INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 24 kwietnia 2025 r.
nr 51/2025 (226)
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (druki nr 1108 i 1168).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 37 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 10 poprawek i odrzucenie 27 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć miały na celu m.in.: usunięcie rozbieżności, które pojawiły się w orzecznictwie sądów administracyjnych, poprzez jednoznaczne określenie, iż Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest zwolniony z obowiązku uiszczania kosztów sądowych w sprawach przed sądami administracyjnymi, w których uczestniczy w celu ochrony praw przedsiębiorców na prawach przysługujących prokuratorowi.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić dotyczyły m.in.: przekazania skarbowych papierów wartościowych na podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., o ile jest to niezbędne do realizacji jej zadań w zakresie wspierania polskich przedsiębiorstw w sposób kapitałowy i dłużny.
Sprawozdawca – poseł Ryszard Petru (Polska2025-TD).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie możliwości zaskarżania budżetu obywatelskiego (BKSP-155-X-347/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym polegającej na dodaniu do art. 5a ust. 8 o następującym brzmieniu: „Odrzucenie zgłoszonego projektu, usunięcie z budżetu zadania wybranego w ramach budżetu obywatelskiego lub jego istotna zmiana, może być zaskarżone do sądu administracyjnego”. Celem proponowanego rozwiązania jest umożliwienie zaskarżenia budżetu obywatelskiego.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 140n ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym w zakresie organu adekwatnego do nałożenia kary, o której mowa w art. 140mb tej ustawy (BKSP-155-X-315/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 140n ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, w zakresie organu adekwatnego do wydania decyzji o nałożeniu kary za niezłożenie w terminie wniosku o rejestrację pojazdu (tj. kary, o której mowa w art. 140mb ust. 1-5 tej ustawy). W petycji postuluje się, aby przepis wprost określał, iż w przypadku, gdy współwłaściciele pojazdu mają miejsca zamieszkania (siedziby) na terenie różnych powiatów, organem adekwatnym do wydawania decyzji jest starosta, przed którym dokonano rejestracji pojazdu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Infrastruktury podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Infrastruktury.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 10a ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (BKSP-155-X-326/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
W petycji postuluje się dokonanie nowelizacji art. 10a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych polegającej na objęciu jego zakresem również gruntów rolnych położonych w granicach administracyjnych gmin znajdujących się w sąsiedztwie miast wojewódzkich. Celem proponowanych zmian jest objęcie wyłączeniem wobec stosowania przepisów zawartych w rozdziale 2 ww. ustawy wskazanych wyżej obszarów, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku gruntów położonych w granicach administracyjnych miast. Skutkiem wprowadzonych regulacji będzie wyłączenie wobec tych obszarów (gruntów rolnych położonych w „granicach administracyjnych gmin znajdujących się w sąsiedztwie miast wojewódzkich dla obszarów przeznaczonych pod tworzenie aglomeracji”) szczególnych regulacji dotyczących zmiany przeznaczenia gruntów rolnych klas I-III (w tym wymogu uzyskania zgody ministra adekwatnego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi). Podmiot wnoszący petycję argumentuje, iż wprowadzone zmiany ułatwią prowadzenie procesów inwestycyjnych w gminach, stanowiących przedmieścia większych miast, w których widoczne są intensywne procesy urbanizacyjne.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (BKSP-155-X-333/24).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak.
Przedmiotem petycji jest zmiana ustaw:
- z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; wnioskodawca postuluje obniżenie dla adwokatów, notariuszy oraz radców prawnych, osiągających przychody w ramach wykonywania wolnego zawodu, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z obecnych 17% do 14%;
- z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; wnioskodawca postuluje włączenie podatników świadczących usługi prawnicze do grupy podmiotów mających prawo wyboru zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, tj. zwolnienia dla drobnych przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani obecnym roku podatkowym kwoty 200 000 zł (uchylenie lit. a w art. 113 ust. 13 pkt 2).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Finansów podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję wielokrotną w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz zmiany ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (BKSP-155-X-337/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji wniesiono o podjęcie działań zmierzających do zmiany przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Autor petycji zaproponował, w przepisach ustawy o zapatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy: zmianę art. 3 ust. 1 pkt 8, zmianę w art. 5 ust. 4, dodanie w art. 5 ust. 4a, dodanie w art. 13 w ust. 1 pkt 1e oraz pkt 8, zmianę w art. 15aa ust. 3, dodanie w art. 18b w ust. 2 pkt 5 i 6, zmianę w art. 18f ust. 2a, dodanie w art. 18f ust. 2aa, 2ab, 2ac, 2ad, zmianę w art. 18f ust. 5, dodanie art. 33d. W ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej zaproponowano: dodanie w art. 150 ust. 8b, dodanie art. 150a, zmianę art. 184.
Zaproponowane w petycji zmiany dotyczą zasad ustalania świadczeń emerytalnych funkcjonariuszy służb mundurowych, w tym w szczególności Służby Celnej i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, skutków prawnych rozwiązania stosunku pracy lub służby pracowników i funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej, w tym w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa. Odnoszą się one w szczególności do zdarzeń związanych z powstaniem Krajowej Administracji Skarbowej.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu jej do Ministra Finansów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy w zakresie wyceny przyjętej przez komitet wyborczy korzyści majątkowej o charakterze niepieniężnym (BKSP-155-X-339/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy. Postulowana zmiana przewiduje ustanowienie zasady obliczania wartości pieniężnej korzyści majątkowej o charakterze niepieniężnym przyjętej przez komitet wyborczy. W ocenie autora petycji powinna ona polegać na dodaniu art. 132 § 5a tego aktu o następującym brzmieniu: „Wartość pieniężną przyjętej przez komitet wyborczy korzyści majątkowej o charakterze niepieniężnym oblicza się według najniższej ceny rynkowej w miejscowości, w której komitet wyborczy korzyść uzyskał”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie wprowadzenia możliwości przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i eksternistycznych w trybie zdalnym (BKSP-155-X-346/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie wprowadzenia zmiany do ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegającej na umożliwieniu zdawania w trybie zdalnym egzaminów klasyfikacyjnych i eksternistycznych. Jako przepisy objęte postulowaną zmianą wnoszący petycję wskazuje art. 44wa i art. 10 ustawy o systemie oświaty.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie prawa do korzystania z bezpłatnego transportu zbiorowego gminy (BKSP-155-X-414/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Podmiot wnoszący petycję proponuje podjęcie inicjatywy legislacyjnej mającej na celu dodanie w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym art. 15b o treści: „Mieszkańcy stale przebywający na terenie gminy korzystają z transportu zbiorowego gminy bezpłatnie”.
Uzasadnieniem tej propozycji jest dążenie do zapobiegania wykluczeniu komunikacyjnemu obywateli oraz promowanie idei wolnego społeczeństwa, w którym dostęp do komunikacji miejskiej jest traktowany jako powszechne prawo obywateli.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Infrastruktury podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na dezyderat nr 44 w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego.
Odpowiedź przedstawił naczelnik Wydziału Kształtowania Ustroju Rolnego w Departamencie Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Artur Kubaj.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 44.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Szefa Służby Cywilnej na dezyderat nr 47 w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
Odpowiedź przedstawiła szef służby cywilnej – Anita Noskowska-Piątkowska.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 47.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Zdrowia na dezyderat nr 49 w sprawie uchylenia art. 15zzzn ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Odpowiedź przedstawiła dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 49.
Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Ministra Finansów w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych w celu wzmocnienia ochrony akcjonariuszy mniejszościowych byłych spółek giełdowych;
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych w celu wzmocnienia ochrony akcjonariuszy mniejszościowych byłych spółek giełdowych;
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
- Głównego Inspektora Pracy w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
- Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 50e ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (BKSP-155-X-349/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych poprzez dodanie do art. 50e ust. 2 pkt 3 o treści: „Zwolnienia od pracy z tytułu oddawania krwi w ramach honorowego krwiodawstwa”.
W ocenie wnoszącego petycję postulowana zmiana zmierza do tego, aby górnicy przed przejściem na emeryturę nie musieli odpracowywać przyznanych dni wolnych z tytułu honorowego krwiodawstwa.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawicieli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 88z ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (BKSP-155-X-351/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Petycja dotyczy przesłanek legalnego wykonywania przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi uregulowanego w art. 88z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W petycji wnioskowano o podjęcie działań w celu wniesienia pod obrady Parlamentu projektu ustawy dotyczącej zmiany treści art. 88z ust. 2 pkt 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy poprzez nadanie temu przepisowi następującego brzmienia: „art. 88z ust.2 pkt 3) Praca cudzoziemca na podstawie oświadczenia może być wykonywana przez okres nieprzekraczający 36 miesięcy w ciągu kolejnych 48 miesięcy”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmian w realizacji praw do korzystania z tzw. ulgi uczniowskiej w podatku dochodowym od osób fizycznych (BKSP-155-X-352/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów ustawowych w sposób umożliwiający w tej chwili wypłatę w formie pieniężnej kwoty obliczonej jako ulga podatkowa na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 1995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z pisma wynika, iż jest ona związana z wieloletnią aktywnością autorów petycji polegającą na szkoleniu uczniów oraz brakiem zadowalającej rekompensaty finansowej za tę aktywność. W treści pism podano informacje i liczby odnoszące się do indywidualnej sytuacji autorów petycji oraz wymieniono kwotę naliczoną przez Urząd Skarbowy w 2004 r. w formie ulgi podatkowej.
Autorzy petycji zwrócili się z prośbą „o naprawienie tych krzywd i rozpatrzenie petycji w Sejmie RP i wypłatę należnych […] pieniędzy”. Stwierdzili, iż „rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.09.1995 r. nie daje możliwości zapłaty za wykonaną pracę” oraz wspomnieli o kwocie odliczonej jako ulga podatkowa i odsetkach za pieniądze „trzymane w Urzędzie Skarbowym (20 lat)” oraz o wieku uniemożliwiającym dalszą pracę.
W petycji oprócz prośby o „wypłatę należnych pieniędzy” nie sformułowano wyraźnie żądania zmiany lub wprowadzenia nowych przepisów, nie odniesiono się do treści ewentualnych przepisów, które miałyby być przyjęte w wyniku rozpatrzenia petycji oraz nie wskazano przepisów, które miałyby ulec zmianom, ani ich proponowanego brzmienia.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Finansów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zwolnienia z zajęcia i egzekucji dodatku dopełniającego do renty socjalnej (BKSP-155-X-355/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar.
Zaproponowane w petycji zmiany dotyczą zasad egzekucji komorniczej, w szczególności zwolnienia z egzekucji komorniczej dodatku dopełniającego do renty socjalnej.
W opinii autora petycji osobom uprawnionym do dodatku nie zostanie on wypłacony, ponieważ banki restrykcyjnie wypłacają dochody do kwoty wolnej od zajęć, tzn. do kwoty 3200 zł miesięcznie. Autor petycji wskazał, iż wypłaty 13. i 14. renty socjalnej są zwolnione z zajęć i egzekucji, dzięki czemu realnie trafiają od każdego beneficjenta, choćby tego, który ma zajęcie komornicze.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi w zakresie uchylenia przepisów dotyczących prawa pierwokupu przez gminę nieruchomości (BKSP-155-X-360/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar.
Przedmiotem petycji jest żądanie „wyłączenia gminy Świdnica i miasta Świdnica z obszaru objętego stanem klęski żywiołowej” bądź usunięcia z ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi prawa pierwokupu przez gminę nieruchomości w tych obszarach.
W uzasadnieniu petycji wskazano, iż prawo pierwokupu, uregulowane przepisami ww. ustawy, „rodzi dodatkowe komplikacje, znacznie wydłuża czas finalizacji transakcji sprzedaży i zakupu nieruchomości”. W petycji zwrócono uwagę, iż instytucja pierwokupu ma wpływ na wzrost kosztów związanych z przeniesieniem własności. Klienci mają być zmuszeni do uiszczenia opłaty za sporządzenie dwóch aktów notarialnych (umowa warunkowa i umowa przenosząca własność), przez co rezygnują z transakcji. Dodatkowo petycja wskazuje na niepewność związaną z uzyskaniem kredytu na zakup nieruchomości objętych prawem pierwokupu i ryzyko utraty zadatku w przypadku nieuzyskania kredytu. Wskazane okoliczności mają wpływać na rynek nieruchomości w gminach objętych szczególnymi rozwiązaniami związanymi z usuwaniem skutków powodzi.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Związku Miast Polskich podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w zakresie umożliwienia przedsiębiorstwu górniczemu dokonania darowizny mienia na rzecz powiatu, na terenie którego takie mienie się znajduje (BKSP-155-X-361/24).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Przedmiotem petycji jest żądanie wprowadzenia zmiany do ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, polegającej na umożliwieniu dokonywania przez przedsiębiorstwo górnicze darowizny mienia na rzecz powiatu.
Wnoszący petycję postuluje, aby katalog podmiotów uprawnionych do otrzymywania darowizny został rozszerzony o powiaty, na terenie których przedsiębiorstwo górnicze posiada mienie.
W związku powyższym proponuje się nadanie nowego brzmienia art. 23 ust. 1 ustawy w następujący sposób: „1. Przedsiębiorstwo górnicze może dokonać darowizny mienia na rzecz gminy górniczej, powiatu albo spółdzielni mieszkaniowej, za ich zgodą, na cele związane z realizacją urządzeń infrastruktury technicznej lub innych celów publicznych, a także w celu pobudzania aktywności gospodarczej w gminie górniczej”, lub alternatywnie: „1. Przedsiębiorstwo górnicze może dokonać darowizny mienia na rzecz gminy górniczej lub powiatu, na terenie którego znajduje się to mienie albo spółdzielni mieszkaniowej, za ich zgodą, na cele związane z realizacją urządzeń infrastruktury technicznej lub innych celów publicznych, a także w celu pobudzania aktywności gospodarczej w gminie górniczej”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli Ministra Przemysłu oraz Związku Powiatów Polskich podjęła decyzję o zakończeniu prac nad petycją.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (BKSP-155-X-363/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycja zawiera postulat dokonania nowelizacji ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu polegających na dodaniu w rozdziale 6c art. 53w o następującej treści:
„art. 53w.
1. Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, we współpracy z adekwatnymi organami administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, podejmuje działania na rzecz upamiętniania zakładów pracy, które w okresie przemian demokratycznych w Rzeczypospolitej Polskiej stały się miejscem historycznych zrywów, strajków, demonstracji lub inicjatyw społecznych istotnych dla odzyskania i umacniania wolności i demokracji.
2. Upamiętnienie, o którym mowa w ust. 1, może polegać na:
a) wzniesieniu pomników lub tablic pamiątkowych,
b) utworzeniu stałych ekspozycji muzealnych lub edukacyjnych,
c) organizowaniu uroczystości, wystaw, konferencji i programów badawczo- edukacyjnych,
d) digitalizacji i archiwizacji materiałów źródłowych dotyczących wydarzeń i osób związanych z danym zakładem pracy,
e) podejmowaniu działań służących ochronie przedsiębiorstwa danego zakładu pracy.
3. Wybór zakładów pracy i form upamiętnienia następuje po konsultacjach z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami związkowymi i społecznymi działającymi w danym środowisku, a także po zasięgnięciu opinii historyków i ekspertów powołanych przez Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
4. Koszty działań, o których mowa w ust. 1 i 2, są pokrywane z budżetu państwa w ramach środków przeznaczonych na działalność Instytutu Pamięci Narodowej oraz w miarę możliwości, ze środków jednostek samorządu terytorialnego, funduszy unijnych i innych źródeł przewidzianych prawem.
5. Szczegółowy tryb i sposób realizacji działań, o których mowa w ust. 1 i 2, określi w drodze rozporządzenia minister adekwatny do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej”.
W uzasadnieniu petycji podniesiono potrzebę nowelizacji ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej w celu zobowiązania IPN do działań na rzecz upamiętnienia zakładów pracy, które odegrały istotną rolę w procesach demokratycznych w Polsce, w szczególności w latach PRL i okresie przełomu 1980-1989.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Instytutu Pamięci Narodowej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie dopuszczenia skrócenia kadencji parlamentarzysty w drodze referendum (BKSP-155-X-382/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia działań legislacyjnych w zakresie skrócenia kadencji parlamentarzysty w drodze referendum. Z treści petycji wynika, iż skrócenie to miałoby nastąpić z przyczyn politycznych, takich jak zmiana przynależności klubowej czy niewywiązywanie się z obietnic wyborczych.
Zgodnie z propozycją podmiotu wnoszącego petycję do przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania posła lub senatora wymagane będzie przedłożenie pisemnego wniosku, podpisanego przez wyborców w liczbie 30% plus 1 głosów oddanych na konkretnego deputowanego w wyborach. Czas zbierania głosów w referendum wyznaczono na 30 dni od dnia rejestracji komitetu inicjatywy referendum. Autorzy petycji postulują, aby wynik referendum był wiążący bez względu na frekwencję. Do odwołania konkretnego parlamentarzysty miałoby być wymagane 2/3 ważnie oddanych głosów. Wolny mandat miałby objąć kandydat, który w poprzednich wyborach był bezpośrednim następcą deputowanego odwołanego w drodze referendum. Dodatkowym skutkiem odwołania ma być zakaz kandydowania w wyborach powszechnych przez kolejne trzy lata.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Finansów na dezyderat nr 15 w sprawie sposobu składania oświadczeń majątkowych przez osoby zobowiązane.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Biura Inspekcji Wewnętrznej w Ministerstwie Finansów – Mariusz Grabarczyk.
Komisja przyjęła uzupełnioną odpowiedź na dezyderat nr 15.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Infrastruktury na dezyderat nr 42 w sprawie zmiany przepisów dotyczących wydawania kart rowerowych.
Odpowiedź przedstawiła zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury – Anna Kowalczyk.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 42.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 50 w sprawie zmiany art. 379 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego.
Odpowiedź przedstawiła zastępca dyrektora Departamentu Prawa Cywilnego i Gospodarczego w Ministerstwie Sprawiedliwości – Anna Marczak.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 50.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 81, 106, 146 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 1, 111, 118, 119, 126, 127, 128, 129, 132, 135, 151, 152, 156; (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 114, 116, 117, 124, 141, 144, 147, 150, JOIN(2025) 120 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, w trybie art. 7 ust 4 ustawy, rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk niefinansowych dotyczących nieruchomości komercyjnych (COM(2025) 100 wersja ostateczna) oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
Komisja, w trybie art. 8 ust 2 ustawy, rozpatrzyła wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie planu działania UE na rzecz zarządzania kryzysowego w dziedzinie cyberbezpieczeństwa (COM(2025) 66 wersja ostateczna) oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Paweł Olszewski oraz wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego – Renata Bielak.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (potrzeby inwestycyjne, kierunki kształcenia).
Nadzór nad Uniwersytetem Morskim w Gdyni i Politechniką Morską w Szczecinie sprawuje Minister Infrastruktury. Uniwersytet Morski w Gdyni (UMG) to największa i najstarsza uczelnia morska w Polsce, od ponad 100 lat prowadząca badania i kształcenie wysokokwalifikowanych specjalistów na potrzeby gospodarki morskiej. W strukturze uczelni znajduje się jeden instytut badawczy (Instytut Morski) oraz pięć wydziałów (elektryczny, nawigacyjny, mechaniczny, zarządzania i nauk o jakości oraz informatyki). Badania prowadzone na uczelni koncentrują się głównie w obszarze nauk: inżynieryjno-technicznych, społecznych (zarządzanie) oraz ścisłych i przyrodniczych (nauki o Ziemi i środowisku). Uczelnia prowadzi kształcenie na ponad 10 kierunkach w ramach ponad 50 specjalności na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Uniwersytet od lat znajduje się w ścisłej czołówce uczelni morskich na świecie jako znaczący międzynarodowy ośrodek akademicki w zakresie kształcenia i badań naukowych na potrzeby gospodarki morskiej.
Politechnika Morska w Szczecinie kształci oficerów – nawigatorów, mechaników i elektroautomatyków zgodnie z nowoczesnymi standardami i wymogami światowej floty, a także wykwalifikowaną kadrę sektorów IT, geodezji oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) – ze szczególnym uwzględnieniem branży morskiej. Programy studiów oraz sposób ich realizacji różnią się od form kształcenia spotykanych na innych uczelniach. Ze względu na specyfikę przyszłej profesji, studenci od pierwszych chwil mają kontakt z morzem i praktyczną nauką zawodu. Bezpośrednio po rekrutacji w ramach praktyki prowadzone są kursy z zakresu ratownictwa, udzielania pierwszej pomocy oraz praktycznego użycia morskiego sprzętu ratunkowego. Ich celem jest przygotowanie kandydatów do prawidłowego działania w sytuacji zagrożenia. Politechnika prowadzi także badania naukowe i innowacyjnych technologii. Uczelnia kształci na pięciu wydziałach, na studiach inżynierskich, licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Stała się wysoko cenionym zapleczem dydaktyczno-naukowym na potrzeby gospodarki morskiej. W strukturach politechniki działają ośrodki szkoleniowe oraz centra badawcze takie jak: Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich, Ośrodek Szkoleniowy Ratownictwa Morskiego, Morski Ośrodek Szkoleniowy w Kołobrzegu, statek badawczo-szkolny m/s Nawigator XXI, Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających (CEOP), obok którego rozpoczęła się budowa kolejnego nowoczesnego kompleksu – Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego. Dzięki wyposażeniu w najnowocześniejsze symulatory i laboratoria, wszystkie te jednostki z powodzeniem wspierają szkolenie studentów oraz kadr oficerskich, a także badania naukowe.
Zasady przyznawania i podziału środków finansowych dla uczelni morskich określają przepisy ustaw oraz rozporządzeń. Przyznawane przez Ministra Infrastruktury środki finansowe przeznaczane są m.in. na: działalność dydaktyczną i badawczą, pomoc materialną dla studentów i doktorantów, remonty i modernizacje pomieszczeń dydaktycznych i biurowych, remonty jednostek pływających oraz na realizację programu wieloletniego „Budowa Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego w Szczecinie” i nowe inwestycje.
Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór nad Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni, która funkcjonuje od 1987 r. Kształcenie na uczelni jest realizowane w oparciu o cztery wydziały: Dowodzenia i Operacji Morskich, Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego, Mechaniczno-Elektryczny oraz Nauk Humanistycznych i Społecznych.
Uczelnia prowadzi 6 kierunków studiów wojskowych, w ramach których przygotowuje przyszłych oficerów. Studia wojskowe są realizowane w formie jednolitych studiów magisterskich. Ponadto, w Akademii jest realizowanych 14 kierunków studiów cywilnych w trybie studiów I i II stopnia. Uczelnia prowadzi działalność naukowo-badawczą związaną z projektami w domenie morskiej od ponad 30 lat.
Komisja rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania i przyszłości średnich szkół morskich i szkół żeglugi śródlądowej.
W skład morskiego szkolnictwa zawodowego oraz szkolnictwa w zakresie żeglugi śródlądowej wchodzą: publiczne szkoły morskie, niepubliczne szkoły morskie z uprawnieniami szkół publicznych oraz publiczne szkoły żeglugi śródlądowej.
Wszystkie szkoły morskie kształcą w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej (technik nawigator morski oraz technik mechanik okrętowy) i posiadają odpowiednie uznania ministra adekwatnego do spraw gospodarki morskiej w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW (Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r.).
W toku nauki na kierunkach zawodowych w branży morskiej i żeglugi śródlądowej uczniowie odbywają praktyki. Szkoły realizują je na podstawie umów zawartych między dyrektorami szkół a armatorami oraz na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Żeglugi Gdańskiej oraz statkach szkolnych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Politechniki Morskiej w Szczecinie.
W celu spełniania wymagań Konwencji STCW, szkoły są zobowiązanie do posiadania specjalistycznego wyposażenia i nowoczesnego sprzętu, mającego na celu odzwierciedlenie rzeczywistych urządzeń znajdujących się na statku. W tym celu potrzebne są zwiększone środki na wyposażenie, utrzymanie i aktualizację bazy szkoleniowej niezbędnej do realizacji kształcenia. W związku z rozwojem technologii oraz w celu zapewnienia wysokich standardów szkoleniowych szkoły morskie w ramach otrzymywania subwencji oświatowej rozwijają i modernizują posiadaną bazę dydaktyczną i wyposażenie w zakresie kształcenia na kierunkach związanych ze szkolnictwem morskim i w żegludze śródlądowej.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, dyrektor Departamentu Edukacji Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury – Wojciech Gąsowski, dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wojskowego w Ministerstwie Obrony Narodowej – Jakub Mykowski, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – Adam Weintrit, rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie – Wojciech Ślączka, prorektor ds. nauki w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni – Bartłomiej Pączek, kanclerz Politechniki Morskiej w Szczecinie – Andrzej Durajczyk oraz kanclerz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – Filip Malata.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Papieża Franciszka (druk nr 1181).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Joanna Borowiak (PiS).
Projekt ma na celu wyrażenie przez Sejm żalu wobec odejścia Ojca Świętego Franciszka oraz oddanie hołdu Jemu i Jego posłudze.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą m.in. na dodaniu w drugim akapicie fragmentu, iż miłość Papieża Franciszka do ofiar konfliktów zbrojnych i uchodźców, jak również przekonanie o konieczności zachowania harmonii i sprawiedliwości między ludźmi, troski o przyrodę i dziedzictwo naturalne całego świata wpisały się w trwały dorobek Kościoła.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Dominika Chorosińska (PiS).
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Mirosława Sycza na stanowisko Konsula Generalnego RP w Edynburgu.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat „Rządowej strategii współpracy z Polonią i Polakami za Granicą na lata 2025-2030”.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Röhrenschef.
Omawiana strategia służy realizacji nowych rządowych założeń i priorytetów współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Polega ona przede wszystkim na promowaniu polityki powrotów i zintegrowaniu środków przekazywanych na kwestie polonijne. Celem strategii jest też modernizacja instrumentów współpracy z Polonią, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych polskiej gospodarki i prognoz demograficznych.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła informację na temat nowej edycji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Informację przedstawili: minister klimatu i środowiska – Paulina Hennig-Kloska oraz zastępca prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Robert Gajda.
Nowa wersja programu zaczęła obowiązywać w dniu 31 marca 2025 roku. Główne zmiany dotyczą wprowadzenia:
- obowiązkowego potwierdzenia standardu energetycznego budynku przed i po inwestycji oraz wymogu osiągnięcia określonego standardu po realizacji inwestycji,
- uzależnienia warunku uzyskania najwyższego dofinansowania od kryterium dochodowego i standardu energetycznego budynku,
- racjonalizacji wydatków poprzez wprowadzenie maksymalnej kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych, w tym limitów dotacji jednostkowych za m2 powierzchni ocieplenia, drzwi i okien,
- wprowadzenia ogólnopolskiego systemu operatorów – bezpłatnego wsparcia dla beneficjentów najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania.
Nieprawidłowości i nadużycia w odniesieniu do beneficjentów dotychczasowej edycji programu dotyczyły przede wszystkim: obchodzenia warunków programu w zakresie dochodów, w szczególności przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, zaniżania liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz przenoszenia w całości lub w części własności budynku na osoby o niskich dochodach w rodzinie (np. dotacja na wnuczka/dziadka).
Wprowadzony został ogólnopolski mechanizm operatora Programu „Czyste Powietrze”, który ma na celu przede wszystkim wsparcie mieszkańców o najniższych dochodach oraz walkę z ubóstwem energetycznym. Gmina jako organ administracyjny i instytucja zaufania publicznego najbliższa obywatelom, w pierwszej kolejności identyfikuje potrzeby mieszkańców na swoim terenie, a to czyni uczestnictwo przedstawicieli gmin w obsłudze Programu „Czyste Powietrze” elementem kluczowym.
Nabór na operatorów gminnych został uruchomiony dnia 7 marca br. i prowadzony jest w trybie ciągłym, a umowy będą zawierane etapowo. Według stanu na 18 kwietnia 2025 r. do programu operatorskiego deklarację chęci zawarcia stosownego porozumienia zgłosiło 1198 gmin, w tym podpisane są w tej chwili 902 porozumienia.
W posiedzeniu uczestniczyli: wicemarszałek Sejmu – poseł Krzysztof Bosak oraz poseł do Parlamentu Europejskiego – Tomasz Buczek.
Na kolejnym posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie kryzysowej sytuacji przedsiębiorstw realizujących program „Czyste Powietrze” w związku z zaległościami w wypłatach środków przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wypracowanie skutecznych rozwiązań mających na celu natychmiastowe odblokowanie zatorów administracyjnych i finansowych, które grożą masowymi bankructwami przedsiębiorców.”
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Michał Połuboczek (Konfederacja).
Informację przedstawiła minister klimatu i środowiska – Paulina Hennig-Kloska.
Dla wniosków realizowanych w ramach poprzednich wersji Programu „Czyste Powietrze”, finansowanych ze środków unijnych pochodzących z KPO i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zintensyfikowały działania, które mają zagwarantować efektywność, racjonalność, oszczędność oraz przejrzystość ponoszonych wydatków. Wyeliminowanie nieuczciwych praktyk ma umożliwić rzetelnym firmom zdrową konkurencję opartą na transparentnych zasadach oraz przywrócić zaufanie beneficjentów do Programu. Bezpośrednio współpracujące z beneficjentami wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zobowiązały się do informowania beneficjentów Programu i przestrzegania ich przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych wykonawców.
Podczas dyskusji posłowie omówili m.in.: sytuację przedsiębiorców realizujących program „Czyste Powietrze”, skalę nierozliczonych wniosków o płatność oraz możliwość określenia maksymalnego terminu wypłaty tych środków, zasadność ustalenia terminu od 28 maja 2024 r. jako okresu kwalifikowalności kosztów, a także konieczność walki z ubóstwem energetycznym.
W posiedzeniu uczestniczyli: wicemarszałek Sejmu – poseł Krzysztof Bosak, poseł do Parlamentu Europejskiego – Tomasz Buczek oraz zastępca prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Robert Gajda.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego w latach 2019-2024.
Informację przedstawił wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Jacek Kozłowski.
Negatywnie zostały ocenione:
- sposób zarzadzania instytutem (przez dłuższy czas nieobsadzone były: stanowisko zastępcy dyrektora oraz stanowiska w trzech zespołach),
- podejmowanie działań niecelowych i niegospodarnych (szkolenia i seminaria dla podmiotów niezwiązanych z samorządem),
- wykorzystanie pracowników i środków finansowych Instytutu na rzecz kampanii wyborczych dyrektora,
- nieprawidłowości w rachunkowości Instytutu oraz udzielaniu zamówień publicznych.
Podczas dyskusji członkowie Komisji poruszyli kwestię zaangażowania politycznego byłego dyrektora Instytutu, głównie w kampanii wyborczej do Sejmu.
Obecny na posiedzeniu nowy dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego – prof. Paweł Swianiewicz omówił zmodyfikowany profil działalności Instytutu oraz najbliższe plany działania instytucji.
Komisja Ustawodawcza /UST/ zaopiniowała w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu poselski projekt ustawy o zawodzie psychoterapeuty oraz samorządzie zawodowym wraz z autopoprawką.
Po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów, Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny.
Komisja omówiła i zaopiniowała:
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 22/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 19/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 66/24,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 43/23,
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 28/23.
Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1166).
Senat zaproponował 7 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 6 poprawek i odrzucenie 1 poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, miały na celu m.in. zapewnienie również osobom niewykonującym zawodu medycznego, zatrudnionym w systemie pracy zmianowej w zespołach ratownictwa medycznego, dodatków do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, niedziele i święta oraz dni wolne od pracy.
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić, miała na celu uregulowanie, iż maksymalny czas na przyjęcie pacjenta od zespołu ratownictwa medycznego w szpitalach wynosi nie więcej niż 15 minut, licząc od czasu przybycia zespołu do szpitala.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Stachowicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos oraz senator Tomasz Grodzki.
Komisja Nadzwyczajna do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 /NSP/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1176).
Projekt dotyczy udzielenia dodatkowego wsparcia mieszkańcom i przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku powodzi z września 2024 roku, wykupu zniszczonych nieruchomości przez Skarb Państwa, zamiany mieszkań lub domów jednorodzinnych na lokale komunalne, premie remontowe, uproszczenia procedur odbudowy domów, wsparcia dla przedsiębiorców oraz uproszczenia inwestycji przeciwpowodziowych.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na wprowadzeniu przepisu umożliwiającego stworzenie podstawy prawnej i ram pozwalających na modyfikację zakresu realizacji przedsięwzięcia w stosunku do informacji przedstawionych we wniosku o udzielenie finansowego wsparcia przy zawarciu umowy o udzielnie tego wsparcia. Przyjęto rozwiązanie zachowania łącznej powierzchni użytkowej tworzonych lokali mieszkalnych przy możliwości zmiany liczby lokali. Ponadto przyjęto poprawkę polegającą na dodaniu przepisu przedłużającego termin obowiązującego sześciomiesięcznego terminu na złożenie wniosku o udzielenie pożyczki, w związku ze stratami związanymi z powodzią, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. do dnia 31 sierpnia 2025 r. Termin wykorzystania i przedstawienia rozliczenia otrzymanej pożyczki wynosi 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy z funduszem pożyczkowym.
Zgłoszono 3 wnioski mniejszości. Polegały one na: propozycji zrównania wysokości premii powodziowej do 70% dla wszystkich budynków wielolokalowych, bez względu na rodzaj własności remontowanego budynku; podwyższeniu kwoty wykupu nieruchomości zlokalizowanych na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią przez PGW Wody Polskie oraz przesunięciu środków finansowych w ramach tzw. reguły wydatkowej w celu dostosowania wydatkowania do potrzeb poszkodowanych w powodzi z września 2024 roku.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Mirosław Suchoń (Polska2050-TD)
W posiedzeniu uczestniczyli: wicemarszałek Sejmu – Monika Wielichowska, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Magdalena Roguska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska oraz wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji – Monika Salamończyk.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ przeprowadziła dyskusję na temat niestawiennictwa świadka, ministra sprawiedliwości w latach 2015-2023, prokuratora generalnego w latach 2016-2023 – Zbigniewa Ziobry, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Komisja po stwierdzeniu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa świadka, podjęła decyzję o zwróceniu się do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o ukaranie świadka karą pieniężną.
Komisja przyjęła wniosek dowodowy dotyczący wystąpienia o dokumenty do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.