INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 26 czerwca 2025 r.
nr 75/2025 (250)
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ kontynuowała rozpatrywanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej (druk nr 907).
Projekt ma na celu poprawę sytuacji przedsiębiorców, a w obecnym stanie państwa nie są możliwe takie gruntowne zmiany, jak radykalne obniżenie podatków i innych danin publicznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, które wpłynęłyby na rozwój wszystkich przedsiębiorców i znacząco stymulowały wzrost nakładów inwestycyjnych. W ocenie wnioskodawców konieczne są jednak zmiany, które nie wywołując bezpośrednio znaczącego obniżenia dochodów podatkowych, dadzą impuls rozwojowy aktywnym przedsiębiorcom. Potrzebne jest także – mimo wielu już istniejących gwarancji swobody działalności gospodarczej – dalsze deregulowanie obowiązków przedsiębiorców oraz wprowadzanie ograniczeń w ingerencji w ich działalność przez organy państwowe, zwłaszcza wtedy, gdy wskutek skomplikowania systemu prawnego przedłużają się procedury kontrolne. Z tych względów celami ustawy są m.in.: wprowadzenie mechanizmów stymulujących wzrost nakładów inwestycyjnych poprzez rozszerzenie uprawnień do odpisów amortyzacyjnych, ograniczenie kręgu przedsiębiorców, których dotyczą obowiązki związane z cenami transferowymi oraz wprowadzenie ograniczeń dla organów administracji skarbowej wymuszających skracanie procedur kontrolnych dla zwiększenia bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców oraz wprowadzenie dodatkowych gwarancji bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców.
Komisja rozpatrzyła art. 1 i 2 projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawkę mającą na celu umożliwienie szybszego rozliczenia w podatku dochodowym poniesionych wydatków inwestycyjnych. Wydatki te jako koszt uzyskania przychodów pomniejszą podstawę opodatkowania i w konsekwencji wysokość zobowiązania podatkowego, co ma zachęcać do zwiększenia wydatków inwestycyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie projektu na następnym posiedzeniu.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.
Poseł Apoloniusz Tajner (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Koreferat wygłosiła poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej komisji.
W dyskusji posłowie omówili dofinansowanie projektów sportowych realizowanych przez samorządy oraz realizację programu „Program Olimpia – Program budowy przyszkolnych hal sportowych na 100-lecie pierwszych występów reprezentacji Polski na Igrzyskach Olimpijskich”.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wyjątkiem części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz instytucji gospodarki budżetowej – Krajowy Instytutu Mediów, które zaopiniowała negatywnie. Koreferat wygłosiła poseł Krystyna Skowrońska (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
W dyskusji posłowie omówili wynagrodzenia w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji oraz wysokość wpłat z tytułu opłaty abonamentowej.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciu planowanych kwot kosztów i wydatków pomiędzy pozycjami planu finansowego.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Aktywów Państwowych w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Inwestycji Kapitałowych na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego i są związane z realizacją zadań wnikających z ustawy.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodniczącej Komitetu do spraw Pożytku Publicznego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na 2025 rok.
Zmiany polegają na przeznaczeniu środków na realizację: Rządowego Programu Wsparcia Organizacji Pozarządowych Moc Małych Społeczności, Rządowego Programu Wsparcia i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030, organizację Światowego Jamboree Skautowego oraz na wynagrodzenia bezosobowe.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodniczącej Komitetu do spraw Pożytku Publicznego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na 2025 rok.
Zmiany polegają na zabezpieczeniu środków na prawidłowe wdrażanie Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich oraz zwiększeniu środków na dwa zadania zlecone.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.
Poseł Zofia Czernow (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częścią adekwatnych dla tej komisji. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła wykonanie planu finansowego: Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Instytutu Strat Wojennych oraz Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.
W dyskusji posłowie omówili przeznaczenie środków na zakup śmigłowców Black Hawk S-70i dla policji, straży pożarnej, służby granicznej oraz realizację dotacji celowych przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Obrony Narodowej.
Poseł Witold Zembaczyński (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji Obrony Narodowej. Koreferat wygłosił poseł Filip Kaczyński (PiS).
Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2024 roku w części 29 – Obrona Narodowa.
W dyskusji posłowie omówili wysokość inwestycji zaliczkowych przeznaczonych na modernizację techniczną i zakupy sprzętu wojskowego w 2024 roku.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych.
Poseł Kazimierz Plocke (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2024 roku w części 29 – Obrona Narodowa w zakresie Służba Wywiadu Wojskowego.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Szczepański, podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisław Wziątek, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Marek Krawczyk, prezes Agencji Mienia Wojskowego – Marcin Horyń, komendant główny Państwowej Straży Pożarnej – Wojciech Kruczek, dyrektor generalna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Edyta Szostak, zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej – Wioleta Gorzkowska, zastępca Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych – Andrzej Hawryluk, zastępca Komendanta Głównego Policji – Rafał Kochańczyk, zastępca Komendanta Służby Ochrony Państwa – Maciej Lewiński oraz zastępca Szefa Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji – Tomasz Włodarczyk.
Komisja Infrastruktury /INF/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu RP na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek obrad: „Przedstawienie przez Ministra Infrastruktury informacji na temat stanu prac inwestycji – budowa Tunelu średnicowego w Łodzi, powodów opóźnień prac, harmonogramu dalszych prac z uwzględnieniem katastrofy budowlanej z września 2024 roku, w tym terminu oddania do użytku tunelu, a także statusu wykonawców i podwykonawców wykonujących prace przy budowie tunelu, z uwzględnieniem stanu wypłat wynagrodzenia dla podwykonawców”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia przedstawił poseł Andrzej Adamczyk (PiS).
Podkreślił potrzebę pilnego i transparentnego wyjaśnienia kwestii związanych z realizacją strategicznej inwestycji kolejowej – budowy tunelu średnicowego w Łodzi oraz katastrofy budowlanej z września 2024 roku. Ponadto wskazał na brak pełnej i wyczerpującej informacji o postępie prac po katastrofie oraz wpływu incydentu na dalszy harmonogram i koszty budowy tunelu oraz kwestię braku transparentności co do rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym.
Szczegółowe informacje dotyczące tematu posiedzenia przedstawili: zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Sierpień oraz członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Marcin Mochocki.
Reprezentowane zostały szczegółowe dane dotyczące: postępu robót, wpływu katastrofy budowalnej na harmonogram oraz podjętych działań naprawczych. Poruszono również kwestie opóźnień w wypłatach wynagrodzeń dla podwykonawców i ewentualnych konsekwencji dla głównego wykonawcy.
W dyskusji padły wnioski o doprecyzowanie danych dotyczących harmonogramu i zabezpieczeń finansowych. Podnoszono wątpliwości co do nadzoru inwestorskiego i ewentualnych błędów projektowych. Wskazano na potrzebę ujawnienia aktualnego budżetu inwestycji po wzroście kosztów związanego z naprawami i przestojami.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ rozpatrzyła wniosek o powołanie stałego doradcy Komisji.
Komisja zwróci się do Prezydium Sejmu o zgodę na powołanie dr hab. Wojciecha Mojskiego na stałego doradcę Komisji.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ zapoznała się z oceną funkcjonowania ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk.
Minister stwierdziła, iż trudno jest oceniać funkcjonowanie ustawy po 5 miesiącach jej działania – ponadto ocena ta nie byłaby w pełni miarodajna z powodu funkcjonowania w 2025 r. szeregu rozwiązań przejściowych.
Porównanie wykonania budżetów za I kwartał w latach 2023-2025, pokazuje we wszystkich rodzajach samorządu wyraźny ich wzrost oraz nadwyżkę budżetową.
Przedstawiciele organizacji samorządowych – Związku Gmin Wiejskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich, Związku Województw RP i Unii Metropoli Polskich (a na piśmie także Śląski Związek Gmin i Powiatów), uznając większość pozytywnych elementów ustawy, zgłosili jednak szereg krytycznych uwag, w szczególności niedoszacowania wydatków na oświatę, ekologię i inwestycje.
Zarówno posłowie, jaki i przedstawiciele samorządu uznali za potrzebny monitoring ustawy, by przewidziana w art. 119 ustawy informacja Ministra Finansów o skutkach obowiązywania ustawy, którą ma złożyć w terminie do dnia 30 czerwca 2026 r., była pełna i zawierała ewentualne propozycje zmian.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ przesłuchała prokuratora Jacka Bilewicza, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Po swobodnej wypowiedzi świadek odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- przebiegu kariery zawodowej,
- wiedzy świadka na temat zakupu systemu Hermes,
- wiedzy świadka na temat postępowania kontrolnego przeprowadzonego przez Najwyższą Izbę Kontroli w Prokuraturze Krajowej.
Komisja dokonała zmian w składzie Prezydium Komisji.
Na zastępcę przewodniczącej Komisji została wybrana poseł Joanna Kluzik-Rostkowska (KO).
Na zamkniętej części posiedzenia Komisja przyjęła:
- uchwałę w sprawie wystąpienia do Sądu Okręgowego z wnioskiem o udostępnienie informacji,
- uchwałę w sprawie wystąpienia do Sądu Apelacyjnego z wnioskiem o wskazanie i udzielenie informacji,
- uchwałę w sprawie wystąpienia do Kierownika Zespołu Śledczego nr 3 z wnioskiem o przekazanie protokołu przesłuchania, a także o udzielenie informacji,
- uzupełniającą uchwałę w sprawie o skierowaniu wniosku do Sądu Okręgowego w Warszawie o zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Mariusza Kamińskiego oraz Macieja Wąsika,
- uzupełniającą uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Parlamentu Europejskiego o wyrażenie zgody na zdjęcie immunitetu Mariuszowi Kamińskiemu oraz Maciejowi Wąsikowi.
Komisja rozpatrzyła wnioski dowodowe i powołała nowych świadków.