INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 25 kwietnia 2024 r. nr 56/2024 (74)

3 tygodni temu



INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 25 kwietnia 2024 r.
nr 56/2024 (74)




Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację na temat podejmowanych i planowanych działań na rzecz informatyzacji oraz cyberbezpieczeństwa samorządów.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski oraz zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Strategii w Ministerstwie Cyfryzacji – Wioletta Zwara.
W zakresie informatyzacji samorządów realizowany jest partnerski projekt informatycznego pn. „Budowa i pilotażowe wdrożenie Modeli Architektury Informacyjnej Jednostek Samorządu Terytorialnego (AIS), zgodnych z Modelem Architektury Informacyjnej Państwa”. Jego głównym celem jest budowa czterech wzorcowych, skalowalnych modeli architektonicznych (TO-BE) 1, Modeli AIS, dla różnych grup samorządów działających w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o samorządzie powiatowym, a także ich pilotażowe wdrożenie.
Ponadto przygotowywane są takie rozwiązania jak m.in.:
- jednolite rekomendacje dotyczące kryteriów wyboru projektów informatycznych finansowanych z regionalnych programów operacyjnych,
- Cyfrowe Forum Współpracy,
- Jeden Punkt Kontaktu na bazie portalu samorząd.gov.pl.
Zrealizowano m.in. pilotażowy cykl warsztatów on-line poświęconych zagadnieniu otwierania danych. W planach jest także projekt „Samorząd otwarty na dane”, obejmujące szkolenia, działania informacyjne, edukacyjne i promocję udostępniania danych. realizowane są także prace nad modernizacją systemu CEPiK oraz dalszym rozwojem rejestrów państwowych.
Do działań podejmowanych na rzecz podniesienia cyberbezpieczeństwa samorządów należy m.in. projekt grantowy „Cyberbezpieczny samorząd”. Jego celem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego poprzez wzmacnianie odporności oraz umiejętności skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych. Łącznie na wsparcie jednostek samorządu terytorialnego przeznaczonych zostanie ok. 1,5 mld zł. Projekt jest dofinansowany ze środków budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027. Wg stanu na 3 kwietnia 2024 r. ocenionych zostało już 99,7% wniosków o granty (2 509 z ogółu 2 517). Ocenę pozytywną otrzymało 2 506 wniosków. Wg stanu na 3 kwietnia 2024 r. 495 jednostek samorządu terytorialnego jest w trakcie podpisywania umów, z czego ostatecznie podpisane przez obie strony (JST i Centrum Projektów Polska Cyfrowa) zostały 163 umowy.
W kwietniu planowane jest także rozpoczęcie wypłacania zaliczek na realizację grantów przez jednostki samorządu terytorialnego, które zawarły umowy.

Komisja rozpatrzyła wniosek Prezydium Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o związkach zawodowych.
Celem proponowanej nowelizacji jest adaptacja ustawy do zmieniających się realiów technologicznych. Proponowana regulacja daje organizacjom związkowym możliwość sprawdzenia, jakie normy faktycznie obowiązują w zakładzie pracy. Dostęp do tych informacji jest podstawowym prawem pracowniczym.
Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono posła Grzegorza Napieralskiego (KO).

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (BKSP-144-IX-754/23).
Petycję przedstawiła poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD).
Celem petycji jest zainicjowanie działań ustawodawczych zmierzających do zmiany treści art. 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne. Autor petycji domaga się: 1) wyłączenia z kręgu wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych przedsiębiorców oraz jednostek organizacyjnych, 2) podkreślenia, iż wykonawcą prac geodezyjnych lub prac kartograficznych może być wyłącznie osoba legitymująca się odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi w dziedzinie geodezji i kartografii, stosownymi do wykonywanych prac, 3) uchylenia wymogu wykonywania funkcji biegłego sądowego lub mierniczego górniczego stawianego wobec osób legitymujących się odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi oraz nieprowadzących działalności gospodarczej, koniecznego dla uznania takich osób za wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, 4) uchylenia obowiązku wykonawcy prac geodezyjnych podlegających wymogowi zgłoszenia organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej ustanowienia kierownikiem prac geodezyjnych osoby legitymującej się odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi, 5) uznania, iż wykonawcę prac geodezyjnych podlegającego obowiązkowi zgłoszenia organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej uznaje się za pełniącego funkcję kierownika prac.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji z udziałem przedstawicieli Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Geodetów podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rozwoju i Technologii.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne poprzez zastąpienie odpowiedzialności za wykroczenie, o którym mowa w art. 478 pkt 2, odpowiedzialnością karnoadministracyjną (BKSP-144-IX-790/23).
Petycję przedstawiła poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD).
W petycji postuluje się, aby w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne zastąpić odpowiedzialność za wykroczenie, polegające na grodzeniu wbrew art. 232 ust. 1 tej ustawy nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych lub do brzegu wód morskich lub morza terytorialnego, w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, lub zakazywaniu lub uniemożliwianiu przechodzenia przez ten obszar – odpowiedzialnością karnoadministracyjną egzekwowaną przez starostę w trybie działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji z udziałem II zastępcy prezydenta miasta Leszna – Piotra Józwiaka oraz przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Infrastruktury.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 128 § 1 oraz art. 129 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (BKSP-144-IX-793/23).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego poprzez:
1) nadanie art. 128 § 1 brzmienia: „Jeżeli sąd będzie miał obowiązek doręczenia pisma procesowego uczestniczącym w sprawie osobom, należy dodatkowo złożyć odpowiednią liczbę jego kopii. Taka sama reguła dotyczy załącznika przeznaczonego dla sądu. Każda kopia pisma procesowego powinna być wykonana z własnoręcznie podpisanego egzemplarza przeznaczonego dla sądu, chyba, iż także kopia jest własnoręcznie podpisana”;
2) zastąpienie w art. 129 § 2 wyrażenia „może złożyć odpis dokumentu, o ile jego zgodność” wyrażeniem „może złożyć kopię dokumentu, o ile jej zgodność”.
Ponadto, wnoszący petycję domaga się, aby wyraz „odpis” zastąpić wyrazem „kopia” w innych przepisach ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz innych ustawach.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze w zakresie umożliwienia osobom uprawnionym do występowania przed organami sądowymi kościołów i związków wyznaniowych używania tytułu „adwokat” (BKSP-144-IX-794/23).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat zmiany art. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze, poprzez dodanie ustępu 5 o następującej treści: „Ochrona wskazana w ust. 4 nie uchybia prawu do używania nazwy «adwokat» przez osoby uprawnione do występowania przed organami sądowymi kościołów i związków wyznaniowych, o ile wewnętrzne przepisy tychże podmiotów przydają takim osobom takie uprawnienie i używają względem nich takiej nazwy”.
Celem projektowanej zmiany jest objęcie prawem do używania tytułu „adwokat” również osób, które na podstawie prawa kanonicznego czy prawa innych związków wyznaniowych posługują się tym tytułem w postępowaniu przed organami sądowymi tychże związków.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie sposobu wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa (BKSP-155-X-2/23).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie zainicjowania przez Sejm RP zmian w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, w zakresie sposobu wyboru składu 15 sędziów do KRS, o którym mowa w art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.
W związku z powyższym autor petycji zwraca się o podjęcie kroków sprzyjających „zmianie” ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Postuluje, aby obowiązujące przepisy, przewidujące wybór 15 sędziów do KRS przez Sejm, zostały zastąpione przepisami sprzed wejścia w życie ustawy z 8 grudnia 2017, które stanowiły, iż 15 sędziów do KRS wybierają gremia sędziowskie.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o zakończeniu prac nad petycją.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie przeniesienia siedziby Trybunału Konstytucyjnego z Warszawy do Krakowa (BKSP-155-X-11/23).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat przeniesienia siedziby Trybunału Konstytucyjnego z Warszawy do Krakowa.
Wnoszący petycję wskazuje, iż TK jest jednym z niewielu organów władzy, który bez większych zaburzeń dla funkcjonowania państwa można by przenieść do innego miasta w Polsce.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie unormowania praw zawodu technika elektroradiologa (BKSP-155-X-24/23).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W treści petycji sformułowano wniosek o wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą w sprawie unormowania praw personelu medycznego w zakresie czasu wolnego zatrudnionych na podstawie kontraktów: pielęgniarek, położnych, techników elektroradiologów, ratowników medycznych, analityków medycznych, pracowników laboratoriów, jeżeli ich praca odbywa się w porze nocnej lub po odbytym dyżurze.
W petycji wniesiono, żeby: „Artykułowi 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej nadać brzmienie: Po wyrazach lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci i diagności laboratoryjni, dodaje się słowa: „technicy elektroradiologii”.
W Artykule 5 ust. 2 poprzez dodanie ppkt 5 w brzmieniu: 5) Technika elektroradiologa może być wykonywana w formie:
a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego, indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,
b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka diagnostów laboratoryjnych.
W art. 27 ust. 4 ustawy poprzez dodatnie ppkt 2¹ w brzmieniu: Stosowania wobec przyjmującego zamówienie przepisów art 133 Kodeksu pracy oraz działu III a w szczególności art. 97 niniejszej ustawy”.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Zdrowia podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Zdrowia.
Komisja rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Finansów na uchwalony w IX kadencji Sejmu dezyderat nr 299 w sprawie zmiany art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Budżetu, Majątku i Kadr KAS w Ministerstwie Finansów – Maciej Żuławski.
Komisja przyjęła uzupełnioną odpowiedź na dezyderat i podjęła decyzję o przygotowaniu projektu nowego dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Rozwoju i Technologii na uchwalony w IX kadencji Sejmu dezyderat nr 301 w sprawie zmian w przepisach dotyczących zaświadczeń kwalifikacyjnych osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. Odpowiedź przedstawił Dyrektor Departamentu Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Piotr Gołębiowski.
Komisja uznała, iż udzielona uzupełniona odpowiedź na dezyderat w całości wyczerpuje pytania zawarte w dezyderacie i wniosku jego uzupełnienie i podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie możliwości jednoczesnego pobierania emerytury z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz powszechnego systemu emerytalnego (BKSP-144-IX-775/23).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka (KO).
W przedmiotowej petycji zwrócono się z żądaniem zmiany (nowelizacji) ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w szczególności w zakresie zbiegu prawa do emerytury z zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego. W opinii autora petycji proponowana zmiana powinna m.in. zapewnić żołnierzom oraz wszystkim funkcjonariuszom służb mundurowych, bez względu na datę urodzenia (przyjęcia do służby), naliczanie i pobieranie dodatkowej emerytury za pracę świadczoną po uzyskaniu tzw. emerytury mundurowej.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu: podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastiana Gajewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesława Szczepańskiego oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisława Wziątka podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie jednostek pomocniczych gminy (BKSP-155-X-3/23).
Petycję przedstawił poseł Mirosław Maliszewski (PSL-TD).
W petycji postuluje się zmianę ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie odnoszącym się do jednostek pomocniczych gmin.
Zdaniem wnioskodawcy zasadne byłoby nadanie art. 36 ust. 1 i ust. 2 następującej treści: „ust. 1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym — zarząd. Na czele zarządu stoi sołtys, ust. 2. Sołtys, a na jego wniosek pozostali członkowie zarządu, wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, przez zebranie wiejskie”.
Wnioskodawca proponuje nadanie art. 37 ust. 2 następującej treści: „Organem wykonawczym w dzielnicy (osiedlu) jest zarząd. Na czele zarządu stoi naczelnik”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 2a ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (BKSP-155-X-15/23).
Petycję przedstawił poseł Mirosław Maliszewski (PSL-TD).
W petycji postuluje się uchylenie art. 2a ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Wskazany przepis przewiduje jeden z wyjątków od zasady zawartej w art. 2a ust. 1, stanowiącej, iż nabywcą nieruchomości rolnej może być wyłącznie rolnik indywidualny. Ów wyjątek dotyczy nabycia nieruchomości rolnej przez „osoby prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem wnioskodawców oraz przedstawiciela Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wprowadzenia do Kodeksu pracy pojęcia „pracujący” (BKSP-155-X-12/23).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat zmiany Kodeksu pracy polegający na wprowadzeniu w treści Kodeksu pracy określenia „pracujący”, by pojęcia użyte w Kodeksie pracy jako rozłączne alternatywy, pracownik versus pracodawca, uzupełnione zostały o pojęcie – definicję: „pracujący” – człowiek osobiście świadczący pracę, niezależnie od formy prawnej jej uregulowania i opisania relacji społecznej.
Według uzasadnienia Kodeks pracy jest anachroniczny i nie uwzględnia „samozatrudnionych” jako nowej kategorii. Nowy Kodeks pracy miałby zrównać „wobec prawa wszystkich świadczących pracę, niezależnie od formy prawnej tego świadczenia”. W petycji przedstawiono również koncepcję Powszechnego Samorządu Gospodarczego, wezwano, żeby dopuścić do dialogu „samozatrudnionych, firmy, JDG, rencistów i emerytów oraz rolników indywidualnych” oraz postulowano rozpoczęcie prac od zmian Kodeksu pracy.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu podmiotu wnoszącego petycję podjęła decyzję o przygotowaniu projektu opinii dla Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie wydawania kart rowerowych (BKSP-155-X-4/23).
Petycję przedstawiła poseł Anna Pieczarka (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat zmiany przepisów dotyczących możliwości kierowania rowerem przez dziecko po ukończeniu 10. roku życia na drogach oraz przepisów dotyczących wydawania kart rowerowych. Autor petycji wskazuje, iż celem proponowanych zmian jest rozwiązanie istniejącej w chwili obecnej sytuacji „wykluczenia komunikacyjnego”, gdy dziecko, po ukończeniu 10. roku życia, nie może poruszać się na rowerze po chodniku (nie jest już traktowane w świetle przepisów prawa jak pieszy), a z drugiej strony nie posiada jeszcze karty rowerowej, uprawniającej do poruszania się na rowerze po drogach (co jest wymagane dla osób, które ukończyły 10 lat).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministra Infrastruktury i Komendy Głównej Policji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach w zakresie obowiązku umieszczania zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji na stronie internetowej (BKSP-155-X-6/23).
Petycję przedstawiła poseł Anna Pieczarka (PiS).
Podmiot wnoszący petycję domaga się zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach w zakresie obowiązku zamieszczenia odpowiedzi na petycję na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu.
Zawarte w petycji żądanie zmiany przepisów prawa zostało ujęte w sposób następujący:
1) nadanie art. 8 ust. 2 brzmienia: „2. Informacja, o której mowa w ust. 1 jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii oraz przewidywanego terminu załatwienia sprawy”;
2) uchylenie w art. 11 ust. 4;
3) dodanie w art. 13 ust. 3 i ust. 4 w brzmieniu: „3. Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji wraz z uzasadnieniem, z wyłączeniem informacji prawnie chronionych, jest udostępniane na stronie internetowej podmiotu adekwatnego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego.
4. W przypadku, gdy udostępnienie, o którym mowa w ust. 3 dotyczy zawiadomienia odnoszącego się do sposobu załatwienia petycji wielokrotnej, przepisu ust. 1 nie stosuje się”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o kontynuowaniu prac po uzyskaniu dodatkowej analizy stałego doradcy Komisji.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, schematów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt, zmian w planach strategicznych WPR, przeglądu planów strategicznych WPR oraz zwolnień z kontroli i kar (COM(2024) 139 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.

Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła przedstawiony przez Prezydium Sejmu projektu uchwały w sprawie uczczenia 20. rocznicy członkostwa Polski w Unii Europejskiej (druk nr 315).
Uzasadnienie projektu przedstawił wicemarszałek Sejmu – Piotr Zgorzelski.
Komisja przyjęła poprawkę redakcyjną.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Jarosław Wałęsa (KO).

Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, rozpatrzyła:
- Białą Księgę w sprawie inwestycji za granicą (COM(2024) 24 wersja ostateczna);
- Białą Księgę w sprawie kontroli wywozu (COM(2024) 25 wersja ostateczna) i odnoszące się do nich stanowiska rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informacje rządu.

Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (29-30 kwietnia 2024 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2023) 94, 201, 240, 241, 596, 777).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Ignacy Niemczycki.

Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/ wysłuchała informacji o działaniach Polskiej Akademii Nauk, Centrum Łukasiewicz oraz Narodowego Centrum Nauki.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maria Mrówczyńska.
Na strukturę Polskiej Akademii Nauk (PAN) skradają się: Zgromadzenie Ogólne Akademii, Prezydium Akademii, Prezes Akademii, Kanclerz Akademii. Akademia jest złożoną organizacją, a jej filarem są członkowie PAN zrzeszeni w korporacji uczonych. Od 2010 roku w strukturach PAN działa też Akademia Młodych Uczonych, która skupia utalentowanych naukowców młodego pokolenia. Drugim filarem PAN jest najmocniejsza w kraju sieć badawcza, złożona z 68 instytutów naukowych oraz instytutu pozawydziałowego. Instytuty prowadzą projekty naukowe w niemal wszystkich dziedzinach naukowych. Tu powstają wynalazki, patenty i nowa jakość wiedzy. Dodatkowo działają 72 komitety i zespoły doradcze zajmujące się upowszechnianiem nauki i dostarczaniem ekspertyz kluczowych dla prowadzenia rzetelnej debaty publicznej. Istnieją także jednostki pomocnicze: biblioteki, archiwa, muzea, ogrody czy ośrodki konferencyjne. Akademia ma swoje placówki terenowe w ośmiu polskich miastach. Budżet PAN na 2024 rok stanowi kwotę 1,2 mld zł.
Do zadań Narodowego Centrum Nauki (NCN) należy finansowanie badań podstawowych, nadzór nad ich realizacją oraz upowszechnianie w środowisku naukowym informacji o ogłaszanych konkursach. Agencja prowadzi również współpracę międzynarodową w ramach finansowania działalności w zakresie badań podstawowych, inspiruje i monitoruje finansowanie badań podstawowych ze środków pochodzących spoza budżetu państwa oraz wykonuje inne zadania zlecone przez ministra adekwatnego do spraw nauki, ważne dla rozwoju badań podstawowych. Aktualny budżet agencji to prawie 1,4 mld zł (na 2024 r.).
W latach 2011-2023 Centrum przyznało badaczkom i badaczom z całej Polski ponad 29,5 tys. grantów na łączną kwotę blisko 15,7 mld zł.
W Sieci Badawczej Łukasiewicz funkcjonują 23 instytuty. Jednym z zadań postawionych przed Łukasiewiczem było zwiększenie udziału polskich podmiotów w realizacji projektów finansowanych ze środków europejskich. W poprzedniej perspektywie Polska była w tym zakresie płatnikiem netto. W obecnej Sieć Badawcza Łukasiewicz pozyskała 21,81 mln euro. Jednym z najważniejszych wskaźników potwierdzających skuteczność prac prowadzonych przez instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz są przychody z komercjalizacji. Wzrosły one ze 142 mln zł w 2019 roku do ponad 234 mln zł w 2023 roku. To wzrost aż o 64% w ciągu 5 lat.
Sieć Badawcza Łukasiewicz odnotowuje także wzrost liczby publikacji w najwyższej kategorii Scopus. Dla porównania – w 2018 roku tylko 12% artykułów instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz było opublikowanych w czasopismach z listy 10% najlepszych w bazie Scopus. W ubiegłym roku było to już 20,2%.
Posłowie zadawali pytania, dotyczące m.in.:
- kosztów funkcjonowania Sieci Badawczej Łukasiewicz i Centrum Łukasiewicz;
- przychodów netto z komercjalizacji w ramach działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz;
- realnego zysku wypracowywanego przez konkretne Instytuty, wchodzące w skład Sieci Badawczej Łukasiewicz;
- wzrostu zadłużenia Sieci Badawczej Łukasiewicz z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów;
- trudności w opracowaniu strategii dla Sieci Badawczej Łukasiewicz;
- celu planowanej reorganizacji Polskiej Akademii Nauk.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat stanu prac nad programami rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem użeglowienia Odry.
Rozwój sektora żeglugi śródlądowej w wymiarze krajowym i lokalnym został zawarty w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030 (KPŻ2030). Program ma na celu m.in. modernizację wybranych budowli hydrotechnicznych na Odrze i Wiśle zlokalizowanych na zapleczu portów morskich położonych u ujścia obu rzek. W ramach KPŻ2030 zrealizowanych zostanie ok. 20 zadań sektorowych polegających m.in. na: wsparciu armatorów w modernizacji floty do nisko- i zeroemisyjnej, cyfryzacji obsługi sektora żeglugi śródlądowej, rozwoju systemu informacji rzecznej zapewniającej m.in. bezpieczeństwo i zwiększenie efektywności żeglugi, wsparciu systemu kształcenia przyszłej kadry dla żeglugi śródlądowej i rozwoju kompetencji obecnych pracowników sektora oraz promocji sektora. Program zakłada również rewitalizację istniejącej infrastruktury hydrotechnicznej na wykorzystywanych transportowo odcinkach Odry i Dolnej Wisły. W KPŻ2030 wskazano 11 działań inwestycyjnych (sześć zlokalizowanych jest na Odrze, pięć na Wiśle). Ich realizacja umożliwi odbudowę zniszczonej infrastruktury pozwalającej na utrzymanie warunków nawigacyjnych dla celów transportowych i ochrony przeciwpowodziowej. W przypadku Odry istotą powyższych działań jest zwiększenie możliwości przewozów wodnych na zapleczu portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Natomiast inwestycje zaplanowane na Wiśle mają na celu poprawę dostępu do portu morskiego w Gdańsku.
Wdrożenie programu wieloletniego pn. Zagospodarowanie Dolnej Wisły przewiduje budowę stopnia wodnego na Wiśle na wysokości miejscowości Siarzewo. Wartość programu to ok. 7,5 mld zł. Realizacja programu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko lub uzyskania zgody Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na odstąpienie od tej oceny. Konieczne jest również dokonanie rewizji programu w kontekście realizacji założeń środowiskowych oraz celowości wydatkowania środków publicznych.

Komisja rozpatrzyła informację na temat realizacji ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o rewitalizacji rzeki Odry z uwzględnieniem budowy stopni wodnych Lubiąż i Ścinawa.
Ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o rewitalizacji rzeki Odry miała na celu przywrócenie rzeki Odry do stanu sprzed katastrofy ekologicznej, która wydarzyła się latem 2022 r., a także miała wprowadzić rozwiązania pozwalające przeciwdziałać w przyszłości podobnym zagrożeniom.
Wstępna analiza wykonania przepisów ustawy wskazuje, iż nie prowadzi ona do znacznego zmniejszenia zagrożenia ponownego wystąpienia katastrofy ekologicznej na Odrze. Część rozwiązań przewidzianych w ustawie zakłada zwiększenie jej gospodarczego wykorzystania, co może w konsekwencji przyczynić się do jej dalszej degradacji. Ustawa w obecnym kształcie zamiast poprawiać stan środowiska rzeki mogłaby doprowadzić do jego pogorszenia.
W ocenie Ministerstwa Infrastruktury powołanie w PGW Wody Polskie uzbrojonej formacji – Inspekcji Wodnej, z pewnością nie przyczyni się do polepszenia stanu wód rzeki Odry, co zgodnie z tytułem tego aktu prawnego było celem ustawy. Tego rodzaju działania administracyjne okazują się nieskuteczne i nie dają żadnej gwarancji na odrodzenie się życia biologicznego w wodach rzeki. Ponadto powielanie przez Inspekcję Wodną kompetencji innych podmiotów: Straży Rybackiej i Inspekcji Ochrony Środowiska, budzi uzasadnione obawy wystąpienia sporów kompetencyjnych. Proponowanym rozwiązaniem w tym obszarze jest odstąpienie od utworzenia Inspekcji Wodnej jako wyodrębnionej formacji na rzecz wzmocnienia potencjału personalnego i finansowego kontroli w gospodarowaniu wodami. Rozważa się w tej chwili podjęcie inicjatywy legislacyjnej obejmującej w szczególności odstąpienie od utworzenia tej formacji oraz przekierowanie potencjału przeznaczonego pierwotnie na Inspekcję Wodną na wzmocnienie potencjału kadrowego oraz funkcjonalnego kontroli gospodarowania wodami.
Ustawa wprowadziła instrumenty wsparcia inwestycji, który mają z założenia poprawić lub przywrócić adekwatne funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w zakresie ilości i jakości wody w rzece Odrze i jej zlewni. Do tych instrumentów należy zapewnienie możliwości uzyskania dofinansowania dla części inwestycji z budżetu państwa, a także możliwość stosowania procedur z tzw. specustawy przeciwpowodziowej. Dofinansowanie inwestycji przewidziane jest na lata 2024-2029. Ustawa przewiduje wsparcie realizacji 51 inwestycji, w tym 32 przedsięwzięcia inwestycyjne mogą otrzymać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie lub finansowanie.
W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, realizacja części inwestycji przewidzianych w ustawie ukierunkowana jest na zapewnienie gospodarczego wykorzystania rzeki Odry, co jest sprzeczne z celem i tytułem ustawy. Zasadnicze wątpliwości organizacji ekologicznych budzą plany budowy stopni wodnych lub przebudowy urządzeń wodnych, na których występuje spowolniony spływ wód rzeki Odry – tym samym odnosząc się do publikowanych badań może powstać środowisko sprzyjające zakwitowi złotej algi.
Budowa stopnia wodnego Lubiąż oraz budowa stopnia wodnego Ścinawa zostały ujęte w projekcie programu wieloletniego pn. Kompleksowe zagospodarowanie Odry środkowej. Zadania inwestycyjne dotyczące budowy tych stopni są na etapie procedowania pozyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postępowania w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu zostały zawieszone z urzędu z uwagi na konieczność sporządzenia raportów oceny oddziaływania na środowisko. Ostateczna decyzja dotycząca budowy stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie wymaga dalszych analiz. Inwestycje PGW WP są weryfikowane pod kątem celowości i oszczędności przy uwzględnieniu uzyskania najlepszych efektów oraz optymalnego doboru metod i środków.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka oraz dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej w Ministerstwie Infrastruktury – Edyta Tuźnik-Kosno.

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła informację Ministra Infrastruktury na temat strategii rozwoju transportu kolejowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planów budowy kolei dużych prędkości.
Informację przedstawił przewodniczący Rady Nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego – Zbigniew Szafrański.
Koleje dużych prędkości planowane są w Polsce na odcinkach Warszawa – Sieradz – Wrocław – Poznań (tzw. igrek) oraz Katowice – Ostrawa. Wbrew medialnym doniesieniom prace te nie zostały wstrzymane, na obu odcinkach realizowane są już prace projektowe. realizowane są także analizy dotyczące zasadności i celowości budowy tzw. szprych kolejowych w ramach projektu CPK.
W dyskusji zwracano szczególną uwagę m.in. na:
- brak informacji na temat budowy węzła CPK oraz medialnych doniesieniach dotyczących jego budowy, dworca kolejowego pod terminalem lotniczym i ograniczeniu jego wielkości i działalności,
- połączenie kolejowe na odcinku Rzeszów – LK nr 68, jako element jednej ze szprych CPK,
- połączenie kolejowe Warszawa – Łódź,
- plany rozwoju połączeń w województwie świętokrzyskim i wielkopolskim,
- połączenia w województwie śląskim i aglomeracji krakowskiej i planami jej rozwoju,
- stan prac projektowych kolei dużych prędkości w Polsce.
W dyskusji padło także wiele pytań dotyczących całości projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, wykraczających poza aspekt transportu kolejowego. W związku z tym przewodniczący poinformował, iż po zakończeniu trwających audytów, prawdopodobnie jeszcze w maju, zostanie zorganizowane posiedzenie Komisji Infrastruktury na temat stanu realizacji inwestycji CPK jako całości.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Maciej Lasek.

Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej /ODK/ przeprowadziła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu (druk nr 216).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Krzysztof Szczucki (PiS).
Projekt ma na celu podwyższenie wymaganej większości głosów do przyjęcia uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu Prezesa NBP, tj. z bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów na większość 3/5 ustawowej liczby posłów. Projekt zakłada także, iż postawienie w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu nie będzie wywoływać skutku zawieszenia w wykonywaniu czynności Prezesa NBP.
Komisja zakończyła pierwsze czytanie.
Komisja postanowiła o wystąpieniu o dodatkową opinię o projekcie do Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu.

Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Marka Kamila Woźnickiego na stałego doradcę Komisji.
Komisja zwróci się do Prezydium Sejmu o zgodę na powołanie stałego doradcy.

Komisja Polityki Senioralnej /PSN/ rozpatrzyła informację Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat realizacji Programu wieloletniego "Senior+" na lata 2021-2025.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Pomocy Społecznej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Magdalena Fabisiak.
Celem strategicznym programu jest zwiększenie aktywnego uczestnictwa seniorów w życiu społecznym, poprzez dofinansowanie rozbudowy infrastruktury ośrodków wsparcia w środowisku lokalnym oraz zwiększenie miejsc w ośrodkach wsparcia „Senior+”, tj. wsparcie działań jednostek samorządu w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior” i Klubów „Senior+”. Program zapewnia wsparcie seniorom – osobom nieaktywnym zawodowo w wieku 60 lat i więcej poprzez umożliwienie im korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywności a także obejmującej usługi w zakresie aktywności ruchowej lub kinezyterapii, oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej – w zależności od potrzeb stwierdzonych w środowisku lokalnym. Program polega na wsparciu tworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia, tj. Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”, przez jednostki samorządu terytorialnego, których strategie rozwoju pomocy społecznej uwzględniają rozwój infrastruktury dla osób starszych, lub w których brak jest innej infrastruktury pomocy społecznej tego typu.
W ramach programu jednostki samorządu terytorialnego, w trybie otwartego konkursu ofert, mogą ubiegać się o uzyskanie środków finansowych przeznaczonych na wsparcie finansowe na utworzenie i/lub wyposażenie ośrodka wsparcia w wysokości do 80% całkowitego kosztu realizacji zadania lub zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia.
Z danych przedstawianych MRiPS wynika, iż ośrodki „Senior+” cieszą się zainteresowaniem wśród seniorów. Biorąc powyższe pod uwagę, rekomenduje się kontynuowanie programu, a także zabezpieczenie środków z budżetu państwa na lata kolejne ze zwiększonym naciskiem na finansowanie funkcjonowania już utworzonych Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”.

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 274 i 305).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki miały na celu m.in. wprowadzenie możliwości przyznania środków finansowych dla pracowników administracji pracujących na rzecz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, żłobków lub klubów dziecięcych.
Sprawozdawca – poseł Jagna Marczułajtis-Walczak (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła odpowiedź Ministra Klimatu i Środowiska na dezyderat nr 2 w sprawie zmiany zarządzania populacją wilka w Polsce, w związku z rosnącymi szkodami powodowanymi przez ten gatunek w rolnictwie.
Odpowiedź przedstawiła zastępca generalnego dyrektora ochrony środowiska – Anna Ronikier-Dolańska.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in.: liczbę zgłoszonych szkód wyrządzonych przez wilki w rolnictwie, formy przyznawania odszkodowań oraz sumę wypłaconych środków z tego tytułu, zagrożenia wynikające z nadpopulacji wilków, możliwość przeliczenia liczby wilków oraz przeprowadzenia odstrzału redukcyjnego.
Komisja postanowiła przedłożyć Marszałkowi Sejmu wniosek o zwrócenie odpowiedzi na dezyderat jako niezadowalającej.

Komisja rozpatrzyła informację na temat sytuacji na rynku mleka.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak.
Sytuacja na rynku mleka w Polsce kształtowana jest pod wpływem trendów obecnych na światowym rynku mleczarskim. Sprzyja temu duży eksport krajowej branży mleczarskiej. W Polsce notowany jest systematyczny wzrost produkcji mleka mimo postępującego spadku pogłowia krów mlecznych. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w grudniu 2023 r. spadło ono w ujęciu rocznym o 1,3% i wyniosło 2010 tys. sztuk. Jednocześnie systematycznie rośnie mleczność krów. Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej średnia wydajność w 2023 r. wzrosła do 7 tys. litrów mleka od krowy, tj. o 1,9% r/r. Prognozy Instytutu na 2024 r. wskazują na osiągnięcie poziomu ponad 7,1 tys. litrów (+1,7% r/r). W ujęciu ilościowym Polska wyeksportowała w 2023 r. ok. 1,69 mln ton produktów mleczarskich, czyli dokładnie tyle samo, co w roku 2022, jednakże ich wartość, z uwagi na spadek cen na rynkach światowych, była niższa o 11,5% r/r i wyniosła 2,9 mld EUR. W minionym roku wartość polskiego importu/ przywozu produktów mleczarskich wyniosła 1,5 mld EUR (-5,6% r/r), a dodatnie saldo osiągnęło poziom 1,4 mld EUR (-16,7% r/r).
Wykonane przez IERiGŻ – PIB w 2023 r. szacunki wykazały, iż w 2023 roku produkcja mleka krowiego była działalnością przynoszącą dochód. Średnio w próbie badawczej gospodarstw średnioroczny stan krów mlecznych wynosił 27,3 sztuki, przeciętna roczna wydajność 1 krowy wyniosła 7290 litrów mleka, a średnioroczna cena sprzedaży mleka – 2,08 zł/litr. Ocenia się, iż dochód z działalności bez dopłat – w przeliczeniu na 1 krowę mleczną ukształtował się na poziomie 5762 zł, natomiast dochód z działalności (łącznie z dopłatami) wyniósł 6556 zł. Dopłaty spowodowały, iż dochód wzrósł o 13,8%. Wyniki badań wskazały na przewagę gospodarstw utrzymujących duże stada krów (45-120 sztuk).
W latach 2004-2023 produkcja mleka wzrosła w Polsce z 11,8 mln ton do 15 mln ton, a skup mleka wzrósł z 9 mln ton do 13 mln ton. Zwiększona towarowość, przy jednoczesnym półtorakrotnym wzroście spożycia produktów mleczarskich gwarantuje samowystarczalność produkcji przetworów mlecznych w Polsce na poziomie ok. 124%. Przełożyło się to na ok. sześciokrotny wzrost poziomu polskiego eksportu w ujęciu ilościowym oraz około czterokrotny wzrost dodatniego salda w handlu zagranicznym.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in. możliwość: przeprowadzenia skupu interwencyjnego, wprowadzenia zmian w prawie spółdzielczym, pomocy dla producentów mleka, obawy co do możliwości ograniczenia eksportu nabiału na Ukrainę w związku z planowanym przez ten kraj zwiększeniem pogłowia bydła mlecznego oraz przedłużenia obowiązywania dla rolników obniżonych cen za energię elektryczną. Dużo uwagi poświęcono również opłacalności produkcji mleka, możliwości wprowadzenia zmian w celu odróżnienia produktów mlekopodobnych oraz wzrostu kosztów obsługi zaciąganych kredytów do utrzymania gospodarstw lub z przeznaczeniem na nowe inwestycje.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Zbigniew Ziejewski.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ zapoznała się z Informacją o działalności sądów administracyjnych w 2023 roku (druk nr 302).
Zagadnienia dotyczące działalności sądów administracyjnych w 2023 r. zostały ujęte w trzech częściach.
Pierwsza część zawiera informacje dotyczące efektywności funkcjonowania sądów obu instancji w oparciu o dane statystyczne oraz zagadnienia należące do wyłącznej adekwatności sądów administracyjnych, jako sądów pierwszej instancji (postępowanie mediacyjne i uproszczone) i Naczelnego Sądu Administracyjnego (działalność uchwałodawcza, rozpoznawanie sporów o adekwatność i sporów kompetencyjnych, skarg na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki, skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia).
Część druga informacji dotyczy zagadnień związanych z działalnością orzeczniczą poszczególnych Izb NSA i zawiera m.in.: ocenę orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych, omówienie istotnych zagadnień wynikających z orzecznictwa NSA. Ponadto omówiono w niej zagadnienia dotyczące m.in. interpretacji przepisów procesowych, stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stosowania Konstytucji i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, funkcjonowania administracji publicznej oraz zagadnień prawnych wynikających z wadliwie sformułowanych przepisów prawa.
Część trzecia dotyczy pozaorzeczniczej działalności sądownictwa administracyjnego.
Do przedstawienia sprawozdania na posiedzeniu Sejmu upoważniono posła Patryka Jaskulskiego (KO).

Komisja uzupełniła skład prezydium o posła Patryka Jaskulskiego (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego – Jacek Chlebny oraz wiceprezesi Naczelnego Sądy Administracyjnego – Jan Rudowski i Jerzy Siegień.

Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 12/23,
- skargę konstytucyjną wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 21/23,
- skargę konstytucyjną wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 78/22,
- skargę konstytucyjną wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 6/23.

Komisja Zdrowia /ZDR/ pozytywnie zaopiniowała projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2024.
Przedmiotem zmian jest przede wszystkim zwiększenie przychodów z tytułu składki należnej brutto równej przypisowi składki o 5,4 mld zł i kosztów realizacji zadań, w tym zwiększenie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej o 5 mld zł (m.in. leczenie szpitalne, w POZ i AOS oraz programy bezpłatnych leków), a także zwiększenie kosztów poboru i ewidencjonowania składek, odpisu dla Funduszu Kompensacyjnego i kosztów administracyjnych (w tym podwyżka wynagrodzeń w NFZ) oraz zmniejszenie tzw. innych kosztów.

Komisja rozpatrzyła informację o szczepieniach profilaktycznych i planowanych działaniach mających na celu przeciwdziałanie dalszej degradacji odporności na odrę i krztusiec oraz uzyskanie odporności zbiorowiskowej na grypę i COVID-19.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny.
Od dekady obserwowany jest ogólny trend malejącego stanu zaszczepienia w Polsce oraz wzrostu liczby osób uchylających się od szczepień. W czasie ostatnich 5 lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych zwiększyła się ponad 2-krotnie, od 40,3 tys. uchyleń w 2018 r. do 87 tys. uchyleń w 2023 r. Niedokonanie obowiązkowego szczepienia dzieci i młodzieży do 19 roku życia skutkuje wszczęciem postępowania egzekucyjnego – na opiekunów dziecka może być nałożona grzywna w celu przymuszenia do wykonania obowiązku.
Poziom zaszczepienia przeciwko odrze spadł poniżej 95% progu zapewniającego odporność populacyjną. Zaszczepienie przeciw krztuścowi ani jego przechorowanie nie daje trwałej odporności – okresowo powtarzają się tzw. epidemie wyrównawcze krztuśca i docelowo nie jest możliwa trwała eliminacja tej choroby. Osiągnięcie progów odporności populacyjnej jest praktycznie nieosiągalne w przypadku wirusów ulegających nieprzerwanym mutacjom, takich jak grypa oraz COVID-19.
Ministerstwo Zdrowia nieustannie prowadzi działania na rzecz utrzymania poziomu zaszczepienia i wzrostu wykonanych szczepień.
W trakcie dyskusji posłowie pytali m.in. o: programy edukacyjne i kampanie społeczne promujące szczepienia (w tym przeciw HPV), zwłaszcza wśród seniorów i dzieci oraz osób po przeszczepach; ułatwienia organizacyjne w prowadzeniu szczepień, jak recepty farmaceutyczne, elektroniczny rejestr szczepień, punkty szczepień w aptekach lub szkołach, kalendarz rekomendowanych szczepień dla dorosłych, rozszerzenie grona zawodów medycznych prowadzących szczepienia; zamówienia szczepionek na grypę i COVID-19 na sezon jesienny oraz aktualny stan prawny umowy z Pfizer na dalsze dostawy szczepionki przeciw COVID-19.
W posiedzeniu uczestniczył zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ds. Służb Mundurowych – Miłosz Anczakowski.
Idź do oryginalnego materiału