INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 21 maja 2025 r. nr 62/2025 (237)

1 miesiąc temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 21 maja 2025 r.
nr 62/2025 (237)






Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat standardów ochrony małoletnich, w tym:
- założeń nowelizacji ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
- funkcjonowania standardów ochrony małoletnich po 6 miesiącach od wdrożenia w: oświacie, ochronie zdrowia, sporcie, organizacjach pozarządowych, organizacjach religijnych, pieczy instytucjonalnej i rodzinnej, ośrodkach resocjalizacyjnych.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Paulina Piechna-Więckiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys, dyrektor Departamentu Równości w Zdrowiu w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk oraz główny specjalista w Departamencie Demografii w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Emilia Sawicka.
Posiadanie standardów ochrony dzieci jest obowiązkiem wynikającym z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało o założeniach nowelizacji ww. ustawy. Celem jest zapewnienie funkcjonalności przepisów ustawy, w tym ich doprecyzowanie, co pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości utrudniających ich prawidłowe stosownie. Obszary wymagające zmian legislacyjnych zidentyfikowano dzięki prowadzonej od dnia 15 lutego 2024 r. analizie zgłaszanych problemów.
Wśród najistotniejszych rozwiązań zawartych w projekcie znalazło się wprowadzenie przepisu wskazującego wprost, kiedy nie przeprowadza się weryfikacji na podstawie art. 21 ustawy. Biorąc pod uwagę specyfikę działania placówek oświatowych, zaproponowano także odstąpienie od wymogu przedstawiania przez rodziców informacji o karalności. Zamiast tego zaproponowano składanie przez nich oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej. Analogiczne rozwiązanie ma być stosowane w przypadku opiekunów praktyk. Wprowadzono ponadto regulacje wyłączające tzw. podwójne sprawdzanie tej samej osoby oraz wyłączenie spod obowiązków nakładanych przez art. 21 ustawy uczelni wyższych. W projekcie przewidziano również zwolnienie od opłat za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego wolontariuszy oraz uczniów odbywających obowiązkowe praktyki w ramach programu nauczania szkoły, a także zamieszczenie przepisów dotyczących zasad ochrony danych osobowych.
W dyskusji podkreślono, iż wprowadzenie standardów ochrony dzieci miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci. Poważne podejście do standardów, potraktowanie ich nie jako kolejnego, zbędnego wymogu formalnego, ale sprawdzonego narzędzia ochrony dzieci, daje szansę znaczącego podniesienia poziomu bezpieczeństwa dzieci i daje szansę zareagowania zanim dojdzie do dramatu.
W posiedzeniu uczestniczył przewodniczący Zespołu do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu – Grzegorz Wrona.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ dokonała zmian w składzie podkomisji stałej do spraw nadzoru nad zarządzaniem mieniem państwowym.
Do składu osobowego podkomisji powołano posłów: Jerzego Meysztowicza (KO) i Rafała Komarewicza (Polska2050-TD).

Komisja skierowała poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym i niektórych innych ustaw (druk nr 1186) do podkomisji stałej do spraw nadzoru nad zarządzaniem mieniem państwowym w celu rozpatrzenia.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu zagranicznych emerytur (BKSP-155-X-358/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
W petycji wniesiono o zmianę art. 75 ust. 1, 1a, 1b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W petycji nie wskazano konkretnej propozycji nowelizacji przedmiotowych przepisów. Z dokumentacji dołączonej do uzasadnienia zawierającej postulaty skierowane do innych instytucji i podmiotów wynika, iż autor chciałby zmienić treść ww. ustawy w taki sposób, aby skrócić zapisane w nim terminy. W piśmie do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia autor zaproponował następujące brzmienie tego artykułu: „albo bank dokonuje wypłaty emerytury lub renty z zagranicy do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powziął on informację o rozpoczęciu pobierania emerytury zagranicznej”.
W dokumentacji załączonej do petycji jej autor wskazał również na konieczność ujednolicenia procedur w przypadku wpływu na konto bankowe zagranicznej emerytury oraz rozważenie wprowadzenia abolicji na odsetki i kary dla emerytów, którzy nie płacili składek i podatków z tytułu otrzymywania zagranicznej emerytury.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-155-X-364/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy uchwałodawczej mającej na celu zmianę przepisów uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, polegającą na dodaniu w art. 126c ust. 1a i 1b o następującej treści: „1a. W toku procedowania petycji, posłom wchodzącym w skład Komisji i uczestniczącym w posiedzeniu, nie przystoi okazywanie ignorancji i lekceważenia dla obywateli, a autorów petycji w szczególności, choćby jak osobiście dają temu wyraz brakiem jakiegokolwiek zainteresowania, zwłaszcza poprzez okazywanie tegoż niezadowolenia korzystaniem i wręcz ciągłym bawieniem się tel. kom., czy innymi urządzeniami bądź tematami nie związanymi z przedmiotem wystąpień. 1b. W okoliczności trwałego i/lub powtarzającego się braku zainteresowania sprawami publicznymi i niepodejmowania choćby dyskusji, jako iż rzecz dotyczy bezpośrednio stosunku władzy publicznej do obywateli i sposobu ich traktowania, adekwatni członkowie Komisji powinni złożyć mandat poselski lub przynajmniej złożyć rezygnację z dalszych prac w Komisji, bo iż z należności za udział w Komisji i jej pracach, to oczywiste”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie oskładkowania w ramach ubezpieczenia emerytalnego wynagrodzeń funkcjonariuszy służb mundurowych i wypłacanie im emerytur w oparciu o system zdefiniowanej składki (BKSP-155-X-365/24).
Petycję przedstawia poseł Urszula Rusecka (PiS).
W petycji wniesiono o oskładkowanie w ramach ubezpieczenia emerytalnego wynagrodzeń funkcjonariuszy żołnierzy zawodowych, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Policji, CBA i zmianę podstawy wypłacania im emerytur w oparciu o system zdefiniowanej składki. W petycji nie zawarto propozycji zmiany określonych przepisów.
W uzasadnieniu do petycji wskazano, iż przeciętnie funkcjonariusz przechodzi na emeryturę w wieku 47 lat, co tym samym skraca okres pracy funkcjonariuszy, a emerytury im wypłacane są prawie dwa razy wyższe od ogółu pracujących. Podkreślono, iż funkcjonariusze pobierają emeryturę przez znacznie dłuższy okres niż osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisława Wziątka oraz przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie dokonania harmonizacji przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (BKSP-155-X-369/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Podmiot wnoszący petycję wnosi o harmonizację przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej w sposób, który umożliwiałby korzystanie spółkom wnoszącym udziały do fundacji rodzinnej z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, określonym w rozdziale 6b (art. 28c – 28t) u.p.d.p.
Uzasadniając petycję, wnioskodawca wskazał, iż w obecnym stanie prawnym funkcjonują w polskim systemie prawnym dwa bardzo pożądane rozwiązania sprzyjające reinwestowaniu dochodów oraz utrzymaniu integralności i spójności budowanych przez lata przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw rodzinnych, do których zaliczyć należy ryczałt od dochodów osób prawnych, o którym mowa w art. 6b u.p.d.p., oraz fundacje rodzinne, które są opodatkowane na zasadach określonych w rozdziale 5c (art. 24q – art. 24r) u.p.d.p. Wnioskodawca zwraca jednak uwagę, iż rozwiązania te nie są ze sobą zharmonizowane. Zgodnie bowiem z art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.p. z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może skorzystać wyłącznie spółka, której udziały lub akcje należą tylko do osób fizycznych albo spółka, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych stron, które inicjują postępowanie o wyjawienie majątku (BKSP-155-X-373/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do nowelizacji ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych w ten sposób, aby wprowadzić zwolnienie od kosztów sądowych w postępowaniach o wyjawienie majątku.
W uzasadnieniu petycji wskazano, iż wierzyciel nie powinien ponosić dodatkowej opłaty w sytuacji, gdy już istnieje stan niepełnego zaspokojenia wierzyciela. W ocenie autora petycji taki stan rzeczy „może zniechęcać do korzystania z instytucji wyjawienia majątku, ponieważ po raz wtóry wierzyciel musi korzystać z własnych środków, aby uzyskać swoją należność (wcześniej musiał np. uiścić opłaty sądowe, opłaty komornicze, wynagrodzenie dla pełnomocnika)”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany przepisów dotyczących świadczeń dla osób pełniących funkcje społeczne (BKSP-155-X-377/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W związku z pismem podmiotu wnoszącego petycję o wycofaniu postulatów Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 70a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-155-X-387/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Z uwagi na powtórzenie w petycji nr BKSP-155-X-387/24 postulatów z wcześniej rozpatrzonej petycji BKSP-155-X-81/24, Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia przez Sejm uchwały w zakresie rezygnacji przez posłów z możliwości łączenia mandatu posła lub senatora z członkostwem w Radzie Ministrów (BKSP-155-X-389/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia działań „w celu wniesienia pod obrady Sejmu RP projektu uchwały o dobrowolnej, opartej o poczucie odpowiedzialności za dobro Ojczyzny, rezygnacji przez parlamentarzystów z dobrodziejstwa wyrażonego w art. 103 ust. 1 zd. 2 [Konstytucji] i zaniechaniu łączenia mandatu posła bądź senatora z członkostwem w Radzie Ministrów”.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na to, iż była powtórzeniem wcześniej rozpatrzonej petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (BKSP-155-X-393/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, polegającą na dodaniu w art. 23 ust. 12 i 13 o następującej treści: „Art. 23. ust. 12. Parlamentarzyści są obowiązani co najmniej raz na pół roku, w swoim okręgu wyborczym, zwołać i przeprowadzić indywidualną konferencję prasową. Art. 23. ust. 13. Uchybienie obowiązkowi, o którym mowa w art. 23. ust. 12., skutkuje sankcją określoną w regulaminie Sejmu lub Senatu”.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na treść petycji tożsamą jak treść wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-187/24.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 53 w sprawie zmiany przepisów dotyczących egzekucji sądowej i administracyjnej.
Odpowiedź przedstawiła zastępca dyrektora Biura Ministra w Ministerstwie Sprawiedliwości – Danuta Głowacka-Mazur.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 53.
Ponadto Komisja podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dezyderat nr 55 w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Przemysław Skrodzki.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 55.

Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zasad przymusowej sprzedaży lokalu na podstawie nakazu sądowego;
- Ministra Infrastruktury w sprawie zmiany art. 73aa ust. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w zakresie obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu;
- Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zniesienia obowiązku wnoszenia opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- Ministra Infrastruktury w sprawie bezpłatnego dostępu do toalet na dworcach kolejowych;
- Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie nadania zawodowi rzeczoznawcy majątkowego statusu zawodu zaufania publicznego.
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 109 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (BKSP-155-X-386/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Petycja ma na celu nowelizację ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z przedstawioną propozycją skreślony miałby zostać art. 109 ust. 3 pkt 2, zgodnie z którym gminie nie przysługuje prawo pierwokupu w przypadku, gdy sprzedaż nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego następuje między osobami prawnymi tego samego kościoła lub związku wyznaniowego.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na treść petycji powtarzającą treść rozpatrzonej wcześniej petycji nr BKSP-155-X-57/23.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 64 w sprawie przedłożenia Sejmowi sprawozdania Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Szymon Wróbel.
Komisja uznała odpowiedź za niezadowalającą i podjęła decyzję o konieczności jej uzupełnienia.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 196 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (BKSP-155-X-395/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy. Postulowana zmiana ma na celu modyfikację progów wyborczych w wyborach do Sejmu i powinna polegać na nadaniu art. 196 § 1 tego aktu następującego brzmienia: „W podziale mandatów w okręgach wyborczych uwzględnia się wyłącznie listy kandydatów na posłów tych komitetów wyborczych, których listy otrzymały co najmniej CZTERY % ważnie oddanych głosów w skali kraju”, zaś § 2: „Listy kandydatów na posłów koalicyjnych komitetów wyborczych uwzględnia się w podziale mandatów w okręgach wyborczych, o ile ich listy otrzymały co najmniej SIEDEM % ważnie oddanych głosów w skali kraju”.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na treść petycji będącą powtórzeniem treści wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-233/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 133 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (BKSP-155-X-396/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycja dotyczy podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu uchylenia art. 133 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, dotyczącego odpowiedzialności wykroczeniowej za spekulację biletami wstępu na imprezy artystyczne, rozrywkowe lub sportowe.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na tożsamą treść wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-134/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (BKSP-155-X-399/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest wniosek o zmianę art. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Wnosząca petycję podkreśla, iż dla utrzymania stabilności gospodarczej niezbędne jest zapewnienie przewidywalności poziomu obciążeń publicznoprawnych, gdyż podmioty zaangażowane w działalność gospodarczą planują swoje przedsięwzięcia w perspektywie miesięcy czy też lat.
W petycji postuluje się nowelizację art. 4 poprzez dodanie ust. 4 w brzmieniu: „Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, akty normatywne, zmieniające na niekorzyść sytuację podatników i płatników należności publicznych, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie od dnia 1 stycznia kolejnego roku i nie wcześniej, niż po upływie miesiąca od dnia ich ogłoszenia, chyba iż dany akt normatywny określi termin dłuższy”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (BKSP-155-X-397/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest uchwalenie następującej zmiany ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o partiach politycznych partia polityczna, która:
1) w wyborach do Sejmu samodzielnie tworząc komitet wyborczy otrzymała w skali kraju co najmniej 3% ważnie oddanych głosów na jej okręgowe listy kandydatów na posłów albo
2) w wyborach do Sejmu weszła w skład koalicji wyborczej, której okręgowe listy kandydatów na posłów otrzymały w skali kraju co najmniej 6% ważnie oddanych głosów,
– ma prawo do otrzymywania przez okres kadencji Sejmu, w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie, subwencji z budżetu państwa na działalność statutową (zwanej krótko subwencją).
Podmiot zgłaszający petycję proponuje zmniejszyć, określony w art. 28 ust. 1 pkt 1), próg uprawniający do otrzymywania subwencji do 2% (a więc dla partii, które startują „samodzielnie” w wyborach do Sejmu) i do 5% próg ustanowiony w pkt 2, (a więc dla koalicji wyborczych).
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na podobnie brzmiące postulaty wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-232/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 55 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (BKSP-155-X-398/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu zmianę przepisu art. 55 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Art. 55
1. Referendum jest ważne, o ile wzięło w nim udział co najmniej 20% uprawnionych do głosowania, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 2/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu”.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na podobnie brzmiące postulaty wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-250/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wysokości stawek podatku od towarów i usług (BKSP-155-X-403/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Przedmiotem petycji jest nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W petycji postuluje się przywrócenie stawek podatku od towarów i usług, które obowiązywały przed 1 stycznia 2011 r., bądź przyjęcie od 2026 r. nowych stawek „w ramach palety możliwości dopuszczonych dla państw w UE”. W przypadku przyjęcia drugiego wariantu wnioskodawca nie określa poziomu nowych stawek podatku od towarów i usług, podstawowej i obniżonych.
Podmiot wnoszący petycję nie załączył projektowanej treści stosownego przepisu.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na to, iż była powtórzeniem wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-159/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski (BKSP-155-X-417/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar.
W petycji wnosi się o podjęcie inicjatywy ustawodawczej poprzez wniesienie projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski. Treść projektu została załączona do petycji i stanowi jej integralną część. Projekt ten zakłada wprowadzenie jednoznacznego zakazu likwidacji grobów wpisanych do ewidencji grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski prowadzonej przez Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz odpowiedzialności karnej z tytułu naruszenia tego zakazu.
Komisja po rozpatrzeniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 58 w sprawie wysokości najniższej emerytury i renty.
Odpowiedź przedstawił naczelnik wydziału w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 58.


Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2025 rok.
Zmiany związane są ze wzrostem wydatków na pokrycie zobowiązań finansowych z tytułu programów pomocowych realizowanych przez Agencję, tj.: pomoc finansowa dla producentów świń w związku z zakazem utrzymywania lub wprowadzania do gospodarstwa świń oraz pomoc dla producentów rolnych i rodzin w związku z suszą w 2024 roku, a także rozszerzenie zakresu zadań realizowanych w ramach programów pomocowych realizowanych przez Agencję.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski oraz zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Tomasz Nawrocki.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ przystąpiła do rozpatrywania rządowego projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (druk nr 1184).
Projekt ma na celu uregulowanie na gruncie prawa polskiego procedury certyfikacji, która pozwoli wykonawcom ubiegać się w Polsce o udzielenie certyfikacji i wydanie certyfikatu potwierdzających ich sytuację podmiotową na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia, przeprowadzanych przez zamawiających z Unii Europejskiej. Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych, rozumiana jako możliwość uzyskania certyfikatu w Polsce i posługiwania się nim przez wykonawcę w postępowaniach o udzielenie zamówienia w Unii Europejskiej, to instrument prawny przewidziany w Polityce zakupowej państwa, przyjętej uchwałą Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2022 r. Tym samym wprowadzenie projektowaną ustawą mechanizmu certyfikacji wykonawców stanowi element realizacji priorytetowych działań Polski w obszarze zamówień publicznych. Certyfikacja wykonawców ma swoje podstawy prawne w regulacjach unijnych, tj. art. 64 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, gdzie uznaniu państwa członkowskiego pozostawiono implementację tego rozwiązania do jego porządku prawnego.
Komisja, w związku z zastrzeżeniami i uwagami do projektu, zgłoszonymi przez stronę społeczną, organizacje branżowe i przedstawicieli przedsiębiorców, uczestniczących w procesie zamówień publicznych, zawiesiła prace nad projektem. Z tego względu przedłożenie sprawozdania o projekcie ustawy z druku nr 1184 w terminie wyznaczonym w skierowaniu – do dnia 2 czerwca br. – nie jest możliwe.
Zgłaszane uwagi dotyczyły m.in. niewłaściwego przebiegu konsultacji społecznych, nieuwzględnienia zgłaszanych zastrzeżeń oraz wątpliwości co do zasadności projektowanej certyfikacji zamówień publicznych, komplikującej rynek zamówień publicznych oraz zbyt drogiej dla małych i średnich przedsiębiorców. Przedstawiciele strony społecznej podnosili także kwestię braku konsultacji projektów rozporządzeń do projektu ustawy.
Uwzględniając powyższe, Komisja uznała, iż chcąc dochować należytej staranności procesu legislacyjnego, należy wstrzymać rozpatrywanie przedmiotowego projektu ustawy do czasu przeprowadzenia dodatkowych konsultacji społecznych.
Minister rozwoju i technologii – Krzysztof Paszyk upoważniony do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych, złożył deklarację przeprowadzenia w najbliższym czasie dodatkowych konsultacji społecznych.
Komisja wystąpi do Marszałka Sejmu o przedłużenie terminu na przedłożenie sprawozdania o projekcie ustawy z druku nr 1184 do dnia 23 czerwca 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczył wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych – Przemysław Grosfeld.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Polskiego Radia (druk nr 1216).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Tomasz Zimoch (Polska2050-TD).
18 kwietnia 2026 r. minie setna rocznica rozpoczęcia regularnego nadawania programu Polskiego Radia.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na dodaniu nowego akapitu mówiącego o tym, iż Polskie Radio jednoczyło Polaków w tragicznej chwili napaści Niemiec i Rosji Sowieckiej na Polskę we wrześniu 1939 roku oraz uzupełnieniu w akapicie czwartym kultowych audycji o: „W Jezioranach”, „Historię Żywą” i „Podwieczorek przy mikrofonie”. Komisja przyjęła także poprawki doprecyzowujące tekst uchwały oraz redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Aleksandra Leo (Polska2025-TD).

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat sytuacji i problemów mniejszości tatarskiej w Polsce.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Katarzyna Kownacka.
Według danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 przynależność do mniejszości tatarskiej zadeklarowało 5295 osób. Najliczniej mniejszość tatarska zamieszkuje Podlasie – szczególnie Białystok, Sokółkę, Dąbrowę Białostocką, Suchowolę, Kruszyniany i Bohoniki. Osadnictwo tatarskie datuje się na XVII wiek. Tu też zachowały się tradycyjne tatarskie meczety – w Kruszynianach i Bohonikach, które do dziś służą polskim Tatarom.
Tatarzy poza Podlasiem mieszkają w całym kraju. Wskutek powojennych przemieszczeń ludności, duże grupy osiadły we Wrocławiu, Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim, Bydgoszczy, Szczecinie i Gdańsku.
Społeczność tatarska jest aktywna w sferze działań na rzecz pielęgnacji własnej kultury i zachowania kulturowej odrębności. Ważnym czynnikiem jest też aspekt religijny, który często w wielu opracowaniach socjologicznych uzasadnia trwanie mniejszości tatarskiej w swojej odrębności kulturowej. Na wsparcie działalności zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej etnicznej mniejszości tatarskiej w latach 2022-2025 z części 43 budżetu państwa, której dysponentem jest minister adekwatny do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, udzielono dotacji w łącznej wysokości 1 917 580 zł.
Obecnie w społeczności tatarskiej nie jest prowadzona edukacja pozwalająca na sprawowanie obrządku azanów, ślubów, pogrzebów i posługi religijnej oraz przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom, a najmłodszy imam ze społeczności tatarskiej ma ponad 50 lat. Zajęcia z religii muzułmańskiej dla dzieci i młodzieży prowadzone są przez Muzułmańską Gminę Wyznaniową w Kruszynianach oraz Muzułmańską Gminę Wyznaniową w Białymstoku. Zajęcia realizowane są raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne, co mniejszość tatarska uważa za niewystarczające.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o stanie prac nad uzgodnieniem projektu ustawy o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Tomasz Szymański.
Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej (MZR) jest najstarszą muzułmańską grupą wyznaniową w Polsce. Wywodzi się z ponad 600-letniej tradycji islamu w naszym kraju. Status prawny MZR jest uregulowany ustawą z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
W dniu 28 września 2022 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazała do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek MZR o zawarcie umowy w trybie art. 25 ust. 5 Konstytucji RP, do którego dołączono m.in. projekt ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego. Propozycje zawarte w projekcie dotyczą wielu aspektów, które mogą być ważne dla wiernych MZR, w tym m.in. umożliwienia zaopatrzenia wiernych w żywność zgodną z zasadami islamu (halal), zmiany siedziby MZR oraz Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego na Białystok, nadania małżeństwom zawartym w formie przewidzianej prawem wewnętrznym MZR skutków cywilnoprawnych oraz powołania Muzułmańskiego Duszpasterstwa Wojskowego.
Dla oceny projektu ustawy istotne jest wskazanie, iż większość proponowanych regulacji dotyczy kwestii majątkowych. W szczególności projektowane przepisy stanowią podstawę do powołania Komisji Regulacyjnej do spraw Muzułmańskich Gmin Wyznaniowych, w celu zwrócenia MZR różnych kategorii nieruchomości przejętych nieprawnie przez Państwo w okresie istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Przedstawione w projekcie unormowania majątkowe mogą budzić wątpliwości w świetle konstytucyjnej zasady równouprawnienia kościołów i innych związków wyznaniowych. Przyznanie MZR uprawnienia do składania wniosków o wszczęcie postępowania regulacyjnego do Komisji Regulacyjnej do spraw Muzułmańskich Gmin Wyznaniowych mogłoby spotkać się z zarzutem naruszenia ww. zasady. Ewentualne rozpoczęcie prac nad zmianami w regulacjach dotyczących statusu MZR, w szczególności powołanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zespołu redakcyjnego do opracowania projektu umowy i ustawy, wymaga w pierwszej kolejności przekazania szczegółowego uzasadnienia przez MZR odnośnie do proponowanych przepisów prawa.
W dyskusji podnoszono głównie problem dożywotniego sprawowania funkcji muftiego przez przewodniczącego Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego – Tomasza Miśkiewicza. Zgłaszano po raz kolejny konieczność zmiany ustawy o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej, która przewiduje wybór muftiego wyłącznie na specjalnie w tym celu zwołanym Kongresie Elekcyjnym. Zdaniem części środowiska tatarskiego, takiego Kongresu po śmierci muftiego Jakuba Szynkiewicza nie było, wobec czego nie ma muftiego MZR, który mógłby korzystać z uprawnień wynikających z ustawy. Po 1945 roku ustawy przedwojenne nie były honorowane. MZR posiadał statut, w którym wszystkie funkcje są kadencyjne. Wybór na muftiego Tomasza Miśkiewicza w 2004 roku nie miał uprawnień funkcji dożywotniej. Wskazywano, iż zaświadczenie wystawione dla Tomaszowi Miśkiewiczowi przez MSW (jako prawowitemu muftiemu) jest bezprawne i tym samym nie może być uznane za obowiązujące.

W ramach spraw bieżących poseł Jarosław Rzepa (PSL-TD) poinformował, iż przy pomorskim odcinku drogi ekspresowej S6 zostaną ustawione znaki z napisami w dwóch językach, podkreślające historyczny i kulturowy charakter Kaszub. Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o nadaniu drodze ekspresowej S6 nazwy Trasa Kaszubska – Kaszëbskô Darga. Na znakach drogowych będą umieszczane nazwy miejscowości w języku polskim i kaszubskim. Jednocześnie poseł zaapelował, aby Komisja zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie dwujęzycznych nazw również przy zjazdach z tej trasy.


Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła wniosek o odrzucenie zgłoszony w czasie drugiego czytania do projektu uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 1057 i 1170).
Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Tomasz Głogowski (KO).

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- pytanie prawne, wszczynające postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt P 5/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 61/24,
- wniosek grupy posłów, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 26/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 40/23,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 96/23,
- skargi konstytucyjne, omawiane łącznie ze względu na tożsamość przedmiotu kontroli, wszczynające postępowania w sprawach zawisłych przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 36/24, SK 40/24, SK 41/24, SK 44/24, SK 45/24, SK 51/24, SK 52/24, SK 53/24, SK 74/24, SK 77/24, SK 80/24, SK 83/24, SK 85/24, SK 86/24, SK 6/25, SK 7/25, SK 8/25, SK 10/25.

Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ oraz Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1201 i 1215).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki dotyczyły zwiększenia wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na repatriację.
Sprawozdawca – poseł Artur Jarosław Łącki (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Tomasz Szymański.
Idź do oryginalnego materiału