INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 23 kwietnia 2025 r. nr 50/2025 (225)

1 miesiąc temu

INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 23 kwietnia 2025 r.
nr 50/2025 (225)






Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (druk nr 1142).
Uzasadnienie projektu przedstawili posłowie: Bartosz Romowicz (Polska2050-TD) oraz Michał Gramatyka (Polska2050-TD).
Projekt ma na celu ponowne uregulowanie kwestii posiadania legitymacji przez strażaków ochotniczych straży pożarnych oraz osób posiadających uprawnienie do świadczenia ratowniczego poprzez zmianę formy wydawania legitymacji z karty z tworzywa sztucznego na wersję elektroniczną dostępną w aplikacji mObywatel (jako dokument mobilny w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel).
Po zakończeniu pierwszego czytania Komisja skierowała ww. projekt ustawy do podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych.

Komisja rozpatrzyła Sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2024 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (druk nr 1163).
Sprawozdanie przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Leśniakiewicz oraz dyrektor Departamentu Zezwoleń i Koncesji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Justyna Kurek.
Ustawa z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców weszła w życie w 1920 r. i była sześciokrotnie nowelizowana (ostatnio w 2017 r.). Ustawa jest zgodna z prawem unijnym – obywatele Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii nie muszą legitymować się zezwoleniem w celu nabycia nieruchomości w Polsce. Ustawa formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą nabycie nieruchomości przez cudzoziemca na podstawie każdego zdarzenia prawnego wymaga zezwolenia oraz wskazuje zwolnienia z obowiązku uzyskania takiego zezwolenia (nieruchomości położone poza strefą nadgraniczną/niebędące gruntami rolnymi powyżej 1 ha).
W 2024 r. złożono 2310 wniosków o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości, akcji i udziałów przez cudzoziemców, a także wydano 1112 decyzji zezwalających na nabycie nieruchomości gruntowych, 479 decyzji zezwalających na nabycie lokali, 23 decyzje zezwalające na nabycie udziałów i akcji oraz 9 decyzji zezwalających na nabycie nieruchomości gruntowych na rzecz przedstawicielstwa dyplomatycznego.
Wydane zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 74,94 ha dotyczyły najczęściej nieruchomości położonych w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Wśród cudzoziemców, którym wydano zezwolenie, najczęściej reprezentowane były obywatelstwa i kapitał: ukraiński, białoruski oraz brytyjski.
Wydane zezwolenia na nabycie lokali mieszkalnych i użytkowych o łącznej powierzchni 29 779,96 m2 dotyczyły najczęściej nieruchomości położonych w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Nabywcy reprezentowali najczęściej obywatelstwa i kapitał ukraiński oraz białoruski.
Wydano 23 zezwolenia na nabycie udziałów i akcji w spółkach, w tym dla osób fizycznych (8 zezwoleń) oraz osób prawnych (15 zezwoleń).
Komisja przyjęła Sprawozdanie z druku nr 1163.
Sprawozdawca – poseł Małgorzata Pępek (KO).
W posiedzeniu uczestniczył zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – st. bryg. Paweł Frysztak.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (druk nr 1175).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka.
Celem projektowanej ustawy jest przedłużenie terminu obowiązywania zmienionych taryf dla energii elektrycznej z okresu II połowy 2025 r. do okresu IV kwartału 2025 r. Projekt ustawy zakłada również zmianę terminu na złożenie wniosków o zmianę taryf z dnia 30 kwietnia na dzień 31 lipca 2025 r. W projekcie przewiduje się również uaktualnienie publikacji średnich cen energii elektrycznej wynikających z taryf sprzedawców z urzędu, w wyniku zatwierdzenia w IV kwartale 2025 r. nowych cen taryf dla odbiorców w gospodarstwach domowych.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze porządkującym i doprecyzowującym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD).

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zaopiniowała dla Prezydium Sejmu propozycje tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Zostały zgłoszone 103 propozycje tematów kontroli przez 17 komisji sejmowych.
Komisja pozytywnie zaopiniowała 33 propozycje tematów kontroli.
W związku z merytorycznymi uwagami Najwyższej Izby Kontroli oraz ustaleniami przyjętymi na posiedzeniu, 70 tematów nie uzyskało rekomendacji Komisji.
W posiedzeniu uczestniczył prezes Najwyższej Izby Kontroli – Marian Banaś.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia 270 000 tys. zł z rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025 na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, badaniem monitoringowym pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowaniem zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowaniem kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, w tym na wypłatę wynagrodzeń dla lekarzy wyznaczonych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczący zmian w planie finansowym Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego na 2025 rok.
Zmiany polegają na zwiększeniu środków na realizację zadania polegającego na obsłudze eksperckiej oraz wsparciu prawno-organizacyjnym działań polskiej grupy negocjującej ze stroną ukraińską sposób trwałego uregulowania kwestii poszukiwań i ekshumacji spoczywających na terytorium Ukrainy polskich ofiar zbrodni międzynarodowych.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności zabezpieczenia środków na ustawowe zadanie funduszu: zapewnienie wypłat dodatku dopełniającego do renty socjalnej, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na 2025 rok.
Zmiany mają na celu zwiększenie środków dla subfunduszy: modernizacji podmiotów leczniczych, rozwoju profilaktyki oraz terapeutyczno-innowacyjnego.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ zapoznała się z informacją o konsekwencjach społeczno-gospodarczych wygaszania wydobycia węgla brunatnego przez kopalnię Turów i planach wsparcia transformacji energetycznej Worka Turoszowskiego.
Kompleks energetyczno-wydobywczy Turów w Bogatyni podlega silnej presji rynkowej, wynikającej z coraz większej generacji ze źródeł OZE i wysokich kosztów uprawnień do emisji CO2, jak i ponoszonych wysokich kosztów stałych koniecznych do utrzymania zdolności wydobywczych i produkcyjnych kopalni. Z tych powodów spada ilość energii wytwarzanej w Elektrowni Turów i w konsekwencji niższe wydobycie surowca w kopalni Turów. Zarząd PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. oraz załoga Elektrowni Turów starają się sprostać wymaganiom rynku, biorąc aktywny udział w procesach rynkowych, maksymalizując przychody z rynku energii i rynku mocy, jak i minimalizując koszty. Elektrownia Turów dla bloku 7 posiada kontrakt z rynku mocy obowiązujący do 2035 r. Grupa Kapitałowa PGE nie prowadzi w tej chwili analiz dotyczących konsekwencji społeczno-gospodarczych wygaszania wydobycia węgla brunatnego przez kopalnię Turów, gdyż posiada koncesję na wydobycie węgla z kopalni Turów do 2044 r.
Z przedstawionej informacji wynika, iż działania podejmowane przez rząd oraz Grupę PGE we współpracy z samorządami pozwolą na stopniowe przejście w nowe obszary działalności gospodarczej w celu zapewnienia stabilnego zatrudnienia, spokoju społecznego w regionie oraz sprostania wyzwaniom związanym z funkcjonowaniem na trójgraniczu.
Podczas dyskusji podkreślano, iż transformacja w kierunku źródeł niskoemisyjnych musi być sprawiedliwa i odpowiedzialna oraz iż wymaga odpowiedniego przygotowania. Wyznaczenie daty zamknięcia kopalni Turów powinno iść w parze z kompleksowym planem transformacji regionu, obejmującym nowe inwestycje po uprzednim przygotowaniu szczegółowej analizy oraz działania transformacyjne, takie jak m.in.: budowa bloków gazowych, SMR (małych bloków jądrowych) i farm fotowoltaicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca dyrektora Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Rafał Bojanowski, zastępca dyrektora Departamentu Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Agnieszka Dzierzbicka, prezes PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna – Jacek Kaczorowski, starosta zgorzelecki – Artur Bieliński oraz burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia – Wojciech Dobrołowicz.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat zagrożeń dla istnienia portów rybackich w związku z decyzjami władz samorządowych zezwalających na inwestycje deweloperskie na nabrzeżach portowych.
Od lat realizowane są prace nad przygotowaniem projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – portu morskiego w Helu. Za przygotowanie projektu planu odpowiada Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, podległy Ministrowi Infrastruktury, natomiast Minister Infrastruktury jest odpowiedzialny za projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia przedmiotowego planu. Wskazane wyżej organy posiadają kompetencje w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego wód morskich, w tym wód portowych oraz w zakresie zagospodarowania lądowych obszarów portowych, m.in. w ramach nadzoru właścicielskiego nad terenami portowymi, jak również poprzez wydawanie pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń oraz układanie kabli i rurociągów w polskich obszarach morskich.
Minister Infrastruktury posiada kompetencje, które mogą zapewnić bezpieczne miejsca postoju i przeładunku statków rybackich w porcie Hel. Port ten ma strategiczne znaczenie dla funkcjonowania sektora rybołówstwa morskiego w Polsce. Obsługuje łodzie i kutry rybackie z Helu, Jastarni, Kuźnicy, Gdańska, Górek Wschodnich i Zachodnich, Władysławowa, Łeby oraz Ustki. Działalność rybaków w porcie Hel ma najważniejsze znaczenie również dla innych branż, takich jak przetwórstwo czy gastronomia. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w dniu 12 lutego br. wpisał zespół budowlany dawnego portu rybackiego w Helu, wraz z terenem, na którym jest usytuowany i jego infrastrukturą, do rejestru zabytków województwa pomorskiego.
Środowisko rybackie zgłasza problemy związane z brakiem miejsca do bezpiecznego postoju jednostek rybackich w okresie funkcjonowania planowanej sezonowej mariny w basenie rybackim portu w Helu. Nie bez znaczenia w przedmiotowym sporze, dotyczącym zagospodarowania wód morskich w porcie Hel, jest planowana budowa hotelu w części lądowej tego portu.
Podczas dyskusji podkreślano, iż wszelkie decyzje co do przyszłości portów powinny być podejmowane w sposób uwzględniający różne rodzaje działalności gospodarczej w nich prowadzone (w tym rybołówstwo) i nie powodujący dla nich zagrożenia.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, burmistrz Helu – Mirosław Wądołowski oraz wiceprezes Organizacji Producentów Rybnych Władysławowo – Hel – Edyta Koreńczuk.

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła informację na temat oceny funkcjonowania ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski.
Wskazano, iż genezą wprowadzenia ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (u.s.m.) była potrzeba stworzenia projektu ustawy, który miałby kompleksowo regulować kwestie związane z funkcjonowaniem spółdzielni mieszkaniowych. Spółdzielnie mieszkaniowe funkcjonują przede wszystkim na podstawie przepisów u.s.m., ale także ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze oraz wydanych na podstawie powyższych przepisów statutów i regulaminów. Podstawową zasadą funkcjonowania spółdzielni jest zasada samorządności, a intencją ustawodawcy było zapewnienie spółdzielniom jak najszerszej autonomii w zakresie zarządzania przez członków swoim majątkiem oraz kierowania działalnością gospodarczą.
Przedstawiono zasadnicze regulacje wymagające analizy i ewentualnej ingerencji legislacyjnej. Analiza przyjętych rozwiązań wykazała, iż zasadne wydaje się wzmocnienie pozycji członków spółdzielni mieszkaniowych poprzez przyznanie im nowych uprawnień, zwiększenie jawności działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także usprawnienie ich funkcjonowania. Jako konieczne wskazano m.in. doprecyzowanie przepisów w zakresie zmian odnoszących się do uczestnictwa pełnomocników na walnych zgromadzeniach poprzez m.in. określenie katalogu osób, które będą mogły pełnić funkcję pełnomocnika.
Doprecyzowania wymagają także przepisy wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo spółdzielcze. Przepisy te pozbawiają członkostwa w spółdzielni wielu dotychczasowych członków, którzy wykazują interes prawny w posiadaniu statusu członka, w szczególności są to osoby dysponujące prawem do lokalu znajdującego się na gruncie o nieuregulowanym stanie prawnym lub gdy spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu.
Podkreślono także konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących sposobu zarządu nad nieruchomością wspólną uwzględniając zarazem prawa właścicieli w procesie decyzyjnym.
Podczas dyskusji zauważono słuszność podejmowanych działań przez ministerstwo. Podkreślono, iż znaczenie i siła spółdzielczości mieszkaniowej wynika z faktu, iż jej podstawowym celem jest zaspokajanie fundamentalnej potrzeby materialnej każdego człowieka. Podnoszono m.in. konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących sprawozdań finansowych spółdzielni oraz trybu wyborów władz spółdzielni. Pytano także o szczegółowe ramy czasowe wprowadzenia nowelizacji omawianej ustawy.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat systemu sterowania ruchem kolejowym w Polsce – serwisu, kosztów eksploatacji, innowacji w tym zakresie, bezpieczeństwa pasażerów.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak oraz zastępca dyrektora Biura Automatyki PKP PLK S.A. – Marcin Kuziemski.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK) to systemy techniczne zapewniające bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego. Głównymi zadaniami SRK są: nastawianie i kontrola przebiegów pociągów (ustawianie zwrotnic, sygnalizatorów, blokad), automatyczne lub zdalne kierowanie ruchem pociągów, zabezpieczenia kolizyjne (zapobieganie nieuprawnionym wjazdom na zajęte tory), rejestracja zdarzeń (zapisywanie operacji i pracy urządzeń) oraz komunikacja z maszynistą (sygnały świetlne, systemy kabinowe).
Podczas dyskusji poruszono m.in.: problem awaryjności i zawodności systemu kierowania ruchem, możliwość wprowadzenia standardowego, ujednoliconego języka komunikacji urządzeń, co może doprowadzić do większej konkurencyjności na rynku producentów tychże urządzeń, a także zwrócono uwagę na wysokość wynagrodzeń oraz liczbę zatrudnionych pracowników zajmujących się sterowaniem ruchem kolejowym.
W posiedzeniu uczestniczył wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego – Marcin Trela.

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informację na temat bieżącej działalności i planów funkcjonowania Polskiej Organizacji Turystycznej.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej – Rafał Szmytke oraz wicedyrektor Departamentu Rozwoju i Planowania w Polskiej Organizacji Turystycznej – Joanna Węglarczyk.
Plan działań Polskiej Organizacji Turystycznej na rok 2025 został opracowany zgodnie z założeniami zawartymi w Strategii Zarządzania Zintegrowaną Komunikacją Marketingową w Turystyce do 2030 roku. Dokument ten zakłada podejście holistyczne i zintegrowane, które uwzględnia zarówno turystykę wypoczynkową, jak i biznesową. Strategia podkreśla wagę współpracy między różnymi szczeblami organizacji turystycznych – lokalnymi, regionalnymi i krajowymi – oraz rolę edukacji, profesjonalizacji działań i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Wszystkie działania ujęto w ramy dziewięciu obszarów strategicznych oraz projektów i kampanii promocyjnych, które wspólnie będą wspierać rozwój oferty turystycznej Polski i jej skuteczne pozycjonowanie jako atrakcyjnego kierunku podróży.
Główne działania zaplanowane w obszarach strategicznych na 2025 rok to m.in.:
- promocja Polski przy okazji przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej, EXPO w Osace oraz ważnych rocznic i wydarzeń sportowych (np. Tour de Pologne);
- realizacja podróży studyjnych dla dziennikarzy i influencerów, które realizowane są przez cały rok i prezentują Polskę o każdej porze roku;
- budowanie sieci współpracy i dobrych praktyk, m.in. z wykorzystaniem szkoleń;
- promocja Polskich Marek Turystycznych w mediach społecznościowych i na wydarzeniach promocyjnych oraz realizacja podróży edukacyjnych (ponadto planowane są szkolenia i warsztaty dla zarządców marek regionalnych);
- kontynuacja projektu Michelin Guide, w ramach którego dąży się do włączania kolejnych miast i regionów (projekt realizowany na dwóch płaszczyznach: audytu restauracji, który stanowi motywację do podnoszenia jakości oraz promocji z wykorzystaniem rozpoznawalnej marki);
- organizacja warsztatów branżowych „Buy Poland!” i spotkań networkingowych, dzięki którym przedstawiciele polskiej branży turystycznej mogą nawiązać kontakty handlowe z przedstawicielami zagranicznej branży turystycznej;
- organizacja podróży studyjnych dla przedstawicieli branży zarówno turystyki wypoczynkowej, jak i turystyki biznesowej;
- opracowanie programu edukacyjnego „Specjalista od Polski” dla zagranicznych biur podróży sprzedających polską ofertę (efektem ma być przyznanie certyfikatów, które będą potwierdzać szeroką wiedzę o Polsce jako celu podróży).

Komisja rozpatrzyła informację na temat rządowego programu Dostępność Plus w zakresie kultury fizycznej i turystyki.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Piotr Krasuski.
Program rządowy Dostępność Plus 2018-2025, koordynowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zakłada dwa podstawowe kierunki oddziaływania publicznego na stan dostępności w Polsce: włączenie problematyki dostępności we wszystkie polityki publiczne oraz modernizacja istniejącej infrastruktury, taboru, stron internetowych czy usług świadczonych w interesie publicznym.
Jednym z głównych obszarów działań Ministerstwa Sportu i Turystyki na rzecz upowszechniania sportu osób z niepełnosprawnościami jest realizacja zapisów dokumentów strategicznych na rzecz osób z niepełnosprawnościami, w tym rządowego programu Dostępność Plus.
Sport powszechny osób z niepełnosprawnościami został uwzględniony w przedmiotowym programie w ramach obszaru wsparcia usługi – Usługi powszechne, E-Commerce, Mobilność, Aktywność, Komunikacja, w ramach działania nr 26 – Sport, turystyka i rekreacja bez barier, poprzez realizację działań w zakresie animacji i promocji kultury fizycznej i turystyki aktywnej osób z niepełnosprawnościami.
Narzędziami umożliwiającymi realizację powyższych działań są dwa programy dotacyjne:
- Program Upowszechniania Sportu Osób z Niepełnosprawnościami, finansowany ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, którego dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki;
- Program rządowy pn. „Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami”, finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego, którego dysponentem jest Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
W 2024 r. w ramach Programu Rządowy Dostępność Plus 2018-2025 w Ministerstwie Sportu i Turystyki zrealizowano dwa działania w obszarze turystyki. Po pierwsze, przeprowadzono konkurs ofert pn. „Program wsparcia Turystyki” – Edycja 2024. Minister Sportu i Turystyki ogłosił w 2024 r. otwarty konkurs ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych z zakresu części budżetowej 40 – turystyka. W konkursie dotacyjnym wyodrębniono 4 priorytety merytoryczne, w ramach których realizowano cele związane udostępnianiem usług turystycznych. Po drugie, zainaugurowano program „Polskie szlaki turystyczne”. W 2024 r. Minister Sportu i Turystyki ogłosił Program „Polskie szlaki turystyczne”, którego celem było zwiększenie możliwości uprawiania turystyki społecznej w Polsce poprzez poprawę bezpieczeństwa na szlakach turystycznych, poprawę dostępności turystycznej na obszarach o dużych walorach przyrodniczych dla turystyki społecznej, w tym pieszej, rowerowej, kajakowej oraz zwiększenie dostępności i tworzenie szlaków turystycznych dostosowanych w szczególności do potrzeb osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- budżetu Polskiej Organizacji Turystycznej przeznaczonego na promocje,
- wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności Polskiej Organizacji Turystycznej,
- promocji Polski podczas obchodów 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego.
Komisja przyjęła informacje na ww. tematy.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ zapoznała się z informacją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na temat prowadzonych i planowanych działań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu popularyzacji i uczczenia patronów roku 2025.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel.
Patronami Roku 2025 są: Stefan Żeromski, Antoni Słonimski, Olga Boznańska, gen. Kazimierz Sosnkowski, Franciszek Duszeńko, Milenium Koronacji Pierwszych Królów Polski w Gnieźnie oraz Polscy Bohaterowie z Katynia, Charkowa, Miednoje, Bykowni i innych miejsc.
Instytucje podległe, prowadzone i współprowadzone przez Ministerstwo Kultury, przygotowały szereg wydarzeń w ramach uczczenia pamięci i przypomnienia zasług patronów 2025 roku. Z okazji obchodów Milenium Koronacji Pierwszych Królów Polski Muzea w całej Polsce przygotowały wystawy tematyczne m.in. wystawę czasową „1025. Narodziny Królestwa" w Muzeum Historii Polski. W dniu 27 kwietnia br. odbędzie się koncert „Tysiąclecie Korony Polskiej" na błoniach Stadionu Narodowego z udziałem gwiazd polskiej estrady. Widowisko połączy nowoczesną formę koncertu z dziejami kart naszej historii i będzie do obejrzenia na antenie TVP1. Telewizja Polska i Polskie Radio będą także transmitować obrady Zgromadzenia Narodowego 25 kwietnia br. oraz relacjonować przebieg pikniku 1000-lecia nad Wisłą.
W 130. rocznicę urodzin Antoniego Słonimskiego instytucje kultury zaplanowały także szereg wydarzeń. Muzeum Cypriana Norwida w Dębinkach zaplanowało wieczór poetycki oraz ekspozycję poświęcone pisarzowi. W ramach popularyzacji wiedzy o autorze Narodowa Biblioteka Ossolineum przeprowadziła retrokonwersję publikacji i dzieł jego dotyczących (69 woluminów). Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku­Białej zaplanowało projekcję filmu dokumentalnego „To ja, Antoni" w reż. Andrzeja Titkowa.
Rok 2025 został ogłoszony również Rokiem Olgi Boznańskiej – jednej z najwybitniejszych polskich malarek, której twórczość na trwałe wpisała się w historię sztuki europejskiej. Z okazji 160. rocznicy jej urodzin Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowało program wydarzeń, przybliżających życie i dorobek artystki. Od 15 kwietnia br. jedna z gablot w Galerii Rzemiosła Artystycznego została poświęcona pamiątkom po artystce, natomiast dnia 5 września br. zostanie otwarta wystawa czasowa „Boznańska. Kameralnie", na której będzie można zobaczyć nie tylko obrazy malarki, ale także jej szkice, rysunki z dzieciństwa czy narzędzia pracy. W dniu 4 kwietnia br. w Bibliotece Polskiej w Paryżu otwarta została wystawa prac artystki pt. „Olga Boznańska 1865-1940. Philosophie du portrait.”. Na wystawie prezentowane jest malarstwo, rysunki i archiwalia Olgi Boznańskiej ze zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu.
W 100. rocznicę urodzin Franciszka Duszeńki – przybliżając postać wybitnego rzeźbiarza – m.in. Muzeum Narodowe w Gdańsku we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych przygotowało wystawę „Franciszek Duszeńko. Ołowiane łzy". Wystawa jest prezentacją dorobku i postaci profesora Franciszka Duszeńki, wskazującą istotne kierunki jego poszukiwań i zainteresowań. Planowana jest także konferencja oraz wydanie monografii. Szkoły artystyczne upamiętniały patrona poprzez przygotowanie gazetek szkolnych, przeprowadzenie lekcji tematycznych czy projektów edukacyjnych. Inicjatywę podjęła m.in. Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, która organizuje konkurs na projekt pomnika lub rzeźby inspirowanymi stylem i twórczością Franciszka Duszeńki, natomiast Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Tadeusza Brzozowskiego w Krośnie planuje organizację dwóch konkursów prac poświęconych patronowi.
W 140. rocznicę urodzin gen. Kazimierza Sosnkowskiego zaplanowano m.in. organizację wystaw archiwalnych m.in. przez Archiwum Państwowe w Kielcach i Krakowie. Instytut Pileckiego planuje marsz i prelekcję o generale w rocznicę jego śmierci. W ramach popularyzacji wiedzy o patronie w Narodowej Bibliotece Ossolineum realizowane są prace nad retrokonwersją książek jego autorstwa i jemu poświęconych. Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej zaplanowało na wrzesień konferencję naukową pn. „Cieniom września. Grupa przemyska gen. broni Kazimierza Sosnkowskiego w wojnie obronnej 1939 r.”.
W związku z uchwałą Sejmu ustanawiającą rok 2025 Rokiem Polskich Bohaterów z Katynia, Charkowa, Miednoje, Bykowni i innych miejsc, instytucje podległe Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizują program działań upamiętniających 85. rocznicę zbrodni katyńskiej. W ciągu całego 2025 roku na terenie kraju będą miały miejsce liczne wydarzenia upamiętniające rocznicę, takie jak: koncerty symfoniczne, wystawy muzealne i archiwalne, projekcje filmów dokumentalnych i fabularnych, debaty, konferencje naukowe i prelekcje popularnonaukowe, wykłady i lekcje muzealne w szkołach i uczelniach, wydarzenia literackie i poetyckie, kampanie informacyjne, prezentacje multimedialne i działania społecznościowe. Odbiorcy instytucji kultury, środowiska akademickie, uczniowie szkół i nauczyciele, artyści, a także użytkownicy Internetu będą mieli możliwość uczestniczenia w wydarzeniach zarówno w przestrzeni fizycznej, jak i online.
W 100. rocznicę śmierci Stefana Żeromskiego odbędą się różnorodne wydarzenia popularyzujące wiedzę o jego życiu, twórczości i działalności patriotycznej. Zaplanowano wystawy muzealne (np. wystawa rocznicowa w Muzeum Narodowym w Lublinie „Żeromski (nie)oczywisty”), czytanie fragmentów jego twórczości m.in. w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach czy Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Ponadto NCK w serii wydawniczej „Jubileusze" wydał tom ,,Żeromski. Powroty" pod redakcją naukową prof. Marii Jolanty Olszewskiej, a Biblioteka Narodowa planuje zorganizować pokaz rękopisów. Szkoły artystyczne upamiętniały patrona poprzez przygotowanie gazetek szkolnych, przeprowadzenie lekcji tematycznych, projektów edukacyjnych i konkursów np. w Ogólnokształcącej Szkole Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki w Warszawie została wystawiona drama przygotowana przez uczniów szkoły na podstawie „Syzyfowych prac” oraz ich refleksji na temat szkoły współczesnej.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o działania podejmowane przez samorządy i środowiska lokalne w celu uhonorowania patronów roku 2025 oraz czy ministerstwo zaplanowało specjalne programy dotacyjne poświęcone patronom roku 2025.

Komisja wysłuchała informacji na temat wniosków i projektów uchwał dotyczących ustanowienia roku 2026 rokiem osoby lub wydarzenia.
Informację przedstawił przewodniczący Komisji – poseł Piotr Adamowicz (KO).
Przewodniczący Komisji poinformował, jakie wnioski i projekty uchwał wpłynęły dotychczas do Komisji. Przypomniał, jak zgodnie z art. 33a regulaminu Sejmu wygląda procedura ustanawiania roku rokiem osoby lub wydarzenia.
Komisja upoważniła Prezydium Komisji do zebrania się po 30 kwietnia br. i zdecydowania o wyborze 5 projektów i ewentualnie dodatkowych projektów, a następnie przedstawienia decyzji na forum Komisji.

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Haliny Poświatowskiej w 90. rocznicę urodzin (druk nr 1144).
Uzasadnienie przedstawił poseł Krzysztof Mieszkowski (KO).
Dnia 9 maja br. minie 90. rocznica urodzin Haliny Poświatowskiej – wybitnej polskiej poetki i pisarki.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjne oraz doprecyzowujące.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Mieszkowski.

Komisja Obrony Narodowej /OBN/ zapoznała się z informacją Ministra Obrony Narodowej na temat udziału Sił Zbrojnych RP w operacjach poza granicami państwa.
Informację przedstawił zastępca Szefa Sztabu ds. Operacyjnych z Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych – gen. bryg. Jarosław Chojnacki.
Obecnie funkcjonuje 10 polskich kontyngentów wojskowych (PKW) – pięć w ramach misji NATO (Kosowo, Łotwa, Rumunia, Turcja, państwa bałtyckie), trzy w ramach Unii Europejskiej (Bośnia i Hercegowina, Republika Środkowoafrykańska, Włochy), a także kontyngenty w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych (Liban) oraz w ramach sił globalnej koalicji przeciw Państwu Islamskiemu (Irak).
Żołnierze służący w ramach PKW realizują różnego rodzaju zadania mandatowe, zależne od miejsca stacjonowania – są to przede wszystkim działania szkoleniowe z przedstawicielami państw sojuszniczych, odstraszanie potencjalnego przeciwnika, ochrona przestrzeni powietrznej, wspieranie władz lokalnych czy monitorowanie sytuacji bezpieczeństwa i przestrzegania porozumień pokojowych. W drugiej połowie roku planowane jest utworzenie jedenastego kontyngentu – będzie to PKW Noteć, wchodzący w skład Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO.

Komisja zapoznała się z informacją Ministra Obrony Narodowej na temat służby żołnierzy Wojska Polskiego w strukturach międzynarodowych.
Informację przedstawił szef Zespołu ds. Służby w Międzynarodowych Strukturach Wojskowych ze Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – płk Maciej Dyżla.
Obecnie ze 1132 stanowisk zajmowanych przez polskich wojskowych w międzynarodowych strukturach wojskowych, 615 to stanowiska za granicą, a 517 – stanowiska w strukturach międzynarodowych na terenie kraju. W strukturze dowodzenia Sojuszu Północnoatlantyckiego Polska obsadza 291 stanowiska w dwóch strategicznych dowództwach i podległych im strukturach, z tego 179 poza granicami państwa, a 112 w ramach struktur sojuszu w Polsce. W strukturach dowództw korpusów NATO, Polsce przypadają 522 stanowiska, z tego 144 w Wielonarodowym Korpusie Północny-Wschód w Szczecinie i 178 w Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód w Elblągu. Polska angażuje się w działania siedemnastu spośród trzydziestu centrów eksperckich NATO. Polska jest również gospodarzem centrów eksperckich kontrwywiadu w Krakowie i policji wojskowej w Bydgoszczy.
Udział w misjach to pierwszy krok na drodze do służby w wojskowych strukturach międzynarodowych, a służba w takim środowisku, wynikająca ze współpracy w ramach NATO i UE, to świetna okazja, by żołnierze zdobyli unikatowe doświadczenie i szeroką specjalistyczną wiedzę, która będzie procentować na dalszych etapach służby wojskowej.
Podczas dyskusji posłowie zadawali pytania dotyczące m.in.: warunków służby żołnierzy w operacjach poza granicami państwa i strukturach międzynarodowych, świadczeń i form wsparcia dla rodzin żołnierzy służących poza Polską oraz dalszego przebiegu służby po powrocie żołnierzy do kraju.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania farm fotowoltaicznych zlokalizowanych na obszarach chronionego krajobrazu oraz „Natura 2000”.
Informację przedstawili podsekretarze stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka i Mikołaj Dorożała.
Powstawanie instalacji fotowoltaicznych w Polsce podlega kompleksowej ocenie, która obejmuje szereg procedur administracyjnych, podczas których weryfikowane jest spełnienie przez nie określonych wymagań prawnych dotyczących różnych sfer funkcjonowania. Przeprowadzenie tych procedur ma zapewnić efektywną, bezpieczną i zrównoważoną środowiskowo eksploatację tego typu projektów. Instalacji fotowoltaicznych dotyczą procedury administracyjne takie jak: uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy albo wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo uchwalenie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego wraz z umową urbanistyczną, uzyskanie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, uzyskanie pozwolenia na budowę, złożenie zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych oraz uzyskanie wpisu do rejestru wytwórców energii w małej instalacji lub koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przypadku instalacji o mocy powyżej 1 MW.
Instalacje fotowoltaiczne uznawane są za nieszkodliwe dla człowieka i środowiska z uwagi na ich wykonanie z materiałów, które w większości podlegają utylizacji bądź recyklingowi. Rozwój energetyki fotowoltaicznej nie jest jednak obojętny dla środowiska przyrodniczego i może oddziaływać na różne jego elementy. Przy rozważaniu wpływu farm fotowoltaicznych na środowisko naturalne najważniejsze jest znalezienie kompromisu między jego ochroną i użytkowaniem ziemi w sposób zrównoważony, a potrzebą produkcji czystej energii. Farmy solarne planowane do realizacji w granicach obszarów „Natura 2000”, czy obszarów chronionego krajobrazu o powierzchni mniejszej niż 0,5 ha, podlegają odrębnym procedurom mającym na celu zagwarantowanie ochrony tych cennych przyrodniczo terenów.
W odniesieniu do obszarów „Natura 2000” obowiązuje zakaz podejmowania działań mogących, osobno lub w połączeniu z innymi działaniami, znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru „Natura 2000”. Kwestia oddziaływania danego przedsięwzięcia wymaga jednak indywidualnej oceny każdego przypadku w odpowiedniej procedurze np. w toku uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy, czy pozwolenia na budowę.
W przypadku obszarów chronionego krajobrazu prawodawca lokalny w aktach prawa miejscowego ustanawiających przedmiotową formę ochrony przyrody może wprowadzić zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko jak również określić odstępstwa od jego stosowania.
Podczas dyskusji posłowie omówili m.in. kwestie: kumulacji inwestycji fotowoltaicznych w niektórych gminach województwa warmińsko-mazurskiego, możliwości kontroli inwestycji farm fotowoltaicznych, regulacji rynku energii odnawialnej w przyszłości w związku z coraz większym nasyceniem tego rynku oraz akceptacji lokalizacji inwestycji OZE przez lokalne społeczności.
W posiedzeniu uczestniczył starosta olecki – Tomasz Kosobudzki.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrzenie sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie (druk nr 828).
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji Komisja wniosła poprawki o charakterze ujednolicającym oraz polegające m.in. na: umożliwieniu ministrowi adekwatnemu do spraw środowiska zatwierdzania Statutu Polskiego Związku Łowieckiego (PZŁ) albo odmowy zatwierdzenia w terminie 90 dni od dnia otrzymania statutu, wskazania osób do składu Głównej Komisji Rewizyjnej oraz okręgowych komisji rewizyjnych przez ministra adekwatnego do spraw środowiska oraz adekwatnych miejscowo wojewodów, a także wzmocnieniu środków nadzoru poprzez zobowiązanie Zarządu Głównego do podjęcia działań naprawczych w przypadku naruszenia prawa przez PZŁ pod rygorem wszczęcia kontroli.
Komisja, na wniosek zastępcy przewodniczącej Komisji – poseł Gabrieli Lenartowicz (KO) odroczyła posiedzenie.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister klimatu i środowiska – Paulina Hennig-Kloska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz główny konserwator przyrody – Mikołaj Dorożała.

Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej /ODK/ na zamkniętym posiedzeniu podjęła uchwały:
- w sprawie nieuwzględnienia wniosku obrońcy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie,
- w sprawie odrzucenia wniosku obrońcy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego w przedmiocie przesłuchania świadków,
- w sprawie odrzucenia wniosku obrońcy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego w przedmiocie przesłuchania świadków i przeprowadzenia konfrontacji,
- w sprawie zmiany uchwały Komisji i oddaleniu wniosków dowodowych w sprawie powołania świadków: Patrycji Gołos, Ewy Wzięch, Marcina Janickiego, Przemysława Tejkowskiego, Radosława Włoszka, Macieja Łopińskiego, Grzegorza Kłoczko, Janusza Niedzieli, Magdaleny Niegierowicz, Edyty Wdziękowskiej, Piotra Kunickiego oraz Henryka Bieńkowskiego.

Komisja przeprowadziła dyskusję i podjęła uchwałę w sprawie zamknięcia postępowania toczącego się przed Komisją w sprawie wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Macieja Świrskiego.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informacje Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat organizacji Centrów Usług Społecznych w kontekście organizacji wsparcia dla osób starszych.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska.
Centra Usług Społecznych (CUS) to podmioty, które koordynują lokalne systemy usług społecznych użyteczności publicznej. Ich celem jest koordynacja usług społecznych z różnych systemów: pomocy społecznej, polityki rodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, kultury, edukacji publicznej, polityki prorodzinnej oraz wspierania osób z niepełnosprawnościami. Świadczone przez CUS usługi, dzięki przeprowadzeniu diagnozy potrzeb, odpowiadają na zapotrzebowanie lokalnej społeczności i skierowane są do wszystkich mieszkańców, nie tylko do osób korzystających z pomocy społecznej. Zainteresowani mieszkańcy mogą otrzymać w nich pakiety usług dopasowanych do swoich indywidualnych potrzeb. Zadaniem CUS jest integracja i koordynacja usług świadczonych przez różnych lokalnych usługodawców (publicznych i niepublicznych) współpracujących z danym centrum.
Podstawą prawną funkcjonowania centrów jest ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, która zakłada fakultatywność tworzenia CUS przez zainteresowane samorządy gminne działające samodzielnie lub w ramach porozumień międzygminnych oraz szczegółowo wskazuje zadania CUS oraz zasady ich organizacji.
Istotne jest adekwatne osadzenie CUS w sieci lokalnych i ponadlokalnych instytucji działających w obszarze usług społecznych, takich jak podmioty zatrudnienia socjalnego, ośrodki wsparcia ekonomii społecznej, a także centra integracji cudzoziemców.
Obecnie realizowane są prace nad realizacją projektu: Równy i szybki dostęp do dobrej jakości usług skoncentrowanych na osobie poprzez rozwój centrów usług społecznych. Działania zaplanowane w projekcie koncentrować się będą na wsparciu tworzenia CUS jako instytucji koordynujących usługi. Można zauważyć znaczne wykroczenie poza opiekuńczy wymiar pomocy społecznej wobec osób starszych. Są to próby odpowiedzi na potrzeby składające się na jakość funkcjonowania, zarówno w newralgicznych momentach czy obszarach życia, jak i w prozaicznych okolicznościach prowadzenia gospodarstwa domowego (czemu mogą np. służyć usługi tzw. złotej rączki). Ważne są usługi w momentach szczególnych, realizowane poprzez organizację wigilii czy sprzątanie nagrobków bliskich osób starszych. Obszarem działalności jest też sfera działań o charakterze informacyjnym i szkoleniowym np. z udziałem pracowników policji oraz działania służące aktywizacji i wspieraniu uczestnictwa osób starszych w otoczeniu (usługi odnoszące się do różnych aspektów zdrowia osób starszych, ich ochrony, ale też profilaktyki, m.in. spotkania z ratownikami czy fizjoterapeutą).

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu zwiększenia wysokości zasiłku pogrzebowego (druk nr 1172).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski.
Projekt ma na celu zmniejszenie obciążenia finansowego osób pokrywających koszty pogrzebu, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości finansowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i budżetu państwa, zasilającego co roku ten Fundusz dotacją uzupełniającą poziom przychodów ze składek do poziomu wydatków na świadczenia z ubezpieczenia społecznego. W projekcie zaproponowano kwotę zasiłku pogrzebowego w wysokości 7000 zł oraz poszerzenie przesłanek przyznawania w tej chwili funkcjonującego zasiłku celowego z pomocy społecznej z tytułu zdarzenia, jakim jest pogrzeb.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na doprecyzowaniu, iż zasiłek celowy będzie przysługiwał z zastrzeżeniem obowiązku zwrotu kwoty zasiłku przez beneficjenta zasiłku, w całości lub w części, o ile te nadzwyczajne koszty pogrzebu znajdą pokrycie w spadku lub w innych świadczeniach z tytułu śmierci (np. świadczeniach z ubezpieczenia społecznego).
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Ueberhan (Lewica).

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie podpisanego dnia 7 marca br. rozporządzenia w sprawie normy GAEC 2 oraz jego skutków”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Kazimierz Gwiazdowski (PiS).
W rozporządzeniu podano, iż norma GAEC 2 obejmie 146 tys. hektarów jednak okazuje się, iż będzie to prawie 400 tys. hektarów. Rolnicy nie wiedzą, jakie działki będą objęte normą, gdyż wyznaczone obszary będą widoczne na mapach po zalogowaniu się do systemu e-Wniosków. Obowiązki wynikające z normy obejmują szereg wymogów, które znacząco obniżają swobodę zarządzania przez rolników swoim gruntem, a nieprzestrzeganie norm może doprowadzić do utraty dopłat bezpośrednich. Rząd powinien zabezpieczyć rolników, których dotkną skutki wprowadzenia normy GAEC 2.
Informację przedstawił sekretarz stanu Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Norma GAEC 2 jest elementem warunkowości w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Zdefiniowana na poziomie przepisów unijnych norma GAEC 2 ma na celu ochronę torfowisk i obszarów podmokłych użytkowanych rolniczo. Założenia dotyczące kryteriów definiujących obszary GAEC 2 w Polsce przyjęte były w 2022 r. w zaakceptowanym przez Komisję Europejską Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 i obejmowały obszary o powierzchni ok. 580 tys. hektarów. W wyniku przeprowadzonych w 2024 r. negocjacji dotyczących kwalifikowania obszarów GAEC 2 ich powierzchnia uległa zmniejszeniu do ok. 400 tys. hektarów. O powyższej normie rolnicy byli informowani od roku 2023. Norma GAEC 2 jest obowiązkowa dla rolników wnioskujących o przyznanie płatności bezpośrednich lub płatności obszarowych.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat stanu i perspektyw rozwoju rynku roślin białkowych przeznaczonych do celów konsumpcyjnych.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak.
Działania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ukierunkowane na wsparcie rozwoje roślin białkowych w Polsce są realizowane od roku 2010 i są skoncentrowane na pobudzaniu uprawy roślin białkowych na cele paszowe. Produkcja roślin białkowych na cele konsumpcyjne w ramach instrumentów, którymi zarządza ministerstwo jest objęta takim samym systemem wsparcia jak produkcja roślin białkowych na cele paszowe. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie realizuje odrębnych działań wsparcia czy zachęt dedykowanych programom żywieniowym czy dietom, opartym na białku roślinnym. W Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa do 2030 r. przewidziane są działania upowszechniania w społeczeństwie wiedzy w zakresie zasad żywienia oraz jakości artykułów rolno-spożywczych i promowania zdrowych wzorców konsumpcji, m.in. przez włączenie producentów do systemów edukacji wspierania powstawania innowacyjnych produktów żywnościowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb żywieniowych konsumentów (w tym dzieci i seniorów). Nie podejmuje się natomiast działań zakładających dążenie do ograniczenia produkcji zwierzęcej w naszym kraju oraz działań skierowanych do ogółu społeczeństwa, których celem byłoby ograniczenie spożycia mięsa.
Podczas dyskusji podnoszono, iż spożycie roślin białkowych w Polsce systematycznie rośnie, co pozwala na rozwój sektora produkcji żywności roślinnej. Podnoszono, iż nie ma konieczności wprowadzania jakichś szczególnych rozwiązań sprzyjających rozwojowi tej branży. Rynek powinien sam uregulować kwestie cen, w przypadku zwiększonego zapotrzebowania. Producenci roślin białkowych podnosili, iż produkcja na cele paszowe i konsumpcyjne jest prowadzona w ten sam sposób i w tym samym czasie. Około 15% ogólnej produkcji nadaje się na cele konsumpcyjne – reszta przeznaczana jest na pasze. jeżeli chodzi o kwestie dochodowości to na białku konsumpcyjnym producenci zarabiają trzykrotnie więcej niż na paszowym. Powrócono również do kwestii wprowadzenia wskaźnika udziału białka produkowanego w Polsce w komponentach paszowych. Bez takich regulacji niemożliwe będzie zwiększenie produkcji ze względu na duża konkrecje z rejonu Mercosur (soja). W przyszłości możliwe będzie zastąpienie importu z tego regionu, importem z Ukrainy.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła informację na temat problemów i wyzwań komunikacji miejskiej.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.
Przedstawione zostały informacje dotyczące zasad organizacji i finansowania transportu zbiorowego, wynikających głównie z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Podczas dyskusji przedstawiciele branży komunikacji miejskiej poruszyli kwestie braku dopłat z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych do komunikacji miejskiej, mimo jej istotnej roli w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców miast. Wskazano także na zbyt krótki termin dostosowania infrastruktury socjalnej dla kierowców na końcach linii – problem ten wynika z niedawno zmienionego rozporządzenia w sprawie BHP. Kolejnym poruszonym problemem jest narastający niedobór kierowców w transporcie miejskim, który wynika m.in. z starzenia się kadry oraz zbyt wysokiego wieku wymaganego do podjęcia pracy w zawodzie kierowcy autobusu.
Ministerstwo Infrastruktury wyraziło gotowość do kontynuowania dialogu i pogłębionej współpracy z organizatorami oraz operatorami komunikacji miejskiej w celu rozwiązania zgłaszanych przez nich problemów. W ramach rozważanych kierunków reformy systemu publicznego transportu zbiorowego przewiduje się m.in. wydłużenie terminu realizacji obowiązków w zakresie BHP do 30 kwietnia 2026 r. W odpowiedzi na niedobór kierowców zaproponowano obniżenie minimalnego wieku kierujących autobusami do 20 lat, a w przypadku krótkich tras choćby do 18 lat – pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymagań kwalifikacyjnych. Rozważane jest także objęcie dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej niektórych przewozów miejskich, ograniczonych do odcinków przebiegających poza granicami miast. Szczegóły dotyczące poszczególnych rozwiązań będą konsultowane z przedstawicielami branży.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła: komisyjny projekt uchwały w sprawie uczczenia 35. rocznicy odrodzenia samorządu terytorialnego w Polsce (druk nr 1138) oraz poselski projekt uchwały na 35-lecie odrodzenia samorządu terytorialnego w Polsce (druk nr 1165).
Uzasadnienie projektu z druku nr 1138 przedstawił poseł Michał Krawczyk (KO). Uzasadnienie projektu z druku nr 1165 przedstawił poseł Włodzimierz Tomaszewski (PiS).
Komisja, w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 1138.
Komisja przyjęła poprawkę o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Michał Krawczyk (KO).

Komisja Zdrowia /ZDR/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Rozpatrzenie informacji Ministra Zdrowia i Ministra Klimatu i Środowiska na temat zapewnienia pełnego bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentom w obliczu regulacji dotyczących wykorzystania tworzywa z recyklatu”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Janusz Cieszyński (PiS).
Producenci wód mineralnych, szczególnie pochodzących z gmin uzdrowiskowych, zwracają uwagę na fakt, iż tworzywa z recyklatu mogą wchodzić w interakcję z wodą i niwelować jej prozdrowotny wpływ na konsumenta. W związku z tym, wnioskodawcy zwrócili się do Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przedstawienie szczegółowych informacji dotyczących bezpieczeństwa żywności w opakowaniach pochodzących z recyklatu.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny oraz zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Maciej Białek.
Omówione zostały następujące kwestie:
- normy prawne dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- charakterystyka materiałów i wyrobów pochodzących z recyklingu, przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym wodą pitną,
- odpowiedzialność i obowiązki producentów,
- kontrola producentów i podmiotów wprowadzających produkty do kontaktu z żywnością do obrotu.
Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością muszą spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1936/2004 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznczonych do kontaktu z żywnością. Zgodnie w ww. rozporządzeniem materiały i wyroby powinny być produkowane zgodnie z dobrą praktyką, aby nie dochodziło do migracji ich składników do żywności w ilościach, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka i powodować zmiany w składzie żywności. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wyrobów z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, przepisy dotyczące wprowadzenia do obrotu tych produktów są ustanowione w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2022/1616 z dnia 15 września 2022 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Tworzywa sztuczne można stosować do kontaktu z żywnością jedynie po ich odpowiednim przetworzeniu i odkażeniu, a recyklaty wyprodukowane przy użyciu nowatorskich technologii mogą być stosowane wyłącznie pod ścisłymi warunkami. w tej chwili zagwarantowane jest bezpieczeństwo żywności w opakowaniach z recyklatu, a ich jakość jest stale monitorowana.
Przedstawiciel Ministerstwa Klimatu i Środowiska podkreślił, iż przepisy dotyczące stosowania opakowań z recyklatu są wystarczająco restrykcyjne i zapewniają bezpieczeństwo konsumentom. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, każde państwo członkowskie jest zobowiązane do zapewnienia od 2025 r., aby butelki na napoje, których głównym składnikiem jest „PET” zawierały co najmniej 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie:
- wyników kontroli przeprowadzanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Instytut Badawczy w zakresie bezpieczeństwa stosowania opakowań mających kontakt z żywnością,
- stosowania recyklatów jako dodatków do opakowań przeznaczonych do żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego w terapii osób przewlekle chorych,
- metod wykrywania zawartości zanieczyszczeń w recyklatach,
- wprowadzenia systemu kaucyjnego jako mechanizmu umożliwiającego ponownego wykorzystanie opakowań napojów.

Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ oraz Infrastruktury /INF/ powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1130).
Przewodniczącą podkomisji została wybrana poseł Krystyna Sibińska (KO).
Projekt dotyczy m.in. złagodzenia minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych z obecnych 700 m do 500 m oraz wprowadzenie ułatwień, jeżeli chodzi o modernizację istniejących elektrowni wiatrowych (tzw. repowering).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka.

Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej /NZC/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1167).
Senat zaproponował dwie poprawki. Komisja wnosi o przyjęcie jednej poprawki i odrzucenie jednej poprawki.
Poprawka, którą Komisja proponuje przyjąć miała na celu uzupełnienie katalogu obowiązków informacyjnych Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w zakresie zezwoleń na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej posiadacza Niebieskiej Karty UE o obowiązek informowania innych państw członkowskich UE o udzieleniu takiego zezwolenia.
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić miała na celu podawanie do publicznej wiadomości wykazu zawodów, których wykonywanie skutkuje uznaniem posiadania przez cudzoziemca kwalifikacji zawodowych uzyskanych w wyniku trzyletniego doświadczenia zawodowego, w drodze obwieszczenia ministra adekwatnego do spraw wewnętrznych, zamieszczonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Sprawozdawca – poseł Ewa Szymanowska (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Spraw Wewnętrznych – Maciej Duszczyk oraz szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców – Tomasz Cytrynowicz.
Idź do oryginalnego materiału