INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 3 kwietnia 2025 r.
nr 44/2025 (219)
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację na temat prawa dziecka przebywającego na oddziale intensywnej terapii do obecności rodziców/opiekunów prawnych.
Informację przedstawili: zastępca Rzecznika Praw Dziecka – Adam Chmura, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk oraz rzecznik praw pacjenta – Bartłomiej Chmielowiec.
Zgodnie z Europejską Kartą Praw Dziecka w Szpitalu, dzieci powinny mieć prawo do tego, aby cały czas przebywali razem z nimi w szpitalu rodzice lub opiekunowie. Rodzicom należy stwarzać odpowiednie warunki pobytu w szpitalu razem z dzieckiem, a także zachęcać i pomagać im w pozostawaniu przy dziecku. Jakkolwiek w przypadku oddziałów intensywnej terapii należy liczyć się z tym, iż obecność dodatkowych osób może w niektórych przypadkach dezorganizująco wpływać na pracę personelu, to wielu przedstawicieli środowiska medycznego popiera ten postulat dostrzegając korzyści płynące z bliskości rodziców. Mając powyższe na uwadze, Rzecznik Praw Dziecka stoi na stanowisku, iż obecność rodzica ma dla małego pacjenta szczególne znaczenie w momentach kryzysowych – daje mu siłę do walki o zdrowie i życie. Dlatego dzieci powinny mieć prawo do tego, aby osoby najbliższe, w szczególności rodzice lub opiekunowie, mogli cały czas towarzyszyć im podczas hospitalizacji. Zapewnienie warunków do obecności rodziców przy hospitalizowanym dziecku to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom opiekunów, ale przede wszystkim działanie sprzyjające poprawie stanu psychicznego dziecka, łatwiejszemu znoszeniu przez nie wykonywanych zabiegów i akceptacji konieczności leczenia szpitalnego. Stanowisko takie jest popularne także wśród specjalistów.
W dyskusji wielokrotnie podkreślano korzyści płynące z obecności rodziców przy chorym dziecku, do których należą: zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w obcym, stresującym środowisku szpitalnym; zapewnienie wsparcia emocjonalnego, za pomocą którego mały pacjent lepiej radzi sobie z trudnymi emocjami i stresem związanym z hospitalizacją; pomoc dziecku w zaakceptowaniu procedur i zabiegów medycznych, co poprawia współpracę pacjenta w procesie leczenia; możliwość zdobycia przez rodziców/opiekunów doświadczenia w sprawowaniu opieki nad chorym dzieckiem oraz radzeniu sobie w różnych nietypowych sytuacjach; zmniejszenie poczucia osamotnienia i zapewnienie godnego odchodzenia małym pacjentom w terminalnym stadium choroby. Nie podlega zatem dyskusji pozytywny aspekt towarzyszenia osoby/osób bliskich dziecku podczas hospitalizacji.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 28 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie możliwości jednoczesnego pobierania emerytury z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz powszechnego systemu emerytalnego. Odpowiedź przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Szczepański.
Komisja uznała, iż udzielona uzupełniona odpowiedź wyczerpuje pytania zawarte w dezyderacie oraz wniosku o jego uzupełnienie i podjęła decyzję o jej przyjęciu.
Komisja rozpatrzyła petycji w sprawie zakazu spowiadania dzieci (BKSP-155-X-304/24).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Petycja ma na celu podjęcie przez Komisję inicjatywy ustawodawczej, której skutkiem byłoby wprowadzenie zakazu spowiadania dzieci poniżej 18. roku życia w Kościele katolickim i innych kościołach, jeżeli ją stosują.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła w głosowaniu decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 84a oraz art. 87 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
W petycji postuluje się dokonanie nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz rozporządzenia w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową. Petycja przede wszystkim przewiduje nowelizację art. 87 ustawy – Prawo ochrony środowiska poprzez wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego ocenę jakości powietrza w innych obszarach niż strefy określone w ustępie 2 przepisu (poprzez dodanie do art. 87 ust. 2b–2e). Petycja przewiduje umożliwienie na wniosek wójta, burmistrza, prezydenta miasta, związku lub porozumienia międzygminnego dokonania oceny jakości powietrza w miejscowościach, w których łączna liczba mieszkańców jest większa niż 100 tysięcy lub 25 tysięcy, „gdy miejscowości te położone są na terenie województwa, w których wskaźnik intensywności ruchu turystycznego jest wyższy niż średni dla terytorium Polski”. Ponadto proponuje nowelizację § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową, mającej na celu umożliwienie zakwalifikowania dodanych w art. 87 ww. ustawy obszarów jako spełniających „minimalne warunki klimatyczne” umożliwiające pobieranie opłaty miejscowej.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli samorządu terytorialnego Zakopanego oraz Szczyrku podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Klimatu i Środowiska.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie zwolnienia właścicieli nieruchomości z obowiązku sprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości (BKSP-155-X-353/24).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu uchylenie lub zmianę art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tym przepisem właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych stanowiących cześć drogi publicznej i przylegających do ich posesji. Wnioskodawczyni dopuszcza również możliwość zastąpienia przedmiotowego obowiązku obowiązkiem uiszczenia opłat na rzecz gminy w związku z wykonywaniem przez gminy zadania uprzątnięcia dróg.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2024 r. poz. 654 ze zm.) w zakresie jednorazowego zasiłku powodziowego na zaspokojenie niezbędnej potrzeby bytowej (BKSP-155-X-354/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2025-TD).
W petycji postuluje się podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Proponowana zmiana dotyczy art. 5 ust. 1 i odnosi się do zasad przyznawania oraz wypłaty jednorazowego zasiłku powodziowego.
Wnioskodawca postuluje wprowadzenie zmiany, która doprecyzuje przepis art. 5 ust. 1 ustawy, aby jednoznacznie określał, kto i w jakich sytuacjach może otrzymać wsparcie. W szczególności zaproponowano uzupełnienie art. 5 ust. 1 o definicję „niezbędnej potrzeby bytowej”, aby objąć przepisem wszystkie formy wsparcia najważniejsze dla przetrwania osób dotkniętych powodzią, w tym również związane z posiadaniem działek w rodzinnych ogrodach działkowych.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie możliwości korzystania z dodatkowych lekcji jazdy samochodem (BKSP-155-X-356/24).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Autor petycji wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, mającej na celu zmianę przepisów prawa w sprawie możliwości korzystania z dodatkowych lekcji jazdy samochodem po zakończeniu okresu kary cofnięcia uprawnień do prowadzenia pojazdów oraz po wieloletnim okresie niekorzystania z samochodu przez kierowcę z uprawnieniami.
W uzasadnieniu podkreślono, iż kierowcy po okresowym cofnięciu uprawnień (np. 3-letnim) nie mogą doszkolić się w szkołach jazdy z umiejętności jazdy w ruchu miejskim oraz iż kierowcy, którzy nie utracili uprawnień, a mieli kilkuletnią przerwę, i chcieliby doszkolić się w jazdach w ruchu miejskim, nie mogą tego uczynić. W ocenie wnioskodawcy obecna sytuacja prowadzi do tego, iż kierowcy, po cofnięciu uprawnień, kierowani są na obowiązkowy egzamin, bez prawa do skorzystania z dokształcenia się.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem podmiotu wnoszącego petycję oraz przedstawiciela Ministra Infrastruktury podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Infrastruktury.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (BKSP-155-X-305/24).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
Petycja zawiera postulat dokonania nowelizacji art. 58 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, polegającej na dodaniu ustępu 1a o następującej treści: „Czas pracy inspektora pracy zatrudnionego na stanowisku o jakim mowa w art. 38 ust. 2 – jest określony wymiarem jego zadań, a w odniesieniu do pracownika zatrudnionego na innym stanowisku – wprowadzony może być rozkład czasu pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z tym rozkładem są dla pracownika dniami pracy”.
Podmiot wnoszący petycję proponuje zatem wprowadzenie dla pracowników Państwowej Inspekcji Pracy wykonujących czynności kontrolne systemu zadaniowego czasu pracy, w przypadku zaś pracowników zatrudnionych na innym stanowisku – możliwość wprowadzenia rozkładu czasu pracy zawierającego różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które są dla pracownika dniami pracy.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu Głównego Inspektora Pracy – Marcina Staneckiego podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Marszałka Sejmu z prośbą o przygotowanie przez Radę Ochrony Pracy opinii odnośnie do żądań będących przedmiotem petycji.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, zrealizowała następujący porządek obrad: „Przedstawienie przez Minister Edukacji Barbarę Nowacką informacji dotyczących zamykania polskich szkół na terenie gmin, miast i powiatów”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawiła poseł Lidia Burzyńska (PiS).
W uzasadnieniu zwróciła uwagę na liczbę zamykanych szkół wiejskich w latach 2007-2015. Podkreśliła negatywne skutki zamknięcia szkoły dla jej uczniów, takie jak zmiana otoczenia i problemy związane z dojazdami do nowej placówki edukacyjnej. Pytała o to, jak wyglądają obecne dane statystyczne związane z zamykaniem szkół, zarówno w skali kraju, jak i w regionach.
Minister edukacji – Barbara Nowacka zwróciła uwagę na sytuację demograficzną jako jedno z głównych kryteriów motywujących decyzję o zamknięciu danej szkoły. Zwracała uwagę na podjęte przez Radę Ministrów działania mające na celu poprawę sytuacji w szkolnictwie, takie jak: podwyżka wynagrodzeń nauczycieli, inicjatywy mające na celu ułatwienie tworzenia filii szkół podstawowych, programy Lokalnych Ośrodków Wspierania Edukacji i Szkół Międzypokoleniowych oraz Aktywna Szkoła czy wsparcie dla małych szkół z programów inwestycyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej i dofinansowania dla samorządów w celu dostosowania placówek do potrzeb uczniów. Minister zaznaczyła, iż utrzymywanie pustej szkoły jedynie generuje koszty dla samorządu nią zarządzającego. Poinformowała także, iż w najbliższych tygodniach zaprezentowane będą propozycje zmian ustawowych w zakresie będącym przedmiotem posiedzenia Komisji.
Posłowie w dyskusji pytali między innymi: czy uczniom i rodzinom zmieniającym szkołę w wyniku likwidacji placówki jest proponowane wsparcie psychologiczne, czy decyzję kuratora w sprawie likwidacji placówki można zmienić, a także o możliwość zmian ustawowych w celu przekazania pełni kompetencji dotyczących likwidacji szkół samorządom.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Henryk Kiepura.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw innowacyjności i konkurencyjności gospodarki poprzez wybór do jej składu posła Pawła Masełko (KO).
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat wpływu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na gospodarkę morską – rozwój infrastruktury portowej w kontekście obsługi zwiększonego ruchu towarowego, integracja transportu intermodalnego oraz potencjalne korzyści dla polskich portów i przemysłu stoczniowego.
W grudniu 2024 r. Rada Ministrów przyjęła program wieloletni dla CPK na lata 2024-2032. Program obejmuje zakres działań i urealniony harmonogram realizacji projektów. Zakłada zwiększenie finansowania na realizacje projektów w ramach linii kolei dużych prędkości (KDP „Y”) oraz uruchomienie projektu Zintegrowana Sieć Kolejowa ZSK). Wpływ CPK na rozwój polskich portów morskich będzie możliwy poprzez budowę: strefy cargo lotniczego, linii kolejowych dużych prędkości (KDP) oraz projektu „Sieć Terminali Intermodalnych”, który zakłada lokalizację terminali intermodalnych o wysokim standardzie przy nowo budowanych liniach kolejowych. Ma to się przyczynić do podniesienia konkurencyjności obsługi zapleczowej portów morskich i wpływać na generowanie dodatkowego popytu na usługi portowe.
W kontekście powiązania rozwoju polskich portów morskich z budową lotniska CPK należy mieć na względzie, iż w transkontynentalnym przewozie ładunków charakter ładunków transportowanych drogą lotniczą różni się od charakteru ładunków przewożonych transportem morskim oraz kolejowym. jeżeli udałoby się do lotniska CPK przyciągnąć ładunki podatne na transport lotniczy, które pochodzą z lub są przeznaczone do państw położonych nad północną częścią Morza Bałtyckiego (Łotwa, Estonia, Finlandia, Szwecja), to przez polskie porty morskie w ramach lotniczych łańcuchów dostaw będzie mogła być realizowana usługa truckingowa, czyli transport drogowy ładunków do lub z lotniska hubowego (CPK). Usługa taka w transporcie przez Morze Bałtyckie będzie realizowana statkami Ro-Ro/promami. W pobliżu strefy cargo lotniska CPK zostanie zlokalizowany terminal intermodalny przeznaczony do przeładunku naczep, który – jeżeli przewoźnicy/spedytorzy lotniczy zdecydują się na tego rodzaju przewozy – umożliwi kolejowy przeładunek i przewóz naczep niekonwojowanych (odłączonych od ciągnika siodłowego), również na kierunkach obsługiwanych przez polskie porty morskie. Aby jednak podnieść konkurencyjność CPK jako lotniska hubowego wobec innych portów lotniczych w Europie, niezbędne będą zmiany w polskim prawie celno-skarbowym. Powinny one wyrównać warunki realizacji obowiązków celno-skarbowych w imporcie pomiędzy warunkami obowiązującymi w Polsce, a takich krajami jak Niemcy czy Holandia.
W przypadku obsługi bardzo dużych statków liczba jednostek ładunkowych, które w krótkim czasie muszą zostać dostarczone do portu lub z niego wyjechać, jest na tyle duża, iż powoduje to znaczne obciążenie infrastruktury drogowej w rejonie nabrzeży oraz całego portu. Z tego powodu znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku przewozów na dalsze odległości, jest wykorzystanie transportu kolejowego do przyjmowania i ekspedycji kontenerów oraz naczep.
Problem ten dotyczy zarówno Gdańska, jak i Gdyni, gdzie udział transportu kolejowego w obsłudze zaplecza portowego pozostaje wciąż niewystarczający. Może zaistnieć konieczność budowy suchego portu intermodalnego w odległości około 200-300 km od Gdyni. Suchy port miałby przejąć część funkcji dystrybucyjnych i składowych portu zewnętrznego w Gdyni.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, prezes CPK sp. z o.o. – Piotr Rachwalski oraz p.o. dyrektor Biura Strategii i Planowania, Projektowania i Inżynierii Podprogramu Kolejowego w CPK sp. z o.o. – Michał Jasiak.
Komisja Infrastruktury /INF/ przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji na temat aktualnego stanu oferty połączeń międzynarodowych realizowanych przez PKP Intercity oraz planów jej rozwoju.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Piotr Malepszak, prezes zarządu PKP Intercity S.A. – Janusz Malinowski oraz zastępca dyrektora Biura Rozkładu Jazdy w PKP Intercity S.A. – Marek Rudzianiec.
Podkreślono, iż wzrost oferty połączeń międzynarodowych realizowanych przez PKP Intercity S.A. to element wdrażania przez spółkę wzmożonej pracy eksploatacyjnej w zakresie zwiększania liczby pociągów na sieci kolejowej w Polsce. Stwierdzono, iż przewozy międzynarodowe są częścią struktury w realizacji przewozów dalekobieżnych. Podkreślono potrzebę synergicznego rozwoju infrastruktury realizowanej przez PKP PLK S.A. oraz PKP Intercity S.A. pod kątem współgrania infrastruktury oraz zoptymalizowanych czasów przejazdu z nową ofertą połączeń.
Przedstawiono aktualną sieć połączeń międzynarodowych. Poinformowano o nowych połączeniach międzynarodowych, które będą dostępne od grudnia 2025 roku, tj. połączenia w relacji Polska-Niemcy, Polska-Czechy, Polska-Austria/Słowacja/Węgry, Polska-Ukraina oraz Polska-Litwa. Przedstawiono także plany potencjalnego połączenia pomiędzy Polską a Chorwacją.
W dyskusji zwrócono uwagę na konieczność zwiększania oferty połączeń międzynarodowych. Pytano o szczegółowe plany połączeń międzynarodowych m.in. Polska-Węgry, Polska-Ukraina, Polska-Chorwacja. Dopytywano także o kwestię rozwoju nocnych połączeń międzynarodowych, a także przewidywane ceny biletów.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Departamentu Przewozów Pasażerskich w Urzędzie Transportu Kolejowego – Karol Kłosowski.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja rozpatrzyła Informację na temat kontroli przeprowadzonych w polskich związkach sportowych oraz Polskim Komitecie Olimpijskim w 2024 roku przez Najwyższa Izbę Kontroli.
Informację przedstawił p.o. dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli – Sławomir Żyła.
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli realizacja w latach 2019-2024 zadań w ramach programów dotyczących sportu wyczynowego, młodzieżowego i powszechnego była w części nieprawidłowa i nierzetelna, a w przypadku sportu wyczynowego nie przyniosła zakładanych efektów.
Do głównych zarzutów stawianych przez NIK należały m.in.: nieopracowanie przez Ministra Sportu i Turystyki dokumentu strategicznego w obszarze sportu po 2020 r., nierzetelne informowanie o zasadach podziału środków w programach sportu wyczynowego i młodzieżowego, nierzetelna weryfikacja i rozliczenie w Ministerstwie Sportu i Turystyki wydatków z dotacji, udzielnie dotacji na realizacje pikników niezgodnie z Programem.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys poinformował o wdrażaniu programów naprawczych w kwestiach dotyczących nieprawidłowości wskazanych przez Najwyższa Izbę Kontroli.
W dyskusji posłowie podnosili kwestię m.in.:
- konieczności rozliczenia osób fizycznych odpowiedzialnych w ministerstwie za powstałe nieprawidłowości,
- konieczności opracowania dokumentu strategicznego dla sportu polskiego,
- zacieśnienia współpracy z polskimi związkami sportowymi w zakresie realizacji programów,
- wynagrodzenia Prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Komisja przyjęła informację na ww. temat.
Komisja rozpatrzyła informację na temat stwierdzonych nieprawidłowości w polskich związkach sportowych w latach 2023-2024.
Informację przedstawił zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich – Stanisław Trociuk.
W latach 2023-2024 Rzecznik Praw Obywatelskich przeprowadził kilkadziesiąt spraw związanych z funkcjonowaniem polskich związków sportowych różnych dyscyplin sportowych. Wszystkie ww. sprawy zostały przez Rzecznika Praw Obywatelskich podjęte i Rzecznik zwrócił się do władz związków sportowych o złożenie wyjaśnień w sprawie.
Obecne obowiązujące regulacje prawne, w ocenie RPO, dają nazbyt daleko idąca swobodę związkom sportowym w tworzeniu i realizacji regulaminów, co w konsekwencji prowadzi do ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności w sposób sprzecznych z zasadą proporcjonalności zawartą w art. 32 ust. 3 Konstytucji RP.
W dyskusji posłowie podnosili kwestie m.in.:
- konieczności określenia przez polskie związki sportowe w swoich regulaminach zakresu swojej działalności,
- określenia w regulaminie Polskiego Związku Piłki Nożnej sposobu przyjęcia zorganizowanych grup kibiców na meczach piłki nożnej.
Komisja przyjęła informację na ww. temat.
W posiedzeniu uczestniczyli wiceprezesi Najwyższej Izby Kontroli – Piotr Miklis i Michał Jędrzejczyk
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk nr 1132).
Uzasadnienie projektu przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Bożena Żelazowska.
Celem projektu jest zmiana ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która wprowadziła liberalizację przepisów w zakresie prowadzenia amatorskich poszukiwań zabytków przy użyciu urządzeń elektronicznych lub technicznych, przez zapewnienie adekwatnego okresu dostosowawczego na wdrożenie nowelizacji z dnia 13 lipca 2023 r., tj. wydłużenie jej vacatio legis do 1 stycznia 2027 r.
Komisja odrzuciła wniosek o odrzucenie projektu.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Piotr Adamowicz (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Marii Dąbrowskiej w 60. rocznicę jej śmierci (druk nr 1082).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Krzysztof Piątkowski (KO).
19 maja 2025 roku minie 60 lat od śmierci Marii Dąbrowskiej, jednej z najwybitniejszych polskich pisarek XX wieku.
Komisja przyjęła poprawki redakcyjne oraz doprecyzowujące tekst uchwały.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krzysztof Piątkowski.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ wysłuchała informacji na temat funkcjonowania Szkoły Polskiej im. Wacława Seweryna Rzewuskiego przy Ambasadzie RP w Abu Zabi z siedzibą w Dubaju.
Informację przedstawiły: sekretarz stanu w Minister Edukacji Narodowej – Joanna Mucha oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.
Przedstawiono informację na temat bieżącego stanu funkcjonowania placówki oraz możliwości wznowienia stacjonarnej formy nauczania w Szkole Polskiej przy Ambasadzie RP w Abu Zabi z siedzibą w Dubaju w kontekście uwarunkowań prawnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz wsparcia jakie szkoła może otrzymać ze strony instytucji dedykowanych do rozwoju polskiej edukacji za granicą.
Przedstawiciele MEN i MSZ zadeklarowali wsparcie dla inicjatyw edukacyjnych i rozwojowych podejmowanych przez szkołę oraz rodziców dzieci uczących się w placówce.
Komisja wysłuchała informacji na temat programu stypendialnego „Poland. Business Adventure”.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu S.A. zainicjowało program stypendialny, skierowany do przedstawicieli Polonii w wieku od 18 do 35 lat. Odbiorcami pilotażowego programu, który zaplanowany jest na okres od lipca do listopada 2025 roku, są osoby mieszkające w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Kanady. W kolejnych edycjach oferta będzie skierowana do Polonii z całego świata.
Uczestnicy pilotażu będą mogli zdobyć trzymiesięczne doświadczenie zawodowe w nowoczesnych polskich firmach. Stypendyści otrzymają wsparcie finansowe ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz logistyczne.
Udział w programie będzie okazją do integracji z polskim środowiskiem biznesowym, do budowania międzynarodowych kontaktów oraz lepszego poznania kraju przodków. Rekrutacja do programu odbywać się będzie za pośrednictwem placówek dyplomatycznych.
Program realizuje założenia współpracy rządu polskiego z Polonią i Polakami za granicą na 2025 rok, który został przedstawiony przez ministra spraw zagranicznych – Radosława Sikorskiego w Senacie w październiku 2024 r.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat sytuacji i problemów mniejszości karaimskiej w Polsce.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Katarzyna Kownacka.
Karaimi to najmniej liczna mniejszość w Polsce – dziś żyje zaledwie kilkuset Karaimów. Zrzeszeni są w działającym od 1997 r. Związku Karaimów Polskich. Jest to społeczność prężnie działająca. Karaimska Oficyna Wydawnicza „Bitik” wydaje książki, wydawnictwa muzyczne i czasopisma szerzące wiedzę na temat kultury i tradycji karaimskich. Od 1979 r. we Wrocławiu wydawane jest czasopismo „Awazymyz”. Zamieszczane teksty są pisane w języku polskim, rosyjskim i karaimskim, a dotyczą głównie historii, języka i kultury Karaimów. Wydawany jest również „Almanach Karaimski” poświęcony współcześnie prowadzonym badaniom karaimoznawczym.
Na realizację zadań służących ochronie, podtrzymaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości karaimskiej Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznaczył: w roku 2024 – 247 500 zł; w roku 2025 – 287 350 zł.
W 2025 r. katalog zadań mających na celu ochronę tożsamości kulturowej mniejszości karaimskiej został poszerzony o nowe przedsięwzięcia: nagrania terenowe ostatnich użytkowników wymierającego języka karaimskiego oraz bezinwazyjne badania archeologiczne na terenie Cmentarza Karaimskiego w Warszawie.
W dyskusji podnoszono problemy finansowe organizacji karaimskich, co często uniemożliwia im rozwój działalności.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na temat sytuacji i problemów dotyczących upamiętnień związanych z mniejszościami narodowymi i etnicznymi w Polsce.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Maciej Wróbel.
Ministerstwo w ramach programu „Groby i cmentarze wojenne w kraju” oraz dotacji celowych, przeznacza środki na opiekę nad miejscami pochówków należącymi do mniejszości. Środki przekazano m.in. na:
- remont i utrzymanie infrastruktury grobu zbiorowego wojennego 44 więźniów KL Auschwitz-Birkenau w Wodzisławiu Śląskim – 296 755 zł (2024 r.),
- budowę upamiętnienia grobu masowego z okresu Getta Warszawskiego na cmentarzu żydowskim w Warszawie – 277 000 zł (2021 r.),
- ukraiński Cmentarz Wojskowy w Kaliszu-Szczypiorno – 900 000 zł (2023 r.).
Upamiętnienia symboliczne nie podlegają ewidencjonowaniu na poziomie ogólnopolskim, wobec czego nie można określić dokładnej liczby miejsc pamięci w kraju poświęconych mniejszościom narodowym i etnicznym.
MKiDN wsparło w ramach programów „Miejsca pamięci i trwałe upamiętnienia w kraju” oraz „Ochrona zabytków” opiekę i projekty badawcze poświęcone mniejszościom, m.in.: Zagłada Romów w okupowanej Polsce w czasie II wojny światowej – 100 000 zł (2021 r.); Zastawek, Cmentarz Tatarski (XVIII w.) – 75 000 zł (2019 r.); Piątkowa, cerkiew (1732 r.) – 70 000 zł (2019 r.).
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego otacza opieką polskie dziedzictwo kulturowe poprzez udzielanie pomocy finansowej w realizacji inicjatyw w ramach programów, które mają charakter konkursowy. O dotacje z programów „Miejsca pamięci i trwałe upamiętnienia w kraju” oraz „Groby i cmentarze wojenne w kraju” mogą ubiegać się: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, organizacje pozarządowe, uczelnie publiczne i niepubliczne, kościoły i związki wyznaniowe, a także ich osoby prawne.
W Polsce jest 8 Pomników Zagłady objętych ustawową ochroną prawną – świadectw zbrodni nazistowskich Niemiec (ustawa z 7 maja 1999 r. o ochronie byłych hitlerowskich obozów zagłady). Ochrona Pomników Zagłady jest zadaniem publicznym z zakresu administracji rządowej, realizowanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W dyskusji podkreślano konieczność zmian systemowych w kwestii podejścia do cmentarzy i miejsc pochówków mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Podnoszono też brak konsultacji kwestii upamiętnień ze środowiskami mniejszościowy oraz problem wandalizmu i niszczenia miejsc pamięci oraz cmentarzy mniejszościowych.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druki nr 1074 i 1125).
Komisja wnosi o jej odrzucenie.
Poprawka zakładała, iż przekazywanie sprzętu wojskowego siłom zbrojnym obcych państw wymagałoby zasięgnięcia opinii sejmowej Komisji Obrony Narodowej.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Szewiński (KO).
Komisja wysłuchała informacji na temat obecnej sytuacji na Ukrainie w związku z trwającą na jej terytorium agresją Federacji Rosyjskiej.
Przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ośrodka Studiów Wschodnich przedstawili informację na temat przebiegu konfliktu w Ukrainie.
Obecnie, pomimo przewagi militarnej, Rosja jest przez cały czas daleka od realizacji swoich głównych celów, czyli całkowitej wasalizacji i podboju Ukrainy. Ukraińska armia powoli oddaje teren, jednak front przez cały czas zachowuje ciągłość, a Rosjanie postępy wciąż okupują dużymi stratami. Jednak również Ukraina nie jest w stanie zrealizować swoich celów początkowych, czyli pełnego odzyskania terenów okupowanych.
Prezydent Ukrainy – Wołodymyr Zełenski w przedstawionym Radzie Najwyższej Ukrainy „planie zwycięstwa” wskazał pięć głównych punktów, które koncentrują się na zwiększeniu wsparcia międzynarodowego i wzmocnieniu potencjału obronnego Ukrainy i są to:
- członkostwo Ukrainy w NATO,
- wzmocnienie obrony Ukrainy,
- odstraszanie strategiczne bez broni jądrowej,
- gospodarcza presja na Rosję,
- ukraińska armia jako gwarancja bezpieczeństwa w Europie.
Po wojnie Ukraina będzie dysponować jednym z najbardziej doświadczonych kontyngentów wojskowych, co mogłoby stanowić gwarancję bezpieczeństwa nie tylko dla Ukrainy, ale także dla całej Europy.
Zwrócić należy uwagę, iż z jednej strony, ukraińska armia i społeczeństwo walczą w przeciągającym się konflikcie, który niszczy kraj i jego gospodarkę – a sojusznicy Ukrainy coraz bardziej odczuwają zmęczenie wojną, co znacząco wpływa na chęć dalszego zaangażowania. Władze Ukrainy otwarcie przyznają, iż rośnie zmęczenie w społeczeństwie, a morale narodowe stopniowo spada w obliczu rosnącej liczby ofiar, kontrowersyjnych przepisów mobilizacyjnych oraz nieustających ataków ze strony Rosji. Wielu ekspertów i polityków uważa, iż jakiekolwiek porozumienie pokojowe może wymagać od Ukrainy ustępstw terytorialnych w zamian za gwarancje bezpieczeństwa. Jednocześnie rząd w Kijowie oficjalnie odrzuca kompromisy dotyczące zmian terytorialnych.
W dyskusji posłowie poruszali kwestie związane z:
- sytuacją na froncie w związku z ofensywą wojsk Federacji Rosyjskiej w Donbasie,
- systemem szkolenia rezerw w Siłach Zbrojnych Ukrainy,
- nastrojami społecznym w Ukrainie wobec przedłużającego się konfliktu,
- skalą i zakresem działań dezinformacyjnych Rosji w Europie,
- kontynuacją pomocy wojskowej i finansowej dla Ukrainy.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w ministerstwie Obrony Narodowej – Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Röhrenschef oraz kierownik zespołu Białorusi, Ukrainy i Mołdawii w Ośrodku Studiów Wschodnich – Tadeusz Iwański.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Funkcjonowanie spółek z większościowym udziałem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i nadzór nad ich działalnością”.
Informację przedstawił wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Jacek Kozłowski.
Kontrola NIK dotyczyła schematy i rzetelności działalności spółek z większościowym udziałem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz nadzoru właścicielskiego sprawowanego nad nimi przez KOWR. Kontrola dotyczyła lat 2020-2024 i objęła KOWR i wybrane 3 spółki.
NIK negatywnie oceniła funkcjonowanie spółek z większościowym udziałem KOWR i nadzór właścicielski sprawowany nad nimi przez KOWR. Kontrolowane spółki nie zawsze funkcjonowały prawidłowo i rzetelnie. Negatywnie oceniono funkcjonowanie Rolno-Spożywczej Spółki Inwestycyjnej oraz negatywnie oceniono niezrealizowanie celu przez Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, dla którego ta spółka została utworzona. Wynikało to z nierzetelnego przygotowania przez wspólników założeń inwestycji budowy terminalu przeładunkowego. Spółka Widawa realizowała zadania w zakresie produkcji rolniczej, jednak nie zawsze funkcjonowała prawidłowo i rzetelnie.
Negatywna ocena nadzoru właścicielskiego KOWR nad spółkami wynikała z tego, iż spółki, których udziały objął lub nabył nie spełniły roli, dla których zostały powołane. Spowodowało to, wraz z poniesionymi stratami, iż część z nich została postawiona w stan likwidacji. Ponadto KOWR nie określił w wewnętrznych uregulowaniach zasad nadzoru właścicielskiego oraz szczegółowej strategii dla spółek. W wyniku kontroli NIK złożyła trzy zawiadomienia do prokuratury.
Komisja rozpatrzyła informację na temat działalności spółek strategicznych nadzorowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w latach 2020-2024 ze szczególnym uwzględnieniem hodowli koni arabskich w Polsce.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
Podstawowym celem działalności spółek strategicznych KOWR jest prowadzenie hodowli twórczej i zachowawczej roślin uprawnych oraz hodowli zwierząt gospodarskich, adekwatna realizacji programów hodowlanych, kreowanie postępu biologicznego dla najpełniejszego zaspokojenia potrzeb polskiego rolnictwa oraz tworzenie i propagowanie innowacji w rolnictwie.
Według stanu na koniec 2024 r. KOWR wykonywał prawa z udziałów w stosunku do 31 spółek hodowli roślin i zwierząt o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, w tym hodowla roślin – 1, hodowla zwierząt – 17, hodowla koni – 13.
Hodowla koni czystej krwi arabskiej do 2021 r. prowadzona była w trzech, a od 2022 r. w dwóch spółkach nadzorowanych przez KOWR, gdyż wtedy jedna spółka zastała przekazana do Ministerstwa Aktywów Państwowych. W 2024 r. obie spółki poniosły straty finansowe spowodowane koniecznością inwestycji po trudnych poprzednich latach.
Komisja rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania Rolno-Spożywczej Spółki Inwestycyjnej.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
Rolno-Spożywcza Spółka Inwestycyjna została utworzona w celu realizacji przez państwo zadań związanych z wspieraniem krajowego rolnictwa, w tym grup producentów rolnych w zakresie ich działalności na szeroko pojętym rynku rolo-spożywczym. Założeniem było podejmowanie przedsięwzięć na rzecz zwiększenia efektywności wykorzystania potencjału przetwórstwa rolno-spożywczego. Spółka w okresie swojego funkcjonowania nie podjęła realizacji celów do jakich została powołana, czyli nie nabywała upadających przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej. Wstępne sprawozdanie finansowe na koniec 2023 r. prognozowało wysoką stratę, ponadto ujawniono rażące nieprawidłowości. W związku z powyższym podjęto decyzję o likwidacji spółki.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat wyzwań i szans dla producentów jaj w związku ze zmianami na rynku jaj konsumenckich w Polsce i w Europie.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Michał Kołodziejczak.
Sektor jajeczny w Europie jest strategicznym działem gospodarki żywnościowej. Spełnia on istotną rolę gospodarczą, społeczną i środowiskową, stanowi także istotny element polityki bezpieczeństwa żywnościowego. Produkcja jaj stanowi źródło dochodów producentów rolnych, a przemysł jajczarski tworzy liczne miejsca pracy również w przemysłach powiązanych. Sektor dostarcza produkt będący ważnym źródłem białka zwierzęcego i wielu cennych witamin i mikroelementów. W Europie największy udział w strukturze produkcji mają jaja kurze, a produkcja pozostałych jaj (np. przepiórczych, indyczych, kaczych, perliczych, gęsich) ma zwykle marginalne znaczenie. Struktura produkcji jaj jest powiązana przede wszystkim ze strukturą ich spożycia. Największy udział w strukturze spożycia mają jaja w skorupkach, mniejszy zaś przetwory z jaj. W poszczególnych krajach europejskich struktura ta jest bardzo zróżnicowana.
Jaja mają bardzo szerokie zastosowanie, oprócz zwykle spożywanych jaj w skorupkach, wykorzystuje je również przemysł na przykład do produkcji makaronów, wyrobów ciastkarskich i pieczywa cukierniczego, lodów, majonezów.
W sektorze zachodzi szereg zmian, część z nich jest związana ze zmianami w strukturze systemów chowu w niektórych krajach, grypą ptaków, przemianami strukturalnymi w sektorze, przyszłą akcesją Ukrainy do UE, realizacją strategii „od pola do stołu”.
Na podstawie danych z ostatnich lat można stwierdzić, iż Europa jest raczej samowystarczalna w produkcji jaj. Oznacza to, iż w Europie produkuje się więcej jaj, niż wynosi ich spożycie. Do państw o największym pokryciu zużycia wewnętrznego przez produkcję należą: Łotwa, Polska, Bułgaria, Białoruś, Finlandia, Holandia i Hiszpania.
W latach 2018-2022 produkcja jaj w Europie kształtowała się na poziomie ok. 11 mln t. W tym czasie eksport z państw europejskich wahał się od 2,1 mln t do 2,3 mln t, a import od 2,1 mln t do 2,4 mln t.
Potencjał produkcyjny sektora jaj w Polsce szacuje się na ok. 0,6 mln t. Krajowe zużycie wynosi ok. 0,4 mln t. Znaczna część produkcji jaj kurzych jest eksportowana, w związku z czym sektor ten odgrywa istotną rolę w bilansie rynkowym i gospodarce żywnościowej. Większość produkcji stanowią jaja kurze. Udział jaj konsumpcyjnych innych gatunków niż kura jest marginalny.
Wyzwaniem dla producentów jaj w Europie może okazać się znaczne pogorszenie opłacalności produkcji jaj (np. wzrost wymagań dotyczących dobrostanu chociażby dotyczących powierzchni na jednego ptaka, znaczny wzrost cen pasz, energii, usług weterynaryjnych), a w przypadku producentów z UE, rezygnacja UE z silnej polityki protekcyjnej, liberalizacja handlu z krajami mającymi niskie koszty produkcji i ceny sprzedaży (np. Ukraina, Brazylia, cechująca się dynamicznym rozwojem rynku jaj w ostatnich latach), ograniczoność niektórych zasobów (np. pasz), polityka klimatyczna ograniczająca przewożenie towarów, potanienie produktów substytucyjnych (np. drobiu, wołowiny, wieprzowiny), zmiany trendów konsumpcji (mięso in vitro, owadzie, wegańskie, wegetariańskie, ograniczanie mięsa w konsumpcji).
W posiedzeniu uczestniczył zastępca Głównego Lekarza Weterynarii – Paweł Meyer.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja dokonała zmian w składzie podkomisji stałej polityki regionalnej i wydatkowania środków UE odwołując poseł Jolantę Niezgodzką (KO) i powołując w jej miejsce poseł Iwonę Krawczyk (KO).
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu uchwały w sprawie wyborów prezydenckich na Białorusi (druki nr 1003 i 1088).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisja wnosi o przyjęcie jednej poprawki i odrzucenie dwóch poprawek.
Poprawka, którą Komisja proponuje przyjąć, wzywała do potępienia represji na mniejszości polskiej na Białorusi, w tym więzionego od lat Andrzeja Poczobuta.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić dotyczyły m.in. rozbudowania akapitu w sprawie potępienia represji na mniejszości polskiej oraz wyrażenia dezaprobaty dla działań skierowanych przeciw niezależnym mediom.
Sprawozdawca – poseł Paweł Bliźniuk (KO).
Komisja przeprowadziła dyskusję nad propozycjami tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja postanowiła kontynuować i rozstrzygnąć propozycję tematów na kolejnym posiedzeniu.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Piotra Stachańczyka na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Czarnogórze.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Krzysztofa Kopytko na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Algierskiej Republice Ludowo-Demokratycznej oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Czadu i Republice Nigru.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Sergiusza Wolskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Zjednoczonej Republice Tanzanii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Burundi, Związku Komorów i Republice Malawi.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Jakub Wiśniewski.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 regulaminu Sejmu wyraziła opinię w następujących sprawach przekazanych przez Marszałka Sejmu:
1. Do członków Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
2. Członkami Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich nie mogą być osoby naruszające zakaz, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy,
3. aktualnie nie zachodzi potrzeba dokonania zmian przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa w zakresie dotyczącym statusu członków tej komisji.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 868).
Uzasadnienie projektu przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
Projekt ma na celu wprowadzenie do systemu prawnego rozwiązania pozwalającego na szybką rejestrację stowarzyszeń rejestrowych w oparciu o wzorzec statutu. Projektowane rozwiązanie nie zastępuje obecnej ścieżki rejestracji stowarzyszeń, jest natomiast w stosunku do niej rozwiązaniem dodatkowym.
Komisja rozpatrzyła art. 1-3.
Komisja będzie kontynuowała prace nad projektem na jednym z kolejnych posiedzeń.
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 9/23;
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 27/24;
- wniosek Grupy Posłów, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 12/24;
- wniosek Prokuratora Generalnego, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 13/22;
- wnioski Prezydenta RP, wszczynające postępowania w sprawach zawisłych przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 3/24, K 5/24, K 13/24, K 17/24, K 18/24, K 19/24, K 20/24, K 21/24, K 22/24, K 23/24.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisja Zdrowia /ZDR/ przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2026 rok.
Komisje: Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ oraz Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyły informację na temat strategii dostępu i zarządzania danymi medycznymi dla celów naukowych w ramach European Health Data Space
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny oraz prezes Agencji Badań Medycznych – Wojciech Fendler.
26 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/327 w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (EPDZ). Jego celem jest m.in. poprawa dostępu pacjentów do ich danych dotyczących zdrowia, ułatwienie transgranicznego przepływu danych i udostępniania ich w celach związanych z opieką zdrowotną. Ponadto rozporządzenie umożliwia wtórne wykorzystywanie danych dotyczących zdrowia na potrzeby m.in. badań naukowych, kształtowania polityki zdrowotnej oraz reagowania na zagrożenia zdrowotne. W celu umożliwienia wtórnego wykorzystywania danych w państwach członkowskich powstaną organy ds. dostępu do danych dotyczących zdrowia (organ ds. dostępu). Będą one rozpatrywać wnioski lub zapytania o dane. Każde państwo członkowskie wyznaczy co najmniej jeden organ ds. dostępu. Proces pozyskiwania i wykorzystywania danych będzie nadzorowany i monitorowany przez krajowe i unijne organy nadzorcze ds. ochrony danych osobowych.
W celu wsparcia i ułatwienia transgranicznego dostęp do elektronicznych danych dotyczących zdrowia na poziomie unijnym zostanie utworzona infrastruktura DaneZdrowotne@UE.
Dzięki EPDZ i cyfryzacji dokumentacji medycznej, przy zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń, badacze i naukowcy będą mogli uzyskać dostęp do danych dotyczących zdrowia w celu opracowywania nowych terapii, leków, ścieżek leczenia, procedur oraz oceny technologii medycznych. Państwa członkowskie będą mogły także lepiej projektować polityki zdrowotne.
Agencja Badań Medycznych (ABM) w zakresie bezpiecznego wykorzystania danych medycznych do celów naukowych planuje w latach 2025-2026 stworzyć system integracji danych klinicznych Regionalnych Centrów Medycyny Cyfrowej z danymi systemowymi. W planach jest także udostępnienie zabezpieczonych środowisk analitycznych dla naukowców, umożlwiających pełną analizę danych i realizację ambitnych pomysłów badawczych. ABM zamierza też wdrożyć mechanizm monitorowania wyników analiz i oceny możliwości ich wykorzystania w systemie.
Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które umożliwią szybsze wdrożenie systemu udostępniania i zarządzania danymi medycznymi w Polsce.
W dyskusji poruszono kwestię m.in. harmonogramu prac nad uruchomieniem systemu udostępniania danych medycznych oraz źródeł finansowania tego projektu. Posłowie pytali także o bezpieczeństwo danych medycznych wykorzystywanych do celów naukowych oraz o skutki dla pacjentów ponownego wykorzystywania danych medycznych.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Michał Gramatyka.
Komisje: Infrastruktury /INF/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły wniosek i poprawkę zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu ustawy i jedną poprawkę. Komisje wnoszą o odrzucenie wniosku oraz poprawki.
Poprawka polegała na dodaniu wyrazów „lub gminy” po wyrazach „faktyczne centrum miasta”.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Horbatowski (KO).
Komisje rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1133 i 1136).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki polegały m.in. na:
- dodaniu nowego artykułu, który określa, iż ustalenia planu ogólnego gminy muszą uwzględniać granice obszaru objętego planem oraz aktualne na dzień uzyskiwania opinii i uzgodnień uwarunkowania rozwoju przestrzennego,
- doprecyzowaniu, iż pierwszy plan ogólny gminy powinien być zgodny z polityką przestrzenną określoną w strategii rozwoju gminy lub strategii ponadlokalnej, pod warunkiem, iż została ona opracowana po wejściu w życie nowej ustawy.
Sprawozdawca – poseł Michał Krawczyk (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji stałej do spraw nowelizacji Kodeksu pracy oraz Kodeksu postępowania administracyjnego o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk nr 934).
Projekt dotyczy zobowiązania pracodawców do przedstawiania w publikowanych przez nich ofertach zatrudnienia proponowanego wynagrodzenia, które planują zaoferować aplikującym na dane stanowisko kandydatom.
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji wniosła poprawki o charakterze legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Karolina Pawliczak (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Sebastian Gajewski.