INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 25 czerwca 2025 r.
nr 74/2025 (249)
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Zapoznanie się z raportem Ośrodka Analizy Dezinformacji tj. Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK) dotyczącym nieprawidłowości w prezydenckiej kampanii wyborczej w 2025 roku”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Piotr Uściński (PiS).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Paweł Olszewski.
Informacja dotyczyła udostępnienia raportu z działania programu Parasol Wyborczy oraz trybu udostępnienia informacji chronionych tajemnicą śledztwa w związku z prowadzonym postępowaniem prokuratorskim.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk nr 1309).
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maria Mrówczyńska.
Projekt ma na celu zmniejszenie zakresu obowiązków informacyjnych nałożonych na podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, dotyczących zamieszczania w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on informacji o inwestycjach - wyłączenia konieczności zamieszczania informacji o inwestycjach o wartości 100 000 zł i niższej.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Maria Małgorzata Janyska (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1312).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt ma na celu wprowadzenie ułatwienia dla gmin, aby mogły zachować ciągłość swoich inwestycji, które realizują na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Nowe przepisy zakładają, iż wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego będzie możliwe również po utracie mocy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a jeszcze przed wejściem w życie planu ogólnego gminy.
Komisja przystąpi do rozpatrzenia projektu na jednym z kolejnych posiedzeń.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (druk nr 1302).
Uzasadnienie przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt ma na celu dostosowanie polskiego prawa do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE i określenie zasad dostępu wykonawców z państw trzecich do postępowań o udzielenie zamówienia oraz zawarcia umowy koncesji, które organizowane są przez polskich zamawiających.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat zabezpieczenia dzieci w pieczy zastępczej i sytuacji rodziny biologicznej w związku ze śmiercią dziecka w rodzinie zastępczej.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Aleksandra Gajewska, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart oraz ministra do spraw równości – Katarzyna Kotula.
Referujący poinformowali o procedurach postępowania w świetle obowiązującego prawa podczas zabezpieczenia dzieci w pieczy zastępczej i sytuacji rodziny biologicznej.
Posłowie w dyskusji domagali się wyjaśnienia okoliczności śmierci dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz podejmowanych działań przez instytucje odpowiedzialne za pomoc społeczną i pieczę zastępczą.
W posiedzeniu uczestniczyli: rzecznik praw dziecka – Monika Horna-Cieślak, dyrektor Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie – Agnieszka Patela- Owczarczyk, dyrektor Biura Kontroli w Komendzie Głównej Policji – insp. Dorota Przypolska.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła odpowiedzi na:
- dezyderat nr 69 w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego i ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- dezyderat nr 70 w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego i ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Odpowiedzi przedstawili: zastępca dyrektora Departamentu Systemu Podatków w Ministerstwie Finansów – Łukasz Pepliński oraz zastępca dyrektora w Biurze Ministra w Ministerstwie Sprawiedliwości – Jakub Jamka.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderaty.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie osób uprawnionych do otrzymania dodatku dopełniającego (BKSP-155-X-380/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
W petycji wniesiono o przyznanie dodatku dopełniającego dla osób całkowicie niezdolnych do pracy i do samodzielnej egzystencji otrzymujących rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz emerytów całkowicie niezdolnych do pracy i do samodzielnej egzystencji wcześniej otrzymujących rentę z tytułu niezdolności do pracy. W petycji nie zawarto konkretnej propozycji zmiany określonych przepisów.
W uzasadnieniu do petycji wskazano, iż przepisy przyznające dodatek dopełniający jedynie osobom otrzymującym rentę socjalną są niezgodne z Konstytucją RP, ponieważ wprowadzają nierówności pomiędzy osobami niezdolnymi do pracy i samodzielnej egzystencji znajdującymi się w takiej samej sytuacji prawnej. Jedyną różnicą jest data nabycia niezdolności do pracy.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe w zakresie zgłaszania wierzytelności (BKSP-155-X-381/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe poprzez dokonanie systemowej zmiany w zakresie wnoszenia opłat od spóźnionego zgłoszenia wierzytelności. Żądanie zmiany przepisów zostało sformułowane przez wnoszącego petycję alternatywnie, tj. przedmiotem żądania jest wydłużenie podstawowego terminu do zgłaszania wierzytelności do 3 miesięcy lub zmiana sposobu obliczania wysokości opłaty wynikającej z art. 235 prawa upadłościowego.
W petycji wskazuje się na kilka rozwiązań w tym zakresie, np.: wprowadzenie opłaty 15% od wartości wierzytelności zgłoszonej po terminie, jednak nie wyższej niż 15% przeciętnego wynagrodzenia tak jak w aktualnej regulacji art. 235 prawa upadłościowego. W ocenie autora petycji rozwiązanie takie jest optymalne, ponieważ na chwilę obecną zgłaszanie wierzytelności, której wartość jest niższa niż wartość opłaty z art. 235 prawa upadłościowego lub oscylująca w jej granicy, jest ekonomicznie nieopłacalne.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy w zakresie zwiększenia możliwości dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę (BKSP-155-X-407/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
W petycji postuluje się zmianę art. 87 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
Celem podmiotu wnoszącego petycję jest zwiększenie skuteczności prowadzonej egzekucji m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego wobec dłużników i najemców lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobach podmiotów publicznych. W ocenie wnoszącego petycję kwestia ta jest istotna dla gmin i miast, które ze względu na wzrost płacy minimalnej w kontekście postępowania egzekucyjnego, tj. wyższej kwoty wolnej od potrąceń oraz wzrostu ochrony dłużników kosztem wierzycieli, mają jeszcze trudniejsze warunki do skutecznego i racjonalnego zarządzania budżetem jednostki samorządowej.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie rekompensaty dla żołnierzy, którym przedłużono termin zasadniczej służby wojskowej (BKSP-155-X-408/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar.
Przedmiotem petycji jest wniosek o podjęcie działań ustawodawczych skutkujących wprowadzeniem do systemu prawa uregulowań, na podstawie których można by wypłacić rekompensaty osobom, którym podczas stanu wojennego przedłużono okres pełnienia zasadniczej służby wojskowej. W ocenie wnoszącego petycję zadaniem każdej demokratycznej władzy jest stać po stronie obywatela niesłusznie pozbawionego wolności, a obowiązkiem jest wszczęcie z urzędu postępowania wyjaśniającego i wypłata należnej rekompensaty za doznane krzywdy, upokorzenia, straty moralne, upadek na zdrowiu. Jednocześnie w petycji podkreślono, iż żołnierzom wcielonym do służby wojskowej od 1 listopada 1982 r. do 28 lutego 1983 r. taką rekompensatę przyznano.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawiciela Ministra Obrony Narodowej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (BKSP-155-X-409/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi polegającej na nadaniu art. 9 ust. 1 pkt 1 następującego brzmienia „Zasłużonemu honorowemu dawcy krwi i honorowemu dawcy krwi przysługuje […] zwolnienie od pracy oraz zwolnienie od wykonywania czynności służbowych w dniu, w którym oddaje krew, oraz w roboczym dniu następnym, a także na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 2982 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878 i 1222)”. Proponuje się dodanie do art. 9 ust. 1 pkt 1 tej ustawy słowa „roboczym”, a istotą żądania jest to, aby honorowi dawcy krwi byli zwolnieni z obowiązku wykonywania pracy w pierwszym roboczym dniu, który następuje po dniu, w którym oddają krew.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach w zakresie terminu umieszczenia informacji o wniesieniu petycji na stronie internetowej (BKSP-155-X-436/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Art. 8 ust. 1
Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego w terminie 14 dni od złożenia petycji zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie ułatwienia gminom egzekucji opłat za odpady (BKSP-155-X-438/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła.
W petycji postuluje się dokonanie nowelizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, mającej na celu uszczelnienie systemu odpadowego, tj. ułatwienia gminom egzekucji opłat za odpady. Autor petycji wskazuje, iż ze względu na nieprecyzyjne przepisy i brak szczegółowych zasad weryfikacji danych, wykazanych przez mieszkańców w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gminy mają znaczne problemy z finansowaniem i bilansowaniem się systemu odpadowego. Dlatego też, w ocenie podmiotu wnoszącego petycję, należy bezwzględnie wzmocnić mechanizmy kontrolne w zakresie rozszerzenia dostępu przez gminy do pozyskiwania niezbędnych danych na potrzeby weryfikacji deklaracji odpadowych. Zdaniem podmiotu wnoszącego petycję jednym z bardziej racjonalnych rozwiązań opisanej sytuacji może być zmiana przepisów prawa, tj. uszczegółowienie i wprowadzenie nowych, precyzyjnych i konkretnych zapisów do art. 6o ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w zakresie określenia źródeł pozyskiwania danych, odpowiedniego zakresu danych, konkretnego sposobu i mechanizmu weryfikacji deklaracji śmieciowych.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Klimatu i Środowiska podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Klimatu i Środowiska.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa poprzez zmianę nazwy województwa śląskiego na śląsko-małopolskie (BKSP-155-X-448/25).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Przedmiotem petycji jest wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. Zawarte w petycji żądanie dotyczy zmiany nazwy województwa śląskiego na „województwo śląsko-małopolskie”.
W treści petycji jej autor powołuje się na odczucia i przekonania mieszkańców wschodniej części województwa śląskiego, w tym poczucie odrębności od Śląska i Ślązaków, odmienną tożsamość kulturową i odmienny dorobek kulturowy wytworzony głównie we wschodnich powiatach obecnego województwa śląskiego.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Po rozpatrzeniu petycji nr BKSP-155-X-401/25 na 69. posiedzeniu w dniu 4 czerwca 2025 r. Komisja podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Rzecznika Praw Konsumentów (oraz Ministra Rozwoju i Technologii), jednak poprawna nazwa organu, przy którym działają rzecznicy konsumentów, brzmi: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, stąd Zastępca Przewodniczącego Komisji – poseł Urszula Augustyn złożyła wniosek o zmianę decyzji Komisji na następującą: o przekazanie petycji do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Ministra Rozwoju i Technologii.
Komisja przyjęła wniosek.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie sposobu przyznawania dofinansowań przez władze publiczne (BKSP-155-X-437/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
W petycji postuluje się:
- wprowadzenie obowiązku przyznawania dofinansowania przed samym zakupem przedmiotu lub usługi, tak aby osoby niezamożne również mogły w pełni korzystać z pomocy rządowej lub samorządowej,
- wprowadzenie obowiązku polegającego na tym aby podmioty publiczne prowadzące programy dofinansowań musiały w drodze konkursu wybrać firmę, która w sposób najlepszy i najtańszy będzie realizowała program dofinansowania, lub alternatywnie wprowadzenie obowiązku polegającego na tym aby podmioty publiczne prowadzące programy dofinansowań musiały zawierać umowy trójstronne między nimi, firmą wybraną przez obywatela i samym obywatelem.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zniesienia obowiązkowej matury z matematyki (BKSP-155-X-445/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar.
Przedmiotem petycji jest postulat zniesienia obowiązku zdawania pisemnej matury z matematyki na poziomie podstawowym. Jej deklarowanym celem jest odejście od systemu edukacyjnego, który w ocenie podmiotu wnoszącego petycję wymaga od każdego ucznia przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu i tym samym nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce. W ocenie autorki petycji system edukacyjny powinien wspierać różnorodność talentów, a nie wymuszać jednolite kryteria oceny, które nie uwzględniają indywidualnych możliwości intelektualnych, zdolności i celów uczniów. Istotnym celem proponowanej zmiany jest również, zgodnie z treścią materiałów dołączonych do petycji, wsparcie i przyniesienie ulgi uczniom doświadczającym niepowodzeń szkolnych, bezradności i silnych stresów oraz opresji psychicznej związanych z uczeniem się matematyki.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem m.in. przedstawicieli Ministra Edukacji, Rzecznika Praw Dziecka oraz podmiotu wnoszącego petycję podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie leczenia u lekarzy specjalistów schorzeń nieobjętych skierowaniem (BKSP-155-X-446/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas.
Wnoszący petycję postuluje podjęcie inicjatywy ustawodawczej, której efektem będzie możliwość leczenia w ramach wizyty u lekarza specjalisty – gdzie wymagane jest skierowanie – również innych schorzeń (ICD-10) pacjenta niż te, które ujęto na skierowaniu, a które dotyczą specjalizacji lekarza, do którego skierowanie wystawiono.
Uzasadniając konieczność dokonania wspomnianych zmian, wnoszący petycję wskazuje, iż obecne regulacje sprawiają, iż lekarz specjalista nie może diagnozować ani leczyć innych schorzeń niż to, które zostało wyszczególnione w skierowaniu – kod ICD-10. Takie ograniczenie prowadzi do absurdalnych sytuacji, wydłuża kolejki do specjalistów, generuje dodatkowe koszty dla systemu ochrony zdrowia i przede wszystkim naraża pacjentów na pogorszenie ich stanu zdrowia. W obecnym systemie pacjent, który zgłasza dodatkowe dolegliwości w trakcie wizyty u specjalisty, nie może uzyskać diagnozy i leczenia bez kolejnego skierowania. Skutkuje to koniecznością powrotu do lekarza rodzinnego, wystawienia nowego skierowania, zapisania się do nowej kolejki i kolejnych miesięcy oczekiwania na konsultację. W efekcie pacjenci tracą cenny czas, a ich stan zdrowia może się znacząco pogorszyć. Dodatkowo generuje to niepotrzebne kolejki, prowadzi do marnowania zasobów systemu ochrony zdrowia – pacjent zamiast być od razu zdiagnozowany i leczony, musi przechodzić przez biurokratyczne procedury.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za rok 2024 (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 23;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 49;
- części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz po przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Jarosław Wałęsę (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Komisja rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 244, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 263, 264, 271, 272, 273, 276, 277, 283, 285, 680 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 256, 260, 500 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, rozpatrzyła Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady. Postępy w dziedzinie konkurencyjności w zakresie czystych technologii energetycznych (COM(2025) 74 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informację.
Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (8 lipca 2025 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach: COM(2023) 364, 368 oraz 369; natomiast w stosunku do dokumentów COM(2025) 825 i 826, Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska.
Komisja, w trybie art. 7 ust 4 ustawy, rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zwiększenia dostępności i bezpieczeństwa dostaw produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu, a także dostępności produktów leczniczych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i dostępu do tych produktów, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2024/795 (COM(2025) 102 wersja ostateczna). Komisja postanowiła powrócić do dokument to otrzymaniu projektu stanowiska RP.
W posiedzeniu uczestniczyli: dyrektor generalna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Edyta Szostak, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Katarzyna Kacperczyk.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ dokonała zmiany w składzie Prezydium.
Na zastępcę Przewodniczącej Komisji wybrany został poseł Dariusz Wieczorek (Lewica).
Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka;
- agencji wykonawczych: Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki;
- państwowych osób prawnych: Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej; Centrum Łukasiewicz; Akademii Kopernikańskiej;
- części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk;
- części budżetowej 90 – Akademia Kopernikańska;
- części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie;
- państwowej osoby prawnej – Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe poz. 29.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Krystynę Szumilas (KO) do przestawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Izabela Ziętka oraz p.o. dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli – Sławomir Żyła.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika (druk nr 1284).
Projekt zakłada likwidację Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.
Komisja przyjęła poprawki dotyczące m.in. nowego uregulowania rozwiązania stosunku pracy z pracownikami Akademii i Szkoły Głównej oraz wprowadzenia przepisu przejściowego zapewniającego podstawę prawną funkcjonowania obu organów w okresie likwidacji.
Zgłoszono 2 wnioski mniejszości dotyczące statusu doktorantów Szkoły Głównej oraz wydłużenia vacatio legis do 3 lat.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – Dariusz Wieczorek (Lewica).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Andrzej Szeptycki.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Zmiana ma na celu przeznaczenie kwoty 370 000 tys. zł dla Inspekcji Weterynaryjnej na realizację zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, badaniem pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego oraz paszach.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 rok.
Zmiany polegają na zmniejszeniu wydatków na zakupy inwestycyjne i jednoczesne zwiększenie wydatków na inwestycje budowlane.
Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny;
- planu finansowego państwowej osoby prawnej – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego;
- planu finansowego państwowej osoby prawnej – Rzecznika Finansowego.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa
w zakresie części 58 – Główny Urząd Statystyczny.
Komisja nie wniosła uwag do omawianych części.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, rzecznik finansowy – Michał Ziemiak, prezes Głównego Urzędu Statystycznego – Marek Cierpiał-Wolan oraz zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego – Marcin Mikołajczyk.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (druki nr 1262 i 1326).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały na celu wyłączenie części spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych spod reżimu DORA.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).
Komisja przystąpiła do rozpatrywania opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.
Poseł Dariusz Wieczorek (Lewica) przedstawił pozytywną opinię Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Koreferat wygłosił poseł Marek Sowa.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in. kwestię wysokości środków finansowych na realizację programu Czyste Powietrze.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Marcin Łoboda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Krzysztof Galos, dyrektor generalny Urzędu Regulacji Energetyki – Bartosz Korkozowicz, dyrektor generalny Państwowej Agencji Atomistyki – Katarzyna Krzywda, wiceprezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Małgorzata Szafoni oraz wiceprezes zarządu Zarządcy Rozliczeń S.A. – Mariusz Niścioruk.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji do Spraw Unii Europejskiej.
Poseł Jarosław Wałęsa (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji do Spraw Unii Europejskiej w omawianych częściach. Koreferat wygłosił poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej komisji, z wyjątkiem części 23, której nie kontrolowała.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Spraw Zagranicznych.
Poseł Paweł Jabłoński (PiS) przedstawił negatywną opinię Komisji Spraw Zagranicznych w omawianych częściach. Koreferat wygłosił poseł Rafał Kasprzyk.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała część 45 – Sprawy zagraniczne, natomiast w formie opisowej zaopiniowała wykonanie planu finansowego Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.
W dyskusji posłowie omówili m.in.: kwestię możliwości zwiększenia liczby etatów w konsulacie w Astanie oraz wydatki Polski na współpracę rozwojową.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Marek Prawda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk oraz dyrektor generalna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Edyta Szostak.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 21 – Gospodarka morska;
- części budżetowej 22 – Gospodarka wodna;
- części budżetowej 62 – Rybołówstwo;
- części budżetowej 69 – Żegluga śródlądowa;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 4, 8, 20, 21, 26, 29, 44, 56, 59, 62 i 66;
- państwowej osoby prawnej – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie;
- dotacji podmiotowych;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Jerzego Maternę (PiS) do zaprezentowania powyższego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski, zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą – Mateusz Balcerowicz, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów – Wioletta Brudzińska, dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi w NIK – Rafał Ostrowski, p.o. wicedyrektor Departamentu Środowiska w NIK – Jarosław Borowski oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Maciej Brzosko.
Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji na temat perspektyw rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Maciej Lasek, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych S.A. – Michał Fijoł, prezes Polskich Portów Lotniczych – Łukasz Chaberski oraz p.o. wiceprezes ds. Transportu Lotniczego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – Mateusz Bączkowski.
Spółka dynamicznie rozwija działalność w oparciu o cztery filary strategii: ekspansję siatki połączeń, modernizację floty, poprawę wyników operacyjnych oraz stabilność finansową. W 2024 roku LOT przewiózł blisko 11 mln pasażerów, osiągając rekordowe przychody i zyski. Podpisano kontrakt z firmą Airbus na zakup 40 samolotów A220 (z opcją zakupu kolejnych 44), co rozpoczyna proces wymiany regionalnej floty samolotów Embraer. LOT przygotowuje się do funkcjonowania w nowej infrastrukturze – zarówno poprzez rozwój Lotniska im. Fryderyka Chopina, jak i przygotowania do operacji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Zoptymalizowana siatka połączeń i wysokie wskaźniki punktualności oraz zadowolenia pasażerów świadczą o rosnącej pozycji spółki na rynku.
W dyskusji poruszano temat rozwoju regionalnych portów lotniczych w siatce przewoźnika, kwestię szkolenia przyszłych kadr zawodowych, a także pytano o szczegółowe informacje na temat strategicznych powiązań z inwestycjami infrastrukturalnymi.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 25 - Kultura fizyczna;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 - budżety wojewodów,
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
b) Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów;
- części budżetowej 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 926 – Kultura fizyczna dochody i wydatki;
- instytucji gospodarki budżetowej - Centralnego Ośrodka Sportu;
- państwowej osoby prawnej - Polskiej Agencji Antydopingowej;
- części budżetowej 40 - Turystyka,
- części budżetowej 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 550 – Hotele i restauracje,
b) 630 – Turystyka;
- państwowej osoby prawnej – Polskiej Organizacji Turystycznej.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważnia posła Apoloniusza Tajnera (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji;
- instytucji gospodarki budżetowej – Krajowego Instytutu Mediów;
- części budżetowej 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
- państwowych funduszy celowych:
a) Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków,
b) Funduszu Promocji Kultury;
- państwowych osób prawnych:
a) Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
b) Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzeniu dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie, z wyłączeniem części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz instytucji gospodarki budżetowej – Krajowego Instytutu Mediów, które Komisja zaopiniowała negatywnie.
Komisja upoważniła posła Krzysztofa Piątkowskiego (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyła sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polonii w Irlandii.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Marcin Bosacki.
Zgodnie z danymi ostatniego irlandzkiego spisu powszechnego (Census 2022) społeczność polska była największą mniejszością narodową w Irlandii, z populacją liczącą: 93 680 osób z polskim obywatelstwem i 17 152 osób z podwójnym obywatelstwem polskim i irlandzkim (łącznie 110 832 osoby).
Ze spisu Census 2022 wynika, iż język polski przez cały czas jest drugim najczęściej używanym językiem w Irlandii, po języku angielskim. Liczba osób posługująca się językiem polskim na co dzień w Irlandii wynosi 123 968, co lepiej odzwierciedla liczbę Polaków żyjących na terenie Irlandii. Odnotowano niższą liczbę Polaków w stosunku do spisu powszechnego z 2016 r., co może wynikać z faktu, iż część polskich obywateli z irlandzkim obywatelstwem nie podaje informacji o posiadanym polskim obywatelstwie swoim, ani swoich dzieci. Biorąc pod uwagę, iż część społeczności polskiej nie wzięła udziału w spisie powszechnym, który odbywał się w okresie pandemii, Ambasada RP w Dublinie szacuje liczebność społeczności polskiej na co najmniej 125 tys. Najwięcej polskich obywateli mieszka w Dublinie, Cork, Limerick, Galway, Waterford, Droghedzie, Portlaoise, Killarney i Carlow.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polonii w Islandii.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Marcin Bosacki.
Zgodnie z danymi przekazanymi przez Islandzki Urząd Statystyczny, na dzień 1 grudnia 2024 r. na terenie Islandii zarejestrowanych było 26 429 obywateli RP. Stanowią oni 33% obcokrajowców zamieszkujących Islandię. Liczba obywateli RP posiadających dodatkowo obywatelstwo islandzkie wynosi 3 557. Wobec powyższego, szacunkowa łączna liczba Polaków w Islandii, biorąc pod uwagę również pracowników sezonowych, to ok. 33 000. Liczba ta wciąż dynamicznie wzrasta. Ze względu na dobrą sytuację gospodarczą państwa oraz niską stopę bezrobocia (3,7%), Islandia jest atrakcyjnym celem migracji. Według szacunków urzędu, w polskich rodzinach w Islandii przychodzi na świat rocznie około kilkuset dzieci.
Większość obywateli RP mieszka w regionie stołecznym (Höfuðborgarsvæðið). Polacy dość licznie zamieszkują także większa miasta kraju, takie jak: Akureyri, Keflavik, Ísafjörður, Egilsstaðir, Reydarfjörður. Nierzadko osiedlenie się Polaków w mniejszych miastach (szczególnie na wschodzie oraz północy Islandii) pozwala na ich dalsze funkcjonowanie. Większość młodych Islandczyków decyduje się na emigrację do regionu stołecznego lub za granicę. Obecność Polaków sprzyja dalszemu rozwojowi gospodarczemu wielu regionów Islandii i stanowi fundament społeczny mniejszych gmin.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polonii w Norwegii.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Marcin Bosacki.
Polacy przez cały czas stanowią najliczniejszą grupę narodowościową wśród imigrantów w Norwegii. Według danych SSB (norweskiego Centralnego Urzędu Statystycznego) w 2024 r. liczba zarejestrowanych polskich imigrantów oraz osób pochodzenia polskiego przebywających na stałe i ich dzieci urodzonych w Norwegii oraz poza Norwegią oraz osób posiadających obywatelstwo norweskie pochodzenia polskiego wynosiła ok. 140 tys., przy czym polscy imigranci stanowią ok. 18% wszystkich imigrantów w Norwegii oraz ok. 2,8% całej populacji w Norwegii.
Liczba Polaków w Norwegii waha się sezonowo zależnie od rodzaju i czasu trwania działalności zarobkowej i wzrasta w lecie (z uwagi na zatrudnienie w rolnictwie, czy budownictwie), a spada na jesieni, gdy prace są zawieszane. Studenci podejmują wakacyjne zatrudnienie w usługach sezonowych (hotelarstwo, gastronomia, turystyka) oraz w rolnictwie.
Obszarami największej koncentracji Polaków są regiony: Oslo, Akershus, Buskerud, Rogaland, Hordaland, Vest-Agder, Aust-Agder, Østfold, Oppland, Sor i Nord Trøndelag oraz miasta: Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes oraz Trondheim. W odróżnieniu od innych grup narodowościowych, Polacy nie tworzą odrębnych, homogenicznych osiedli.
W trakcie łącznej dyskusji posłowie pytali o inicjatywy MSZ wspierające uczestnictwo przedstawicieli Polonii w obszarze publicznym i politycznym omawianych krajów, a w szczególności kandydowania do władz lokalnych i parlamentarnych. Sekretarz stanu – Marcin Bosacki zapewnił, iż resort będzie wspierał merytorycznie i wizerunkowo działania liderów polonijnych w tych obszarach.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (druk nr 1076).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Barbara Okuła (Polska2050-TD).
Projekt dotyczy zapewnienia przez Kancelarię Sejmu obsługi merytorycznej i organizacyjno-prawnej dla wchodzących w skład Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych oraz przedstawicieli społeczności, których członkowie posługują się językiem regionalnym.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Monika Rosa (KO).
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 29 – Obrona narodowa;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 20, 31, 59, 62 i 70;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa;
- zadań z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
- dotacji podmiotowych;
- agencji wykonawczej – Agencji Mienia Wojskowego;
- instytucji gospodarki budżetowej – Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Witolda Zembaczyńskiego (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 41 – Środowisko;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji: 32 i 59;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 020 – Leśnictwo, 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych oraz stanowiska Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła poseł Magdalenę Łośko (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała oraz generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski.
Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informację Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat realizacji ustawy o rencie wdowiej z uwzględnieniem obszarów wiejskich.
Informację przedstawił naczelnik w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Podczas dyskusji z udziałem przedstawicieli organizacji społecznych, stwierdzono iż złożono ponad milion wniosków w sprawie wypłaty środków z tytułu renty wdowiej. Wypłata wniosków rozpocznie się od 1 lipca br. Podniesiono, iż duża grupa emerytów nie spełnia kryteriów do aplikacji w sprawie wypłaty środków. Dyskutowano na temat małżeństw seniorów, zawartych tuż przed emeryturą i potencjalnej zmiany przepisów umożliwiających im wypłatę świadczeń.
Ponieważ w posiedzeniu nie uczestniczyli przedstawiciele ZUS i KRUS Komisja postanowiła skierować pisemnie pytania, na które nie otrzymała odpowiedzi do ministerstwa i kontynuować dyskusję na ten temat na kolejnym posiedzeniu.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła dyskusję nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Przedstawiony projekt ustawy reguluje instytucję publicznego przesłuchania kandydata wybieranego lub powoływanego przez Sejm do pełnienia funkcji publicznej. Wprowadzane warunki proceduralne obejmują transparentność postępowania, udział w procedurze przedstawicieli społeczeństwa oraz zapewnienie przestrzeni do publicznej debaty w sprawie powoływania osób do pełnienia funkcji publicznej na najwyższe stawiska państwowe.
Bezpośrednim impulsem do wprowadzenia projektowanych zmian stały się przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o Radze Fiskalnej, która przewiduje, iż Sejm, po przeprowadzeniu publicznego przesłuchania kandydatów na członka Rady przez adekwatną komisję sejmową, powołuje poszczególnych członków Rady, za zgodą Senatu.
Komisja podjęła decyzję o kontynuowaniu dyskusji na następnym posiedzeniu.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta RP;
- części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu;
- części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17;
- instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Jarosława Urbaniaka (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: szef Kancelarii Senatu – Ewa Polkowska, zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP – Piotr Ćwik, radca prawny w Krajowym Biurze Wyborczym – Rafał Sikorski oraz dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli – Anna Wojcieszkiewicz.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 32 – Rolnictwo;
- części budżetowej 33 – Rozwój wsi;
- części budżetowej 35 – Rynki rolne;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 7, 8, 12, 18, 30, 50 i 69;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 010 – Rolnictwo i łowiectwo;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
- dotacji przedmiotowych i podmiotowych;
- programów wieloletnich w układzie zadaniowym;
- agencji wykonawczych:
a) Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
b) Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz z Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa,
c) Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych;
- państwowych osób prawnych:
a) Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,
b) Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie,
c) Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
d) Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
e) Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
f) Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
g) Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
h) Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
i) Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
j) Opolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
k) Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
l) Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
m) Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
n) Śląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
o) Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
p) Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
q) Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego,
r) Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Kazimierza Plocke (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi NIK – Rafał Ostrowski, zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Tomasz Nawrocki oraz zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – Tomasz Ciodyk.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne;
- dotacji podmiotowych;
- państwowej osoby prawnej – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja negatywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisja upoważniła posła Pawła Jabłońskiego (PiS) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ zapoznała się z informacją o działalności Sądów Administracyjnych w 2024 roku (druk nr 1164).
Naczelny Sąd Administracyjny znacząco skrócił czas rozpatrywania spraw, m.in. w związku z zatrudnieniem nowych pracowników na stanowiskach asystenckich, co pozytywnie wpłynęło na wydajność rozpatrywania spraw i wydawania orzeczeń.
Podczas przeprowadzonej dyskusji, posłowie pytali m.in. o to, jakie działania ustawodawcze mogłyby wpłynąć na jeszcze szybsze rozpatrywanie spraw w Sądach Administracyjnych.
Sprawozdawca – poseł Maciej Pyrzyk (PSL-TD).
W posiedzeniu uczestniczył prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego – Jacek Chlebny.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 04 – Sąd Najwyższy;
- części budżetowej 05 – Naczelny Sąd Administracyjny;
- części budżetowej 06 – Trybunał Konstytucyjny;
- części budżetowej 08 – Rzecznik Praw Obywatelskich;
- części budżetowej 10 – Urząd Ochrony Danych Osobowych;
- części budżetowej 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
- części budżetowej 52 – Krajowa Rada Sądownictwa;
- części budżetowej 88 – Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury;
- części budżetowej 89 – Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15;
- części budżetowej 15 – Sądy powszechne;
- części budżetowej 37 – Sprawiedliwość;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 755 – Wymiar sprawiedliwości;
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
- dotacji podmiotowych;
- instytucji gospodarki budżetowej:
a) Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej,
b) Centrum Cyberbezpieczeństwa w likwidacji;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej,
b) Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie, z wyjątkiem części budżetowych: 04 – Sąd Najwyższy, 06 - Trybunał Konstytucyjny, 13 – Instytut Pamięci Narodowej oraz 53 – Krajowa Rada Sądownictwa, które Komisja opiniuje negatywnie.
Komisja upoważniła poseł Katarzynę Królak (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego – Jacek Chlebny, pierwszy prezes Sądu Najwyższego – Małgorzata Manowska, wiceprezes Trybunału Konstytucyjnego – Bartłomiej Sochański, przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa – Dagmara Pawełczyk-Woicka, zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich – Stanisław Trociuk, zastępczyni Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – Agnieszka Grzelak, zastępca Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Karol Polejowski, zastępca Prokuratora Krajowego – Marek Jamrogowicz oraz przewodnicząca Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Karolina Bućko.
Na kolejnym posiedzeniu, Komisja rozpatrzyła zgłoszony w czasie drugiego czytania wniosek o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022 - 2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022–2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (druki nr 1243 i 1296).
Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Iwona Karolewska (KO).
Komisja rozpatrzyła zgłoszony w czasie drugiego czytania wniosek o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych (druki nr 1244 i 1297).
Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Dominik Jaśkowiec (KO).
Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo restrukturyzacyjne, ustawy – Prawo upadłościowe oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (druki nr 1263 i 1354).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 5 poprawek. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały na celu m.in. rozszerzenie katalogu danych zbieranych przez Ministra Sprawiedliwości dotyczących postępowań restrukturyzacyjnych.
Sprawozdawca – Sławomir Ćwik (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.
Komisja Ustawodawcza /UST/ zaopiniowała w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu oraz niektórych innych ustaw.
Po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów, Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (druki nr 748 i 1372).
Komisja wnosi o przyjęcie poprawki.
Poprawka doprecyzowuje kwestie związane z wyrażeniem zgody na leczenie przez małoletnich oraz osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych, a także przewiduje procedurę postępowania w przypadku braku zgody lub sprzeciwu na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych przez przedstawiciela ustawowego.
Sprawozdawca – poseł Marta Golbik (KO).
Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec rozpowszechniania nieprawdziwych informacji dotyczących prywatyzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Zgodnie z treścią projektu uchwały, w Sejmie, a także w Ministerstwie Zdrowia, nie są prowadzone prace przygotowujące czy wspierające proces prywatyzacji ochrony zdrowia w Polsce, a intencją obecnego rządu jest naprawa systemu publicznej ochrony zdrowia.
W trakcie dyskusji posłowie podnosili kwestie: poprawy sytuacji ekonomicznej szpitali i ich oddłużenia; zabezpieczenia środków na wynagrodzenia dla pracowników systemu ochrony zdrowia oraz na rozliczanie ponadlimitowych świadczeń medycznych; uruchamiania nowych programów lekowych i profilaktycznych; przeznaczenia środków z Krajowego Planu Odbudowy na ochronę zdrowia.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem wybrano posła Krzysztofa Bojarskiego (KO).
Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ oraz Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych oraz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa i bezpieczeństwa publicznego oraz ustanawiania stref ochronnych dla niektórych terenów zamkniętych (druki nr 1203 i 1351).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 10 poprawek. Komisje wnoszą o przyjęcie 9 poprawek i odrzucenie 1 poprawki.
Poprawki, które Komisje proponują przyjąć, miały na celu m.in. wyłączenie stosowania przepisów projektowanej ustawy do rodzinnych ogródków działkowych.
Poprawka, którą Komisje proponują odrzucić, miała na celu wyłączenie możliwości nabywania przez jednostki organizacyjne, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, wspólnie z siłami zbrojnymi państw obcych, państwami lub organizacjami międzynarodowymi, sprzętu wojskowego na rzecz Sił Zbrojnych oraz sił zbrojnych państw obcych lub organizacji międzynarodowych.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Szewiński (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Cezary Tomczyk oraz szef Agencji Uzbrojenia – gen. bryg. Artur Kuptel.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o finansach publicznych (druk nr 1280).
Projekt ma na celu umożliwienie ubiegania się o rekompensatę krzywd z tytułu doznanego uszczerbku poniesionego w wyniku wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych poza granicami państwa, w tym związanych z koniecznością podjęcia długotrwałego lub skomplikowanego leczenia.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz porządkującym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Paweł Suski (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisław Wziątek
Komisje: do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły i zaopiniowały dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
- części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe;
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 44 i 59.
Po wysłuchaniu dysponenta ww. części budżetowych oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisje upoważniły posła Tomasza Kostusia (KO) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych – Damian Grzelka oraz dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Agnieszka Kida.
Komisje: Infrastruktury /INF/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły i zaopiniowały dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364), w zakresie:
- części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie poz. 5, 39, 41, 63 i 65;
- części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
a) 700 – Gospodarka mieszkaniowa,
b) 710 – Działalność usługowa;
- państwowych funduszy celowych:
a) Funduszu Dostępności,
b) Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;
- planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Krajowy Zasób Nieruchomości.
Po wysłuchaniu dysponentów ww. części budżetowych, stanowiska Najwyższej Izby Kontroli oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie.
Komisje upoważniły posła Rafała Kasprzyka (Polska2050-TD) do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski.
Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1264).
Projekt dotyczy umożliwienia dwustronnej komunikacji elektronicznej z sądem celem ułatwienia wykonywania czynności procesowych, odciążenia sądów oraz obniżenia kosztów i przyspieszenia prowadzenia spraw.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym. Ponadto Komisja przyjęła m.in. poprawkę polegającą do dodaniu radcy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej do kręgu podmiotów profesjonalnych, które podczas wnoszenia za pośrednictwem portalu informacyjnego dokumentów dołączanych do pisma procesowego zobowiązane będą do opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Maciej Tomczykiewicz (KO).
Komisja skierowała poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 1143) do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa cywilnego.
Komisja skierowała poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz ustawy – Prawo o prokuraturze (druk nr 1205) do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa karnego.
W posiedzeniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.