INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 26 kwietnia 2024 r. nr 57/2024 (75)

3 tygodni temu



INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 26 kwietnia 2024 r.
nr 57/2024 (75)




Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2024 rok.
Zmiany polegają na zwiększeniu przychodów z tytułu składki zdrowotnej o ok. 5,4 mld zł i przeznaczeniu tej kwoty na zwiększenie wydatków na świadczenia zdrowotne w 2024 roku.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na 2024 rok.
Zmiany mają na celu zabezpieczenie środków na wzrost wynagrodzeń do poziomu podwyżek w sferze budżetowej.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2024 rok.
Zmiany mają na celu zabezpieczenie środków na wzrost wynagrodzeń do poziomu podwyżek w sferze budżetowej oraz kosztów realizacji zadań ustawowych Centrum.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2024 rok.
Zmiany polegają na wzroście wydatków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które będą przeznaczone na zwiększenie pomocy producentom rolnym.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maria Mrówczyńska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Konrad Wojnarowski oraz zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Miłosz Anczakowski.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych (druk nr 311) do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego, której przewodniczy poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Ochrona brzegów morskich na Półwyspie Helskim”.
Kontrola miała na celu odpowiedzieć na pytania: czy organy administracji rządowej i samorządowej zapewniły skuteczną ochronę brzegów morskich na Półwyspie Helskim. Jednostkami kontrolowanymi były: Urząd Morski w Gdyni, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gdańsku, Urząd Miasta Helu, Urząd Miejski w Jastarni oraz Urząd Miejski we Władysławowie. Okres objęty kontrolą to lata 2020-2023.
Kontrola wykazała nieskuteczność ochrony brzegów morskich Półwyspu Helskiego przed niedopuszczalną ingerencją w środowisko naturalne.
Po przeprowadzonej kontroli NIK skierowała wnioski do Ministra Infrastruktury o zweryfikowanie wskazanych nieprawidłowych działań lub zaniechań Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w zakresie reagowania na nieuprawnioną działalność człowieka na terenach pól kempingowych obejmujących brzegi morskie Półwyspu Helskiego. Do Ministra Klimatu i Środowiska zwróciła się o: poddanie analizie przepisów ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku w celu objęcia przepisami prawa procesu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko od momentu jego powstania do jego legalizacji, dokonanie przeglądu stanu prac nad opracowaniem dla obszarów Natura 2000: Zatoka Pucka i Półwysep Helski (PLH220032) oraz Zatoka Pucka (PLB220005) planów zadań ochronnych w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku i planów ochrony w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz zapewnienie ich ustanowienia.
Ponadto Najwyższa Izba Kontroli skierowała wnioski do Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni o: zapewnienie skutecznego nadzoru i kontroli nad obszarami obejmującymi brzegi morskie Półwyspu Helskiego przed: nieuprawnioną lokalizacją obiektów budowlanych, czynami zagrożonymi wymierzeniem administracyjnej kary pieniężnej, naruszaniem prawa własności Skarbu Państwa w odniesieniu do gruntów objętych trwałym zarządem Urzędu Morskiego w Gdyni; zapewnienie skutecznych mechanizmów monitorowania potrzeby: aktualizacji ustalonej linii brzegu morskiego, ustanawiania albo wygaszania trwałego zarządu dla gruntów pokrytych wodami morskimi, aktualizacji ewidencji gruntów i budynków oraz ksiąg wieczystych w celu zapewnienia narzędzi wspierających dochodzenie praw właścicielskich Skarbu Państwa i wynikających z trwałego zarządu Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nad gruntami w obrębie pól kempingowych Półwyspu Helskiego; przeprowadzenie analizy i oceny, czy przyjęte w Urzędzie Morskim w Gdyni zasady oraz obowiązujące regulacje prawne zapewniały dokonanie oceny i wykazanie, iż wykorzystanie pasa technicznego do innego celu niż utrzymanie brzegu w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska zagraża bezpieczeństwu i ochronie środowiska brzegu; zacieśnienie współpracy w zakresie nadzoru i kontroli nad działalnością człowieka na terenach pól kempingowych Półwyspu Helskiego z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku, Wojewodą Pomorskim, Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego i organami samorządów gmin Półwyspu Helskiego w celu wsparcia działań poszczególnych organów w tym zakresie i poprawy skuteczności tego nadzoru i kontroli.
Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku NIK wystąpiła o wzmocnienie nadzoru nad obszarami Natura 2000 obejmującymi brzegi morskie Półwyspu Helskiego, poprzez planowanie i realizowanie kontroli na polach kempingowych tam zlokalizowanych.
Do Wojewody Pomorskiego NIK zwróciła się o zwiększenie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem obowiązku rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce tymczasowych obiektów budowlanych zlokalizowanych w pasie technicznym Półwyspu Helskiego.
Do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego NIK wystąpiła o wzmocnienie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem przepisów Prawa budowlanego na terenie pasa technicznego Półwyspu Helskiego, w szczególności na terenie pól kempingowych.
Burmistrzom NIK zaleciła: bieżące sprawowanie nadzoru nad wykorzystywaniem wydzierżawionych na terenie pasa technicznego Półwyspu Helskiego nieruchomości w sposób zgodny z zawartymi umowami, uzyskiwanie wymaganego porozumienia z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni w przypadku sprzedaży nieruchomości zlokalizowanych w pasie ochronnym Półwyspu Helskiego, zapewnienie adekwatnego, skutecznego i efektywnego systemu kontroli zarządczej w celu poprawy terminowości prowadzonych postępowań w sprawie wydawania decyzji o warunkach zabudowy w pasie nadbrzeżnym Półwyspu Helskiego.

Komisja rozpatrzyła Informację z wykonania w 2023 roku programu wieloletniego pn: „Program ochrony brzegów morskich” oraz harmonogram prac na rok 2024 (druk nr 298).
W ustawie budżetowej na 2023 r. na realizację „Programu ochrony brzegów morskich” zabezpieczono wydatki w łącznej kwocie 40 115 tys. zł z przeznaczeniem dla jednostek realizujących jego zadania, tj. Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie. Podejmowane w ramach Programu działania obejmowały: sztuczne zasilanie plaż, budowę, remont i utrzymanie trwałych umocnień brzegu oraz monitoring. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 39 902 tys. zł, co stanowiło 99,5% kwoty zaplanowanych środków budżetowych.
Do zadań planowanych w 2024 r. należą m.in.: umocnienie brzegowe w Rewie, przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze, budowa progów podwodnych Gdynia Orłowo, sztuczne zasilanie brzegu w rejonie Władysławowo-Jurata, Ustka, Rowy, Kołobrzeg, budowa i remont odwodnienia opaski brzegowej w Rozewiu, monitoring brzegu morskiego, laserowe skanowanie morskiej strefy brzegowej w granicach administracyjnych Urzędu Morskiego w Szczecinie, budowa ostróg w Mrzeżynie.
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 298.
Sprawozdawca – poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski, p.o. dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku – Tomasz Słaboszowski, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury – Paweł Krężel, główny inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Szczecinie – Marzena Żuchowska oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni – Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Komisja Infrastruktury /INF/ powołała podkomisje stałe do spraw:
- transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego; przewodniczącym podkomisji został poseł Krzysztof Truskolaski (KO),
- transportu kolejowego; przewodniczącą podkomisji została poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD),
- lotnictwa cywilnego; przewodniczącym podkomisji został poseł Kamil Wnuk (Polska2050-TD),
- budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz poczty; przewodniczącą podkomisji została poseł Magdalena Małgorzata Kołodziejczak (KO),
- monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury; przewodniczącym podkomisji został poseł Grzegorz Puda (PiS).

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat sytuacji i problemów społeczności kaszubskiej w Polsce.
W związku z przekazaniem pisemnej informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji posłom i zaproszonym gościom przewodnicząca Komisji przeszła od razu do dyskusji, w której zwrócono uwagę na szereg nieaktualnych danych i informacji zawartych w ww. materiale. Ponadto podkreślono, iż dokument ten nie mówi o całości problemów kaszubskich. Poruszono również sprawę nieumieszczania tablic dwujęzycznych z nazwami geograficznymi w języku regionalnym na terenach zamieszkałych przez społeczność kaszubską, co umożliwiają odpowiednie przepisy prawne. Ponadto w żadnej gminie z tych terenów nie prowadzi się rejestru takich tablic ani poprawności umieszczanych na nich nazw. Postulowano wprowadzenie kaszubskich nazw na projektowanej w regionie nowej infrastrukturze drogowej.
Komisja postanowiła, iż wystąpi w tej sprawie do Ministra Infrastruktury.
Ponadto zwrócono uwagę na brak reprezentacji w Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych wszystkich środowisk kaszubskich oraz niski poziom finansowania mniejszości narodowych i etnicznych w naszym kraju.
Goście zabierający głos zgłosili także potrzebę powołania centralnej instytucji kultury kaszubskiej.

Komisja rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat działań podejmowanych w 2023 roku przez pełnomocników wojewodów do spraw mniejszości narodowych i etnicznych.
Komisja przyjęła do wiadomości pisemną informację MSWiA na temat działań podejmowanych w 2023 roku przez pełnomocników wojewodów do spraw mniejszości narodowych i etnicznych.
Komisja postanowiła szczegółowo zająć się tą tematyką w II połowie br.
W posiedzeniu uczestniczyli: naczelnik w Departamencie Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – Grzegorz Żurawiecki, szef Gabinetu Politycznego Ministra Edukacji – Ada Guźniczak, prezes Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego – Jan Wyrowiński oraz pełnomocnik wojewody pomorskiego ds. mniejszości narodowych i etnicznych – Karolina Keler.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ podjęła uchwałę o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego w sprawie poselskiego projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (druk nr 253) oraz poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druk nr 254).
Wysłuchanie publiczne odbędzie się w dniu 24 maja 2024 r. o godz. 10.00.

Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ przesłuchała zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej – główną księgową w Ministerstwie Sprawiedliwości – Elżbietę Pińciurek, wezwaną w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Po swobodnej wypowiedzi świadka, dotyczącej sprawowanych funkcji w okresie badanym przez Komisję, posłowie zadawali pytania na temat:
- szczegółów alokacji środków z Funduszu Sprawiedliwości na zakup systemu do inwigilacji,
- umowy zawartej pomiędzy przedstawicielami kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości i Centralnego Biura Antykorupcyjnego, dotyczącej ww. zakupu,
- procedur zawierania i rozliczania umów zawieranych przez departamenty merytoryczne w resorcie sprawiedliwości, w tym, w przypadku zawierania niejawnych umów,
- zakresu obowiązków głównych księgowych resortu,
- wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli dotyczącej zakupu tego systemu inwigilacji,
- historii zawodowej świadka, okoliczności zatrudnienia jej w resorcie na stanowisku głównej księgowej,
- znajomości świadka i ostatnich kontaktów z sekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Michałem Wosiem.

Komisja przyjęła wnioski dowodowe o wezwanie i złożenie zeznań przez Jana Paziewskiego i Teresę Czerwińską.

Komisja zwróciła się do Prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na powołanie stałych doradców Komisji: Eweliny Szczerby i Piotra Ziemeckiego.
Idź do oryginalnego materiału