INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 24 czerwca 2025 r. nr 73/2025 (248)

3 tygodni temu





INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 24 czerwca 2025 r.
nr 73/2025 (248)



Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
- agencji wykonawczej: Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego;
- instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Obsługi Administracji Rządowej;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego,
b) Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;
- państwowych osób prawnych:
a) Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia,
b) Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego,
c) Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka,
d) Instytutu Europy Środkowej;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji: 8, 20, 49, 62;
- części budżetowej 17 – Administracja publiczna;
- części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne;
- instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Logistycznych;
- agencji wykonawczej – Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej,
b) Funduszu Wsparcia Policji,
c) Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,
d) Funduszu Wsparcia Straży Granicznej,
e) Funduszu Rekompensacyjnego,
f) Funduszu Zapasów Interwencyjnych;
- części budżetowej 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji: 4, 9, 13, 14, 22, 23, 24, 28, 35, 37, 48, 77, 78, 79 i 80;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa;
- części budżetowej 75 – Rządowe Centrum Legislacji;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów: 750 – Administracja publiczna.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Zofię Czernow (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Szczepański, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Jakub Stefaniak, dyrektor generalny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Edyta Szostak, wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji – Robert Brochocki, p.o. wicedyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK – Anna Mach, p.o. wicedyrektora Departamentu Administracji NIK – Agnieszka Bernaś-Coşkun oraz dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów – Aneta Cieloch.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (druk nr 1314).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek.
Projekt dotyczy dostosowania przepisów do aktualnych wyzwań związanych ze zwalczaniem przestępstw, w tym o charakterze terrorystycznym, zgodnie z prawem Unii Europejskiej co usprawnić ma proces przetwarzania danych dotyczących przelotu pasażera (tzw. danych PNR) przez przewoźników lotniczych.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz mające na celu m.in. doprecyzowanie zakresu obowiązków przewoźników lotniczych odnośnie przekazywana danych PNR.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Mateusz Bochenek (KO).

Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 27 – Informatyzacja;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 43 i 64;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym;
- instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Cyberbezpieczeństwa,
b) Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,
c) Funduszu Szerokopasmowego;
- części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Annę Sobolak (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Rafał Rosiński, zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Krzysztof Dyl, p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Maciej Brzosko oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Agnieszka Bernaś-Coşkun.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 47 – Energia;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10;
- części budżetowej 51 – Klimat;
- części budżetowej 48 – Gospodarka złożami kopalin;
- części budżetowej 55 – Aktywa państwowe;
- części budżetowej 50 – Urząd Regulacji Energetyki;
- części budżetowej 60 – Wyższy Urząd Górniczy;
- części budżetowej 68 – Państwowa Agencja Atomistyki;
- części budżetowej 74 – Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu – 100 Górnictwo i kopalnictwo: dochody i wydatki;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Dariusza Wieczorka (Lewica) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska, prezes Prokuratorii Generalnej RP – Mariusz Haładyj, prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Urzędu Regulacji Energetyki – Rafał Gawin, prezes Wyższego Urzędu Górniczego – Piotr Litwa, dyrektor Departament Budżetu i Finansów w Ministerstwie Przemysłu – Emilia Zamojska, dyrektor generalny Państwowej Agencji Atomistyki – Katarzyna Krzywda.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła wnioski zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze (druki nr 1208 i 1229).
W czasie drugiego czytania zgłoszono dwa wnioski o odrzucenie projektu. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Gadowski (KO).

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1239).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu – Wojciech Wrochna.
Celem projektowanej nowelizacji jest dokonanie zmian w dotychczasowym modelu tworzenia oraz utrzymywania zapasów strategicznych gazu ziemnego, aby zapewnić efektywny system wsparcia dla gospodarki w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa gazowego państwa lub zakłóceń na rynku paliw.
Komisja zakończyła pierwsze czytanie.
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych – Andrzej Hawryluk oraz prezes Zarządu Grupy Azoty S.A. – Andrzej Skolmowski.

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli.
Po wysłuchaniu dysponenta ww. części budżetowej oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Tomasza Kostusia (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczył prezes Najwyższej Izby Kontroli – Marian Banaś.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy.
Po wysłuchaniu dysponenta ww. części budżetowej, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Tomasza Kostusia (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: główny inspektor pracy – Marcin Stanecki oraz p.o. dyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny Najwyższej Izby Kontroli – Konrad Kostępski.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zobowiązania banków i kredytobiorców do rozliczenia wzajemnych roszczeń powstałych z zawartych z konsumentami umów kredytów denominowanych lub indeksowanych do walut obcych (BKSP-155-X-456/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
W petycji postuluje się: „ustawowe zobowiązanie banków i kredytobiorców do rozliczenia wzajemnych roszczeń powstałych z zawartych z konsumentami umów kredytobiorców denominowanych lub indeksowanych do walut obcych”.
W uzasadnieniu petycji powołano się na niewydolność wymiaru sprawiedliwości i fakt, iż nie jest możliwe uzyskanie w rozsądnym terminie rozstrzygnięcia sądowego w zakresie wzajemnego rozliczenia finansowego stron z tytułu zawartych umów kredytowych. W ocenie składającego petycję powyższe powoduje, iż interwencja ustawodawcy jest niezwłoczna i niezbędna.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości oraz podmiotu wnoszącego petycję podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie uporządkowania stanu prawnego gruntów spółdzielni mieszkaniowych (BKSP-155-X-464/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu „ostatecznego uregulowania stanu prawnego gruntów spółdzielni mieszkaniowych”. W załączeniu do petycji przedłożono projekt ustawy. Wskazano, iż wiele spółdzielni mieszkaniowych w Polsce wciąż nie posiada tytułu prawnego do gruntów, na których powstały osiedla mieszkaniowe, oraz iż ostateczne rozwiązanie tego problemu należy do obowiązków ustawodawcy. Wyjaśniono, iż obecny stan prawny wynika głównie z zaszłości z czasów realizacji planu gospodarczego, kiedy to spółdzielnie mieszkaniowe, jako jednostki gospodarki uspołecznionej, pełniły jedynie funkcję wykonawców tego planu. Wskazano również, iż przedstawiony projekt ustawy przewiduje najważniejszy mechanizm, zgodnie z którym w przypadku braku uporządkowania stanu prawnego gruntów zgodnie z nim w terminie 24 miesięcy od dnia jego wejścia w życie własność nieruchomości albo prawo użytkowania wieczystego nabędzie spółdzielnia mieszkaniowa.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rozwoju i Technologii.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchwalenia ustawy o Rzeczniku Rolników (BKSP-155-X-460/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
W petycji postuluje się uchwalenie ustawy o Rzeczniku Rolników. Do petycji załączono projekt ustawy. Zgodnie z art. 1 projektu ustawy Rzecznik Rolników, zwany dalej Rzecznikiem, strzeże praw rolników określonych w ustawach i aktach ustawodawczych Unii Europejskiej, czuwa nad należytą realizacją zadań władz publicznych wobec rolników, działa na rzecz równego traktowania rolników i mieszkańców wsi, a także wspiera ochronę rolników przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Projektowany art. 1 w ust. 2 odnosi się do zadań Rzecznika. Artykuł 2 projektu wskazuje na uprawnienia Rzecznika. Projektowany art. 3 dotyczy udziału Rzecznika w postępowaniach sądowych. W art. 4 projektu wskazano m.in., iż Rzecznikiem Rolników jest Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych i może działać osobiście lub przez wyznaczonych pisemnie pełnomocników. Zgodnie z projektowanym art. 5 podjęcie czynności przez Rzecznika ma następować z urzędu lub na wniosek. Artykuł 6 projektu określa m.in. organy, do których może się zwracać Rzecznik, a art. 7 – ich obowiązki. W projektowanym art. 8 uregulowano kwestie dotyczące przetwarzania informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań. Zgodnie z art. 9 projektu ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w zakresie przepisów ustanawiających kary administracyjne za naruszenia związane z obowiązkiem wnoszenia opłat elektronicznych w systemie poboru opłat e-TOLL (BKSP-155-X-451/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
W petycji proponuje się podjęcie inicjatywy legislacyjnej polegającej na nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i związanych z nią aktów wykonawczych, w zakresie dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia związane z obowiązkiem uiszczania opłat elektronicznych w systemie e-TOLL oraz rozliczania zarejestrowanych, ale nieprzedpłaconych przejazdów. W szczególności wnioskodawca petycji domaga się zmiany art. 13k ust. 1 pkt 2 u.d.p. poprzez odejście od mechanizmu kary w sztywnej wysokości 1 500 zł za każdy zarejestrowany, ale nieprzedpłacony przejazd i wprowadzenia bardziej „elastycznego” mechanizmu karania uwzględniającego przyczyny i okoliczności naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, ewentualnie wprowadzenia kary względnie określonej.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli Ministra Finansów i Ministra Infrastruktury podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie ochrony samoświadomych zwierząt (BKSP-155-X-459/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Petycja dotyczy podjęcia inicjatywy legislacyjnej prowadzącej do wprowadzenia ochrony zwierząt, u których stwierdzono samoświadomość. Ochrona ta miałaby polegać na wprowadzeniu zakazu: zabijania, trzymania w niewoli (poza publicznym ZOO), przeznaczeniu do spożycia, a także importu produktów z takich zwierząt.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uregulowania zawodu podologa jako zawodu medycznego (BKSP-155-X-441/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się:
1) prawne uregulowanie zawodu podologa jako zawodu medycznego, z uwzględnieniem opracowania dla tego zawodu standardów edukacyjnych, drogi rozwoju zawodowego i zakresu działań podologa jako osoby wykonującej zawód medyczny oraz dodanie do przepisów ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych zawodu podologa jako zawodu medycznego,
2) „jednoznaczne przypisanie zawodu podologa do kodu [PKD] 86.90.E, co podkreśli jego medyczny charakter i oddzieli go od działalności kosmetycznej. Doprecyzowanie tej klasyfikacji wyeliminuje wątpliwości interpretacyjne oraz uprości procedury administracyjne i podatkowe”,
3) dokonanie „ujednolicenia stawki VAT dla usług podologicznych i zastosowania preferencyjnej stawki 8% VAT, z możliwością 0% dla usług stricte medycznych. Takie rozwiązanie nie tylko uprości rozliczenia podatkowe, ale także uczyni usługi bardziej dostępnymi dla pacjentów, szczególnie tych zmagających się z przewlekłymi chorobami, jak cukrzyca czy RZS”.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Finansów podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy piwa (BKSP-155-X-450/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Petycja dotyczy wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy piwa w Polsce.
Wnoszący petycję wskazuje, iż branża piwowarska ma niemal nieograniczone możliwości reklamy swoich produktów, a Polacy najwięcej środków finansowych wydają na piwo. Ze względu na zwolnienie piwa z podatku cukrowego jest ono często tańsze niż bezalkoholowy napój gazowany. Jak pisze wnoszący petycję, „zdumiewa również fakt, iż procent od środków wydawanych na reklamy piwa, stanowi Fundusz Zajęć Sportowych, czym się szczyci branża piwowarska”.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sportu i Turystyki podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 4 ust. 2 pkt 2 i ust. 4 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (BKSP-155-X-463/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest uchwalenie zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Petycja zmierza do „punktowej” zmiany trzech postanowień ustawy o petycjach. W petycji sformułowano postulat nadania nowego brzmienia art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o petycjach, który w wersji obowiązującej przewiduje, iż w petycji konieczne jest wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji, a o ile podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów. Powiązana z tym jest proponowana zmiana art. 5 ust. 1 ustawy o petycjach, zgodnie z którym petycja składana w interesie podmiotu trzeciego zawiera także imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Wymaganie to należy, zdaniem autora petycji, ograniczyć do podania imienia nazwiska lub nazwy oraz adresu do korespondencji takiego podmiotu.
W petycji zawarto propozycję ustalenia nowego art. 4 ust. 4 ustawy o petycjach, w myśl którego petycja składana dzięki środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję. Autor proponuje, żeby dla takich petycji wprowadzić wymóg kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
Na końcu postulowanych zmian zawarty jest przepis przejściowy, dotyczący trybu postępowania z petycjami już złożonymi oraz daty wejścia w życie (art. 2 i 3).
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Cyfryzacji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wprowadzenia systemu klasyfikacji utworów audiowizualnych pod względem wieku odbiorców (BKSP-155-X-469/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat wprowadzenia w Polsce systemu kwalifikacji utworów audiowizualnych pod względem kategorii wiekowych na wzór holenderskiego systemu „Kijkwijzer”. Miałyby nim zostać objęte „wszystkie utwory audiowizualne (tj. filmy, seriale i programy telewizyjne oraz audiowizualne usługi medialne na żądanie) dystrybuowane na terenie Polski. Przyjęte rozwiązanie obowiązywałoby wszystkie kina, stacje telewizyjne, dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie oraz wydawców nośników wideo działających na obszarze Polski.
Model proponowany przez autora petycji zakłada kwalifikowanie utworów audiowizualnych przez ich dystrybutorów (na podstawie specjalnego kwestionariusza), a następnie zatwierdzenie przyjętej kwalifikacji przez specjalny organ. W petycji wskazano przykładowe kategorie wiekowe, jakie mogłyby obowiązywać w systemie: bez ograniczeń wiekowych, od lat 6, od lat 9, od lat 12, od lat 16 oraz od lat 18. Ponadto utwory audiowizualne miałyby być opatrzone deskryptorami takimi jak „przemoc”, „seks”, „dyskryminacja”, „wulgarny język”, „nagość”, „używki” itp., przy czym każda z tych kategorii i deskryptorów byłaby oznaczana odpowiednim symbolem, który pojawiałby się na: okładkach nośników wideo, zwiastunach filmów wyświetlanych w kinach, na katalogach filmów udostępnianych przez kina, w opisach na audiowizualnych usługach na żądanie oraz przez pierwsze sześć sekund w telewizji na początku audycji i zapowiedzi.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podjęła decyzję o przygotowaniu projektów dezyderatów do Ministra Cyfryzacji oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 67 w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Odpowiedź przedstawił główny specjalista w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Mariusz Derecki.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 68 w sprawie zmiany ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury – Paweł Neumann.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Dnia Pamięci Ofiar Przemocy ze względu na Płeć;
- Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów dziennego pobytu dla osób niepełnosprawnych;
- Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany art. 28aa ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy mającej na celu modyfikację formuły wyborów większościowych;
- Ministra Finansów w sprawie wprowadzenia mechanizmu 1,5% CIT dla organizacji pożytku publicznego;
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zwiększenia ochrony praw właścicieli lokali mieszkalnych.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 229 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; COM(2025) 199, 232, 233, 235, 240, 255 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 237, 239 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, rozpatrzyła:
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Dekarbonizacja flot korporacyjnych (COM(2025) 96 wersja ostateczna);
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie ProtectEU: europejska strategia bezpieczeństwa wewnętrznego (COM(2025) 148 wersja ostateczna);
- Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie strategii na rzecz unii gotowości (JOIN(2025) 130 wersja ostateczna) i odnoszące się do nich stanowiska rządu.
Komisja przyjęła informacje do wiadomości.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 roku.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Krzysztof Bolesta oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Leśniakiewicz.

Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu kontynuowała rozpatrywanie kandydatur na stałego doradcę Komisji.
Po dyskusji, Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.

Komisja kontynuowała dyskusję nad propozycjami zmian przepisów regulaminu Sejmu w zakresie działania Komisji Etyki Poselskiej.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Kampinoskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności uwzględnienia skutków związanych z realizacją umów finansowanych ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Karkonoskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności uwzględnienia skutków związanych z realizacją umów finansowanych ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Narwiańskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności uwzględnienia w planie zrealizowanych wyższych dochodów.

Komisja rozpatrzyła sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z przedstawioną przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2024 roku (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe;
- państwowej osoby prawnej – Polskiego Instytutu Ekonomicznego;
- części budżetowej 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa;
- dochodów budżetu środków europejskich;
- części budżetowej 81 – Rezerwa ogólna;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 16, 19, 31, 36, 40, 44, 46, 56, 57, 61 i 71;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem,
b) 758 – Różne rozliczenia;
- części budżetowej 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa;
- przychodów i rozchodów budżetu państwa;
- państwowej osoby prawnej – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w wyżej wymienionych częściach.
Komisja nie wniosła uwag do omawianych części.

Komisja rozpatrzyła Informację o poręczeniach i gwarancjach udzielonych w 2024 roku przez Skarb Państwa, niektóre osoby prawne oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (druk nr 1275).
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 1275.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Marcin Łoboda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Zbigniew Stawicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała, dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów – Marta Niżałowska-Pactwa, dyrektor Polskiego Instytut Ekonomicznego – Maciej Sobolewski oraz prezes Agencji Nadzoru Audytowego –Jacek Gdański.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 20 – Gospodarka;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 55, 68 i 70;
- dotacji podmiotowych;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym;
- agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Kosmicznej;
- państwowego funduszu celowego – Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji;
- państwowych osób prawnych:
a) Urzędu Dozoru Technicznego,
b) Polskiego Centrum Akredytacji;
- części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) wydatki budżetu środków europejskich;
- części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
- części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 150 – Przetwórstwo przemysłowe,
b) 500 – Handel;
- agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Roberta Jagłę (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.

Komisja dokonała wyboru posła Rafała Komarewicza (Polska2050-TD) na przewodniczącego Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Konrad Wojnarowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych – Agnieszka Olszewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji – Daniel Mańkowski, zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego – Teresa Sosnowska oraz p. o. wicedyrektor Departamentu, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izby Kontroli – Renata Iwaniuk.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ dokonała zmiany w składzie osobowym podkomisji stałej do spraw żeglugi śródlądowej.
Do składu podkomisji powołano poseł Agnieszkę Buczyńską (Polska2050-TD).

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat planów w zakresie zamkniętej estakady w ciągu DK79 w Chorzowie.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski oraz prezydent Chorzowa – Szymon Michałek.
Poinformowano, iż przeprowadzona ekspertyza wykazała krytyczny stan techniczny obiektu – utratę nośności i ryzyko katastrofy budowalnej. W związku z tym estakada została całkowicie wyłączona z użytkowania, a ruch pojazdów, pieszych oraz tramwajów został przekierowany na trasy alternatywne. Podjęto decyzję o całkowitej rozbiórce estakady i budowie nowego obiektu w jej miejscu.
Minister zapewnił, iż nie istnieją w tej chwili żadne przeszkody, które mogłyby opóźnić rozpoczęcie prac rozbiórkowych. kooperacja między Ministerstwem Infrastruktury, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowalnego oraz władzami samorządowymi Chorzowa przebiega sprawnie. realizowane są również prace nad opracowaniem nowego przebiegu DK79, które będą prowadzone z udziałem samorządu lokalnego.
Minister zapewnił, iż nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców oraz płynności ruchu w regionie.
Głównymi tematami w dyskusji były koszty związane z rozbiórką i ewentualną odbudową estakady, bezpieczeństwo techniczne, warianty nowego przebiegu drogi, odpowiedzialność za finansowanie oraz konieczność metropolitarnego planowania. Zwrócono uwagę na potrzebę szybkiej i zdecydowanej interwencji, ale również skutecznego dialogu samorządów, ministerstwa i ekspertów.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
- części budżetowej 26 – Łączność;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 54 i 67;
- części budżetowej 39 – Transport;
- części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Krystynę Sibińską (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski, prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacy Góra, zastępca prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – Piotr Kowalczyk, p.o. dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego – Agnieszka First oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izby Kontroli – Maciej Brzosko.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ rozpatrzyła Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2024 r. wraz z Informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2024 roku (druk nr 1146).
Sprawozdanie przedstawił przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Maciej Świrski.
Zawiera ono m.in. informacje dotyczące działań KRRiT związanych z przeciwdziałaniem skutkom „nielegalnego” przejęcia mediów publicznych, bowiem KRRiT wyrażało zdecydowany sprzeciw wobec działań rządu, traktując je jako zamach na niezależność nadawców publicznych. KRRiT podjęła działania zmierzające do zabezpieczenia środków abonamentowych do czasu ustalenia prawnego statusu tzw. likwidatorów spółek publicznej radiofonii i telewizji.
W sprawozdaniu zawarta jest także ocena sposobu wykonywania zadań określonych na rok 2024 w planach programowo-finansowych oraz kartach powinności, a także zagrożenia związane z brakiem stabilnego finansowania, które uniemożliwia KRRiT stosowanie przepisów ustawowych dotyczących powierzania mediom publicznym zadań misyjnych na kolejne lata.
Kluczowym wyzwaniem dla KRRiT w 2024 r. w sytuacji zagrożenia związanego z wojną w Ukrainie i prowadzonymi przez Rosję atakami hybrydowymi na polskie instytucje, w tym również instytucje medialne była ochrona bezpieczeństwa informacyjnego i walka z dezinformacją.
W dyskusji posłowie wskazywali m.in. na bezprawne pozbawienie przez Przewodniczącego KRRiT mediów publicznych przynależnych im środków finansowych z tytułu abonamentu, naruszenia prawa w postepowaniach koncesyjnych, prowadzonych przewlekle i w sposób podważający zasadę zaufania obywateli do państwa oraz brak realizacji ustawowych zadań analitycznych prowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów. Podkreślono również kwestię publicystycznego i emocjonalnego charakteru Sprawozdania oraz politycznego zaangażowania Przewodniczącego KRRiT wyrażanego w publicznych wypowiedziach i treściach dokumentów, przekazywanych m.in. do parlamentu.
Komisja w głosowaniu przyjęła projekt uchwały Sejmu o odrzuceniu Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2024 r.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem uchwały w tej sprawie upoważniono posła Krzysztofa Piątkowskiego (KO).

Komisja rozpatrzyła Informację o działalności Rady Mediów Narodowych w 2024 roku (druk nr 1147).
Informację przedstawił przewodniczący Rady Mediów Narodowych – Wojciech Król.
Informacja obejmuje cały rok 2024, a zatem okres, w którym przewodniczącym Rady był Krzysztof Czabański, jak i okres, w którym przewodniczącym Rady od 12 grudnia 2024 r. jest Wojciech Król.
W Informacji zawarto dane dotyczące działalności uchwałodawczej RMN w zakresie kształtowania składów osobowych zarządów i rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A., a także działań kontrolnych Rady Mediów Narodowych. Zawarto w niej opis czynności i zdarzeń dokonanych przed 12 grudnia 2024 r., z którymi, jak podkreślono, większość obecnych członków Rady, w składzie osobowym od 12 grudnia 2024 r., nie zgadza się, ani ich nie popiera.
Komisja w głosowaniu przyjęła projekt uchwały Sejmu o odrzuceniu Informacji o działalności Rady Mediów Narodowych w 2024 r.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem uchwały w tej sprawie upoważniono poseł Urszulę Augustyn (KO).

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2026 Rokiem Józefa Maksymiliana Ossolińskiego (druk nr 1218).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Piotr Babinetz (PiS).
W roku 2026 przypadnie 200. rocznica śmierci Józefa Ossolińskiego – wybitnego patrioty, pisarza, historyka, twórcy wielce zasłużonego dla polskiej kultury Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Komisja przyjęła poprawki doprecyzowujące tekst uchwały oraz redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Piotr Babinetz (PiS).

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat problemów gospodarki wodno-ściekowej w kontekście ochrony środowiska, z uwzględnieniem założeń i planów wdrożenia nowej unijnej dyrektywy ściekowej oraz problematyki zanieczyszczenia gleb i wód podziemnych na skutek nawodnień ściekami pochodzącymi z przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szamb.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.
Ochrona wód podziemnych i powierzchniowych stanowi jedno z kluczowych wyzwań współczesnej gospodarki wodno-ściekowej. Woda jest niezbędnym zasobem do życia, a jej jakość ma bezpośredni wpływ na zdrowie ludzi, stan ekosystemów oraz rozwój gospodarczy. Niestety, rosnąca presja przemysłu, rolnictwa oraz nieodpowiednio prowadzona gospodarka ściekowa przyczyniają się do zanieczyszczania zasobów wodnych i degradacji gleby. Z punktu widzenia ochrony wód, istotne znaczenie ma gospodarka ściekowa, która obejmuje odprowadzanie ścieków systemami zbiorczymi lub rozwiązaniami indywidualnymi oraz oczyszczanie odprowadzanych ścieków zgodnie z wymaganiami zapewniającymi odpowiednią jakość wód będących ich odbiornikami.
W Polsce realizacja dyrektywy ściekowej wdrażana jest Krajowym programem oczyszczania ścieków komunalnych przyjętym przez Radę Ministrów w grudniu 2003 r. i jego kolejne aktualizacje. Jest to jeden z najważniejszych programów dla ochrony środowiska wodnego przed negatywnym wpływem działalności człowieka. Celem Programu jest ograniczenie zrzutów niedostatecznie oczyszczanych ścieków, a co za tym idzie ochrona środowiska wodnego przed ich niekorzystnymi skutkami. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez realizację ujętych w nim inwestycji. Inwestycje w gospodarce ściekowej są finansowane przede wszystkim przez gminę ze środków własnych. Mogą być także finansowane z różnych źródeł publicznych i prywatnych.
W dyskusji posłowie omówili m.in.: wysokość środków finansowych wpływających do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z tytułu kar korzystania ze środowiska, możliwe sposoby finansowania inwestycji kanalizacyjnych oraz wsparcia samorządów w realizacji tych inwestycji, monitoring ścieków pochodzących z jednostek pływających na wodach śródlądowych (w tym rzekach), możliwości wykorzystania wody z oczyszczalni wodnych oraz planowane rozwiązania dla przydomowych oczyszczalni.
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Robert Gajda oraz zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Zarządzania Środowiskiem Wodnym – Alicja Michalik-Kucińska.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (druk nr 1187).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Maja Ewa Nowak (Polska2050-TD).
Projekt ma na celu zmianę przepisów, które w praktyce funkcjonowania zakładów aktywności zawodowej (ZAZ) tworzą niepotrzebne obowiązki administracyjne oraz nakładają na ZAZ obowiązki, które w obecnej sytuacji gospodarczej i sytuacji na rynku pracy wstrzymują rozwój i mogą skutkować likwidacją ZAZ.
Po zakończeniu pierwszego czytania Komisja skierowała projekt do podkomisji stałej do spraw osób z niepełnosprawnościami i włączenia społecznego, celem szczegółowego rozpatrzenia proponowanych zmian.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do zabezpieczenia społecznego.
Do składu podkomisji powołano posłanki: Joannę Frydrych (KO), Dorotę Marek (KO) oraz Renatę Rak (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Łukasz Krasoń oraz zastępca Prezesa Zarządu ds. Programowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Bożena Borowiec.

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu.
Po wysłuchaniu dysponenta ww. części budżetowej, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Jarosława Urbaniaka (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: szef Kancelarii Sejmu – Jacek Cichocki, zastępca szefa Kancelarii Sejmu – Michał Deskur oraz dyrektor Departament Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli – Anna Wojcieszkiewicz.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ wysłuchała informacji na temat założeń regulacji dotyczących warunków prowadzenia działalności rolniczej (funkcja produkcyjna wsi).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski.
Minister poinformował, iż planowane jest przygotowanie odpowiednich rozwiązań prawnych, aby uporządkować kwestię uciążliwości prowadzenia produkcji rolnej, tj.:
- wprowadzenie domniemania prawnego, iż właściciel nieruchomości, który prowadzi działalność rolniczą nie zakłóca korzystania z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę (art. 144 k.c.), o ile te zakłócenia wynikają z prowadzonej przez niego działalności rolniczej zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki rolnej, które można obalić jedynie stwierdzeniem, iż prowadzenie działalności rolniczej w danej konkretnej sprawie nie jest zgodne z zasadami prawidłowej gospodarki rolnej;
- wprowadzenie zmian do kodeksu wykroczeń, które pozwolą uchronić rolników wykonujących prace w ramach działalności rolniczej, zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki rolnej, od odpowiedzialności karnej w zakresie zakłócania spokoju, porządku publicznego lub spoczynku nocnego;
- wprowadzenie regulacji w zakresie uwzględnienia planów urządzeniowo-rolnych w systemie planowania przestrzennego.
W dyskusji poruszono kwestię antagonizmów pomiędzy rolnikami a nowymi mieszkańcami wsi, którzy często nie rozumieją na czym polega funkcja produkcyjna wsi, tj. nie akceptują uciążliwości związanych z produkcją rolną. Postulowane jest wprowadzenie odpowiednich zmian legislacyjnych w tym zakresie.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 34 – Rozwój regionalny;
- środków europejskich na finansowanie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra adekwatnego do spraw rozwoju;
- państwowego funduszu celowego – Funduszu Rozwoju Regionalnego;
- części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej);
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 23, 32, 42, 45, 47, 49, 51 i 57;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 400 – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę,
b) 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska;
- części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
- dotacji podmiotowych;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Annę Polak (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski.



Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyła:
- Informację Ministra Sprawiedliwości o realizacji „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” za rok 2023 (druk nr 363).
- Informację Ministra Sprawiedliwości o realizacji „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” za rok 2024 (druk nr 1221).
W okresie, który obejmowały informacje, na modernizację Służby Więziennej wydano blisko 1,25 mld zł.
Podczas dyskusji posłowie pytali o dotychczasową realizację założeń programu, w tym m.in. o szkolenia strzeleckie dla funkcjonariuszy Służby Więziennej.
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druków nr 363 i 1221.
Sprawozdawca – poseł Maciej Tomczykiewicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart.

Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 46 – Zdrowie;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 74, 75 i 76;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
- dotacji podmiotowych;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym;
- instytucji gospodarki budżetowej – Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych,
b) Funduszu Medycznego;
- państwowych osób prawnych:
a) Polskiego Laboratorium Antydopingowego,
b) Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji,
c) Agencji Badań Medycznych;
- środków europejskich w zakresie zdrowia;
- części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych,
b) Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych,
c) Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Krystynę Skowrońską (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz, rzecznik praw pacjenta – Bartłomiej Chmielowiec, prezes Agencji Badań Medycznych – Wojciech Fendler, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc oraz p.o. dyrektor Departamentu Zdrowia NIK – Marcin Stolarczyk.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie sprzeciwu wobec prywatyzacji publicznej służby zdrowia (druk nr 1189).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Katarzyna Sójka (PiS).
Projekt ma na celu wezwanie Rady Ministrów do zaniechania działań prowadzących do prywatyzacji świadczeń medycznych, zapewnienia pełnego finansowania systemu ochrony zdrowia, uzupełniania luki w budżecie na ochronę zdrowia, przedstawienia planu naprawczego dla publicznej służby zdrowia.
Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie ww. projektu.
Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 1189.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Bojarski (KO).

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.

Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ oraz Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1352).
Senat zaproponował jedną poprawkę. Komisje wnoszą o jej przyjęcie.
Poprawka zmienia termin wejścia w życie ustawy.
Sprawozdawca – poseł Artur Łącki (KO).

Komisje: Edukacji i Nauki /ENM/ oraz Gospodarki i Rozwoju /GOR/ rozpatrzyły i zaopiniowały dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej;
- części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisje upoważniły posła Adriana Witczaka (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezes Urzędu Patentowego RP – Aneta Stuleblak, wiceprezes Głównego Urzędu Miar – Rafał Kępka, p.o. wicedyrektor Departamentu, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izby Kontroli – Renata Iwaniuk.

Komisje: Edukacji i Nauki /ENM/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły i zaopiniowały dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie części oświatowej;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 801 – Oświata i wychowanie,
b) 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 11, 26, 52 i 56;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisje upoważniły poseł Krystynę Szumilas (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Henryk Kiepura, p.o. dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli – Sławomir Żyła oraz p.o. wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej – Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun.

Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz do Spraw Deregulacji /DER/ dokonały zmiany posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druki nr 1233 i 1336).
Nowy sprawozdawca – poseł Norbert Pietrykowski (Polska2050-TD).

Komisje: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ oraz Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1246 i 1298).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 8 poprawek. Komisje wnoszą o ich odrzucenie.
Poprawki dotyczyły m.in. wprowadzenia obciążenia zagranicznych armatorów składkami przypadającymi na ubezpieczonego, zawieszenia opłacania składek, dodania możliwości zwolnienia polskich armatorów od kosztów składek, wprowadzenia okresów nieskładkowych do 6 miesięcy, wprowadzenia przepisu przejściowego umożliwiającego płynne przejście marynarzy ubezpieczonych na starych zasadach do nowego systemu.
Sprawozdawca – poseł Joanna Frydrych (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski.

Komisje: do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/, Edukacji i Nauki /ENM/ oraz Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ zapoznały się z Informacją o działalności Rzecznika Praw Dziecka za rok 2024 oraz uwagi o stanie przestrzegania praw dziecka w Polsce (druk nr 1162).
Informację przedstawiła rzecznik praw dziecka – Monika Horna-Cieślak.
Rzecznik przedstawiła najważniejsze kwestie zawarte w dokumencie. Wskazała na narastające problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, w tym wzrost liczby przypadków depresji i lęków. Podkreśliła także skalę przemocy wobec dzieci, zarówno w środowisku domowym, jak i szkolnym, a także trudności, z jakimi borykają się dzieci z niepełnosprawnością oraz te znajdujące się w pieczy zastępczej, zwłaszcza w zakresie uzyskania orzeczeń i dostępu do wsparcia.
Rzecznik odpowiadała na pytania posłów dotyczące m.in. funkcjonowania dziennika elektronicznego, sytuacji rodzin zastępczych oraz zasad korzystania z telefonów komórkowych w szkołach.
Sprawozdawca – poseł Dorota Łoboda (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Izabela Ziętka oraz dyrektor Departamentu ds. Równego Traktowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Anna Mazurczak.

Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ rozpatrzyła informację na temat zarządzania zbiornikami wodnymi – prawa i obowiązki wynikające z pozwoleń wodnoprawnych w tym udzielonych spółkom z udziałem Skarbu Państwa. Realizacja obowiązku przez spółki.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki oraz zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Usług Wodnych – Magdalena Żmuda.
Posłowie zostali poinformowani o zarządzaniu zbiornikami wodnymi, szczególnie w kontekście rewitalizacji i optymalizacji funkcjonowania retencji. Przedyskutowano kwestie dotyczące sterylizacji infrastruktury i przepustowości zbiorników. Zwrócono uwagę na luki w prawie wodnym, ograniczające możliwość szybkiego reagowania na zagrożenia powodziowe – postulowano zmiany legislacyjne w zakresie zarządzania kryzysowego. Omówiono koordynację między regionalnymi służbami, w tym konieczność harmonizacji procedur pomiędzy Państwową Strażą Pożarną, Ochotniczą Strażą Pożarną i zarządcami zbiorników.
Zgłoszono potrzebę większego finansowania modernizacji urządzeń piętrzących oraz wsparcia dla samorządów lokalnych przy odbudowie uszkodzonej infrastruktury po powodzi z 2024 r.
W posiedzeniu uczestniczyła dyrektor Departamentu Współpracy i Monitoringu Odbudowy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Katarzyna Jędruszczak.

Komisja Nadzwyczajna do spraw ochrony zwierząt /NOZ/ omówiła możliwości utrzymywania zwierząt domowych na uwięzi oraz stosowania na elementach budynków urządzeń lub przedmiotów mogących powodować zranienie lub okaleczanie ptaków jak np. kolce i druty w kontekście obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 700).
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, iż ustawa Prawo budowlane i rozporządzenie wydane na jej podstawie nie zawierają przepisów dotyczących możliwości utrzymywania zwierząt na uwięzi oraz stosowania na elementach budynków urządzeń lub przedmiotów mogących powodować okaleczenie ptaków.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło stanowisko dotyczące zabezpieczeń przeciw ptakom na budynkach, w którym podkreśliło, iż najbardziej bezpieczne dla ptaków są kolce z końcówkami zabezpieczonymi dzięki nakładek z tworzywa sztucznego. istotny jest również prawidłowy montaż, tak aby urządzenie było widoczne i nie utrudniało dostępu do już istniejących miejsc lęgowych.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podkreśliło, iż proponowane przepisy w zakresie zwierząt domowych na uwięzi są nieprecyzyjne. Stwierdzono, iż radykalne zwiększenie minimalnej wielkości kojców zmniejszy pojemność schronisk dla zwierząt i zmusi je do kosztownych inwestycji. W zakresie zabezpieczeń przeciw ptakom na budynkach – zdaniem MRiRW proponowane rozwiązania są zbyt daleko idące.
W dyskusji powoływano się na zawarty w opinii sporządzonej przez Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu opis regulacji w omawianym zakresie w wybranych państwach członkowskich UE. Trzymanie zwierząt domowych na uwięzi w większości państw jest zakazane, natomiast stosowanie zabezpieczeń na budynkach przeciwko ptakom jest raczej dozwolone.
Poinformowano, iż w Komisji Europejskiej na ukończeniu są prace nad regulacjami w tym zakresie, które są dalej idące od projektu z druku 700 i może warto projektowane w Polsce przepisy dostosować tak, aby niedługo ich nie zmieniać.
Idź do oryginalnego materiału