INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 3 czerwca 2025 r.
nr 64/2025 (239)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (druk nr 1142).
Projekt ma na celu ponowne uregulowanie kwestii posiadania legitymacji przez strażaków ochotniczych straży pożarnych oraz osób posiadających uprawnienie do świadczenia ratowniczego poprzez zmianę formy wydawania legitymacji z karty z tworzywa sztucznego na wersję elektroniczną dostępną w aplikacji mObywatel (jako dokument mobilny w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel).
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji Komisja wniosła poprawki mające na celu usprawnienie procesu wydawania legitymacji oraz wydłużenie okresu vacatio legis z 6 na 9 miesięcy.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Leśniakiewicz oraz zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – nadbryg. Józef Galica.
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa (druk nr 1238).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Paweł Olszewski.
Projekt ma na celu wprowadzenie systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, w szczególności ustanawia procedury niezbędne do zapewnienia schematy procesów certyfikacyjnych oraz określa sposoby sprawowania nadzoru i kontroli w zakresie stosowania przepisów ustawy.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na: doprecyzowaniu, iż wnioski o przedłużenie okresu, na jaki został wydany certyfikat mogą złożyć osoby fizyczne i podmioty, którym wydano certyfikat, a nie ci, których wiedza lub system był oceniany; zapewnieniu jednolitego stosowania przepisów dotyczących skarg, poprzez rozszerzenie możliwości zgłaszania skarg również na certyfikację w obszarze osób i systemów zarządzania cyberbezpieczeństwem.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Paweł Bliźniuk (KO).
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (druk nr 1234).
Projekt dotyczy wydłużenia terminu na złożenie przez rozwiedzionego małżonka oświadczenia o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa z 3 do 12 miesięcy od uprawomocnienia się orzeczenia rozwodowego.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Barbara Dolniak (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (druk nr 1266).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jerzy Szafranowicz.
Projekt dotyczy usunięcia obowiązku wskazywania przez firmę farmaceutyczną do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi informacji o planowanym miejscu dostawy produktów leczniczych, przeznaczonych do zbycia na terytorium Polsk.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zuzanna Rudzińska-Bluszcz.
Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ zapoznała się z informacją na temat sytuacji w spółce Poczta Polska S.A.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Robert Kropiwnicki oraz prezes Zarządu Poczty Polskiej S.A. – Sebastian Mikosz.
Zaprezentowane zostały działania podjęte w celu poprawy płynności finansowej Poczty Polskiej S.A., perspektywy rozwoju spółki oraz działania podjęte przez nowy zarząd spółki w ciągu ostatniego roku.
W dyskusji posłowie zadawali pytania dotyczące m.in.: redukcji zatrudnienia w spółce, perspektyw likwidowania placówek Poczty Polskiej S.A., poprawy jakości usług w zakresie kolejek w placówkach oraz awizowania przesyłek, możliwości wyłącznego obsługiwania przez Pocztę Polską S.A. przesyłek z instytucji publicznych, problemu nieterminowego dostarczania przesyłek pocztowych, rynku automatów paczkowych i rozwoju Poczty Polskiej S.A. w tym kierunku.
W posiedzeniu uczestniczył wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej S.A. ds. operacji i logistyki – Sławomir Żurawski.
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ zapoznała się z informacją Głównego Inspektora Pracy na temat zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy w świetle działań nadzorczo-kontrolnych oraz prewencyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.
Informację przedstawiła zastępca Głównego Inspektora Pracy – Urszula Langer.
Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy, takie jak mobbing, dyskryminacja czy stres zawodowy, stanowią istotne wyzwanie dla współczesnego rynku pracy. Pomimo, iż skargi pracowników dotyczące tych zjawisk stanowią niewielki procent ogółu zgłoszeń do Państwowej Inspekcji Pracy, ich waga i potencjalne skutki społeczne i zdrowotne są nie do przecenienia. Działania PIP pokazują, iż skuteczna prewencja nie może opierać się wyłącznie na reakcjach interwencyjnych, ale musi być wspierana systemowym podejściem edukacyjnym i informacyjnym. Rozwój programu „Prewencja zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy”, wzrost liczby szkoleń, rozwinięte poradnictwo oraz inicjatywy promujące dobre praktyki w zakładach pracy świadczą o skuteczności przyjętego kierunku. W szczególności na uwagę zasługuje rosnąca rola działań informacyjnych, konferencji regionalnych oraz rozpoczęta w 2025 r. praca nad Kodeksem Dobrych Praktyk. Te działania dowodzą, iż wzmacnianie kompetencji kadry zarządzającej i świadomości pracowników w zakresie prawnych i psychospołecznych aspektów zatrudnienia może prowadzić do realnej poprawy warunków pracy i zapobiegania konfliktom.
Wnioski z działalności kontrolnej PIP wskazują, iż obecne ramy prawne są niewystarczające, by skutecznie egzekwować obowiązek przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Konieczne są zmiany legislacyjne, m.in.: doprecyzowanie definicji mobbingu w Kodeksie pracy, uznanie procedur antymobbingowych za obowiązkowe oraz wprowadzenie wykroczenia za brak takiej procedury. Niewątpliwie pozwoliłoby to inspektorowi pracy na bardziej skuteczne niż w tej chwili działanie wobec pracodawcy w celu wyegzekwowania ciążących na nim obowiązków. Tym samym wzmocniona zostałaby rola Państwowej Inspekcji Pracy w procesie przestrzegania przepisów prawa pracy w tak ważnym obszarze. Pożądaną zmianą byłoby także włączenie zagrożeń psychospołecznych do oceny ryzyka zawodowego.
Tylko kompleksowe podejście – łączące przepisy, edukację, kontrolę i promowanie dobrych praktyk – może skutecznie przeciwdziałać zjawiskom negatywnie wpływającym na zdrowie psychiczne i funkcjonowanie pracowników w środowisku pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy pozostaje kluczowym ogniwem tego systemu, jednak by sprostać rosnącym wyzwaniom, musi zostać wyposażona w odpowiednie narzędzia i uprawnienia.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ zamierzała rozpatrzyć petycję w sprawie zmiany art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (BKSP-155-X-350/24).
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na nieuzupełnienie braków formalnych.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchwalenia ustawy o uzgodnieniu płci (BKSP-155-X-357/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W uzasadnieniu petycji wskazuje się, iż obowiązująca w tej chwili procedura „obarczona jest wieloma mankamentami”. Wśród nich wskazuje się na m.in. konieczność pozwania przez osobę chcącą dokonać uzgodnienia płci swoich rodziców oraz związane z tym „sztuczne wrażenie »konfliktu« pomiędzy wnioskującym a pozwanymi”, co nie pozostaje „bez wpływu zarówno na dobrostan psychiczny obu stron, jak i na życie rodzinne”. Jak stwierdza podmiot wnoszący petycję, „jedyną stroną, posiadającą w tym wypadku interes prawny, jest osoba składająca wniosek o uzgodnienie płci, nie zaś jej rodzice, zatem ich udział w postępowaniu musi budzić duże wątpliwości”.
Komisja po rozpatrzeniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie legalizacji posiadania marihuany na własny użytek (BKSP-155-X-374/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2025-TD).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów prawa w zakresie legalizacji posiadania marihuany na własny użytek w ilości do 3 gramów. Petycja została złożona przez osobę fizyczną.
Wnoszący petycję nie wskazał, które przepisy powinny zostać jego zdaniem zmienione, nie zawarł również w petycji propozycji treści postulowanych zmian prawa. Autor petycji, w ramach uzasadnienia swojego żądania, wskazał, iż obowiązujące przepisy penalizujące posiadanie choćby niewielkich ilości marihuany nie tylko nie przystają do współczesnych realiów społecznych i naukowych, ale również powodują liczne problemy społeczne i gospodarcze.
Komisja po rozpatrzeniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie przepisów dotyczących nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia drogowe (BKSP-155-X-379/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się zmianę przepisów w celu:
„1. Nakazania Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego uwzględnienia maksymalnego błędu pomiaru urządzenia, użytego do pomiaru prędkości pojazdu, w celu ustalenia wysokości grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego za przekroczenie prędkości dopuszczalnej pojazdu. W praktyce oznacza to każdorazowe odjęcie od wyniku pomiaru maksymalnego dopuszczalnego błędu pomiaru, co jest prostą procedurą,
2. Nakazania Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego informowania o maksymalnym błędzie pomiaru prędkości już w pierwszym piśmie, dot. wykroczenia drogowego, skierowanym do osoby, na którą zarejestrowany jest pojazd, jeżeli pomiar ten jest podstawą do nałożenia mandatu karnego,
3. Ograniczenia swobody orzekania sądom w zakresie maksymalnego wymiaru kary i podziału kosztów postępowania w sprawach, o których mowa wyżej, tak aby obywatel, który słusznie nie przyjął mandatu od GITD, nie był karany bardziej dotkliwie, niż przewiduje to Kodeksie Wykroczeń [wydaje się, iż Autor petycji miał na myśli niekaranie w postępowaniu sądowym – po odmowie przyjęcia mandatu karnego – w kwocie wyższej niż mandat; przyp. własny P.K.],
4. Zobowiązania Głównego Inspektora Transportu Drogowego do zapewnienia korygowania zapisów w CEPIK odnośnie punktów karnych dla spraw, gdzie GITD wnioskował o ukaranie kierowcy,
5. Zakazania Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego wzywania kierowców, którzy podali dane kierowcy pojazdu i kwestionują wysokość mandatu karnego wraz z podaniem uzasadnienia dla takiego stanowiska,
6. Nałożenia na zarządców dróg publicznych obowiązku przeprowadzania cyklicznych zewnętrznych audytów oznakowania – w zakresie ograniczeń prędkości nie rzadziej niż raz na 3 lata”.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (BKSP-155-X-390/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się dokonanie nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, polegającej na dodaniu art. 971, regulującego kwestie sankcji z tytułu wprowadzania na teren Unii Europejskiej żywności, paszy, karmy lub innych produktów pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub z przetwórstwa spożywczego, przeznaczonych do dalszego obrotu, w tym pośrednictwa, magazynowania, organizacji dostaw lub dystrybucji, pochodzących spoza Unii Europejskiej, nieposiadających wymaganych zaświadczeń fitosanitarnych lub innych dokumentów potwierdzających spełnienie unijnych norm jakości i bezpieczeństwa.
Komisja podjęła decyzję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia z uwagi na to, iż była powtórzeniem wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-237/24.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 157 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (BKSP-155-X-424/25).
Petycję przedstawił poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Petycja dąży do nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Ma ona polegać na uchyleniu art. 157 ust. 2 p.o.ś., ustanawiającego wyjątek od ogólnej zasady zawartej w art. 157 ust. 1 p.o.ś., zgodnie z którą rada gminy może, w drodze uchwały, ustanawiać ograniczenia co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko. Wspomniany wyjątek ogranicza swobodę działania organu stanowiącego gminy zastrzegając, iż ograniczenia ustanawiane przez radę gminy nie dotyczą instalacji lub urządzeń znajdujących się w miejscach kultu religijnego.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Klimatu i Środowiska podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 130a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (BKSP-155-X-400/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
W petycji postuluje się zmianę art. 130a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, polegającą na rozszerzeniu katalogu przypadków, w których możliwe jest usunięcie (potocznie nazywanym odholowaniem) nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu z drogi publicznej. Do petycji załączono proponowaną treść przepisów nowelizujących.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Komendy Głównej Policji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (BKSP-155-X-415/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Wnoszący petycję proponują, aby w art. 2 ustawy dodać pkt 4a o następującej treści: „dezinformacja – fałszywa, niedokładna lub wprowadzająca w błąd informacja, stworzona, zaprezentowana lub rozpowszechniana dla zysku bądź spowodowania szkody publicznej”.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Cyfryzacji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej w zakresie jawności procesu opiniowania w ramach Komisji (BKSP-155-X-422/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie dokonania zmiany w ustawie z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej poprzez dodanie do niej, po art. 18, art. 18a o treści:
„Art. 18. 1. Urząd obsługujący ministra adekwatnego do spraw administracji publicznej udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej:
1) informacje o skierowaniu projektu aktu normatywnego, programu lub innego dokumentu rządowego, zwanego dalej »projektem rządowym« do zaopiniowania przez Komisję Wspólną;
2) uwagi strony samorządowej zgłoszone do projektu rządowego;
3) stanowisko strony rządowej do uwag zgłoszonych do projektu rządowego;
4) protokoły posiedzeń zespołów problemowych opiniujących projekt rządowy;
5) informację o upoważnieniu zespołu problemowego do wydania opinii w imieniu Komisji Wspólnej w sprawie projektu rządowego;
6) opinię zespołu problemowego w sprawie projektu rządowego;
7) opinię Komisji Wspólnej w sprawie projektu rządowego;
8) inne dokumenty związane z opiniowaniem projektu rządowego przez Komisję Wspólną lub jej zespół problemowy.
2. Dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od ich otrzymania lub wytworzenia przez Komisję Wspólną lub jej zespół problemowy”.
Dodatkowo wnoszący petycję postuluje wprowadzenie przepisu przejściowego o treści: „Art. X. W przypadku projektów aktów normatywnych, programów lub innych dokumentów rządowych, które zostały skierowane do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a wobec których Komisja nie wydała opinii do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepis art. 18a w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z tym, iż termin na udostępnienie dokumentów wynosi 2 miesiące”.
Komisja po rozpatrzeniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie delegalizacji pornografii w Polsce (BKSP-155-X-444/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do całkowitej delegalizacji pornografii w Polsce. Miałoby to nastąpić poprzez:
- zakaz produkcji, dystrybucji i sprzedaży treści pornograficznych na terenie RP,
- blokowanie dostępu do stron internetowych zawierających treści pornograficzne,
- wprowadzenie surowych kar dla osób i podmiotów rozpowszechniających pornografię,
- zaostrzenie przepisów dotyczących ochrony nieletnich przed dostępem do treści pornograficznych.
Komisja po rozpatrzeniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz do Komisji do Spraw Dzieci i Młodzieży – do ewentualnego wykorzystania w ich pracach.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 45 w sprawie zmiany art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Odpowiedź przedstawiła dyrektor Departamentu Gospodarki Nieruchomościami w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Małgorzata Kutyła.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 54 w sprawie zmiany przepisów regulujących sposób naliczania zużycia energii elektrycznej wobec prosumentów rozliczających się w systemie net-billingu w kontekście przepisów ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Odpowiedź przedstawili: dyrektor Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii – Łukasz Tomaszewski oraz dyrektor Departamentu Elektroenergetyki Ministerstwie w Klimatu i Środowiska – Aleksandra Świderska.
Komisja podjęła odpowiedź na dezyderat.
Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane do:
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w celu ustanowienia podstaw prawnych funkcjonowania gminnych rad kobiet,
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności,
- Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
- Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany art. 182[1] oraz art. 595[1] ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych,
- Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium Komisji wnosiło o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 195 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); COM(2025) 192, 193, 194, 234, 245, 246 (w trybie art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 189, 191, 196, 198, 238, 440 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, rozpatrzyła Wspólne sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat Planu działania na rzecz mobilności wojskowej 2.0 (JOIN(2025) 11 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska (17 czerwca 2025 r.) (COM(2023) 451).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Zalewski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Urszula Zielińska.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja, w trybie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, wysłuchała informacji na temat przebiegu sprawowania prezydencji.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 26-27 czerwca 2025 roku.
Komisja, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) 2021/1058 i (UE) 2021/1056 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu sprostanie strategicznym wyzwaniom w kontekście przeglądu śródokresowego (COM(2025) 123 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
Komisja, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1057 ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny+ (EFS+) w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu sprostanie wyzwaniom strategicznym (COM(2025) 164 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Ignacy Niemczycki oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jan Szyszko.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Instytucie imienia Wincentego Witosa (druk nr 829).
Projekt dotyczy utworzenia Instytutu imienia Wincentego Witosa jako instytutu badawczego nadzorowanego przez ministra adekwatnego do spraw rolnictwa, którego celem działalności ma być popularyzacja wiedzy o Wincentym Witosie, prowadzenie badań historycznych oraz szerzenie świadomości o zbrodniach totalitarnych XX wieku.
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji Komisja wniosła poprawki o charakterze doprecyzowującym i porządkującym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Wiesław Różyński (PSL-TD).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Maria Mrówczyńska oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu rozpatrzyła sprawę dotyczącą wypowiedzi poseł Anny Marii Żukowskiej (Lewica) zamieszczonej w serwisie społecznościowym X w dniu 15 marca 2025 r., stanowiącą podstawę wniosku osoby fizycznej z dnia 18 marca 2025 r.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez poseł Annę Marię Żukowską.
Po dyskusji, Komisja podjęła uchwałę w sprawie dotyczącej poseł Anny Marii Żukowskiej.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej zachowania posła Dariusza Mateckiego (PiS) w budynku „U” będącym w zarządzie Kancelarii Sejmu w dniu 31 stycznia 2025 r., stanowiącej podstawę wniosku Marszałka Sejmu RP z dnia 6 lutego 2025 r.
Po dyskusji, Komisja podjęła uchwałę w sprawie dotyczącej posła Dariusza Mateckiego.
Komisja rozpatrzyła i przyjęła projekt sprawozdania Komisji z analizy danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym posłów złożonych na początku X kadencji Sejmu RP oraz za 2023 rok.
Komisja przeprowadziła dyskusję nad propozycjami zmian przepisów regulaminu Sejmu RP w zakresie działania Komisji Etyki Poselskiej.
Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (druk nr 1262).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jurand Drop.
Projekt ma na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów dotyczących operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowania europejskich zielonych obligacji – chodzi m.in. o zwiększenie odporności cyfrowej i bezpieczeństwa technologii informacyjno-komunikacyjnych, które wykorzystywane są w obszarze usług finansowych.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym.
Zgłoszono wnioski mniejszości, które dotyczyły wyłączenia spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych i Kasy Krajowej SKOK spod zakresu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Sowa (KO).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na 2025 rok.
Zmiany wynikają z urealnienia stanu środków na początek okresu o nadwyżkę środków finansowych za rok 2024 oraz rozliczenie Funduszu Rekompensacyjnego za rok 2024 w wysokości odpowiadającej zmianom wydatków.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rok 2025.
Zmiany wynikają z konieczności zabezpieczenia środków na pokrycie wypłat z tytułu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych z uwagi na niewypłacalność pracodawcy dokonywanych na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Infrastruktury w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności realizacji zadań mających na celu usunięcie skutków powodzi z września 2024 r.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Roztoczańskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z realizacji umów mających na celu podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa i kształtowanie postaw proekologicznych społeczeństwa.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Wigierskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności ujęcia w planie środków otrzymanych z Funduszu Leśnego oraz rezerwy celowej.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Gorczańskiego Parku Narodowego na 2025 rok.
Zmiany wynikają z konieczności ujęcia w planie środków otrzymanych z Funduszu Leśnego.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski.
Komisja Infrastruktury /INF/ wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury na temat realizacji Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak oraz pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe – Rafał Banaszkiewicz.
Podstawowym celem Programu Kolej+ jest uzyskanie/usprawnienie połączeń kolejowych miejscowościach liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i w konsekwencji poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej oraz społeczno-gospodarczej Polski.
Przedstawiono szczegółowe dane na temat stanu realizacji Programu w poszczególnych województwach; w tym założeń budżetowych, liczby umów zawartych z samorządami, wykonawcami oraz liczby ogłoszonych postępowań przetargowych. Odnotowano 17 procentowy wzrost wartości projektów, w stosunku do założonego budżetu Programu (około 13 mld zł). Jako główne przyczyny wzrostu kosztów projektów wskazano: rewizję projektów polegającą na szczegółowej analizie zaproponowanych założeń we wstępnym studium planistyczno-prognostycznym (WSPP), które zostały opracowane na dużym poziomie ogólności; eskalację protestów społecznych, wynikających z realizacji inwestycji, które zwykle wiążą się m.in. z pozyskaniem gruntów, podziałem działek rolnych, przecięciem ciągów komunikacyjnych czy przekształceniem krajobrazu; zidentyfikowanie miejsc wrażliwych środowiskowo; konieczność budowy obiektów inżynieryjnych, nieprzewidzianych lub niedoszacowanych w WSPP; zwiększoną liczbę dróg równoległych, przejazdów kolejowo-drogowych – wynikających z przepisów lub uzgodnień z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg.
W dyskusji zwrócono szczególną uwagę na potrzebę likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Podkreślono społeczną i gospodarczą wagę projektu. Pytano o stan realizacji inwestycji w poszczególnych województwach oraz czy są prowadzone prace nad kolejną edycją Programu.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła informacje Ministra Sportu i Turystyki na temat:
- kariery dwutorowej sportowców,
- finansowania stypendiów i nagród sportowych dla zawodników i trenerów oraz nowego programu wspierającego zatrudnienie trenerów przez resort i wypłaty świadczeń olimpijskich wynikających z art. 36 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
Informacje przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Ireneusz Raś.
Ministerstwo Sportu i Turystyki realizuje dwa projekty wspierające karierę dwutorową sportowców. Pierwszym z nich, jest realizowany od 2021 roku Program Super Trener – wsparcie szkolenia zawodników kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, paralimpijskich i głuchych oraz przygotowania i udziału w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich, paralimpijskich i osób głuchych. W 2025 r. jego nazwę przemodelowano na Program Super Asystent – wsparcie szkolenia zawodników kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, paralimpijskich i głuchych oraz przygotowania i udziału w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich, paralimpijskich i osób głuchych.
Program jest skierowany do byłych członków kadr narodowych – medalistów międzynarodowych imprez mistrzowskich lub pucharu świata i umożliwia im podjęcie pracy zawodowej w polskich związkach sportowych w charakterze asystenta trenera głównego kadry narodowej, a od 2022 r. również w charakterze asystenta sekretarza generalnego/dyrektora biura lub kierownika wyszkolenia/dyrektora sportowego, a także zdobywanie wiedzy oraz nabywanie i doskonalenie umiejętności w zakresie szkolenia zawodników kadry narodowej lub zarządzania polskim związkiem sportowym.
Jednocześnie Program pozwala na zapewnienie ciągłości procesu szkolenia poprzez współpracę aktualnych trenerów kadry narodowej z potencjalnymi kandydatami na to stanowisko, zapewnienie wsparcia dla kadry zarządzającej polskich związków sportowych w procesie szkolenia sportowego kadry narodowej powołanej zgodnie z regulaminem polskich związków sportowych, poprzez współpracę aktualnej kadry zarządzającej z potencjalnymi kandydatami do pełnienia takich funkcji. Istotne jest także włączanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie kariery sportowej przez najlepszych zawodników oraz wymiana doświadczeń.
W ramach Programu Super Asystent dofinansowywane są wynagrodzenia asystentów trenerów kadry narodowej (do wysokości 10 000 zł brutto/miesięcznie) i asystentów kadry zarządzającej (do wysokości 9 500 zł brutto/miesięcznie), ich udział w zgrupowaniach, konsultacjach, zawodach sportowych i imprezach mistrzowskich realizowanych przez kadry narodowe seniorów, a od 2024 r. także przez kadry narodowe młodzieżowców lub juniorów, udział w specjalistycznych kursach i szkoleniach, a także realizacja przez podmioty świadczące badania w zakresie sportu, opracowanego przez beneficjenta, systemu kontroli efektów potreningowych dla szkolonej grupy.
Stypendia sportowe Ministra Sportu i Turystyki dla zawodników przyznawane są na podstawie art. 32, art. 32a, art. 32b i art. 32c ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie, natomiast dla trenerów na podstawie art. 32c u.s. Ich maksymalną wysokość i tryb przyznawania precyzuje rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 20 grudnia 2024 r. w sprawie stypendiów sportowych.
Rozporządzenie określa także maksymalny okres, na który mogą być przyznane stypendia za wyniki sportowe, tj. stypendia, o których mowa w art. 32 u.s.:
- za zajęcie od 1 do 3 miejsca w igrzyskach olimpijskich, paralimpijskich i igrzyskach głuchych – na okres do 24 miesięcy;
- za zajęcie od 4 do 8 miejsca w igrzyskach olimpijskich, paralimpijskich i igrzyskach głuchych – na okres do 18 miesięcy;
- za zajęcie od 1 do 3 miejsca w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy w sportach i konkurencjach objętych programem w igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych – na okres do 18 miesięcy;
- za zajęcie od 4 do 8 miejsca w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy w sportach i konkurencjach objętych programem w igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych – na okres do 12 miesięcy;
- za zajęcie od 1 do 6 miejsca w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy młodzieżowców w sportach i konkurencjach objętych programem w igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych oraz od 1 do 3 miejsca w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy juniorów w sportach i konkurencjach objętych programem w igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych - na okres do 12 miesięcy;
- za zajęcie od 1 do 3 miejsca w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy w sportach i konkurencjach nieobjętych programem w igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych – na okres do 12 miesięcy.
Od 1 stycznia 2025 r. wysokość kwoty bazowej, służącej określeniu wysokości stypendiów (która od 2005 r. wynosiła 2 300 zł) jest równa wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (od 1 stycznia 2025 r. jest to kwota 4 666 zł).
Posłowie w dyskusji pytali m.in. o:
- możliwość wprowadzenia rozwiązań systemowych pozwalających prowadzić karierę dwutorową,
- karierę zawodową absolwentów szkół mistrzostwa sportowego,
- przyznawanie rent dla sportowców w trybie specjalnym.
Komisja przyjęła informacje na ww. tematy.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o ustanowieniu 11 lipca Dniem Pamięci o Polakach − ofiarach ludobójstwa dokonanego przez OUN-UPA na Kresach Wschodnich II Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1271).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Tadeusz Samborski (PSL-TD).
Projekt dotyczy wprowadzenia święta państwowego poświęconego pamięci ofiar zbrodni ludobójstwa, którzy zginęli z rąk członków OUN i UPA.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą na zmianie tytułu projektu ustawy, tj. zmianę wyrazów „Kresów Wschodnich” na „ziemie wschodnie”, ponieważ ludobójstwo miało miejsce nie tylko na Kresach Wschodnich, ale także na obszarze centralnej Polski oraz poprawki doprecyzowujące i redakcyjne.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Tadeusz Samborski.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na temat programów dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w mediach publicznych – podsumowanie okresu 2020-2024 i plany na przyszłość.
Informację przedstawiła wicedyrektor Departamentu Mediów Publicznych w Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Grażyna Bączkowska.
Media publiczne zobowiązane są do uwzględniania w swoich programach potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym. Jest to jedno z zadań realizujących misję publiczną. Media publiczne taką ofertę tworzą i rozpowszechniają, przede wszystkim poprzez spółki radiofonii regionalnej oraz oddziały terenowe telewizji publicznej, w których zasięgu nadawania zamieszkują społeczności należące do grup mniejszości.
Po latach rozbieżnościach między środowiskami mniejszości a nadawcami dotyczących sposobu kwalifikowania audycji adresowanych do tego typu oferty, spory te zakończyło, wydane 24 lutego 2010 r., stanowisko Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, określające kryteria jakie powinny spełniać tego rodzaju audycje. Kryteria definiujące tę ofertę, są respektowane przez przedstawicieli mniejszości i stosowane przez nadawców. Tak więc audycje, które nadawcy publiczni zamierzają adresować do mniejszości narodowych i etnicznych powinny łącznie spełniać poniższe warunki:
- być w całości poświęcone problematyce dotyczącej mniejszości narodowych, etnicznych i społeczności posługującej się językiem regionalnym;
- umożliwiać przedstawicielom mniejszości narodowej lub etnicznej nie tylko wzięcie udziału w audycji, ale także mówienie o sobie i o swoich sprawach;
- wyraźnym adresatem tego rodzaju audycji powinna być konkretna mniejszość narodowa lub etniczna, czy społeczność posługująca się językiem regionalnym;
- być realizowane w języku mniejszości narodowej, etnicznej lub w języku regionalnym;
- być redagowane przez zespół złożony z przedstawicieli zainteresowanej mniejszości narodowej, etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Dotychczasowe kontrole przeprowadzone przez KRRiT wskazują, iż generalnie nadawcy prawidłowo kwalifikują audycje do tego typu oferty a błędy pojawiały się incydentalnie. Ten sposób działania jest ściśle związany ze sposobem finansowania tego rodzaju oferty. KRRiT przydzielając środki abonamentowe na następny rok kalendarzowy spółkom, które miały w planowanej ofercie programowej audycje dla mniejszości narodowych i etnicznych, przyznaje 100% środków abonamentowych na pokrycie wskazanych przez nadawców kosztów tworzenia i rozpowszechniania tego rodzaju audycji.
W latach 2020-2024 dla poszczególnych mniejszości narodowych i etnicznych nadawane były audycje w 11 oddziałach terenowych Telewizji Polskiej SA, tj.: w Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Gorzowie Wlkp., Kielcach, Krakowie, Olsztynie, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz w paśmie wspólnym TVP3 Regionalna. W programach radiowych rozgłośni regionalnych również rozpowszechniano stałe cykle, tworzone w językach mniejszości. Były one obecne w 11 programach rozgłośni, tj. w: Radio Białystok, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Koszalin, Radio Kraków, Radio Olsztyn, Radio Opole, Radio Rzeszów, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Zachód.
W dyskusji podkreślano konieczność poszerzenia oferty dla mniejszości w taki sposób, aby jej odbiorcami mogła być również społeczność większościowa, głownie ze względów edukacyjnych i integracyjnych. Poruszono też problem braku przedstawicieli mniejszości w Radach Programowych mediów publicznych.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obronie Ojczyzny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1270).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Bejda.
Celem nowelizacji jest unormowanie działań w zakresie wzmocnienia liczbowego i jakościowego personelu Sił Zbrojnych.
Ocena funkcjonowania dotychczasowych rozwiązań w zakresie procesu rekrutacji osób do służby wojskowej wymusza konieczność ulepszenia tego procesu, w szczególności w aspekcie oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o przyjęcie do różnych form służby wojskowej. Związane jest to z zakupem nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego (w tym również od partnerów zagranicznych), co przekłada się na konieczność zmiany uregulowań prawnych w zakresie funkcjonowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz systemu kierowania żołnierzy zawodowych na naukę (w tym poza granice państwa, również w celu nabywania kwalifikacji do obsługi nowowprowadzanego uzbrojenia i sprzętu wojskowego).
Komisja przyjęła poprawkę o charakterze merytorycznym z zakresie zakazu, bez zezwolenia, fotografowania, filmowania lub utrwalania obrazu lub wizerunku obiektów ważnych dla obronności kraju. Ponadto przyjęto poprawki o charakterze doprecyzowujący oraz redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Urszula Nowogórska (PSL-TD).
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła komisyjny projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1283).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Katarzyna Stachowicz (KO).
Projektowana zmiana zakłada poszerzenie uprawnień Komisji do Spraw Służb Specjalnych, co umożliwi jej nie tylko zapoznawanie się z informacjami o funkcjonowaniu służb specjalnych, ale także aktywne wyjaśnianie stwierdzonych nieprawidłowości oraz dokonuje usunięcia usterki legislacyjnej w zakresie działalności Komisji Edukacji i Nauki, polegającej na odwoływaniu się w załączniku do nieistniejących już kategorii podmiotów, tj. jednostek badawczo-rozwojowych, które zostały przekształcone w instytuty badawcze.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą na doprecyzowaniu przepisu w taki sposób, aby zakresem działalności Komisji do Spraw Służb Specjalnych objąć zarówno wyjaśnianie nieprawidłowości w działalności służb specjalnych, jak i podejrzeń ich występowania.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Stachowicz (KO).
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła informacje na temat:
- propozycji pomocy udzielanej rolnikom poszkodowanym przez klęski żywiołowe, w tym szczególnie przez suszę w 2025 r.,
- możliwych działań zapobiegających suszy i innym klęskom żywiołowym, w tym budowy urządzeń gromadzących wodę, stawów oraz studni,
- możliwości uzyskania przez rolników wsparcia finansowego w działaniach inwestycyjnych celem zapobiegania klęskom żywiołowym, szczególnie suszy.
Informacje przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski oraz zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą – Mateusz Balcerowicz.
W Polsce, gdzie zmienność opadów i długie okresy bezdeszczowe są coraz częstsze, susza staje się zagrożeniem przede wszystkim dla produkcji rolniczej i stabilności obszarów wiejskich. W celu przeciwdziałania skutkom suszy, na obszarach wiejskich można wyróżnić następujący zakres możliwych działań technicznych, edukacyjnych i organizacyjnych: zwiększanie retencji wodnej, racjonalne gospodarowanie wodą oraz kampanie informacyjne, których zadaniem jest podniesienie świadomości społecznej w zakresie zrozumienia znaczenia wody. Działania techniczne polegają na budowie i przebudowie zbiorników retencyjnych. Przykładem takich rozwiązań jest budowa zbiorników wodnych suchych i mokrych, z uwzględnieniem stref ekotonowych składających się z różnej roślinności oraz retencjonowanie wody w stawach rybnych. Racjonalne gospodarowanie wodą to działania, które obejmują modernizację i unowocześnienie systemów irygacyjnych oraz wykorzystanie wód opadowych i szarej wody.
Kolejnym przykładem działań oraz formą wsparcia finansowego jest zapewnienie dotacji z budżetu państwa dla spółek wodnych na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych. W latach 2021-2025 środki te wynosiły 40 mln zł rocznie i były przyznawane w ramach rezerw celowych budżetu państwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, iż w ramach Krajowego Planu Odbudowy realizowana jest inwestycja B 3.3.1 „Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich”, której celem jest wsparcie przedsięwzięć na obszarach wiejskich w zakresie poprawy gospodarowania wodą oraz efektywności wykorzystania jej zasobów.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie poinformowało, iż utrzymuje obiekty hydrotechniczne w należytym stanie, a ponadto realizuje działania z zakresu wód, które przyczyniają się do minimalizowania skutków ekstremalnych zjawisk, takich jak susze i powodzie. PGW Wody Polskie jest w trakcie opracowywania Planów Utrzymania Wód. realizowane są prace nad przygotowaniem ostatecznej wersji dokumentów wraz z prognoza oddziaływania na środowisko, zawierającej wszelkie przyjęte zasadne uwagi i wnioski zgłoszone w trakcie, zakończonych w styczniu 2025 r., konsultacji społecznych. W opracowaniu ww. planów uwzględniony został m.in. Plan przeciwdziałania skutkom suszy oraz Plany zarządzania ryzykiem powodziowym.
W dyskusji zadawano pytania m.in. na temat systemu monitorowania i szacowania strat spowodowanych suszą rolniczą w Polsce oraz inwestycji na poziomie lokalnym zapobiegającym suszy.
Większość zabierających głos postulowało, aby przywrócić funkcjonowanie komisji suszowych. Podkreślono również kwestię zwiększenia liczby stacji pomiarowych, z których zbierane są dane – w tej chwili Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy korzysta z ponad 170 takich stacji.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ rozpatrzyła zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Kanady o ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 16 stycznia 2025 r. (druk nr 1245).
Umowa między Polską a Kanadą o ochronie informacji niejawnych będzie pierwszą Umową, która w sposób kompleksowy ureguluje ochronę tego typu informacji zarówno w sferze cywilnej, jak i wojskowej.
Komisja wnosi o przyjęcie zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych (druk nr 1244).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.
Projekt ma na celu przywrócenie rozwiązań funkcjonujących w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, które określały granicę wieku, której przekroczenie będzie oznaczało konieczność odwołania komornika sądowego i asesora komorniczego z zajmowanego stanowiska, na poziomie 70 lat.
Ponadto projektowana ustawa zmierza do zniesienia maksymalnego czasu trwania asesury komorniczej wynoszącego w tej chwili 6 lat od dnia pierwszego powołania na stanowisko asesora komorniczego.
Komisja odrzuciła wniosek o odrzucenie projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu ujednolicenie sytuacji prawnej asesorów komorniczych, umożliwiając m.in. ponowne powołanie na stanowisko asesora osobom, które zostały odwołane w związku z upływem 6 letniego okresu asesury obowiązującego w poprzedniej ustawie.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Dominik Jaśkowiec (KO).
W posiedzeniu uczestniczył prezes Krajowej Rady Komorniczej – Sławomir Szynalik.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (druk nr 1243).
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart.
Projekt ma na celu dostosowanie funkcjonowania uczelni wyższej działającej w ramach struktur Służby Więziennej do potrzeb szkoleniowych polskiego więziennictwa m.in. poprzez zwiększenie wpływu Dyrektora Generalnego Służby Więziennej na charakter i proces szkolenia funkcjonariuszy obecnych oraz przyszłych oficerów Służby Więziennej. Celem nowelizacji jest również otwarcie drogi do stanowisk kierowniczych w Służbie Więziennej funkcjonariuszom, którzy ukończyli studia i studia podyplomowe na uczelniach innych niż Akademia Wymiaru Sprawiedliwości.
Komisja odrzuciła wniosek o odrzucenie projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Iwona Karolewska (KO).
W posiedzeniu uczestniczył rektor Akademii Sprawiedliwości – Michał Sopiński.
Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej (druk nr 1285).
Senat zaproponował 10 poprawek. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter legislacyjno-redakcyjny.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Gelert (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny.
Komisje: do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ oraz Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyły informację na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji – Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Michał Gramatyka oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zuzanna Rudzińska-Bluszcz.
Posłowie zapoznali się z raportem z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie, z którego wynika, iż średnio spędzają one 4,5 godz. dziennie w sieci, poświęcając po ok. 2 godz. na oglądanie streaming video oraz w mediach społecznościowych, natomiast zaledwie 6 minut spędzając na platformach edukacyjnych. Obecność w internecie oznacza też dostęp do treści erotycznych i pornograficznych. 73 proc. dzieci i 71,1 proc. młodzieży deklarowało w 2022 r., iż w sieci łatwo jest znaleźć treści pornograficzne. Wiek pierwszego kontaktu z pornografią wynosi średnio niespełna 11 lat, a w przypadku 20 proc. dzieci miało to miejsce przed 10 rokiem życia. Niemal co czwarty nastolatek oraz co piąte dziecko deklaruje, iż regularnie ogląda treści pornograficzne w internecie, jeden na ośmiu ogląda je choćby kilka razy dziennie. Z danych z 2023 r. wynika, iż ponad 25 proc. nastolatków ogląda patostreamy i coraz trudniej jest im określić czy treści, które oglądają są szkodliwe. Kolejnym problemem są wyzwania internetowe – co dwudziesty nastolatek przyznaje, iż w ciągu roku wziął udział w co najmniej ośmiu takich aktywnościach.
Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z aplikacji społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia.
Ponad jedna czwarta dzieci doświadczyła krzywdzenia o charakterze seksualnym w sieci, np. poprzez otrzymywanie treści o charakterze seksualnym od osoby dorosłej czy prośby o zrobienie czegoś o charakterze seksualnym on-line.
Walką m.in. z tego rodzaju przestępstwami zajmuje się Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC). W latach 2022-2025 CBZC prowadziło 650 postępowań przygotowawczych dotyczących seksualnego wykorzystania małoletnich i udostępniania takich materiałów w internecie (CSAM). Przeprowadzono szeroko zakrojonych 6 akcji wymierzonych w sprawców tego typu przestępstw, czego efektem było zabezpieczenie ponad 2,4 mln plików z nielegalnymi treściami, przedstawienie zarzutów 377 osobom i decyzją sądów o tymczasowe aresztowanie 163 podejrzanych. Policja prowadzi także działania prewencyjne w postaci edukacji i akcji informacyjnych.
Podnoszenie świadomości i wiedzy w obszarze bezpiecznego korzystania z internetu, a także higieny cyfrowej to również istotna część aktywności podejmowanych przez resort edukacji w ramach m.in. podstawy programowej, w tym nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna, wytycznych do standardów ochrony małoletnich, programów wychowawczo-profilaktycznych realizowanych w szkołach, a także zapewnienia dostępu do bezpiecznego internetu poprzez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną (OSE). Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK – PIB) oferuje ponadto bezpłatny mechanizm kontroli rodzicielskiej mOchrona, podobne aplikacje oferują także producenci urządzeń, operatorzy oraz dostawcy usług telekomunikacyjnych.
Legislacyjną odpowiedzią na problemy zdiagnozowane w raporcie „Internet dzieci” oraz badaniach prowadzonych przez NASK – PIB jest przygotowywany w Ministerstwie Cyfryzacji projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie. Projektowana ustawa zakłada m.in. nałożenie na dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną, obowiązek weryfikacji wieku. Za jego niedopełnienie ma grozić blokowanie domeny przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i wpis do specjalnego rejestru. Obowiązkowa ma być także analiza ryzyka występowania w usłudze treści szkodliwych i możliwego dostępu do nich przez osoby małoletnie. realizowane są prace nad wdrożenie unijnego Aktu o Usługach Cyfrowych poprzez nowelizację ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Nowe przepisy mają wymusić na platformach internetowych wdrażanie bardziej rygorystycznych środków bezpieczeństwa, takich jak szyfrowanie danych użytkowników czy zwiększenie kontroli nad publikowanymi treściami. Poza tym będą zobowiązane do stworzenia systemu raportowania nielegalnych treści, np. szerzących nienawiść, przemoc czy pornografię dziecięcą. Projektowane zmiany mają umożliwić organom ścigania szybsze i skuteczniejsze działanie w zwalczaniu nielegalnych działań online, zaś precyzyjne wytyczne dotyczące moderowania treści mogą pomóc w ograniczeniu rozprzestrzeniania się szkodliwych lub nielegalnych materiałów w sieci. Ponadto przepisy wprowadzają jednolite procedury usuwania nielegalnych treści z Internetu dla wszystkich członków UE.
W czasie dyskusji poruszono kwestię m.in. roli jaką odgrywa edukacja dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu, wskazywano także na potrzebę wprowadzenia np. do szkół rodzenia elementów uświadamiania młodych rodziców w sprawie cyfrowej higieny i konsekwencji korzystania z telefonów, tabletów, telewizji w pierwszych latach życia dziecka. Zastanawiano się także nad możliwością zachowania równowagi pomiędzy zapewnieniem bezpieczeństwa w sieci a poszanowaniem wolności i prywatności. Dyskusja dotyczyła także podziału odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci w internecie pomiędzy instytucje państwa, big-techy oraz rodziców. Zwracano uwagę na niską świadomość i wiedzę w zakresie zagrożeń w sieci po stronie rodziców oraz konieczność podjęcia działań w tym zakresie. Uczestnicy posiedzenia zwracali także uwagę na obecność sztucznej inteligencji we współczesnym świecie oraz zarówno pozytywne, jak i negatywne jej aspekty.
Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (druk nr 1269).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jurand Drop.
Projekt ma na celu zniesienie obowiązku pośrednictwa firmy inwestycyjnej dla ofert publicznych o wartości mniejszej niż równowartość 1 000 000 euro.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjnym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Waldemar Sługocki (KO).
Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (druk nr 1267).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jurand Drop.
Projekt ma na celu eliminacje nadregulacji w zakresie działalności depozytariusza funduszu inwestycyjnego oraz zapewnienie zgodności przepisów krajowych z zakresu funduszy inwestycyjnych z prawem Unii Europejskiej odnoszącym się do działalności tych podmiotów.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Barbara Dolniak (KO).
Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1231).
Projekt ma na celu uregulowanie uprawnienia do dobrowolnego wykonywania przez kontrolowanego obowiązku podatkowego w postaci złożenia korekty deklaracji częściowo uwzględniającej nieprawidłowości stwierdzone przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, zawarte w wyniku kontroli celno-skarbowej, a także usunięcie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie uprawnienia do złożenia deklaracji po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej, o ile nie została wcześniej złożona.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Skowrońska (KO).
Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1232).
Projekt ma na celu podwyższenia limitu tzw. zwolnienia podmiotowego w VAT z 200 tys. zł do 240 tys. zł.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Burkiewicz (Polska2050-TD).
Komisje: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ oraz Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1246).
Uzasadnienie projektu przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski oraz sekretarz stan w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka.
Celem projektu jest uregulowanie zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym przez marynarzy, w tym w szczególności marynarzy wykonujących pracę na morzu na statkach pływających pod banderami tzw. państw trzecich, czyli państw nienależących do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym oraz poprawkę dotyczącą daty wejścia ustawy w życie – zaproponowany w poprawce termin 1 października br. uwzględni aktualny etap prac legislacyjnych oraz pozwoli Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz podmiotom zobowiązanym do wystawiania zaświadczeń marynarzom na przygotowanie się do realizacji przepisów
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Joanna Frydrych (KO).
Komisje: Obrony Narodowej /OBN/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/ rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o wypowiedzeniu Konwencji o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu, sporządzonej w Oslo dnia 18 września 1997 r. (druk nr 1261).
Wypowiedzenie umowy spowoduje, iż Polska będzie mogła produkować, nabywać, używać i składować miny przeciwpiechotne.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Szewiński (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony – Paweł Zalewski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.
Komisje: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ przeprowadziły pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o rekompensatach za szkody wyrządzone przez ptaki (druk nr 258).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Krzysztof Ciecióra (PiS).
Celem projektu jest umożliwienie wypłaty rekompensat ze środków budżetu państwa, za szkody wyrządzone przez ptaki roślinożerne, tj.: łabędzie, gęsi lub żurawie w uprawach na gruntach ornych oraz kormorany na gruntach pod stawami rybnymi.
Komisja zakończyła pierwsze czytanie.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, główny konserwator przyrody – Mikołaj Dorożała.
Komisje: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ oraz Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyły informację na temat zagrożeń środowiskowych, zdrowotnych i społecznych związanych z użytkowaniem jednorazowych papierosów elektronicznych, możliwości ich segregacji, recyklingu lub wprowadzenia zakazu sprzedaży.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Krzysztof Galos oraz naczelnik wydziału w Departamencie Podatku Akcyzowego i Niektórych Danin Publicznych Ministerstwa Finansów – Cezary Komorowski.
Jednorazowe e-papierosy to rodzaj papierosów elektronicznych zwykle z wbudowaną baterią, bez możliwości jej doładowania oraz z wbudowanym zbiornikiem z płynem z nikotyną lub bez nikotyny, bez możliwości jego uzupełnienia lub wymiany. Standardowy e-papieros jednorazowy jest odpowiednikiem 2,5-3 paczek papierosów. Łączna liczba jednorazowych papierosów elektronicznych na rynku w 2024 r. została oszacowana na ok. 70 mln szt. Dynamiczny rozwój rynku jednorazowych papierosów elektronicznych znacząco zwiększa ryzyko zwiększonego dostępu młodych ludzi do wyrobów tytoniowych.
Materiały użyte w jednorazowych e-papierosach stanowią zagrożenie dla ludzi i środowiska, ponieważ zawarte w nich szkodliwe substancje (elementy baterii, tworzywa sztuczne, nikotyna, metale) mogą przedostać się do środowiska w przypadku ich wyrzucenia poza miejscami do tego przeznaczonymi.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym – kwota akcyzy od płynu zawartego w jednorazowych papierosach elektronicznych zostanie podwyższona od 1 lipca 2025 r. o 40 zł od każdego jednorazowego e- papierosa, co niewątpliwie wpłynie na ograniczenie ekonomicznej dostępności tych wyrobów.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniającego dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE każda osoba fizyczna lub prawna wprowadzająca do obrotu produkty z wbudowanymi bateriami przenośnymi zapewnia, aby baterie te były łatwe do usunięcia i wymiany przez użytkownika końcowego w dowolnym momencie cyklu życia produktu. Zgodnie z art. 96 ust. 2 lit. a, ww. rozporządzenia, obowiązek ten wejdzie w życie 18 lutego 2027 r. Ponadto, projektowana nowelizacja ustawy tytoniowej zakłada wprowadzenie zakazu wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku, którym postanowiono objąć również e-papierosy niezawierające nikotyny.
W dyskusji posłowie m.in. omówili: harmonogram prac legislacyjnych nad całkowitym zakazem obrotu jednorazowymi e-papierosami, sposób prowadzenia ich selektywnej zbiórki i utylizacji, perspektywy przeprowadzenia przez resorty aktywnej kampanii społecznej na temat zagrożeń związanych z użytkowaniem e-papierosów oraz możliwość poddania kontroli składu płynu e-papierosowego przed wprowadzeniem go do sprzedaży.