Sądownictwa o kwotę 6.412 tys. zł z przeznaczeniem łącznej kwoty 335.555 tys. zł na zwiększenie wydatków: w części 28 – Szkolnictwo wyższe o kwotę 50.000 tys. zł na działalność Narodowego Centrum Nauki, w części 46 – Zdrowie o kwotę 50.000 tys. zł na Narodowy Fundusz Zdrowia, w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 4 – Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w tym 786.176 tys. zł na realizację „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły” oraz „Projektu budowania odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej” o kwotę 200.000 tys. zł, w części 83 – Rezerwy celowe na utworzenie nowej pozycji pn. „Uzupełnienie środków na realizację zadań przez komendy wojewódzkie i powiatowe/miejskie Państwowej Straży Pożarnej o kwotę 35.555 tys. zł,
- zmniejszeniu wydatków w części 34 – Rozwój regionalny o kwotę 2.782 tys. zł w urzędach naczelnych i centralnych organów administracji rządowej z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 48 – Gospodarka surowcami energetycznymi,
- zmniejszeniu wydatków w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 18 – Dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 33 – Rozwój wsi na dotację podmiotową na dofinansowanie działalności bieżącej Agro Aplikacje sp. z o.o.,
- zmniejszeniu wydatków w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 44 – Dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych o kwotę 80.000 tys. zł z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności domów pomocy społecznej, w których przebywają mieszkańcy przyjęci do tych domów przed dniem 1 stycznia 2004 r., a także osoby ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem.
Komisja odrzuciła poprawki polegające m.in. na:
- zwiększeniu dochodów w części 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa o kwotę 20.000.000 tys. zł (dz. 756, z tego podatek od towarów i usług o kwotę 8.000.000 tys. zł, podatek dochodowy od osób prawnych o kwotę 7.000.000 tys. zł, podatek dochodowy od osób fizycznych o kwotę 3.000.000 tys. zł oraz podatek od niektórych instytucji finansowych o kwotę 2.000.000 tys. zł), z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 83 – Rezerwy celowe na utworzenie nowej pozycji pn. „Dotacja podmiotowa dla Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń gwarantowanych”,
- zwiększeniu dochodów w części 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa o kwotę 1.600.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 39 – Transport na drogi publiczne krajowe na budowę drogi S16 Ełk – Białystok,
- zwiększeniu dochodów w części 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa zwiększyć dochody o kwotę 210.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 39 – Transport na drogi publiczne krajowe na budowę drogi S8 węzeł Knyszyn - węzeł Raczki,
- zwiększeniu dochodów w części 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa o kwotę 60.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 83 – Rezerwy celowe na utworzenie nowej pozycji pn. „Budowa Centrum Nauki w Lublinie”,
- zwiększeniu dochodów w części 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa zwiększyć dochody o kwotę 13.000 tys. zł (dz. 756, podatek od towarów i usług), z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 39 – Transport na infrastrukturę kolejową (rozdz. 60002, wydatki majątkowe) na modernizację dworca PKP w Łapach w woj. Podlaskim,
- zmniejszeniu wydatków w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli o kwotę 5.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 41 - Środowisko na parki narodowe na zwiększenie środków finansowych na działalność parków narodowych,
- zmniejszeniu wydatków w części 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o kwotę 50.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy na zwiększenie zatrudnienia i wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy,
- zmniejszeniu wydatków w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów o kwotę 15.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dla Instytutu Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego na rozbudowę hotelu „Schwanen” w Rapperswil na potrzeby Muzeum Polskiego w tym mieście,
- zmniejszeniu wydatków w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów o kwotę 10.000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 83 – Rezerwy celowe na utworzenie nowej pozycji pn. „Rozbudowa bloku operacyjnego i sali wybudzeń w szpitalu powiatowym w Nowej Dębie”.
Część odrzuconych poprawek zgłoszono jako wnioski mniejszości.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Janusz Cichoń (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwa Finansów – Hanna Majszczyk.

Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji na temat problemów z pociągami Impuls firmy Newag SA.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego – Kamil Wilde oraz dyrektor w Departamencie Ochrony Konkurencji w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Anna Sekinda-Maicka.
Pociągi Impuls produkowane przez firmę Newag borykały się z problemem uruchomienia niektórych pojazdów pomimo prawidłowego ich utrzymania i serwisowania. Z zebranych dowodów nie wynika, aby unieruchomienie pojazdów było przyczyną wypadku lub incydentu kolejowego albo miało wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nic nie wskazuje również na to, aby pociągi Impuls dotknął atak hakerski. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w ww. sprawie w grudniu 2023 roku. Zwrócono się do 54 podmiotów o udzielenie informacji – aktualnie urząd jest na końcowym etapie postępowania i szczegółowa informacja będzie możliwa po zakończeniu prac.
W dyskusji zwrócono uwagę, iż nie wszystkie podmioty, których sprawa dotyczy są obecne na posiedzeniu. Zawnioskowano również o poszerzenie informacji na temat problemów innych producentów pojazdów kolejowych m.in. o bydgoską Pesę.
Ze względu na wagę poruszanego problemu, wniosek o zwrócenie się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o objęcie pilnym postępowaniem wszystkiego co się dzieje wokół powyższej sprawy, a także uzyskanie informacji ABW, CBA i kontrwywiadu wojskowego na ten temat, Komisja przyjęła wniosek o przerwanie posiedzenia.

Komisja Zdrowia /ZDR/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw (druk nr 748).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Marta Golbik (KO).
Projekt dotyczy podniesienia standardu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym związanym ze złym stanem emocjonalnym oraz psychicznym osób najmłodszych, wzmocnienia sytuacji małoletniego w obszarze realizacji na jego rzecz prawa pacjenta do informacji a także wzmocnienia systemu rodziny w przypadkach trudności i problemów dotykających młodych ludzi.
Komisja odrzuciła wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w ww. sprawie.
Komisja odrzuciła wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ww. projektu.
Komisja skierowała projekt do rozpatrzenia do podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego.
W posiedzeniu uczestniczył rzecznik praw pacjenta – Bartłomiej Chmielowiec.

Komisje: Edukacji i Nauki /ENM/ oraz Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 846).
Senat zaproponował 42 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter legislacyjno-redakcyjny.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Bojarski (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Urszula Demkow.

Komisje: Gospodarki i Rozwoju /GOR/ oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 760 i 834).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 5 poprawek. Komisje wnoszą o ich odrzucenie.
Poprawki dotyczyły m.in. rezygnacji ze zmian wprowadzanych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozszerzenia definicji punktów odbioru w systemie kaucyjnym o punkty skupu prowadzone przez firmy recyklingowe.
Sprawozdawca – poseł Gabriela Lenartowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.

Komisje: Infrastruktury /INF/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw (druki nr 751 i 799).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu i 19 poprawek. Komisje wnoszą o odrzucenie wniosku oraz o przyjęcie 6 poprawek i odrzucenie 13 poprawek.
Poprawki, które Komisje proponują przyjąć, miały charakter redakcyjno-legislacyjny.
Poprawki, które Komisje proponują odrzucić, m.in. dotyczyły wprowadzenia pojęcia ekologicznych, zeroemisyjnych pojazdów napędzanych paliwem syntetycznym.
Sprawozdawca – poseł Marcin Skonieczka (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyła sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska.

Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ przeprowadziły pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (druk nr 610).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Marcin Skonieczka (Polska2050-TD).
Projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku tworzenia funduszu sołeckiego i modyfikacji zasad i trybu ustalania funduszu, podwyższenia wysokości refundacji gminom wydatków wykonywanych w ramach funduszu sołeckiego, umożliwienia tworzenia młodzieżowych rad na poziomie jednostek pomocniczych, zagwarantowania diet i zwrotu kosztów podróży dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych oraz wprowadzenia obowiązku ubezpieczenia przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych od odpowiedzialności cywilnej i następstw nieszczęśliwych wypadków.
Komisje zakończyły pierwsze czytanie.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak.

Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 802 i 816).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 20 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 19 poprawek i odrzucenie jednej poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, miały na celu m.in.: uspójnienie przepisów w zakresie zasad zwrotu świadczenia interwencyjnego; doprecyzowanie przepisów odnoszących się do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; wprowadzenie przepisów mających na celu sfinansowanie kosztów obsługi wypłat zasiłków celowych; rozszerzenia możliwości ubiegania się o pożyczki na podmioty prowadzące apteki.
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić regulowała zasady pomocy państwa dla samorządów dotkniętych powodzią.
Sprawozdawca – poseł Marek Jan Chmielewski (KO).

Komisja wysłuchała informacji na temat działań podejmowanych przez rząd w zakresie wypłaty świadczeń oraz odbudowy obszarów dotkniętych klęską powodzi we wrześniu 2024 roku.
Informację przedstawili: minister - członek Rady Ministrów – Marcin Kierwiński, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Szczepański oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Przedstawiciele strony rządowej poinformowali o działaniach jakie zostały podjęte w zakresie usuwania skutków powodzi. Skala zniszczeń infrastrukturalnych jest bardzo duża. Odbudowa infrastruktury oparta jest na dwóch filarach – pierwszym, czyli odtworzenie tego co było, drugim – przygotowanie infrastruktury przeciwpowodziowej. Ostateczne koszty naprawy infrastruktury będą znane dopiero, kiedy rozpoczną się konkretne przetargi. Uruchomiono również proces zbierania od samorządów terytorialnych wniosków niezbędnej do uruchomienia infrastruktury krytycznej. W tym momencie procedowane są wnioski na kwotę 300 mln zł. Uruchomiono także rezerwę w kwocie 440 mln zł na odtworzenie infrastruktury edukacyjnej.
Uruchomiono 3 rezerwy celowe na wypłatę zasiłków dla poszkodowanych w wyniku powodzi, na łączną kwotę 3 mld zł. o ile te środki będą niewystarczające, Ministerstwo Finansów uruchomi kolejne.
W dyskusji udział wzięła strona społeczna z terenów dotkniętych klęską powodzi, która przedstawiła swoje problemy i aktualną sytuację. Wyrażali oni duży niepokój – zwracali uwagę na zbliżający się okres zimowy, w niektórych częściach już występują opady śniegu. Podkreślano konieczność udzielania dalszej pomocy powodzianom i jej intensyfikację, zwracano uwagę na przeszkody biurokratyczne w udzielaniu pomocy i uzyskiwaniu środków finansowych, a także poruszono kwestię problemów z wypłatami odszkodowań z firm ubezpieczeniowych.
Podkreślano także pomoc jaką udzieliły organizacje pozarządowe (Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy czy Polska Akcja Humanitarna).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Magdalena Roguska oraz wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji – Monika Salamończyk.
Idź do oryginalnego materiału